Lyhyt matkakertomus

niinjust

Olin tyttäreni kanssa kolme viikkoa Alanyassa. Lähdimme pari päivää ennen koulun päättymistä, jolla säästimme muutaman satasen. Tämä oli toinen kerta tässä kaupungissa. Edellisestä kerrasta oli jo kahdeksan vuotta.

Säät suosivat, kuten sielläpäin on tapana. Lämpötila oli 27 asteen tuntumassa kaksi viikkoa ja viimeisellä viikolla se nousi hiukan ollen lähtiessämme 32 astetta. Vettä satoi neljänä päivänä, mutta se ei haitannut, kun kerran sade tuli yöllä, kerran aamulla ja kerran illansuussa.

Horizon hotellissa oli pieniä puutteita. Lakanoiden ja pyyheliinojen vaihto tapahtui vasta kahden viikon kuluttua ojentaessani ne siivoojille vaihtoa varten. Uima-allas suljettiin klo 18.30. Ravintolan hinnoittelu oli arvailua. Söimme vain kerran ja silloin hinnaston mukainen 35 TL lasku hinnoiteltiin 40 TL. Wifi huoneessa katkeili usein, aulassa ja ravintolassa se toimi moitteetta. Parvekkeella olisi voinut olla pöytä kuten useimmilla muilla parvekkeilla. Pienet puutteet eivät kuitenkaan haitanneet loman onnistumista.

Tapasin vain kaksi kertaa Tjäreborgin henkilökuntaa, tervetuliaistilaisuudessa ja sattumalta hotellilla. Kummatkin olivat asiallisia, miellyttäviä ja asiansa osaavia.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun vuokrasimme auton Erhan Rentiltä, mutta ei varmaankaan viimeinen. Palvelu oli erinomaista. Auto tuotiin hotellille täsmällisesti ja esiteltiin selkeästi ja yksityiskohtaisesti, samoin vuokrasopimus. Hinta oli suunnilleen puolet matkatoimiston suositteleman vuokraamon hinnasta. Siihen tietenkin sisältyi rajoittamattomat kilometrit ja täydet vakuutukset, ilman lisämaksua 0-omavastuulla. TomTom sisältyi myöskin hintaan ja se oli valmiiksi asennettu puhumaan suomea.

Liikenne oli hieman erilaista kuin Suomessa. Punaisia päin ajettiin jatkuvasti. Opin nopeasti itsekin sen tavan, koska valot oli säädetty toimimaan kuten Vantaan Tikkurilassa. Punaiset paloivat esimerkiksi puolitoista minuuttia ja vihreät 15 sekunttia. Kaistan vaihto yllätti aluksi. Vilkkua ei tietenkään käytetty, mutta sen lisäksi vieressä ajava saattoi ruveta kiilaamaan samalle kaistalle. Yleensä se johtui siitä, että toinen kaista oli tukittu pysäköimällä kaksi autoa rinnakkain. Ilman valoja olevissa risteyksissä oli varminta varoa myös vasemmalta tulevia. Jalankulkijoilla ei ollut mitään oikeuksia. Suojateillä ei ollut mitään merkitystä, kuten ei myöskään pysähtymiskielloilla.

Ostoksia suoritimme lähinnä basaareissa ja LC Waikikissa. Viimeksi mainitussa oli valmiiksi tingityt hinnat ja liikkeitä löysimme kaksi, toinen keskustassa ja toinen hotellimme lähellä olevassa ostoskeskuksessa. Basaareissa hinnat vaihtelivat huomattavasti. Tytär halusi mekon, jonka löysimme useasta basaarista. Kahdessa keskustan basaarissa hinnat olivat 240 ja 190 TL. Ostimme sen kuitenkin suosikkibasaaristamme puolentoista kilometrin päässä keskustasta, jossa tingitty hinta oli 65 TL. Joten en suosittele noudattamaan ohjetta "tingi hinta puoleen", vaan vertaamaan hintoja. Kolme sellaista basaaria löytyi, joissa myyjä ymmärsi puhetta, kun ilmoitin, ettemme halua muuta. Muissa myyjät tyrkyttivät koko ajan jotain. Minua se ei juurikaan haitannut, kuten ei jatkuva huutelukaan kaikilla viidellä opitulla suomen kielen sanalla. Ei niihin tarvinnut mitään vastata. Tyttärelle ikävin tapaus oli kauppias, joka pisti kätensä hänen kaulalleen ja rupesi hokemaan "rakas". Se meni 12-vuotiaan mukavuusalueen ulkopuolelle.

Jos Thaimaa on miesten paratiisi, niin Alanya on varmaan naisten. Kaikki naiset ikään tai kokoon katsomatta näyttivät olevan tarjoilijapoikien kiinnostuksen kohteena. Hyvä niin. Vaikka olenkin viihtynyt Thaimaassa useammin, palaan varmaan tännekin vielä. Minusta Alanya on ihan upea kaupunki.

11

791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zeynep

      selvä provo

    • Sinne sitten

      Mikä basaari/missä on suosikkibasaarisi puolentoista km päässä keskustassa?

    • asdas

      Minulla olisi tähänkin kuvitteelliseen matkakertomukseen tuoda esiin oikea perspektiivi ja matkan todelliset tapahtumat matkan alkuperäisine tarkoituksineen. Mutta enpä nyt jaksa kirjoittaa, saatte itse aavistaa tapahtumat.

      • tomppa/tom jones jne

        sullahan on läjäpäin niitä 500 ketjuja omia mielipiteistäsi jo. kukaan ei kaipaa sulta yhtään enempää. menehän vaikka tatuointipalstalle tuomitsemaan välillä ;)


    • asdas/tomppa/jne.

      Juu asdas, sullahan on tuhansia mielipiteitä jo tom jones/tom/levisone/asdas jne. Ne tiedetään, EI tarvitse toistaa. Menehän taas jollekin muulle niistä useista palstoista, jossa käyt tuomitsemassa muut. Kuten itse toteat; MINULLA OLISI TUODA ESIIN OIKEA (!) PERSPEKTIIVI. Kaikkien muiden kokemukset, mielipiteet yms. ovat vääriä.

      • ja taas nää hullut

        Pitikö tämäkin viestiketju tulla pilamaan ,näillä sairailla tomppa vouhotuksilla .


    • minnuq

      Kiitos asiallisesta matkakertomuksesta! Ihana lukea jotakin järkevää tällä palstalla.

    • Ormen Kúlli

      Sait siis keppiä illemmalla ja tytär myös!

      Tuskin muuten seksiturismia ihannoisit...

      • ...

        Siis lastasi on kopeloitu turkkilaisen aikuisen miehen puolelta.
        Se ei sitten häirinnyt sinun lomaasi millään tavoin.
        Itse olisin tilannut poliisit paikalle ja olisi siinä
        saattanut leipäveitsikin hieman heilahtaa.
        Mikä hemmetin Flekmaatikko sinä olet , kun et omaa lastasi puollusta ?


      • Aika tyypillinen
        ... kirjoitti:

        Siis lastasi on kopeloitu turkkilaisen aikuisen miehen puolelta.
        Se ei sitten häirinnyt sinun lomaasi millään tavoin.
        Itse olisin tilannut poliisit paikalle ja olisi siinä
        saattanut leipäveitsikin hieman heilahtaa.
        Mikä hemmetin Flekmaatikko sinä olet , kun et omaa lastasi puollusta ?

        suomalaisnainen se on...siis tyypillinen ALANYAAN MATKUSTAVA suomalaisnainen.


    • kiitos paljon

      Kiitos ,siinä tuli kaikki mitä Alanyasta voi kertoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      362
      3205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      140
      1217
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      136
      987
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe