https://patriotpost.us/commentary/28772
Kirjoituksessa kerrotaan mm. mormonien vainoista 1838 Missorin kuvernøøri Boggs julisti mormonien karkoituslain. Oli merkillistä että niin pieni vasta vähän yli 8 vuotta sitten perustettu kirkko aiheutti niin suurta vainoa heti alussa, Joseph Smithin väitteen että hän oli nähnyt isän ja pojan, takia.
Seuraavan 8 vuoden aikana ajettiin mormonit New Yorkista Ohioon ja sieltäq Illinoisiin ja Missoriin ja sieltä Illinoisiin Nauvooseen ja lopulta Nauvoosta Utahin territorioon. Vaikka Missori näytti hyvältä ja rauhalliselta paikalta mormonienkin kohdalta.
Missori oli vahvasti orjavaltio, mormonit eivät hyväksyneet orjuutta lainkaan. Ensimmäiset mormonit saapuivat Jackson Countiin 1831, mutta pian alkoivat roskajoukot (mobs) kiusata heitä. Heidät revittiin ulos asunnoistaan, hakattiin, tervattiin ja höyhennettiin. Mormonit pakenivat Clayn countyyn. Roskajoukot seurasivat heitä ja ajoivat heidät Caldwelliin ja Davisiin. Seurasi hetken hiljaiseloa.
Kuitenkin roskajoukot jatkoivat häirintäänsä ja pian alkoivat mormonit rakentaa puolustustaan. Englantilaisten käännynnäisten tullessa tuhansin he muuttivat Missorissa alueille jossa orjuutta rakstavat missorilaiset eivät heitä suvainnu.
4.7 1838 Sidney Rigdon puhui pyhille puolustamisesta ja varoitti ulkopuolisia voimankäytöstä koska siihen aiottiin vastata.
Levottomuudet kasvoivat ja parin kuukaudne päästä poltettiin farmeja ja ajettiin mormoneja takaa.
Gallatinin vastaiskussa zmormonit polttivat pari rakennusta. Valheet ja valheelliset juorut mormonien hyökkäyksistä aiheuttivat entistä enemmän vastustusta. Kuvernöörille lähetetyt valitukset eivät kantaneet hedelmää ja ns mormonisodat alkoivat.
Kuvernööri Boggs kirjoitti mormonien karkoituskäskyn (vielä 1990 luvun lopulla sai Missorissa ampua mormonin ihan vapaasti.) 1500 militia lähetettiin etsimään mormoneja Missorista. Heidän käskynsä kuului: Mormoneja on pidettävä vihollisina ja heidät on hävitettävä tai ajaettava pois Missorin alueelta. Lokakuussa tappoivat missorilaiset kylmäverisesti kaikki miespuoliset jotka saivat käsiinsä Hauns Millin verilöylyssä.
Missorilaiset ja militia jolal ei olut oikeuksia pakottivat mormonit antautumaan, jättämään omaisuutensa ja pakenemaan osavaltiosta. Myöhemmin tämä teko tuomittiin lainvastaiseksi, mutta harmi oli jo tapahtunut.
Vaikka tästä tapahtumasta on jo kauan niin viimeaikainen mustan miehen surma tuo mieleen mormonien karkoituksen. Missorissa kiehuu edelleen.
Kiinnostava kirjoitus
16
<50
Vastaukset
- !!!
Mikä ihme se on, jos huoruutta Jumalan nimessä harjoittanut kirkko aiheutti vainoa. Eikä tuolloin asioita jätetty pelkästään viranomaisten ratkottaviksi. Pankkirosvot ja hevosvarkaat olivat yleistä riistaa:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Daltongang.jpg - Ent. mormoni
Mormonien suhtautuminen mustaihoisiin tiedetään kirkon johtavien auktoriteettien lukuisista törkeän rasistisista kirjoituksista. tiedät itsekin, että mormoneja ei vainottu sen vuoksi, että he olisivat suhtautuneet mustaihoisiin suopeasti tai vastustaneet orjuutta.
Mormoneja vainottiin heidän johtajiensa epäsiveellisen elämäntavan vuoksi. Tämä on surullista, sillä tavalliset rivimormonit menettivät moneen kertaan lähes kaiken omaisuutensa joutuessaan myymään kiireessä pilkkahintaan maatilansa, karjansa ja verstaansa. Yhä uudestaan ja uudestaan, jouduttiin muuttamaan kaukaiseen paikkaan, jossa mormonien johtajat pystyivät taas jonkin aikaa pitämään rauhassa jalkavaimojaan lain kouran ulottumattomissa.- MIstä olet
noin lukenut?
Mormoneja vainottiin siksi että he asuivat Missorissa joka oli orjavaltio ja mormonit olivat orjuutta vastaan. Ja siksi että Joseph Smith uskalsi kertoa nähneensä Isän ja Pojan, sekä saaneensa heiltä neuvoja ja lisätietoa. Olihan kristikunta virheellisesti päätellyt että kaikki profetoiminen oli lakannut ja että lisäkirjoituksia ei voitu Raamatiun lisäksi antaa.
Väärinkäsitys johtuu Ilmestyskirjan lopussa olevasta siihen aikaan yleisesti käytetystä sanonnasta kirjoituksien lopussa, jossa ssanotaan että siihen kirjoitukseen ei saa lisätä mitään. Tämä kirja joka on muuten yksi ensimmäisienä kirjoitetuista UTn kirjoista laitettiin viimeiseksi koska sillä estettiin muiden pyhien kirjojen ilmaantuminen.
Nyky käännös tosin sanoo: Joh ilm: 21: 19 Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista,.... Ennen puuttui sana ennustusten kirjasta... Mormonit eivä tole muuttaneet tai ottaneet mitään pois Raamatusta vaan lukevat samaa Raamattua kuin muutkin kristityt.- ? ? ?
MIstä olet kirjoitti:
noin lukenut?
"Moniavioisuus ilmoitus saatiin nähtävästi jo 1831. (Journal History, 26 August 1857; cited by Hyrum Leslie Andrus, Doctrines of the Kingdom (Salt Lake City, Utah: Desert Book Co., 1999), 489n436.)"
Pitääkö tämä paikkaansa? - Ent. mormoni
MIstä olet kirjoitti:
noin lukenut?
Tuleeko sinulle täysin uutena asiana, että mormonikirkon johtajat ovat antaneet rasistisia lausuntoja ja että Joseph Smith keksi moniavioisuusilmoituksen jo saman tien, kun jäi kiinni haureuden harjoittamisesta Fanny Algerin kanssa?
- Selkeyttä
Moniavosuusilmoitus annettiin Nauvoossa ja kirjoitettiin muistiin heinäkuun 12. päivänä 1843. Kirkko oli perustettu 6.4.1830. Vainoja oli ollut jo paljon ennen moniavioisuusilmoituksen saamista ja sen toteuttamista.
Moniavioisuus ilmoitus saatiin nähtävästi jo 1831. (Journal History, 26 August 1857; cited by Hyrum Leslie Andrus, Doctrines of the Kingdom (Salt Lake City, Utah: Desert Book Co., 1999), 489n436.) On olemassa jopa aikaisempikin muistiin merkintä (BY) vuodelta 1829 jolloin Joseph ja Oliver yhdessä käänsivät Mormonin kirjaa. Mutta koska BY ei vielä tuolloin oollut edes jäsen ei tätä BYn kirjaamaa oteta vakavasti.
http://en.fairmormon.org/Polygamy_book/Initiation_of_the_practice- Näin on.
nenada kirjoitti:
Moniavioisuus ilmoitus saatiin nähtävästi jo 1831. (Journal History, 26 August 1857; cited by Hyrum Leslie Andrus, Doctrines of the Kingdom (Salt Lake City, Utah: Desert Book Co., 1999), 489n436.) On olemassa jopa aikaisempikin muistiin merkintä (BY) vuodelta 1829 jolloin Joseph ja Oliver yhdessä käänsivät Mormonin kirjaa. Mutta koska BY ei vielä tuolloin oollut edes jäsen ei tätä BYn kirjaamaa oteta vakavasti.
http://en.fairmormon.org/Polygamy_book/Initiation_of_the_practiceNenada korjaa Tapanin tietoja. Siispä syytä vainoihin oli tuostakin syystä jo aiemmin. Ja ylempänä Nesnku myönsi Smithin röyhkeiden näky-väitteiden myös olleen syynä.
Ja osaksihan Smith itse on valehdellut vainoista. - Selkeyttä
Näin on. kirjoitti:
Nenada korjaa Tapanin tietoja. Siispä syytä vainoihin oli tuostakin syystä jo aiemmin. Ja ylempänä Nesnku myönsi Smithin röyhkeiden näky-väitteiden myös olleen syynä.
Ja osaksihan Smith itse on valehdellut vainoista.Näyttää siltä, ettei moniavioisuudesta annetut ilmoitukset olleet tiedossa yleisesti. Siksi niiden perusteella ei syntynyt vainojakaan. Luvun 132 johdannossa on näin:
Ilmoitus, joka annettiin profeetta Joseph Smithin kautta Nauvoossa Illinoisissa ja kirjoitettiin heinäkuun 12. päivänä 1843. Se koskee uutta ja ikuista liittoa, johon sisältyy avioliiton iankaikkisuus sekä monivaimoisuus. (History of the Church, 5:501–507.) Vaikka ilmoitus kirjoitettiin vuonna 1843, historiallisista aikakirjoista ilmenee, että profeetta oli tuntenut tässä ilmoituksessa esitetyt opit ja periaatteet vuodesta 1831 lähtien. - ? ? ?
"Moniavioisuus ilmoitus saatiin nähtävästi jo 1831. (Journal History, 26 August 1857; cited by Hyrum Leslie Andrus, Doctrines of the Kingdom (Salt Lake City, Utah: Desert Book Co., 1999), 489n436.)"
- Näin on.
Selkeyttä kirjoitti:
Näyttää siltä, ettei moniavioisuudesta annetut ilmoitukset olleet tiedossa yleisesti. Siksi niiden perusteella ei syntynyt vainojakaan. Luvun 132 johdannossa on näin:
Ilmoitus, joka annettiin profeetta Joseph Smithin kautta Nauvoossa Illinoisissa ja kirjoitettiin heinäkuun 12. päivänä 1843. Se koskee uutta ja ikuista liittoa, johon sisältyy avioliiton iankaikkisuus sekä monivaimoisuus. (History of the Church, 5:501–507.) Vaikka ilmoitus kirjoitettiin vuonna 1843, historiallisista aikakirjoista ilmenee, että profeetta oli tuntenut tässä ilmoituksessa esitetyt opit ja periaatteet vuodesta 1831 lähtien.Siis oliko vainoja vai ei? Ensin Tapani itkit, että vainottiin, sitten sanot, että ei vainottu.
Jos kerran oli yleisesti tiedossa, että Smith keksi moniavioisuus"ilmoituksen" jo 1831, et voi sulkea irstailua pois vainojen syynä. - Selkeyttä
Näin on. kirjoitti:
Siis oliko vainoja vai ei? Ensin Tapani itkit, että vainottiin, sitten sanot, että ei vainottu.
Jos kerran oli yleisesti tiedossa, että Smith keksi moniavioisuus"ilmoituksen" jo 1831, et voi sulkea irstailua pois vainojen syynä.Niin, "jos oli yleisesti tiedossa", mutta kun ei näytä olleen. Vainon syyt olivat muuta.
- Ent. mormoni
Selkeyttä kirjoitti:
Niin, "jos oli yleisesti tiedossa", mutta kun ei näytä olleen. Vainon syyt olivat muuta.
Ei tuollainen jää salaisuudeksi. Jokaisessa kylässä kaikki tietävät alle viikossa, jos joku nainen on saanut aviottoman lapsen.
Lapset kertovat aikuisille ja puhuvat leikkitovereidensa kanssa äideistään ja isästään, jolla on paljon lapsia muidenkin äitien kanssa kuin lapsen oman äidin. Ihmetellään, miksi joku mies vierailee niin usein naimattomien naisten luona tai miksi naiset, jotka aikaisemmin olivat ystäviä, riitautuivat keskenään. Riitaa tuli tietysti siitä, kenen naisen taloudessa mies ei auta tarpeeksi ja ei muutenkaan anna tarpeeksi aikaa leipäsudelleen ja tämän kanssa saamilleen äpärälapsille.
Mikään tuollainen ei jää salaan vaan tulee yleisesti tietoon. Käy vielä niikin, että kun asiaa yritetään pitää salassa, se ruokkii villejä huhuja ja tekee "moniavioisuuden" jos mahdollista vieläkin pahemmaksi, kuin mitä se ehkä käytännössä on ollut.
- toinen näkökulma
The 1838 Mormon War in Missouri. Stephen C. LeSueur. University of Missouri Press. Columbia and London, 1987. 1st paperback ed. 1990, ISBN 0-8262-0729-4.
Sana Missouri edustaa epäilemättä mormoneille vainoa. Mutta samoin kuin niin monet muut historialliset tilanteet ja tapahtumat, mormonien Missourin kausikaan ei todellisuudessa ollut yksiselitteinen mustavalkoinen “hyvät mormonit — pahat ei-mormonit” -asettelu.
Vaikka pyhät olivat olleet Missourissa vuodesta 1831, kolme tiettyä juttua johti keväällä ja kesällä 1838 tunnettuun loppuratkaisuun — pyhien karkotukseen Missourista Illinoisiin. Ensiksikin mormoneja alkoi kokoontua Missouriin suurin joukoin; toiseksi, osa heistä meni kimppaan ja perusti sisäisen miliisijoukon, joka tunnetaan nimellä daniitit; ja kolmanneksi he ottivat kirjaimellisesti sotaisan asenteen oletettuja “vihollisiaan” kohtaan kirkon ulkopuolella.
Itse en tiennyt paljon mitään näistä tapahtumista (paitsi sitä kirkossa opetettavaa tavaomaista “meitä vainottiin syyttä suotta”) ennen kuin luin LeSueurin kirjan, ja voin todella suositella sitä kenelle tahansa 1800-luvun alkupuolen Amerikan historiasta kiinnostuneelle.
Kirjailijan esipuheesta
Kiinnostukseni mormonien kokemuksiin Missourissa lähti käyntiin lähes kymmenen vuotta sitten, kun työskentelin tutkijana professori LaMar C. Berrettin alaisena Brigham Youngin yliopiston uskonnollisen tutkimuksen keskuksessa. ... Vaikka “mormonisodasta” on kirjoitettu paljon, tapahtumien uudelleen tutkimiselle on oikeutuksensa monista syistä. Hiljattainen uusien lähdemateriaalien löytö, joihin sisältyy päiväkirjoja, kirjeitä anomuksia ja virallisia dokumentteja toivat saataville suuren määrän uutta tietoa. Lisäksi useat historiikeista ovat mormonien kirjoittamia ja painottuvat heidän tekemisiinsä; tarvittiin yksityiskohtaisempi kuvaus missourilaisten asenteista ja toimista. Ei-mormoneille, jotka vastustivat anti-mormonistisia omankäden oikeuden käyttäjiä ja pyrkivät tukahduttamaan levottomuuksia, ei ole annettu tarpeeksi huomiota. Uudet lähdemateriaalit tarjoavat kiinnostavaa tietoa ja auttavat käsittämään konfliktin syitä ja miksi viranomaiset eivät kyenneet lopettamaan väkivaltaisuuksia.
Takakannesta
“Daniittien valoista hävityskäskyihin tämä kirja paljastaa lyhytsanaisesti, mitä todella tapahtui mormonien ja missourilaisten välillä. Se on läpikotaisin tutkittua asiaa ja täsmällisesti kirjoitettu, ja se paikkaa erään suurimmistä lävistä mormonihistoriassa.”
— Valeen Tippetts Avery, Mormonihistoriallisen seuran puheenjohtaja
“Vaikka viime vuosikymmeninä on kirjoitettu mormonisodasta paljon, Stephen C. LeSueur kirjoittaa tuoreella ja erittäin tarpeellisella uudella tavalla. LeSueur kirjoittaa selkeää ja suoraa proosaa, ja on näin saanut aikaan perusteellisen ja syvällisen tutkimuksen, joka antaa useita tärkeitä panoksia. ... Tämä työ on epäilemättä paras aiheesta kirjoitettu kirja.”
— Western Historical Quarterly
Sisältö
Introduction
Early Mormonism and Missouri
Rumblings of a Conflict
Trouble Begins
The Mormons Accused
The Militia Intervenes
The Mormons Retaliate
Open Warfare
War Against the Saints
Surrender
Terms of Surrender
The Richmond Court of Inquiry
Expulsion
Conclusion
Appendix: Chronology of Events in Missouri
Bibliographical Essay
http://www.mormonismi.net/kirjallisuus/lesueur.shtml - mormonismi.net -
niinpä tietenkin!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1542696Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha222001- 241996
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.891796Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?671540Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se191313Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo371202- 101201
Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan361188Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k91171