Laihuuspakko AMK:ssa

surullinen1

Kannattaa laihduttaa ennen koulun aloitusta.
Jos olet lihava, sinut kierretään kaukaa koko opiskeluajan vaikka itse olisit iloinen, avoin ja ystävällinen.
Itse naureskelin tällaisille väitteille ennen omien opiskelujen alkua ja menin kouluun suurin toivein, tapaamaan paljon uusia ihmisiä, saamaan joistakin jopa ehkä ystäviäkin ja tietysti opiskelemaan unelma-alaani AMK:hon.

Mitä sain vastaukseksi ?
Naureskelua, pilkkaa, kyseenalaistamista, hiljaisuutta joka seurasi joka kerta kun jotain sanoin. En uskonut tuollaista käytöstä enää AMK:ssa, aikuisten ihmisten kesken olevan. Sitä se kuitenkin oli, väsyin loppujen lopuksi kun en saanut mitään tukea edes opettajilta. Monen opettajankin mielstä olin laiska koska olin ylipainoinen. Voin kertoa että laihat ja normaalipainoiset ihmiset alkavat kiemurrella vaivaantuneina heti kun lihava henkilö tulee juttelemaan, oltiin sitten baarissa tai sitten luokkahuoneessa selvinpäin. Mitkään aloitusviikon tapahtumat eivät siihen vaikuta. Muutaman sanan voi kohteliaisuudesta vaihtaa ja sitten jo kirmataan omien hoikkien kavereiden perään.
Raadollista mutta totta.

Osaan olla todella mukava ja ystävällinen, mutta se ei vaikuta mihinkään kun en ole muiden mielestä hyvännäköinen. Olen kyllä kaunis kasvoiltani mutta se ei riitä jos en ole hoikka. En mitenkään tyrkytä seuraani enkä ole mitenkään "paniikissa" asiasta. Se kuitenkin vaikuttaa todella pahasti kun muut karttelevat jatkuvasti noinkin pinnallisen syyn takia.
Henkinen painolasti karttuu päivä päivältä, viikko viikolta, kunnes sen alle murtuu.

Älkää te, lukijat, itse menkö mukaan noin lapselliseen toimintaan.

18

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ai pakollinen

      Tässä rupesin miettimään omia luokkalaisiani. Luokalla on noin 30 oppilasta ja sanoisin että 2 heistä on mielestäni läskejä. Molemmilla menee hyvin ja on päässyt mukaan porukkaan. Kumpaakaan ei syrjitä millään tavalla. Olisikohan ap:n tilanteessa todellinen syy kuitenkin jossain muussa???

      • niin-

        Luokallasi on 30 ihmistä joista 2 ylipainoista,,, näkee juuri tuon että paineet olla hoikka ovat KOVAT.


      • todellisuuz
        niin- kirjoitti:

        Luokallasi on 30 ihmistä joista 2 ylipainoista,,, näkee juuri tuon että paineet olla hoikka ovat KOVAT.

        Se, että pysyy hoikkana ei kyllä paljoa vaadi... Ei millään pahalla.

        Sitä karkkia ei ole pakko mässyttää joka viikko


      • Mikä on vikana?
        todellisuuz kirjoitti:

        Se, että pysyy hoikkana ei kyllä paljoa vaadi... Ei millään pahalla.

        Sitä karkkia ei ole pakko mässyttää joka viikko

        Ei kaikkien tarvitse hoikkia olla, mut olis edes jossain normalissa painossa. Miten ihminen onnistuu olemaan ääretönläski?? Ei mee mulle jakeluun, itse en pystyis siihen vaikka yrittäisin.

        Pieni ylipaino toki tulee helposti, mutta miten ihminen onnistuu saamaan itsestään muodottoman löllerön?


      • 6 kymppinen täti

        Kaksi on mielestäsi läskejä? Eiköhän tuo kerro jo aika paljon asenteista? Jos veikkaan, niin ne kaksi "läskiä" joutuvat ponnistelemaan saadakseen toveriensa hyväksynnän.
        Elämä on siitä kummallista, että joskus asiat kääntyvät päälaelleen. Siitä kiusatusta "läskistä" tulee menestyvä, tyylinsä omaava ihminen, ja siitä kiusaajasta reppana luuseri, jota elämä kouluttaa. Nähty on!


    • Terveet elämäntavat

      Aloittajalle tiedoksi, ettei terveellisten elämäntapojen arvostaminen ole pinnallista.

      Mua kyllä ällöttää sairaan läskit ihmiset. Itelläkin kuten monella frendilläki on orastava kaljamaha ja niille keskenään naureskellaan, mutta sellaset muodottomaksi paisuneet lylleröt silti ihmetyttää.

      Kuin paljon oikein pitää syödä jotta saa ruumiinsa siihen kuntoon? Miten ihminen onnistuu olemaan liikkumatta niin, että lihoaminen noihin mittoihin onnistuu?

      Luennoilla olen pistänyt merkille muutaman pullukan syömistä luokassa. Kokoajan on joko mehu, limu tai karkkipatukka suussa. Täytyy olla joku sokeririippuvuus kun on kokoajan tungettava jotain suuhun vaikka istuu paikallaan.

    • ex-läski

      Ei ole käsittääkseni kenenkään muun tehtävä tai oikeus ruotia muiden elämäntapoja.

      Ja aloittajalle ; olen huomannut saman.
      Se "aito" hyväksyntä tuli vasta sitten kun olin laihduttanut.
      Lihaviin ei haluta edes tutustua.

    • kokenut vastaavaa

      Jaksamista aloittajalle. Olen itsekin huomannut saman asian. Jos henkilö poikkeaa ruuumiin rakenteeltaan toisista, kuvitellaan heti, että on laiska, tyhmä ja saamaton. Lisäksi kuvitellaan, että mättää ruokaa kokoajan naamaan tai ei liiku ollenkaan. Hyvin ilkeitä ajatuksia ihmisiltä, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia.

      Kenelläkään ei ole oikeus joutua toisten neuvomaksi niissä asioissa, jotka eivät hänelle kuulu mitenkään.

      • Peili käteen

        Ruumiinrakenne kertoo paljon ihmisestä.

        Lihavat on keskimäärin laiskempia, kuin hoikat. Lisäksi lihavilla ei löydy tarvittavaa selkärankaa asioiden hoitamiseen, samassa määrin kuin hoikilla. Muutenhan he olisivat hoitaneet sen ylipaino-ongelmankin kuntoon.

        Maailmassa on ihmisiä, jotka elävät synnynnäisen vamman kanssa koko elämänsä, eikä pysty tekemään sille mitään. Sitten joskut läski-moosekset kehtaavat vielä ruikuttaa lihavuudestaan ja syyttävät tilastaan kaikkea muuta kuin itseään.


    • vain yksi ominaisuus

      Todellinen syy siihen, että sinua kartetaan, saattaa sittenkin olla jossain muualla kuin lihavuudessasi. Tai ehkä kuvittelet kaiken, teet itsestäsi joka suhteessa isomman kuin olet?

      Minunkin ystäväpiirissäni on yksi todella lihava, siis todella lihava. Hän mukava ihminen. Joskus sitä mielessään ihmettelee, miten joku voi olla niin lihava. Mutta eihän tällaista koskaan sanota eikä ilmaista mitenkään. Toivottavasti.

      Minusta olisi ihan hyvä muistaa, että lihavuus on vain yksi ominaisuus. Lihavakin on paljon enemmän kaikkea muuta.

    • isonainen8

      Lihosin sairauden kanssa ja koen sen selvästi vaikuttaneen mielipiteisiin minusta. Koen myös, että se on vaikuttanut amk jatkohauissa paikan päällä ollessa. Lihavuudessani en ole pallo, vaan muodokas ja se tuntuisi olevan vielä näin naisena lyhyempi tikku.On pidetty älykkäänä,nokkela ja avoimena ihmisenä, nyt se tuntuu kuin olisin ärsyttävä tai ei oikein kuunnella ollenkaan :/ Uskon kyllä myös, että ihan varmasti vaikuttaa oma laskenut itsetunto kun sitä peilikuvan tyypiä ei enää tunnekaan. Tarvitsisin jatkokoulutusta ja alalleni ei ole helppo päästä,joten pienemmätkin silmätikut raavitaan helposti joukosta. Eniten harmittaa, että odotellessa mahdollisuutta menetän aikaa ja vanhempana on vielä vaikeampi päästä sisään.Painoni ei ole lähihetkillä laskemassa hormonaalisten ongelmien takia, jonka tutkinen ja hoito on vielä kesken.

      Eniten ahdistaa jos minua pidetään laiskana tai epäsiistinä, joka ei voisi olla yhtään kauempana totuudesta. Painan ihan kirjaimellisesti sikana (huom.) hommia ja taistelen samaan aikaan terveyteni eteen, niin kaikki se ylenkatsominen tuntuu niin epäreilulta. Takapuoleni ei nyt mielytä varmaan kaikkien silmää, mutta pitäisikö sen? En ole ikinä itse käyttäytynyt ketään toista kohtaan niin kuin itse saa palautetta tai katseita. Tai että joitain ihmisiä voi jopa ärsytykseen ahdistaa että hengitän samaa ilmaa tai vien tilaa heiltä? Olen puolipitkä ja painan 125kg, joka on ihan tähtitieteellinen luku itselleni, mutta samaan aikaan on olemassa ihmisiä jotka elävät isomman painolasti ongelman kanssa. Millä tavalla isompien ihmisten syrjiminen auttaa heitä pääsemään parempaan kuntoon? Sehän on vähän kuin punttisalilla oleva pullukka, joka kokee olevansa ei haluttu vaikka on täysin oikeassa paikassa.
      Onko se jotain alkukantaista käyttäytymistä syrjiä, vai ärsyttääkö se teitä (ketä olettekaan) vain koska ei ole esteettisen kaunis silmissänne. Ja eikö se ole aika pientä ihmiseltä, jos se ei pysty asettamaan itseään toisen asemaan? Tai pahempaa olettaa tietävänsä oman elämänsä perusteella mitä toisten ihmisten elämä tai ongelmat ovat. Se on stereotypiohin lankeamista ja tallaa aika monta lahjakasta ihmistä jalkoihin. En ole mitenkään hengellinen ihminen, mutta koen hyvin vahvasti, että " teen toisille niinkuin haluaisin itselleni tehtävän ". En tahdo kaatua katkeruuteen, koska mieluiten olen mukava ihminen kuin vihainen läski, joka ei todellakaan auta asiaa. Läskit ihmisethän ovat aina iloisia, vai miten se meni?

    • pettynyt88_

      Jokaisella voi olla omat henk.koht. mielipiteet muista, mutta AMK-tasolla opetellaan nimenomaan juuri sitä tulemista toimeen ja pystymistä työskentelemään kaikenlaisten ihmisten kanssa. Työelämässä ei tosiaan pääse valkkaamaan yhteistyökumppaneitaan esim. ulkonäön perusteella.
      Voinhan minäkin kavahtaa inhosta esim. nähdessäni anorektikon tai sillä rajalla olevan, mutta en silti mene tökkimään hänen törröttäviä kylkiluitaan ja kehota syömään jotakin.
      Voi olla päänsä sisällä mitä mieltä tahansa mutta siinä vaiheessa kun jonkun opinnot ovat (koostuessaan tottakai pääosin ryhmätöistä kuten AMK-opinnot nykyään) vaakalaudalla syrjimisen takia, olla aika kaukana hyväksyttävyydestä.

      Antakaa jumaliste kaikkien ihmisten opiskella älkääkä kohdelko heitä kuin jotain lepratautisia!

    • Omia valintoja

      Ei se AMK:ssa sen kummempaa ole kuin muuallakaan elämässä. Samanlaisuus luo helpommin yhteenkuuluvuuden tunnetta.

      En osaa muuta sanoa kuin että kannattaa joko yrittää hankkia lihavia ystäviä tai laihduttaa. Muuten tulet onnettomaksi ja yksinäiseksi ja väsyt helposti, koska tunnet olevasi erilainen ja erityisesti vielä huonommalla tavalla erilainen, kuin muut.

      Itse valitsin laihduttamisen. Koulun terkkarilta sain paljon apua. Olen pudottanut painoni normaalilukemiin ja sosiaalinen elämäni on nyt vilkasta. Kun kiloja karisi, niin silloin sen vasta huomasi, miten energiataso nousi ja alkoi jaksaa vaikka mitä. Sosiaalisen elämän vilkastuminen voi siis johtua siitäkin, että nyt jaksaa lähteä mukaan kaikkiin juttuihin, joissa tapaa uusia ihmisiä. On aivan eri asia tehdä asioita 10 kg punttien kanssa kuin ilman puntteja ...

    • kokemusta on

      Aina uuden minkätahansa ryhmän alkaessa muotoutuu ns. sosiaalinen nokkimisjärjestys. Alussa henkilöt tarkkailevat toistensa edesottamuksia ja koittavat määritellä itsekunkin reaktioita. Nokkimisjäjestyksessä korkeimmalle pääsevät henkilöt jotka vastaavat parhaiten ryhmään muodostuvia ihanteita /arvoja. Arvoista ja ihanteista eniten poikkeavat henkilöt joutuvat tavallaan osittain monien karttamiksi, syystä että ryhmän henkilöt eivät uskalla oman sosiaalise aseman huononemisen pelossa ottaan kontaktia heihin. Kaikissa muodostuvissa ryhmissä tapahtuu sama hierarkinen arvoitus. Jos yrittää liiaksi tuppautua seuraan voi joutua helposti kiusatuksi, yliyrittäminen huomataan. Osa porukasta koittaa nostaa omaa asemaansa ryhmässä saattamalla muita naurunalaiseksi. Yleensä joka luokasta löytyy joku narsistinen persoona joka osaa pyörittää rumpaa. Ystävyys suhteita kannattaa luoda semmoisiin tyypeihin joilla vaikuttaisi olevan "jalat maassa". Montakertaa he ovat niitä luokan hijaisimpia. Ajan oloon ryhmä muotoutuu ja jokaiselle lyötyy tilaa. Ei kannata luovutta vaan jatkaa sitkeästi opiskeluja, ponnistelemalla ja tuloksia saavuttamalla saat arvostusta muidenkin silmissä. Asioiden tiedostaminen helpottaa tavallaan omaa suhtautumista asiaan.

    • näin

      Mitä helvetin väliä sillä on mitä mieltä muut ovat? Ei minua koulussa kiinnosta muut ihmiset yhtään. En kaipaa koulusta ystäviäkään.

      Eli eipä voisi vähempää kiinnostaa mitä musta ajatellaan tai puhutaan.

    • lihava myös

      Ongelma on omien korviesi välissä.

    • aina voi parantaa

      Sellasta se on meno AMK:ssa, kokeiltu on. Apinarallia lapsellisten ja keskenkasvuisten pellejen seurassa. Ei ihme ettei rasvan tirskuiset läskiperseet ja muut normista poikkeavat sovi hoviin. Tulkaa lapsoset yliopistoon, en ollut alkuun uskoa todeksi miten suuri ero on.

      • yliopistohehkuttajat ry

        Oksensin hiukkasen suuhun tän viestin lukemisen jälkeen.. Turun Yliopisto on yks pahimmista syrjinnän/kiusaamisen/huutelun tyyssijoista missä koskaan on tullut aikaa vietettyä, onneksi tosin "vierailevana tähtenä" eikä varsinaisena opiskelijana.

        Vastavuorosesti Turun AMKn puolella en oo koskaan törmännyt vastaavaan. Meillä taasen osa "suosituimmista" kavereista on pulskan puoleisia (toiset läskiks vois kuvailla). Yliopiston ja AMKn eroa vois kuvata Turussa myös näin: yliopistolaiset kun järkkää bileitä niin niitten täytyy soitella baareihin et kuka ottais. Meillä AMKn puolella baarit ottaa omatoimisesti yhteyttä, kertoo varmaan tarpeeksi siitä miten sen alkomahoolin kanssa käyttäydytään.

        Plus et meiltä valmistutaan. Oikeesti. Oikeisiin töihin. Tavoiteajoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe