Väsyttää ja turhauttaa kaikki

Hämärän rajoilta

Ikään kuin siinä ei olisi tarpeeksi, että joudun päivystämään isäni koko valveillaoloajan mahdollisia työjuttuja varten (tai ruokailuja; en saa itse päättää edes, mitä ja milloin syön). Nyt olen ilmainen päivystäjä kahdellekin ihmiselle, kun veljeni onnistui jälleen menettämään ajokorttinsa. Minun täytyy toimia hänen autonkuljettajanaan ilman korvausta tai oikeastaan edes kiitosta. Veljeni on tottunut siihen, että omien mokailujen jälkeen muut aina pelastavat hänet pinteestä, ja niin tälläkin kertaa.

Tilannetta hankaloittaa se, etten viitsinyt kertoa isälle veljen kortin menetyksestä, joten päivystysvuorot ovat päällekkäisiä. Jätin toistaiseksi asian kertomatta, sillä isä on maailman negatiivisin ihminen, jonka asenne imee elämänvoiman myös muilta ihmisiltä hänen ympärillään. (Jos hän menisi asenteineen lääkärin puheille, hänet varmasti diagnosoitaisiin masentuneeksi, mutta persujunttina hän pitää kaiken maailman terapioita – tai jopa parisuhteen osapuolten välistä vakavaa keskustelua suhteen ongelmista – akkojen kotkotuksina.) En yksinkertaisesti jaksaisi kuunnella sitä meuhkaamista ja veljeni ja koko äitini puolen suvun haukkumista, mikä tämän jutun paljastumisesta tulee seuraamaan. Vittuako se minulle siitä avautuu, kun olemme kahdestaan. Vaikka en pidä hänestä muulloinkaan, nuo hetket ovat ainoita, jolloin aktiivisesti toivon, että hän kuolisi mahdollisimman nopeasti.

Muutto pois peräkammarista ei näytä hirveästi edistyvän; teimme nimittäin remontin ja purimme yhden väliseinän pois, jotta minulla olisi enemmän asuintilaa. En vastustellut ajatusta, sillä joka tapauksessa muuttoni pois ei olisi aivan lähikuukausina onnistunut, ja nyt soittimeni sentään mahtuvat johonkin. Arvaan kyllä, mihin tämä hänen ehdottama remontti ajoituksineen liittyy: juuri valmistumiseni kynnyksellä hänelle iski pelko, että saatan muuttaa pois, joten elämäni mukavoittamisen lisäksi hän voi aina vedota siihen, että kun remonttikin hänen rahoillaan tehtiin, olisi kiittämätöntä olla heti lähdössä...

Ei Lebensraumini laajennuksestakaan silti ole mitään iloa harrastamiseni ja "oman elämän elämiseni" kannalta, sillä edelleenkään en saa koskaan olla kotona yksin. Jos isä lähtee johonkin sukuloimaan tms., hän vaatii, että minun on lähdettävä mukaan. Toivottavasti hän lähtisi edes talvella Thaimaahan, sillä sinne ei onneksi ole toistaiseksi ollut pakko lähteä.

Töistä saa säännöllisesti lomaa. Miksi muista ihmisistä ei saa?

P.S. Gradustani sentään ehdotettiin sen verran kelvollista arvosanaa, että lopullisen siunauksen saaminen sille vaatii vielä tiedekuntaneuvoston kokoontumista. Tuokaan ei silti jaksa piristää juuri lainkaan: koko asia tuntuu yhtä merkityksettömältä kuin muukin elämäni. Ei kai tutkielma niin hyvin olisi voinutkaan onnistua, ellei kyse olisi täysin joutavasta asiasta, joka ei hyödytä sen enempää maailmaa kuin minua itseänikään. Vain kieroutunut tyydytys siitä lähes kosmisen tason vääryydestä, että mies parhaassa iässään ja kunnossaan päättää haaskata lahjansa täydelliseen turhuuteen ajamatta puuhastelullaan kenenkään – ei edes omaa – etua, jaksaa vielä hieman kannatella. Kunnianhimottomuudessani olen sentään hyvin kunnianhimoinen; Buzz Lightyearin sanoin "Tämä ei ole lentämistä. Tämä on putoamista – tyylillä!"

19

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naisasialooseri.

      Minkä ikäinen nykyään olet? Onko koko tähänastisen elämäsi aikana yksikään vastakkaisen sukupuolen edustaja osoittanut sinua kohtaan minkäännäköistä seksuaalista kiinnostusta? Mistä ominaisuuksistasi epäilet sen johtuvan?

      Onko korttinsa polttanut veljesi menenstyneempi naisten kanssa kuin sinä? Jos on niin miksi? ja onko hän sinua vanhempi vai nuorempi?

      • Hämärän rajoilta

        Kolmekymppinen. Jonkinasteista orastavaa seksuaalista kiinnostusta on ollut muutaman kerran ilmassa, mutta se on aina karissut nopeasti, kun nainen on tutustunut paremmin minuun. (Luonnollisesti kaikki tämä on tapahtunut ennen kuin seksiasiat ovat eteneet yhtään konkreettisempaan suuntaan.) Minulla on joitakin vahvuuksia, joilla halutessani pystyn luomaan hyvän ensivaikutelman, mutta en ole enää aikoihin jaksanut yrittää tehdä edes sitä, sillä totuus kuitenkin paljastuu nopeasti ja ne pari pientä plussaa hautautuvat kymmenien miinusteni alle. Moraalini ei salli minun toimivan niin, että yrittäisin hyötyä hyvistä ominaisuuksistani ennen huonojen paljastumista: ensin koko totuus, vasta sitten katsotaan, kelpaanko. (En kelpaa.)

        Toisin kuin minä, veljeni on pitkä ja isokokoinen, maskuliinisen ja hieman rentun näköinen, ja – mikä tärkeintä – luonteeltaan ekstrovertti ja välinpitämätön. Lienee tarpeetonta mainita, että hänellä on naiskokemusta vähintään kymmenistä naisista: luku saattaa olla jopa kolminumeroinen. (Lukemaa pienentää se, että parisuhteissaan hän on kuitenkin ollut yleensä uskollinen. Ne ovat useimmiten menneet poikki siihen, että se naistyyppi, joka veljeni kaltaisista viehättyy – tai kaikkihan ne viehättyvät, mutta ne, jotka veljeni on kumppaneikseen valinnut –, eivät ole olleet järin sitoutuvaa sorttia.) Hän on minua puoli vuosikymmentä nuorempi.


      • Naisasialooseri.
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

        Kolmekymppinen. Jonkinasteista orastavaa seksuaalista kiinnostusta on ollut muutaman kerran ilmassa, mutta se on aina karissut nopeasti, kun nainen on tutustunut paremmin minuun. (Luonnollisesti kaikki tämä on tapahtunut ennen kuin seksiasiat ovat eteneet yhtään konkreettisempaan suuntaan.) Minulla on joitakin vahvuuksia, joilla halutessani pystyn luomaan hyvän ensivaikutelman, mutta en ole enää aikoihin jaksanut yrittää tehdä edes sitä, sillä totuus kuitenkin paljastuu nopeasti ja ne pari pientä plussaa hautautuvat kymmenien miinusteni alle. Moraalini ei salli minun toimivan niin, että yrittäisin hyötyä hyvistä ominaisuuksistani ennen huonojen paljastumista: ensin koko totuus, vasta sitten katsotaan, kelpaanko. (En kelpaa.)

        Toisin kuin minä, veljeni on pitkä ja isokokoinen, maskuliinisen ja hieman rentun näköinen, ja – mikä tärkeintä – luonteeltaan ekstrovertti ja välinpitämätön. Lienee tarpeetonta mainita, että hänellä on naiskokemusta vähintään kymmenistä naisista: luku saattaa olla jopa kolminumeroinen. (Lukemaa pienentää se, että parisuhteissaan hän on kuitenkin ollut yleensä uskollinen. Ne ovat useimmiten menneet poikki siihen, että se naistyyppi, joka veljeni kaltaisista viehättyy – tai kaikkihan ne viehättyvät, mutta ne, jotka veljeni on kumppaneikseen valinnut –, eivät ole olleet järin sitoutuvaa sorttia.) Hän on minua puoli vuosikymmentä nuorempi.

        Ja teillä todellakin on samat vanhemmat?

        Miten voi olla mahdollista, että omena putoaa noin kauas? Miten samasta pillusta voi tulla ulos kaksi täysin eritasoista miestä.

        Onhan minunkin pikkuveljeni YTM, mutta ei meillä kokoeroa juurikaan ole paitsi niin päin että minä olen ollut aina se atleettisempi ja lihaksikkaampi.

        Onko veljesi koskaan ottanut puheeksi totaalikokemattomuuttasi? Edes humalapäissään?


      • Hämärän rajoilta
        Naisasialooseri. kirjoitti:

        Ja teillä todellakin on samat vanhemmat?

        Miten voi olla mahdollista, että omena putoaa noin kauas? Miten samasta pillusta voi tulla ulos kaksi täysin eritasoista miestä.

        Onhan minunkin pikkuveljeni YTM, mutta ei meillä kokoeroa juurikaan ole paitsi niin päin että minä olen ollut aina se atleettisempi ja lihaksikkaampi.

        Onko veljesi koskaan ottanut puheeksi totaalikokemattomuuttasi? Edes humalapäissään?

        Samat vanhemmat, vieläpä ihan tutkitusti. Kun vanhempani erosivat, isäni käytti veljeni (joka oli tuolloin jo täysi-ikäinen) isyystestissä toiveinaan, että voisi sekä paljastaa äitini petolliseksi että sanoutua irti jo tuolloin renttumaisia taipumuksia osoittaneen veljeni verisukulaisuudesta.

        Hänen epäonnekseen kumpikaan toiveista ei toteutunut, vaan jatkossa katkerissa avautumisissa veljeni on vain "henkisesti" ja "suurimmilta osin geneettisesti" äitini puolelta.

        Ei veljeni ole ottanut asiaa puheeksi. Kai hänessäkin on sen verran hienotunteisuutta, tai sitten hän kuvittelee, että minulla on jokin salainen oma elämäni (koska en hänelle muutenkaan omista asioistani pahemmin puhu).


    • parempaa väkeäkö

      tuollaisia ne korkeasti koulutettujen perheet on teki lapsi minkä rikoksen tahansa niin kaikki saadaan anteeksi ja kaikilla on mielenterveys ongelmia mutta ammattikoulun käyneillä työläis perheillä on onnellista ja kaikki voivat hyvin rakastavassa kodissa ja lapsista tulee kunnon isejä ja äitejä miksi ja mitä siellä korkea koulussa opetetaan kun kaikki on mielenvikaisia

      • Hmmm...

        Yliopisto ja korkeakoulu passivoivat ihmisen helposti. Ei sovi kaikille.


      • bättre folk

        Ainakin kirjoittamaan olisit oppinut, jos olisit käynyt peruskoulun loppuun.


    • mies 86

      Muuta pois kotoa, ei kai sinulla ole paljoa menetettävää. Gradusta jos saat hyvän arvosanan niin saatat myös päästä jatko-opiskelijaksi.

    • Hmmm...

      Mikset vain muuta pois kotoa? Elintaso ehkä laskee vähän ja joudut tekemään omia päätöksiä enemmän, mutta eikö se ole tässä tapauksessa paremman elämän hinta?

      Yksi pahimmista mokista, mitä mies voi tässä maassa tehdä, on jäädä porukoiden luo asumaan.

      • Go for it

        Nostetaan tätä, koska potku persuuksiin lienee edelleen ajankohtainen. Nyt tosiaan kytkintä ylös, se lähteminen ei ainakaan helpotu antamalla vain ajan kulua ja itsensä juurtua näivettäväksi tuntemaansa ympäristöön.
        Olen itsekin paska tekemään päätöksiä, mutta enemmän olen katunut niitä tekemättä jääneitä kuin kepillä jäätä-asenteella tehtyjä, vaikka kaikki eivät ole suuria menestyksiä olleetkaan.


    • Vaikka on vaikea hypätä toisen ihmisen housuihin, niin kyllä se oman luukun hankkiminen vaikuttaisi sinulle ainoalta oikealta ratkaisulta.

      Ainakaan toimeentulosta on turha liikaa murehtia ellet nykyisellään nautiskele kaviaari-aamiaisista. Alimmalla perusturvalla elelee Suomessa oikeasti aika mukavasti, jos turhanpäiväiset sosiaalisen elämän kustannukset eivät ole haittaamassa, ja jos osaa edes alkeellisesti laittaa ruokaa.

      Tänään olen syönyt reilun kilon lohta paistettuna ja huomenna laitetaan tulille kunnon pizza pohjan rapeuttavan pizzakiven kanssa. Syksymmällä on tarkoitus taas höyrystää herkullisia tuoreita sinisimpukoita (6€/kilo). Sunnuntaisin toki aina possun sisäfilettä ja valkosipuliperunoita. Fyrkkaa jää tältäkin kuukaudelta yli viitisen kymppiä, vaikka pari sataa on tullut tuhlattua kaljan suurkulutukseen.

      Minullakin oli tuollainen ylihuolehtiva ja omistava faija, mutta onnekseni jouduin muuttamaan jo 20-vuotiaana toiselle opiskelupaikkakunnalle. Vapaus ja yksityisyys oikeasti nostavat elämän laatua.

    • Älä odota. Olin jo kirjoittanut, että älä odota kuin korkeintaan siihen asti, että saat gradusi ulos, mutta todellisuudessa sinun ei pitäisi odottaa hetkeäkään enempää kuin tuo mainitsemasi pari kuukautta ja tiedän varmasti paremmin kuin kukaan muu täällä, että mitä kauemmin pysyt peräkammarissa sitä vaikeampi sieltä on lähteä pois. Tilanteeseen jollain lailla tottuu ja turtuu.

      Olet onneton ja katkerakin uskoisin tekstisi perusteella. Isäsi pärjää varmasti ilman sinunkin apuasi ja sinä pärjäät ilman isääsi. Ihan oman itsesi takia sanon, että muuta pois kotoasi. Koska kuten sanoin, mitä kauemmin jatkat noin niin sitä vaikeampaa on lähteä ja sitä onnettomammaksi ja toivottomammaksi tulet.

    • Juhis100

      "Vittuako se minulle siitä avautuu, kun olemme kahdestaan. Vaikka en pidä hänestä muulloinkaan, nuo hetket ovat ainoita, jolloin aktiivisesti toivon, että hän kuolisi mahdollisimman nopeasti."
      Hänelläkin on tunteet. Oletko yrittänyt lähestyä häntä. Mitä hän on kokenut? Hän voi olla lopulta hyväkin ihminen.

      • Juhis100

        Edellisellä tarkoitan, että ihmiset riitaantuvat yleensä helposti, mutta eivät osaa sopia, vaikka oikeasti tarvitsevat toisiaan. On harhainen käsitys, että yksin olisi onnellisempaa-


    • lähde viipymättä

      Oletko miettinyt jatko-opintoihin toiseen kaupunkiin tai ulkomaille hakeutumista? Opiskelu voisi tässä tapauksessa tieysti olla joko päämäärä itsessään, tai vain exit-strategia, jolla saat itsesi ulos talosta; asetat tietoisesti itsellesi tavoitteeksi suorittaa vain paineetonta hengailua oppilaitoksessa varsinaisen intressin keskittyessä oman elämän rakentamiseen. Jos vielä opiskelisin, hakisin nyt esimerkiksi puoleksi vuodeksi vaihtoon johonkin vieraaseen maahan. Silloin aikanaan olin sekä tarpeettoman epävarma vieraassa maassa pärjäämisen suhteen (joka kyllä karisi myöhemmin nopeasti muutaman reissun jälkeen) että liian huolestunut siitä, mitä sosiaaliselle elämälleni tapahtuu, jos katkaisen tilapäisesti napanuoran silloiseen kaveripiiriin.

    • Ikkrem Imin

      Ihanan skitsofreeninen perhe :-/.

      Jos vanhemmat ei kykene olemaan aikuisiin lapsiin tasavertaisessa suhteessa, miksi olla heihin yhteydessä aktiivisesti? Ja, mikä kotihitler tuo isä, jolle liki keski-ikäinen mies ei uskalla sanoa mielipiteitään, on?

      Ja vielä, kuinka paljon sekopäinen "anoppila/appela" vaikuttaa kumppanin valinnassa?

    • elamaon1

      Isäsi ei voi täysi-ikäistä ihmistä pakottaa mihinkään noihin asioihin ja jos hän uhkaa väkivallalla niin sitä suurempi syy muuttaa heti pois. todellisuudessa suostut tanssimaan hänen pillinsä mukaan koska olet valinnut uhrimentaliteetin etkä uskalla itse ottaa vastuuta omasta elämästäsi. nyt voit jälkeen päin katkerana valittaa että isäsi pilasi elämäsi, jos ottaisit sen omiin käsiisi ja asiat menisivät huonosti (ei löytyisi naista tms) niin joutuisit kantamaan vastuun tapahtuneesta itse.

      valintoja, ihan omia valintoja.

    • ---------------

      Ilmeisen älykäs, mutta täysin kykenemätön ottamaan omaa elämäänsä haltuun edes alkeellisella tasolla. Vaikkei isäsi terapiaan suostuisikaan, niin terapiasta voisi olla sinulle itsellesi ihan oikeasti apua, jos et itse kykene muuhun kuin uhriutumiseen ja uhriutumisen itseironiseen glorifiointiin.

      Nuo ylevät periaatteesikin on vain sinulle keinoja vältellä vastuuta. Tarkoitan siis näitä, että et suostu tuomaan hyviä puoliasi esiin, koska olet muka niin superrehellinen tai et suostu tekemään mitään taloudellisesti kannattavaa, koska olet muka niin jyrkkä antikapitalisti. Jos olisit superrehellinen itsellesi, niin näkisit ehkä, että nuo periaatteet ovatkin vain suojautumiskeinoja joilla välttelet mahdollisia pettymyksiä, mutta lopputuloksena on tuollainen hidas näivettyminen jolloin elämästä tulee vain yksi venytetty pitkä pettymys useiden pienempien pettymysten ja mahdollisten onnistumisten sijaan.

      Tuossa ylempänä tulikin jo hyviä neuvoja. Pois kotoa ja mahdollisimman pian. Isälläsi on ote sinuun, jonka vuoksi et kykene tätä poismuuttoa tekemään ellet uskalla rikkoa jotain välillänne. Jonkilainen konflikti on siis välttämätön. Jos mieluummin annat itsesi kärsiä kuin haluat tuottaa isällesi pettymyksen, niin sitten se terapia sinulle on paikallaan.

    • RKJ-209

      Olet usein kertonut työskennelleesi isällesi vuosikausia ilmaiseksi vailla työsopimusta, ja kärsiväsi nyt virallisen työkokemuksen puutteesta. Miksi et ole pyytänyt isältäsi työtodistuksia (hänellä käsittääkseni on firma)? Jos hän pojastaan lainkaan välittää, luulisi hänen mielellään auttavan tällaisessa asiassa. Vai onko tämäkin yksi osa isän suunnitelmaa estää sinua lähtemästä kotoa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe