bulimikon elämää

mäenjaksaenää

haluaisin jakaa omaa tarinaani täällä, ja yrittää ennenkaikkea käännyttää niitä nuoria naisia(tai miksei miehiäkin), jotka tulevat tänne hakusanoin "miten oksentaa?" ja "miten tulla bulimikoksi?". tämän tyyppisiä kysymyksiä näkee vähän liian usein netissä, niin puistattavalta kuin se minusta tuntuukin.

olen lukion viimeisellä luokalla oleva tyttö, syömishäiriöitä takana 4 vuotta. 1 vuosi anoreksiaa, 1 vuosi bulimiaa "pelkillä" laksatiiveillä ja 2 vuotta bulimiaa oksentaen ja laksoja käyttäen. vaikeaa masennusta takana myös ne 4 vuotta, ajoittaisilla manian vivahteilla. yhden puoli vuotta putkeen ahmin ja oksensin joka ikinen päivä 2-20 kertaa. se teki jo tehtävänsä mun sylkirauhasilleni (kasvot turposivat), hiuksilleni, sydämen rytmille ja hampailleni. muut 1,5 vuotta bulimiaani olen oksennellut pääsäännöllisesti päivittäin, joitakin pieniä parin päivän taukoja lukuunottamatta. olen addiktoitunut, ja irti pääseminen on erittäin hankalaa.

usein tuntuu että kaipaan ahmimista kuin huumetta, sitä vain olisi pakko saada tehdä, keinolla millä hyvänsä. olen valehdellut läheisilleni tuhansia kertoja, vain että pääsisin ahmimaan. olen mm. mummolla yötä ollessani käynyt yöllä syömässä hänen keksivarastonsa ja käynyt ahdistuksissa nopeasti abc:llä ostamassa samoja keksejä takaisin kaapin täytteeksi. olen osastolla tarjoilijana ollessani (tyhjentää ylijäämät ruoat päivällisen jälkeen ja laittaa astianpesukoneen pyörimään) jäänyt kauhomaan ylijäämä ruokia suoraan astioista salaa suuhuni. tämä on näyttänyt vähintäänkin sairaalta. ja olen oksennellut pusseihin, roskikseen, metsään, eri julkisten paikkojen vessoihin ja kadulle. olen myös varastanut vanhemmiltani rahaa ja kerännyt ulkona aamu viideltä pulloja, vain että saisin ostettua suklaalevyjä.

vaikka joidenkin käsitys bulimiasta on, että siinä laihtuu ja "se on keino syödä mitä vain lihomatta", ei se ole minua ja montaa muuta bulimiaa sairastavaa tuttavaani laihduttanut grammaakaan. päin vastoin, siitä asti kun aloin oksentamaan (ja siihen asti olin vuoden ajan ahminut mutta käyttänyt laksatiivejä oksentamisen sijaan), olen lihonut noin 7kg. ja kasvot ja vatsa ovat jatkuvasti turvonneet. joten usealla on bulimiasta aivan väärä kuva, se ei ole ihanaa ja täydellistä, se on todella vakava sairaus joka voi johtaa kuolemaan siinä missä anoreksiakin. ja siitä eroon pääseminen on erittäin vaikeaa.

pahimpina päivinä ahmin noin 24 00 kaloria, eli 12 kertaa sen, mitä normaali nainen söisi päivässä. bulimiassa voi syödä äärettömiä määriä ja silti tuntea oksentamisen jälkeen raastavaa nälkää, jonka jälkeen ahmii taas ja kierre on valmis. itse tekisin mitä vain että voisin muuttaa menneisyyttä ja olla sairastumatta. bulimia on kuihduttanut mun ystävyyssuhteita, lisännyt jokapäiväistä masennusta ja ahdistusta, vaikeuttanut koulussa olemista ja tehnyt keskittymisestä tunneilla mahdotonta. olen alkanut myös tämän vuoden puolella kärsimään paniikkihäiriöistä.

nyt tuli niin pitkä viesti etten pysy itsekkään mukana.. mutta pähkinän kuoressa, ÄLKÄÄ opetelko oksentamaan, ÄLKÄÄ halutko sairastua bulimiaan. käsi sydämellä vannon, että elämänne tulee olemaan niin paljon parempaa ilman. bulimia voi viedä elämästänne vuosia, joissakin tapauksissa vanhukseksi asti. äitini on sairastanut koko ikänsä anoreksiasta bulimiaan ja sairastaa edelleen. hän on esimerkki siitä, miten vahvassa otteessa tämä sairaus voi ihmistä pitää ja miten se voi karkoittaa kaikki ihmiset ympäriltäsi.

8

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bulimikon tytär

      Kiitos rehellisestä kirjoituksesta. Itse olen tältä palstalta yrittänyt hakea tietoa läheisen sairastamaan bulimiaan ja kauhistunut juuri näitä "miten saan oksennettua"-kirjoituksia. Bulimia on nimenomaan SAIRAUS.
      MInä kirjoitin tuon "bulimikon tytär"-tekstin. Kukaan ei ole vastannut. Haluatko kertoa miten myös äitisi sairaus on vaikuttanut sinun elämääsi. Ehkä kaipaan jonkinlaista kohtalontoveria.

      • mäenjaksaenää

        Hei, kiitos että vastasit vistiini, itsekin haen kai jonkinlaisia kohtalotovereita. Käyn seuraavaksi tämän kirjoitettuani lukemassa sinin tekstisi.
        Äidin sairaus alkoi vaikuttamaan minuun vasta teini-iässä, lapsuudessa vaikutti hänen alkoholisminsa. Olen aina ollut hoikka tyttö, ja äiti minun sairastumisen pelossa jaksoi varoitella aina syömishäiriöistä ja sanoi että pitää syödä tarpeeksi. Tuolloin olin vielä terve, ja ymmärsin syömishäiriöiden vakavuuden jo vähän liiankin pienenä. Terveenä en huomannut äidin sairautta täysin, äiti on kuitenkin normaalipainoinen ja en ollut noihin aikoihin paljoa kotona/kiinnittänyt muutenkaan hulmiota äidin käyttäytymiseen.
        No, kun itse sitten sairastuin 8-luokalla, se tapahtui osittain salakavalasti. Sairastumiseeni on monia syitä, mutta yksi niistä oli että olin vihainen äidille tämän alkoholismin takia, ja olin saanut traumoja perheväkivallasta. Vasta sairastuttuani huomasin äidin käytöksen: ei syö päivällä lähes mitään, käyttää laksatiiveja ja illalla ahmii isoja kasoja ruokia. joskus käy oksentamassa, niin että tiedän. ja hänen käytöksensä etenkin bulimiaan sairastuessani oli minusta erittäin ahdistavaa. se , miten samanlainen olen hänen kanssaan niissä asioissa, joista hänessä en pidä ja joita ehkä hieman vihaankin. äiti on ollut myös työtön yli 10 vuotta eli yli puolet elämästäni, ja välillä pelkään minun päätyvän samaan kohtaloon. äiti makasi päivät kotona tv:tä katsoen, ei tehnyt ruokaa tai pessyt juuri pyykkiä.
        nyt vanhempani ovat eronneet, minäkin olen muuttanut omilleni, joten en tiedä miten äiti pärjää käytännössä nykyään. alkoholisoitunut ainakin lisää käsitykseni mukaan. mutta hänestä erossa oleminen on helpottanut hieman omaa vointiani. ja suhteemme on välimatkan avulla parantunuy huomattavasti. emme ole toistemme riesana ja ahdistuksen aiheena enää, meidän ei tarvitse katsella toisen oirehdintaa enää.

        tuli taas tosi pitkä viesti, kirjoitan kännykällä niin voi olla hirman virheitäkin..


    • anorexghost

      Niin, bulimikot luulevat että oksentaminen laihduttaa.
      Ruoka alkaa imeytyä jo heti suusta, hiilihydraatit kaikkein tehokkaimmin.
      Keho kyllä kaappaa valtaosan energiasta talteen, mutta vitamiinit ym. tarpeellinen jää imeytymättä eikä keho pysty toimimaan normaalisti ja varastoi kaiken rasvaksi. Bulimikot ovat pääosin normaali ja ylipainoisia.
      Myös rumia, koska eivät saa vitamiineja ja hivenaineita ruuasta, mutta energiaa senkin edestä. Tukka lähtee, iho on kalpea, paikat turvoksissa ja pää ei toimi.

      • youcanheal

        mutta niin ovat anorektikotkin rumia, luisevia ja hiukset lähtevät myös päästä jne. nimimerkistäsi päätellen sairastat tai ihailet anoreksiaa? muista että se tappaa vielä nopeammin, ja lähes samoilla oireilla.


      • 984243

        vajakki :D
        ruoan kalorit ja ravintoaineet imeytyy vasta ohutsuolessa. ruoanSULATUS alkaa kylläkin jos suussa kun syljen entsyymit hajottaa sitä massaa mutta ei se tarkota että se donitsin rasva ja hiilarit menee sun poskien limakalvojen läpi ja imeytyy sun kehoon naamavärkkis kautta niinku näytät kuvittelevan.

        jos bulimikko on normaali- tai ylipainoinen, se johtuu vaan siitä etteivät oksenna tarpeeksi. ruokaa jää vatsaan ja kyllä se ajan kanssa siirtyy suoleen ja tekee tehtävänsä.

        itse olen lähes parantunut syömishäiriöinen, sekä anoreksian että bulimian oireista kärsinyt. BMI oli alhaisimmillaan 13 paikkeilla ja laihtuminen senkun jatkui ja jatkui koska tyhjensin ja vesihuuhdoin vatsani aina ahmimisen jälkeen. vatsa ollikin jo vuosien paastoamisen/oksentelun jälkeen niin tottumaton sulattamaan ruokaa että saatoin illalla oksentaa aamupalani.
        ja kaikki se oli tottakai sen arvoista koska elämä oli niin perhanan ihanaa.
        lievä sydäri pisti miettimään uusiksi.


      • over-eater
        984243 kirjoitti:

        vajakki :D
        ruoan kalorit ja ravintoaineet imeytyy vasta ohutsuolessa. ruoanSULATUS alkaa kylläkin jos suussa kun syljen entsyymit hajottaa sitä massaa mutta ei se tarkota että se donitsin rasva ja hiilarit menee sun poskien limakalvojen läpi ja imeytyy sun kehoon naamavärkkis kautta niinku näytät kuvittelevan.

        jos bulimikko on normaali- tai ylipainoinen, se johtuu vaan siitä etteivät oksenna tarpeeksi. ruokaa jää vatsaan ja kyllä se ajan kanssa siirtyy suoleen ja tekee tehtävänsä.

        itse olen lähes parantunut syömishäiriöinen, sekä anoreksian että bulimian oireista kärsinyt. BMI oli alhaisimmillaan 13 paikkeilla ja laihtuminen senkun jatkui ja jatkui koska tyhjensin ja vesihuuhdoin vatsani aina ahmimisen jälkeen. vatsa ollikin jo vuosien paastoamisen/oksentelun jälkeen niin tottumaton sulattamaan ruokaa että saatoin illalla oksentaa aamupalani.
        ja kaikki se oli tottakai sen arvoista koska elämä oli niin perhanan ihanaa.
        lievä sydäri pisti miettimään uusiksi.

        Voi kamala! Itsellänikin vatsa niin sekaisin oksentamisesta ettei mikään ruoka tahdo sulaa kunnolla. Olisi hyvä syödä pieniä määriä kerralla niin ei tulisi tarvetta oksentaa(ainakaan minulla). Ongelmana on vaan se että tykkään syödä niin paljon etten pysty syödä vain vähän >


    • eksss

      HEI! Jos ruuansulaminen tuottaa ongelmia niin ostakaa suolahappo-tabletteja Life-myymälästä. Ne tehostavat vatsalaukun omaa suolahapon eritystä. Itselleni ihan korvaamaton apu. Googlettamallakin löytyy paljon vinkkejä ruuansulatuksen avuksi.

    • hamsutaa

      Siunausta sinulle :( Itselläni oli anoreksia ja vaikka nykyään olen jopa hieman ylipainoinen, koen aina syyllisyyttä syömisestä ja lasken kaloreita päässäni

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe