Spinnuvinkkejä

Juupis

Kesän aikana tuli vihdoin otettua spinnu käyttöön. Paljon on jo opittu, mutta varsinkin tuulen yltyessä on joskus alkanut jännittämään, varsinkin kun vene on enemmän yli- kuin alirikattu. Siispä kertokaa te fiksut ja kokeneet, mitä kannattaa spinnuillessa ottaa huomioon, ettei homma lähde lapasesta? Entä mitä tehdä jos lähtee? Entä hyviä linkkejä, jossa aiheeseen voisi perehtyä muutenkin kuin köysien asettelun osalta? Seilaamme pääasiassa perhemiehistöllä, eli kaksi aikuista ja autopilotti, spinnu varustettu sukalla.

39

2046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+9

      Pitäähän sen joskus lähteäkin lapasesta. Raja, mihin spinnulla pystyy on siinä. Broutsin tullessa löysää spinnun skuuttia, kääntää keulaa alas, kerää isolla vauhtia ja ottaa spinnun uudelleen vetoon.

      Ohjaaja tuntee paineesta milloin aletaan olemaan lähdössä broutsiin. Usein, kun ajetaan ylös. Silloin yritetään kääntää alas ja löysätään spinnua. Muutama senttikin turha kireä skuutti saattaa olla liikaa. Viehätys on ajaa siinä rajoilla ja jännittäväähän sen pitääkin olla.

      • 12+5

        Tuohan on täysin sairasta ajattelua, että pitäisi ajaa niin rajoille, että joskus lähtee lapasesta. Hanki lääkitys.


      • eheiii
        12+5 kirjoitti:

        Tuohan on täysin sairasta ajattelua, että pitäisi ajaa niin rajoille, että joskus lähtee lapasesta. Hanki lääkitys.

        Mistä tiedät, koska ven on lähdössä lapasesta, jos et koskaan mene sille rajalle? Olivat omat preferenssisi mitkä hyvänsä, koet kuitenkin vaikeasti hallittavia puuskia. Ne ovat paremmin hallinnassa ja vähemmän pelottavia, jos tunnet veneesi käyttäytymisen.


    • applix

      Onnittelut! Aiheesta voi puhua paljonkin, tässä pikaisesti:

      1. Tuulen suunnan merkitys. Tuulensietokyky heikkenee dramaattisesti kun kääntää myötätuulesta sivutuuleen. Vene, joka kestää spinnulla vaikkapa 10 m/s myötätuulta ilman hallintavaikeuksia, kallistuu ja saattaa broachata jo 6 m/s tuulessa jos se tulee suoraan sivusta. Tämä on hyvä muistaa erityisesti mutkaisilla saaristoväylillä, missä tuulen suunta muuttuu mutkissa.
      2. Ennakointia. Seuraa sään kehittymistä niin ettei voimistuva tuuli pääse yllättämään. Siltä varalta että niin käy, pyri säilyttämään mahdollisuus kääntyä myötätuuleen spinnun laskun ajaksi, jolloin sekä vene että spinnu käyttäytyvät rauhallisemmin. Spinnun alasotto sivutuulessa rannan lähestyessä leessä on tilanne jota kannattaa välttää.
      3. Valmius spinnun nopeaan alasottoon. Jos tuulee vähänkin enemmän, älä kata lounaspöytää sitloodassa spinnuajon aikana vaan keskity purjehtimiseen.
      4. Jos homma lähtee lapasesta, pidä vähintään toinen skuutti kireällä ja vinssillä. Toista skuuttia on sitten löysättävä, jotta spinnun saa liehumaan lipun tavoin ja sen tuulenpaine vähenee. Pahinta on jos molempia skuuttteja löysätään, jolloin spinnu usein jää vetoon kaukana veneestä ja kallistaa sitä hurjasti.
      5. "Ohjaa venettä niin että se pysyy spinnun alla". Vanha ohje kovempaan tuuleen, jolloin vene saattaa joutua sivuttaisheiluriliikkeeseen. Tällöin kannattaa skuutata spinnu veneen keskelle ja pitää skuutit kireämmällä kuin kevyellä tuulella.
      Siinäpä muutama ohje, varmasti tulee lisää. Hauskaa spinnuilua!

      • Laukaistava haka

        Lisäisin vielä: laita spinnuskuuttien päihin laukaistavat haat. Sitten vain tuulen koventuessa menee keulaan, spinnupuomin ja keulastaakin väliin (EI siis spinnupuomin tuulen puolelle!) ja laukaisee haan auki niin ongelmat ovatkin ohi, enää on jäljellä vain ison viirin saaminen veneeseen.


    • Spinnuilija
      • Inferno1

        Hyviä neuvoja on täällä annettu. Broutsiin lähdön huomaa ensin pinnamies (peräsin ei enää vastaa kääntöliikkeeseen), jonka pitää asia välittömästi ilmoittaa. Tällöin spinnun skuutti löysätään heti. Vaikka vene ehtisi mennä täysin hallitsemattomasti kyljelleen, niin ei tuosta sen pahempaa seuraa; kyllä se oikenee. Edellä mainittu sivuttainen heiluriliike saattaa olla hyvinkin rajua ja epämiellyttävää. Heiluminen saadaan kuriin vetämällä barber haulereilla spinnun kumpikin skuutti lähemmäs kantta. Aikanaan kilpailin Inferno 29:llä ja valmiiksi ylirikattuna ja valtavalla spinnulla varustettuna oli kyllä hienoa ajaa tuota herkkää venettä broutsin rajoilla; vauhtia ja jännitystä. Tosin spinnuajon opetteleminen kesti aikansa eikä ollut aina hauskaa.


      • Inferno1
        Inferno1 kirjoitti:

        Hyviä neuvoja on täällä annettu. Broutsiin lähdön huomaa ensin pinnamies (peräsin ei enää vastaa kääntöliikkeeseen), jonka pitää asia välittömästi ilmoittaa. Tällöin spinnun skuutti löysätään heti. Vaikka vene ehtisi mennä täysin hallitsemattomasti kyljelleen, niin ei tuosta sen pahempaa seuraa; kyllä se oikenee. Edellä mainittu sivuttainen heiluriliike saattaa olla hyvinkin rajua ja epämiellyttävää. Heiluminen saadaan kuriin vetämällä barber haulereilla spinnun kumpikin skuutti lähemmäs kantta. Aikanaan kilpailin Inferno 29:llä ja valmiiksi ylirikattuna ja valtavalla spinnulla varustettuna oli kyllä hienoa ajaa tuota herkkää venettä broutsin rajoilla; vauhtia ja jännitystä. Tosin spinnuajon opetteleminen kesti aikansa eikä ollut aina hauskaa.

        Tolkutunta menoa:
        https://www.youtube.com/watch?v=-haNnPWMrUw&feature=player_embedded


      • spinnutreeni
        Inferno1 kirjoitti:

        Tolkutunta menoa:
        https://www.youtube.com/watch?v=-haNnPWMrUw&feature=player_embedded

        Kysymyksessä oli spinnun käytön harjoittelu niinkuin videon otsikko totesi. Navakassa tuulessa tuli broutseja. Jiipit näyttivät yksinkertaisilta ilman spinnupuomia, vaikka olivatkin rajuja tuossa tuulessa - ei ehkä tavallisen perhepurjehtijan spinnukeli!


      • sukkasotkut

        Kiitos mielenkiintoisesta linkistä, jossa oli paljonkin yksinpurjehdukseen liittyviä kikkoja. Spinnupurjehdus oli vain pieni osa niistä.

        Oma vinkkini yksinpurjehdukseen spinnulla on: vain kevyissä tuulissa, jolloin spinnu on vaihtoehto moottorin käynnistämiselle. Kaikki ongelmat, joita spinnun kanssa yksin purjehtiessani on tullut, ovat liittyneet navakkaan tuuleen. Spinnusukkakin toimii kevyissä tuulissa hyvin. Kovemmissa tuulissa spinnun alasotto voi olla helpompaa kun jättää sukan vetämättä ja ottaa spinnun alas "perinteisesti" (esim. yllättävässä ukkosmyräkässä). Kaikkein vaikeimmin selvitettävä tiimalasi tuli, kun sukka oli puoliksi alhaalla ja spinnu kiertyi sukan kanssa etustaagin ympäri. Tiimalasi ilman sukkaa on helpompi avata!


    • spinnulla

      Paljon on tullut spinnultua. Aiemmassa veneessä ilman sukkaa mikä oli huomattavasti jännempää. Nostoa varten tuli käytettyä pohjattoman ämpärin ymprille pingotettuja ohuita kuminauhoja joita pudotteli metrin välein spinnun samalla vetäen sitä ämpärin läpi. Makkaraksi pakattu spinnu helpotti nostoa kovemmassa kelissä. Kuminauhat katkeilivat skuuteista nykäisemällä. Nyk. veneen spinnussa 90 m2 on sukka mikä on tehnyt hommasta helpompaa erit. kun käytännössä hoitelen kaiken itse. Avomereltä tai seliltä ahtaaseen kohtaan tultaessa kannattaa spinnu laskea mielummin hieman liian ajoissa kuin minuutin liian myöhään. Jos kurssia ei pysty karien tai saarien vuoksi enää pudottamaan tuuleen ja tuuli siftaa esim. niemen nokasta kymmeniä asteita voit olla lirissä - ainakin oma lusikkalaatikko sekoittui kerran itsellä perusteellisesti. Omassa veneessä laitaspinnulla kaidetolpat ovat kovilla vaikka barberit ovat pohjassa - tähän auttaisivat tuplaköydet joita ei ole tullut viriteltyä. Laitaa ei viitsi kauheasti ajella, vauhtikin on genoalla parempi. Puomin laskemisella lähes kanteen kiinni laitaista voi kuitenkin ajella tarvittaessa lyhyen matkaa.

      • Juupis

        Kiitos, tässä tulikin paljon hyvää asiaa!

        Broutsaaminen sivutuulessa - koitetaan kääntää ylös tuuleen ja löysätään spinnun skuuttia. Entäpä jos tuuli tulee takaa ja vaikkapa aallokko heittää vahinkojiippiin ja broutsaus tapahtuu tuulen puolelle? Meillä on ollut isossa preventteri lähes poikkeuksetta, mutta miten spinnu käyttäytyy ja saako veneen oikaistua jiippaamatta?

        Tuon videon analysoinnissa menee hetki, huh...


      • 12+9
        Juupis kirjoitti:

        Kiitos, tässä tulikin paljon hyvää asiaa!

        Broutsaaminen sivutuulessa - koitetaan kääntää ylös tuuleen ja löysätään spinnun skuuttia. Entäpä jos tuuli tulee takaa ja vaikkapa aallokko heittää vahinkojiippiin ja broutsaus tapahtuu tuulen puolelle? Meillä on ollut isossa preventteri lähes poikkeuksetta, mutta miten spinnu käyttäytyy ja saako veneen oikaistua jiippaamatta?

        Tuon videon analysoinnissa menee hetki, huh...

        Ei, sivutuulessa käänetään alas ja löysätään spinnua, että voima saadaan enemmän eteenpäin. Kovalla myötätuulella, pitää spinnu olla skuutattuna niin, että vene ei kallistu tuuleenpäin. Siis skuutti hiukan ylikireä ja ehkä puomi aavistuksen edempänä kuin kevyellä tuulella. Tuule kallistuminen saattaa johtaa kiinalaiseen broutsiin.


      • seppomartti
        Juupis kirjoitti:

        Kiitos, tässä tulikin paljon hyvää asiaa!

        Broutsaaminen sivutuulessa - koitetaan kääntää ylös tuuleen ja löysätään spinnun skuuttia. Entäpä jos tuuli tulee takaa ja vaikkapa aallokko heittää vahinkojiippiin ja broutsaus tapahtuu tuulen puolelle? Meillä on ollut isossa preventteri lähes poikkeuksetta, mutta miten spinnu käyttäytyy ja saako veneen oikaistua jiippaamatta?

        Tuon videon analysoinnissa menee hetki, huh...

        Kyseessä on "kiinalainen" jos väärälle puolelle broutsaa. Et pysty enää jiippaamaan eikä vene ole ohjattavissa. Spinnupuomi osoittaa pohjaan ja ison puomi preventterin ollessa kiinni osoittaa taivaaseen, Peräsin on ilmassa ja vene ajelehtii väärällä kyljellään. Preventterin ja spinnun skuutin löysäämisen jälkeen vene on jälkeen vene on otettavissa haltuun.


      • jatkopinna
        seppomartti kirjoitti:

        Kyseessä on "kiinalainen" jos väärälle puolelle broutsaa. Et pysty enää jiippaamaan eikä vene ole ohjattavissa. Spinnupuomi osoittaa pohjaan ja ison puomi preventterin ollessa kiinni osoittaa taivaaseen, Peräsin on ilmassa ja vene ajelehtii väärällä kyljellään. Preventterin ja spinnun skuutin löysäämisen jälkeen vene on jälkeen vene on otettavissa haltuun.

        Hyviä neuvoja. Lisätään vielä, että koskaan ei laiteta skuutteihin päätesolmuja. Tiukan paikan tullen skuutti saa juosta blogien läpi kaikessa rauhassa. Spinnu lentää mutta mitään hankaluutta ei ole


      • Antilla 36

        Tuo puomin laskeminen alas, jos haluaa päästä mahdollisimman ylös on täysin väärä operaatio, vaikka useat näin luulevat. Puomi lasketaan alas vain aivan kevyessä slöörissä, jos liikki ei jaksa lentää. Ohje löytyy kyllä Northin purjetrimmaus ohjeista ja varmaan WB:n ohjeistakin. Kannattaa itse kokeilla kummalla tavalla pääsee ylemmäksi. Eron huomaa helposti.


      • 12+9
        Antilla 36 kirjoitti:

        Tuo puomin laskeminen alas, jos haluaa päästä mahdollisimman ylös on täysin väärä operaatio, vaikka useat näin luulevat. Puomi lasketaan alas vain aivan kevyessä slöörissä, jos liikki ei jaksa lentää. Ohje löytyy kyllä Northin purjetrimmaus ohjeista ja varmaan WB:n ohjeistakin. Kannattaa itse kokeilla kummalla tavalla pääsee ylemmäksi. Eron huomaa helposti.

        En olisi aivan varma pupmin korkeudesta slöörillä. Ylös ajossa ei ole järkeä, jos vauhti on hidasta. Lyhyellä pätkällä voi kannattaa olla hidas, jos rata on kääntymässä.

        Minusta on tärkeä saada voimat eteen päin, että vene pysyy pystyssä. Siis pallo eteenpäin mieluummin kuin taakse. Siis mahdollisimman löysä skuutti aikaiseksi. Kulmat kait pitäisi olla myös samalla korkeudella. Slöörillä joudutaan kiristämään skuuttia, joka vetää purjetta alas takakulmasta. Symmetrian säilyy puomin laskussa paremoana.

        Toki puomin nosto latistaa purjetta.

        Kyllä spinnu auki pysyy tosi ylös, mutta viekö eteenpäin.


      • Joakim1
        Antilla 36 kirjoitti:

        Tuo puomin laskeminen alas, jos haluaa päästä mahdollisimman ylös on täysin väärä operaatio, vaikka useat näin luulevat. Puomi lasketaan alas vain aivan kevyessä slöörissä, jos liikki ei jaksa lentää. Ohje löytyy kyllä Northin purjetrimmaus ohjeista ja varmaan WB:n ohjeistakin. Kannattaa itse kokeilla kummalla tavalla pääsee ylemmäksi. Eron huomaa helposti.

        Edellisellä veneellä puomin laskeminen auttoi hyvin selvästi. Se teki spinnusta tavallaan epäsymmetrisen ja vene oli hyvin nopea tiukoilla kulmilla. Puomia laskin hyvin voimakkaasti alas, jopa keulakaiteen "sisään" äärimmäisen tiukoilla kulmilla. Myös ko. spinnun suunnitelleelta Doylen pääsuunnittelijalta tuli ohje laskea puomi sivutuulessa. Ko. spinnu oli poikkeuksellisen kapea ja korkea. SL/SMG-suhde oli 2,2.

        Nykyisessä veneessä suhde on tavallisempi 1,8 ja spinnut ovat muutenkin erilaisia. Noilla ei ole löytynyt selvää viitettä siitä kannattaako puomia laskea vai ei. Yleensä lasken hieman.

        Käsittääkseeni hyvin leveissä spinnuissa (MR-veneet, monet jollat jne.) puomin nosto auttaa latistamaan spinnua. Useissa avomeriveissä taas puomin lasku auttaa avaamaan takaliikkiä, joka vähentää spinnun kallistavaa voimaa.

        Se, että spinnu vetää tiukoilla kulmilla ei vielä riitä. Edellisessä veneessäni oli ensiksi toinen spinnu, jolla kyllä pystyi ajamaan todella korkealla tuuleen, mutta vauhti oli aivan onnetonta heti kun spinnupuomi piti laittaa lähellekään keulastaagia. Fokka oli nopeampi jo jossain 100 asteen tosituulen paikkeilla.

        Vaikka uusi spinnu oli 10% pienempi se oli n. 10% nopeampi ko. kulmilla ja aina nopeampi kuin fokka, jos vain spinnulla pystyi ajamaan.


      • Antilla 36
        12+9 kirjoitti:

        En olisi aivan varma pupmin korkeudesta slöörillä. Ylös ajossa ei ole järkeä, jos vauhti on hidasta. Lyhyellä pätkällä voi kannattaa olla hidas, jos rata on kääntymässä.

        Minusta on tärkeä saada voimat eteen päin, että vene pysyy pystyssä. Siis pallo eteenpäin mieluummin kuin taakse. Siis mahdollisimman löysä skuutti aikaiseksi. Kulmat kait pitäisi olla myös samalla korkeudella. Slöörillä joudutaan kiristämään skuuttia, joka vetää purjetta alas takakulmasta. Symmetrian säilyy puomin laskussa paremoana.

        Toki puomin nosto latistaa purjetta.

        Kyllä spinnu auki pysyy tosi ylös, mutta viekö eteenpäin.

        Kyllä vie eteenpäin, mutta suurin ero syntyy siitä, että puomi alhaalla et pääse edes yhtä ylös. Hirveän tiukkaa kulmaa ei muutenkaan voi ajaa, kuin kevyessä tuulessa. Kuitenkin, jos vertaat samaa tiukkaa spinnukulmaa puomi ylhäällä / puomi alhaalla, niin puomi ylhäällä voit ajaa paljon löysemmällä skuutilla, jolloin skuuttikulmakin nousee ylemmäs. Puomi alhaalla molemmat liikkinarut ovat tiukalla joilloin etureunan pussi pakkaa spinnua ja takareunan sulkee. Mutta ken ei usko, niin koikeilkaa toisen veneen kanssa. Toki spinnun leikkaus vaikuttaa kaikkein eniten. Lenssispinnulla ei pääse yhtä ylös, kuin slöörispinnuilla. Taidetaan kyllä jo olla aika kaukana alkuperäisen kysyjän kysymyksestä.
        Tähän tuli vielä toinen ohje mieleen broachin ehkäisemisestä. Ensimmäinen toimenpide on ison löysääminen ja spinnusskuuttia vasta sitten löysälle jos tuo ei auta. Itseasiassa tehokkain konsti isosta paineiden purkuun nopeasti on kikin löysääminen. Olemme joskus kisoissa ajaneet kikiä ruffivinssiltä tiukassa spinnuslöörissä. Tässä on sekin etu, että broachin alkaessa ja ison skuuttia löysätessä aika monessa osatakilaveneessä ison puomi osuu veteen, eikä siis skuutin löysääminen auta. Kikiä löysätessä ison paine katoaa sekunnin murto-osassa ja puomin pää nousee samalla kymmeniä senttejä ylöspäin osumatta veteen. Isoissa veneissä voi ison skuuttaaja ja kikimies toimia yhdessä, niin saa vedon ihan purjeen alaosastakin pois.Tämäkin on vähän hifistelyä, jos kyse on spinnulla ajon harjoittelusta. Toisaalta, jos kisaat, niin näin toimimalla puuskaisella slöörillä, saat minuuttien edun kansaakilpailijoihin, kun vältät turhat broachit.


      • Antilla 36
        seppomartti kirjoitti:

        Kyseessä on "kiinalainen" jos väärälle puolelle broutsaa. Et pysty enää jiippaamaan eikä vene ole ohjattavissa. Spinnupuomi osoittaa pohjaan ja ison puomi preventterin ollessa kiinni osoittaa taivaaseen, Peräsin on ilmassa ja vene ajelehtii väärällä kyljellään. Preventterin ja spinnun skuutin löysäämisen jälkeen vene on jälkeen vene on otettavissa haltuun.

        Tärkeä ohje kiinalaisen varalle: spinnun skuuttia ei saa missään nimessä löysätä paineen poistamiseksi se vain lisää kaatumisvoimaa väärälle puolelle. Kun vene lähtee heilahtamaan vauhdilla 'väärälle' puolelle' on ensisijainen toimenpide kurssin nopea nosto ja spinnun skuuttaajan vimmattu sisäänskuuttaus. Kiinalaisen tapahduttua seppomartin ohjeiden mukaan. Kiinalainen on kyllä aika harvinaista herkkua normi retkipurjehduksella. Harvoin tulee ajettua niin kovassa tuulessa lenssiä spinnulla muutoin kuin kisassa. Tosin voihan tuo kiinalainen tapahtua vähän kevyemmälläkin lenssillä, jos aallokko tulee perän suojan puolelta. Etenkin vanhat pullukat, syvärunkoiset ja kapeaperäiset IOR-veneet ovat herkkiä rullaukselle.


      • spi_bum
        Antilla 36 kirjoitti:

        Kyllä vie eteenpäin, mutta suurin ero syntyy siitä, että puomi alhaalla et pääse edes yhtä ylös. Hirveän tiukkaa kulmaa ei muutenkaan voi ajaa, kuin kevyessä tuulessa. Kuitenkin, jos vertaat samaa tiukkaa spinnukulmaa puomi ylhäällä / puomi alhaalla, niin puomi ylhäällä voit ajaa paljon löysemmällä skuutilla, jolloin skuuttikulmakin nousee ylemmäs. Puomi alhaalla molemmat liikkinarut ovat tiukalla joilloin etureunan pussi pakkaa spinnua ja takareunan sulkee. Mutta ken ei usko, niin koikeilkaa toisen veneen kanssa. Toki spinnun leikkaus vaikuttaa kaikkein eniten. Lenssispinnulla ei pääse yhtä ylös, kuin slöörispinnuilla. Taidetaan kyllä jo olla aika kaukana alkuperäisen kysyjän kysymyksestä.
        Tähän tuli vielä toinen ohje mieleen broachin ehkäisemisestä. Ensimmäinen toimenpide on ison löysääminen ja spinnusskuuttia vasta sitten löysälle jos tuo ei auta. Itseasiassa tehokkain konsti isosta paineiden purkuun nopeasti on kikin löysääminen. Olemme joskus kisoissa ajaneet kikiä ruffivinssiltä tiukassa spinnuslöörissä. Tässä on sekin etu, että broachin alkaessa ja ison skuuttia löysätessä aika monessa osatakilaveneessä ison puomi osuu veteen, eikä siis skuutin löysääminen auta. Kikiä löysätessä ison paine katoaa sekunnin murto-osassa ja puomin pää nousee samalla kymmeniä senttejä ylöspäin osumatta veteen. Isoissa veneissä voi ison skuuttaaja ja kikimies toimia yhdessä, niin saa vedon ihan purjeen alaosastakin pois.Tämäkin on vähän hifistelyä, jos kyse on spinnulla ajon harjoittelusta. Toisaalta, jos kisaat, niin näin toimimalla puuskaisella slöörillä, saat minuuttien edun kansaakilpailijoihin, kun vältät turhat broachit.

        Tein äskettäin hieman tutkimusta asiasta, kun sattui kevyen tasaisen tuulen päivä. Homma toimi juuri kun Antilla sanoo eli nostamalla puomin päätä spinnun skuuttia voi sivutuulessa löysätä todella merkittävästi, ja siten haluttaessa nousta ylemmäs tuuleen.

        Toisaalta en tällä tavalla saanut aikaan mitään selkeää vauhtieroa eli kun pidin tuulikulmaa vakiona noin 80 asteessa, vene kulki 2-3 m/s tuulessa sen noin 4,5 solmua puomin pään korkeudesta riippumatta. Tai tarkemmin sanottuna puomin asennosta johtuvat nopeuden muutokset peittyivät tuulen vaihtelun aiheuttamien nopeuden muutoksien alle.


      • Spin Aakkeri
        spi_bum kirjoitti:

        Tein äskettäin hieman tutkimusta asiasta, kun sattui kevyen tasaisen tuulen päivä. Homma toimi juuri kun Antilla sanoo eli nostamalla puomin päätä spinnun skuuttia voi sivutuulessa löysätä todella merkittävästi, ja siten haluttaessa nousta ylemmäs tuuleen.

        Toisaalta en tällä tavalla saanut aikaan mitään selkeää vauhtieroa eli kun pidin tuulikulmaa vakiona noin 80 asteessa, vene kulki 2-3 m/s tuulessa sen noin 4,5 solmua puomin pään korkeudesta riippumatta. Tai tarkemmin sanottuna puomin asennosta johtuvat nopeuden muutokset peittyivät tuulen vaihtelun aiheuttamien nopeuden muutoksien alle.

        Omat kokemukset aiheesta, josta en paljoakaan tiedä...:

        Aiemmin luulin, että pääsen ylemmäs tuuleen laskemalla puomin alas, ja muodostamala spinnusta gennun, jossa siis "etuliikki" kireä, melkein suora.

        Sittemmin havaitsin, että nostamalla puomia yli vaakatason pääsen ylemmäs tuuleen kun spinnun etuliikki purjeen keskiosalta menee ulompana, jolloin purjeen kohtauskulma tuuleen on pienempi. Vauhtierosta en ole varma, mutta näin ylös en pääse tiukalla etuliikillä puomi alhaalla.


      • Joakim1
        Antilla 36 kirjoitti:

        Kyllä vie eteenpäin, mutta suurin ero syntyy siitä, että puomi alhaalla et pääse edes yhtä ylös. Hirveän tiukkaa kulmaa ei muutenkaan voi ajaa, kuin kevyessä tuulessa. Kuitenkin, jos vertaat samaa tiukkaa spinnukulmaa puomi ylhäällä / puomi alhaalla, niin puomi ylhäällä voit ajaa paljon löysemmällä skuutilla, jolloin skuuttikulmakin nousee ylemmäs. Puomi alhaalla molemmat liikkinarut ovat tiukalla joilloin etureunan pussi pakkaa spinnua ja takareunan sulkee. Mutta ken ei usko, niin koikeilkaa toisen veneen kanssa. Toki spinnun leikkaus vaikuttaa kaikkein eniten. Lenssispinnulla ei pääse yhtä ylös, kuin slöörispinnuilla. Taidetaan kyllä jo olla aika kaukana alkuperäisen kysyjän kysymyksestä.
        Tähän tuli vielä toinen ohje mieleen broachin ehkäisemisestä. Ensimmäinen toimenpide on ison löysääminen ja spinnusskuuttia vasta sitten löysälle jos tuo ei auta. Itseasiassa tehokkain konsti isosta paineiden purkuun nopeasti on kikin löysääminen. Olemme joskus kisoissa ajaneet kikiä ruffivinssiltä tiukassa spinnuslöörissä. Tässä on sekin etu, että broachin alkaessa ja ison skuuttia löysätessä aika monessa osatakilaveneessä ison puomi osuu veteen, eikä siis skuutin löysääminen auta. Kikiä löysätessä ison paine katoaa sekunnin murto-osassa ja puomin pää nousee samalla kymmeniä senttejä ylöspäin osumatta veteen. Isoissa veneissä voi ison skuuttaaja ja kikimies toimia yhdessä, niin saa vedon ihan purjeen alaosastakin pois.Tämäkin on vähän hifistelyä, jos kyse on spinnulla ajon harjoittelusta. Toisaalta, jos kisaat, niin näin toimimalla puuskaisella slöörillä, saat minuuttien edun kansaakilpailijoihin, kun vältät turhat broachit.

        Puomin korkeudesta sivutuulessa on paljon eri ohjeita. Useimmissa kuitenkin kehotetaan laskemaan alas, koska se siirtää pussia eteenpäin ja avaa takaliikkiä. Silloin spinnu kallistaa vähemmän, jarruttaa vähemmän ja ei broachaa niin herkeästi, koska voima siirtyy eteenpäin.

        Mutta homma tosiaan riippuu spinnusta ja veneestä eli lähinnä skuuttien vetosuunnasta. Jollain spinnuilla voi päästä hiukan korkeamme puomia nostamalla, mutta samalla spinnun voima siirtyy ylöspäin ja taaksepäin sekä takaliikki sulkee. Kaikki huonoja juttuja vauhdin ja veneen käsissäpysymisen kannalta.

        Tässä muutama juttu asiasta:
        http://algebra.sci.csueastbay.edu/~lstrayer/LittleWingWeb/crew homework_files/SpinPoleHeightDownwindSpeed.pdf
        http://www.northsails.co.nz/SailBetter/SpinnakerTrim/tabid/10108/Default.aspx
        http://www.bmyc.org.uk/documents/Spinnaker_Trim_Controls.pdf
        http://www.dedekam.com/spinnaker-text.html


      • 12+9
        Joakim1 kirjoitti:

        Puomin korkeudesta sivutuulessa on paljon eri ohjeita. Useimmissa kuitenkin kehotetaan laskemaan alas, koska se siirtää pussia eteenpäin ja avaa takaliikkiä. Silloin spinnu kallistaa vähemmän, jarruttaa vähemmän ja ei broachaa niin herkeästi, koska voima siirtyy eteenpäin.

        Mutta homma tosiaan riippuu spinnusta ja veneestä eli lähinnä skuuttien vetosuunnasta. Jollain spinnuilla voi päästä hiukan korkeamme puomia nostamalla, mutta samalla spinnun voima siirtyy ylöspäin ja taaksepäin sekä takaliikki sulkee. Kaikki huonoja juttuja vauhdin ja veneen käsissäpysymisen kannalta.

        Tässä muutama juttu asiasta:
        http://algebra.sci.csueastbay.edu/~lstrayer/LittleWingWeb/crew homework_files/SpinPoleHeightDownwindSpeed.pdf
        http://www.northsails.co.nz/SailBetter/SpinnakerTrim/tabid/10108/Default.aspx
        http://www.bmyc.org.uk/documents/Spinnaker_Trim_Controls.pdf
        http://www.dedekam.com/spinnaker-text.html

        Olen täsmälleen samaa mieltä kuin joakim. Takaliikin pito avoimena tärkeintä.broutsin ja voiman suunnan kannalta.

        Puuskassa kannattaa löysätä vähän skuuttia, koska puuska tulee takaa suhteellisen tuulen vuoksi. Ja kun vielä yritetään ajaa alas saa löysätä lisää, jolloin voima saadaan eteen, vauhtia ja vältetään broutsi.


      • Antilla 36
        12+9 kirjoitti:

        Olen täsmälleen samaa mieltä kuin joakim. Takaliikin pito avoimena tärkeintä.broutsin ja voiman suunnan kannalta.

        Puuskassa kannattaa löysätä vähän skuuttia, koska puuska tulee takaa suhteellisen tuulen vuoksi. Ja kun vielä yritetään ajaa alas saa löysätä lisää, jolloin voima saadaan eteen, vauhtia ja vältetään broutsi.

        Tässä tosiaan on kaksi hieman eri asiaa. Puomin lasku suhteellisen tiukassa kulmassa tosiaan parantaa vauhtia siihen asti, kun täytyy päästä vielä pikkuisen ylemmäksi. Tällöin puomin nosto antaa pelivaraa ja käy kuten spi_bum ja spin Aakkeri totesivat. Kun tuuli hieman aukeaa, voi puomia taas laskea. Sitten, kun tuuli aukeaa lisää puomia taas nostetaan. Se millä kulmilla mitäkin tehdään riippuu spinnun leikkauksesta. Mutta summa summaarum sp-puomi ylhäällä pääset ajamaan ylemmäksi, kuin puomi alhaalla. Assy toimii ihan samalla tavalla. Kapea ja korkea spinaakkeri toimii varsin tiukallakin kulmalla hyvin puomi alhaalla, kun taas leveä ja matala ei, kuten Joakim jo aiemmin totesi. Vanhat scandicup spinnut siis toimivat todella huonosti puomi alhaalla, jos halutaan päästä tiukkaan kulmaan. Mukavaa viikonloppua kaikille purjehtijoille!


      • hgdhsdfgsdfg
        jatkopinna kirjoitti:

        Hyviä neuvoja. Lisätään vielä, että koskaan ei laiteta skuutteihin päätesolmuja. Tiukan paikan tullen skuutti saa juosta blogien läpi kaikessa rauhassa. Spinnu lentää mutta mitään hankaluutta ei ole

        Hanskat käteen, jos kovassa tuulessa kerätään spinnua alapuolen skuutista vetämällä. Usein huomautan miehistölle hanskojen käytöstä ja viime kesänä sitten tuulen nopeahkosti yltyessä jätin hanskat laittamatta. 80 m2 spinnun riehuessa sivutuulessa tuuulepuolen skuutti vapautettuna se nykii niin voimakkasti, että poltin käteni. Toinen vaihtoehto olisi ollut laskea kurssi myötäiseen, jolloin spinaakerin olisi saanut isopurjeen taakaa kerättyä.


      • Joakim1
        hgdhsdfgsdfg kirjoitti:

        Hanskat käteen, jos kovassa tuulessa kerätään spinnua alapuolen skuutista vetämällä. Usein huomautan miehistölle hanskojen käytöstä ja viime kesänä sitten tuulen nopeahkosti yltyessä jätin hanskat laittamatta. 80 m2 spinnun riehuessa sivutuulessa tuuulepuolen skuutti vapautettuna se nykii niin voimakkasti, että poltin käteni. Toinen vaihtoehto olisi ollut laskea kurssi myötäiseen, jolloin spinaakerin olisi saanut isopurjeen taakaa kerättyä.

        Tai sitten olisi kannattanut päästää falli, jonka jälkeen spinnu ei riehu sivutuulessa. Silloin ei tietysti saa päästää tuulenpuolenskuuttia ennen kuin spinnu on pääosin veneessä.


      • 45+3
        Joakim1 kirjoitti:

        Tai sitten olisi kannattanut päästää falli, jonka jälkeen spinnu ei riehu sivutuulessa. Silloin ei tietysti saa päästää tuulenpuolenskuuttia ennen kuin spinnu on pääosin veneessä.

        Yli 8 m/s tuulta, niin ei kyllä kiskota 40m2 spinaakeria alapuolelta mitenkään vaan tuulepuolen kulma pitää päästä vapaaksi, joko skuutin vapauttamalla tai pikalukon avamalla skuutin päästä.


      • Joakim1
        45+3 kirjoitti:

        Yli 8 m/s tuulta, niin ei kyllä kiskota 40m2 spinaakeria alapuolelta mitenkään vaan tuulepuolen kulma pitää päästä vapaaksi, joko skuutin vapauttamalla tai pikalukon avamalla skuutin päästä.

        90 m2 spinnu kyllä tulee hienosti alas vaikka 12 m/s tuulessa päästämällä falli kokonaan auki. Vähän tähän tyyliin: https://www.youtube.com/watch?v=Cn90HCXdwOI Onnistuu myös kajuutan luukusta laskien.


      • Joakim1

      • 23+22
        Joakim1 kirjoitti:

        Tässä vielä vastaava "vähän" isoimmilla spinnuilla:
        https://www.youtube.com/watch?v=Y4GOBf99wv8&list=PLm_XbMtI-b5SgYig-4yZwqsnDQlt0wRCh

        Kovassa tuulessa (1:19):
        https://www.youtube.com/watch?v=mYKTXsRLY9Y&list=PLm_XbMtI-b5SgYig-4yZwqsnDQlt0wRCh&index=8

        Ehdottomasi tekniikka sopiikin, jos veneessä on reilusti miehistöä. Mutta jos kansimiehistönä vain 2 aikuista ja pikkulapsia, niin ei. Helppoa on lapsen vapauatta tuulepuolen skuutti ja aikuinen alkaa isopurjee alta kiskomaan spinnua kajuuttaan ja samalla aikuinen perämies tai lapsi falliia löysäten siten ettei purje mene veteen.

        Keulakannelle on turha kovassa kelissä mennä touhuamaan muutenkin, kuten videoissasi tehdään.


      • kahvia joakimille!

      • Joakim1
        23+22 kirjoitti:

        Ehdottomasi tekniikka sopiikin, jos veneessä on reilusti miehistöä. Mutta jos kansimiehistönä vain 2 aikuista ja pikkulapsia, niin ei. Helppoa on lapsen vapauatta tuulepuolen skuutti ja aikuinen alkaa isopurjee alta kiskomaan spinnua kajuuttaan ja samalla aikuinen perämies tai lapsi falliia löysäten siten ettei purje mene veteen.

        Keulakannelle on turha kovassa kelissä mennä touhuamaan muutenkin, kuten videoissasi tehdään.

        Valitan, ettei löytynyt videota perhepurjehduksesta. Ihan samalla tavalla lasken spinnun yksinkin kajuutan luukusta sivutuulessa tai kovassa tuulessa, joissa tuulenpuolen skuutin päästäminen jättää spinnun riepottelemaan tuuleen ja sivutuulessa se vielä lentää helposti isopurjeen taakse ja skuutti menee puomin väärälle puolelle.

        Ei siis tarvitse isoa miehistöä. Keulaluukkunkin lasku onnistuu helposti kahden hengen miehistöllä, mutta perhepurjehduksessa spinnua ei viitsi laittaa keulakajuuttaan.

        Tekniikka menee näin:

        1. Selvitä falli kajuuttaan.

        2. Päästä tuulenpuolen skuuttia niin, että puomi on lähellä etustaagia.

        3. Ota kiinni auki olevasta barberista kaiteen ulkopuolelta (siis plokin ja spinnun välistä) tai gaijasta, jos veneessä on tuplaskuutit.

        4. Avaa falli (kokonaan!).

        5. Vedä barberista spinnun kulma veneeseen ja sitten koko taka liikki. Pari nopeaa nykäisyä estää spinnun kastumisen, joka ei ole vaarallista kunhan tuulen puolen skuutti on vielä kiinni. Kiire ei siis ole. Spinnussa ei ole lainkaan vetoa, joten voimaa tai hanskoja ei tarvita.

        6. Kun spinnun takaliikki ja alaliikki ovat kokonaan kannella päästä tuulenpuolen skuutti ja kerää loppuosa spinnusta kajuuttaan.

        Tämä onnistuu siis yksin kelissä kuin kelissä 90 m2 spinnulla, kunhan joku tai autopilotti ohjaa. Joskus spinnun voi hiukan kastua, mutta troolaaminen on mahdotonta.

        Ei tietysti liity mitenkään alkuperäisen kysyjän spinnusukkaan, mutta kommentointkin tuota kätensä polttanutta spinnunlaskijaa.


      • vai niin
        Joakim1 kirjoitti:

        Valitan, ettei löytynyt videota perhepurjehduksesta. Ihan samalla tavalla lasken spinnun yksinkin kajuutan luukusta sivutuulessa tai kovassa tuulessa, joissa tuulenpuolen skuutin päästäminen jättää spinnun riepottelemaan tuuleen ja sivutuulessa se vielä lentää helposti isopurjeen taakse ja skuutti menee puomin väärälle puolelle.

        Ei siis tarvitse isoa miehistöä. Keulaluukkunkin lasku onnistuu helposti kahden hengen miehistöllä, mutta perhepurjehduksessa spinnua ei viitsi laittaa keulakajuuttaan.

        Tekniikka menee näin:

        1. Selvitä falli kajuuttaan.

        2. Päästä tuulenpuolen skuuttia niin, että puomi on lähellä etustaagia.

        3. Ota kiinni auki olevasta barberista kaiteen ulkopuolelta (siis plokin ja spinnun välistä) tai gaijasta, jos veneessä on tuplaskuutit.

        4. Avaa falli (kokonaan!).

        5. Vedä barberista spinnun kulma veneeseen ja sitten koko taka liikki. Pari nopeaa nykäisyä estää spinnun kastumisen, joka ei ole vaarallista kunhan tuulen puolen skuutti on vielä kiinni. Kiire ei siis ole. Spinnussa ei ole lainkaan vetoa, joten voimaa tai hanskoja ei tarvita.

        6. Kun spinnun takaliikki ja alaliikki ovat kokonaan kannella päästä tuulenpuolen skuutti ja kerää loppuosa spinnusta kajuuttaan.

        Tämä onnistuu siis yksin kelissä kuin kelissä 90 m2 spinnulla, kunhan joku tai autopilotti ohjaa. Joskus spinnun voi hiukan kastua, mutta troolaaminen on mahdotonta.

        Ei tietysti liity mitenkään alkuperäisen kysyjän spinnusukkaan, mutta kommentointkin tuota kätensä polttanutta spinnunlaskijaa.

        Perheveneessä märät purjeet ovat ikävät.

        "Joskus spinnun voi hiukan kastua,"

        niin parempi on vaan alitta hanskat käteen ja kiskoa purje vaikka isopurjeen värältä puolelta.

        "Pari nopeaa nykäisyä estää spinnun kastumisen, joka ei ole vaarallista kunhan tuulen puolen skuutti on vielä kiinni. Kiire ei siis ole. Spinnussa ei ole lainkaan vetoa, joten voimaa tai hanskoja ei tarvita."

        Felkän fallin vapauttamalla sivutuulessa spinnussa hirmuisasti vetoa vaikka spinnu olisi puoleenväliin laskettuja sitten se on meressä.


      • Joakim1
        vai niin kirjoitti:

        Perheveneessä märät purjeet ovat ikävät.

        "Joskus spinnun voi hiukan kastua,"

        niin parempi on vaan alitta hanskat käteen ja kiskoa purje vaikka isopurjeen värältä puolelta.

        "Pari nopeaa nykäisyä estää spinnun kastumisen, joka ei ole vaarallista kunhan tuulen puolen skuutti on vielä kiinni. Kiire ei siis ole. Spinnussa ei ole lainkaan vetoa, joten voimaa tai hanskoja ei tarvita."

        Felkän fallin vapauttamalla sivutuulessa spinnussa hirmuisasti vetoa vaikka spinnu olisi puoleenväliin laskettuja sitten se on meressä.

        Et ole tainnut kokeilla? Veto loppuu puolenvälin paikkeilla ja spinnu ei mene helposti veteen. Kovemmalla tuulella se jää leijumaan pari metriä veden yläpuolelle. Kevyemmässä laskee hitaasti veteen. Ei vaadi ihmeitä saada täysin kuivana sisään ja pahimmillaan kastuuu hieman jostain kohtaa.


      • suomenmestari vm 1975

    • sukat sucks

      Naureskelinpa pari viikoa sittten kun sukkailija jäi sukka jumiin puoleen väliin ja sitten se spinnu meni ritsikalle ja keulastaakin solmuun ja vaikka mitä. 30 minsaa kesti että saivat spinnun alas.

      • seppomartti

        Arvaan, että oli asymmetrinen eli ilman puomia. Sen saa tosiaan helposti etustaagin ympärille ja joskus ylä- ja alaosa ovat kiertyneet ari suuntaan. Silloin menee voi mennä runsaamminkin aikaa kun joutuu jiippaamaan edestakaisin.
        Sukilla ja rullalaitteilla saadaan aikaiseksi myös toimintahäiriöitä. Pienellä miehistöllä ne ovat kuitenkin suosittuja. Samoin oikein kovassa kelissä osaavakin miehistö tuntuu pitävän sukasta.
        Varmimmin toiminut nostomenetelmä on yllä selostettu kumirenksisysteemi. Ja poisotossa laukaisu lipuksi ja poiskeräys keulapurjeen alta. Tiimalasin/ rintsikan estona on toiminut osittain avattu rullagenoa varsin hyvin.


      • Juupis
        seppomartti kirjoitti:

        Arvaan, että oli asymmetrinen eli ilman puomia. Sen saa tosiaan helposti etustaagin ympärille ja joskus ylä- ja alaosa ovat kiertyneet ari suuntaan. Silloin menee voi mennä runsaamminkin aikaa kun joutuu jiippaamaan edestakaisin.
        Sukilla ja rullalaitteilla saadaan aikaiseksi myös toimintahäiriöitä. Pienellä miehistöllä ne ovat kuitenkin suosittuja. Samoin oikein kovassa kelissä osaavakin miehistö tuntuu pitävän sukasta.
        Varmimmin toiminut nostomenetelmä on yllä selostettu kumirenksisysteemi. Ja poisotossa laukaisu lipuksi ja poiskeräys keulapurjeen alta. Tiimalasin/ rintsikan estona on toiminut osittain avattu rullagenoa varsin hyvin.

        Kiitos kaikille fiksuista vastauksista! Spinnu on jo talviteloilla, mutta tästä riittää sulateltavaa kuivaksi kaudeksi ja toukokuussa jatketaan harjoituksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe