Täysin järjetöntä!!

laki_pissaa_silmään

Laitan tämän nyt vielä tännekkin..

Olemme vähän aikaa sitten muuttaneet yhteen mieheni kanssa. Olen ollut tähän asti työtön mutta äitiyslomani on alkanut 14.8. Miehen tuloissa tapahtui yllättävä muutos ja tulona hänellä nyt siis 0e/kk. Minulla äitiysraha.
Haimme kunnan sosiaalihuollosta rahaa. Päätös yllätti!

Minulla on asuntolainaa jonka olen ottanut kauan ennen kuin edes tapasin mieheni nyt laina on muuttunut meidän molempien lainaksi sossun mielestä. Miten se voi mennä näin?

Olen saanut nyt tämän kuun alusta työmarkkinatuen sekä asumistuen joita ei nyt siis enää tulee, koska äitiysraha tulee.
Sossu laskee että työmarkkinatuki ja asumistuki ovat meidän yhteinen tulo. Mies on 1kk ollut 0e tuloilla.
Sossu maksoi miehelleni hieman alle perusosan. (alle 480e)
Ja luetteli mitä sossu ei maksa. Kuka maksaa esim nettilaskun ?
Eli siis käytännössä mun kuuluu elättää mieheni.. Millä? Onko äitiysraha meidän yhteinen tulo? Mieskin äitiyslomalla siis?

90

497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgdfg345345345

      Olet saanut lainvastaisen päätöksen. Valintasi mukaan 1. Valita päätöksestä ja liitä asialliset perustelut. 2. Käänny oikeusaputoimiston puoleen tai hanki asianajaja ja harkitse oikeudellisia toimenpiteitä. Mikäli tulosi ovat alle 800€ /kk asumistukea ei lasketa tuloksi. Valtio maksaa kaikki asianajajan /oikeusaputoimiston kulut. Summat veloitetaan suoraan valtiolta asianajajan/oikeusaputoimiston kautta.

    • hhju

      Pöljä sinä, jota luulen silmään pissatun.

      Te olette perhe eli teillä ei ole sinun tuloja ja miehen tuloja(tulottomuutta). Teille tehdään yhteinen toimeentulotukilaskelmalma johon lasketaan teidän molempien tulot ja menot yhteen.

      Kuka maksaa nettilaskun? Helppoa, te itse. NIin muutkin tekee.
      Toimeentulotuella turvataan välttämättömät elantomenot. Teidän nettisurffailua ei voi pitää niin välttämättömänä että veronmaksajien pitäisi siihen osallistua. Nettiliittymä kiinni jos siihen ei ole varaa.

      • 3+14

        Näinhän se on eli perhe on perhe, ruokakunta on ruokakunta. Jos asia tuntuu vaikealta hahmottaa molempien ollessa köyhiä, ajatelkaa tilannetta, jossa Nalle Wahlroos eroaisi vaimostaan ja hommaisi jonkun työttömän pimun avokikseen. Olisiko ihan ok, että ko. pimu saisi sossusta toimeentulotukea koska eihän hän ole Nallen kanssa naimisissa ja on nallen rahat ja on työttömän avokin rahat. Miehellä olisi kyllä miljoonaomaisuus ja pari kartanoa, mutta kun raukkapieni avovaimo on ihan tuloton ja köyhälistöä, niin pitäähän sille nyt se perusosa maksaa ja 1000 euroa vuokraa kartanonisännälle.

        Eli kyllä se niin menee, että kun kaksi aikuista pistää hynttyyt yhteen, niin sitten niitä aletaan tarkastella yhteistaloutena. Jos ei siihen halua mennä, niin sitten pitää vain asua molempien erillään ja maksattaa ne omat asuntonsa sossulla. Sitähän ei kukaan valvo käydäänkö yökylässä ja kuinka ahkeraan.


    • Näin se vaan menee

      Se on jännää, että jengi vinkuu isoon ääneen oikeuksia ja tasa-arvoa, mutta sitten kun muutetaan yhteen ja vastaan tulee esimerkiksi puolison elatusvelvollisuus, niin siinä kohtaa ei enää tasa-arvo olekaan kiva juttu... aloittajahan asuu avoliitossa, eikö vaan? Myös avopareilla on tämä elatusvelvollisuus, ei pelkästään avioliitossa.

      • ldlndfpoln

        Monen mielestä avoliiton idea menee vähän niin kuin hukkaan, jos siitä tehdään avioliitto II. Perinteisestihän susiparit ovat juuri olleet näitä halveksittuja rusinat pullasta -tyyppejä, jotka haluavat minimoida vastuunsa. Perinteisellä tarkoitan vanhakantaista ajattelua esim. tuolla maaseudulla. Vastuulliset yhteiskunnan jäsenet menivät naimisiin ja elivät kuten ihmisten kuuluu. Hevosvarkaat, mustalaiset ja viinanpolttajat olivat sitten erikseen.


      • laki_pissaa_silmään

        Laitatko linkin tai jonkun lähteen missä kerrotaan tuo mainitsemasi asia. Että avo/avio liitoissa ollaan velvoitettu elättämään toinen.

        Olen luullut että ainoastaan vanhemmat ovat elatusvelvollisia lapsiaan kohtaan.
        Tai kun esim oikeus on määrännyt toisen elättämään toista.


      • hhju
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Laitatko linkin tai jonkun lähteen missä kerrotaan tuo mainitsemasi asia. Että avo/avio liitoissa ollaan velvoitettu elättämään toinen.

        Olen luullut että ainoastaan vanhemmat ovat elatusvelvollisia lapsiaan kohtaan.
        Tai kun esim oikeus on määrännyt toisen elättämään toista.

        Toimeentulotukilaki 3§:
        Perhe

        Tässä laissa tarkoitetaan perheellä yhteistaloudessa asuvia vanhempia, vanhemman alaikäistä lasta ja ottolasta, aviopuolisoita sekä miestä ja naista, jotka elävät avioliitonomaisissa olosuhteissa.

        Toimeentulotukea myönnettäessä kaikkia perheenjäseniä pidetään toimeentulotuen saajina tuen maksamispäivästä lukien. Toimeentulotuen katsotaan jakautuvan sen saajien kesken kullekin yhtä suurena osuutena, jolleivät olosuhteet muuta osoita.

        Toimeentulotukilaki 6§:
        Toimeentulotuen määräytyminen

        Toimeentulotuen määrä on tämän lain mukaan määriteltyjen menojen sekä käytettävissä olevien tulojen ja varojen erotus. Tulot ja varat otetaan huomioon ensin 7 §:ssä tarkoitettua perustoimeentulotukea myönnettäessä.

        Toimeentulotukilaki 11 §:
        Huomioon otettavat tulot

        Tuloina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten käytettävissä olevat tulot.

        Tuloina ei kuitenkaan oteta huomioon:

        1) vähäisiksi katsottavia ansiotuloja ja avustuksia;

        2) alle 18-vuotiaan lapsen säännöllisiä tuloja siltä osin kuin ne ylittävät hänen osaltaan 7 ja 7 c §:n nojalla huomioon otettavat menot; (29.12.2005/1218)

        3) tuloja siltä osin kuin ne vastaavat työmatkamenoja ja muita työssäkäynnistä aiheutuvia menoja;

        4) äitiysavustuslain (477/1993) mukaista äitiysavustusta eikä vammaisetuuksista annetun lain (570/2007) mukaista etuutta; (11.5.2007/583)

        5) työttömyysturvalaissa ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa tarkoitettua kulukorvausta, Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetussa laissa (566/2005) tarkoitettua ylläpitokorvausta, työttömyysturvalain 6 luvun 3 b §:ssä tarkoitettua korotusosaa, työttömyysturvalain 6 luvun 3 b §:ssä tarkoitetun korotetun ansio-osan ja työttömyysturvalain 6 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetun ansio-osan erotusta, työttömyysturvalain 6 luvun 3 c §:ssä tarkoitettua muutosturvalisää, työttömyysturvalain 6 luvun 3 c §:ssä tarkoitetun muutosturvan ansio-osan ja työttömyysturvalain 6 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetun ansio-osan erotusta sekä työttömyysturvalain 7 luvun 5 §:ssä tarkoitettua työmarkkinatuen korotusosaa; eikä (28.12.2012/1006)

        6) edellä 8 §:ssä tarkoitettuja korvauksia ja tuloja.

        (28.1.2005/49)
        Tuloina ei 2 momentissa säädetyn lisäksi oteta huomioon vähintään 20:tä prosenttia ansiotuloista, kuitenkin enintään 150:tä euroa kuukaudessa. (17.12.2010/1172)

        L:lla 1172/2010 lisätty 3 momentti on väliaikaisesti voimassa 1.1.2011-31.12.2014.

        Eli sitten sitä rautalangan vääntöä:
        3 § määrää sen, että teidät käsitellään perheenä eli teille tehdään yhteinen laskelma tuloista ja menoista.
        6 § lyhykäisyydessään laskukaava
        11 § puhutaan tuloista jotka huomioidaan/ei huomioida henkilöltä ja perheeltä.

        Joko selkis???!!!


      • laki_pissaa_silmään
        hhju kirjoitti:

        Toimeentulotukilaki 3§:
        Perhe

        Tässä laissa tarkoitetaan perheellä yhteistaloudessa asuvia vanhempia, vanhemman alaikäistä lasta ja ottolasta, aviopuolisoita sekä miestä ja naista, jotka elävät avioliitonomaisissa olosuhteissa.

        Toimeentulotukea myönnettäessä kaikkia perheenjäseniä pidetään toimeentulotuen saajina tuen maksamispäivästä lukien. Toimeentulotuen katsotaan jakautuvan sen saajien kesken kullekin yhtä suurena osuutena, jolleivät olosuhteet muuta osoita.

        Toimeentulotukilaki 6§:
        Toimeentulotuen määräytyminen

        Toimeentulotuen määrä on tämän lain mukaan määriteltyjen menojen sekä käytettävissä olevien tulojen ja varojen erotus. Tulot ja varat otetaan huomioon ensin 7 §:ssä tarkoitettua perustoimeentulotukea myönnettäessä.

        Toimeentulotukilaki 11 §:
        Huomioon otettavat tulot

        Tuloina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten käytettävissä olevat tulot.

        Tuloina ei kuitenkaan oteta huomioon:

        1) vähäisiksi katsottavia ansiotuloja ja avustuksia;

        2) alle 18-vuotiaan lapsen säännöllisiä tuloja siltä osin kuin ne ylittävät hänen osaltaan 7 ja 7 c §:n nojalla huomioon otettavat menot; (29.12.2005/1218)

        3) tuloja siltä osin kuin ne vastaavat työmatkamenoja ja muita työssäkäynnistä aiheutuvia menoja;

        4) äitiysavustuslain (477/1993) mukaista äitiysavustusta eikä vammaisetuuksista annetun lain (570/2007) mukaista etuutta; (11.5.2007/583)

        5) työttömyysturvalaissa ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa tarkoitettua kulukorvausta, Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetussa laissa (566/2005) tarkoitettua ylläpitokorvausta, työttömyysturvalain 6 luvun 3 b §:ssä tarkoitettua korotusosaa, työttömyysturvalain 6 luvun 3 b §:ssä tarkoitetun korotetun ansio-osan ja työttömyysturvalain 6 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetun ansio-osan erotusta, työttömyysturvalain 6 luvun 3 c §:ssä tarkoitettua muutosturvalisää, työttömyysturvalain 6 luvun 3 c §:ssä tarkoitetun muutosturvan ansio-osan ja työttömyysturvalain 6 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetun ansio-osan erotusta sekä työttömyysturvalain 7 luvun 5 §:ssä tarkoitettua työmarkkinatuen korotusosaa; eikä (28.12.2012/1006)

        6) edellä 8 §:ssä tarkoitettuja korvauksia ja tuloja.

        (28.1.2005/49)
        Tuloina ei 2 momentissa säädetyn lisäksi oteta huomioon vähintään 20:tä prosenttia ansiotuloista, kuitenkin enintään 150:tä euroa kuukaudessa. (17.12.2010/1172)

        L:lla 1172/2010 lisätty 3 momentti on väliaikaisesti voimassa 1.1.2011-31.12.2014.

        Eli sitten sitä rautalangan vääntöä:
        3 § määrää sen, että teidät käsitellään perheenä eli teille tehdään yhteinen laskelma tuloista ja menoista.
        6 § lyhykäisyydessään laskukaava
        11 § puhutaan tuloista jotka huomioidaan/ei huomioida henkilöltä ja perheeltä.

        Joko selkis???!!!

        En löytänyt kohtaa missä mainitaan että avo/avioliitoissa ollaan velvollisia elättämään toinen.


      • Äksy täti
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        En löytänyt kohtaa missä mainitaan että avo/avioliitoissa ollaan velvollisia elättämään toinen.

        Voit etsiä sitä perhelainsäädännöstä, jos pykälän löytyminen on sinulle tärkeää. "Molemmat puolisot ovat velvollisia työskentelemään..jne" sanottiin ennen.

        Uskon, että saatte asumistukea, jos kerran äitiyspvrahasi on 2-3 hlön ainoa tulo.

        Jos puolisollasi olisi sitä metsää t muuta omaisuutta, hän mahdollisesti joutuisi myymään sen elättääkseen teidät ja saisi ttt:a vasta sen jälkeen. Nyt ei ole merkitystä kenen nimissä lainasi on, te kaikki asutte siinä asunnossa eli elätte sinun (asumis)varallisuudellasi. Asuntoa et joudu myymään.

        Toivottavasti miehesi saa todellakin työasiansa hyvään järjestykseen ja elättää teidät kaikki.


      • laki_pissaa_silmään
        Äksy täti kirjoitti:

        Voit etsiä sitä perhelainsäädännöstä, jos pykälän löytyminen on sinulle tärkeää. "Molemmat puolisot ovat velvollisia työskentelemään..jne" sanottiin ennen.

        Uskon, että saatte asumistukea, jos kerran äitiyspvrahasi on 2-3 hlön ainoa tulo.

        Jos puolisollasi olisi sitä metsää t muuta omaisuutta, hän mahdollisesti joutuisi myymään sen elättääkseen teidät ja saisi ttt:a vasta sen jälkeen. Nyt ei ole merkitystä kenen nimissä lainasi on, te kaikki asutte siinä asunnossa eli elätte sinun (asumis)varallisuudellasi. Asuntoa et joudu myymään.

        Toivottavasti miehesi saa todellakin työasiansa hyvään järjestykseen ja elättää teidät kaikki.

        Tottakai se on tärkeää, koska tässä keskustelussa on jauhettu että puolisoilla on elatusvelvollisuus.

        Avioliitosta löysin lain. "Puolisoilla on velvollisuus osallistua toistensa elatukseen"
        Käytännössä tarkoittaa että molemmat elättävät ja avustavat toisiaan. Ei niin että toinen maksaa jatkuvasti kaiken.

        "Avioliiton aikana kumpikin puoliso vastaa itse yksin tekemästään velasta"

        Luulis et avoliitossa pätee sama.


      • 5+11
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Tottakai se on tärkeää, koska tässä keskustelussa on jauhettu että puolisoilla on elatusvelvollisuus.

        Avioliitosta löysin lain. "Puolisoilla on velvollisuus osallistua toistensa elatukseen"
        Käytännössä tarkoittaa että molemmat elättävät ja avustavat toisiaan. Ei niin että toinen maksaa jatkuvasti kaiken.

        "Avioliiton aikana kumpikin puoliso vastaa itse yksin tekemästään velasta"

        Luulis et avoliitossa pätee sama.

        Sinähän vastaat itse velastasi. Kokonaan toinen asia on se, että toimeentulotukea lasketaan toimeentulotukilain mukaan perheelle.


      • Äksy täti
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Tottakai se on tärkeää, koska tässä keskustelussa on jauhettu että puolisoilla on elatusvelvollisuus.

        Avioliitosta löysin lain. "Puolisoilla on velvollisuus osallistua toistensa elatukseen"
        Käytännössä tarkoittaa että molemmat elättävät ja avustavat toisiaan. Ei niin että toinen maksaa jatkuvasti kaiken.

        "Avioliiton aikana kumpikin puoliso vastaa itse yksin tekemästään velasta"

        Luulis et avoliitossa pätee sama.

        Olet nyt oikein elokuun maksanut "jatkuvasti kaiken". Joskus miehen tuloilla maksettiin vuosikymmeniä kaikki ja vaimo teki kotityöt. Jos miehesi saa töitä, hän maksaa "jatkuvasti kaiken", jos sinä olet työtön t. kotihoidontuella.


      • laki_pissaa_silmään
        Äksy täti kirjoitti:

        Olet nyt oikein elokuun maksanut "jatkuvasti kaiken". Joskus miehen tuloilla maksettiin vuosikymmeniä kaikki ja vaimo teki kotityöt. Jos miehesi saa töitä, hän maksaa "jatkuvasti kaiken", jos sinä olet työtön t. kotihoidontuella.

        En ole jatkuvasti maksanut kaikkea. Nyt kuitenkin suurimman osan pienestä tulostani, 522e asumistuki. Huolettaa se että miten maksan äp rahalla kun on vielä pienempi..

        Susta on siis ihan ok, et mies muuttaisi sun luokse, sun asuntoon. Maksaisit vähäisistä tuloistasi kahden ihmisen ruuat, bensat, kaikki laskut, vaatteet yms.

        Mun mielestä jokaisella ihmisellä kuuluisi olla myös "omaa rahaa" ja avoliitossa maksetaan tiettyjä asioita puoliksi.En voisi kuvitellakkaan et mies maksaisi mun vaatteet ja meikit yms.

        PS. Miehellä ON työpaikka.


      • sopiavoi
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        En ole jatkuvasti maksanut kaikkea. Nyt kuitenkin suurimman osan pienestä tulostani, 522e asumistuki. Huolettaa se että miten maksan äp rahalla kun on vielä pienempi..

        Susta on siis ihan ok, et mies muuttaisi sun luokse, sun asuntoon. Maksaisit vähäisistä tuloistasi kahden ihmisen ruuat, bensat, kaikki laskut, vaatteet yms.

        Mun mielestä jokaisella ihmisellä kuuluisi olla myös "omaa rahaa" ja avoliitossa maksetaan tiettyjä asioita puoliksi.En voisi kuvitellakkaan et mies maksaisi mun vaatteet ja meikit yms.

        PS. Miehellä ON työpaikka.

        "Mun mielestä jokaisella ihmisellä kuuluisi olla myös "omaa rahaa" ja avoliitossa maksetaan tiettyjä asioita puoliksi."

        Jos puolisollasi ei muuten ole omaa rahaa, sinun pitää antaa hänelle omaa rahaa. Niin minunkin puolisoni antoi minulle, kun olin kotiäti yhteisestä sopimuksesta.

        Avoliitossa puolisot voivat sopia, kuten avioliitossakin, kuka maksaa mitäkin, puoliksi tai kokonaan. Mitään ulkopuolisia tahoja tällaiset sopimukset eivät kuitenkaan sido.


      • laki_pissaa_silmään
        sopiavoi kirjoitti:

        "Mun mielestä jokaisella ihmisellä kuuluisi olla myös "omaa rahaa" ja avoliitossa maksetaan tiettyjä asioita puoliksi."

        Jos puolisollasi ei muuten ole omaa rahaa, sinun pitää antaa hänelle omaa rahaa. Niin minunkin puolisoni antoi minulle, kun olin kotiäti yhteisestä sopimuksesta.

        Avoliitossa puolisot voivat sopia, kuten avioliitossakin, kuka maksaa mitäkin, puoliksi tai kokonaan. Mitään ulkopuolisia tahoja tällaiset sopimukset eivät kuitenkaan sido.

        No ei tietenkään PIDÄ antaa. Juuri tälläisia tilanteita varten meillä on sosiaalihuolto jota minäkin, työttömänä olen verorahoillani rahoittanut vuosia.
        Mekin esim tarvitsemme VAIN tilapäisesti avustusta sossusta,koska siihenkin saakka on jollain rahalla elettävä kun mies saa työsopimukseen kohta nimensä.

        Teille on siis sopinut tuo että miehesi tuloilla on eletty ja olette yhdessä sopineet et jäät kotiin. Mut et kuitenkaan ole täysin miehesi tuloilla elänyt, koska tukia on mahdollista saada ja jos ei niin lapsilisä ainakin eli se ois silloin sun "oma raha" vaikka käyttäisitte sen miten vain mihin vain.


      • Äksy täti
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        En ole jatkuvasti maksanut kaikkea. Nyt kuitenkin suurimman osan pienestä tulostani, 522e asumistuki. Huolettaa se että miten maksan äp rahalla kun on vielä pienempi..

        Susta on siis ihan ok, et mies muuttaisi sun luokse, sun asuntoon. Maksaisit vähäisistä tuloistasi kahden ihmisen ruuat, bensat, kaikki laskut, vaatteet yms.

        Mun mielestä jokaisella ihmisellä kuuluisi olla myös "omaa rahaa" ja avoliitossa maksetaan tiettyjä asioita puoliksi.En voisi kuvitellakkaan et mies maksaisi mun vaatteet ja meikit yms.

        PS. Miehellä ON työpaikka.

        Ajatella voi kaikkea, mutta toimeentulolaki lähtee siitä, että samasta jääkaapista syövät aikuiset ovat vastuussa sen jääkaapin täyttämisestä. Itse otit miehen kumppaniksi. Et voi ostaa meikkejä, jos miehelläsi on nälkä. Miehesi ei voi ryypätä tulevaa palkkaansa, jos sinulla on nälkä. Ja lapsen tarpeet menevät nyt teidän molempien ohitse.
        Toivon jaksamista ja hyvää vointia koko perheelle!


      • laki_pissaa_silmään
        Äksy täti kirjoitti:

        Ajatella voi kaikkea, mutta toimeentulolaki lähtee siitä, että samasta jääkaapista syövät aikuiset ovat vastuussa sen jääkaapin täyttämisestä. Itse otit miehen kumppaniksi. Et voi ostaa meikkejä, jos miehelläsi on nälkä. Miehesi ei voi ryypätä tulevaa palkkaansa, jos sinulla on nälkä. Ja lapsen tarpeet menevät nyt teidän molempien ohitse.
        Toivon jaksamista ja hyvää vointia koko perheelle!

        Puhuit itsesi pussiin. Nimenomaan niin että samasta jääkaapista syövät aikuiset ovat YHDESSÄ vastuussa siitä että jääkaapissa on mitä syödä. Tässä tämä ponttini.
        Miehellä ei ole tlapäisesti tuloja joten avustusta haetaan sosiaalihuollosta että MOLEMMAT YHDESSÄ voisivat osallistua "jääkaapin täyttämiseen"


      • Turhaa ruikutusta
        ldlndfpoln kirjoitti:

        Monen mielestä avoliiton idea menee vähän niin kuin hukkaan, jos siitä tehdään avioliitto II. Perinteisestihän susiparit ovat juuri olleet näitä halveksittuja rusinat pullasta -tyyppejä, jotka haluavat minimoida vastuunsa. Perinteisellä tarkoitan vanhakantaista ajattelua esim. tuolla maaseudulla. Vastuulliset yhteiskunnan jäsenet menivät naimisiin ja elivät kuten ihmisten kuuluu. Hevosvarkaat, mustalaiset ja viinanpolttajat olivat sitten erikseen.

        No ihan itse ne avoliitossa eläjät on sitä tasa-arvoisuutta suureen ääneen olleet vaatimassa - sitä saa mitä tilaa!


      • Elämän realiteetteja
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Puhuit itsesi pussiin. Nimenomaan niin että samasta jääkaapista syövät aikuiset ovat YHDESSÄ vastuussa siitä että jääkaapissa on mitä syödä. Tässä tämä ponttini.
        Miehellä ei ole tlapäisesti tuloja joten avustusta haetaan sosiaalihuollosta että MOLEMMAT YHDESSÄ voisivat osallistua "jääkaapin täyttämiseen"

        Hohhoijjakkaa taas.... tottahan tuota aikuinen mies osaa hankkia itselleen rahaa, jos ei muuten, niin pistämällä toimeentulotukihakemuksen sossuun. Myös asumistukea jne voi hakea yhtälailla mies, ei niiden ole mikään pakko olla yksin naisen haettavana..... valitettava tosiasia on se, että avoliitossa on yhtälainen puolisoiden välinen elatusvelvollisuus, kuin avioliitossakin, eikä siitä pääse mihinkään täällä taikka muualla kitisemällä. JOS sua ei kiinnosta elättää miestäsi, niin potkaise se ulkoruokintaan, avoliitossa elatusvelvollisuus päättyy erilleen muuttoon, eli miehen pitää tehdä muuttoilmoitus johonkin muualle.


      • laki_pissaa_silmään
        Elämän realiteetteja kirjoitti:

        Hohhoijjakkaa taas.... tottahan tuota aikuinen mies osaa hankkia itselleen rahaa, jos ei muuten, niin pistämällä toimeentulotukihakemuksen sossuun. Myös asumistukea jne voi hakea yhtälailla mies, ei niiden ole mikään pakko olla yksin naisen haettavana..... valitettava tosiasia on se, että avoliitossa on yhtälainen puolisoiden välinen elatusvelvollisuus, kuin avioliitossakin, eikä siitä pääse mihinkään täällä taikka muualla kitisemällä. JOS sua ei kiinnosta elättää miestäsi, niin potkaise se ulkoruokintaan, avoliitossa elatusvelvollisuus päättyy erilleen muuttoon, eli miehen pitää tehdä muuttoilmoitus johonkin muualle.

        Elatusvelvollisuus koskee tasapuolisesti molempia, yhdessä osallistutaan.

        Kiinnostamisesta ei ole kysymys vaan siitä että millä rahalla elätän toista? Laskujen ja tarpeellisten menojen jälkeen käteen jää muutama euro koska äp raha on pieni. Annanko siitä vielä "käyttörahaa" miehelleni?


      • vielä kerran
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        No ei tietenkään PIDÄ antaa. Juuri tälläisia tilanteita varten meillä on sosiaalihuolto jota minäkin, työttömänä olen verorahoillani rahoittanut vuosia.
        Mekin esim tarvitsemme VAIN tilapäisesti avustusta sossusta,koska siihenkin saakka on jollain rahalla elettävä kun mies saa työsopimukseen kohta nimensä.

        Teille on siis sopinut tuo että miehesi tuloilla on eletty ja olette yhdessä sopineet et jäät kotiin. Mut et kuitenkaan ole täysin miehesi tuloilla elänyt, koska tukia on mahdollista saada ja jos ei niin lapsilisä ainakin eli se ois silloin sun "oma raha" vaikka käyttäisitte sen miten vain mihin vain.

        Paitsi että mitään tukia en saanut, koska silloin puolison tulot huomioitiin kaikessa. Isoille lapsille ei kotihoidon tukea tunnettu.

        Lapsilisän sain, mutta sehän kuuluu jokaiselle äidille tuloihin katsomatta. Meillä oli vain koko perheen yhteistä rahaa. Siitä jokainen sai pienen summan "omaa rahaa". Nyt kyllä minullakin on omia tuloja, mutta molempien tulot ovat yhtä yhteiset kuin yhteinen sänkykin.

        Mutta jokainen toimii kuten haluaa.


      • Tiedoksi vaan
        Elämän realiteetteja kirjoitti:

        Hohhoijjakkaa taas.... tottahan tuota aikuinen mies osaa hankkia itselleen rahaa, jos ei muuten, niin pistämällä toimeentulotukihakemuksen sossuun. Myös asumistukea jne voi hakea yhtälailla mies, ei niiden ole mikään pakko olla yksin naisen haettavana..... valitettava tosiasia on se, että avoliitossa on yhtälainen puolisoiden välinen elatusvelvollisuus, kuin avioliitossakin, eikä siitä pääse mihinkään täällä taikka muualla kitisemällä. JOS sua ei kiinnosta elättää miestäsi, niin potkaise se ulkoruokintaan, avoliitossa elatusvelvollisuus päättyy erilleen muuttoon, eli miehen pitää tehdä muuttoilmoitus johonkin muualle.

        Ap on puhdas trolli tosin siinä mielessä tietysti kiva trolli, että ei pyri ärsyttämään vaan ainoastaan täyttämään päivänsä "ruoskimalla kuollutta hevosta" eli pitämään ketjun hengissä keinolla millä hyvänsä, jotta saisi päiviinsä täytettä. Sen takia esittää niin tyhmää eikä muka ymmärrä mistään mitään. Jokaisen oma asia tietysti jaksaako päivästä toiseen selittää selviä asioita ja perustella kantaansa, mutta itse en enää jaksa.


      • laki_pissaa_silmään
        Tiedoksi vaan kirjoitti:

        Ap on puhdas trolli tosin siinä mielessä tietysti kiva trolli, että ei pyri ärsyttämään vaan ainoastaan täyttämään päivänsä "ruoskimalla kuollutta hevosta" eli pitämään ketjun hengissä keinolla millä hyvänsä, jotta saisi päiviinsä täytettä. Sen takia esittää niin tyhmää eikä muka ymmärrä mistään mitään. Jokaisen oma asia tietysti jaksaako päivästä toiseen selittää selviä asioita ja perustella kantaansa, mutta itse en enää jaksa.

        Voi kun olisinkin trolli.
        Aivan, siksi olen perustellut mielipidettäni moneen kertaan, koska kukaan ei tunnu ymmärtävän asian pointtia ja itsestäänselvistä asioista pitää täällä jähnätä.

        Mutta tosiaan, asia on tänään selvinnyt. Perustelut tulivat sossusta. Mieheni saama rahasumma on laskettu 2vk perusteella. Eli se aika mikä ollaan asuttu virallisesti yhdessä. Siksi summa oli pieni.


      • sossut hirteen
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Voi kun olisinkin trolli.
        Aivan, siksi olen perustellut mielipidettäni moneen kertaan, koska kukaan ei tunnu ymmärtävän asian pointtia ja itsestäänselvistä asioista pitää täällä jähnätä.

        Mutta tosiaan, asia on tänään selvinnyt. Perustelut tulivat sossusta. Mieheni saama rahasumma on laskettu 2vk perusteella. Eli se aika mikä ollaan asuttu virallisesti yhdessä. Siksi summa oli pieni.

        Hei ap!
        En voisi enempää samaistua kokemukseesi!
        Asumme poikaystäväni kanssa yhdessä.
        Itse olen työtön, ja minulla on karenssi.
        Mies on opiskelija.
        Hain sossusta ttt:a, mutta en sitä saanut, koska MIEHENI pitäisi ottaa OPINTOLAINAA että saisi MINUN menoni maksettua!!
        Siinä vaiheessa minulta meni hermot, kysyin vaan virkailijalta, että onko oikein pakottaa köyhää ihmistä ottamaan lainaa, jota ei ole koskaan varaa maksaa takaisin, ja näin ajetaan elämänsä aloittanut nuori suoraan velkakierteeseen, mistä ei pääse koskaan pois vain siksi, ettei sossu voinut myöntää muutamaa sataa vuokranmaksuun.
        Vastaus oli vain: "Kyllä, näin meillä toimitaan, pakotamme ihmiset nostamaan kaikki mahdolliset lainat, ennen kuin meiltä tippuu senttiäkään. Se on sitten ihan oma ongelma, pystyykö niitä lainoja maksamaan takaisin."
        Siitä päivästä lähtien, olen haukkunut sosiaalitoimen alimpaan helvettiin jokaiselle vastaantulijalle.
        Miksi sossusta kannustetaan elämään toisen siivellä?
        Miksi sossu haluaa ajaa nuoret velkakierteeseen?
        Sosiaalitoimi EI TUE MUITA KUIN YKSINASUVIA.
        Kuka meitä yhdessäasuvia auttaa, kun emme pysty edes auttamaan toinen toisiamme??


      • ikpo
        sossut hirteen kirjoitti:

        Hei ap!
        En voisi enempää samaistua kokemukseesi!
        Asumme poikaystäväni kanssa yhdessä.
        Itse olen työtön, ja minulla on karenssi.
        Mies on opiskelija.
        Hain sossusta ttt:a, mutta en sitä saanut, koska MIEHENI pitäisi ottaa OPINTOLAINAA että saisi MINUN menoni maksettua!!
        Siinä vaiheessa minulta meni hermot, kysyin vaan virkailijalta, että onko oikein pakottaa köyhää ihmistä ottamaan lainaa, jota ei ole koskaan varaa maksaa takaisin, ja näin ajetaan elämänsä aloittanut nuori suoraan velkakierteeseen, mistä ei pääse koskaan pois vain siksi, ettei sossu voinut myöntää muutamaa sataa vuokranmaksuun.
        Vastaus oli vain: "Kyllä, näin meillä toimitaan, pakotamme ihmiset nostamaan kaikki mahdolliset lainat, ennen kuin meiltä tippuu senttiäkään. Se on sitten ihan oma ongelma, pystyykö niitä lainoja maksamaan takaisin."
        Siitä päivästä lähtien, olen haukkunut sosiaalitoimen alimpaan helvettiin jokaiselle vastaantulijalle.
        Miksi sossusta kannustetaan elämään toisen siivellä?
        Miksi sossu haluaa ajaa nuoret velkakierteeseen?
        Sosiaalitoimi EI TUE MUITA KUIN YKSINASUVIA.
        Kuka meitä yhdessäasuvia auttaa, kun emme pysty edes auttamaan toinen toisiamme??

        Tee valitus. Ei ole olemassa lakia, jonka nojalla sossu voisi pakottaa lainaa nostamaan. Lainan nostamattomuus ei voi olla peruste hakemuksen hylkäämiselle.


      • pöljyys asuu meissä.
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        En löytänyt kohtaa missä mainitaan että avo/avioliitoissa ollaan velvollisia elättämään toinen.

        Tässä laissa tarkoitetaan perheellä yhteistaloudessa asuvia vanhempia, vanhemman alaikäistä lasta ja ottolasta, aviopuolisoita sekä miestä ja naista, jotka elävät avioliitonomaisissa olosuhteissa.

        Toimeentulotukea myönnettäessä kaikkia perheenjäseniä pidetään toimeentulotuen saajina tuen maksamispäivästä lukien. Toimeentulotuen katsotaan jakautuvan sen saajien kesken kullekin yhtä suurena osuutena, jolleivät olosuhteet muuta osoita. EI KAIT SULLA OO TUOTA LUKIHÄIRIÖTÄ VAI MIKSI ET TUNNU TUOTA TEKSTIÄ YMMÄRTÄVÄN??? JA KÄYPPÄ VAIKKA LUKASEEN FINLEXIN LAINSÄÄDÄNTÖÄ nuissa tt asioissa jospa sieltä löytys haluamas PYKÄLÄ!


    • tämä o näin

      Kun mies ja nainen muuttavat samaan osoitteeseen, syntyy perhe. Perhe on yksi talous. Tämä on lain ja määräysten kanta. Sitä noudatetaan, kun arvioidaan perheenjäsenten taloudellisen tuen tarvetta.

      Saat kyllä olla asiasta mitä mieltä haluat ja saat sopia puolisosi kanssa mitä haluat taloudellisista suhteistanne. Mutta kun menette kerjäämään yhteiskunnalta rahaa, noudatetaan kaikille samoja sääntöjä eli eduskunnan säätämiä lakeja.

    • hhju

      Ja tuon miehen tulottomuudenhan poistaa helpolla....

      Ei muuta kuin ukko työkokeiluun työttömyysetuudella, saa siitä rahaa vähintään 522 ekee (työmarkkinatuki) jos ei ole ole oikeutettu liiton rahoihin. Siihen päälle viellä korotusosat ja kulukorvaukset toimenpiteen ajalta niin voi sitä rahasadetta.

      Ja nyt ei kannata vinkua mistään työkkärin orjatöistä ja plaaplaa. Kyllä se raha on ite hankittava jos on työkykyinen. Hyvällä lykyllä ennen vauvan syntymää saatte kasaan vaippa- ja vaunurahoja.

      Ja ei muuta kuin töpinäksi nuoret ihmiset (oletan teidän olevan nuoria kun lapsia kerran teette).

      • laki_pissaa_silmään

        Miehellä on työpaikka.

        Työkkäri ja tämä nimeltämainitsematon suurehko yritys kurssittavat juuri tällä hetkellä tähän kyseiseen yritykseen porukkaa jonka jälkeen heidät palkataaan töihin. Kela maksaisi tässä tapauksessa juuri tuota 522e ylläpitokorvaus mut miehellä kun on ollut yritys niin kela tarvitsee tietoa verotoimistosta jossa on 3kk jono.

        Nyt siis on niin et meillä tuloina ainoastaan äitiysraha, koska kelan asumistuki päätös on vielä kesken.


      • hhju
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Miehellä on työpaikka.

        Työkkäri ja tämä nimeltämainitsematon suurehko yritys kurssittavat juuri tällä hetkellä tähän kyseiseen yritykseen porukkaa jonka jälkeen heidät palkataaan töihin. Kela maksaisi tässä tapauksessa juuri tuota 522e ylläpitokorvaus mut miehellä kun on ollut yritys niin kela tarvitsee tietoa verotoimistosta jossa on 3kk jono.

        Nyt siis on niin et meillä tuloina ainoastaan äitiysraha, koska kelan asumistuki päätös on vielä kesken.

        Todellakin. tajua, toimeentulotuen kannalta ei ole merkitystä sillä onko asuntolaina sinun ottamasi vai teidän yhteinen laina. Ja sinun äippärahasi suuruuden määrittelee Kela ja se perustuu aikaisempiin tuloihisi ja se laitetaan tulopuolelle toimeentulotukilaskelmassa.

        TE OLETTE PERHE, EI OLE SINUN TULOJA, MIEHEN TULOJA JA VAUVAN TULOJA VAAN EUROT LAITETAAN YHTEEN KASAAN ja te käytette ne niin kuin parhaaksi näette.

        Ja edelleenkin, lopeta ja peru heti ne tilaukset ja palvelut joihin ei ole varaa. Koskee mm. netti- ja lehtitilauksia.


      • olette perhe
        hhju kirjoitti:

        Todellakin. tajua, toimeentulotuen kannalta ei ole merkitystä sillä onko asuntolaina sinun ottamasi vai teidän yhteinen laina. Ja sinun äippärahasi suuruuden määrittelee Kela ja se perustuu aikaisempiin tuloihisi ja se laitetaan tulopuolelle toimeentulotukilaskelmassa.

        TE OLETTE PERHE, EI OLE SINUN TULOJA, MIEHEN TULOJA JA VAUVAN TULOJA VAAN EUROT LAITETAAN YHTEEN KASAAN ja te käytette ne niin kuin parhaaksi näette.

        Ja edelleenkin, lopeta ja peru heti ne tilaukset ja palvelut joihin ei ole varaa. Koskee mm. netti- ja lehtitilauksia.

        Jos asuntolaina on otettu avio/avovaimon nimiin, niin luulis, että se on siis sen naisen, ei miehen. Tietysti, miten asuminen on jaettu, onko mies alivuokralaisena naisella vai molemmat omistavat kämpän puoliksi? Luulisi, että tuossa kämppä on siis naisen, koska nainen on ottanut asuntolainan ja mies asuu alivuokralla. Jokatapauksessa, asuntolaina on siis naisen, ei naisen ja miehen, jos asuntolainapaperissa on vain naisen nimi. Sen sijaan nettilasku kuuluu maksaa siitä toimeentulotuen perusosasta jos edes saa toimeentulotukea, myöskin tapauksissa jos henkilö tekee töitä etänä kotoa käyttäen konetta tms.


      • laki_pissaa_silmään
        olette perhe kirjoitti:

        Jos asuntolaina on otettu avio/avovaimon nimiin, niin luulis, että se on siis sen naisen, ei miehen. Tietysti, miten asuminen on jaettu, onko mies alivuokralaisena naisella vai molemmat omistavat kämpän puoliksi? Luulisi, että tuossa kämppä on siis naisen, koska nainen on ottanut asuntolainan ja mies asuu alivuokralla. Jokatapauksessa, asuntolaina on siis naisen, ei naisen ja miehen, jos asuntolainapaperissa on vain naisen nimi. Sen sijaan nettilasku kuuluu maksaa siitä toimeentulotuen perusosasta jos edes saa toimeentulotukea, myöskin tapauksissa jos henkilö tekee töitä etänä kotoa käyttäen konetta tms.

        Tätä tässä olen juuri yrittänyt kirjoittaa täällä !

        Laina on mun nimellä aikoinaan otettu ja kämppä on mun, asuntolaina papereissa vain mun nimi.

        Kuvitellaan asia toisin: Miehellä on lainaa ja esim omistaa vaikka metsää yms. Muutamme yhteen mun asuntoon. Miehen laina ja metsä ovat siis yhtäkkiä munkin.
        Näinkö se menee?

        Kuten jo aikaisemmin mainitsin, kunnat saavat itse määritellä mikä kuuluu perusosaan ja meidän kunnassa perusosaan ei kuulu nettimaksut.


      • 20+3
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Tätä tässä olen juuri yrittänyt kirjoittaa täällä !

        Laina on mun nimellä aikoinaan otettu ja kämppä on mun, asuntolaina papereissa vain mun nimi.

        Kuvitellaan asia toisin: Miehellä on lainaa ja esim omistaa vaikka metsää yms. Muutamme yhteen mun asuntoon. Miehen laina ja metsä ovat siis yhtäkkiä munkin.
        Näinkö se menee?

        Kuten jo aikaisemmin mainitsin, kunnat saavat itse määritellä mikä kuuluu perusosaan ja meidän kunnassa perusosaan ei kuulu nettimaksut.

        Laina ja metsä ei ole sun, mutta niiden vaikutus perheen talouteen koskee suakin niin kauan kuin olette perhe. Ei se ole sen kummempi asia kuin sekään, että jos toinen käy töissä ja toinen ei, niin ei toimeentulotukea myönnetä sille toiselle sillä perusteella, että sehän on työtön ja köyhä ja saa siksi toimeentulotukea, mutta tuo työssä käyvä tyyppi, joka asuu samassa kämpässä ei saa kun se käy työssä. Perheen tulot, perheen menot. Ihan sama kenen nimissä ne on.


    • laki_pissaa_silmään

      Itseasiassa asia ei ole ihan noin mustavalkoinen.

      Miksei kela ole laskenut äitiyspäivärahaani että sillä elää kolme ihmistä? Mies, minä ja pian syntyvä lapsi.

      Nettilaskusta: Jokainen kunta saa itse määritellä mitä heidän toimeentulotuen perusosaan kuuluu. Esim sastamalassa nettilasku kuuluu perusosaan.

      Käytännössä asia menee niin että mulla ei ole elatusvelvollisuutta miestäni kohtaan.

      Entäs lainani jonka olen ottanut ennen avoliittoa? Nyt kun sekin on meidän yhteinen laina. Miksi? Laina/omaisuus ei vaikuta vaikka nyt mentäisiin naimisiin, koska se on hankittu ennen liittoa.

      • ymmärrä nyt

        "Entäs lainani jonka olen ottanut ennen avoliittoa? Nyt kun sekin on meidän yhteinen laina. Miksi?"

        Nyt olette yksi perhe ja yksi talous. Lainasi vaikuttaa sinun kykyysi elättää koko perhettäsi. Siksi se on koko perheen laina, kun se siis vaikuttaa koko perheen elämään.

        Eli ymmärrä nyt, että perhe on yksi yksikkö. Ei siinä ole sinun rahoja ja minun rahoja, kun arvioidaan tuen tarvetta. Perheellä on yhteinen talous.


      • älyhoip

        "Mikse kela ole laskenut äitiyspäivärahaani että sillä elää kolme ihmistä? Mies, minä ja pian syntyvä lapsi."

        Äitiyspäiväraha lasketaan ja maksetaan kaikille samalla periaatteella eli ansiotulojen mukaan. Ei siinä voida katsoa, kenen kaikkien sillä pitäisi elää. Äitiyspäivärahaan ei vaikuta eikä kuulu mitään se, onko lapsen isä työtön vai töissä tai kenties tuntematon tyyppi, joka elää ihan muualla. Voihan perheeseen kuulua vaikka viisi lasta ennestään ja joku muukin sukulainen tai muutama koira. Ei tämmöisiä äitiyspäivärahassa voida huomioida.

        Useimmat saavat täyttä palkkaa äitiysvapaalla, silloin päiväräha maksetaan työnantajalle. Eihän olisi mitään järkeä maksaa äitiyspäivärahaa jollain muulla perusteella kuin palkan mukaan laskettuna. Ymmärrätkö? Sama juttu se on oltava silloin kaikille.


      • laki_pissaa_silmään
        ymmärrä nyt kirjoitti:

        "Entäs lainani jonka olen ottanut ennen avoliittoa? Nyt kun sekin on meidän yhteinen laina. Miksi?"

        Nyt olette yksi perhe ja yksi talous. Lainasi vaikuttaa sinun kykyysi elättää koko perhettäsi. Siksi se on koko perheen laina, kun se siis vaikuttaa koko perheen elämään.

        Eli ymmärrä nyt, että perhe on yksi yksikkö. Ei siinä ole sinun rahoja ja minun rahoja, kun arvioidaan tuen tarvetta. Perheellä on yhteinen talous.

        Laina ei silti ole nyt meidän vaan edelleenkin mun, koska olen ottanut sen ennen avoliittoa. Laina ei myöskään muutu meidän lainaksi jos mennään nyt naimisiin.


      • laki_pissaa_silmään
        älyhoip kirjoitti:

        "Mikse kela ole laskenut äitiyspäivärahaani että sillä elää kolme ihmistä? Mies, minä ja pian syntyvä lapsi."

        Äitiyspäiväraha lasketaan ja maksetaan kaikille samalla periaatteella eli ansiotulojen mukaan. Ei siinä voida katsoa, kenen kaikkien sillä pitäisi elää. Äitiyspäivärahaan ei vaikuta eikä kuulu mitään se, onko lapsen isä työtön vai töissä tai kenties tuntematon tyyppi, joka elää ihan muualla. Voihan perheeseen kuulua vaikka viisi lasta ennestään ja joku muukin sukulainen tai muutama koira. Ei tämmöisiä äitiyspäivärahassa voida huomioida.

        Useimmat saavat täyttä palkkaa äitiysvapaalla, silloin päiväräha maksetaan työnantajalle. Eihän olisi mitään järkeä maksaa äitiyspäivärahaa jollain muulla perusteella kuin palkan mukaan laskettuna. Ymmärrätkö? Sama juttu se on oltava silloin kaikille.

        Ansiotuloni ovat ennen äitiyspäivärahaa olleet työmarkkinatuki asumistuki. Joten äp raha on se minimi.

        Miksi sossu sitten katsoo että sillä äitiysrahalla pitäisi elättää kolme ihmistä?


      • keinot vähissä
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Ansiotuloni ovat ennen äitiyspäivärahaa olleet työmarkkinatuki asumistuki. Joten äp raha on se minimi.

        Miksi sossu sitten katsoo että sillä äitiysrahalla pitäisi elättää kolme ihmistä?

        Siksi, kun sillä työmarkkinatuellakin pitää elättää kolme ihmistä. Eihän sitäkään mitoiteta perheen koon mukaan. Vai mitoitetaanko? Asumistuki EI ole ansiotuloa.

        Siis kerran vielä: äitiyspäivärahan suuruus perustuu ansiotuloihin tai vastaaviin. Se on kaikille sama laki. Ei palkkaakaan makseta sen mukaan, kuinka iso perhe sulla sattuu olemaan, vaan sen perusteella, mitä teet. Tiesitkö?

        Pane se mies töihin ja ansaitsemaan ja elättämään perhettään, kun on kerran lapsenkin alulle pannut!

        Jos tosiaan et halua perhettäsi elättää äitiyspäivärahalla, aja mies pois ja anna lapsi adoptioon. Muuta keinoa en nyt tiedä.


      • hhju
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Laina ei silti ole nyt meidän vaan edelleenkin mun, koska olen ottanut sen ennen avoliittoa. Laina ei myöskään muutu meidän lainaksi jos mennään nyt naimisiin.

        Voi herrantähen mitä vääntöä pitää tehä.

        Toimeentulotukilaskelmaan merkitään TEIDÄN MOLEMPIEN MENOT SAMAAN LASKELMAAN. Siinä ne on (laitan tähän nyt kuvitteellisia menoja mukaan että asia kirkastuisi):
        -asuntolainan korot, joo on sinua ottama ennen avoliittoa, laitetaan menoksi laskelmaan
        -äippäpolilasku, joo, sinun käynti siellä, menoksi laskelmaan
        -miehen terveydenhuoltokulut, olkoot vaikka tk-lääkäri ja antibioottokuuri, menoksi laskelmaa
        -teidän asuntonne sähkölasku, sähköstä jota olette yhdessä käyttäneet, menoksi laskelmaan.

        Laskelmaan siis kerätään teidän perheenne toimeentulotuessa huomioitavia menoja, mutta sillä ei ole merkitystä kumpi menon on aiheuttanut ja onko lasku yhdessä tehty niinkuin sähkölasku. Nuo kaikki menot ovat samanvertaisia.

        Ja vielä tuosta perusosasta. Yksinasuvalla se on n. 480 ekee ja pariskunnalla 408 ekee/henkilö. Kuitenkaan perusosa ei ole se summa mikä automaattisesti maksetaan tilille vaan tuloista vähennetään hyväksyttävät menot= toimeentulotuki.


      • laki_pissaa_silmään
        keinot vähissä kirjoitti:

        Siksi, kun sillä työmarkkinatuellakin pitää elättää kolme ihmistä. Eihän sitäkään mitoiteta perheen koon mukaan. Vai mitoitetaanko? Asumistuki EI ole ansiotuloa.

        Siis kerran vielä: äitiyspäivärahan suuruus perustuu ansiotuloihin tai vastaaviin. Se on kaikille sama laki. Ei palkkaakaan makseta sen mukaan, kuinka iso perhe sulla sattuu olemaan, vaan sen perusteella, mitä teet. Tiesitkö?

        Pane se mies töihin ja ansaitsemaan ja elättämään perhettään, kun on kerran lapsenkin alulle pannut!

        Jos tosiaan et halua perhettäsi elättää äitiyspäivärahalla, aja mies pois ja anna lapsi adoptioon. Muuta keinoa en nyt tiedä.

        Lue ketju alusta. Kuten aikaisemmin mainitsin miehellä on työpaikka.

        Työmarkkinatuki on sen ihmisen henk.koht elämiseen yms tarkoitettu kenelle se on myönnetty. Vaikka tässä taloudessa asuisi viisi työtöntä ihmistä kanssani jokainen meistä SAA sen työmarkkinatuen eikä sillä elätetä niitä muita kanssa asukkaita.


      • taasstät
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Lue ketju alusta. Kuten aikaisemmin mainitsin miehellä on työpaikka.

        Työmarkkinatuki on sen ihmisen henk.koht elämiseen yms tarkoitettu kenelle se on myönnetty. Vaikka tässä taloudessa asuisi viisi työtöntä ihmistä kanssani jokainen meistä SAA sen työmarkkinatuen eikä sillä elätetä niitä muita kanssa asukkaita.

        "Työmarkkinatuki on sen ihmisen henk.koht elämiseen yms tarkoitettu kenelle se on myönnetty."

        Niin. Mutta sulla on perhe. Siinä on sun henk.koht. elämä. Eihän perheessä voi olla niin, että toisen palkka on vaikka 5000 €/kk ja toisen 1000 €/kk, ja niin se 5000 ansaitseva elää aivan ylellistä elämää, kun toinen näkee nälkää. Olisiko oikein?

        No tietysti puolisot keskenään voivat sopia, mitä haluavat. Mutta kun ruinataan yhteiskunnalta rahaa, katsotaan, että perheessä kaikki on yhteistä, kaikki elävät samalla tavalla.

        Itse olen ollut jonkin aikaa aivan vapaasta tahdosta kotona lasten kanssa. Mieheni (hyvä) palkka kuuluu tietenkin koko perheelle eikä vain hänen henk.koht. menoihin.

        Tai jos minun tuloni olisivat huomattavasti suuremmat kuin puolisoni, en voisi kuvitellakaan, että lähden yksin kalliille lomalle ja puolison on jäätävä kotiin, kun hänen tulonsa eivät niin kalliiseen lomaan riitä. Tai että hänen on mentävä sossuun, kun hänellä ei ole tuloja ja minä samaan aikaan elän luxuselämää palkallani. Ja pitäisikö sossun vielä maksaa hänelle jotain, kun minä nostan 5000 palkkaa?


      • laki_pissaa_silmään
        taasstät kirjoitti:

        "Työmarkkinatuki on sen ihmisen henk.koht elämiseen yms tarkoitettu kenelle se on myönnetty."

        Niin. Mutta sulla on perhe. Siinä on sun henk.koht. elämä. Eihän perheessä voi olla niin, että toisen palkka on vaikka 5000 €/kk ja toisen 1000 €/kk, ja niin se 5000 ansaitseva elää aivan ylellistä elämää, kun toinen näkee nälkää. Olisiko oikein?

        No tietysti puolisot keskenään voivat sopia, mitä haluavat. Mutta kun ruinataan yhteiskunnalta rahaa, katsotaan, että perheessä kaikki on yhteistä, kaikki elävät samalla tavalla.

        Itse olen ollut jonkin aikaa aivan vapaasta tahdosta kotona lasten kanssa. Mieheni (hyvä) palkka kuuluu tietenkin koko perheelle eikä vain hänen henk.koht. menoihin.

        Tai jos minun tuloni olisivat huomattavasti suuremmat kuin puolisoni, en voisi kuvitellakaan, että lähden yksin kalliille lomalle ja puolison on jäätävä kotiin, kun hänen tulonsa eivät niin kalliiseen lomaan riitä. Tai että hänen on mentävä sossuun, kun hänellä ei ole tuloja ja minä samaan aikaan elän luxuselämää palkallani. Ja pitäisikö sossun vielä maksaa hänelle jotain, kun minä nostan 5000 palkkaa?

        Ymmärrä nyt myös tämä. Työmarkkinatuki on yhden ihmisen "tulo"

        Esimerkkinä laitoin tuon että jos tässä taloudessa asuisi viisi työtöntä ihmistä kanssani jokainen meistä SAA sen työmarkkinatuen eikä sillä elätetä niitä muita kanssa asukkaita.

        Et sinäkään kuitenkaan aivan täysin miehesi tuloilla elä ? Kotihoidontuki, lapsilisä yms.


      • ...
        hhju kirjoitti:

        Voi herrantähen mitä vääntöä pitää tehä.

        Toimeentulotukilaskelmaan merkitään TEIDÄN MOLEMPIEN MENOT SAMAAN LASKELMAAN. Siinä ne on (laitan tähän nyt kuvitteellisia menoja mukaan että asia kirkastuisi):
        -asuntolainan korot, joo on sinua ottama ennen avoliittoa, laitetaan menoksi laskelmaan
        -äippäpolilasku, joo, sinun käynti siellä, menoksi laskelmaan
        -miehen terveydenhuoltokulut, olkoot vaikka tk-lääkäri ja antibioottokuuri, menoksi laskelmaa
        -teidän asuntonne sähkölasku, sähköstä jota olette yhdessä käyttäneet, menoksi laskelmaan.

        Laskelmaan siis kerätään teidän perheenne toimeentulotuessa huomioitavia menoja, mutta sillä ei ole merkitystä kumpi menon on aiheuttanut ja onko lasku yhdessä tehty niinkuin sähkölasku. Nuo kaikki menot ovat samanvertaisia.

        Ja vielä tuosta perusosasta. Yksinasuvalla se on n. 480 ekee ja pariskunnalla 408 ekee/henkilö. Kuitenkaan perusosa ei ole se summa mikä automaattisesti maksetaan tilille vaan tuloista vähennetään hyväksyttävät menot= toimeentulotuki.

        Tää on kyllä oikeasti hieman väärin. Jos laina on vaan avovaimon nimissä ja tulee esim. tilanne, että avovaimo ei pysty/halua maksaa lainan lyhennyksiä, niin eihän se oikeasti se laina kaadu sen avomiehen maksettavaksi, sillä laina on vaan naisen nimissä. Eli sitä lainaa perittäisiin vaan avovaimolta,mutta sitten sossu kuitenkin laskisi, että se velka on yhteinen ja molempien on sitä maksettava ja se on molempien velkaa, vaikka ei ole oikeasti.

        Sitten, vaikka ajatellaan, että jos asuu yhdessä ja on perhe, niin tulot ja menot jaetaan tasan. Eihän se oikeasti mene välttämättä niin, vaikka ei ole oikeudenmukaistakaan. Esim. paremmin tienaava ei käytännössä maksa mitään tai maksaa vaan liian vähän ja taas pienemmin tienaava ei kuitenkaan saa mistään avustusta, koska sossu lukee, että paremmin tienaava automaattisesti maksaa kaikki viulut.

        Vastaavanlainen tilanne on esim. alle 18-vuotiailla, joiden oletetaan saavan rahaa vanhemmiltaan, mutta voi todellisuudessa olla tilanteita, että ei oikeasti saakaan mitään rahaa vanhemmilta. Sitten sitä ollaan aivan tyhjän päällä.


      • laki_pissaa_silmään
        ... kirjoitti:

        Tää on kyllä oikeasti hieman väärin. Jos laina on vaan avovaimon nimissä ja tulee esim. tilanne, että avovaimo ei pysty/halua maksaa lainan lyhennyksiä, niin eihän se oikeasti se laina kaadu sen avomiehen maksettavaksi, sillä laina on vaan naisen nimissä. Eli sitä lainaa perittäisiin vaan avovaimolta,mutta sitten sossu kuitenkin laskisi, että se velka on yhteinen ja molempien on sitä maksettava ja se on molempien velkaa, vaikka ei ole oikeasti.

        Sitten, vaikka ajatellaan, että jos asuu yhdessä ja on perhe, niin tulot ja menot jaetaan tasan. Eihän se oikeasti mene välttämättä niin, vaikka ei ole oikeudenmukaistakaan. Esim. paremmin tienaava ei käytännössä maksa mitään tai maksaa vaan liian vähän ja taas pienemmin tienaava ei kuitenkaan saa mistään avustusta, koska sossu lukee, että paremmin tienaava automaattisesti maksaa kaikki viulut.

        Vastaavanlainen tilanne on esim. alle 18-vuotiailla, joiden oletetaan saavan rahaa vanhemmiltaan, mutta voi todellisuudessa olla tilanteita, että ei oikeasti saakaan mitään rahaa vanhemmilta. Sitten sitä ollaan aivan tyhjän päällä.

        Tässä on juuri tämä asia mitä olen täällä yrittänyt kirjoittaa mut näköjään jotenkin väärin, koska suurinosa ei tajua tätä.

        Jos velan ottaja ei pysty/halua yms maksaa jostain syystä velkaansa se peritään lainan takaajilta.


      • hhju
        ... kirjoitti:

        Tää on kyllä oikeasti hieman väärin. Jos laina on vaan avovaimon nimissä ja tulee esim. tilanne, että avovaimo ei pysty/halua maksaa lainan lyhennyksiä, niin eihän se oikeasti se laina kaadu sen avomiehen maksettavaksi, sillä laina on vaan naisen nimissä. Eli sitä lainaa perittäisiin vaan avovaimolta,mutta sitten sossu kuitenkin laskisi, että se velka on yhteinen ja molempien on sitä maksettava ja se on molempien velkaa, vaikka ei ole oikeasti.

        Sitten, vaikka ajatellaan, että jos asuu yhdessä ja on perhe, niin tulot ja menot jaetaan tasan. Eihän se oikeasti mene välttämättä niin, vaikka ei ole oikeudenmukaistakaan. Esim. paremmin tienaava ei käytännössä maksa mitään tai maksaa vaan liian vähän ja taas pienemmin tienaava ei kuitenkaan saa mistään avustusta, koska sossu lukee, että paremmin tienaava automaattisesti maksaa kaikki viulut.

        Vastaavanlainen tilanne on esim. alle 18-vuotiailla, joiden oletetaan saavan rahaa vanhemmiltaan, mutta voi todellisuudessa olla tilanteita, että ei oikeasti saakaan mitään rahaa vanhemmilta. Sitten sitä ollaan aivan tyhjän päällä.

        Siis eihän tässä käydä nyt neuvotteluja pankin kanssa pystyykö ap maksamaan asuntolainansa vai ei. Tässä on kyse toimeentulotuesta!!!!
        Ei siis siitä väännöstä mitä lainalle tapahtuu jos ap ei sitä maksa!

        Ja edelleenkin, toimeentulotukilain 3 § määrää sen, että yhdessä asuva mies ja nainen käsitellään perheenä. Jos ap haluaa paistaa itselleen pihvin joka päivä ja kun mies keittää nuudeleita niin se on heidän asiansa. Mutta toimeentulotuessa perheen tulot ja menot laitetaan samaan laskelmaan. Ei tehdä laskelmaa naisen tuloilla ja menoilla eikä miehen tuloilla ja menoilla. HEIDÄT SIIS KÄSITELLÄÄN PERHEENÄ.

        Oikeesti, mikä tässä on vaikeeta ymmärtää???


      • 1+9
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Ymmärrä nyt myös tämä. Työmarkkinatuki on yhden ihmisen "tulo"

        Esimerkkinä laitoin tuon että jos tässä taloudessa asuisi viisi työtöntä ihmistä kanssani jokainen meistä SAA sen työmarkkinatuen eikä sillä elätetä niitä muita kanssa asukkaita.

        Et sinäkään kuitenkaan aivan täysin miehesi tuloilla elä ? Kotihoidontuki, lapsilisä yms.

        Saako se syntyvä vauvasikin työmarkkinatukea? Tämä oli uutinen minulle.


      • laki_pissaa_silmään
        1+9 kirjoitti:

        Saako se syntyvä vauvasikin työmarkkinatukea? Tämä oli uutinen minulle.

        Huoh, ymmärsitkö ihan tahallasi väärin? Vai etkö ymmärtänyt ollenkaan?

        Työmarkkinatukea ei saada silloin kun ollaan äitiyslomalla. Tiedätkö miksi sitä rahaa kutsutaan kun saadaan äitiyslomalla ollessa? Tiedätkö mikä se "lisä" on kun lapsesta/lapsista maksetaan?


      • liisukka 52

        Niin kunnat ovat luetelleet ne mitä katsovat kuuluvan perusosaan, mutta se ei vaikuta summaan vaan se on sisällytetty siihen perusosaan!!! Jos sun nettilasku on vaikka 19.90 niin ei sitä lasketa erikseen tuohon perusosaan vaan se kuuluu jo siihen oli se sitten kuussa vaikka perhene 50 ekee...


    • noinhan se on

      Aloittajalle, mainitsit miehesi saavan toimeentulotukea (alle 480), sehän menee sitten ihan oikein. Teidän kahden yhteen lasketut tulot, tässä tapauksessa sinun tulosi ja yhteenlasketut menot.
      Ei ole merkitystä onko kyseessä äitiyspäiväraha, kodinhoidontuki, lapsilisä, työttömyyskorvaus ym. ne lasketaan yhteisiksi tuloiksi.
      Myös asumistuki lasketaan tuloksi.
      Perustoimeentulotuki kattaa yleensä tuon nettimaksun, ihan niin kun lehtilaskut, jne. eipä niihin erikseen rahaa saa.
      Valitettavaa, mutta totta.

      • laki_pissaa_silmään

        Ei se mene oikein kun ei tuo ole edes perusosa.
        Meidän kunnassa ei perusosaan ei myöskään kuulu nettimaksut.


      • sossupaholainen
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Ei se mene oikein kun ei tuo ole edes perusosa.
        Meidän kunnassa ei perusosaan ei myöskään kuulu nettimaksut.

        Nettimaksut sisältyvät perusosaan automaattisesti ihan joka kunnassa. Mutta jos on tuloja, niin ne vähenbnetään perusosasta, eli perusosa ei ole automaattisesti se summa, jonka sossuasta saa, se voi olla pienempikin (plus asumismenot, terveydenhuolto jne).


      • laki_pissaa_silmään
        sossupaholainen kirjoitti:

        Nettimaksut sisältyvät perusosaan automaattisesti ihan joka kunnassa. Mutta jos on tuloja, niin ne vähenbnetään perusosasta, eli perusosa ei ole automaattisesti se summa, jonka sossuasta saa, se voi olla pienempikin (plus asumismenot, terveydenhuolto jne).

        Nettimaksu ei meidän kunnassa sisälly perusosaan. Näin sanoi meidän sossutäti joten älä intä tästä.


      • Sossupaholainen
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Nettimaksu ei meidän kunnassa sisälly perusosaan. Näin sanoi meidän sossutäti joten älä intä tästä.

        No sitten voit olla tyytyväinen, teidän kunta siis maksaa enemmän kuin muut Suomen kunnat ja mitä laki määrää.


      • Sossupaholainen
        Sossupaholainen kirjoitti:

        No sitten voit olla tyytyväinen, teidän kunta siis maksaa enemmän kuin muut Suomen kunnat ja mitä laki määrää.

        Olet tuolla aiemmin valittanut että sossu ei maksa nettiä, eli se sisältyy perusosaan. Miten se nyt oikein on?


      • laki_pissaa_silmään
        Sossupaholainen kirjoitti:

        Olet tuolla aiemmin valittanut että sossu ei maksa nettiä, eli se sisältyy perusosaan. Miten se nyt oikein on?

        Kuten olen maininnut, meidän kunnassa perusosaan ei nettimaksu kuulu. Näin sanoi meidän sossutäti eikä siihen myöskään tullut rahaa.


      • sossupaholainen
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Kuten olen maininnut, meidän kunnassa perusosaan ei nettimaksu kuulu. Näin sanoi meidän sossutäti eikä siihen myöskään tullut rahaa.

        Perusosa on se jolla edellytään maksettavan nettilasku (ja puhelin, lehdet), eli nettimaksun kulut SISÄLTYVÄT perusosan summaan, niitä ei huomioida erikseen eikä makseta erikseen. Jokainen saa valita itse mitä tekee perusosalla (eikä sitä välttämättä makseta kokonaan toimeentulotukena, vaan siinä huomioidaan PERHEEN tulot, se on summa joka jää käyttöön)
        Lue toimeeentulolaki, jonka joku tänne ja linkkasi, sinulta tuntuu olevan käsitteet ihan hukassa.


      • laki_pissaa_silmään
        sossupaholainen kirjoitti:

        Perusosa on se jolla edellytään maksettavan nettilasku (ja puhelin, lehdet), eli nettimaksun kulut SISÄLTYVÄT perusosan summaan, niitä ei huomioida erikseen eikä makseta erikseen. Jokainen saa valita itse mitä tekee perusosalla (eikä sitä välttämättä makseta kokonaan toimeentulotukena, vaan siinä huomioidaan PERHEEN tulot, se on summa joka jää käyttöön)
        Lue toimeeentulolaki, jonka joku tänne ja linkkasi, sinulta tuntuu olevan käsitteet ihan hukassa.

        No kerros sitten miksi meidän kunnan sossutäti sanoi että perusosaan meidän kunnassa ei kuulu nettimaksu?

        Meidän kunnan nettisivuilla on ihan linkki josta selviää mitä meidän kunnan perusosaan kuuluu ja siellä EI lue nettimaksut.

        Miksi tästä pitää vääntää? Tämä ei edes ollut se koko asian pointti!


      • Rautalangasta
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        No kerros sitten miksi meidän kunnan sossutäti sanoi että perusosaan meidän kunnassa ei kuulu nettimaksu?

        Meidän kunnan nettisivuilla on ihan linkki josta selviää mitä meidän kunnan perusosaan kuuluu ja siellä EI lue nettimaksut.

        Miksi tästä pitää vääntää? Tämä ei edes ollut se koko asian pointti!

        No se nettilasku ei ole kuitenkaan toimeentulotukeen laskettava meno, vaan se hoidetaan siitä perusosasta, tai sitten ollaan ilman nettiä. Yhtälailla perusosasta hoidetaan puhelinlaskut, liikennevakuutus, autovero jne, jos sellaisia kuluja on, eikä niitähään lasketa toimeentulotukeen mitenkään päin.


    • mussuti

      paljonko teille nyt siis tulee YHTEENSÄ kuukaudessa? Ja onko miehesi siis ollut yrittäjänä?

    • laki_pissaa_silmään

      Äp raha se minimi ja asumistuki mutta päätös siitä on kelassa vielä kesken.
      Siinä on meidän tulot yhteensä.

      Miehellä on ollut yritys mut siitä on aikaa reilu vuosi.

      • sjzdfgdj sgsdg

        Nytkö saattekin vain äitiyspäivärahan ja asumistuen? Entä se miehesi saama toimeentulotuki? Paljonko saatte yhteensä?

        Työmarkkinatuesta poistui viime vuoden alusta lukien kumppanin tulojen huomioon ottaminen. Mutta jos kumppanilla on yritys, tai toiminimi ilman tuloja (!), tai ollut yritys (?), työmarkkinatukea ei välttämättä myönnetä kummallekaan. Niin hullusti lakia luetaan Suomessa, vaikka laki tuntee käsitteen 'osa-aikainen yritys ja työttömyysturva'.

        Orajtyöhön ei kenenkään kannata mennä. Se syö jokaisen työpaikkaa ja ansioita. Jos annamme asioiden (pankkien finanssisota kansalaisia, yrityksiä ja valtioita vastaan) jatkua nykyisellään, olemme kaikki kuse ssa kohta. Meille kansalaisille kuu,luu asioiden korjaaminen. Rahamiehet eivät tee reilua yhteiskuntaa - heille olemme rahan lypsylehmiä.


      • laki_pissaa_silmään
        sjzdfgdj sgsdg kirjoitti:

        Nytkö saattekin vain äitiyspäivärahan ja asumistuen? Entä se miehesi saama toimeentulotuki? Paljonko saatte yhteensä?

        Työmarkkinatuesta poistui viime vuoden alusta lukien kumppanin tulojen huomioon ottaminen. Mutta jos kumppanilla on yritys, tai toiminimi ilman tuloja (!), tai ollut yritys (?), työmarkkinatukea ei välttämättä myönnetä kummallekaan. Niin hullusti lakia luetaan Suomessa, vaikka laki tuntee käsitteen 'osa-aikainen yritys ja työttömyysturva'.

        Orajtyöhön ei kenenkään kannata mennä. Se syö jokaisen työpaikkaa ja ansioita. Jos annamme asioiden (pankkien finanssisota kansalaisia, yrityksiä ja valtioita vastaan) jatkua nykyisellään, olemme kaikki kuse ssa kohta. Meille kansalaisille kuu,luu asioiden korjaaminen. Rahamiehet eivät tee reilua yhteiskuntaa - heille olemme rahan lypsylehmiä.

        Äitiyspäiväraha ja asumistuki JOS kela päättää maksaa sellaisen. Eihän toimeentulotukea lasketa siihen laskelmaan kun menen sitä sossusta vasta pyytämään.

        Viime kuussa saatiin n 950e, tässä kuussa mulla ei ole tuloina enää muutakuin äp raha ja JOS kela päättää asumistuen maksaa. Miehellä ei mtn ennenkuin sossu päättää.


    • Niin se sitten on

      "nyt laina on muuttunut meidän molempien lainaksi sossun mielestä. Miten se voi mennä näin?"

      No varmaan siksi koska se on käytännössäkin niin? Onneksi sossu osaa tulkita asioita muutenkin kuin vain paperilla. Jos jonkun tulot ovat todennäköisesti samalla myös toisen tuloja, niin silloin ne luultavasti ovat. Samoin kuin toisen laina on käytännössä myös samassa taloudessa asuvan puolison laina, vaikka virallisesti papereiden mukaan näin ei olisikaan. Joka toinen eläisi sossun tuilla, jos sossulla ei olisi yhtään pelisilmää tulkita asioita. Sossu antaa juuri sen minkä se kokee tarpeelliseksi ja nyt kävi näin, ja pahaksi onneksi jos sossu katsoo että jonkun elämää ei tarvitse rahoittaa niin silloin sitä ei myöskään tarvitse.

    • Äksy täti

      Pahin vääristymä ei ole, jos kaksi työmarkkinatuen saajaa perustavat perheen ja ovat toisistaan elatusvastuussa, olkoon asunto ja siihen liittyvät lainat kenen nimissä lystää. Pahempi juttu on, jos opiskelijoiden pitää ottaa lainaa avokin elätykseen.
      Toivon, että joku kuitenkin niitä lapsiakin saa, ettei lisääntyminen jää uussuomalaisten kontolle kokonaan.

      Elämä voi joskus pyörittää siihen malliin, että elannon hankkiminen jää toisen tienestien varaan kuten sairastapauksissa. Joskus vammautuu siten, ettei kuitenkaan saa eläkettä vaan vuosikymmeniä joutuu olemaan toisen varassa. Siihen verrattuna aloittajarouvan tilanne ei ole vaikea vaan narinaa parin kuukauden tuloista.
      Toivon edelleen aloittajalle jaksamista, vaikka hän ei ole kertaakaan toivotuksistani kiittänyt, mikä viittaa trolliprovoon.

    • laki_pissaa_silmään

      Joo, kiitoskiitos kun rouvittelet ei kuitenkaan olla vielä naimisissa...

      Voi kun olisinkin trolli.

      Mutta tosiaan, asia on tänään selvinnyt. Perustelut tulivat sossusta. Mieheni saama rahasumma on laskettu 2vk perusteella. Eli se aika mikä ollaan asuttu virallisesti yhdessä. Siksi summa oli pieni.

    • hhju

      Nyt kyllä pitää jo tässä välissä kysyä alkuperäiseltä kysyjältä laki_pissaa_silmään: onko ymmärryskyvyssäsi jotain mitä olisi hyvä tietää? Sinua on useat eri ihmiset kärsivällisesti neuvoneet ja kertoneet faktoja toimeentulotuesta, mutta sinä kierrät vain kehää.

      Vai oletko ihan oikeasti trolli niinkuin joku jo epäili, joka jostain syystä haluat feikkielämääsi ruodittavan tällä palstalla? Jos niin on niin miksi ihmeessä???

      Myös minun puolestani voit jatkaa elämääsi silmät kusesta keltaisena, uskoen, että laki on sinua kusaissut silmään.

      • Äksy täti

        Samaten ihmetyttää, miksi hän kokee meidät selittäjät vastapuolella oleviksi. Samassa nesteessä tässä yritetään uida, tilanteet eroaa vähän tai enemmän. Eihän meidän tai hänen ajatuksilla ole mitään merkitystä siihen, miten ttt:a tai muita etuuksia kellekään myönnetään.

        Toivon myös, että kurssin jälkeen miehensä saa ihan oikean työpaikan, josta tienaa palkkaa, eläkettä jne. Kyseessä voi olla jokin narrausjuttu, josta seuraa 9€ orjatöitä. Montako kuukautta kurssiin jo sisältyy työntekoa yrityksen katon alla ?


      • laki_pissaa_silmään

        Neuvoneet tosiaan. Koko asiani pointti hävisi jossain kohtaa.
        Eipä kenelläkään käynyt mielessä että rahasumma oli vain 2 viikosta.

        Ei tämä ruodittu asiani ollut feikkiä, saat tietysti uskoa mitä haluat.

        Voi kyllä, laissa on paljon epäkohtia, myös tässä toimeentulotuki asiassa, olkoonkin silmäni minkä tahansa väriset. Asiat kun tuppaavat menemään käytännössä eritavalla kuin lakipykälissä.


      • 20+1
        laki_pissaa_silmään kirjoitti:

        Neuvoneet tosiaan. Koko asiani pointti hävisi jossain kohtaa.
        Eipä kenelläkään käynyt mielessä että rahasumma oli vain 2 viikosta.

        Ei tämä ruodittu asiani ollut feikkiä, saat tietysti uskoa mitä haluat.

        Voi kyllä, laissa on paljon epäkohtia, myös tässä toimeentulotuki asiassa, olkoonkin silmäni minkä tahansa väriset. Asiat kun tuppaavat menemään käytännössä eritavalla kuin lakipykälissä.

        No tässä tilanteessa menivät kyllä lakipykälien mukaan ja muutenkin ihan oikein.


      • huoh_
        20+1 kirjoitti:

        No tässä tilanteessa menivät kyllä lakipykälien mukaan ja muutenkin ihan oikein.

        Tarkoitin esim tuohon elatusvelvollisuuteen liittyen että varmasti monesti menee käytännössä eritavalla kuin lakipykälissä.
        Sama koskee myös sitä laina juttua, katsos kun laina ei käytännössä ole meidän vaikka lakipykälä sen tähän toimeentulohakemus asiaan niin laskisi.

        Mistä sinä tiedät mikä on tässä asiassa oikein kun et tilannettamme täysin tiedä?


      • 11+18
        huoh_ kirjoitti:

        Tarkoitin esim tuohon elatusvelvollisuuteen liittyen että varmasti monesti menee käytännössä eritavalla kuin lakipykälissä.
        Sama koskee myös sitä laina juttua, katsos kun laina ei käytännössä ole meidän vaikka lakipykälä sen tähän toimeentulohakemus asiaan niin laskisi.

        Mistä sinä tiedät mikä on tässä asiassa oikein kun et tilannettamme täysin tiedä?

        Annettujen tietojen perusteella menee täysin oikein, mutta vänkää nyt ihmeessä vielä yksi päivä selvää asiaa.


      • huoh_
        11+18 kirjoitti:

        Annettujen tietojen perusteella menee täysin oikein, mutta vänkää nyt ihmeessä vielä yksi päivä selvää asiaa.

        Eipä taida tuossa sunkaan ymmärryksessä olla kaikki ihan okei?


    • sossut hirteen

      "Toimeentulotukilaki 3§:
      Perhe

      Tässä laissa tarkoitetaan perheellä yhteistaloudessa asuvia vanhempia, vanhemman alaikäistä lasta ja ottolasta, aviopuolisoita sekä miestä ja naista, jotka elävät avioliitonomaisissa olosuhteissa."

      JUMALAUTA sanon minä.
      Kuka helvetin idiootti nämä pykälät on säätänyt!!

      Kuten pykälästä käy ilmi, HOMO- JA LESBOPAREJA ei katsota perheeksi, eli he saavat molemmat täydet toimeentulotuet.

      MISSÄ TASA-ARVOISUUS !?
      Jos mies ja mies, tai nainen ja nainen, saavat asua samassa asunnossa ilman toisen elatusvelvollisuutta, niin sitten pitäisi heteroparienkin saada!!

      Homot ja lesbot vaativat avioliittoa ja adoptiota.
      Minä vaadin heteropareille oikeutta saada toimeentulotukea yksilöinä, miehen ja naisen tulot ja menot erikseen katsottuna.

      • Äksy täti

        Miksi sossut hirteen? Ei he lakeja säädä.


      • toinen pettynyt

        Nähtävästi optimoiduinta on hankkia molemmille oman kämpät ja tarvittaessa erota. Näin sitten pystyy elämään.


    • näin se menee

      Siis tuolla aiemmin sanoit, ettei 480 ole edes perusosa... onhan se, kun on kyseessä avo- tai avioliitossa elävä. Joka tapauksessa, miehesi perusosa on voitu laskea 2 vk:n yhdessä olon perusteella, mikä ei silti automaattisesti tarkoita sitä, että hän saisi enempää, etenki jos saatte sen asumistuen.

      Paras apu on googlettaa toimeentulotuki laskuri, näet sieltä itse laskea. Ja edelleen vaikka sitä ei erikseen ilmoiteta, niin enpä usko, että nettiin saa erillistä maksua.

      Toimeentulotuki on siis tosi minimituki, sillä pärjää vaan kun laskee joka päivälle mitä on varaa ostaa, ylimääräiseen ei rahaa jää.

    • pettynyt kanssa

      Tervetuloa Suomen "hyvinvointiyhteiskuntaan."

    • huoh_

      Sosiaalitoimisto oli laskenut 1057e menoista mieheni osuuden niistä kahdesta viikosta. Eli puolesta vielä puolet ja näin ollen summa oli pieni. Ei varmasti tarkoitakkaan mut pienellä äp rahalla ei voi maksaa kolmen ihmisen menoja. Se kun ei käytännössä ole mahdollista.

      Asumistukea ei voida laskea vielä meidän tuloiksi, koska päätöstä kelasta ei ole tehty.

      • lopetajo

        No jokos se vauva syntyi, kun jo kolmen menoja maksellaan?

        Jotain se apua ja tukea se miehesi nyt saa kuitenkin tai on jo saanut. Joten eihän siinä pelkällä äippärahalla tarvitse toimeen tulla. Ja asumistukea alkaa tulla, jos teidän sitä katsotaan tarvitsevan. Vauvastakin alkaa juosta lapsilisä. Ja eikös se mieskin ihan kohta palaa töihinsä ja ala ansaita.

        Lopeta siis hyvä ihminen jo pauhaaminen vääryyksistä teitä kohtaan. Keskity mieluummin vauvaan.


      • huoh_
        lopetajo kirjoitti:

        No jokos se vauva syntyi, kun jo kolmen menoja maksellaan?

        Jotain se apua ja tukea se miehesi nyt saa kuitenkin tai on jo saanut. Joten eihän siinä pelkällä äippärahalla tarvitse toimeen tulla. Ja asumistukea alkaa tulla, jos teidän sitä katsotaan tarvitsevan. Vauvastakin alkaa juosta lapsilisä. Ja eikös se mieskin ihan kohta palaa töihinsä ja ala ansaita.

        Lopeta siis hyvä ihminen jo pauhaaminen vääryyksistä teitä kohtaan. Keskity mieluummin vauvaan.

        Vauvalle ei siis tarvitse ostaa mitään ennen syntymää? eikö siinä silloin kolmen "menoja" makseta? Ja btw, vauvamme la on 2vk päästä.

        Joo, ei hän muuta tukea ole saanut kuin sosiaalitoimistosta. Niin, kelasta ei tosiaan vielä ole sitä päätöstä tullut, etkä sinä onneksemme ole sitä päättämässä.

        Mies on toista päivää palkallisella työllä mut ei tiliä ihan heti sieltä saada. Ymmärrätköhän tämänkin taas väärin?

        Mielestäni en ole pauhannut vääryyksistä ja vaikka olisinki en ole sua pakottanut tähän ketjuun vastaamaan.


      • fefeafearfe
        huoh_ kirjoitti:

        Vauvalle ei siis tarvitse ostaa mitään ennen syntymää? eikö siinä silloin kolmen "menoja" makseta? Ja btw, vauvamme la on 2vk päästä.

        Joo, ei hän muuta tukea ole saanut kuin sosiaalitoimistosta. Niin, kelasta ei tosiaan vielä ole sitä päätöstä tullut, etkä sinä onneksemme ole sitä päättämässä.

        Mies on toista päivää palkallisella työllä mut ei tiliä ihan heti sieltä saada. Ymmärrätköhän tämänkin taas väärin?

        Mielestäni en ole pauhannut vääryyksistä ja vaikka olisinki en ole sua pakottanut tähän ketjuun vastaamaan.

        Nyt kyllä jo oikeasti herää huoli tuosta syntymättömästä lapsesta....


      • lopetajo
        huoh_ kirjoitti:

        Vauvalle ei siis tarvitse ostaa mitään ennen syntymää? eikö siinä silloin kolmen "menoja" makseta? Ja btw, vauvamme la on 2vk päästä.

        Joo, ei hän muuta tukea ole saanut kuin sosiaalitoimistosta. Niin, kelasta ei tosiaan vielä ole sitä päätöstä tullut, etkä sinä onneksemme ole sitä päättämässä.

        Mies on toista päivää palkallisella työllä mut ei tiliä ihan heti sieltä saada. Ymmärrätköhän tämänkin taas väärin?

        Mielestäni en ole pauhannut vääryyksistä ja vaikka olisinki en ole sua pakottanut tähän ketjuun vastaamaan.

        "Niin, kelasta ei tosiaan vielä ole sitä päätöstä tullut, etkä sinä onneksemme ole sitä päättämässä."

        Mistä sen niin varmasti tiedät, etten minä sitä ole päättämässä. Voisin ihan hyvin olla. Mutta, rauhoitu, en minä sitä ole päättämässä. Siellä voi olla joku paljon pahempi!

        No siis, eiköhän noista asioista päätetä lakien, asetusten ja muiden yleisten ohjeiden perusteella, ei hakemusten käsittelijöiden mielialan tms. perusteella.

        Muuten kirpputoreilta saa vauvojen varusteita puoli-ilmaiseksi. Varmaan sukulaisilla ja ystävilläkin on jotain antaa. Joku lainaa tai antaa vaunut ja ammeen mielellään.


      • ymmyrkäinen
        lopetajo kirjoitti:

        "Niin, kelasta ei tosiaan vielä ole sitä päätöstä tullut, etkä sinä onneksemme ole sitä päättämässä."

        Mistä sen niin varmasti tiedät, etten minä sitä ole päättämässä. Voisin ihan hyvin olla. Mutta, rauhoitu, en minä sitä ole päättämässä. Siellä voi olla joku paljon pahempi!

        No siis, eiköhän noista asioista päätetä lakien, asetusten ja muiden yleisten ohjeiden perusteella, ei hakemusten käsittelijöiden mielialan tms. perusteella.

        Muuten kirpputoreilta saa vauvojen varusteita puoli-ilmaiseksi. Varmaan sukulaisilla ja ystävilläkin on jotain antaa. Joku lainaa tai antaa vaunut ja ammeen mielellään.

        Itse asiassa netissä voit laskea teille tulevan asumistuen, mutta sinulla näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää asioita, joten ehkä se ei onnistu. Mutta ihan lakien ja normien mukaan asumistuki myönnetään, ei Kela sitä työntekijän halujen mukaan päätä.


      • huoh_
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Itse asiassa netissä voit laskea teille tulevan asumistuen, mutta sinulla näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää asioita, joten ehkä se ei onnistu. Mutta ihan lakien ja normien mukaan asumistuki myönnetään, ei Kela sitä työntekijän halujen mukaan päätä.

        itseasiassa olen laskenut sitä jo aikaisemmin. Olenko jossain kohtaa kirjoittanut jotain kelan käsittelijöistä? Tai siitä miten asia käsitellään? Eipä tossa sun lukutaidossa taida olla kaikki ok...


      • ymmyrkäinen
        huoh_ kirjoitti:

        itseasiassa olen laskenut sitä jo aikaisemmin. Olenko jossain kohtaa kirjoittanut jotain kelan käsittelijöistä? Tai siitä miten asia käsitellään? Eipä tossa sun lukutaidossa taida olla kaikki ok...

        Itse kirjoitity yhdessä vastauksessai "JOS Kela päättää asumistuen maksaa". Onko sitten vikaa sinun ilmaisutaidossasi, jos minun lukutaitoni ymmärtää, että jos tarkoittaa, että asia ei ole varma. Ja kun Kelassa päätökset tekevät käsittelijät, niin eikö tuo jos sitten koske juuri heitä?


      • ohhohoijaa
        huoh_ kirjoitti:

        itseasiassa olen laskenut sitä jo aikaisemmin. Olenko jossain kohtaa kirjoittanut jotain kelan käsittelijöistä? Tai siitä miten asia käsitellään? Eipä tossa sun lukutaidossa taida olla kaikki ok...

        Voi huoh_ sentään! Sinulla ei taida olla ihan kaikki kohdallaan. Toivotaan, että asia korjaantuu, kun vauva on syntynyt. Muuten on tiedossa isompia vaikeuksia...


      • hohhoijaatosiaan
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Itse kirjoitity yhdessä vastauksessai "JOS Kela päättää asumistuen maksaa". Onko sitten vikaa sinun ilmaisutaidossasi, jos minun lukutaitoni ymmärtää, että jos tarkoittaa, että asia ei ole varma. Ja kun Kelassa päätökset tekevät käsittelijät, niin eikö tuo jos sitten koske juuri heitä?

        no kelassahan asia käsitellään ja siellä päätetään eikä siinä ole mitään tekemistä kenenkään henkilökemioiden kanssa. Taidat olla hieman yksinkertainen kun jokainen lauseeni pitää käsittää väärin.


      • hoijaa
        ohhohoijaa kirjoitti:

        Voi huoh_ sentään! Sinulla ei taida olla ihan kaikki kohdallaan. Toivotaan, että asia korjaantuu, kun vauva on syntynyt. Muuten on tiedossa isompia vaikeuksia...

        kuten huomaat netissä on helppo kirjoittaa anona mitä haluaa. Mukavaa viihdykettä tämä on ollut :D
        Toivottavasti loppu syksysi sujuu paremmin jos tämä viestiketju sen nyt pilasi.


    • järkipäähän....

      Hehhe no tietysti ne ovat teidän yhteisiä tuloja! ei sossu erittele sun ja miehes rahoja erikseen! Ja kannattaa lukea aina ensin tuen myöntämisperusteet ja mihin tukea myönnetään.Ei sossu maksa nettilaskuja, puhelinlasakuja, auton vakuutuksia,veroja polttoaineita, telkkareita uusia puhelimia yms...vain välttämättömät menot huomioidaan ja harkinnanvarasesti voivat myöntää tukea vaikka lastentarvikkeisiin, pyykinpesukoneeseen jos pyykkitupaa ei ole taloyhtiössä. Mutta tässäkin on jotain ihmeellistä...mamuille kyllä myönnetään esim: tuota vaunurahaa enemmän kun matti meikäläisille! me saatamme saaha niihin 200 euroa, mutta nämä mamut ne näkkyy lykkivän pakasta vedettyjä tonnin kärryjä! milläs muulla rahalla kun sossun avustuksilla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe