lopetusoireita vai paniikkia

....

Lopetin fluvosolin syönnin marraskuussa 2013. Ilman bentsoja oon ollut reilun kk. Niitä söin satunnaisesti puolikkaan 5mg tai kokonaisen loppuaikana päivittäin melkeinpä. Nyt hätäilen kun en erota mitkä oireistani on paniikkia ja mikä mahdollisia fluvosolin lopetusoireita. Tai pahinta pelkään että lääkkeestä on jäänyt joku pysyvä vamma. En saa tähän oikein apua keltään, lääkärit ei ole auttanut juurikaan eikä mul ole ketään kelle puhua yleesäkään asioista..ni kasvaa kivoiks möröiks ajatukset. Eli siis paniikkihäiriöni alko klassisina kunnon kohtauksina, hyperventilointia jne. Nyt lääkkeiden lopetuksen jälkeen veri ei tunnu kiertävän, paikat puutuu, maha ei toimi, huimaa ,koko ajan, välillä niin et meinaa kaatua eikä nää eteen. Huomenna oon alottamas koulua mut aika toivottomalta näyttää. Bentsoja en haluisi enää syödä kun ollut pitkään ilman . Lisäksi tuntuu mahdottomalta ajatus istua koulun penkil kun paikat puutuu helposti . Lisäksi paikat turpoaa etenkin jalat. Onko tämä paniikkia auttakaa joku viisaampi. Kaikki vinkit otetaan avosylin vastaan, alkaa olla hätä

4

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • + First Aid +

      Yritä olla mahdollisimman rauhallisesti ja antaa aikaa kropallesi palatua. Riippuen siitä kuinka kauan olet käyttänyt aineita, millä annoksella ja kuinka onnekas satut olemaan osa oireilusta voi olla yhä fluvoksamiininkin vieroitukseen liittyviä. Et kertonut mitä bentsoa olet käyttänyt ja kuinka kauan, mutta jos pahempia vieroitusoireita tulee eivät ne yhdessä tai kahdessa kuukaudessa katoa. Sekä SSRI:den että bentsojen kohdalla vieroitusoireilu voi kestää kuukausia tai jopa useamman vuoden.

      Oikeiden paniikkikohtaus- ja muiden mielenterveydenoireiden erottaminen vieroitusoireista voi olla vaikeaa. Et ole ainoa. Sen takia lukuisat lääkärit, psykiatrit ja henkilö itse erehtyvät luulemaan niitä alkuperäisen ongelman tai tilan paluuksi, uuden "puhkeamiseksi" tai vanhan pahentumiseksi. Lääkärikunta ei poikkeuksia lukuun ottamatta tiedä eikä ymmärrä psyykenlääkeiden vieroituksesta yhtään mitään, joten sitä kautta tuskin apuja saatkaan. Parhaiten saat tietoa itse opiskelemalla. Esimerkiksi CEP:n nettisivuilta löytyy selitys ja tietoa erilaisiin psykiatriaan liittyviin ilmiöhin liityen tavalliselle ihmisille helpossa muodossa, lääkkeet ja vieroitus mukaan lukien. Osa ohjeista on kätevästi videopresentaatioiden muodossa, joten ne on helppo katsoa vaikka putkeen. Lisäksi mukana on henkilöitä, jotka ovat kärsineet tuntuvista vieroitusoireita ja kertovat tarinansa. CEP UK:hen kuuluu useampia alan nykypäivän huippunimiä, kuten Joanna Moncrieff, James Davies, Sami Timimi ja Peter C. Gotzsche. Sivuston osoite on www.cepuk.org. Muita lukemisen arvoisia nettisivuja, joilla on runsaasti tietoa ja ohjeita vieroituksesta ovat on www.recovery-road.org ja www.beyondmeds.com.

      Ainakin seuraavat oireet, joita kuvaat sopivat vieroitusoireiksi: Puutuminen ja muut tuntohäiriöt, huimaus, vatsavaivat, huimaus ja tasapainon ongelmat, näköhäiriöt (esimerkiksi häntivä näkö ja hidas tarkennus) ja paniikkikohtaukset.

      Muita yleisiä vieroitusoireita ovat esimerkiksi merkittävä ahdistus, mielialan sahaaminen, hypomania, 'psykoottisuus', itsetuhoiset ajatukset, lämpöily ja palelu (flunssankaltaiset oireet), sekavuus, ajatusten tukkoisuus, muistin ja keskittymisen ongelmat.

      Mahdollisista pysyvistä haitoista ei kannata lähteä tässä vaiheessa miettimään, koska kaikki eivät niitä saa ja joka tapauksessa siitä saadaan tietoa vasta, kun kaiken vieroitusoireilun voidaan sanoa olevan ohi. Tähän voi mennä, kuten aiempana mainittu, useampia kuukausia tai muutamia vuosia henkilöstä riippuen.

      Olen pahoillani, että sinut on saatettu tuohon tilanteeseen. Nyt on aika ottaa ohjat omiin käsiin, selvittää tilannettasi em. apujen kautta ja lähteä etsimään oikeita ratkaisuja ongelmiisi. Tsemppiä sinulle vieroitukseen.

      Akuuttia nimetöntä keskusteluseuraa saat Valtakunnallisesta Kriisipuhelimesta.
      http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/valtakunnallinen_kriisipuhelin

    • ....

      Kiitos sinulle paljon ajastasi

    • Kuulut_joukkoon_suureen

      Piilotettu kansansairaus: SSRI-riippuvuus
      kirjoittanut: Aku Kopakkala, 7. maaliskuuta 2015
      http://akukopakkala.fi/piilotettu-kansansairaus-ssri-riippuvuus/

      "Viime viikkoina on mediassa ollut paljon asiaa lääkkeiden haitoista. Ongelmia käsitellään valitettavasti yksittäistapauksina. Todellisuudessa koko lääkehoidon järjestelmä, johon suuresti luotamme, on rikki. Lääkärien taydennyskoulutuksesta vastaavat lääkeyhtiöt.

      Lisäesimerkin vinoutuneesta lääkekulttuurista tarjoavat suositut masennuslääkkeet. Sadattuhannet suomalaiset käyttävät SSRI-masennuslääkkeitä päivittäin. Hyvin harvalle heistä on kerrottu niiden hyödyistä ja haitoista todenmukaisesti. Jos kerrottaisiin, käyttö vähenisi. Osa haitoista on sellaisia, että ne koituvat kaikille, osa tulee esiin yleensä pitkäaikaiskäytössä. Otan esiin seuraavassa yhden yleisen haittavaikutuksen, joka saattaa osoittautua henkilön elämälle tuhoisaksi.

      Viime kesäkuussa sain paljon yllättävää julkisuutta, kun Mehiläinen erotti minut MOT- ohjelmaan osallistumisen seurauksena. Tutkimustuloksista, jotka kertovat masennuslääkkeiden vaikututuksista, ei olisi saanut keskustella parhaaseen katseluaikaan. Olen saanut kohun jälkeen erinomaisen paljon postia lääkkeiden käyttäjiltä. Edelleenkin saan monta viestiä viikoittain henkilöiltä, jotka kertovat tarinansa liittyen SSRI-aineiden vieroitusoireisiin. He haluaisivat ihmisten tietävän tarinansa. Mielellään lääkäreidenkin..."

    • Artsi7

      Joo raha puhuu valitettavasti. Ongelma on se ihmiset eivät itse tee oikein mitään ahdistukselleen. Ei pelkkä lääke riitä. Liikunta luonnossa on esim.parasta hoitoa ja normaalit ahdistukset lähtevät jo sillä. Koviin ahdistuksiin tarvitaan sit jo lääkitystä.

      Kun oikea aika koittaa, masennuslääkkeistä pääsee kyllä eroon, niinkuin itsekin pääsin. Mut annosta pitää vähentää todella pienin askelin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe