kun käsittelette kuvaa

kuvankorjaaja

Niin teetekö usein välitallennuksia jos korjattavaan kuvaan tulevan virheellisen korjauksen takia (täytyisi alkaa homma uudestaan), tai jos vaikka sähkö katkeaa yllättäen?

22

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 920

      Riippuu kuvasta, mutta aika usein tulee tallennettua välilläkin.

    • Alkuperäinen kannattaa säilyttää sellaisenaan ja tehdä välitallennuksia jollain lisänimellä. Esim alkuperäinen IMG1000.jpg välitallennukseen IMG1000_a.jpg jne.

      Varmaan on muitakin keinoja asian hoitamiseksi.

      • Ei kannata tehdä välitallennuksia JPG-muotoon vaan johonkn häviöttömään. Sitten tarvittaessa voi lopullisen kopion tehdä JPG:ksi (vaikka ei se nykylevykapasiteetilla välttämättä ole tarpeen, ellei kuvia ole paljoa)


      • Luulinko väärin...?
        okaro kirjoitti:

        Ei kannata tehdä välitallennuksia JPG-muotoon vaan johonkn häviöttömään. Sitten tarvittaessa voi lopullisen kopion tehdä JPG:ksi (vaikka ei se nykylevykapasiteetilla välttämättä ole tarpeen, ellei kuvia ole paljoa)

        "Ei kannata tehdä välitallennuksia JPG-muotoon vaan johonkn häviöttömään."

        Itsellä on ollut vahva luulo siitä että jpg-välitallennuksella ei ole merkitystä jollet sulje kuvaa ja avaa sitä uudestaan. Eikös se lopullinen kuitenkin jää ja levylle menneet väliversiot eivät käsittääkseni vaikuta auki olevaan työkappaleeseen...

        Tämä on itsellä vallitseva luulo, korjatkaa jos olen luullut väärin...


      • Luulen näin
        Luulinko väärin...? kirjoitti:

        "Ei kannata tehdä välitallennuksia JPG-muotoon vaan johonkn häviöttömään."

        Itsellä on ollut vahva luulo siitä että jpg-välitallennuksella ei ole merkitystä jollet sulje kuvaa ja avaa sitä uudestaan. Eikös se lopullinen kuitenkin jää ja levylle menneet väliversiot eivät käsittääkseni vaikuta auki olevaan työkappaleeseen...

        Tämä on itsellä vallitseva luulo, korjatkaa jos olen luullut väärin...

        Jos haluaa myöhemmin jatkaa muokkaamista siitä välitallennuksesta eikä alkuperäisestä niin kuvanlaadun säilyttämisen kannalta lienee parempi että se välitallennus on pakkaamattomassa muodossa (tiff tai png) eikä jpg..


    • toni.

      kyllä välitallentamista kannattaa harrastaa ja tietysti erinimellä kuin alkuperäinen kuva ja edellinen välitallenne, mulla on tuollainen joten sähkön katkeaminen ei vaikuta tehtävän loppuunviemiseen, voi tallentaa rauhassa tai jatkaa kuvanmuokkausta vaikka tunninkin tällä koneella

      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/35918/csxsh/APC-Smart-UPS-1000VA-LCD-UPS-yrityksille niitä on erikokoisia ja erihintaisia

      http://www.apc.com/products/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SMT1000I&total_watts=50

      https://www.youtube.com/watch?v=u6CKUJPMz2I tuossa televisio siinä basso-boosteri radio tietokone näyttö päällä yhtäaikaa

      https://www.youtube.com/watch?v=INklDyPtVKU

      https://www.youtube.com/watch?v=wpgIDjcmKy4

    • L-n

      Teen valitallennuksia hyvin harvoin.
      Virheeliset säädöt ei vaadi välitallennusta kun ohjelman (LR ja PS) historiasta saa aina palttua edellisiin vaiheisiin.
      Säätelen kuvia ja videoita yleensä läppärillä (MacBookProSD) joten sähkökatkoksilla ei ole mitään merkitystä (vain lisänäyttö, 4K sammuu).

    • 920

      Kun kuvaa pelkkää RAWtä niin ei ole vaaraa hävittää alkuperäistä tiedostoa, koska pitää tallentaa johonkin muuhun tiedostomuotoon.
      Ei pelkästään sähkökatkot, vaan myös odottamattomat ohjelmien kaatumiset voivat hävittää tehdyn työn. Koskee muuten myös Macciä...raskaita kokemuksia on.

    • L-n

      ”…odottamattomat ohjelmien kaatumiset voivat hävittää tehdyn työn. Koskee muuten myös Macciä...raskaita kokemuksia on.

      —mikä ohjelma se on joka tuollalailla Macissa kaatuilee, kun en ole moista moniin vuisiin tavannut?

      • 920

        Photoshoppi.


      • nbhfgsd
        920 kirjoitti:

        Photoshoppi.

        Se on varmaan adoben kiusantekoa. Adobe on halunnut (vihjaillut) lopettaa koko ohjelman Macille ja tehdä vain windowsleluja.
        Sama koskee oikeastaan kaikkia ohjelmia.
        Esim. Aftershottiin ei vieläkään ole tullut luvattuja palikoita Mac ja linux versioihin, vaikka ne windowsversiossa on jo pitkään olleet.


      • koska pitää
        920 kirjoitti:

        Photoshoppi.

        920:llä se vaan Photoshoppi kaatuilee Macillä ja hävittää tehdyn työn ...raskaita kokemuksia on!
        Lienee liiankin helppo arvata missä vika piilee?


      • 920
        koska pitää kirjoitti:

        920:llä se vaan Photoshoppi kaatuilee Macillä ja hävittää tehdyn työn ...raskaita kokemuksia on!
        Lienee liiankin helppo arvata missä vika piilee?

        No en minä macillä töitä tee. Joskus oon tehnyt, ja muutama tuttu niitä käyttää eivätk ne läppärit ja pöytäläppärit ole paljon kunnon wintoosaa parempia.


      • pöytäläppärit
        920 kirjoitti:

        No en minä macillä töitä tee. Joskus oon tehnyt, ja muutama tuttu niitä käyttää eivätk ne läppärit ja pöytäläppärit ole paljon kunnon wintoosaa parempia.

        Otan muotokuvia Elinchromella kirkkaassa auringonpaisteessa. Ei muotokuvia välttämättä oteta kirkkaassa auringonpaisteessa. Elinchromessa ei ole highspeediä. Pikkusalamat on aika leluja.

        Itse käytän jonkinverran harmaasuotimia objektiivin edessä. Yleensä mittaan salaman tehon valotusmittarilla joka näyttää aivan väärää lukemaa kun objektiivin edessä on harmaasuodin

        Photoshoppi kaatuilee Macillä. No en minä macillä töitä tee.

        Olen dismies nyt ja aina työeläkeläinen ja myyn dianegaa eduskunnassa.


    • poro6

      Mä käsittelen kuvat niin, että kaikkiin aikaisempiin vaiheisiin on mahdollista palata halutessaan. Ei haittaa vaikka muuttais vähän mieltään vaikka vuoden päästä.

      • palata?

        ”kaikkiin aikaisempiin vaiheisiin on mahdollista palata halutessaan”

        Voiko palata vaikka ei halua?


      • paljon-liikaa

        "Mä käsittelen kuvat niin, että kaikkiin aikaisempiin vaiheisiin on mahdollista palata halutessaan."

        enpä ymmärtänyt, minulla ainakaan ei voi loputtomasti peruuttaa, eikä aina lainkaan jos teee suuria kuvia. jos ei takllenna, niin alkuperäinen säilyy aitona tuntien ja satojen käsittelyjen jälkeenkin.

        epäilen että jgp ei kannata jatkuvasti välitallentaa, ei ainakaan sulkea koko kuvaa ja jatkaa myöhemmin muokkausta. kannatta käyttää kuvankäsittelyn vähemmän pakkaavaa formaattia kunnes kuva on valmis.

        Kuvankäsittelyssä on myös hyvin tärkeää että tekee käsittelyn luotettavalta näytöltä, mieluummin kahdelta.
        Kaikkein tärkeimmistä kuvista (lapset ja suku) kannatta jättää peruskuvia aidoiksi. Sillä ainakin minulla kun aloitin 1993, on ollut niin monenlaista näyttöä että jos olisin aina kuvia säädellyt, ei olisi enää aitoja värejä lainkaan.

        VIELÄ VÄLITALLENNUKSSSTA, milloinkaan en olisi enää 4 vuoteen tarvinnut välitallennuksia en suurkuvissa, en 2.5 tunnin K4 elokuvien teossa, koskaan ohjelma ei ole kaatunut niin että mitää toimenpidettä olisi menettänyt. Ja ohjelma kaatuukin vain kerran kk, vaikka teen elokuvia kotikäyttöön jatkuvasti, on videoita 30v ajalta.
        Koneen kaatumiset ovat -90 ja 2000 luvun juttuja.


      • poro6
        paljon-liikaa kirjoitti:

        "Mä käsittelen kuvat niin, että kaikkiin aikaisempiin vaiheisiin on mahdollista palata halutessaan."

        enpä ymmärtänyt, minulla ainakaan ei voi loputtomasti peruuttaa, eikä aina lainkaan jos teee suuria kuvia. jos ei takllenna, niin alkuperäinen säilyy aitona tuntien ja satojen käsittelyjen jälkeenkin.

        epäilen että jgp ei kannata jatkuvasti välitallentaa, ei ainakaan sulkea koko kuvaa ja jatkaa myöhemmin muokkausta. kannatta käyttää kuvankäsittelyn vähemmän pakkaavaa formaattia kunnes kuva on valmis.

        Kuvankäsittelyssä on myös hyvin tärkeää että tekee käsittelyn luotettavalta näytöltä, mieluummin kahdelta.
        Kaikkein tärkeimmistä kuvista (lapset ja suku) kannatta jättää peruskuvia aidoiksi. Sillä ainakin minulla kun aloitin 1993, on ollut niin monenlaista näyttöä että jos olisin aina kuvia säädellyt, ei olisi enää aitoja värejä lainkaan.

        VIELÄ VÄLITALLENNUKSSSTA, milloinkaan en olisi enää 4 vuoteen tarvinnut välitallennuksia en suurkuvissa, en 2.5 tunnin K4 elokuvien teossa, koskaan ohjelma ei ole kaatunut niin että mitää toimenpidettä olisi menettänyt. Ja ohjelma kaatuukin vain kerran kk, vaikka teen elokuvia kotikäyttöön jatkuvasti, on videoita 30v ajalta.
        Koneen kaatumiset ovat -90 ja 2000 luvun juttuja.

        ei-tuhoava käsittely on mahdollista layereiden ja smart objektien avulla.


    • paljon kunnon

      ”koskaan ohjelma ei ole kaatunut niin että mitää toimenpidettä olisi menettänyt”
      vs.
      ”ohjelmien kaatumiset voivat hävittää tehdyn työn. Koskee muuten myös Macciä...raskaita kokemuksia on … No en minä macillä töitä tee”

      Toisella ohjelmat ei kaatuile koskaan ja toisellaa taas ohjelmat kaatuilee Macilla vaikkei sitä käytäkään? Kompleksista on harrastaminen joillakin mistään mitään tietämättömillä.

    • kjfajfhgha

      Jos käyttää kunnon ohjelmia ei välitalletuksia tarvita ja alkuperäiseen voi aina palata. Itseasiassa alkuperäinen ei muutu ollenkaan, vaan muutokset on ohjelman ohjaustiedostoissa.

      • 920

        Tallennustarve riippuu siitäkin minkämoista kuvaa tekee.
        Sillointällöin pitää tehdä syväyksiä ja yhdistelmäkuvia jolloin on hyvä tehdä välitallennuksia että ei tarvitse aloittaa ihan alusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe