Ostaako joku auton velkarahalla?

JormaJorma

OK. Itsekin ostin ekan autoni osin velkarahalla. olisin tietysti voinut tyytyä halvempaankin ja ostaa sen säästöillä, mutta tavallaan sain siitä peruspääoman ja kaikki vaihdot olen sittemmin tehnyt käteisellä. Muutaman auton olen ostanut lähes uudenkarheena. Nyt on alla noin 10 000 e peruskottero. Ajelen sillä vielä vuoden ja vaihdan pikku välillä muutaman vuoden uudempaan ja vähemmän ajettuun - käteisellä. Niin huonoon in vestointiin kuin auto, ei kannata ottaa lainaa. Jää paha maku kun maksaa autolainaa tai osareita ja auton hinta vaan laskee. Kannattaa ottaa se laina vaikka asunto-osakkeen ostoon, jonka sitten vuokraa ja maksaa vuokrilla sen auton vaihdon.

14

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tarvii rahaa

      Nykyisin on siinä mielessä hyvä ettei tarvii rahaa, eurot riittää.

    • sitroen.

      Saahan sitä itsekukin uskotella itselleen mitä haluaa.
      Minä olen aina ostanut autoni käteisellä ja ajanut ne sitten loppuun. Saattaisi tulla halvimmaksi näin jos laskemaan aletaan.
      Tee sinä vain niinkuin itse parhaaksi näet. Niin teen minäkin.

      • JormaJorma

        Kuinka sen kukin laskee.

        Mulla vaihtuu auto noin 3 kertaa 10 vuodessa. Rahaa vaihdoissa palaa noin 4000-6000e per vaihto. Jos ajaisin 10 v sillä samalla kotterolla, kovin isoa rahallista eroa ei synny paitsi, että nyt mulla on koko ajan alla tuoreehko auto, kun taas toisessa tapauksessa käsissä olisi parin tonnin riesa. Semmonenkin varmaan välttää varsinkin jos osaa itse korjailla, ettei pala rahat remppoihin ja muuhun tuskailuun, mutta silloin sen auton ostohintakin pitää olla muutamia tonneja jos rahallisesti meinaa säästää.

        Se on viisasta, että ostat käteisellä.


    • tosielämää

      Mikähän tämänkin aloituksen idea on? Sekö, että toitottaa kaikille, että Jorma ei ole aivan persaukinen?
      Se nyt vaan on niin, että kaikilla, säännöllisesti työssäkäyvilläkään ei ole mahdollisuutta ostaa edes kymppitonnin peruskotteroa käteisellä.Ja kun jonkinlainen kottero kuitenkin on pakosti oltava millä sinne töihin pääsee, on se velkaraha ainoa mahdollisuus. Kyse on välttämättömän pahan pakollisesta hankinnasta, ei mistään vitun investoinnista.

    • lainalla mennään

      niin tai kun tarvitsee isompaa perheautoa, vaikka meillä farkkua
      niin ei nyt ollut heittää 25k käteisellä välirahaan, vaan pakko ottaa lainalla

      veikkaan että aika harva 30-40k autoista "velattomia"

      • Osta varojen mukaan

        Kyllä niitä löytyy sunkin pussille sopivia farkkuja.


    • Kroisos Penninen

      No en mä nyt tiedä miten järkevää...jos saat osamaksurahoitusta vaikka jollain alle 3% kokonaiskorolla käsittelykuluineen, niin kyllä sitten kannattaa se velkaraha ottaa vastaan ja pistää ne käteiset vaikka vähän kehnompituottoisempiinkin ja matalan riskin rahastoihin, nekin tuottaa helposti tuplasti tuon.

      Saa edes kompensoitua osan arvonalenemisesta.

      • Kunnollinen tullimie

        Saahan sitä joku pennitön uneksija noinkin haaveilla...


    • Sehän riippuu ihan lainatarjouksesta.

      Jos lainaa saa alle 3% vuosikorolla, niin totta hemmetissä minä ostan velaksi kaiken. Jos korko on yli 8% niin missään nimessä en osta velkasi (jos vain rahat riittävätä tai ei ole pakko ostaa). Siiinä välillä kun mennään, niin tilanteen mukaan yritetään arvailla...

      Nuokin rajat voivat toki tulevaisuudessa muuttua, mutta nykyisen vakaan Euron aikana noin.

    • Köyhät ottaa velkaa

      Itse olen ostanut aina käteisellä paitsi yhden kun intissä ollessani ostin kaverilta osamaksulla varkaan vietyä edellisen. Vakuutusta kun ei ollut...

      • 2.4 stw

        Sitten kaikki firmatkin on köyhiä. Juttu on niin että järkevintä on suunnitella rahoitus tilanteen mukaan. Oman pääoman käyttö ei todellakaan ole aina se fixuin teko. Rahaa saa saa ostaa ja kyse onkin siitä mikä on kannattavuuden ja riskien kannalta optimi.


      • Suuret riskit
        2.4 stw kirjoitti:

        Sitten kaikki firmatkin on köyhiä. Juttu on niin että järkevintä on suunnitella rahoitus tilanteen mukaan. Oman pääoman käyttö ei todellakaan ole aina se fixuin teko. Rahaa saa saa ostaa ja kyse onkin siitä mikä on kannattavuuden ja riskien kannalta optimi.

        Koko ajan pelko perseessä, milloin tulee lappu kouraan...


      • Yksityinen ja firma
        2.4 stw kirjoitti:

        Sitten kaikki firmatkin on köyhiä. Juttu on niin että järkevintä on suunnitella rahoitus tilanteen mukaan. Oman pääoman käyttö ei todellakaan ole aina se fixuin teko. Rahaa saa saa ostaa ja kyse onkin siitä mikä on kannattavuuden ja riskien kannalta optimi.

        Siinä on aika iso ero. Firman tarkoitus on tuottaa omistajille tuloa ja siihen tarvitaan pääomaa ja "jos homma pelaa*", mitä isompi panostus sitä isompi tuotto. Jos bisneksen tuotto on suurempi kuin lainarahan kustannukset, silloin kannattaa ottaa niin paljon lainaa kun vain saa "*".

        Yksityisellä taas se lainalla ostettu auto ei rahallisesti tuota mitään, päinvastoin. Silloin järkevintä on ostaa ainoastaan sen hintainen kulkupeli minkä pystyy maksamaan 1) käteisellä tai jossa 2) velkarahan määrä jää minimiin, tietysti niin, että kulkupeli täyttää tarpeet.


      • 2.4 stw
        Yksityinen ja firma kirjoitti:

        Siinä on aika iso ero. Firman tarkoitus on tuottaa omistajille tuloa ja siihen tarvitaan pääomaa ja "jos homma pelaa*", mitä isompi panostus sitä isompi tuotto. Jos bisneksen tuotto on suurempi kuin lainarahan kustannukset, silloin kannattaa ottaa niin paljon lainaa kun vain saa "*".

        Yksityisellä taas se lainalla ostettu auto ei rahallisesti tuota mitään, päinvastoin. Silloin järkevintä on ostaa ainoastaan sen hintainen kulkupeli minkä pystyy maksamaan 1) käteisellä tai jossa 2) velkarahan määrä jää minimiin, tietysti niin, että kulkupeli täyttää tarpeet.

        Ei se nyt ihan moikkaan ole. Kysymys on siitä mikä on rahoituksen Kustannus. Toki myös riskin hallintaan pitää kiinnittää huomiota. Itse ostaisin rahoituksella ja pitäisin pari kymppiä tilillä odottamattomia tilanteita varten kuten työpaikan menetystä. Sama kuvio pätee asuntolainaan.
        Se on totta että aika harva pystyy tekemään kunnon arvion ja suunnitelman ja pysymään siinä. Helposti raha polttelee tilillä ja katoaa suunnittelemattomiin asioihin. Ehkä tämä on se ero miksi toiset asuu vuokrakasarmissa ja toiset omakotitalossa.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe