vj-lisätilitykset

yks_vj

Tietääkö kukaan (kokemuksesta?) onko mitenkä mahdollista sopia velkajärjestelyn lisätilityksistä velkojien kanssa? Oma vj päättyy ensi vuonna ja viime vuoden lisätilitykset maksoin heti pois, kun tilisiirrot saapuivat, mutta ensi vuodelle (siis tältä vuodelta) tulee reilusti enemmän lisätilityksiä enkä usko, että yhdessä erässä niitä saan maksettua. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että lisätilityksiä tulee n.2000e, joten olisi mukavaa, jos niitä saisi edes hieman pilkottua, varsinkin kun velkajärjestelyn viimeinen erä on tuplasti suurempi kuin nykyiset kk-erät (nyt 800e/kk).

16

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä onnistuu

      Kyllä ainakin omalla kohdallani sain siirrettyä lisäsuoritusten maksuja. Oli kyllä vaan kahteen paikkaan mutta kun laitoin sähköpostia ja kerroin ettei pysty maksamaan kaikkia kerralla niin suostuivat heti niille esitettyyn sopimukseen.
      Laitat vaan rehellisesti milloin ja miten saat hoidettua niin luulen että onnistuu. Siinähän on kolme kuukautta aikaa hoitaa ne lisäsuoritusmaksut niin jos et pysty siinä ajassa hoitamaan niin ota ajoissa yhteyttä.

      • yks_vj

        Kiitos vastauksestasi.


    • Hutyhugh

      Hei! Mulla on lisäsuorituksia maksamatta vuodelta 2012 muutama tonni. 2013 ei olla edes velkaneuvojan kanssa laskettu. Kukaan velkoja ei oo ottanu mitään yhteyttä. Välillä mulla laahaa kk-suorituksetkin 3-4 kk perässä, ei niistäkään koskaan tullut mitään. Ajattelin, että kun kesällä 2015 loppuu vj niin jää 700e/kk käteen enemmän ja muutamassa kuukaudessa saan maksettua noi lisäsuoritukset.

      • yks_vj

        Eikös ne velkojat otakin yhtyettä vasta velkajärjestelyn päättymisen jälkeen? Tietääkseni heidän "oikeus" laskuttaa lisäsuorituksia on vasta sitten... itselläni ei yksikään kk-suoritus ole päivääkään ollut myöhässä...


    • yks_vj

      Jäin miettimään tarkoittiko nm. "Kyllä onnistuu" sitä kolmen kuukauden aikaa siinä alkuvuodesta, kun teoriassa pitäisi lisäsuoritukset maksaa? Velkaneuvojani sanoi, että lasketaan lisätilityksen vasta sitten, kun tiedetään verotus eli n.toukokuun tienoilla... Tänään tuli viimeisin lasku postissa, siinä eräpäivään vielä toista kuukautta, toiset velkojat on reiluja :)

    • Hytuhugh

      Mulla siis 2013 lisäsuoritukset vielä laskematta. Velkaneuvoja sanoi kesällä, että laittele papereita tulemaan omaan tahtiin. Velkojillahan on kaksi vuotta vwlkajärjestelyn loppumisen jälkeen oikeus vielä periä lisäsuorituksia, eli silloin on kaikki verotukset vahvistettu ja näkevät sen todellisen tilanteen. Itse aion lasketuttaa ja mahd mukaan myös maksaa lisäsuoritukset joka vuonna, eli edelliseltä vuodelta, pysyy itse paremmin kärryillä eikä tule mitään hirmu summia maksuun kerralla. Toisaalta, sitten kun luottotiedot on puhtaat, saa helpommin lainaakin niihin lisäsuorituksiin. Vaikka olen kyllä ajatellut, että koskaan ikinä en enää lainaa ota, mutta jos nyt tohon tarkoitukseen on pakko.

      • loip

        Mitenkäs nuo lisäsuoritukset lasketaan, verotettavat tulot? Vai käydäänkö läpi tiliotteet? Mulla on tulot pienentynyt vj:n aikana.


      • yks_vj
        loip kirjoitti:

        Mitenkäs nuo lisäsuoritukset lasketaan, verotettavat tulot? Vai käydäänkö läpi tiliotteet? Mulla on tulot pienentynyt vj:n aikana.

        Eihän se sinulle sitten vaikuta mitenkään, jos tulot pienentyneet. Verotodistuksesta näkyy tulot, ei tiliotteesta, tiliotteita ei käsitellä velkajärjestelyssä.


    • Kipeä1234

      Vj muuttuu ensivuoden alusta niin että lisäsuoritukset voi hoitaa kuluvan vuoden aikana. Tämän tiedon sain vastikaan velkaneuvojaltani.

      • yks_vj

        Nää on näitä juttuja ja kun päätöksessä lukee se seuraavan vuoden ekan kolmen kuukauden aikana ja velkaneuvoja sanoo ettei ole mikään kiire ja ne laskettu vasta sitten kun verotiedot selvät, mutta hyvähän se jos tulevilla päätöksiinkin kirjattais että aikaa maksella lisätilitykset.


      • kyllä onnistuu
        yks_vj kirjoitti:

        Nää on näitä juttuja ja kun päätöksessä lukee se seuraavan vuoden ekan kolmen kuukauden aikana ja velkaneuvoja sanoo ettei ole mikään kiire ja ne laskettu vasta sitten kun verotiedot selvät, mutta hyvähän se jos tulevilla päätöksiinkin kirjattais että aikaa maksella lisätilitykset.

        Nyt en ymmärrä miten teillä on laskettu noi lisätilitykset? Velkaneuvoja laski ne mulle valmiiksi ja ilmoitti velkojille. Jos teillä on vaikka kolmen vuoden vj ja kaikki lisätilitykset on maksamatta niin siinähän on taas rahan kanssa ongelmia miten maksaa ne. Mulla ei otettu huomioon yhtään vuokran nousuja tai muitakaan menoja jotka olivat nousseet. Ja kun vj päättyi kesällä 2014 niin edellisen vuoden eli 2013 veroilmoituksen mukaan laskettiin lisätilitykset. Ja tietenkin viimeinen palkkalaskelma missä näkyi kertyneet tulot. On kyllä helpompi maksaa ne vuosittain kun siihen loppuun mullekin olisi tullut yli 3000 euron lasku. Mutta lisäaikaa niihin saa kyllä, omalla kohdallani ainakin onnistui.


      • Hytuhugh

        Velkaneuvoja laski lisätilitykset edellisen vuoden vahvistetun verotuksen mukaan, lisäksi vuoden viimeinen palkkakuitti. Kysyi multa, ilmoittaako hän velkojille vai ilmoitanko itse? Itse ilmoitan, eli kun olen maksanut jonnekin lisäsuorituksen, laitan s-postilla viestin, olen tänään maksanut teille niin ja niin paljon lisäsuoritusta vuodelta xxxx, tilille xxx, viite xxx, viestinä lisäsuoritus vuodelta xxxx. Ja liitteeksi velkaneuvojan laskelma. Helppoo kun heinänteko. Nyt muuten vasta tammikuussa laskettiin 2013 lisäsuoritukset.


      • yykaakooneeeviiii

        Mulla oli 5-vuotinen vanhan lain mukainen vj 2009-2014. Mä sain lisätilityksiä noin 5000e yhteensä. Ne katsottiin vast vj:n jälkeen. Kaikkien suurten perintätoimistojen kanssa voi sopia hyvin joustavasti. Vj-laissakin on maininta, että lisäsuoritukset tulee kohtuulistaa sellaisiin eriin, etti se aiheuta hankaluuksia maksaa. Mun erät on nyt laskettu siten, että maksan vielä 5kk ylimääräistä siten että kk-erät ovat samat kuin vj-aikana. Siis aina yhden velkojan kanssa sovittiin kokonaisumma viiteen erään 1xkk maksettavaksi. Olen kyllä koko 5 vuotta maksanut aina vj:n erät joka kk viimeinen päivä eikä maksut ole ikinä myöhästyneet päivääkään. Ehkä oli siis jo "luottoa" maksajana.Kun homman hoitaa hyvin, niin hekin joustaa.


    • Hutyhugh

      Velkaneuvoja minullekin laski valmiiksi v 2012 lisätilitykset, mutta ei se niitä mihinkään ilmoitellut. Minulla on se laskelma ja omaan tahtiin tilittelen. Tarkoitus maksella ne tämän vuoden puolella pois. V 2013 lisätilityksiä lasketaan kun saan paperit vietyä. Olen ajatellut, että kun kesällä 2015 loppuu vj, niin mulla on 2017 asti aikaa maksella noita lisätilityksiä, eihän esim. 2014 verotuskaan valmistu kun 2015 syksyllä ja 2015 verotus 2016 syksyllä. Silloinhan sen todellisen tilanteen vasta näkee.

      Tosin, hattua nostan niille, jotka ovat koko vj:n aikana pystyneet laittamaan ylimääräisestä sivuun, itse en ole, sen verran on tiukkaa ollut.

    • sikarisakari2

      Vuoden 2015 alusta lukien:

      Lisätilitykset on aikaa maksaa kertymisvuotta seuraavan vuoden loppuun mennessä, ellei maksuohjelmassa toisin määrätä. Eli 2015 kertyvät lisätilitykset vuoden 2016 loppuun mennessä. Pääsääntö on, että lisätilitysvelvollisuus ratkaistaan valmistuneen verotuksen tietojen perusteella.

    • Ughsgfs

      Vein velkaneuvojalle 2013 paperit viime syksynä kun verotus vahvistui. Ehti laskea lisätilitykset vasta nyt tammikuussa 2015.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe