Miten reagoida rähjäykseen

wdfgutf

Minulla ei ole koiraa mutta kysyn jo etukäteen: jos nuori koira aloittaa rähjäämisen ekaa kertaa, miten minun pitäisi reagoida? Jotkut hyssyttelee jotkut pölläyttää... mikä on se oikea tapa??

16

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi tapa

      No parasta olisi että estät rähjäyksen ennen kun se tapahtuu. Eli kun koira tulee vastaan niin vaikka pyydät koiraltasi katsekontaktia ja palkkaat kun koira katsoo sinuun. Pyydä esim istumaan ja jos haluat että koirasi tervehtii toista niin sanot vaikka "nyt voi mennä" jolloin koira saa nousta ja mennä tervehtimään.
      Jos koira ehtii päästä rähjäystilaan niin veisin itse sivummalle, laittaisin istumaan ja palkkaisin kun koira rauhottunut ja koiran katse on minussa eikä toisessa koirassa. Eli jos rähjää niin ei pääse tervehtimään toista.
      Mutta kuten sanoit tapoja on monia eikä minun mielestä ole mitään oikeaa tapaa vaan tämä on kyllä koirakohtaista.

    • Koiruus

      Riippuu paljon koirasta, rodusta ja miksi rähjää. Jos rähjää epävarmuuttaan/arkuuttaan, niin siinä vaiheessa ei ainakaan kannata pölläyttää, vaan ottaa etäisyyttä ja hakea sitten pikkuhiljaa varmuutta siihen ohittamiseen vähän kerrallaan vähentämällä välimatkaa siten että koira ei hermostu.

      Jos koira rähisee hoitaakseen vastaantulijat ja yrittää päälle (esim. jos huonoja kokemuksia lähelle päässeistä koirista), niin siinä vaiheessa voi kokeilla jos uskoo tiukkaa kieltoa. Mutta se olisi tehtävä ennen sitä rähjäystä, siinä vaiheessa kun koira alkaa kulkemaan jäykästi, ottamaan katsekontaktia siihen vastaantulevaan, ja pörhistelemään viimeistään. Siinä vaiheessa omistajan pitäisi pystyä näyttämään koiralle, että sen ei tarvitse hoitaa tilannetta, vaan omistaja hoitaa. Voi selkeästi näyttää että tästä mennään ohi, eikä mennä toisten koirien luo.

      Jos koira kiihtyy yli nähdessään toisia koiria ja sen takia alkaa rähjäämään (ns innostuksesta), niin siinä vaiheessa pitäisi alkaa panostamaan koiran rauhoittamiseen, ja estämään siis se kiihtyminen, koska kiihtyessään koira ei opi juurikaan mitään eikä ota mitään käskyjä vastaan. Usein tässäkin auttaa etäisyyden ottaminen, tai paikalleen jääminen ja rauhoittumisen opettaminen muissa tilanteissa eka.

      Joka tapauksessa, jos koira rähjää tai kiihtyy, niin siinä vaiheessa koiraa ei päästetä ikinä toisen koiran luo.

    • Toinen tapa

      joka vähän täydentää edellistä, on että pyrit tutustuttamaan alusta alkaen myös hihnassa. Kun koirasi menettää pentustatuksensa joskus siinä 8-9kk ikäisenä niin siirryt tapaamaan lähinnä vastakkaista sukupuolta. Niiden kanssa sopu yleensä säilyy.

      Kun lähestytte toista koirakkoa niin yritä tiirata sen vastaantulijan alapäästä tai tarvittaessa kysy omistajalta. Samoin lupa tapaamiseen(vastaantulijalla saattaa olla tietoa omasta koirastaan jota et päällepäin näe).

      Silloinkin kun olette menossa ohi(ja naapurin turre huutaa kurkku suorana), niin pyri säilyttämään äänessäsi positiivinen sävy jolloin koiran on helppo omaksua että mitään uhkaa tai ihmeellistä tässäkään nyt ole. Ääntä maailmaan mahtuu.

      Yleensä ihmiset, minäkin, saavat omalla toiminnallaan koiransa remmiräyhäriksi. Parhaita keinoja siihen on liian myöhäinen ja liiallinen reagointi. Samoin se ettei koskaan eikä missään tilanteessa halua antaa koiransa tutustua vastaantulevaan(näitähän riittää), vaan mennään nokka kohti taivasta ohi(tällä tavalla ajattelematon vastaantulija edesauttaa remmiräyhän alkuun kunnon tavaksi).

      Hyvä puoli asiassa on että kyllä sen räyhähengen saa koirastaan kitkettyäkin kun sen pelon on saanut sinne kytkettyäkin.

      • Koiruus

        Minä en ainakaan halua koirani tapaavan vastaantulevia koiria hihnassa. En halua koirani arpovan että minkä koiran saa tai joutuu tavata aina vastaantullessa. Kun oma koirani ainakin tietää, että ketään ei tarvitse tavata, niin se ei ala kytätä muita koiria tapaamista odottaen, vaan kävelee rennosti ohi. Useimmiten hihnassa tapaaminen on hankalaa muutenkin.

        Omalla koiralla on paljon koirakavereita, joten ei ole ongelmaa sosiaalisesta elämästäkään.


      • Toinen tapa
        Koiruus kirjoitti:

        Minä en ainakaan halua koirani tapaavan vastaantulevia koiria hihnassa. En halua koirani arpovan että minkä koiran saa tai joutuu tavata aina vastaantullessa. Kun oma koirani ainakin tietää, että ketään ei tarvitse tavata, niin se ei ala kytätä muita koiria tapaamista odottaen, vaan kävelee rennosti ohi. Useimmiten hihnassa tapaaminen on hankalaa muutenkin.

        Omalla koiralla on paljon koirakavereita, joten ei ole ongelmaa sosiaalisesta elämästäkään.

        Joo, se toki on kunkin oma asia. Mutta sen vastapoolina onkin sitten se että teet niiden ihmisten elämästä helvettiä, joilla se riekkuva koira on. Jos/kun antaisit koirasi tutustua alueesi muihin koiriin, niin koko kylän koiraongelmat vähenisivät, ainakin mikäli ei jatkuvasti tulisi uusia juniori-ikäisiä pässinpäitä.

        Hihnassa tapaaminen ei ole ollenkaan hankalaa kunhan muistaa tärkeän pääsäännön: hihnat eivät saa mennä solmuun. Omistajat sen sijaan tanssivat koiriensa tahtiin ripaskaa. Hihna solmussa on tehokas tapa saada koirat tappelemaan keskenään kun omistajat alkaa häslätä siinä niiden päällä.

        Nyt oli kyse koirattomasta ihmisestä joka haluaisi välttää tulevat karikot ja hankkimasta itselleen remmiräyhääjää omalla toiminnallaan. Sinun koirasi sosiaalinen elämä ei asiaan muuten kuulu kuin että omalta osaltasi olet vain lisäämässä sitä mahdollisuutta että aloittajalle sellainen ongelma syntyy. Siis mikäli sattuisitte asumaan samalla paikkakunnalla ja samassa naapurilähiössä.

        Eli löysää sinäkin hiukan pinnaa ja pyri lisäämään alueesi koirien yhteenkuuluvuutta. Ja siis tämä ei millään pahalla silti ;D


      • Koiruus
        Toinen tapa kirjoitti:

        Joo, se toki on kunkin oma asia. Mutta sen vastapoolina onkin sitten se että teet niiden ihmisten elämästä helvettiä, joilla se riekkuva koira on. Jos/kun antaisit koirasi tutustua alueesi muihin koiriin, niin koko kylän koiraongelmat vähenisivät, ainakin mikäli ei jatkuvasti tulisi uusia juniori-ikäisiä pässinpäitä.

        Hihnassa tapaaminen ei ole ollenkaan hankalaa kunhan muistaa tärkeän pääsäännön: hihnat eivät saa mennä solmuun. Omistajat sen sijaan tanssivat koiriensa tahtiin ripaskaa. Hihna solmussa on tehokas tapa saada koirat tappelemaan keskenään kun omistajat alkaa häslätä siinä niiden päällä.

        Nyt oli kyse koirattomasta ihmisestä joka haluaisi välttää tulevat karikot ja hankkimasta itselleen remmiräyhääjää omalla toiminnallaan. Sinun koirasi sosiaalinen elämä ei asiaan muuten kuulu kuin että omalta osaltasi olet vain lisäämässä sitä mahdollisuutta että aloittajalle sellainen ongelma syntyy. Siis mikäli sattuisitte asumaan samalla paikkakunnalla ja samassa naapurilähiössä.

        Eli löysää sinäkin hiukan pinnaa ja pyri lisäämään alueesi koirien yhteenkuuluvuutta. Ja siis tämä ei millään pahalla silti ;D

        No kummasti meidän naapurustossa on aika rauhallisia ohittajia koirissa. Mistä sitten lie johtuu.

        Sen tiedän että kaikki koirat eivät tule keskenään toimeen, ja voi tulla pahaakin jälkeä jos päästät ihan minkä tahansa remmirähjän koirasi luo..

        Siis kyllä meilläkin naapurin koirat moikataan nätin ohituksen jälkeen luvan kanssa jos jäädään juttelemaan muutenkin, mutta usein käydään yhteislenkeillä.

        Meillä on paljon uroskoiria täällä, ja osaavat ohittaa nätisti ihan sen takia kun tietävät että ei tarvitse tavata.


      • Toinen tapa
        Koiruus kirjoitti:

        No kummasti meidän naapurustossa on aika rauhallisia ohittajia koirissa. Mistä sitten lie johtuu.

        Sen tiedän että kaikki koirat eivät tule keskenään toimeen, ja voi tulla pahaakin jälkeä jos päästät ihan minkä tahansa remmirähjän koirasi luo..

        Siis kyllä meilläkin naapurin koirat moikataan nätin ohituksen jälkeen luvan kanssa jos jäädään juttelemaan muutenkin, mutta usein käydään yhteislenkeillä.

        Meillä on paljon uroskoiria täällä, ja osaavat ohittaa nätisti ihan sen takia kun tietävät että ei tarvitse tavata.

        Taisit lukea vaan hätäisesti sen mun ekan viestin. Siinähän juuri sanoin että pentuajan jälkeen siirrytään tapaamaan lähinnä vastakkaisen sukupuolen edustajia. Nämä kun tulevat paremmin toimeen. Uroksiakaan ei uroskoiran omistajan tarvitse kokonaan vältellä, mutta tutustumis- ja moikkaustilanteissa pitää vaan olla tavallista tarkempi ensimmäisillä kerroilla. Kuten mainitsin aiemmin, juuri hihnojen solmuunmenon varalta ennenkaikkea. Kun koirat oppivat tuntemaan toisensa ja toistensa omistajat, niin kaikilla on rentoa mennä joko ohi tai pysähtyä juttelemaan. Aina kunkin tilanteen mukaan.


      • Koiruus
        Toinen tapa kirjoitti:

        Taisit lukea vaan hätäisesti sen mun ekan viestin. Siinähän juuri sanoin että pentuajan jälkeen siirrytään tapaamaan lähinnä vastakkaisen sukupuolen edustajia. Nämä kun tulevat paremmin toimeen. Uroksiakaan ei uroskoiran omistajan tarvitse kokonaan vältellä, mutta tutustumis- ja moikkaustilanteissa pitää vaan olla tavallista tarkempi ensimmäisillä kerroilla. Kuten mainitsin aiemmin, juuri hihnojen solmuunmenon varalta ennenkaikkea. Kun koirat oppivat tuntemaan toisensa ja toistensa omistajat, niin kaikilla on rentoa mennä joko ohi tai pysähtyä juttelemaan. Aina kunkin tilanteen mukaan.

        Luin kyllä ensimmäisen viestisi tarkkaan.

        Itse olen vain mukamas huomannut sen, että monet koirat rentoutuu siitä, kun mustavalkoisesti tietävät että vastaantulevat ohitetaan, eikä vaihtelevasti käydä moikkaamassa.

        Sinä taas olet huomannut että on rentoa tavata tai mennä ohi kun kaikki koirat ovat toisiinsa tutustuneet.

        Erilaisia näkökantoja, voivat molemmat jollain tavalla pitää paikkaansa. Varmaan riippuu aika paljon myös koirayksilöistä, niiden kokemuksista sekä rodusta.


    • wdfgutf

      En aijo antaa tulevan pentuni tutustua muihin koiriin hihnassa. Tapaamiset tehdään aina ja vain vapaana, koska hihna lisää jännitettä. t. ap.

      • eieieiveerporten

        Siis hihna ei lisää jännitettä vaan omistaja siellä toisessa päässä. Jos olet epävarma niin tee toki tahtosi mukaan. Mutta varaudu sitten että tulevaisuudessa koirasi saattaa olla remmrähjä.

        Ei kaikkia koirakirjojen faktoja pidä ottaa todesta, niitä on lupa ajatella itse ja soveltaa vasta sitten käytäntöön.

        Rento omistaja tietää rentoa koiraa. Ja pelkääjä saa koiransa pelkoaggreksi.


    • ......

      Helpoin tapa on ohjata pennun mielenkiinto itseesi jo ennen kuin se edes tajuaa rähjäämisen päälle. Ruokaa taskuun ja aina kun vastaan tulee koira, saa pentu kourallisen nameja, kun tätä toistetaaan vastaantuleva koira = sinulta tulevat namit, pennun huomio kääntyy sinuun heti kun se havaitsee koiran, kätevää varsinkin jos koiraa pidetään vapaana, koira ilmaisee kontaktin ottamisella koiran josta sinä et vielä tiedä mitään. Kun käytös on rutinoitunut, eli koirasi ottaa kontaktin heti toisen koiran havaittuaan, palkkaa vähennetään, lopulta palkitaan satunnaisesti pari kertaa vuodessa, jos siltä tuntuu ja sekään ei ole pakollista.

    • kettisrouva

      Harjoittelua harjoittelua /mutta vain tasapainoisten koirien kera jo pennusta ja eleiden tuntemista.

      Itse annan luvalla tavata toisia hihnassa ja ei remmirähjä vaan sosiaalinen iloinen ja tasapainoinen tapaus, joka luottaa minun arviooni ja sitten omaansa en anna mennä sumeilematta luokse ja jos toinen ei halua kohdata menemme pois. Tärkeintä on että molemmat tasapainoisia ja ettei tule ikäviä kokemuksia kummallekaan.
      Koirani luottaa arviooni ja odottaa lupaa tavata jos ei saa niin sanon vain mennään ja jatketaan matkaa. En kisko edes hihnasta koiraani jatkamaan vaan käännyn vain ja sanon mennään (siksi ei reagoi edes hihnan kiristymiseen kun en kisko koiraani vaan annan mennä rennosti ja sanon sanallisesti reunaan tai siitä..toki pyöräteillä ja vilkkaissa kohdissa on lyhyellä remmillä jottei aiheuta vaaratilanteita sivullisille mutta silloinkin hihna rento ja löysä eli ei kisko ollenkaan)

      Olen kuitenkin tarkka että aina eleet hyvät molemmilla ja tapahtuma rentoa.

      Hihnat ei saa mennä solmuun sillä silloin tulee väärinymmärrys ja pelottava tilanne koirille kun luulevat että toinen käy päälle. eli samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa.

      • kettisrouva

        Painotan tuota normaaliakin kävelyä eli vaikka ei ole mitään kohteita näkyvissä niin toisten koirat silti kiskoo sinne tänne..voisin kuvitella että sellainen tekee toisen kohdatessakin mitä sattuu koska ei ole omistajalta tullut pelisääntöjä ja saa mennä jotakuinkin sinne päin.

        Kontakti ja luottamus ja eleiden tuntemus ja normaali tapakasvatus näkyy myös koirien kohtaamisissa eli asiat pitää olla jo reilassa. Ja asioita harjoitellaan pennusta sillä teinikoiran kera näkyy kaikki mitä omistaja on koiransa kanssa tehnyt tai jättänyt tekemättä. Jos kohtaamisia on harjoiteltu (hallittu kohtaaminen ei vapaasti ryntäävä rajat ylittävä) niin ongelmaa ei edes muodostu.


      • kettisrouva
        kettisrouva kirjoitti:

        Painotan tuota normaaliakin kävelyä eli vaikka ei ole mitään kohteita näkyvissä niin toisten koirat silti kiskoo sinne tänne..voisin kuvitella että sellainen tekee toisen kohdatessakin mitä sattuu koska ei ole omistajalta tullut pelisääntöjä ja saa mennä jotakuinkin sinne päin.

        Kontakti ja luottamus ja eleiden tuntemus ja normaali tapakasvatus näkyy myös koirien kohtaamisissa eli asiat pitää olla jo reilassa. Ja asioita harjoitellaan pennusta sillä teinikoiran kera näkyy kaikki mitä omistaja on koiransa kanssa tehnyt tai jättänyt tekemättä. Jos kohtaamisia on harjoiteltu (hallittu kohtaaminen ei vapaasti ryntäävä rajat ylittävä) niin ongelmaa ei edes muodostu.

        Ai niin ja namujen antaminen ei ole tarpeen kun pennusta opettaa hyvään kohtaamiseen koiran tapaaminen on itsessään se palkkio.


    • postiljoonia ja koir

      Meille muutti naapuriin jotain venäläisiä ja oli eka ilta kai kun ne tuli jollain omalla avaimella meidän ovesta sisään muttei päässy sisäovesta kun olin laittanut esteen sen eteen. Ai miks mun koira räyhää? Siks kun se on kiltin näköinen mutta ihan kunnon vahti ja meiän kaupunginosa on vaarallinen kulkea ja asua.

      • 15+14

        No miksi et muuta pois noin kammottavasta kaupunginosasta. Suomessa on vielä venäläisvapaitakin kyliä ja kaupunkeja. Tosin turistit niissäkin välillä vierailee shoppailemassa kaikkea kivaa ihmisten pihoista.

        Minusta kyllä tuntuu että tuo koirasi räyhääminen johtuu enemmän siitä että et uskalla kuljettaa sitä tarpeeksi pihalla kun pelkäät että venäläinen naapurisi tulee sillä aikaa sisään.

        Vaihda siis rohkeast maisemaa ja nosta kytkintä nykyiseltä. Kyllä suomesta vielä löytyy syrjäkyliä joissa riittää kun laitat luudan oven eteen lähtiessäsi merkiksi poissaolostasi ja palatessasi on luuta edelleen paikalla ja tavarat asuntosi sisällä. Ja jos keskemmällä kylää haluat asua niin ihan normiabloy riittää merkiksi että et halua seuraa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe