Kriittinen näkemys Cheek-kultista

12+12

http://www.ksml.fi/mielipide/kolumnit/vakivallan-kultti/1886247

"Joku voi olla sitä mieltä, ettei älymystön arvolle sovi Cheekin tapaisten ”pintailmiöiden” käpälöinti ivallisin sananparsin. No, toki minustakin Cheekin taiteellinen tuotanto on ennennäkemättömän kauhistuttavaa sontaa, josta ei kenenkään pitäisi joutua sanomaan sen enempää. On todellakin kysymys pintailmiöstä, mutta pinnan alla on jotakin vakavaa. Varsinainen asiani koskeekin jotain muuta kuin stadionilla musisointia.

Se koskee sitä, miten räppäävä mieskunnon ja menestyksen teologi liittyy uuteen investointifirmaan.

Molemmat ovat osa aikamme pelottavinta aatetta, jota sanon tahdon kultiksi.

Sen sisältönä on pari yksinkertaista väitelausetta: Mitä tahansa tapahtuu ja saat mitä tahansa, jos vain tahdot. Se vaatii ehkä työtä, sinnikkyyttä ja aikaa, mutta kaiken takana on tahto. Kultaharkot, täydet stadionit, toteutuneet fantasiat ovat sittenkin vain ”päättämiskysymys”.

Vanhassa myytissä Jumala luopui tahdostaan ja tuli ihmiseksi. Uudessa myytissä ihminen tarrautuu tahtoonsa kynsin hampain ja tulee jumalaksi.

Ikävä kyllä tahdon kultti perustuu paksulle valheelle. Tahto ei riitä mihinkään. Se on heikko. Usein epäilen, että se on pelkkää harhaa. Ei, tiedän sen!

Itse en ole ikinä saavuttanut mitään tahdon avulla vaan aina ainoastaan armon eli toisten ihmisten hyvyyden ansiosta. Muut ovat antaneet minulle tilaa ja mahdollisuuksia, sietäneet sitä, että vien tilaa ja vaadin huomiota.

Meidän ”sisällämme” ei ole mitään. Ei ole mitään ”sisäisiä voimavaroja”. Sellaisista höpöttäminen on vain onttoa mystiikkaa tai vahvojen poliittista propagandaa.

Onnistumiseen tarvitaan etuoikeuksia, ulkopuolista apua, olosuhteita.

Jos skarppi, vetävän näköinen keskiluokkainen nappula onnistuu aikuisena kahmimaan itselleen paljon nappulaa, se on ainoastaan odotuksenmukaista. Sitä ei ole kirjoitettu tähtiin vaan yhteiskuntajärjestykseen, jossa vahvat kävelevät heikkojen yli. Tahdosta olisi rivoa puhuakin.

Cheekin stadionkonsertit olivat vähäpätöinen episodi tahdon kultin voittokulun varrella – toki ikimuistoinen uusliberalistisen yhteiskuntajärjestyksen kansanrieha, superkokoomuslaisuuden Triumph des Willens, jossa Leni Riefenstahlin työn parhaansa mukaan tekivät iltapäivälehdet ja muu saastamedia."

38

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kultainen keskitie

      Kokoomuslainen oman elämänsä sankari vs. vasemmisto-kristitty olosuhteiden ja muiden ihmisten uhri. Totuus lienee jossain puolivälissä.

    • I <B Cheek

      Toi tyyppi on vaan kateellinen Jarelle, koska ei itse ole saanut aikaan yhtään mitään

      • Et näköjään

        ymmärrä lukemaasi.


      • Ex Cheek-fani
        Et näköjään kirjoitti:

        ymmärrä lukemaasi.

        Kulttilainen ei anna kritisoida guruaan. Jos teet niin, niin olet "suppressive person" tai kateellinen.


      • Hienoa, jos
        Ex Cheek-fani kirjoitti:

        Kulttilainen ei anna kritisoida guruaan. Jos teet niin, niin olet "suppressive person" tai kateellinen.

        olet päässyt irti tuosta kultista


    • Kommarit vinkuvat

      muutta Cheek täyttää stadionit

    • Gouhjgyoyugougyo

      Paras kolumni aikoihin. Hyvä, että edes jollain toimittajalla on munaa sanoa asiat ääneen eikä aina tanssia sen mainostajan mukaan, joka milloinkin maksaa. Järkyttää ihmisten sinisilmäinen typeryys tän koko ilmiön edessä muutenkin. Pisa-tulokset my ass. Sivistyksestä nämä sukupolvet kuulleetkaan.

      • Jotkut vaan ei

        kestä sitä että kovaa duunia tehnyt kaveri menestyy paremmin kuin jotkut laiskat ja lahjattomat kitaranrämpyttäjät


      • Jotkut vaan ei kirjoitti:

        kestä sitä että kovaa duunia tehnyt kaveri menestyy paremmin kuin jotkut laiskat ja lahjattomat kitaranrämpyttäjät

        Mistä tiedät, että Cheek on tehnyt kovaa duunia? Ehkä se onkin vain lähinnä juhlinut, ja käynyt vääntämässä lätyn silloin tällöin.

        Aika helposti menee ihmisille läpi tämä, että jos sanoo olevansa ahkera, niin automaattisesti on ahkera.


      • Iltapäivälehdet ja muu
        outsider1 kirjoitti:

        Mistä tiedät, että Cheek on tehnyt kovaa duunia? Ehkä se onkin vain lähinnä juhlinut, ja käynyt vääntämässä lätyn silloin tällöin.

        Aika helposti menee ihmisille läpi tämä, että jos sanoo olevansa ahkera, niin automaattisesti on ahkera.

        saastamedia saavat ihmiset uskomaan "ilmiöihin". Cheek - joka on huono jopa omassa genressään - on alettu nähdä lahjakkaana muusikkona. Ja vain siksi, että tehokkaalla markkinoilla ihmiset on saatu kuuntelemaan hänen " musiikkisan". Jos joku kertoo, että kaisarilla ei ole vaatteita, hänet leimataan oitis kateelliseksi.


      • Eivät ihmiset
        Iltapäivälehdet ja muu kirjoitti:

        saastamedia saavat ihmiset uskomaan "ilmiöihin". Cheek - joka on huono jopa omassa genressään - on alettu nähdä lahjakkaana muusikkona. Ja vain siksi, että tehokkaalla markkinoilla ihmiset on saatu kuuntelemaan hänen " musiikkisan". Jos joku kertoo, että kaisarilla ei ole vaatteita, hänet leimataan oitis kateelliseksi.

        rakastaisi Cheekkiä, jos se olisi huono


      • Jokin siinä vetoaa
        Eivät ihmiset kirjoitti:

        rakastaisi Cheekkiä, jos se olisi huono

        En myöskään tajua tätä Petri Nygård- fanitusta. Ihan sama mulle kuitenkin. Ja minusta kyllä keekkiä kritisoidaan mediassa enemmän kuin kehutaan, riippuu kai mitä lukee.


      • Missä mediassa
        Jokin siinä vetoaa kirjoitti:

        En myöskään tajua tätä Petri Nygård- fanitusta. Ihan sama mulle kuitenkin. Ja minusta kyllä keekkiä kritisoidaan mediassa enemmän kuin kehutaan, riippuu kai mitä lukee.

        sitä kritisoidaan? Suurten mediakonsernien media vain tekstimainostaa sitä,


    • Huom.

      Tuo Nylén on kova Anna Abreu-fani, joka on kirjoittanut Annasta esseen esseekokoelmaansa. On se minustakin söpömpi kuin Cheek.

      • Fanittaa Morriseytä

        ihan kypällä myös tuo Nyleeni.


      • Hmmmmm?
        Fanittaa Morriseytä kirjoitti:

        ihan kypällä myös tuo Nyleeni.

        Homoko?


      • Ei ole
        Hmmmmm? kirjoitti:

        Homoko?

        On hetero perheenisä ja uskovainen


    • tohtori Alpo

      Ongelma Cheekissä on se, että se on vaan yksinkertaisesti huono räppäri, jolla on paskoja biisejä. Mutta jostain syystä niin monet digaa sen musast (niinku Keekki itse sanois). Eikä kyse ole mistään kateellisuudesta tai edes kaupallisuudesta. Esim. Suomen toiseksi menestyneimmät räppärit, Elastinen ja IsoH, eli Fintelligens on parempia räppäämään, ja niillä on parempia biisejä, mutta ne ei vaan vetoa teinityttöihin ihan niin paljon kuin Keekki.. Ja se on Keekin voitto, ja suomiräpin häviö..

      • On ollut ihan

        käsittämätönrä, että kun sanoo Cheekin "musiikkia" paskaksi saa heti kuulla olevansa "kateellinen" ja/tai "kommunisti"


      • tohtori Alpo
        On ollut ihan kirjoitti:

        käsittämätönrä, että kun sanoo Cheekin "musiikkia" paskaksi saa heti kuulla olevansa "kateellinen" ja/tai "kommunisti"

        Juuri näin. Ja mikäli Keekki ei sattuisi olemaan Rähinä Recordsin artisti, sanoisi aika moni muukin suomiräp artisti tämän asian ihan ääneen.. Mutta raha ratkaisee.. Ihan sama oli ainkoinaan Pikku G:n kanssa (jos joku nyt enää Henri Vähäkainua edes muistaa?). Kaikki räppipiireissä oli sitä mieltä, että voi vittu mitä paskaa, mutta kun levyt myi hyvin, ja samaa rähinäremmiä oltiin, niin pakko oli hymistellä että ihan vitun jees..


      • Poppia, ei räppiä

        Cheeki - mitä olen näitä Vain Elämäässä kuultuja hittibiseejään kuullut - ei oikeastaan ole puhdas räppäri, vaan poppari... tanssipoppia ne menobiisit ovat. Samaahan on JVG:n Pienissä häissä ja Petri Nygårdin Selvä päivä - räpin toinen tuleminen on tanssipopin siivellä ratsastaminen, jostain Gangsta's Paradise tai California -tyylisestä grindausmenosta ollaan paljon enemmän hytkymoodissa tanssilattialla.


      • Kolumnin ajatukset
        Poppia, ei räppiä kirjoitti:

        Cheeki - mitä olen näitä Vain Elämäässä kuultuja hittibiseejään kuullut - ei oikeastaan ole puhdas räppäri, vaan poppari... tanssipoppia ne menobiisit ovat. Samaahan on JVG:n Pienissä häissä ja Petri Nygårdin Selvä päivä - räpin toinen tuleminen on tanssipopin siivellä ratsastaminen, jostain Gangsta's Paradise tai California -tyylisestä grindausmenosta ollaan paljon enemmän hytkymoodissa tanssilattialla.

        taisivat mennä useimmilta keskustelijoilta ohi.


      • Poppia, ei räppiä
        Kolumnin ajatukset kirjoitti:

        taisivat mennä useimmilta keskustelijoilta ohi.

        No, musta se, että kirjoittaja itse nostaa itsensä "älymystöön" ja sanoo Cheekin popin olevan "pintailmiö" on aika kovia signaaleja siitä, että eletään jossain konservatiivisen humanistin ajatusmaailmassa jossa "älymystön" merkki on se kun lukee venäläistä satiiria halvan tuopin äärellä Kallion katu-uskottavassa juottolassa Velvet Undergroundin soidessa taustalla.

        Boohoo, niin klisee... itse olen musiikintekijä enkä todellakaan mikään Cheek-fani, ja pystyn arvostamaan että onhan sillä liuta laadukkaasti tuotettuja melodisia koukkuja sisältäviä pikkuhittejä jotka toimii tietyssä kontekstissa (tanssilattia, liikuntasali) ja on osa tätä aikaa. Mikään musiikki ei ole erityisen pinnallista tai syvällistä, vaan kuulija määrittää musiikin laadun, funktion ja tajunnallisen tason.

        Mua ärsyttää aina nämä "tämä musiikki on sontaa" (= en pidä genrestä) ja "tämä on tajunnanräjäyttävän hyvää" (= pidän genrestä yleisestikin). Esim. itse en voi sietää Flaming Lips -bändiä , mielestäni tekotaiteellista paskaa progemusaa (en pidä progesta lainkaan) mutta en sanoisi niin ääneen kellekään (toki tässä esimerkinomaisesti vilautan ajatusmaailmaani). Mieluummin kuuntelisin vaikka Jennifer Lopezin levyä, joskin en pidä radiosoitto-popistakaan erityisemmin. Jos musa on superpaskaa, niin siitä ei kyllä tulisi suosittua, oli genre mikä hyvänsä.

        Nylén: "Itse en ole ikinä saavuttanut mitään tahdon avulla vaan aina ainoastaan armon eli toisten ihmisten hyvyyden ansiosta. Muut ovat antaneet minulle tilaa ja mahdollisuuksia, sietäneet sitä, että vien tilaa ja vaadin huomiota."

        No onhan hän kirjailija, ei se teksti vaan suolistosta putkahtanut itsestään vaan vaati tahtoa kirjoittajalta. Ja tahota ihmisiltä lukea sitä, jos se on tarpeeksi laadukasta. Toki, suuri osa lukee mieluummin dekkareita kun Nylénin tekstejä, varmaan hyvin erilainen funktio näilä teksteillä kuten Cheekin ja Flaming Lipsin musiikilla.

        Nylén: "Meidän ”sisällämme” ei ole mitään. Ei ole mitään ”sisäisiä voimavaroja”. Sellaisista höpöttäminen on vain onttoa mystiikkaa tai vahvojen poliittista propagandaa."

        Vasemmistolaista, kyynistä paskaa ilman katetta, sanon minä. Eri ihmisillä on hyvinkin erilaiset henkiset voimavarat ihan kuten luonnossakin on eri värejä. Tai on olemassa ilmiö, minkä tulkitsemme ja näemme väreinä, se on meidän määritelmä jollekin, ja samalla tavalla olemme määritelleet vahvan ja heikon tahdon.


    • Jännä-Jare

      Dis wad it is! Äää!

    • Mikä kultti?

      Kyllä artisteja onnaina diggailtu

    • vanha muori X

      Jos joku tykkää Cheekistä, niin so what? Isäni tykkää Katri Helenasta ja äitini Vesa-Matti Loirista, joten ihan yhtä lailla joku voisi sanoa, että ne on sontaa, mutta aika hyvin sontakin tekee kauppansa.

      En itse ole Cheek-fani, koska olen liian vanha tykkäämään räpistä. Minulle tulee kuitenkin mieleen se, että aikoinaan 80-luvulla Metallicaa ja Megadethia kuuntelevat vähättelivät sitä, että miten se heidän rankempi heavy oli ainoaa oikeaa eikä muu nössömpi heavy ollut mitään. Jos siis mainosti kuuntelevansa vaikka Mötley Crueta, niin se tyrmättiin heti. Vähän samantyyppisestä ilmiöstä tuntuu olevan kyse nyt Cheekin kohdalla, että on jees, jos sanot fanittavasi Eminemiä tai 50centiä, koska se on "oikeaa" räppiä, mutta Cheek tai muut kotimaiset on liian lähellä iskelmää ja poppia, jonka vuoksi se on huonoa.

    • Juu. Cheekin

      "musiikki" on tosiaan sen luokan sontaa, että sitä ei kannata ruveta analyyttisesti kommentoimaan.

      • Sonta ei myy

        Stadioneita täyteen


      • kyllä myy ja paljon
        Sonta ei myy kirjoitti:

        Stadioneita täyteen

        Kyllä myy! Media kontrolloi aivopestyjä laumasieluja nostamalla Cheekkiä julkisuuteen. Kaikki iltapäivälehtien jutut on kirjoitettu mainokseksi, jotta laumasieluilla olisi illuusio Cheekin suosiosta. Suosio taas vetää laumasieluja puoleensa kuin paska kärpäsiä. Jo Hitler tiesi tämän, ja KokoomusSuomi käyttää tätä samaa taktiikkaa medianhallinnassa kuin Hitlerkin. Suosio luo suosiota, siksi ensin täytyy luoda illuusio suosiosta mediassa.


      • Mikset muuta kommari
        kyllä myy ja paljon kirjoitti:

        Kyllä myy! Media kontrolloi aivopestyjä laumasieluja nostamalla Cheekkiä julkisuuteen. Kaikki iltapäivälehtien jutut on kirjoitettu mainokseksi, jotta laumasieluilla olisi illuusio Cheekin suosiosta. Suosio taas vetää laumasieluja puoleensa kuin paska kärpäsiä. Jo Hitler tiesi tämän, ja KokoomusSuomi käyttää tätä samaa taktiikkaa medianhallinnassa kuin Hitlerkin. Suosio luo suosiota, siksi ensin täytyy luoda illuusio suosiosta mediassa.

        Venäjälle?


      • Miksi kommunisti
        Mikset muuta kommari kirjoitti:

        Venäjälle?

        muuttaisi Venäjälle, joka on äärikapitalistinen valtio?


      • Miljoona kärpästä
        Sonta ei myy kirjoitti:

        Stadioneita täyteen

        ei voi olla väärässä. Paska on hyvää


    • Timpan tytär

      Grrr mikä jännä-ähkijä ;)

    • Ilolla

      Cheek on aidosti luova persoona. Häntä on tosi mukava fanittaa, koska tietää, että hänen luovuutensa on voimissaan. Ja hän on aina kaksi askelta muita edellä. Tällaisia fanituskohteita on tosi harvassa.

      • Näin se menee

        Cheekkiä on kiva fanittaa, koska muutkin fanittaa. Ei sillä on merkitystä, millaista musiikkia se tekee.


    • Jotenkin tuntuu :/

      Ei sinun tarvitse pitää Cheekin musiikista :)
      Minulle ja meille muille faneille riittää se, että me pidämme.
      Jos minä en pidä siitä musiikista mistä sinä pidät, niin ei se ole minulta tai sinulta pois.
      Onko niin, että Cheekin solvaajat ovat ahdasmielisiä?

    • cheekisti iisisti

      Yhtälailla kultti on Cheekin negaaminen. Kun avasin ketjun, odotin jotain vähän syvällisempää ja kypsempää pohdintaa, mutta ei. Samanlainen valittajan itkuvirsi tämäkin kuin lähes kaikki muukin Cheek-kritiikki.

      Vaikkei pitäisikään paikkansa, että kuka vaan voi kovalla työllä ja uskolla saada paljon aikaan, niin ainakin on kivempi elää positiivisena itseensä ja maailman tarjoamiin mahdollisuuksiin uskoen. Tuskin sitä kuolinvuoteella harmittelee, että tuli yritettyä tosissaan ja positiivisella mielellä, vaikkei ihan stadikalle olisikaan ikinä päässyt.

      Kuinkahan paljon keskiluokkaisempi Cheekin tausta oli kuin suurimmalla osalla vasemmiston keulahahmoista? Arhinmäki ainakin keskivertoa vauraammasta akateemisesta perheestä, vaikka yrittää esiintyä jonain katujen kasvattina. Ja mitkä ovat Palefacen taustat? Tuskin sen kehnommat kuin Cheekin.

      Mitä ne Cheekin etuoikeudet ja vetoapu ovat olleet? Suomalaisuus Suomessa? Keskivertoäly? Tavallinen ulkonäkö? Pappa betalareko muka on ekan levysopparinsa laatinut? Tuskin. Entä stadion-keikkansa? Cheekin isoisä, tunnettu musiikkimoguli?

    • Jatka vaan

      Kiva kuitenkin, kun avasit tämän ketjun.
      Olen Cheekin fani. Ja se ei tarkoita sitä, että aivottomasti teen arvioitani hänestä. Cheek ei ole täydellinen, muttei kukaan muukaan ole. Olen häkeltynyt joidenkin asioiden suhteen. Näin ulkopuolisena ei kuitenkaan pysty näkemään tilannetta Cheekin elämän kautta.

      Mutta ne myönteiset asiat huomaan erittäin selvästi. Yksi niistä on se, että hänellä on kyky tehdä musiikkia, joka vaikuttaa suoraan tunteisiin. Sitä ei kaikki osaa! Uskon, että Cheekillä on psykologista lahjakkuutta, kaikkien muiden lahjakkuuksien lisäksi, iskeä biiseillään suoraan tunne-elämään.
      Olen miettinyt, että eivätkö kaikki musiikintekijät ymmärrä asian tärkeyttä. Ei musiikin menestyminen ole kiinni musiikin teorioiden osaamisesta. Kaltaiseni ihmiset ottavat musiikkia vastaan tunteillaan. Ja uskonpa, että meitä on paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe