Neuvokaa, kannattaako, miten?

AvunTarpeessaTodella

Hei! Olen jäänyt vajaa kuukausi sitten työttömäksi. Viimeinen palkka (viikon liksa) tuli elokuun puolessa välissä. Se on nyt täysin kulutettu: laskujen maksuun ja elämiseen. Huomenna pitäisi maksaa asunnon vuokra 640 euroa (saan asumistukea vajaan 200, joten puuttuu 440). Lisäksi on yksi muistutusmaksu kesämökin jätehuollosta, joka oli vahingossa jäänyt kesäkuussa maksamatta. Eräpäivä huomenna, 70 euroa. Saan ensimmäisen kerran ansiosidonnaista joskus kuun puolivälissä, noin 7 päivän ajalta (kun otetaan huomioon karenssi 7 pv). Eli nyt kuuluu kysymys: saisinkohan sossusta mitään apua tilanteeseen, jos menisin sinne huomenna? Mitä tarvitsen mukaan? Tiliotteet kai, mutta miten pitkältä ajalta? Tiedän, että tulen pärjäämään jotenkuten ansiosidonnaisella, kun se alkaa pyöriä säännöllisesti, mutta nyt on tällainen gäppi, jossa rahat ei kertakaikkiaan riitä. Taloudessa asuu lisäkseni 18 vuotias lukiolainen (jolla ei mitään ansiotuloja, opintotukea vajaa 80 euroa / kk) ja kaksi kissaa.
Mikä siis neuvoksi ja miten menetellä?
Kiitos asiallisista vastauksista.

14

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Miksi et voi ottaa yhteyttä vuokranantajaan ja jätehuoltoon ja neuvotella uutta eräpäivää? Helpompi homma kuin lähteä sossuun selvittelemään voiko saada jotain ja millä aikataululla.

      • mökitön

        Jos on kesämökki, sanovat että myy se ensin pois. Jos jotain antaisivat, perivät sitten ansiosidonnaisesta pois.


      • Alkuperäinen
        mökitön kirjoitti:

        Jos on kesämökki, sanovat että myy se ensin pois. Jos jotain antaisivat, perivät sitten ansiosidonnaisesta pois.

        VAstauksena molemmille: miten se minua hyödyttää, jos pyydän maksuaikaa vastikkeeseen: sama tilanne edessä seuraavassa kuussa ja sitä seuraavassa jne. jos joudun "lainaani" sossulle lyhentämään.

        Etsin pelastusta tähän väliaikaiseen rahattomuuteen, en muuta. Jotta selviäisin normaaliin tulot - maksut = edes pari senttiä -tilanteeseen.

        Ei siis järkeä myydä mökkiä, joka ollut suvun hallussa yli 100 vuotta yhden kuukauden onnettoman tilanteen tähden. Olen 54 vuotias ja olen ollut koko elämäni työssä kiinni - viimeinen työpaikka meni alta sen ulkomaille myynnin takia. Ei johtunut minusta, ei pomoista eikä kollegoista. Näin vain kävi.

        Onko tää maailma todellakin näin hullu? Eikö ihmistä auteta edes väliaikaisesti? Itse aion löytää vielä jotain työtä millä rahoitan elantoni. Tarkoitus ei ole jäädä sossutukien varaan!


      • Näin se vaan menee
        Alkuperäinen kirjoitti:

        VAstauksena molemmille: miten se minua hyödyttää, jos pyydän maksuaikaa vastikkeeseen: sama tilanne edessä seuraavassa kuussa ja sitä seuraavassa jne. jos joudun "lainaani" sossulle lyhentämään.

        Etsin pelastusta tähän väliaikaiseen rahattomuuteen, en muuta. Jotta selviäisin normaaliin tulot - maksut = edes pari senttiä -tilanteeseen.

        Ei siis järkeä myydä mökkiä, joka ollut suvun hallussa yli 100 vuotta yhden kuukauden onnettoman tilanteen tähden. Olen 54 vuotias ja olen ollut koko elämäni työssä kiinni - viimeinen työpaikka meni alta sen ulkomaille myynnin takia. Ei johtunut minusta, ei pomoista eikä kollegoista. Näin vain kävi.

        Onko tää maailma todellakin näin hullu? Eikö ihmistä auteta edes väliaikaisesti? Itse aion löytää vielä jotain työtä millä rahoitan elantoni. Tarkoitus ei ole jäädä sossutukien varaan!

        Valitettava tosiasia on se, että toimeentulotukea haettaessa mökki katsotaan realisoitavaksi omaisuudeksi, eli myyntiin vaan. Jos et halua myydä mökkiäsi, niin muuta sinne asumaan ja irtisano vuokrakämppä. Asuntoa ei tarvitse myydä...


      • ---
        Alkuperäinen kirjoitti:

        VAstauksena molemmille: miten se minua hyödyttää, jos pyydän maksuaikaa vastikkeeseen: sama tilanne edessä seuraavassa kuussa ja sitä seuraavassa jne. jos joudun "lainaani" sossulle lyhentämään.

        Etsin pelastusta tähän väliaikaiseen rahattomuuteen, en muuta. Jotta selviäisin normaaliin tulot - maksut = edes pari senttiä -tilanteeseen.

        Ei siis järkeä myydä mökkiä, joka ollut suvun hallussa yli 100 vuotta yhden kuukauden onnettoman tilanteen tähden. Olen 54 vuotias ja olen ollut koko elämäni työssä kiinni - viimeinen työpaikka meni alta sen ulkomaille myynnin takia. Ei johtunut minusta, ei pomoista eikä kollegoista. Näin vain kävi.

        Onko tää maailma todellakin näin hullu? Eikö ihmistä auteta edes väliaikaisesti? Itse aion löytää vielä jotain työtä millä rahoitan elantoni. Tarkoitus ei ole jäädä sossutukien varaan!

        Se, että pyydät uudet eräpäivät, helpottaa, kun saat aikaa odotella sitä päätöstä kassasta. Sinun ei tarvitse asioida sossun kanssa ollenkaan, jos saat uudet eräpäivät ja maksat ne laskut pois sitten kun kassan rahat ovat tulleet. Ei tarvitse myydä mitään eikä keksiä muita vippaskonsteja.


      • nuorehko työtön
        Alkuperäinen kirjoitti:

        VAstauksena molemmille: miten se minua hyödyttää, jos pyydän maksuaikaa vastikkeeseen: sama tilanne edessä seuraavassa kuussa ja sitä seuraavassa jne. jos joudun "lainaani" sossulle lyhentämään.

        Etsin pelastusta tähän väliaikaiseen rahattomuuteen, en muuta. Jotta selviäisin normaaliin tulot - maksut = edes pari senttiä -tilanteeseen.

        Ei siis järkeä myydä mökkiä, joka ollut suvun hallussa yli 100 vuotta yhden kuukauden onnettoman tilanteen tähden. Olen 54 vuotias ja olen ollut koko elämäni työssä kiinni - viimeinen työpaikka meni alta sen ulkomaille myynnin takia. Ei johtunut minusta, ei pomoista eikä kollegoista. Näin vain kävi.

        Onko tää maailma todellakin näin hullu? Eikö ihmistä auteta edes väliaikaisesti? Itse aion löytää vielä jotain työtä millä rahoitan elantoni. Tarkoitus ei ole jäädä sossutukien varaan!

        No ei siinä mitään järkeä olekkaan myydä sukumökkiä parin satasen takia, mutta lain mukaan se on pakko. Et saa lisärahoitusta sossusta tai kelasta.

        Tervetuloa uuteen aikaan missä moni meistä on jo kokenut köyhyyttä useamman vuoden. Saat oikeasti sympatiani, mutta tätä tää nyt on.


    • rfera

      Jos olet jäänyt vajaa kk sitten työttömäksi, on sinulla varmaan jo sisällä liitossa ensimmäinen työttömyysturvahakemus? Mitään 7 pv karenssia ei siitä rahasta ole, mutta tietyissä tapauksissa on 7 pv omavastuuaika. Liittosi varmaan tietää kertoa koskeeko omavastuuaika sinua nyt.

      Kesämökin jätelaskua ei huomioida mitenkään toimeentulotuessa, sen maksat miten parhaaksi näet. Jos haet toimeentulotukea pitkään, voidaan toimeentulotuki hakea takaisinperittäväksi perusturvaan kuulumattomasta varallsisuudesta (kesämökki).

      Asumistukeen on syytä hakea tarkistusta, koska tulosi tippuvat töiden päättymisen jälkeen.

      Toimeentulotukihakemuksen liitelistan löytänet kotikuntasi sossun sivuilta/hakemuksesta.

    • 18+4

      54 v ja koko elämänsä tehnyt työtä eikä ole 700 euroa saanu säästöön???? Voi hyvää päivää mistä noita pöljiä sikiää....

    • virsos

      Saat tukea varmasti! Sosiaalitoimisto auttaa aina.

    • aivan-turhaan...

      Ei auta. Mökki menee ainakin myyntiin. Sossu-asiakkalla ei saa olla mitään realisoitavaa omaisuuytta muuta kuin katto pään päällä. itse jouduinjopa myymään romu autoni... Ajen nyt kauppan ja taka polkupyörällä 28 km. joka 3 päivä... Talvelle keksittävä jotain. Liian kylymä ajella ja kauppa-autokaan ei enää täällä kulje... En tiedä mitä sitten teen... Jotain keksittävä kuitenkin... Mutta tosiaan. turhaan sossuun menet. Aivan turhaan... kuten laulussakin sanotaan...

    • soita, kysy

      Ei Suomessa saa köyhällä olla mitään, kaikki kuuluu rikkaille. Aloittaja, onko mahdollista käydä seurakuntasi diakonin luona keskustelemassa tilanteestasi, hankalassa asiassa he ovat velvollisia auttamaan.

    • lomailija..

      mihis oot lomarahat hukannu

    • sossutati

      Ei varmaan kannata sossuille mainostaa sitä mökkiä, eikä siis siitä koituvia kulujakaan, ellei sitten ole aikomusta myydä sitä.

      Samaten kannattaa poistaa ne tiedot tiliotteista, jotka jotenkin liittyvät mökkiasisaan, koska sieltä viimeistään se näkyy.
      Toinen mahdollisuus on siirtää mökki jälkipolville.

      Jos pitkän päälle joudut sossun asiakkaana toimimaan, niin kannattaa miettiä, onko mökki loppujen lopuksi sinulle tärkeä.

    • 16662

      koko aloitus on tuulesta temmattu....eihän aikuinen voi olle persauki tuossa iässä....ja jos on niin ihmettelen todella, miten on noinkin pitkään pötkinyt noilla järjen eväillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe