Lempo

muisti

Tietääkö kuka mitä suomalainen sana LEMPO tarkoittaa?

19

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      En.

      Mutta hieno kysymys, kiinnostaisi jos jollain olisi selvitystä tai edes jokin teoria sanasta.

      =DW=

    • naisaholainen

      Eikö koneessasi ole Googlea? Ei luulisi suunnattomasti väsyttävän sinne sana kirjoittaa.
      Minen enää jaksa hakea esille yleisesti näkyvissä olevia merkityksiä.

    • k/k
      • ...

        Tossa varmasti perää. Sana levinnyt koko suomeen ja sitä käytetään edelleen. Vanhaa perua ihan varmasti. Miten liittynee Lemminkäiseen tms? Kieli kiintoisa asia, sanojen, sanontojen takaata voi löytyä kaikenlaista kiintoisaa. Kun tuli puheeksi nyt, pitänee pitää sanaa vähän mielessä ja tutkailla, miten sitä käytetään jne. Kas, se outo kun niin kiltin kuuloinen sana, pehemeä. Paljon pehmeämpi, kuin nämät tavalliset kotomaankielessä käytettävät voimasanat. Elikäs, ilmeisimmin sana peräisi ajoilta kauan ennen kristinuskon tuloa suomeen.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Tossa varmasti perää. Sana levinnyt koko suomeen ja sitä käytetään edelleen. Vanhaa perua ihan varmasti. Miten liittynee Lemminkäiseen tms? Kieli kiintoisa asia, sanojen, sanontojen takaata voi löytyä kaikenlaista kiintoisaa. Kun tuli puheeksi nyt, pitänee pitää sanaa vähän mielessä ja tutkailla, miten sitä käytetään jne. Kas, se outo kun niin kiltin kuuloinen sana, pehemeä. Paljon pehmeämpi, kuin nämät tavalliset kotomaankielessä käytettävät voimasanat. Elikäs, ilmeisimmin sana peräisi ajoilta kauan ennen kristinuskon tuloa suomeen.

        =DW=

        Edesmennyt äitini käytti tota lemmes sanaa tarkottaen itte paholaista.


    • mimmimummi*

      Kuulin itselleni uuden sanan tässä jokupäivä......käpälikkö...en ollut aikaisemmin kuullut.... Vaikka nyt sen toisen nimen tiedänkin.... Käpälikkö kuulosti oudolta...

    • tämä on tosi

      mä tiedän, lempo on kirosana , mutta lempeämmässä muodossa kuin p e r ke l e ,

    • Viina-Matin viisuja

      -Lentokone lemmon luoma, sotakiihkon synnyttäjä.-

    • --------------------

      meilläpäin sanottiin " lempo vieköön" ku oikein suuttutti , eikä kehannu sanoa p e r ke l e ,

    • muisti

      Moni tosiaan tiesi että sana lempo tarkoittaa itse paholaista. Luin tuon etymologisesta sanakirjasta. Minua tämä kiinnosti koska isäni on kutsunut minua lempuksi. En tiedä tarkoittiko hän lempoa tai jotain muuta, hän kuitenkin oli etymologiasta kiinnostnunt. Mitä arvelette, voiko oma isä pitää tytärtään paholaisena?

      • toivottavasti ei

        Lumpuksi??


      • k/k

        Muistille
        Tääl Turussa päin saatetaan kutsua Leena nimisiä, lempuiksi.


      • miun äiti

        Oliskohan isäs paholaista tarkoittanut. Jospa lemmikistä lyhennelmä lempu.
        Miun äiti joskus sanoi minua "Luojan mieliharmiksi", en osannut sitä pahalla ottaa, enkä vieläkään.
        Olin aika villikko.


      • .mollis
        k/k kirjoitti:

        Muistille
        Tääl Turussa päin saatetaan kutsua Leena nimisiä, lempuiksi.

        Karjalassa Leena on Liena.


      • sinua hän rakasti-

        siitä olen varma....



        muisti....



        EI varmastikkaa, se oli vain jokin sana jonka hän heitti kun asia saattoi olla hiukan hankala käsitellä ääneen, ei se sinua tarkotanu, vaan ehä ongelmaa josta oli kysymys,


      • k/k
        miun äiti kirjoitti:

        Oliskohan isäs paholaista tarkoittanut. Jospa lemmikistä lyhennelmä lempu.
        Miun äiti joskus sanoi minua "Luojan mieliharmiksi", en osannut sitä pahalla ottaa, enkä vieläkään.
        Olin aika villikko.

        VAimo sanoo minuu ,herra jumala sinua


    • taasa

      Tuo "herra jumala siunaa" on yhtä mukava, kuin "voi hyvä jumala" tai lempo soikoon.

      Lueskelin juuri äitini suvun historiaa, jotka oli alkujaan Venäjän kasakoita. No, siitä sen enempää, mutta kirjasta löytyi jo unohtamani sana "taasa". Jos sitä olisi pitänyt arvata, mitä sillä tarkoitetaan, niin en olisi muistanut, mutta asia yhteydessä se oli hyvinkin tuttu sana.

    • Isot kirjaimet...
      Kouvolan musiikkia hanuristakin.

      H.

    • yhteen soppii

      Lempo ja Jumbo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe