Mitä tekisit toisin?

nowwiisi

MIkä on se asia minkä tekisit nyt toisin jos aloittaisit purjehduksen? Tuliko laitettua liikaa rahaa romuun, ostettua liian hienoa vai päin vastoin, pihdattua väärässä paikassa? Lähditkö reissulle joka oli liikaa Sinulle tai kalustollesi, ja ennen kaikkea, mitä olisit opetellut aiemmin (tai jättänyt opettelematta)?

38

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SFreud

      Mielenkiintoinen kysymyspatteri. Tulet saamaan hyviä tarinoita viikonlopun aikana.

      Millä ajatuksella läksit kyselemään, se kiinnostaa ensin minua.

      • nowiisi

        Sfreud, tavoittelen juuri hyviä tarinoita viikonlopun ratoksi. Itsekin aloitteleva mutta veneetön, keväällä varmaan ostan jonkun kiulun. Kiinnostaa kaikki purjehdukseen liittyvä mutta ei oikein aukea kaikki jutut. Veikkaan että ensi kevään aikana voi tehdä yhtä ja toista aloittajan perusvirhettä, joita ei toki tarvi pelätä mutta ehkä voi välttää.


    • 1 + 4

      Veneen valinnassa hankkisin sellaisen veneen mitä tarvitsen juuri sillä hetkellä, en sellaista mitä tarvitsisin muutaman vuoden päästä. Sen varustelisin mahdollisimman hyvään kuntoon. Omassa tilanteessani tämä olisi johtanut hieman uudemman mutta pienemmän veneen hankkimiseen.

    • 12+9

      Olisin aiemmin lähtenyt kisailuihin mukaan ja hakeutunut heti alueen aktiivisimpaan seuraan. Olisin ujostelematta buukannut veneeseeni alueen parhaimmat purjehtijat ja purjehtinut myös heidän kaikkien veneessä. Tämän tyyppisesti olen myös toiminut.

    • kryssari

      Olisin varannut vielä hieman suuremman osan hankintabudjetista varusteparannuksiin ja uusiin purjeisiin. Vene oli ostohetkellä 14 vuoden ikäinen, ja kilpailukärpänen pääsi yllättäen heti puremaan jolloin ruokahalu kasvoi kummasti ;-)

    • Olisin aloittanut purjehduksen aikaisemmin, jos olisin tiennyt millaista se on. Olin lähempänä kolmeakymmentä, ennen kuin ensi kertaa pääsin purjeveneeseen.

      • 20+18

        Ehkä hiukan samoilla suuntaviivoilla. Minun tapauksessani olisin ehkä siirtynyt purkkariin moottoriveneestä aiemmin tai ehkä jopa aloittanut purkkarilla. Toisaalta, en kadu sitäkään, että ennätin liukuveneellä koluta ison osan Itämerta. Voi olla niinkin, että jos sitä ei olisi tehnyt, olisi nyt vahvempi kaipuu siihen, että niin halutessaan voi olla parissa tunnissa jossain 50 mailin takana olevassa kohteessa.
        Mutta en olisi aloittanut aiemmin, koska rahaa ei aiemmin olisi ollut ostaa riittävän isoa heti ensiveneeksi. Tunnen itseni ja tiedän, etten viihtyisi missään folkkarissa tai H-veneessä vaan halusin silloin ja haluan yhä riittävän asuttavuuden. Vene on minulle toinen koti, tai veneilykautena melkein ensisijainen koti.

        Yleisesti ottaen: enpä taitaisi oikeastaan mitään isompaa muuttaa. Jos haaveita ajattelee, niin rahan salliessa olisin tietysti ostanut vielä vähän isomman purkkarin, jonkin Najad/HR/Saare -tyyppisen keskiohjaamoveneen.


      • Mika22

        Samantapaiset ajatukset. Lapsena tuli pyörittyä jollalla mökillä, mutta pari-kolmekymppisenä oli olevinaan opiskelu- työ- ja perheen perustamiseen liittyviä kiireitä. Ikää ehti kertymään 36v ennen köliveneen hankkimista. Olisipa nuorempana ymmärtänyt hommata jonkun H-veneen tai Joe17:n tms, jolla mennä kavereiden kanssa saaristossa. Ja varmaan olisi vaimokandidaattien veneilyyn liittyvät asenteet varmistettu ;)


    • 17+1

      Mielenkiintoinen polku. Olen itse purjehtinut 35 vuotta ja tällä hetkellä on menossa neljäs pursi. Ekalla seilasin kaksi vuotta, toisella yhdeksän, kolmannella 21 ja loput nykyisellä. Veneen koko on tällä hetkellä 30-jalkaa eli kovin vahvaa ei pituuskasvu ole ollut..

      Mielestäni ratkaisut ovat olleet onnistuneita. Rahaa on ollut käytettävissä vain kohtuullisesti ja siksi olen pyrkinyt kokonaisedullisiin ostoksiin. Olen saanut veneistäni myydessäni numeraalisesti suunnilleen saman hinnan, mitä olen itse maksanut. Toki joitakin uusimisia on tehty ja rahanarvo on myös muuttunut. Harrastus on kuitenkin ollut kohtuuhintaista.

      Jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä kannattanut 80-luvun lopussa sijoittaa puolet enemmän purteen ja ostaa aavistuksen verran suurempi ja paremmassa kunnossa oleva vene. Seilaisin sillä varmasti vieläkin. Mutta olen kuitenkin tyytyväinen tekemiini kauppoihin ja nykyinen vene edustaa selvästi maksimikokoa, jolla haluan purjehtia. Puolitonnarilla selviää vaimon kanssa hyvin ja huollot ym. on helppo tehdä.

      • raksapurjehtija

        Vähän sama kuin omakotitaloissakin. Kolmas on paras. Itsellä takana yksi omakotitalo ja yksi purjevene. Jälkikäteen ajateltuna, vaikka vene ei korkeasta iästään huolimatta romu olekkaan ja mielestäni sen sopivaan hintaan ostinkin, niin jonkin verran olisi kannattanut ehkä laittaa lisää rahaa veneen hankintaan. Nyt kun lama ja taantumus iski päälle, niin veneen vaihtaminen on aika epähoukuttelevaa. Tarkoitan, että jos olisin sijoittanut vähän enemmän, en kokisi kenties vaihtotarvetta... No eipä siitä kämpästäkään ihan täydellistä tullut :-)


      • muutaentekisitoisin

        olisi pitänyt ostaa se swan 44 1972, kun sitä silloin katselin. Nyt siitä saisi käytettynä euroissa sen mitä se maksoi silloin uutena markoissa.


      • 3+13
        muutaentekisitoisin kirjoitti:

        olisi pitänyt ostaa se swan 44 1972, kun sitä silloin katselin. Nyt siitä saisi käytettynä euroissa sen mitä se maksoi silloin uutena markoissa.

        No sittenhän olisit hävinnyt vain noin neljänneksen ostohinnasta, venekaupaksi ihan Ok.


    • Isosta pieneen

      Aloitin 40-jalkaisella suht suorituskykyisellä veneellä merellä. Hallintavaikeuksia ei ollut, mutta vene tuntui liian suurelta kahdelle.

      Nyt kymmenen vuotta myöhemmin olen siirtynyt Saimaalle, veneenä on Degerö 28 MS, syväys on 1,10 m. Tämä on juuri meille sopiva vene ja veneilytapa. Koneella ajoa tulee 20-45 prosenttia reissusta ja tuulesta riippuen, muun purjehdimme. Edes tarkoituksemme ei ole enää mennä pelkästään purjeilla, ainoastaan silloin, kun siihen on hyvät olosuhteet ja kun se on vaivatonta.

      Voisi siis sanoa, että olen siirtynyt purjehdusmiehestä moottoripursimieheksi.

    • 18+16

      Nyt kun tiedän mitä itse oikeasti haluan, niin en oikein usko että sellaista olisin aloittaessa uskaltanut ostaa ja nyt en pääse eroon siitä mitä omistan kun se ei ole ihan 10 000 euron hintaluokkaa.

      Se mitä oikeasti haluan tällä hetkellä on uusi yksinpurjehdittava kilpakäyttöön soveltuva matkavene kokoluokassa 30-35 jalkaa. Yksin tai perheen kanssa Tallinnaan ja takaisin riippumatta kelistä. Suursaaren kiertokisaan porukan kanssa.

      Käytettyjä en osta on niitä ollut jo muutama ja kunnollinen uusiminen on pirun iso työ. En enää ala sovittamaan uusia mittaristoja vanhoihin reikiin ja pohtimaan mistä ihmeestä se lämppärin putki vuotaa.tai miksi se ei käynnisty .

    • iso mutta avuton

      Mietin kerran pentuna aloittaa optaripurjehdusta mutta jätin onneton väliin. Sitten kun asia tuli seuraavan kerran ajankohtaiseksi joutui aloittamaan perhekokoisella matkaveneellä vaikka kokemusta ja taitoa oli vähemmän kuin optaristilla. Eli: aloittaisin aiemmin, penskana.

      • 20+18

        Kun itselläni on nyt kahdeksan kesää ollut perhekokoinen (11-metrinen) purjevene, joka on ensimmäinen purkkarini ja ehkä viimeinenkin (saattaa hyvin olla, ettei tarvitse ikinä vaihtaa), en ymmärrä, miksi tuo isolla aloittaminen olisi ongelma.

        Ja epäilen, ettei se optarikokemus yhtään auttaisi ison veneen käsittelyssä. Itse purjehtiminen taas on niin helppoa, ettei siinäkään ole asialla merkitystä. Olisikohan se kuuluisa 80/20-sääntö taas tässäkin. Eli hyvin helppo on oppia ja saavuttaa sellainen 80% taso, jos 100% on se aivan hyperoptimaalinen suoritus, jossa vene kulkee niin nopeasti kuin kertakaikkiaan on fysiikan lakien mukaan mahdollista. Ja lopun 20% kanssa ei ole niin väliäkään. Pätee muuten lähes kaikkeen elämässä, ei ole kerta kaikkiaan järkevää haaskata aikaa ja energiaa siihen viimeiseen 20%:iin. Minkään asian kanssa.


      • 80+11
        20+18 kirjoitti:

        Kun itselläni on nyt kahdeksan kesää ollut perhekokoinen (11-metrinen) purjevene, joka on ensimmäinen purkkarini ja ehkä viimeinenkin (saattaa hyvin olla, ettei tarvitse ikinä vaihtaa), en ymmärrä, miksi tuo isolla aloittaminen olisi ongelma.

        Ja epäilen, ettei se optarikokemus yhtään auttaisi ison veneen käsittelyssä. Itse purjehtiminen taas on niin helppoa, ettei siinäkään ole asialla merkitystä. Olisikohan se kuuluisa 80/20-sääntö taas tässäkin. Eli hyvin helppo on oppia ja saavuttaa sellainen 80% taso, jos 100% on se aivan hyperoptimaalinen suoritus, jossa vene kulkee niin nopeasti kuin kertakaikkiaan on fysiikan lakien mukaan mahdollista. Ja lopun 20% kanssa ei ole niin väliäkään. Pätee muuten lähes kaikkeen elämässä, ei ole kerta kaikkiaan järkevää haaskata aikaa ja energiaa siihen viimeiseen 20%:iin. Minkään asian kanssa.

        En ole minäkään lapsena kunnon optaritaustaa saanut. Mutta kyllä se harmittaa, etten saanut. Purjehtimaan toki opin jo pienestä pitäen muuten, mutta "oikealla" veneellä siitäkin olisi saanut enemmän kuin niillä viritelmillä, joihin joutui tyytymään. Silloin vain päätös ei ollut oma, vaan vanhempien.

        Isolla aloittaminen ei ole itse ongelma. Mutta se on, että isot ovat ja ovat aina olleet nuorilta täysin saavuttamattomissa. Siksi ensimmäinen oma vene oli pieni ja silloisenkin mittapuun mukaan halpa 20-jalkainen. Siihen oli varaa paljon ennen omaa asuntoa ja siitä on ainoastaan hyviä muistoja. Osittain siitä syystä ei tule mieleen paljoakaan sellaista, minkä nyt tekisin toisin. Siitä ensimmäisen hankinnasta on jo 35 v ja sitä ennen tuli gastattua monenlaisessa.

        Ei tietenkään ole mitään järkeä panostaa siihen viimeiseen 20 prosenttiin. Mutta kun kyse on jostain elämäntavan ja harrastuksen välillä olevasta, ei kannata järkevyyttä miettiä. 100 prosenttiin ei yllä kukaan, mutta kunhan pääsee kurkottamaan yli 90 prosentin tasoon ja kohtuullisen usein palkinnoille, pysyy mielenkiinto yllä. Ja vailla järkisyitäkin pirun hauskaa.


    • uiva soutaja

      Ottaisin pohjatulpan mukaan.

      • entinenveneilijä

        Opettelisin sitomaan köydet paremmin


    • 2-3 tuntia

      Kävisin purjehtimassa useammin arki-iltaisin.

    • NCskipper

      Rekisteröisin uuden veneen jonkin kikuju -maan lipun alle, jotta turha Alv:in maksu jäisi pois. Silläkin rahalla seilailee jo vuosikaudet maailmalla. Maksaa verot sitten siihen maahan, jossa haluaa olla. Ikääntyessään veneen verosumma kuitenkin laskee. Veron maksaminen Suomeen toimii vain EU:ssa. Muualla jos olet yli 6 kk, maksat veron sinnekin.

      • Kävi huono munkki

        Ajattele miten sääli että me raukat ollaan synnytty Suomeen, maailman kovimpien verojen maihin. Jos olis syntynyt Bahamalle vois ostaa kaikki veneensä verottomana.


      • Kikuju

        Kikujukansat asuvat pohjois-Keniassa. Tuorein tieto Kenian alusrekisteristä on että Kenia ei ainakaan täysin avaa sitä ulkomaalaisille laivoille. Voisiti tietysti muuttaa Keniaan, jolloin välttyisit monenlaisesta ikävästä verosta ja niinkuin on tapana sanoa, byrokratiasta. Voisit veneillä melko vapaasti eikä kukaan ikävä byrokraatti tulisi koputtelemaan sammutinta. Ikävä puoli pohjois-Keniassa on että merirosvoalueet on aika lähellä.


      • veroverraton
        Kävi huono munkki kirjoitti:

        Ajattele miten sääli että me raukat ollaan synnytty Suomeen, maailman kovimpien verojen maihin. Jos olis syntynyt Bahamalle vois ostaa kaikki veneensä verottomana.

        Tuskin yksikään Bahamalle, Neitsytsaarille tai Bikinille rekisteröity jahti on lippumaansa alkuasukkaan omistuksessa. Kyllä ne ovat englantilaisten, amerikkalaisten jne. jahteja. Vain ja ainoastaan verojen välttelyn vuoksi näin on tehty. Samoissa maissa lienevät jahtimiesten muukin varallisuus kätkettynä kotimaansa verottajalta.

        Kenian lippu olisi kovaa valuuttaa Maarianhaminan Itäsatamassa. Itse SirBB:kin lähtisi siitä paikasta nakit ja muusi -risteilylle, tietäen saumojensa sillä erää menneen naissseuran löytymisen suhteen!


      • Hieno tavoite
        veroverraton kirjoitti:

        Tuskin yksikään Bahamalle, Neitsytsaarille tai Bikinille rekisteröity jahti on lippumaansa alkuasukkaan omistuksessa. Kyllä ne ovat englantilaisten, amerikkalaisten jne. jahteja. Vain ja ainoastaan verojen välttelyn vuoksi näin on tehty. Samoissa maissa lienevät jahtimiesten muukin varallisuus kätkettynä kotimaansa verottajalta.

        Kenian lippu olisi kovaa valuuttaa Maarianhaminan Itäsatamassa. Itse SirBB:kin lähtisi siitä paikasta nakit ja muusi -risteilylle, tietäen saumojensa sillä erää menneen naissseuran löytymisen suhteen!

        Niin, jospa se sitten olisi parasta yrittää hoitaa niin että kuppaa täältä neuvolat, koulutukset ja työttömyysturvat ja kävis terkkarissa hoidettavana, mutta veis tulot ja omaisuuden Bahamalle, Neitytsaarille tai Bikinille. Sehän on hieno tavoite elämässä.


      • budjettiseilori
        Kikuju kirjoitti:

        Kikujukansat asuvat pohjois-Keniassa. Tuorein tieto Kenian alusrekisteristä on että Kenia ei ainakaan täysin avaa sitä ulkomaalaisille laivoille. Voisiti tietysti muuttaa Keniaan, jolloin välttyisit monenlaisesta ikävästä verosta ja niinkuin on tapana sanoa, byrokratiasta. Voisit veneillä melko vapaasti eikä kukaan ikävä byrokraatti tulisi koputtelemaan sammutinta. Ikävä puoli pohjois-Keniassa on että merirosvoalueet on aika lähellä.

        Jos sallitaan paluu kulmille kotivesille, niin itse sain 60- luvulla kipinän purjehdukseen tuttavan folkkarin kyydissä. Omaa rahaa oli vain vanhan soutuveneen ostamiseen. Se kuitenkin purjehti koska isä rakensi siihen nostokölisysteemin ja tuttava lahjoitti jonkin purjekanootin maston ja purjeen.

        Varojen mukaan on menty nyt yli neljäkymmentä vuotta ja kuudes vene menossa. Olen kuitenki huomannut että meri ei kysy paljonko vene on maksanut vaan osaako kippari pitää veneensä kunnossa ja osaako hän purjehtia.


    • Olisin ängennyt aikaisemmin kilpaporukoihin mukaan. Merenkulku ja kölivenepurjehdus tuli opeteltua enemmän tai vähemmän ominpäin ja ensimmäiset kisakokemukset tuli omalla veneellä. Kokeneempien mukana olisi oppinut huomattavasti nopeammin. Ei sitä silloin kehdannut. Nyt ymmärtää, että olisi pitänyt.

    • Flipperisti

      Moi,

      Vastaan vaikka vielä ainakin toistaiseksi moottoriveneilijä olenkin: Olisin ostanut veneen aikaisemmin. Aivan liian kauan tuli mietittyä, että minkälainen sen pitää olla, onko rahaa jne jne.

      Purjehduskurssit on käyty ja kokemustakin on gastina hiukan, joten ehkä sama harmittelu tulee aikanaan purjeveneen hankinnasta :)

      Yleensäkin elämässä kannattaa rohkeasti käyttää rahaa siihen, mistä oikeasti tykkää. Tämän olen vuosikymmenten omalta kohdaltani havainnut todeksi.

      • tykkää

        Painota huolella sanaa "oikeasti".


    • -Mika-

      Lähtisin paljon aikaisemmin isoille vesille.

    • Todellinen maakrapu

      En aloittaisi ostamalla omaa venettä.

      Kun viime vuoden keväällä kyselin millä tavalla purjehdusharrastukseen pääsisi kiinni, ylivoimaisesti eniten sain kehoituksia hankkia oma vene.

      No, sen mukaisesti toimin, ja ainakin jossain määrin kaduin. Hankaluuksia aiheuttivat melko tarkalleen ne asiat mitä silloin epäilinkin.

      • toinen maakrapu

        Kerros todellinen maakrapu miten se kesä sujui ja mikä ei sujunut. asia kiinnosti silloin ja kiinnostaa nyt, itsekin olen aloittelija vaikka veneen ostanen vasta myöhemmin.


      • kravun kääntö
        toinen maakrapu kirjoitti:

        Kerros todellinen maakrapu miten se kesä sujui ja mikä ei sujunut. asia kiinnosti silloin ja kiinnostaa nyt, itsekin olen aloittelija vaikka veneen ostanen vasta myöhemmin.

        Minäkin haluaisin kuulla veneen omistamisen tuskasta.


      • Kerralla kuntoon
        kravun kääntö kirjoitti:

        Minäkin haluaisin kuulla veneen omistamisen tuskasta.

        Ensimmäinen purjehdus, ensimmäisellä purjeveneelläni (35ft), ensimmäinen 15 m/s puuska ja opin kuinka suurella kallistuskulmalla pysyy veneen kannella ja sitten opiskelin reivaamisen. Sen jälkeen ei ole broachailtu muuta kuin puolitahallaan.


      • karutotuus
        Kerralla kuntoon kirjoitti:

        Ensimmäinen purjehdus, ensimmäisellä purjeveneelläni (35ft), ensimmäinen 15 m/s puuska ja opin kuinka suurella kallistuskulmalla pysyy veneen kannella ja sitten opiskelin reivaamisen. Sen jälkeen ei ole broachailtu muuta kuin puolitahallaan.

        "Sen jälkeen ei ole broachailtu muuta kuin puolitahallaan" ja senkin netissä.


      • Oma tietenkin

        Olisit ostanut asuntovaunun, purjehdus ei ole sun juttu.


      • hmmmm

        No olet nyt kuitenkin oppinut paljon ja seuraava kesä menee jo paljon paremmin :)


    • Olisin

      Lähtenyt jo ajat sitten...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1555
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1384
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1285
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1166
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe