Leskenelääkkeet vois lopettaa

Leskeneläke pois!

Nyt kun eläkelakia uudistetaan ja rahaa muutenkin vähän jaetavana, niin vois leskeneläkkeen lopettaa muinaismuistona. Tärkeämpää muiden eläkkeensaajien OMAT työeläkkeet eikä mitkään leskirouvien leskeneläkkeet joilla tekevät ulkomaanmatkoja. Oikein puistattaa.
Ja loppuu se alle 5-kymppisten eronneiden naisten ryntäys naimisiin kun naimisiin pitää mennä alle 5-kymppisenä jos mielii saada leskeneläkettä

49

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dirli

      Samaa mieltä olen. Nykyään on niin tavallista asua avossa että tuntuu kummalliselta kun vain papin edessä käyneet alkavat saada valtiolta ilmaista rahaa puolison kuoltua.
      Ennen sille oli syynsä kun naiset olivat kotiäitejä ja miehet kuolivat parhaassa työiässä jättäen perheensä ilman toimeentuloa. Myös vanhana kuollut mies jätti ilman työeläkettä olevan puolisonsa köyhyyteen.
      Nyt on naisillakin työeläkkeet ja ainakin takuueläke.
      Sukulainen jäi 25 vuotiaana leskeksi ja hän oli liian nuori saamaan leskeneläkettä. Hänellä ja lapsella olisi ollut tarvetta ylimääräiselle rahalle. Lapsi onneksi sai perhe-eläkettä isänsä kuoleman jälkeen.

      • Leski

        Didli Miten niin valtio jakaa ilmaista rahaa leskille?


    • Jaa,a mä luin ens et lesken lääkkeet pois ja mietin et mikä mengele siel kirjottelee.
      Mikä niis niin kamalaa on ? ei niitteen pois ottaminen meiän rahaa lisäis.
      Tuntuu siltä et kovin moni olis sitä eläkettä jakamas ,kuten aina kun on veromarkoist kyse.
      Valtion jakama rahahan on ihan ilmast ,se ei ol keltään pois.
      Täytyy vaan toivoo et syntyy naiseks seuravas elämäs ja sit pääsee rikkaisiin naimisiin semmosen kans jolla on huono terveys,vai mitä?

    • L - L

      Hyi sinua! Haluaisitko tappaa mahdollisesti leskeytyvän vaimoni nälkään tai ajaisit hänet soskun luukulle?

      Hän on tehnyt arvokkaan työnsä kotona kuormittamatta yhteiskunnan palveluja ja saamatta siitä työstään penniäkään korvausta.
      Noidenvuosien jälkeen hän toimi matalapalkka-alalla osaikaisessa työssä josta ei paljoakaan eläkettä kertynyt.

      Minä maksoin pahimmillaan 70-luvun puolissä veroa 47,5% joten josko niistä pennosista liikenisi leskivaimollenikin jokunen ropo.

    • hyii minkälaisia -

      ihmisiä maa päällään kantaa -----
      se pitkä miinus tässä ------------------------------------------------------------------------------------------


      alotuksen tekijälle piiiiiiitkä miiinus kateudesta,
      mitä et ole menny naimisiin ajoissa, toisen ukkojako olet ollu vonkaamassa kun et ole kelvannu kellekkää ???????
      Nuoruuden rakkaus on sitä oikeeta rakkautta, se kestää hautaan asti, kunne kuolema meidät erottaa, kuten lupasimme papille aikoinaan,

      • tosiasiat totena

        Sinulle vielä pidempi miinus, kuvittelija


    • sitä sattuuJAtapahtu

      oilko tosi ??? vai muutenko otit nokkiisi

    • ...

      Eläke sanana pitäisi lakkauttaa.

      Leskeneläke ihan varmasti ollut tarpeen usein tarpeen entisaikoina. Sosiaalihuollollinen tukimuoto. Mutta tyypilliseen tapaan sekin ryssitty koskemaan kaikkia, ei tarveharkintainen. Ja jostain ihme syystä kaikilla mielikuva, että se koskisi sukupuolirasistisesti ainoastaan naisia, kyllä se koskee miehiäkin.

      Mun mielestä koko sana "eläke"tosiaan yks suurimmista turhakesanoista suomen kielessä. Reilusti vaan kaikki tukiaiset tarveharkintaisiksi ja koko hiton eläkejärjestelmä lopetettva. Jos joku haluaa keinotella rahoillaan pörssissä, siitä vaan. Tai jos joku säästää sukanvarteen, oma asiansa. Mutta jos ei tule omillaan toimeen, sosiaalihuolto kehiin. Tulisi oikeudenmukaisuus näissä asioissa todeksi ja puutteessa olevat saisivat oikeasti tarvitsemaansa avun.

      Sama lapsilisiin jne. Kakkuja jaettavaksi aivan älyttömän paljon. Säästö tarveharkinnan jälkeen olisi valtava, samalla siis todelliset avuntarvitsijat hyötyisivät, koska rahaa nimenomaan heidän auttamiseksseen olisi helpommin budjetoitavissa isompia summia.

      Kannatan kaikkia loispummien elättämiseksi tarkoitettujen tukiaisten lopettamista, kuten kannatan avun tarpeessa olevien auttamistakin. Löystät pois.

      =DW=

      • bessie*

        Taitaisi tulla nykyistä, perustuksiltaan kohtalaisen oikeudenmukaista systeemiä kalliimmaksi tuo sinun ajatelmasi, =DW=?

        Tarveharkintaan perustuvan systeemin ylläpitäminen tulisi jo sinällään älyttömän kalliiksi. Siihen päälle kaikenlaiset valitusrumbat ja ilmeisesti lisää vankiloitakin tultaisiin tarvitsemaan.
        Puhumattakaan siitä, että järjestelmä ei millään pystyisi olemaan tarpeeksi ketterä, joten se taatusti passivoisi niitä jotka ovat kerran osalliseksi päässeet. Myös harmaa talous tietty lisääntyisi entisestään.


    • näin on näreet

      huomaa,
      naisilla vieläki ON puoltapienemmät tulot kuin miehillä,
      jos lesken eläke poistettaisiin ON naisten palkka nostettava kaikilla aloilla miehen palkan kanssa samalle tasolle,
      siksihän lesken eläke on kesitty että jos vaimo jää ensin leskeksi hänen toimeen tulonsa on turvattu,
      nytki kaikkia niitä autta SOSIAALISET kaikennäköset asumis tuet ruoka apu ilmais taksit sun muut joilla ei ole ollu puolisoa,
      mieti ensin ennkuin sanot aivan harkisemattomia ajatuksia,
      siinä mielessä olen samaa mieltä kanssasi
      jos naisella kuten nykyään monella korkeastikoulutetulla naisella on valtavan suuret tulot mieheen nähden,
      --- siinä tapuksessa jos sattuisi että hyvätulonen puoliso kuolisi ennen miespuolista,
      voisi tasottaa samassa määrin lesken eläkettä toisinki päin,
      luulempa että siitä onki olemassa jo laki,
      mutta vain a v i o l i i t o s sa olevien kohdalla,
      EI kannata kadehtia leskeneläkkeen saajia, he on urakkansa tehneet käyneet työelämässä samoin kuin mies, lapset kasvattaneet ja perhettä hoitaneet tuplasti enemmän työtä tehden kuin mies, koska perinteisesti naiselle ´ on kuulunu perheen hyvinvointi lasten kasvatus, ja kaikki kotityöt,
      kunnon avio mies yleensä on käyny töissä ja tullu väsyneenä kotiin tuonu kyllä suuren palkkansa perheen elantoon,
      siis yhteispelliä on elämä eletty keskimäärin viisikymmentä vuotta, ja toinen usein kuolee ennen toista, harvoin kuollaan yhtäaikaa, ikävä kyllä,
      ei yksin leskesi jääneen elämä enää ole elämisen arvoista kun puoiso puuttuu,
      harva vanhus enää alkaa höyryään uuden perään, se jos mikä näyttää lähinnä hölmöltä,


      EI kannata kadehtia leskeneläkkeen saajia, he on eläkkensä ansainnet,

      • Leskeneläke pois!

        Tarkoitan lähinnä uusiovaimoja jotka vonkuvat naimisiin juuri ennen 5-kymppissynttäreitään. Siis ei ole yhteisiä lapsia eikä mitään 40- 50 vuoden yhdessäoloa takana.
        Vain tuleva leskeneläke mielessä, vai mitä varten kiiruhtavat naimisiin ennen kuin täyttävät 50 vuotta? Sen takia että avioliitto pitää solmia ennen kuin on täyttänyt 50 v ja se on yleensä nainen joka on nuorempi. Mielestäni uusioliitot yli 45-vuotiaana ovat aivan turhia kun perhettä ei enää perusteta.
        Mies on usein täyttänyt tuon maagisen luvun jo paljon aikaisemmin eikä hyötyisi leskeneläkkeen suhteen vaikka vaimo kuolisi aikaisemmin.

        Vai mikä mielestänne on syynä vanhemmalla iällä solmittuihin liittoihin kun yhdessä voi olla ilman avioliiton solmimistakin? Rehellinen vastaus!!


      • ||||
        Leskeneläke pois! kirjoitti:

        Tarkoitan lähinnä uusiovaimoja jotka vonkuvat naimisiin juuri ennen 5-kymppissynttäreitään. Siis ei ole yhteisiä lapsia eikä mitään 40- 50 vuoden yhdessäoloa takana.
        Vain tuleva leskeneläke mielessä, vai mitä varten kiiruhtavat naimisiin ennen kuin täyttävät 50 vuotta? Sen takia että avioliitto pitää solmia ennen kuin on täyttänyt 50 v ja se on yleensä nainen joka on nuorempi. Mielestäni uusioliitot yli 45-vuotiaana ovat aivan turhia kun perhettä ei enää perusteta.
        Mies on usein täyttänyt tuon maagisen luvun jo paljon aikaisemmin eikä hyötyisi leskeneläkkeen suhteen vaikka vaimo kuolisi aikaisemmin.

        Vai mikä mielestänne on syynä vanhemmalla iällä solmittuihin liittoihin kun yhdessä voi olla ilman avioliiton solmimistakin? Rehellinen vastaus!!

        Rakkaus, yhteenkuulumisen halu. Ei kaikki laskelmoi joka asiassa.


      • Leskeneläke pois!
        |||| kirjoitti:

        Rakkaus, yhteenkuulumisen halu. Ei kaikki laskelmoi joka asiassa.

        Niin varmaan!!:/
        Eikö voi rakastaa ja kuulua yhteen keski-iässä ilman avioliittoa? Ihan silkkaa laskelmointia tuo avioliiton solmiminen.
        Miten sitten on pariskuntia joilla on useita lapsiakin eivätkä ole avioliitossa? Lasten kannanlta on parempi mielestäni solmia avioliitto, mutta mikään ei tue keski-iässä ja sen ylittäneenä avioliiton solmimista.


      • _________|
        Leskeneläke pois! kirjoitti:

        Niin varmaan!!:/
        Eikö voi rakastaa ja kuulua yhteen keski-iässä ilman avioliittoa? Ihan silkkaa laskelmointia tuo avioliiton solmiminen.
        Miten sitten on pariskuntia joilla on useita lapsiakin eivätkä ole avioliitossa? Lasten kannanlta on parempi mielestäni solmia avioliitto, mutta mikään ei tue keski-iässä ja sen ylittäneenä avioliiton solmimista.

        Entä ihmiset, joilla ei kummallakaan yhtään lasta. Onpahan keino, ettei valtio keinottele perintöjä itselleen.
        Ei mitään asiallista ole miettiä muiden naimisiinmenoja.


      • pensionista
        Leskeneläke pois! kirjoitti:

        Tarkoitan lähinnä uusiovaimoja jotka vonkuvat naimisiin juuri ennen 5-kymppissynttäreitään. Siis ei ole yhteisiä lapsia eikä mitään 40- 50 vuoden yhdessäoloa takana.
        Vain tuleva leskeneläke mielessä, vai mitä varten kiiruhtavat naimisiin ennen kuin täyttävät 50 vuotta? Sen takia että avioliitto pitää solmia ennen kuin on täyttänyt 50 v ja se on yleensä nainen joka on nuorempi. Mielestäni uusioliitot yli 45-vuotiaana ovat aivan turhia kun perhettä ei enää perusteta.
        Mies on usein täyttänyt tuon maagisen luvun jo paljon aikaisemmin eikä hyötyisi leskeneläkkeen suhteen vaikka vaimo kuolisi aikaisemmin.

        Vai mikä mielestänne on syynä vanhemmalla iällä solmittuihin liittoihin kun yhdessä voi olla ilman avioliiton solmimistakin? Rehellinen vastaus!!

        Jos tuo on totta niin minulla saattaisi olla mahdollisuus kumppanin nuorentamiseen.
        Eläkkeeni ei ehkä kuitenkaan olisi riittävä houkutin koska leskeneläkkeen suuruus riippuu käsittääkseni eläke-eroista tai jostakin sellaisesta joka vaatisi miehellä olevan kunnon eläkkeen.
        3100 nettoeuroa tuskin olisi riittävä houkutin vaikka olen itse yli 70v, yhden sydänkohtauksen ja kolme syöpäleikkausta läpikäynyt jonka elinikäennuste ei liene kovin kaksinen.

        Mutta, ennakkoluulottomat, hyväkuntoiset, alle 50v feminat ilmoittautukoot!


      • Leski
        pensionista kirjoitti:

        Jos tuo on totta niin minulla saattaisi olla mahdollisuus kumppanin nuorentamiseen.
        Eläkkeeni ei ehkä kuitenkaan olisi riittävä houkutin koska leskeneläkkeen suuruus riippuu käsittääkseni eläke-eroista tai jostakin sellaisesta joka vaatisi miehellä olevan kunnon eläkkeen.
        3100 nettoeuroa tuskin olisi riittävä houkutin vaikka olen itse yli 70v, yhden sydänkohtauksen ja kolme syöpäleikkausta läpikäynyt jonka elinikäennuste ei liene kovin kaksinen.

        Mutta, ennakkoluulottomat, hyväkuntoiset, alle 50v feminat ilmoittautukoot!

        Pensionista nimim. Lain mukaan puolisoiden pitää olla alle 50 vuotias ja alle 65 vuotias avioliittoa solmittaessa, ja avioliitoa on oltava ymtakana 5 vuotta. Näin leskellä on mahdollusuus saada vainajan työeläkkeestä puolet, miinus vero. Loppulaskelmissa verrataan lesken ja vainajan eläkkeitä. Voi käydä niinkin,että leski ei saa oman eläkkeensä lisäksi mitään.


      • Leski
        Leskeneläke pois! kirjoitti:

        Tarkoitan lähinnä uusiovaimoja jotka vonkuvat naimisiin juuri ennen 5-kymppissynttäreitään. Siis ei ole yhteisiä lapsia eikä mitään 40- 50 vuoden yhdessäoloa takana.
        Vain tuleva leskeneläke mielessä, vai mitä varten kiiruhtavat naimisiin ennen kuin täyttävät 50 vuotta? Sen takia että avioliitto pitää solmia ennen kuin on täyttänyt 50 v ja se on yleensä nainen joka on nuorempi. Mielestäni uusioliitot yli 45-vuotiaana ovat aivan turhia kun perhettä ei enää perusteta.
        Mies on usein täyttänyt tuon maagisen luvun jo paljon aikaisemmin eikä hyötyisi leskeneläkkeen suhteen vaikka vaimo kuolisi aikaisemmin.

        Vai mikä mielestänne on syynä vanhemmalla iällä solmittuihin liittoihin kun yhdessä voi olla ilman avioliiton solmimistakin? Rehellinen vastaus!!

        Leskeneläke pois! Olin mieheni kanssa yhdessä 20 vuotta,ei lapsia. Aviossa 9 vuotta. Menimme avioon,kun olin 49 v.Mies 58v. Mies kosi. Hän sanoi,että hän on vanhempi,ehkä hän kuolee aiemmin,hänen ansaitsemansa eläke menee muuten herrojen persiiseen. Parempi,että sen saa vaimo. Eikä pidä unohtaa sanaa Rakkaus. Olimme sitoutuneet olemaan yhdessä aina.
        Olin mieheni omaishoitaja loppuajat. Säästettiin yhteiskunnan varoja,kun hän oli kotihoidossa. Eli karrikoiden. Ensimmäinen vaimo sai terveen nuoren miehen,kolme tervettä lasta,omakotitalon,auton ja koiran.
        Minä sain keski-ikäisen jo sairauksia potevan miehen. Vuokra-asunnossa asuttiin. Kädestä suuhun elettiin. Hän nukkui pois sairauksien uuvuttamana 67 vuotiaana. Elämäni mies.


      • pensionista
        Leski kirjoitti:

        Pensionista nimim. Lain mukaan puolisoiden pitää olla alle 50 vuotias ja alle 65 vuotias avioliittoa solmittaessa, ja avioliitoa on oltava ymtakana 5 vuotta. Näin leskellä on mahdollusuus saada vainajan työeläkkeestä puolet, miinus vero. Loppulaskelmissa verrataan lesken ja vainajan eläkkeitä. Voi käydä niinkin,että leski ei saa oman eläkkeensä lisäksi mitään.

        Olisihan minun pitänyt arvata! Tuokin mahdollisuus elänmän piristämiseen on pois laskuista.


      • ???
        pensionista kirjoitti:

        Olisihan minun pitänyt arvata! Tuokin mahdollisuus elänmän piristämiseen on pois laskuista.

        Mistä ihmeestä puhut. Laki on laki, on ollut jo kauan.


      • +++++++

      • Miinaraija
        Leskeneläke pois! kirjoitti:

        Tarkoitan lähinnä uusiovaimoja jotka vonkuvat naimisiin juuri ennen 5-kymppissynttäreitään. Siis ei ole yhteisiä lapsia eikä mitään 40- 50 vuoden yhdessäoloa takana.
        Vain tuleva leskeneläke mielessä, vai mitä varten kiiruhtavat naimisiin ennen kuin täyttävät 50 vuotta? Sen takia että avioliitto pitää solmia ennen kuin on täyttänyt 50 v ja se on yleensä nainen joka on nuorempi. Mielestäni uusioliitot yli 45-vuotiaana ovat aivan turhia kun perhettä ei enää perusteta.
        Mies on usein täyttänyt tuon maagisen luvun jo paljon aikaisemmin eikä hyötyisi leskeneläkkeen suhteen vaikka vaimo kuolisi aikaisemmin.

        Vai mikä mielestänne on syynä vanhemmalla iällä solmittuihin liittoihin kun yhdessä voi olla ilman avioliiton solmimistakin? Rehellinen vastaus!!

        Täällä on yksi leski, joka tuntee eläkkeensä ansainneensa. Olen ollut pieni palkkainen koko ikäni ja pitkät ajat poissa työelämästä lastan hoidon vuoksi. Silloin ei yhteiskunta tarjonnut päivähoitoa ja ainut mahdollisuus oli jäädä kotiin lasten kanssa. Samalla tuli hoidettua miehen äitikin.
        Kun nuorimmainen meni kouluun menin taas töihin ja todella pienellä palkalla, samaa työtä tekevä miespuolinen työkaveri sai monin kertaisesti palkkaa.
        Työttömyys iski 90-luvulla, mutta en tunne olleeni hyödytön. Mies sairastui ja jos en olisi ollut kuvioissa olisi hänen hoitamisensa maksanut yhteiskunnalle melkoisesti ilman minua. Omaishoitajana ilman sitä statusta meni toista kymmentä vuotta.
        En tiedä olenko oikeassa, mutta olen kuullut, että Saksassa on toisenlainen järjestys, jossa nämä uusio vaimot eivät pääse eäkettä nauttimaan, vaan eläke menee sille naiselle, joka on lapset kasvattanut. Jos on totta, niin tuntuu oikeudenmukaiselta ratkaisulta.
        Ehkä naiset eivät ole huomanneet, että niin hyvä kuntoinen 50-kymppinen mies voi muutamassa vuodessa mennä todella huonoon kuntoon. Seuraan erästä pariskuntaa, jossa mies on eläkeiässä ja rouva vasta nelivitonen. Mies on mutamassa vuodessa mennyt aivan vanhuksen näköiseksi, kävellä köpöttelee kumarassa, kauankohan elämänsä parhaissa vuosissa oleva nainen häntä katselee .Miten uraa luodaan, jos kotona on hoitoa vaativa vanhus. Viis vuotta sitten 20 vuoden ikäero ei ehkä tuntunut, mutta entä sitten, kun mies on 80 ja dementoitunut?
        Eläkkeesä voisi ihan hyvin olla katto tai se olisi kaikille sama, vaikka 500/kk, lopusta elämisestä huolehtisi jokainen itse. Onhan jotenkin järjetöntä, että eläke voi olla monta tonnia kuussa.


    • Leski

      Leskeneläke pois. Saan mieheni työeläkettä. Hänen ansaitsemastaan työeläkkeestä puolet miinus vero. Mieheni teki työtä,maksoi,joka kuukausi eläkemaksun,palkastaan. Kun hän itse jäi eläkkeelle,Etera maksoi sairaseläkkeen. Jos miehellä ei olisi ollut edunsaajaa,eläkerahojs ei olisi saanut kukaan. Kelasta en saa mitään,että se siitä valtion maksamisesta.

    • tois outoa ???

      miksi sitten valitat kun saat miehesi työeläkkeen,
      oletko hölmö
      millä sinä sitten tulisit toimeen jos et muuta eläkkettä saisi, ??

      • Leski

        Vastaukseni oli leskeneläke pois nimim.
        Hän väitti että valtio jakaa eläkkeitä. Ei ainakaan minulle. Olen ansiosidomnaisella päivärahalla,sillä olen työtön,en eläkeläinen. Miehen eläke tulee lisänä.


    • GRRRRRRRRRRRRRR

      Hapanta sanoi kettu.... Taas se nähdään kateus on suomalaisuuden kantava voima.

    • Pirre*

      Aha, eikö aloittajalla ole vihittyä puolisoa, vai mikä näissä leskeneläkkeissä noin närästää?

      • Leski

        Aloittaja on ilmeisesti katkera toiselle vaimolle,jolle miehen eläke myönnetään. Huomioidaan nyt kuitenkin,että ensimmäinen vaimo on saanut yhtä sun toista avioliitossaan. Eikä se mies lähde hyvästä liitosta mihinkään. Olen siis toinen vaimo. Jos en saisi miehen työeläkettä,saisin Kelalta asumistuen. Olisin siinä tapauksessa yhteiskunnan avustuksella. Me haluttiin sitoutua loppuelämäksi yhteen. Ensin verikihlat,sitten maistraatti. Sanovat sitä Rakkaudeksi.


    • kannatetaan

      Kyllä. Suomessa on sos.turva jos ei muuten pärjää. Tulisi valtion kassaan isot säästöt jos eläkkeet lopetettais. Onhan muutama politikko nostanut asian esiin - joskus.

      • sossu-possuksi

        Sehän olisi täysin älytönsä.
        Kukaan ei tekisi työtä, kun ei olisi eläkettä tiedossa.
        Sossu-Suomeako haaveilet?


      • hyii minkälaisia

        idiootteja palstalla liikkuu,,




        kannatetaan :

        HAH älä naurata,
        ETKÖ senvertaa tiedä että leskeneläke on aina miehen TYÖELÄKKEESTÄ se osa mikä jää vajaaksi vaimon omasta työeläkkeestä,
        siihen EI VALTION rahat kulu penninvertaa,
        sillä eläkekertymät on kertyneet TYÖNTEKIJÖITTEN palkasta siis ymmärrätkö, pidättetty samoin kuin verot,
        ei voi kuin nauraa tälle kannattajalle HAH HAH HAAAAA,

        suomessa on työeläke kassoja aika monta, On Varma, Tapiolan työeläkeet, Ilmarinen, Pohjola, kaikkia en muista ,

        TURHA kenenkää on kadehtia kenenkää eläkkeitä, illä he on aivan ITSE tieanneet eläkkeensä, ja maksavat vielä eläkkeellä ollessaan surempaa veroa ja sairuskassa maksuja, kuin tavallinen kunnan elätti,

        nyt suuttuttaa ymmärtämättömyys,

        että t u r p a - r u l l a l l e,


      • -----
        hyii minkälaisia kirjoitti:

        idiootteja palstalla liikkuu,,




        kannatetaan :

        HAH älä naurata,
        ETKÖ senvertaa tiedä että leskeneläke on aina miehen TYÖELÄKKEESTÄ se osa mikä jää vajaaksi vaimon omasta työeläkkeestä,
        siihen EI VALTION rahat kulu penninvertaa,
        sillä eläkekertymät on kertyneet TYÖNTEKIJÖITTEN palkasta siis ymmärrätkö, pidättetty samoin kuin verot,
        ei voi kuin nauraa tälle kannattajalle HAH HAH HAAAAA,

        suomessa on työeläke kassoja aika monta, On Varma, Tapiolan työeläkeet, Ilmarinen, Pohjola, kaikkia en muista ,

        TURHA kenenkää on kadehtia kenenkää eläkkeitä, illä he on aivan ITSE tieanneet eläkkeensä, ja maksavat vielä eläkkeellä ollessaan surempaa veroa ja sairuskassa maksuja, kuin tavallinen kunnan elätti,

        nyt suuttuttaa ymmärtämättömyys,

        että t u r p a - r u l l a l l e,

        Ei leskeneläkettä makseta vain eläkeläiselle, ja saaja voi olla mies tai nainen.


      • Leski
        ----- kirjoitti:

        Ei leskeneläkettä makseta vain eläkeläiselle, ja saaja voi olla mies tai nainen.

        ----- Minä saan leskeneläkettä. Laskentakaavassa otetaan huomioon vainajan kertyneet eläketulot ja lesken siihen asti työstä kertyneet eläketulot. Olen 60v.Näitä eläkkeitä verrataan, ja siitä lasketaan leskeneläke. Olen työtön. Kun jään eläkkeelle,leskeneläke tarkistetaan uudelleen. Miesleski on ihan samassa asemassa kuin naisleski.


      • Leskeneläke pois!
        Leski kirjoitti:

        ----- Minä saan leskeneläkettä. Laskentakaavassa otetaan huomioon vainajan kertyneet eläketulot ja lesken siihen asti työstä kertyneet eläketulot. Olen 60v.Näitä eläkkeitä verrataan, ja siitä lasketaan leskeneläke. Olen työtön. Kun jään eläkkeelle,leskeneläke tarkistetaan uudelleen. Miesleski on ihan samassa asemassa kuin naisleski.

        Joo mutta kun monesti uusioliitoissa mies on jo liiton solmiessaan täyttänyt 50 vuotta ja nainen ei.
        Siitähän tässä on kysymys, kun jos seurusteleva pari on ollut vuosia yhdessä eikä edes kihloissa, ja sitten yhtäkkiä mennäänkin naimisiin ennen kuin nainen täyttää 50 vuotta niin herää vain epäilys....
        Mies muutenkin kuolee aikaisemmin ja vaikka nainen kuolisi aikaisemmin, niin ei mies saa leskeneläkettä koska on täyttänyt ennen liiton solmimista 50 vuotta.

        Kirjoitin siitä keskinäisestä testamentista niin silläkin voi uusiopuoliso pelata. ja laittaa rintaperilliset odottelemaan omaa osuuttaan vaikkei tämä uusiopuoliso olisi edes osallistunut "yhteisen" omaisuuden rahoitukseen.
        Omaisuus kyllä kelpaa mutta ei haluttaisi maksaa siitä mitään.
        Omaa avioehdon alaista omaisuuttaan vain kerryttää rahoillaan.


      • Leski
        Leskeneläke pois! kirjoitti:

        Joo mutta kun monesti uusioliitoissa mies on jo liiton solmiessaan täyttänyt 50 vuotta ja nainen ei.
        Siitähän tässä on kysymys, kun jos seurusteleva pari on ollut vuosia yhdessä eikä edes kihloissa, ja sitten yhtäkkiä mennäänkin naimisiin ennen kuin nainen täyttää 50 vuotta niin herää vain epäilys....
        Mies muutenkin kuolee aikaisemmin ja vaikka nainen kuolisi aikaisemmin, niin ei mies saa leskeneläkettä koska on täyttänyt ennen liiton solmimista 50 vuotta.

        Kirjoitin siitä keskinäisestä testamentista niin silläkin voi uusiopuoliso pelata. ja laittaa rintaperilliset odottelemaan omaa osuuttaan vaikkei tämä uusiopuoliso olisi edes osallistunut "yhteisen" omaisuuden rahoitukseen.
        Omaisuus kyllä kelpaa mutta ei haluttaisi maksaa siitä mitään.
        Omaa avioehdon alaista omaisuuttaan vain kerryttää rahoillaan.

        Leskeneläke pois? Nimim. Kun mieheni kuoli 67 vuotiaana,ja emme olisi olleet avioliitossa,kukaan ei olisi saanut miehen vuosien työllä keräämää eläkettä. Eläkerahat olisivat jääneet Etera-eläkelaitokselle. Sinnehän jää monen yksinäisen naisen ja miehen maksamat eläkerahat. Lain mukaan ei voida siirtää kertyneitä eläkerahoja lapsille,exälle tai hyväntekeväisyyteen. Vaikka tahtoa olisi. Eläkevakuutusyhtiöt pystyvät maksamaan valtavia palkkoja johtajilleen,kun työtekijä on raatanut esim.raksalla, itsensä sairaaksi. Maksaneet joka paikasta eläkeyhtiölle. Kun kuolema korjaa,eikä vaimoa ole,rahat valuu eläkeyhtiöiden pohjattomaan kassaan. Mieheni,eläessään otti rajusti kantaa tähän. Hän sanoi,että antaisi kenellä muulle tahansa eläkkeensä kuin herroille. Silloin päätettiin 11 vuoden seurustelun jälkeen avioitua. Mieluummin vaimolle,hän sanoi jos kuolema korjaa hänet ensin. Näin tapahtui. Kun itse kuolen,rahat jäävät KEVAN kassaan. Onhan siellä näitä Merja Auliuksia,jotka nostavat itselleen hyvät rahat,näistä jakamattomista eläkerahoista.


      • Leski

        Kannatetaan. Kerro,miten ne säästöt saadaan aikaan?


    • miljardi euroa/vuosi
    • !!!!

      Ei minun mielestäni.

    • att2

      Suomi on hyvin rikas maa kaikille on jotain oli töitä tai ei tämän on todennut koko maailma, siis Suomi toimii hyvin vaikka ei olisi töitä.

      Kuinka Suomi pelaa maailmalla ja kansaa on vähän sen tuotto riittää kaikille myös lisälle joka on pieni ulkoa.

    • att2

      Kaikessa näkyy Suomi on hyvin rikas maa!

    • myös miehille

      ex.lle pitäs maksaa myös leskeneläkettä, jos on ollut pitkä parisuhde ja yhteisiä lapsia..

      • hohhoijjjjaa

        Eikö mene perille, lain suomin edellytyksin sitä maksetaan sekä miehelle, että vaimolle.


    • näin se on menny

      myös mieheille :=

      samaa mieltä,
      MUTTA ainaki vanhemmilla ikäluokilla miehillä on noin puolet suurempi palkka ja siistä syystä vstaavasti puolta suurempi työeläke, joten jos ja kun vaimo kuolee ensin, niin ei jää rahssa miinus eroa, kun miehellä on paljon suurempi työeläke, joten ei voi maksaa lesken eläkettä,
      mutta jos ja kun mies kuolee ensin ja vaimolla on puolet pienempi työeläke, niin siinä jää niin suuri miius ero joten vaimolle maksetaan mieheltä se osa miehen työeläkkeestä joka jää miinukseksi vaimosn eläkkeessä,
      siis lesken eläke on perheen suurimman eläkkeen saajan suuruinen
      siis miehen eläkkeen suuruinen,
      ei vaimo automattisesti saa KOKONAAN miehen eläkettä,
      vaan sen osan joka jää puuttumaan miehen eläkkeeseen verrattavan summan,
      jos miehellä on pienempi työeläke kuin vaimolla, niin ilman muuta vaimon eläkkeestä pitäisi maksaa miehelle lesken eläke,

      tulikohan täysin ymmärrettävästi selitettyä???

    • bessie*

      En nyt tiedä josko ihan lopettaa pitäisi, mutta pientä päivittämistä ja remonttia olisi syytä tehdä.

      Nykyisessä mallissa ikään kuin ei oteta huomioon avio- ja avoerojen yleisyyttä. Vaimon kotiin jääminen lasten takia on useimmiten yhteinen päätös, mutta ei ole harvinaista että hän aikanaan maksaa yksin kovan hinnan tämän yhteisten lasten ja perheen hyväksi tehdystä päätöksestä.
      Sekä hoitovapaiden pituutta joskus tulevaisuudessa mahdollisesti odotettavissa olevan leskeneläkkeen oikeudenmukaista kohdistamista pitäisi tarkistella. Ei olisi konsti eikä mikään tehdä tätä jälkimmäistä jokaisen avioeron yhteydessä.

    • --------------------

      AVIOERO VIE puolisolta oikeuden leskeneläkkeeseen,
      vain avioliiton voimassa olo takaa vaimolle lesken eläkkeen JOS avioliitto on koko elämän mittainen, tai anaki kymmeniä vuosia kestävä,
      muutaman vuoden kestäny avioliitto ei takaa lesken eläkettä, siinä on sääntö olemassa,
      joten kuolevan kummpanin kanssa ei kannata mennä viimetingassa naimisiin,
      siitä ei olisi enää mitään hyötyä leskelle,
      a v o -liitossa vaimo / mies jää ilman lesken eläkettä ellei ole testamenttia tehty ajoissa puolison hyväksi,

      • Leski

        Tuossa kirjoitettiin,että kuolevan kanssa ei kannata mennä naimisiin. Että leskeneläkettä ei tule. Ei tulekaan,mutta asumisoikeus säilyy omistusasunnossa leskellä,hänen kuolemaansa asti. Perikunta ei voi häätää avioliitossa olevaa leskeä pois.


      • Leskeneläke pois!
        Leski kirjoitti:

        Tuossa kirjoitettiin,että kuolevan kanssa ei kannata mennä naimisiin. Että leskeneläkettä ei tule. Ei tulekaan,mutta asumisoikeus säilyy omistusasunnossa leskellä,hänen kuolemaansa asti. Perikunta ei voi häätää avioliitossa olevaa leskeä pois.

        Meinaatkos maksaa perikunnalle heidän osuutensa ? Ota lainaa ja maksa pois heidän osuutensa niin tuntuu oikeudenmukaisemmalta. Siipeilyltä vaikuttaa asua kalliissa asunnnossa josta periaatteessa omistaa vain puolet, ja jos vielä kkaiken kukkuraksi ei ole elinaikanaan lanttiakaan maksanut siitä, niin vielä härskimpää.

        Kyllä leskelle pitää riittää yksiö, eikä mitään isoja asuntoja tarvitse. Vähemmän siivoamistakin.Kai läskileski odottaa että kuolleen miehen perilliset käy vielä remppaamassakin asuntoa!:/
        Lesken pitäis mielestäni maksaa perikunnalle puolisonsa kuoleman jälkeen asunnosta aiheutuva asunnon kuluminen. Leskihän voi periaatteessa tärvätä asuntoa lastensa ja lastenlastensa kautta ja vaikka koirat ja kissat pureskelin paikkoja.:(((


      • Leskeneläke pois!
        Leskeneläke pois! kirjoitti:

        Meinaatkos maksaa perikunnalle heidän osuutensa ? Ota lainaa ja maksa pois heidän osuutensa niin tuntuu oikeudenmukaisemmalta. Siipeilyltä vaikuttaa asua kalliissa asunnnossa josta periaatteessa omistaa vain puolet, ja jos vielä kkaiken kukkuraksi ei ole elinaikanaan lanttiakaan maksanut siitä, niin vielä härskimpää.

        Kyllä leskelle pitää riittää yksiö, eikä mitään isoja asuntoja tarvitse. Vähemmän siivoamistakin.Kai läskileski odottaa että kuolleen miehen perilliset käy vielä remppaamassakin asuntoa!:/
        Lesken pitäis mielestäni maksaa perikunnalle puolisonsa kuoleman jälkeen asunnosta aiheutuva asunnon kuluminen. Leskihän voi periaatteessa tärvätä asuntoa lastensa ja lastenlastensa kautta ja vaikka koirat ja kissat pureskelin paikkoja.:(((

        Siis kissat ja koirat pureskelis paikkoja, ei pureskelin, tuli painovirhe. Leskihän voi tehdä vaikka bordellin siitä asunnosta ja tienata lisätienestiä, riippuu leskestä tietenkin. Mutta joku tuontivaimoleski vois tehdäkin niin.


    • tätä mieltä -

      jaa, onhan seki hyvä etu,
      naimisiin kannataa mennä nuorena, se on sitä aitoa rakkutta jokatapauksessa,
      vanhan ihminen osaa olla jo laskelmoiva,

    • Köyhä

      Älä jauha paskaa, en ole yhtään ulkomaanreissua tehnyt ja se eläkekin on tosi pieni mutta minulle 53 v työelämästä poispotkitulle tosi tarpeellinen.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe