kuntokatsastus

epätietoinen venellä

Aamulla lehdestä luin, että TRAFI järjestelee jotain vapaaehtoista veneiden kuntotarkaststa josta tulisi merkintä vesikulkuneuvorekisteriin. Tästä saisi vakuutusalennuksen ja todistuksen veneen kunnosta myyntitapauks3ssa. Onko tämä joku venekauppiaiden juoni saada kaikki välitysveneet heille myyntiin vai energiatodistuksen kaltainen rahastus. Artikkelista sai käsityksen että tämä on laajempi ja vastuullisempi tarkastus kuin veneilyjärjestöjen tekemät, eikä ole sidonnainen seurajäsenyyteen.

27

1364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunto tarkastus Nou

      Ainakin Turun Sanomien jutun perusteella apinaa koijataan taas,
      samaa huijausta mitä asuntojenkin kuntotarkastus ja taas lopussa teksti
      tarkastaja ei ole vastuussa.

    • testauttaja

      Venetestaajia on nykyäänkin, ja sellaisen lähetän testaamaan seuraavaa venettäni ettei mitään jää huomaamatta. Sen muutaman satasen maksaa mielellään. Olen jonkun tuollaisen rapskan nähnytkin ja se oli kyllä sangen perusteellinen. Trafi pyrkii samalle tontille ansaintamielessä. Kenties tuottavat hyvää palvelua, kenties eivät.

    • kenen syy?

      Onko tuotteen myyminen ihmisille, jotka siitä haluavat maksaa huijausta?
      Täällä oli joku, jonka mielestä messulippujen myyminen on huijausta ja nyt kuntotarkastuksen.

      Onko huijaus sana saanut jossain vaiheessa uuden merkityksen ja tarkoittaa nykyään sitä, että ihminen on huomannut jälkikäteen ostaneensa jotain, mitä ei tarvitse?

      Toisaalta tähän suuntaanhan kehitys on menossa. Ihmiset eivät enää vastaa omista tekemisistään vaan ulkoistavat sen. Kukaan ei itse tee huonoja valintoja vaan huono eläke on muiden syy. Se ei johdu siitä, ettei viitsinyt tehdä enempää nuorena.

    • maksa jos rahaa on

      Mistä haluat maksaa satasia?
      Jos virhe/vika jää huomaamatta hän ei kuitenkaan ole vastuussa siitä?

      Kiinteistöissä kartoittajilla on valmiit pohjat ja tekstit, kuvat ja talon tiedot päivitetaan ja valmis! Nii vikana teksti ei olla vastuussa jos jotain ei havaittu.

      • Mun rahat,mun asiani

        Eiköhän se kuitenkin ole niin, että minä päätän mihin haluan rahojani käyttää, vai oletko eri mieltä?
        Jos ajatus on mielestäni hyvä ja on riittävän monta samaa mieltä olevaa, siitä tulee ihan kannattavaa toimintaa.

        Mielestäni se on hyvä koska:
        - seurojen katsastus ei merkitse mitään koska sen saa hoidettua seurustelemalla.
        - seuraan kuulumattomia veneitä ei periaatteessa katsasteta
        - seuran katsastajalla ei ole velvollisuuta tehdä mitään, mutta jos maksetaan tiettyjen kohteiden kuntoarkastuksesta, yritykselle tulee vastuu tietojen oikeellisuudesta ja niiden tarkastamisesta.
        - venettä ostaessa ulkopuolisen tekemällä tarkastuksella on enemmän merkitystä kuin suusanallisilla lupauksilla
        - myyjä ei aina edes itse tiedä veneensä kuntoa etenkin, joidenkin katsastajien jäljiltä
        - venettä myytäessä tarkastuksesta on apua selvitettäessä onko joku vika ollut veneessä ennen myyntiä tai syntynyt sen jälkeen. Aivan kuten talon kuntotarkastus veneen vastaava suojelee myyjää.
        - tarkastuksessa saa itse selkeän kuvan veneen kunnosta toisin kuin seurojen vaihteleva tasoisesta tarkastuksessa. Ainakaan isompia veneitä ei seurojen katsastajat tajua ollenkaan - siis yleensä.
        - jos vakuutuksesta saa etua, niin sitä parempi
        - tarkastuksella voi selvittää onko huoltofirma tehnyt asennukset tms oikein ja jos ei ole, niin paperin kanssa on helpompi lähteä keskustelemaan kuin ilman sitä

        Nämä ovat syyt miksi MINÄ haluan maksaa kyseisestä palvelusta, voin maksaa tarvittaessa vaikka siten satasia, jos tarkastus on vaativa ja sen arvoinen


      • Sanoista tekoihin
        Mun rahat,mun asiani kirjoitti:

        Eiköhän se kuitenkin ole niin, että minä päätän mihin haluan rahojani käyttää, vai oletko eri mieltä?
        Jos ajatus on mielestäni hyvä ja on riittävän monta samaa mieltä olevaa, siitä tulee ihan kannattavaa toimintaa.

        Mielestäni se on hyvä koska:
        - seurojen katsastus ei merkitse mitään koska sen saa hoidettua seurustelemalla.
        - seuraan kuulumattomia veneitä ei periaatteessa katsasteta
        - seuran katsastajalla ei ole velvollisuuta tehdä mitään, mutta jos maksetaan tiettyjen kohteiden kuntoarkastuksesta, yritykselle tulee vastuu tietojen oikeellisuudesta ja niiden tarkastamisesta.
        - venettä ostaessa ulkopuolisen tekemällä tarkastuksella on enemmän merkitystä kuin suusanallisilla lupauksilla
        - myyjä ei aina edes itse tiedä veneensä kuntoa etenkin, joidenkin katsastajien jäljiltä
        - venettä myytäessä tarkastuksesta on apua selvitettäessä onko joku vika ollut veneessä ennen myyntiä tai syntynyt sen jälkeen. Aivan kuten talon kuntotarkastus veneen vastaava suojelee myyjää.
        - tarkastuksessa saa itse selkeän kuvan veneen kunnosta toisin kuin seurojen vaihteleva tasoisesta tarkastuksessa. Ainakaan isompia veneitä ei seurojen katsastajat tajua ollenkaan - siis yleensä.
        - jos vakuutuksesta saa etua, niin sitä parempi
        - tarkastuksella voi selvittää onko huoltofirma tehnyt asennukset tms oikein ja jos ei ole, niin paperin kanssa on helpompi lähteä keskustelemaan kuin ilman sitä

        Nämä ovat syyt miksi MINÄ haluan maksaa kyseisestä palvelusta, voin maksaa tarvittaessa vaikka siten satasia, jos tarkastus on vaativa ja sen arvoinen

        Siitä vaan maksamaan. Kaipaamasi palvelu on toiminut jo pitkään:
        http://www.finnboat.fi/fi/fi_13_8.html


    • käytän

      En ainakaan itse tunne veneitä kovin hyvin. kun ostan esikoiseni, se on ehkä kolmekymmenvuotias ja kuitenkin laitan siihen 6-16 tuhatta. Olen valmis maksamaan vaikka 400 siitä että joku puolestani tarkistaa kriittiset kohdat. Uutena en välttämättä huomaisi kukkamullaksi muuttunutta sandwichia, irtoamaisillaan olevaa rustia tai halkeillutta kölin kiinnikettä jos vain ongelma on taitavasti peitelty. Toisaalta, myyjäkin tietää että kun vene on tarkastettu ei tule mitään jälkimutinaa eikä kaupan perumisia sen jälkeen kun olen löytänyt kiven ulapalta.

    • miten talouspuoli?

      Trafin asiantuntemus veneen ja erityisesti kaikkien veneiden kunnon tarkastamiseen??? Ei siellä ainakaan toistaiseksi ole yhtään asian harrastajaa pätevämpää. Eikä yhden tarkastajan pätevyys mitenkään riitä kaikkeen busterista megajahtiin. Harvemmin edes sekä moottoriveneisiin ja purjeveneisiin.

      Muutamia venealan ammattilaisia on jo nyt kauppakamarin hyväksyminä tavarantarkastajina. Yhdellekään ei ole kokopäiväistä työtä. Miten Trafi saisi useamman henkilön työstä tuottavaa?

      • myötämielinen

        Käsittääkseni Trafi vain taltioisi tarkastuksen venerekisterin liitteeksi jossa koko historia säilyy kuten autonkin katsastuksessa. Finboat.in jäsenliikkeillä on jo karsastajat valmiina monessa telakointisatamassa. Siinähän se menisi telakoinnin yhteydessä niiden osalta jotka sen haluavat maksaa.
        onhan tuossa Trafin touhussa tehoa ja ripeyttä, nyt voit jo tarkistaa omat ja veneen tiedot trafin nettisivuilta ja tehdä korjaukset ja uudelleenrekisteröinnin vaivatta.


      • edelleen???
        myötämielinen kirjoitti:

        Käsittääkseni Trafi vain taltioisi tarkastuksen venerekisterin liitteeksi jossa koko historia säilyy kuten autonkin katsastuksessa. Finboat.in jäsenliikkeillä on jo karsastajat valmiina monessa telakointisatamassa. Siinähän se menisi telakoinnin yhteydessä niiden osalta jotka sen haluavat maksaa.
        onhan tuossa Trafin touhussa tehoa ja ripeyttä, nyt voit jo tarkistaa omat ja veneen tiedot trafin nettisivuilta ja tehdä korjaukset ja uudelleenrekisteröinnin vaivatta.

        Missä sitten piilee Trafin palveluun tuoma lisäarvo? Palveluhan on sen tarkastajan tuottama.


    • Tilaaja päättää

      Hyvin tutuu tuo autojenkin katsastustoiminta nyt sujuvan, kun autoliikkeetkin saavat katsastaa. Koska homma on vapaaehtoinen, niin niiden, jotka eivät sitä osta, ei tarvitse huolestua laadusta tai mistään muustakaan.

      Yksityinen palvelu on luonteeltaan sellaista, että se on ostajan myyjän välinen. Siihen ei tarvita ketään ulkopuolista edes kertomaan mielipidettä. Palataan asiaan, kun palvelu toimii ja silloinkin niiden kesken, jotka ostavat sitä. Enhän minä osta viiniäkään rantojen miesten tai oluenjuojien suositusten perusteella.

    • Romuveneet

      Tuskin katsasus olisi Trafin tarjoamaa, vaan Finnboatin seurojen ulkopuolisille suunnattu "Kuntokartoitus" niminen maksullinen palvelu. Helsingin kaupunki vaatii ensivuonna, että kaikki yli 30 tkg painavat veneet tulee olla katsastettuja tai kuntotarkastettuja mikäli meinaa saada laituripaikan.

      http://www.finnboat.fi/fi/fi_3_3_read.html?Id=1391766066.html

      • Ei tietenkään

        Taisit luulla, että Trafi katsastaa autoja, mutta niin ei ole asia. En tiedä luuliko joku Trafin aloittavan itse uuden liiketoiminta-alueen. En minä ainakaan.

        Ihan hyvä, että 30t "veneiden" pitää olla tarkastettuja. Ei taida koskea montaa tämän palstan lukijaa...


      • ***hallitus jotain
        Ei tietenkään kirjoitti:

        Taisit luulla, että Trafi katsastaa autoja, mutta niin ei ole asia. En tiedä luuliko joku Trafin aloittavan itse uuden liiketoiminta-alueen. En minä ainakaan.

        Ihan hyvä, että 30t "veneiden" pitää olla tarkastettuja. Ei taida koskea montaa tämän palstan lukijaa...

        Ei valvova viranomainen mitään tarkastus- tai katsastustoimintaa voi aloittaa. Viranomaisen tehtävä on jakaa lupia ja suorittaa tarkastuksia luvan saaneissa yrityksissä. Jos jotain katsastusta kerhojen ulkopuolella järjestetään on se kaupallista toimintaa jolle Trafi myöntää toimiluvan. Niihin menneiden vuosikymmenten viranomaistoimintoihin ei ole paluuta.


      • kaikuuko täällä?
        ***hallitus jotain kirjoitti:

        Ei valvova viranomainen mitään tarkastus- tai katsastustoimintaa voi aloittaa. Viranomaisen tehtävä on jakaa lupia ja suorittaa tarkastuksia luvan saaneissa yrityksissä. Jos jotain katsastusta kerhojen ulkopuolella järjestetään on se kaupallista toimintaa jolle Trafi myöntää toimiluvan. Niihin menneiden vuosikymmenten viranomaistoimintoihin ei ole paluuta.

        Enkö mä juuri niin kirjoittanut?


      • ***hallitus jotain
        kaikuuko täällä? kirjoitti:

        Enkö mä juuri niin kirjoittanut?

        Ei ollut tarkoitus ärsyttää, vaan pikemminkin vahvistaa se kanta ettei viranomainen nykymaailmassa voi istua kahdella tuolilla.


    • meillä harvinaista

      Tosiasiallisesti tilanne on Suomessa vielä se, ettei ammattimainen huviveneiden kuntotarkastus ole yleistynyt eikä vakiintunut.
      Itselläni on hiukan kokemusta englantilaisesta systeemistä. Ammattitarkastajilla on onganisaatio, josta puolueettoman katsastuksen voi tilata. Veneen koosta ja tyypistä riippuen tarkastukseen voi mennä yksi tai useampia työpäiviä. Kun itse olin ostamassa käytettyä venettä, tarkastus sujui yhdessä päivässä ja tarkastusraportti oli pikkutarkka yli 30-sivuinen selvitys kymmenine valokuvineen ja erilaisine mittaustietoineen. Se sisälsi myös surveyorin arvion veneen hinnasta (vasta surveyorin lausunnon jälkeen tein ostotarjouksen). Rungon tarkastus tapahtuu veneen ollessa maissa. Tarvittaessa tehdään "sea-trial" vesillä. Puuveneissä voidaan joutua tekemään porauksia rungon tutkimisessa. UÄ on rutiini muovi- ja metallirunkoisissa.
      Netistä tuli vastaan kanadalainen pikkuveneen kuntotarkastuskaavake. Ehkä se antaa osviittaa pienimuotoisemmasta kuntotarkastuksesta:
      http://www.swlconsultants.ca/pictures/site322/content6690/media/Survey_Report_for_Sailboat_20-29.pdf

      • Valoa tunnelissa

        Nyt on siis toivoa paremmasta.
        Onhan tämä nykyinen järjestelmä aika heikoissa kantimissa koska se toimii puhtaasti harrastepohjalta.


      • mikä muuttuu?
        Valoa tunnelissa kirjoitti:

        Nyt on siis toivoa paremmasta.
        Onhan tämä nykyinen järjestelmä aika heikoissa kantimissa koska se toimii puhtaasti harrastepohjalta.

        Toimisi se melko pitkälle harrastepohjallakin, jos kuntotarkastukseen voisi käyttää täyden tyäpäivän verran aikaa. Maksamalla sitä aikaa on tähänkin saakka saanut ilman Trafin puuttumista asiaan.


      • Olet tietämätön
        Valoa tunnelissa kirjoitti:

        Nyt on siis toivoa paremmasta.
        Onhan tämä nykyinen järjestelmä aika heikoissa kantimissa koska se toimii puhtaasti harrastepohjalta.

        Väitätkö, että Finnboatin tarkastajat ovat harrastajia? Jäljempänä sinulle luettelo kuntokartoittajista. Kerro kuka heistä on pelkkä harrastaja?
        http://www.finnboat.fi/fi/fi_13_8.html


      • Toistan
        Olet tietämätön kirjoitti:

        Väitätkö, että Finnboatin tarkastajat ovat harrastajia? Jäljempänä sinulle luettelo kuntokartoittajista. Kerro kuka heistä on pelkkä harrastaja?
        http://www.finnboat.fi/fi/fi_13_8.html

        Aina löytyy joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut :D

        Älä hermostu, täsmennetään. Seurojen katsastustoiminta on harrastajapohjalla. Voi siellä olla ammattilaisiakin joukossa, mutta seuratoiminta on harrastustoimintaa. Monivuotisen kokemukesen perusteella en pistä sille paljoakaan painoa.


      • Toistan kirjoitti:

        Aina löytyy joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut :D

        Älä hermostu, täsmennetään. Seurojen katsastustoiminta on harrastajapohjalla. Voi siellä olla ammattilaisiakin joukossa, mutta seuratoiminta on harrastustoimintaa. Monivuotisen kokemukesen perusteella en pistä sille paljoakaan painoa.

        Nimenomaan. Seurojen katsastustoiminta on harrastuspohjalla. Tämä ei mitenkään liity Finnboatin kuntokartoittajiin.


      • Olet tietämätön
        Toistan kirjoitti:

        Aina löytyy joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut :D

        Älä hermostu, täsmennetään. Seurojen katsastustoiminta on harrastajapohjalla. Voi siellä olla ammattilaisiakin joukossa, mutta seuratoiminta on harrastustoimintaa. Monivuotisen kokemukesen perusteella en pistä sille paljoakaan painoa.

        Miten seurojen katsastustoiminta edes liittyy tähän keskusteluun, jossa oli aiheena Trafin toiminta? Trafista ja Finnboatista tässä tulee keskustella. Seurojen katsastustoiminta on lähinnä varustelistojen läpikäyntiä, siis veneilyn turvallisuuden parantamista seuratoiminnan näkökulmasta. Jotkin seurakatsastajat voivat olla hyvinkin päteviä myös kuntotarkastuksen saralla oman ammattinsa kautta. Ei pidä sotkea puuroja ja vellejä.


      • Jassoluumunen
        jsk1234 kirjoitti:

        Nimenomaan. Seurojen katsastustoiminta on harrastuspohjalla. Tämä ei mitenkään liity Finnboatin kuntokartoittajiin.

        Siten onkin epäreilua, että vakuutusmaskuista saa SPV:n liirumlaarumi katsastuksessa saman edunkuin tässä "oikeassa" ammattilaisen tekemässä syynissä. Korjasin juuri vuonna 2012 seuran katsastetttua venettä, jossa oli mm. kolme delaminoitunutta aluetta joista kaksi päästi vettä läpi, perälaakeri kiinni yhdellä pultilla ja sikalla, peräsinlaakereissa 3 mm välystä, kölirauta karilleajoista mutkalla, pilssipumppu pilssin yläpuolelle, ei käsipumppua, sähköjärjestelmässä sulakkeet 30 A johdot 1,5 mm2, ... En viitti jatkaa. Onneksi sentään saa taas harrastaa veneenkunnostusta eikä hintakaan ollut paha. Mutta tällaisia nämä seuran katsastamat veneet pahimmillaan on.


      • Oma lehmäkö
        Olet tietämätön kirjoitti:

        Miten seurojen katsastustoiminta edes liittyy tähän keskusteluun, jossa oli aiheena Trafin toiminta? Trafista ja Finnboatista tässä tulee keskustella. Seurojen katsastustoiminta on lähinnä varustelistojen läpikäyntiä, siis veneilyn turvallisuuden parantamista seuratoiminnan näkökulmasta. Jotkin seurakatsastajat voivat olla hyvinkin päteviä myös kuntotarkastuksen saralla oman ammattinsa kautta. Ei pidä sotkea puuroja ja vellejä.

        Ainoa järjestäytynyt laajamittainen katsastustoiminta on seuroissa, joskin taso on mitä on. Sinun mielestäsi uutta toimintaa, joka tähtää samaan asiaan eli veneiden kuntotarkastukseen ei voi verrata olemassa olevaan järjestelmään. Minun mielestäni voi.

        Itse asiassa pitäisin hyvin omituisena, jos vertailua ei tehtäisi

        Onko sinulla joku henkilökohtainen etu tässä valvottavana kun et halua että asioista keskustellaan?


      • Olet tietämätön
        Oma lehmäkö kirjoitti:

        Ainoa järjestäytynyt laajamittainen katsastustoiminta on seuroissa, joskin taso on mitä on. Sinun mielestäsi uutta toimintaa, joka tähtää samaan asiaan eli veneiden kuntotarkastukseen ei voi verrata olemassa olevaan järjestelmään. Minun mielestäni voi.

        Itse asiassa pitäisin hyvin omituisena, jos vertailua ei tehtäisi

        Onko sinulla joku henkilökohtainen etu tässä valvottavana kun et halua että asioista keskustellaan?

        Seurojen oma katsastus on seurojen omaa toimintaa, eikä sitä pidä sotkea Trafiin, joka on viranomaistoimintaa. Jos olet seuraan kuulumaton ja kaipaat veneellesi kuntotarkastusta, mikä sinua estää sitä teettämästä, soitto Finnboattiin ja rahat tiskiin? Niin minäkin teen tarvittaessa, vaikka kuuluukin Veneseuran. Trafin vastaavaa palvelua en kaipaa. Enemmänkin tuntuu, että sinä haluat väheksyä seurojen omaa toimintaa.


      • Ei ole viranomaistoi
        Olet tietämätön kirjoitti:

        Seurojen oma katsastus on seurojen omaa toimintaa, eikä sitä pidä sotkea Trafiin, joka on viranomaistoimintaa. Jos olet seuraan kuulumaton ja kaipaat veneellesi kuntotarkastusta, mikä sinua estää sitä teettämästä, soitto Finnboattiin ja rahat tiskiin? Niin minäkin teen tarvittaessa, vaikka kuuluukin Veneseuran. Trafin vastaavaa palvelua en kaipaa. Enemmänkin tuntuu, että sinä haluat väheksyä seurojen omaa toimintaa.

        Jos Trafi kehittää jonkun vapaaehtoisen veneentarkastusorganisaation tai tavan toimia, ei kyseessä ole viranomaistoiminta koska se ei perustu lakiin. Se on jotain muuta toimintaa, jonka oikeutusta voi hieman ihmetellä koska julkisahallinnon keräämillä veroilla tai lakisääteisillä maksuilla rahoitetun toiminnan pitäisi perustua lakiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe