Nyt se on sitten loppu!

Sarjassa kertomuksia elämästäni (te jotka inhoatte lukea omakohtaisista kokemuksista ja havainnoista pls hypätkää yli :)

Se on nyt sitten loppu. finito!
Meidän mökissä ei enää sapuskat pala pohjaan ja kattilat ja padat mee mustalle karrelle sillä aikaa kun emäntä blogaa.

Lutunen vei mun eilen kauppaan ja osti mulle crockpotin (jaha...sellanen pata missä haudutetaan ja voi olla päällä vaikka koko päivän ja hyvää ruokaaa tulee oon jo tehnyt revittyä sikaa ja ihanaa tuli.)

75

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paloma.se.co"

      Teillä on Karhu käynyt lätissä?
      Meilläkin oli myynnissä jokunen vuosi sitten vaahto-muovinen, kaksi-osainen kupla, mihin mahtui kattila sisään.
      Köyhän-miehen leivin-uuni.
      En tiedä kokeiliko kukaan sillä jälki-uuni-leipää.

      H.

    • Mun kupla on terästä ja siinä on keraaminen pata sisällä. Sen voi säädellä pienelle tai suurelle lämmölle tai sitten vain pitään safkan lämpimänä. Sen saa myös ajastimella mutta en tarvinnut sellasta. Riittää halvempi versio tähän laitetaan lihat ja vihannekset sisälle, mausteet sekaan töpseli seinään ja säädetään pienelle. Aamulla ruoka tuleen ja iltapäivällä kun lopetat täällä palstalla riekkumisen niin sulla on ruuat valmiit. Sitten päiväunille.

      Mä olin näitä nähnyt jenkkilässä jo seitseketluvulla mutta nyt ne on tehneet suuren tulemisen tänne sveamamman maahan. Varmaan tän vuoden joululahja. Varmaan joka kyläkaupan kattilaosastolla Suomessa jo. Jopa hikiällä.

      • "Paloma.se.co"

        Heh! Pitkään haudutetut perunat ja raakaa lihaa.
        Melkein on tuo ajatus vähän Lestaattiakin.
        Eiköhän teeveeltäkin kommentti tule, maalainen kun sekin tuntuu paljolti olevan,
        Se on kylläkin aikasti mieli-kuvituksellinen olento.

        Historiassa tuo tekninen vempeleesi tunsi nimen:
        Rosvo-paisti.
        Ruoka haudattiin pois silmistä ja mielestä.
        Kun nälkä tuli, palautui muistikin.
        Islannin mustalaiset tekevät niin Haistakin.
        Hai, hai, onks siul nälkä jo Allan?
        Lievästi olisin kiinnostunut mitä Svealla tehdään ruoaksi tuolla laitteella.
        Eri-laisia möhmöjä siis.
        Hän ei sitten bloggaa, jookosta, lyhyesti vain reseptoi.

        yst.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Heh! Pitkään haudutetut perunat ja raakaa lihaa.
        Melkein on tuo ajatus vähän Lestaattiakin.
        Eiköhän teeveeltäkin kommentti tule, maalainen kun sekin tuntuu paljolti olevan,
        Se on kylläkin aikasti mieli-kuvituksellinen olento.

        Historiassa tuo tekninen vempeleesi tunsi nimen:
        Rosvo-paisti.
        Ruoka haudattiin pois silmistä ja mielestä.
        Kun nälkä tuli, palautui muistikin.
        Islannin mustalaiset tekevät niin Haistakin.
        Hai, hai, onks siul nälkä jo Allan?
        Lievästi olisin kiinnostunut mitä Svealla tehdään ruoaksi tuolla laitteella.
        Eri-laisia möhmöjä siis.
        Hän ei sitten bloggaa, jookosta, lyhyesti vain reseptoi.

        yst.

        H.

        Kaikkea lihaa mitä pitää kypsyttää pitkään tai siis ei saa olla raakaa eikä sitkeää. Ei sovi medium-rare pihviin eikä filet mignoniin. Kanasta tulee tosi mureaa, naudanulkofilee kypsyy ihanan pehmeäksi kera sipuleiden ja valkosipuleiden, possusta voittamattoman aromirikasta ja haarukkaan hajoavaa.

        Periaatteessa, kyllä, samoin kuin rosvopaisti. Mutta huomattavasti pienemmällä vaivalla :)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kaikkea lihaa mitä pitää kypsyttää pitkään tai siis ei saa olla raakaa eikä sitkeää. Ei sovi medium-rare pihviin eikä filet mignoniin. Kanasta tulee tosi mureaa, naudanulkofilee kypsyy ihanan pehmeäksi kera sipuleiden ja valkosipuleiden, possusta voittamattoman aromirikasta ja haarukkaan hajoavaa.

        Periaatteessa, kyllä, samoin kuin rosvopaisti. Mutta huomattavasti pienemmällä vaivalla :)

        "Paloma.se.co"

        Uusi laitteesi on vähän vaikeasti kommentoitava.
        Miten tahansa yrittää, niin aina jotain asiatonta häivähtää mielessä.
        Joku yksinäinen täällä jo sinne päin viittoilikin.
        Fiskarsin valu-rauta-pata.
        Se oli miun mammain taika-kaulin.
        Parin kilon Lahnankin mamma sillä laittoi niin möhmöksi ettei Gluteeni enää
        jaksanut sitä sitkistää ruotoineen.
        Ikinä ei faija epäillyt Lahnan olevan Lidlistä.
        Minun päätäni pörrötti vain.
        Kait äitikin sai sopivan läpsäytyksen johonkin, kun oli niin viisaan ostoksen
        tehnyt.
        Meillä eivät miehet turhuuksia ostelleet.
        Ohjailimme vain perheen naista.
        Olisin halunut siskonkin.

        H.


    • mimmimummi*

      Varmasti kätevä haudutus pata....katselin verkkokaupan patoja....tuo sinun merkkisi on hyvän näköinenkin....mutta yhdenhenkilön talouteen taitaisi olla turha ostos.....
      Aromipesä ....oli nimeltään suomalainen keksintö.... aromipesästä sai kuulla jos jonkinmoista vitsiä..ja sketsiä....

      • Haha, mimmi jaa-a, aromipata ehkä olisi ollut helpompi nimi.
        Oikeestaan olen ja aikaa sitten katsellut niitä kun ra-kas-tan amerikkalaista omena spreadia (apple butter) jota keitetään kuin omenasosetta, mutta pitkään ja hartaasti hämmentäen (sokeria ja kanelia, plus muita mausteitakin voi käyttää mä laitan neilikkaa ja hitusen inkivääriä plus sitruunan mehua ja kuorta) ja se tulee vaivattomasti juuri tuossa haudutuspadassa. Keitin muutama päivä sitten yhden satsin liedellä ja Lutunen on jo lapioinut sen melkein kokonaisuudessa naamaansa....


      • isäni neuvoi

        Kirppikseltä noita patoja saa edullisesti, mutta myös kotona voi tehdä sellaisen isäni neuvon mukaan.

        Sota-aikaan, kun vältettiin tulen polttamista helloissa/uuneissa, niin silloin tehtiin heinäpata. Laatikkoon siis heiniä ja sanomalehtiä. Keskelle pataan sopiva aukko. Pata ensin kuumennetaan kiehuvaksi ja sitten laitetaan sinne laatikkoon. Kypsymisaika on pitkä, vaikka vuorokausi.

        Itse kokeilin puuron tekoa. Illalla kuuma puuro tuollaiseen laatikkoon ja kas´! Aamulla oli sopivan lämmintä puuroa. Se oli siis sitä aikaa, kun ei ollut näitä 3-4 min. puuro aineksia, koska sellaiseen riittää kuuma vesi päälle ja hetken odotus.

        Olisi kiva kokeilla lihan haudutusta, mutta ei ole heiniä minulla.


      • isäni neuvoi kirjoitti:

        Kirppikseltä noita patoja saa edullisesti, mutta myös kotona voi tehdä sellaisen isäni neuvon mukaan.

        Sota-aikaan, kun vältettiin tulen polttamista helloissa/uuneissa, niin silloin tehtiin heinäpata. Laatikkoon siis heiniä ja sanomalehtiä. Keskelle pataan sopiva aukko. Pata ensin kuumennetaan kiehuvaksi ja sitten laitetaan sinne laatikkoon. Kypsymisaika on pitkä, vaikka vuorokausi.

        Itse kokeilin puuron tekoa. Illalla kuuma puuro tuollaiseen laatikkoon ja kas´! Aamulla oli sopivan lämmintä puuroa. Se oli siis sitä aikaa, kun ei ollut näitä 3-4 min. puuro aineksia, koska sellaiseen riittää kuuma vesi päälle ja hetken odotus.

        Olisi kiva kokeilla lihan haudutusta, mutta ei ole heiniä minulla.

        Voi että...olisin tiennyt että niitä myydään kirppiksillä niin olisin ostanut kesällä Suomessa. Varmasti olisin saanut paljon halvemmalla. Täällä takapajulassa ne on vasta tulleet kauppoihin viimeisten parin vuoden aikana. Eli siis nettikaupasta on saanut amerikkalaisia crockpotteja (geneerinen nimi jenkeissä) mutta uutta on että niitä onkaikissa kaupoissa nyt. Ostin omani El Gigantenista.


      • isäni neuvoi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Voi että...olisin tiennyt että niitä myydään kirppiksillä niin olisin ostanut kesällä Suomessa. Varmasti olisin saanut paljon halvemmalla. Täällä takapajulassa ne on vasta tulleet kauppoihin viimeisten parin vuoden aikana. Eli siis nettikaupasta on saanut amerikkalaisia crockpotteja (geneerinen nimi jenkeissä) mutta uutta on että niitä onkaikissa kaupoissa nyt. Ostin omani El Gigantenista.

        Niiiin...Paloma

        Eihän sitä kaikkea tiedä/huomaa ja ei kai niitä joka kirppiksellä olekkaan? Ei ollut kallis, jonka minä näin, mutta yksineläjä ei tarvitse t o d e l l a k a a n sellaista, kun ei ole pakastinta, johon loput paistokset laittaisi.

        Itse haudutan uunissa usein ruokaa miedolla lämmöllä, mutta sen huomasin maalla/mökillä käydessä, että leivinuunissa kyllä tulee parempaa. Onkohan se puun tuhkan aromi?

        On minulla yksi turhuuden turhuus! Tyttäreni antama juuston leikkuri, siis sellainen ohut rautalanka haarukan kokoisessa vempaimessa. Olisi ilmeisesti sopiva noihin pehmyt juustoihin, mutta minä rouhaisen niitäkin,...en nyt ihan Mora-puukolla, mutta en sentään tuollaisella vekottimella.

        Nyt täytyisi tomertautua heinän hakuun jostain? Haluaisin vielä kerran kokeilla, kuinka se oikeasti kypsentää?

        Sieni urakka on kyllä ensisijainen "possakka". Keltavahvero kastike odottaa hellalla, mutta lisää on tulossa ja myös tatteja. Aion kokeilla molempia kuivattuina, vaikka suppilovahverot jäikin syömättä viimeksi. En pitänyt niiden mausta edes tuoreena.

        ps. onko sinulla savipata?


      • ent. siivoojaparka
        isäni neuvoi kirjoitti:

        Niiiin...Paloma

        Eihän sitä kaikkea tiedä/huomaa ja ei kai niitä joka kirppiksellä olekkaan? Ei ollut kallis, jonka minä näin, mutta yksineläjä ei tarvitse t o d e l l a k a a n sellaista, kun ei ole pakastinta, johon loput paistokset laittaisi.

        Itse haudutan uunissa usein ruokaa miedolla lämmöllä, mutta sen huomasin maalla/mökillä käydessä, että leivinuunissa kyllä tulee parempaa. Onkohan se puun tuhkan aromi?

        On minulla yksi turhuuden turhuus! Tyttäreni antama juuston leikkuri, siis sellainen ohut rautalanka haarukan kokoisessa vempaimessa. Olisi ilmeisesti sopiva noihin pehmyt juustoihin, mutta minä rouhaisen niitäkin,...en nyt ihan Mora-puukolla, mutta en sentään tuollaisella vekottimella.

        Nyt täytyisi tomertautua heinän hakuun jostain? Haluaisin vielä kerran kokeilla, kuinka se oikeasti kypsentää?

        Sieni urakka on kyllä ensisijainen "possakka". Keltavahvero kastike odottaa hellalla, mutta lisää on tulossa ja myös tatteja. Aion kokeilla molempia kuivattuina, vaikka suppilovahverot jäikin syömättä viimeksi. En pitänyt niiden mausta edes tuoreena.

        ps. onko sinulla savipata?

        Eläinkaupoista löydät heiniä säkeittäin.


      • €€€€€
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Voi että...olisin tiennyt että niitä myydään kirppiksillä niin olisin ostanut kesällä Suomessa. Varmasti olisin saanut paljon halvemmalla. Täällä takapajulassa ne on vasta tulleet kauppoihin viimeisten parin vuoden aikana. Eli siis nettikaupasta on saanut amerikkalaisia crockpotteja (geneerinen nimi jenkeissä) mutta uutta on että niitä onkaikissa kaupoissa nyt. Ostin omani El Gigantenista.

        @Paloma.

        Vilaisin Huuto.comia. Uutta haudutuspataa kaupattiin hintaan 66€.
        Ei se ihan ilmainen ole sekään.


      • miranda se uusi?
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Eläinkaupoista löydät heiniä säkeittäin.

        Kiitos "siivooja" vinkistä.

        Minua on aina ilahduttanut tuo nikkisi "entinen siivojaparka", koska itse olen sortunut Talouspäälliköstä siivoojaksi Nokialle!

        Itse hölmöyksissäni sanoin itseni irti, vaikka silloinen johtajani varoitti, että nyt tulee lama! Aina olin saanut töitä, mutta sitten ilmenikin, että ei edes siivoojia tarvittu?

        Onneksi minulla oli kohtalainen ansiosidonnainen päiväraha, mutta sitähän piti "nollata" määräajoin, joten olin koulun avustajana, jossa opettajat ohjasivat minua, kuinka kopioita otetaan? Olipa yllätys, kun neuvoin, kuinka kaksipuolisia kopioita otetaan?

        Ja, voi sitä nöyryytystä, mitä siivoojana jouduin kokemaan Nokialla henkilökunnan osalta? Minähän olin v a i n työllistetty luuseri! Sitä`vastoin tämä siivousfirma, joka oli minut palkannut, pyysi vakituiseksi päälliköksi?

        Vaihdankin nikki tuosta "isä neuvoi", kosk alipesin aiheesta.


      • €€€€€ kirjoitti:

        @Paloma.

        Vilaisin Huuto.comia. Uutta haudutuspataa kaupattiin hintaan 66€.
        Ei se ihan ilmainen ole sekään.

        Aivan, sitä hintaluokkaa ne ovat täällä kaupoissakin. Ajastimella varustetut kaksikertaa kalliimpia. Harmittaa ettei tullut kirppareita tai kierrätyskeskuksia tutkittua Suomessa, kun niitä olisi sieltä saanut melkein ilmaiseksi!


      • suvenkorento*
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Haha, mimmi jaa-a, aromipata ehkä olisi ollut helpompi nimi.
        Oikeestaan olen ja aikaa sitten katsellut niitä kun ra-kas-tan amerikkalaista omena spreadia (apple butter) jota keitetään kuin omenasosetta, mutta pitkään ja hartaasti hämmentäen (sokeria ja kanelia, plus muita mausteitakin voi käyttää mä laitan neilikkaa ja hitusen inkivääriä plus sitruunan mehua ja kuorta) ja se tulee vaivattomasti juuri tuossa haudutuspadassa. Keitin muutama päivä sitten yhden satsin liedellä ja Lutunen on jo lapioinut sen melkein kokonaisuudessa naamaansa....

        Minun rakas, edesmennyt äitini, valmisti kaakeliuunissa ihania lihapatoja ja ohra- ja riisipuuroa. Tulenkestävän tiilen päälle jälkilämpöön pata hautumaan. Minä tein
        samalla haudutusmenetelmällä kesätorppamme leivinuunissa taivaallista kalapottia katiskasta saaduista pikkukaloista, ruistaikinasta kuori päälle, taitaa olla nimeltään
        patakukkoa.

        Kun ei ole enää kaakeliuuneja eikä leivinuunejakaan joka kodissa, pitää keksiä niille korvikkeita. Hyvää tulee hauduttamalla.


    • Onko laite sähkösyöppö?

      Muistaakseni oli kovaa huutoa vuosia sitten. En ole ikinä lämminnyt laitteelle. Parasta ruokaa tulee valurautapadassa ulkohellalla haudutettuna. Hollannissa meillä on induktiohella josta tykkään. Hyvän ruoan laittoon on myös kaasuhella, sellaista käytetään ravintoloissa ja se on nopea ja kätevä.

      • Joo, ei ole, se on yksi sen ihanuus. Kuluttaa suunnilleen samanverran sähköä kuin tavallinen lamppu.
        Kyllä tästä padasta tulee mun uusi ihastukseni. Vaivaton, halpakäyttönen ja ihan yhtä hyvää ruokaa kuin valurautapadassani.


      • ...

        Eriävä mielipide.

        Ruuan haudutus eri asia, kuin hellalla kypsentäminen. Mun mielestä hauduttamiseen ehdottomastoi paras on perinteinen leivinuuni. Sinne lataa karjalanpaistin rieskan paistamisen jälkeen. Kääntelee aina muistaissaan ja seuraavana aamuna on todellakin "pulled porkkia" valmiina.

        Noin muussa kokkailussa, pihvien paistamisessa jne suosin kyllä kaasuliettä. Lämmön säätö reaaliajassa. Ei slle voittanutta, vaikka induktio onkin hyvä. Voitto tuleepi aina siittä, että kaasulla saa otetuksi aina liekin jos haluaa flameerata suoraan hellasta ilman sytkäriä tai tulitikkuja. Hah, meitsi ainoastaan yhden kerran eläissään flameerannut. Yhden läskisoossin vahingossa :DDD

        Sitäpaitsi, kukaan keskusteluissa maininnut rosvonpaistia. Perinteinen tapa sekin, haudutetaan nuotion jäännöslämmössä, elikkäs kuumassa maassa hiilien seassa. Meitsi syönyt sellaista joskus, ihan kypsää oli, ehkä aavistuksen liian savunmakuista mun mielestä. Mutta sama idea, mietolämpö ja pitkä valmistus aika.



        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Eriävä mielipide.

        Ruuan haudutus eri asia, kuin hellalla kypsentäminen. Mun mielestä hauduttamiseen ehdottomastoi paras on perinteinen leivinuuni. Sinne lataa karjalanpaistin rieskan paistamisen jälkeen. Kääntelee aina muistaissaan ja seuraavana aamuna on todellakin "pulled porkkia" valmiina.

        Noin muussa kokkailussa, pihvien paistamisessa jne suosin kyllä kaasuliettä. Lämmön säätö reaaliajassa. Ei slle voittanutta, vaikka induktio onkin hyvä. Voitto tuleepi aina siittä, että kaasulla saa otetuksi aina liekin jos haluaa flameerata suoraan hellasta ilman sytkäriä tai tulitikkuja. Hah, meitsi ainoastaan yhden kerran eläissään flameerannut. Yhden läskisoossin vahingossa :DDD

        Sitäpaitsi, kukaan keskusteluissa maininnut rosvonpaistia. Perinteinen tapa sekin, haudutetaan nuotion jäännöslämmössä, elikkäs kuumassa maassa hiilien seassa. Meitsi syönyt sellaista joskus, ihan kypsää oli, ehkä aavistuksen liian savunmakuista mun mielestä. Mutta sama idea, mietolämpö ja pitkä valmistus aika.



        =DW=

        "..."

        Törkee peruna-nenä olet.
        Minä kirjoitin jo alkuun:

        "Historiassa tuo tekninen vempeleesi tunsi nimen:
        Rosvo-paisti.
        Ruoka haudattiin pois silmistä ja mielestä."

        Tahallasi taisit...

        yst.

        H.


      • suvenkorento*
        ... kirjoitti:

        Eriävä mielipide.

        Ruuan haudutus eri asia, kuin hellalla kypsentäminen. Mun mielestä hauduttamiseen ehdottomastoi paras on perinteinen leivinuuni. Sinne lataa karjalanpaistin rieskan paistamisen jälkeen. Kääntelee aina muistaissaan ja seuraavana aamuna on todellakin "pulled porkkia" valmiina.

        Noin muussa kokkailussa, pihvien paistamisessa jne suosin kyllä kaasuliettä. Lämmön säätö reaaliajassa. Ei slle voittanutta, vaikka induktio onkin hyvä. Voitto tuleepi aina siittä, että kaasulla saa otetuksi aina liekin jos haluaa flameerata suoraan hellasta ilman sytkäriä tai tulitikkuja. Hah, meitsi ainoastaan yhden kerran eläissään flameerannut. Yhden läskisoossin vahingossa :DDD

        Sitäpaitsi, kukaan keskusteluissa maininnut rosvonpaistia. Perinteinen tapa sekin, haudutetaan nuotion jäännöslämmössä, elikkäs kuumassa maassa hiilien seassa. Meitsi syönyt sellaista joskus, ihan kypsää oli, ehkä aavistuksen liian savunmakuista mun mielestä. Mutta sama idea, mietolämpö ja pitkä valmistus aika.



        =DW=

        Meillä mökillä haudutettiin nauriita tuhkassa, pienen perheen ei kannata lihaa tuhrata rosvopaistiin, pitäisi olla tosi nälkäisiä syömämiehiä, tai sitten iso lauma.


    • ...

      Heinälaatikko.

      Vanha ja perinteinen ruuan haudutuskone. Ei kuluta energiaakaan. Ja joku mainitsikin aromipesän. Onhan noita teknisiä apuvälineitä ruuanvalmistukseenkin kehitelty. Ja ihmeesti paistinpannua keksitään aina uudelleen.

      Itellä ei tollaselle käyttöä, vois juu ostaa joululahjaksi anopille. Vaan ei ole järkevää, se delaa kuitenkin muutamassa vuodessa ja sitten joutuu roudaamaan kaiken tarpeettoman kirppikselle. Siis samalla kuin kaikenlaiset jalkakylpylaitteet, jäätelöntekokoneet, vohveliraudat ja muut ihmevempaimet, joita kukaa ole ikinä käyttänyt.

      Noit keittiökoneet, jotka tosiaan yleisiä joululahjoja, ne on suunniteltu sukupuolirasistiseti miehille. Miehet kun oastavat just koneita eukoille lahjoiksi. Ei muijat niillä yleensä mitään tee, mutta tulevat edes vähän iloisiksi, kun perheen insinööri noin kauniisti muistanut, että oikein koneen ostanut lahjaksi :D

      Miks muuten muijat ei ostele miehilleen iskuporakoneita, jiirisirkkeleitä, kotiteatterivahvistimia, nelikärkitulppia autoon tms tarpeellista, vaan pitkiä kalsareita tai kehnoja kirjoja lahjoiksi?

      =DW=

      • isäni neuvoi

        Saaperin =DW=

        Anteeksi, että en lukenut viestejä loppuun, kun rustasin oman "heinälaatikko" juttuni. Onneksi sinä et kertonut ideaa, kuinka heinälaatikko toimii.


      • "Miks muuten muijat ei ostele miehilleen iskuporakoneita, jiirisirkkeleitä, kotiteatterivahvistimia, nelikärkitulppia autoon tms tarpeellista, vaan pitkiä kalsareita tai kehnoja kirjoja lahjoiksi?"=DW=
        Siks koska miehet ostaa ne ite.
        Kalsarit ja hygienia-artikkelit usein unohtuvat kaupan hyllylle...(ei tosin meillä: me ostetaan mitä kukakin milloinkin tarvitsee, eikä toi aromipata ole mikään lahja: ainoastaan siinä mielessä että mies arveli mun olevan liian nuuka ostamaan sen omilla rahoillani...ja oli oikeassa.)


      • Mun läheiseni pruukaa ostaa minulle miehisiä lahjoja. Omistan sähkösahan, kaksi hiomakonetta, täydellisen kodin pientarvikelaatikon. Kirveitä, vasaroita, trimmerin, moottorisahan, ruohonleikkurin, tinausvehkeen jne.jne.jne.

        Mökin pihalla on vanha Högforsin hella.

        Muistan kun sain eka mikroaaltouunin tein pari viikkoa kaikki ruoat siinä, se oli coolia kunnes tympäännyin. Ihmisillä on aivan liikaa erilaisia kodin koneita. Vohvelirautaa en ole käyttänyt sitten poikien aikuistuttua.

        Yhteen aikaan oli fonduevillitys.

        Nyt kun olen vierailla nuorten kotona, huomaan, että he ovat hyvin järkevästi rempanneet keittiönsä, käytännöllinen hieman luxusta, mutta ei turhia härkyleitä lainkaan.


      • Oletko ukko
        korppis kirjoitti:

        Mun läheiseni pruukaa ostaa minulle miehisiä lahjoja. Omistan sähkösahan, kaksi hiomakonetta, täydellisen kodin pientarvikelaatikon. Kirveitä, vasaroita, trimmerin, moottorisahan, ruohonleikkurin, tinausvehkeen jne.jne.jne.

        Mökin pihalla on vanha Högforsin hella.

        Muistan kun sain eka mikroaaltouunin tein pari viikkoa kaikki ruoat siinä, se oli coolia kunnes tympäännyin. Ihmisillä on aivan liikaa erilaisia kodin koneita. Vohvelirautaa en ole käyttänyt sitten poikien aikuistuttua.

        Yhteen aikaan oli fonduevillitys.

        Nyt kun olen vierailla nuorten kotona, huomaan, että he ovat hyvin järkevästi rempanneet keittiönsä, käytännöllinen hieman luxusta, mutta ei turhia härkyleitä lainkaan.

        Miksi sinä saat miehisiä lahjoja, onko miehesi kuten täällä sanotaan munaton Martta? En tekee miehisiä töitä, ehei jotain rajaa myös tasa-arvolle. Eikö miehesi saa ikinä auttaa naista hädässä? On mukavaa olla avuton ja antaa miehen saada auttamisesta hyvä mieli.


      • En ole moista kuullu
        Oletko ukko kirjoitti:

        Miksi sinä saat miehisiä lahjoja, onko miehesi kuten täällä sanotaan munaton Martta? En tekee miehisiä töitä, ehei jotain rajaa myös tasa-arvolle. Eikö miehesi saa ikinä auttaa naista hädässä? On mukavaa olla avuton ja antaa miehen saada auttamisesta hyvä mieli.

        Kyllä miehen pitää olla kätevä käsistään eikä "kädetön mies", jestas sentään, että nainen joutuu tekemään kun mies ei osaa.


      • raksanaikkonen
        En ole moista kuullu kirjoitti:

        Kyllä miehen pitää olla kätevä käsistään eikä "kädetön mies", jestas sentään, että nainen joutuu tekemään kun mies ei osaa.

        Aikoinani exäni ei antanut minun tehdä "miesten hommia"-itse kun ei naulaa saanut suoraan iskettyä vasaralla.
        Ja minä suorastaan rakastan kaikkea puutöitä,rakentamista,sahaamista,jopa lautojen puuntuoksua!
        Olen eri mökeillä tehnyt vaikka mitä,omistan poria,moottorisahan,jiirisahan,sun muita rakennusvälineitä erilaisine ruuveineen,nauloineen.Niin ja naulapyssyllä hommat sujuu sutjakasti.En tarvitse miestä näihin hommiin,osaan itsekkin.Isäni oli kirvesmies ja rakensi taloja joten sieltäkö lienee kiinnostukseni näihin hommiin.
        Olenkin sanonut että mieluummin vasara kuin kapusta ja exänkin olisi vaan kannattanut hyväksyä osaamiseni eikä vain rutista,otti kait arvon päälle itse kun ei osannut.Hän olikin hyvä patojen ääressä,siis essu eteen...mies ;))


      • Meidän ukko osaa
        raksanaikkonen kirjoitti:

        Aikoinani exäni ei antanut minun tehdä "miesten hommia"-itse kun ei naulaa saanut suoraan iskettyä vasaralla.
        Ja minä suorastaan rakastan kaikkea puutöitä,rakentamista,sahaamista,jopa lautojen puuntuoksua!
        Olen eri mökeillä tehnyt vaikka mitä,omistan poria,moottorisahan,jiirisahan,sun muita rakennusvälineitä erilaisine ruuveineen,nauloineen.Niin ja naulapyssyllä hommat sujuu sutjakasti.En tarvitse miestä näihin hommiin,osaan itsekkin.Isäni oli kirvesmies ja rakensi taloja joten sieltäkö lienee kiinnostukseni näihin hommiin.
        Olenkin sanonut että mieluummin vasara kuin kapusta ja exänkin olisi vaan kannattanut hyväksyä osaamiseni eikä vain rutista,otti kait arvon päälle itse kun ei osannut.Hän olikin hyvä patojen ääressä,siis essu eteen...mies ;))

        Olen niin tyytyväinen osaavaan mieheeni, että en vaihtaisi. Hän tekee polttopuut ja huolehtii mökin korjaukset ajallaan, itse teen mitä tykkään. Nautin, siitä kun saan hemmotella häntä, milloin mitenkin.


      • rakas romeoni
        Meidän ukko osaa kirjoitti:

        Olen niin tyytyväinen osaavaan mieheeni, että en vaihtaisi. Hän tekee polttopuut ja huolehtii mökin korjaukset ajallaan, itse teen mitä tykkään. Nautin, siitä kun saan hemmotella häntä, milloin mitenkin.

        Rahalla saa remontintekijöitä, kyllä rakas mies on tärkein, joka minua leellii ja lempii.


      • En vaihtaisi
        rakas romeoni kirjoitti:

        Rahalla saa remontintekijöitä, kyllä rakas mies on tärkein, joka minua leellii ja lempii.

        Niin saa rahalla, kyllä. Vieraat eivät tee yhtä hyvää jälkeä, kuin oma mies.


      • ent. siivoojaparka
        rakas romeoni kirjoitti:

        Rahalla saa remontintekijöitä, kyllä rakas mies on tärkein, joka minua leellii ja lempii.

        Mutta miiiinun mieheni...

        Ai niin, eihän sitä olekaan.


      • rakas romeoni
        En vaihtaisi kirjoitti:

        Niin saa rahalla, kyllä. Vieraat eivät tee yhtä hyvää jälkeä, kuin oma mies.

        Kun on tunnettu remontoija, ollut jo vuosikymmeniä, ei lopputulos ole mikään turhanaikaisen timpurin tekemä.
        Ei mieheni ole mikään sohvapottu, hänellä on paljon muita harrastuksia.


      • Mun ukko osaa
        rakas romeoni kirjoitti:

        Kun on tunnettu remontoija, ollut jo vuosikymmeniä, ei lopputulos ole mikään turhanaikaisen timpurin tekemä.
        Ei mieheni ole mikään sohvapottu, hänellä on paljon muita harrastuksia.

        Totta haastat, ei saa olla sohvaperuna.


      • rakas romeoni
        Mun ukko osaa kirjoitti:

        Totta haastat, ei saa olla sohvaperuna.

        Voin vakuuttaa, eikä tarvi edes vakuuttaa, on pienenä piripönttöön pudotettu. :))


      • muistoja
        raksanaikkonen kirjoitti:

        Aikoinani exäni ei antanut minun tehdä "miesten hommia"-itse kun ei naulaa saanut suoraan iskettyä vasaralla.
        Ja minä suorastaan rakastan kaikkea puutöitä,rakentamista,sahaamista,jopa lautojen puuntuoksua!
        Olen eri mökeillä tehnyt vaikka mitä,omistan poria,moottorisahan,jiirisahan,sun muita rakennusvälineitä erilaisine ruuveineen,nauloineen.Niin ja naulapyssyllä hommat sujuu sutjakasti.En tarvitse miestä näihin hommiin,osaan itsekkin.Isäni oli kirvesmies ja rakensi taloja joten sieltäkö lienee kiinnostukseni näihin hommiin.
        Olenkin sanonut että mieluummin vasara kuin kapusta ja exänkin olisi vaan kannattanut hyväksyä osaamiseni eikä vain rutista,otti kait arvon päälle itse kun ei osannut.Hän olikin hyvä patojen ääressä,siis essu eteen...mies ;))

        raksanaikkonen

        Ihan tuli nuoruus mieleen, kun olin auttamassa meidän raksalla juuri naulauksessa. Minulle annettiin ohjeeksi, (oli kyllä naapurin mies) että "älä sitten lyö laippa edellä"?? Ja minä typerys kysymään, että "mikä laippa"?

        Perustuksen kaivuun kyllä kelpasin ja lastuvillan levitykseen ahtaaseen ylätilaan. Puita/halkoja en ole saanut koskaan hakata, muuta kuin salaa, kuten erilaisia korjaus hommeleita. Kerran osasin korjata autonkin vain ohjekirjaa lukien. Mieheni ei ollut silloin kotona.

        Sieltä ohjekirjasta sain senkin vinkin, että tuuletushihnan katketessa, voi asian korjata sukkahousuilla! Hyvin toimi! Onneksi oli vain 4 km kotiin.


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Mutta miiiinun mieheni...

        Ai niin, eihän sitä olekaan.

        Iltaa, puuronkeittäjät ja munallisten miesten eukot. Minä en tarvitse munia ruoanlaittoon, virkuuseen, ompeluun, parsimiseen, pyykin pesuun, maalaamiseen jne. Entisöin huonekaluja, teen puutarhatöitä, timpuroin, kaivan ojaa jne..jne.. Nekään työt ei vaadi munia.

        Sitä paitsi en ole naimisissa. Olen tuossa toisessa ketjussa jo maininnut, että en ihaile macho-miehiä. Mieheni on henkisentyöntekijä, lukija ja filosofi. Häntä kiinnostaa politiikka, taide, matkailu ja yhteiset koti-illat. Ei hän tule luokseni kädet paskaisena ja haalarit jalassa. Ei hän heitä paskaisia sukkia minun pyykkikoriin, enkä minä hänen.

        Isommat remontit meillä hoitaa ammattimiehet.


      • Tekevän miehen naine
        korpikirjailija kirjoitti:

        Iltaa, puuronkeittäjät ja munallisten miesten eukot. Minä en tarvitse munia ruoanlaittoon, virkuuseen, ompeluun, parsimiseen, pyykin pesuun, maalaamiseen jne. Entisöin huonekaluja, teen puutarhatöitä, timpuroin, kaivan ojaa jne..jne.. Nekään työt ei vaadi munia.

        Sitä paitsi en ole naimisissa. Olen tuossa toisessa ketjussa jo maininnut, että en ihaile macho-miehiä. Mieheni on henkisentyöntekijä, lukija ja filosofi. Häntä kiinnostaa politiikka, taide, matkailu ja yhteiset koti-illat. Ei hän tule luokseni kädet paskaisena ja haalarit jalassa. Ei hän heitä paskaisia sukkia minun pyykkikoriin, enkä minä hänen.

        Isommat remontit meillä hoitaa ammattimiehet.

        Pakkohan se on muilla teettää, jos on sellainen tilanne, ettei mies osaa. On se kätevää, kun on tekijä omasta takaa.


      • Tekevän miehen naine kirjoitti:

        Pakkohan se on muilla teettää, jos on sellainen tilanne, ettei mies osaa. On se kätevää, kun on tekijä omasta takaa.

        Jess, en ymmärtänyt, että sinulla on käsistään osaava mies ; ) Rahalla saa ja hevosella pääsee.


      • Myy romuja
        korpikirjailija kirjoitti:

        Jess, en ymmärtänyt, että sinulla on käsistään osaava mies ; ) Rahalla saa ja hevosella pääsee.

        Juuri niin, ja rahaahan tulee kun myy vanhoja romppeita vaikka kirpputorilla, sellaista vaurautta. HEH!


      • Rahalla saa....
        Myy romuja kirjoitti:

        Juuri niin, ja rahaahan tulee kun myy vanhoja romppeita vaikka kirpputorilla, sellaista vaurautta. HEH!

        Ai, niin Onnibussilla matkustaa ne, joilla ei ole varaa maksaa enemmän.


      • Rahalla saa.... kirjoitti:

        Ai, niin Onnibussilla matkustaa ne, joilla ei ole varaa maksaa enemmän.

        Romperahoilla maksoin todellakin lentolippuni Amerikkaan.

        Onnibussissa koettua. Kun asiakas kysyi wc-paperia kuski vastasi, aamulla laitettiin täysi rulla sen pitää kyllä päivän riittää. Kun sitten jututimme sitä hesalaista junttia, hän sanoi näillä hinnoilla ei voi suuria vaatia.

        No, olin lukenut onnibussin mainosivut, mikään ei pitänyt paikkaansa. En todellakaan enää matkusta kyseisellä firmalla paitsi huomenna kotiin.

        Olin näet mieltänyt mainoksien perusteella lukxusbussimatkan wifi-yhteyksineen jne. No, katsotaan huomenna tuleeko hanoista vettä ja onko wc-paperia tarpeeksi.
        Otan varuiksi mukaan paperinenäliinoja ja kosteuspyyhkeitä.

        Ensi kuussa Finair aloittaa 46 euron lennot korvesta Hesaan. Ei kovin suurta eroa enää.


      • Mene junalla
        korpikirjailija kirjoitti:

        Romperahoilla maksoin todellakin lentolippuni Amerikkaan.

        Onnibussissa koettua. Kun asiakas kysyi wc-paperia kuski vastasi, aamulla laitettiin täysi rulla sen pitää kyllä päivän riittää. Kun sitten jututimme sitä hesalaista junttia, hän sanoi näillä hinnoilla ei voi suuria vaatia.

        No, olin lukenut onnibussin mainosivut, mikään ei pitänyt paikkaansa. En todellakaan enää matkusta kyseisellä firmalla paitsi huomenna kotiin.

        Olin näet mieltänyt mainoksien perusteella lukxusbussimatkan wifi-yhteyksineen jne. No, katsotaan huomenna tuleeko hanoista vettä ja onko wc-paperia tarpeeksi.
        Otan varuiksi mukaan paperinenäliinoja ja kosteuspyyhkeitä.

        Ensi kuussa Finair aloittaa 46 euron lennot korvesta Hesaan. Ei kovin suurta eroa enää.

        Mene mielummin InterCityllä, johan tuossa bussimatkassa tulee pahoinvointia. Itse tykkään junan kyydistä.


      • Pirre*
        Oletko ukko kirjoitti:

        Miksi sinä saat miehisiä lahjoja, onko miehesi kuten täällä sanotaan munaton Martta? En tekee miehisiä töitä, ehei jotain rajaa myös tasa-arvolle. Eikö miehesi saa ikinä auttaa naista hädässä? On mukavaa olla avuton ja antaa miehen saada auttamisesta hyvä mieli.

        Voi hyvä ihme näitä, ihan hävettää nämä tyhmät kyselyt, joskus vaan elämäntilanne on sellainen ettei sitä miestä vaan kiinnosta tehdä kys. laisia töitä, tai sitten sitä miestä ei vaan ole, tai jos on niin hän ei vaan erisyistä pysty tekemään ns. miesten töitä, - on kyllä kysyttävä että miltä menneeltä vuosituhannelta nim.merkki Oletko ukko on?


      • Mene junalla kirjoitti:

        Mene mielummin InterCityllä, johan tuossa bussimatkassa tulee pahoinvointia. Itse tykkään junan kyydistä.

        Istun nyt Onnibussissa juuri sellaisessa joka on mainoksissa. Netti pelaa samoin sähköliittymät ja istun paikassa jossa on pöytä joka helpottaa näppäilyä. Onnea kestänee Jyväskylään ja sitten jatkoyhteys lie muuta kuin luxusta. WC-paperia mukana ; )


    • henrjii

      Osta seuraavaksi leipäkone, nasseet vaan illalla sisään, ja aamulla saa lämmintä leipää.
      Itse käytän uunia hauduttamiseen, tomii vähän samalla periaatteella kuin leipäkone, ja termostaatilla voi säädellä lämpötilaa 50/300" välillä

      • nisset ja nasset

        Mies osti ko. koneen kierrätyskeskuksesta parilla eurolla. Meillä ei kertaakaan käytetty, kuin ei monia muitakaan talouskoneita, uusia.
        Mikrouuni käytetyin.

        Mitä on nasseet?


    • mimmimummi*

      Yksi kotitalouteen liittyvä ... ahaa elämys...avasin lasista kurkkupurkkia....valmistauduinjo taas kovaan vääntöön....hupsista siihen oli keksitty helposti avattava kansi.....kymmenen pistettä joka sen on kehittänyt..
      Tiedän että monet heikkovoimaiset .....vaikka mitä niksejä käyttävät....ei saa auki purkkejaan..

    • Haudutellaan

      Kaikkea sitä keksitään jolla saa rahat taas kiskottua ihmisiltä. Kyllä patoja ja kattiloita
      riittää joka huushollissa kun vaan niitä joku viitsii ja osaa käyttää.
      Onko kukaan kuullut haudutusritilästä, keksitty jo ainakin 100v. sitten liekö 500v. sitten ja
      toimii tänäkin päivänä. Itse käytän joka päivä, aikaisin aamulla jo puuroni hauduttelen. Torilla myydään, ei taida enää kuparisena saada, minulla on kuparinen.

    • ^*^*^*^*

      Katsoin googlesta, ihan hyvä ostos varmaan. Tulisikohan yksin asuvalla olemaan tarpeeksi käyttöä?

      • sitroen.

        Minä olen nähnyt joskus 60 v sitten tuollaista käytettävän kahvipannun alustana...


    • kaliperiinia

      Ostavat mammat kattiloita, hautuskattilaa ja vaikka mitä työkaluja saavat lahjaksi lapsiltaan niin kuitenkin on tuo vyötärön ympärys liian paksu. miehillä samoin ylimitoittunut vyötärö.
      jos tekee vähempi ruokaa niin voi käydä että vyötäinenkin ohenee.

      • ---

        Eihän kerralla tarvi koko kattilallista ahtaa.


      • kaliperiinia
        --- kirjoitti:

        Eihän kerralla tarvi koko kattilallista ahtaa.

        näköjään ovat ahtaneet kattilallisia kun ovat niin pulskia mammat.


      • 1 kokkaaja
        --- kirjoitti:

        Eihän kerralla tarvi koko kattilallista ahtaa.

        Mun mielestä tosi hyvää vanhaa
        karjalaisruokaa ol uunissa kannen alla
        padassa haudutettua lihaa, tattiviipaleita,
        kasviksia. Hyvää myös kylmänä
        voileivän päällä.
        Kaalilaatikon laitan kohta uuniin kannen alle muhimaan.


      • ent. siivoojaparka
        1 kokkaaja kirjoitti:

        Mun mielestä tosi hyvää vanhaa
        karjalaisruokaa ol uunissa kannen alla
        padassa haudutettua lihaa, tattiviipaleita,
        kasviksia. Hyvää myös kylmänä
        voileivän päällä.
        Kaalilaatikon laitan kohta uuniin kannen alle muhimaan.

        Miksi sinä kaalilaatikon kannen alle laitat? Minusta kaalilaatikon parasta osaa on se ruskea pinta.


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Miksi sinä kaalilaatikon kannen alle laitat? Minusta kaalilaatikon parasta osaa on se ruskea pinta.

        Sama mieltymys :-).


      • Paistelija
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Miksi sinä kaalilaatikon kannen alle laitat? Minusta kaalilaatikon parasta osaa on se ruskea pinta.

        "ent. siivoojaparka"
        Kaalilaatikkoa voi myös hauduttaa kannen alla ja lopussa ottaa kannen pois
        että saa kauniin pinnan. Kun pidät kantta päällä ei ruoka kuivu liikaa.
        Jokainen kuitenkin tavallaan.


    • Kielevä

      Täällä ei tarvita crockpotia, riittää että kattila on tavallinen ja kokki crackpot.

      • Mikä on crackpot?
        Tarkoititko crackheadiä?
        Tuliko lapsus kylään?


    • Hyvä ostos. miullakin on tuollainen pata ajastimella. Oikeasta kanasta ja broileristakin, lähinnä luista ja hiukka muustakin saa yrttien ym kanssa haudutettua kätevästi kanalientä. Mummulan mieto ja pehmoinen ruoka onnistuu hyvin taaperoille.

      • 1 kokkaa

        Syntyy kannen allakin ruskistuvaa pintaa
        - lisäks ruoka on jotenkin aromikasta ja mehevää. Onko se oikea sana kuvaamaan
        pataruokaa?


      • 1 kokkaa kirjoitti:

        Syntyy kannen allakin ruskistuvaa pintaa
        - lisäks ruoka on jotenkin aromikasta ja mehevää. Onko se oikea sana kuvaamaan
        pataruokaa?

        1 kokkaa

        Jep. Padassa saa osaset mukavasti levälleen ja lanttukin mahtuu sinne paloina hyvin, eikä tarvihe miettiä, että miten sen valmistuksen aikatauluttaa.

        Äsken vastattu ei seurannut protokollaa.


    • Loppu mikä loppu

      Harikka vissiin.

    • Nää jutut täälä muuttuu päivä päivältä oudommiksi. Miehistä ja naisista jutellaan ja heidän rooleistaan, mutta joidenkin mielipiteet tuntuvat todellakin olevan suorastaan keskiajalta. Onko todellakin vielä ihmisiä joissa tää väljähtänyt miesten/naisten töiden roolijako istuu vielä kuin raamatun sana uskiksissa?

      Nykyaikana kait sekä miehet että naiset tekevät sitä mihin heillä on luonnollisia taipumuksia, mitä osaavat parhaiten ja mikä sattuu huvittamaan. Minä kokkaan mielelläni ja en siksi että se olisi rooliini sopiva homma vaan siksi että tykkään kokata ja kokeilla uusia metodeja ja reseptejä. Lutunen tykkää ruuvailla ja näperrellellä työkalujen kaa ja tietokoneella; ne on hänen huvejansa. Henkinen työ on arvokasta työtä, mutta ruumiillistakin työtä tarvitaan että jutut edistyisivät. Sellanen sopiva tasapaino on kiva: osaa vähän kaikkea ja tekee miellään sitä mitä tarvii tehdä.

      • att2

        Kun on nolla niin on oli asia mikä tahansa.


      • tiedonhaluisa

        Kerran jos toisenkin, olen pyytänyt selitystä sanalle uskis.
        Näkeekö se jollainlailla ulospäin?
        Mitä se sisimmältään merkkaa?

        Koskaan ei kukaan ole osannut tai viitsinyt sitä selittämään.

        Onko uskis, jos käy kerran vuodessa kirkossa, vai pitääkö olla jäsen jossan tiiviissä yhteisössä, jossa on erittän kova ryhmäkontrolli?


      • siinä se
        tiedonhaluisa kirjoitti:

        Kerran jos toisenkin, olen pyytänyt selitystä sanalle uskis.
        Näkeekö se jollainlailla ulospäin?
        Mitä se sisimmältään merkkaa?

        Koskaan ei kukaan ole osannut tai viitsinyt sitä selittämään.

        Onko uskis, jos käy kerran vuodessa kirkossa, vai pitääkö olla jäsen jossan tiiviissä yhteisössä, jossa on erittän kova ryhmäkontrolli?

        Tällä palstalla ainakin uskis määritellään sillä, että on eri mieltä jonkun kanssa, joka kuvittelee tietävänsä kaiken paremmin kuin muut keskustelijat.


      • tiedonhaluisa kirjoitti:

        Kerran jos toisenkin, olen pyytänyt selitystä sanalle uskis.
        Näkeekö se jollainlailla ulospäin?
        Mitä se sisimmältään merkkaa?

        Koskaan ei kukaan ole osannut tai viitsinyt sitä selittämään.

        Onko uskis, jos käy kerran vuodessa kirkossa, vai pitääkö olla jäsen jossan tiiviissä yhteisössä, jossa on erittän kova ryhmäkontrolli?

        Olen pahoillani jos sana "uskis" on loukannut joitakin. Tarkoituksena oli verrata rationaalista ja ei-rationaalista ajattelutapaa. Monet syvästi uskonlahkojen opetuksiin kiinni jääneet henkilöt ovat omaksuneet käsityksen esim. naisen roolista yhteiskunnassa yksilönä, perheessä ja yhteiskunnassa joka on täysin tähän yhteiskuntaan ja maailmanaikaan sopimaton.
        Joka tapauksessa, käytin sanaa yleisttämään uskovaisten (kirkosta tai lahkosta riippumatta) käsityksiä naisen roolista ja se oli hieman liian suurella pensselillä sutaistu. Kaikki uskovaisetkaan eivät ole samanlaisia.


      • höh!
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Olen pahoillani jos sana "uskis" on loukannut joitakin. Tarkoituksena oli verrata rationaalista ja ei-rationaalista ajattelutapaa. Monet syvästi uskonlahkojen opetuksiin kiinni jääneet henkilöt ovat omaksuneet käsityksen esim. naisen roolista yhteiskunnassa yksilönä, perheessä ja yhteiskunnassa joka on täysin tähän yhteiskuntaan ja maailmanaikaan sopimaton.
        Joka tapauksessa, käytin sanaa yleisttämään uskovaisten (kirkosta tai lahkosta riippumatta) käsityksiä naisen roolista ja se oli hieman liian suurella pensselillä sutaistu. Kaikki uskovaisetkaan eivät ole samanlaisia.

        En usko, että kukaan uskis siitä loukkaantuu, jos joku nolaa itsensä.


      • tiedonhaluisa
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Olen pahoillani jos sana "uskis" on loukannut joitakin. Tarkoituksena oli verrata rationaalista ja ei-rationaalista ajattelutapaa. Monet syvästi uskonlahkojen opetuksiin kiinni jääneet henkilöt ovat omaksuneet käsityksen esim. naisen roolista yhteiskunnassa yksilönä, perheessä ja yhteiskunnassa joka on täysin tähän yhteiskuntaan ja maailmanaikaan sopimaton.
        Joka tapauksessa, käytin sanaa yleisttämään uskovaisten (kirkosta tai lahkosta riippumatta) käsityksiä naisen roolista ja se oli hieman liian suurella pensselillä sutaistu. Kaikki uskovaisetkaan eivät ole samanlaisia.

        @Paloma.se.co

        Minua se ei ainakaan loukkannut. Olen aina ihmetellyt, kuinka täällä sanaa nakellaan, kuin rantapalloa.
        Onko "uskiksella" neljä silmää, kaksi nenää, vai minä ihme hän on.
        Monien mielteet uskovaisista näyttävät olevan jostain 1800-luvulta. Eivät körtit enää pukeudu 111-takkiin.
        Ei enää hakata Raamatulla päähän, kuin täällä palstan tarinoissa.

        Mielestäni joku harrastaa liikuntaa, joku elokuvaa, joku uskontoa. Se on keino olla yhteydessä, tuntea yhteisyyttä, joka meillä maailmastamme entistä enemmän puuttuu.
        En ole "uskis", mutta minulla taitaa olla paljon enemmän tietoa heistä, kuin täällä monella muulla.
        Täällä tämäkin dilemma näyttää saavan kiinnostusta vain joukkosuggestion avulla.


      • tiedonhaluisa kirjoitti:

        @Paloma.se.co

        Minua se ei ainakaan loukkannut. Olen aina ihmetellyt, kuinka täällä sanaa nakellaan, kuin rantapalloa.
        Onko "uskiksella" neljä silmää, kaksi nenää, vai minä ihme hän on.
        Monien mielteet uskovaisista näyttävät olevan jostain 1800-luvulta. Eivät körtit enää pukeudu 111-takkiin.
        Ei enää hakata Raamatulla päähän, kuin täällä palstan tarinoissa.

        Mielestäni joku harrastaa liikuntaa, joku elokuvaa, joku uskontoa. Se on keino olla yhteydessä, tuntea yhteisyyttä, joka meillä maailmastamme entistä enemmän puuttuu.
        En ole "uskis", mutta minulla taitaa olla paljon enemmän tietoa heistä, kuin täällä monella muulla.
        Täällä tämäkin dilemma näyttää saavan kiinnostusta vain joukkosuggestion avulla.

        En ole asiantuntija, mutta minulla on hyvin lähellä uskovaisia perheenjäseniä jotka todella ajattelevat miehen ja naisen roolista vanhatestamentilliseen tapaan. Esimerkkini ovat aivan liian läheltä että ne ei voisi olla vaikuttamatta mielipiteisiini. Mutta syyllistyin yleistämiseen ja se ei ollut oikein tehty.


      • että jotain
        Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole asiantuntija, mutta minulla on hyvin lähellä uskovaisia perheenjäseniä jotka todella ajattelevat miehen ja naisen roolista vanhatestamentilliseen tapaan. Esimerkkini ovat aivan liian läheltä että ne ei voisi olla vaikuttamatta mielipiteisiini. Mutta syyllistyin yleistämiseen ja se ei ollut oikein tehty.

        Jos ne on vaikka integroituneet.
        Kun eivät osaa yhdistyä.


    • Älykäs nikkaroija

      Osa ei vielä ymmärrä, että mies voi olla älykkö ja tykätä tehdä käsillään,mulla on sellainen. Älykäs nikkaroija, eivät kaikki timpurit ole koulutukseltaan rakennusalan miehiä. Korppis, mulla on älykkö ja nikkaroija samassa paketissa.

      • heh!

        Teillä sitten näkyy pitävän paikkansa se, että vastakohdat täydentävä toisiaan.


      • Korppis*
        heh! kirjoitti:

        Teillä sitten näkyy pitävän paikkansa se, että vastakohdat täydentävä toisiaan.

        ; ))) ihan kuin meilläkin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3900
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      598
      3677
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3672
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2311
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2265
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      325
      1980
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1957
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1786
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1463
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe