Yhdeksän vuotta vuodesta 2006?

MattiKSinisalo

”Lapin yliopiston pääovi avautuu yhtä kankeasti kuin vuonna 2006, kun astuin siitä sisään ensimmäistä kertaa. Samana vuonna Mauri Ylä-Kotola aloitti yliopiston rehtorina. Yhdeksässä vuodessa on tapahtunut paljon. ...”

Näin kirjoittaa sanomalehti Lapin kansan kolumnisti Anna Ruohonen otsikolla 'Nyt pysyvintä on väliaikaisuus' torstaina 28.8.2014 ilmestyneessä kirjoitelmassaan. Itse olen aikanani vuosien ajan yrittänyt kiinnittää huomiota matematiikan lapsipuolen asemaan Lapin yliopistossa. Matematiikassa kysymys on sentään yhdestä nykyaikaisen tieteellisen tutkimuksen keskeisestä peruspilarista. On hankala ymmärtää, miten Lapin yliopisto voisi saavuttaa arvostetun aseman maailman tieteellisten tutkimuskeskusten joukossa, jos oppilaitoksessa koulutuksensa saaneiden ihmisten ymmärtämys kansakoulun oppimääräänkin aikanaan sisältyneistä 'ynnälaskun' alkeista on tätä tasoa. Käsitykseni mukaan humanistit ovat taipuvaisia myöntämään korkeimpia akateemisia oppiarvoja sellaisillekin henkilöille, jotka eivät suoriutuisi vanhan kansakoulun alkeellisistakaan laskutehtävistä. Suoraan sanoen humanistien ja muiden vouhottajien ajattelutapaa on vaikea ymmärtää. En yhtään ihmettele sitä, että länsimaisen kulttuurin ja sivistyksen historiaan niin merkittävästi vaikuttaneen henkilön, Jeesus Nasaretilaisen, syntymävuosikin, vuosi nolla, on aikanaan pudotettu kalenterista kokonaan pois.

9

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S.Holmes

      Loogisen ajattelun taitaja päättelee tuosta, ettei kirjoittajalla ole vasemmassa kädessä kuin neljä sormea, ja on ollut kesän 2006 sahalla kesätöissä. Käsivoimiltaan kuitenkin aika heiveröinen.

    • 10+2=12

      Yhdeksän vuotta vuodesta 2006
      Tämä on ihan Matin oma tulkinta.
      Yhdeksässä vuodessa on varmasti tapahtunut paljon, jopa enemmän kuin kahdeksassa tai seitsemässä.
      Tässä viitataan yhdeksään vuoteen. Vuosiin 2006, 2007, 2008... 2014.
      Vaikka aikajakso olisi alle 8 vuotta voi se jakaantua yhdeksälle eri vuodelle, ja on aivan luonnollista, ainakin humanistille, mainita vuosien lukumäärä.

      Jos menen töihin joulukuussa gigantille joulumyyjäksi ja jatkan loppiaiseen saakka, niin katos kummaa minulla on ollut tuloja kahtena vuonna.

      • Noinkohan?

        Ja naapureillesi/tuttavillesi kerrot sitten toimineesi myyjänä kahden vuoden ajan?


      • 1+11
        Noinkohan? kirjoitti:

        Ja naapureillesi/tuttavillesi kerrot sitten toimineesi myyjänä kahden vuoden ajan?

        Minä ainakin leuhkin silloin v 2010 uudenvuoden päivänä, että olen elänyt viidellä eri vuosikymmenellä, vaikka iältäni olin 30 (syntynyt helmikuussa 69). En tosin väittänyt olevani 50.


      • 1+11
        1+11 kirjoitti:

        Minä ainakin leuhkin silloin v 2010 uudenvuoden päivänä, että olen elänyt viidellä eri vuosikymmenellä, vaikka iältäni olin 30 (syntynyt helmikuussa 69). En tosin väittänyt olevani 50.

        .Siis tämä tapahtui v 2000.


    • suhteellisen tarkkaa

      Kyllähän tuo aikajana yhdeksän vuoden päälle asettuu kuten jo edelläkin todetaan; aloittajan ns.poliittinen tahto asiasta suuntautuu vaan ehkä tahalteenkin enemmän opponeeraavaan suuntaan mitä kolumnisti noin suunnilleen tarkoittaa :)
      Mittojakin on kaikkea porvoon mitasta lähtien, fingerporillinen konjakkia, ruokaan voi laittaa hyppysellinen suolaa, tilkkanen tai loraus kermaa (myös liraus tai luraus jos haluaa tarkempia erotella). Ja yllätys yllätys: tälläiset jutut konteksteissaan toimivat jopa muodollisen matematiikan olemassaolosta ja sen aksioomista ja väitteistä huolimatta...

      Pannaan tähän mukaan savolaisen isännän viljanidätyskoe:
      - outko kokkeillu ittääkö
      - panin par viikkoo sitten sokerloutaan
      - onko jo noussu, paljoko iti
      - sata suunnilleen
      - ?
      - olj siinä ihan tarppeeks
      - montako jyvvee laitot, luvitko sinä ne
      - en, koprallisen panin...

    • 2006+9=2015

      Kertokaapas tekin, jotka olette tänä syksynä aloittaneet matematiikan opintonne, joko olette kuluneen vuoden aikana ehtineet paljonkin oppia matematiikkaa?

      • Sivusta vaan

        En ole opiskelemassa, mutta matematiikka on kuin iso palapeli, jonka kokonaisuus ja merkitys hahmottuu vasta ajan kuluessa.
        Pienemmistä osa-alueista kerrallaan on kuitenkin lähdettävä liikkeelle, yritettävä hanskata niitä välivaiheessa vaikka mekaanisesti, siitä ei pääse mihinkään


      • Matemaatikko
        Sivusta vaan kirjoitti:

        En ole opiskelemassa, mutta matematiikka on kuin iso palapeli, jonka kokonaisuus ja merkitys hahmottuu vasta ajan kuluessa.
        Pienemmistä osa-alueista kerrallaan on kuitenkin lähdettävä liikkeelle, yritettävä hanskata niitä välivaiheessa vaikka mekaanisesti, siitä ei pääse mihinkään

        Kieliä lukeneet saattavat tietää myös, että saksalaisten viikko on "Acht Tagen".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe