Sieniaika

herkuttelija3

Kerätkää kansalaiset nyt parhaita sieniä. Harjualueella ja kuusimetsissä on nyt herkkutatteja. Maultaan saman veroinen on myös voitatti. Voitattia kasvaa runsaasti monin paikoin esimerkiksi kuntoilureittien varrella. Kirkkaan keltaiset pillistöt merkitsevät usein toukatonta sientä. Pintakelmua ei tarvitse poistaa. Itse paistan voitatit isommin pilkkomatta pieninä pihveinä.

Sienipaistokseen ja -kastikkeeseen kuuluu juuri murskattu valkopippuri ja sipuli.

7

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sienimetsälle

      Metsäkylän seiskat näytti keräilevän kärpässieniä ja muita psykoaktiivisia sieniä ja nuoleskelivat niitä sitten koulun lähettyvillä.

      Hyvin kyseenalaista toimintaa kun näytti semmosia 11-12 vuotiaitakin olevan mukana.

    • ap.

      Myös makoisaa kuusenleppärouskua on runsaasti. Paistetaan kokonaisina lakit. Varret paistetaan myös.

      Jos herkkutattia tulee ylimääräistä, keitetään lohkoina niukassa nesteessä ja pussitetaan minigrip-pusseihin nesteineen. Suola ja pippureita kannattaa lisätä valmiiksi. Aikanaan valmistettaessa valutetaan liemi sulaneista sienistä syrjään paistamisen ajaksi. Lisätään kastikkeeseen nesteeksi.

    • ap.

      Yli kymmenen vuotta on mennyt ilman ruskotattihavaintoja. Nyt niitäkin näyttäisi olevan. On aivan herkkutatin veroinen, mutta vähemmän toukkaantuva. Kosketuksesta vihertyvä pillistö palaa kirkkaan keltaiseksi kypsennettäessä. Itse paistan ruskotatit pihveiksi.

    • muistuttelia

      Sieniaika jatkuu...

    • Luonnonantimia

      Kehnäsieniä löytyi iloksemme runsaasti kangasmetsistä:)

      • ap.

        Niin ja kangasrouskua. Hieman kitkerää, mutta niitäkin kannattaa kiehauttaa pusseihin talveksi. Liemi heitetään pois.


    • ap.

      Nyt on viiruvalmuskan aika sekä hallavahakkaan. Mietoja, herkullisia sieniä ja satoisia kun kohdalle osuu. Toukat ovat jo kohmettuneet eli puhtaita sieniä.

      Viiruvalmuskasta poistetaan kelmu. Hallavahakas sellaisenaan pannulle. Aivan turha on nylkeä vähäistä limaa siitä. Kannattaa katsella mänty-koivukankailta molempia.

      Suppilovahvero on varsin tympeän makuinen verrattuna edellisiin, vaikka onkin aiovan hyvä sieni sekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      267
      2081
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1359
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      52
      1221
    4. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1104
    5. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1076
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1076
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1041
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1013
    9. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      997
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      958
    Aihe