Kuukausia jatkunut kutina! APUA!

kutisu

Olen rampannut lääkärissä jo muutamaan otteeseen kun iho kutiaa ihan tuskaisesti. Lääkärit eivät keksi mitään syytä. Verikokeet on kunnossa, lievä kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei ole syyhy ja toteavat että on iskenyt atooppinen ihottuma. Ihoni ei ole edes kuiva eikä päivittäinen rasvailukaan auta kutinaan. Kutina alkoi jaloista ja on nyt kuukausien aikana levinnyt koko kroppaan. Olen aivan mustelmilla ja ruvilla! Auttakaa onnetonta. Olen ihan tuskainen enkä enää tiedä mitä tehdä :(

14

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudestaa kysy

      Uudestaan lääkärille ja mielellään ihotautilääkärille. Mustelmat eivät kuulu atooppiseen ihoon.
      Jatka rasvailua.

    • kraaaps

      Onko maksa-arvoja tutkittu? Voi olla jotain ruoka-allergiaa. Itse olen luultavasti allerginen ruuassa olevassa homeelle. Jalat tai ainakin vasen jalka kutiaa nilkan seudulta. Outoa, että nimenomaan vasen jalka.

      • kutisu

        Kiitoksia vastauksista. Maksa-arvot on hyvät. Ihossa on välillä laajojakin punaisia alueita ja joissain kohdin punaisia pilkkuja paljon. Myös näiden lisäksi punaisia pieniä kutisevia patteja siellä täällä. Ei tosin missään rykelmissä ja en tiedä tuleeko patit siitä kun raapii vai huomaanko ne vasta raapiessa. Mustelmista sen verran vielä että nyt on taas vain pieniä mustelmia mutta välillä on jalat ja kädet täynnä isoja mustelmia.


      • RRRRR
        kutisu kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista. Maksa-arvot on hyvät. Ihossa on välillä laajojakin punaisia alueita ja joissain kohdin punaisia pilkkuja paljon. Myös näiden lisäksi punaisia pieniä kutisevia patteja siellä täällä. Ei tosin missään rykelmissä ja en tiedä tuleeko patit siitä kun raapii vai huomaanko ne vasta raapiessa. Mustelmista sen verran vielä että nyt on taas vain pieniä mustelmia mutta välillä on jalat ja kädet täynnä isoja mustelmia.

        Kuvailu vastaa syyhyn oireisiin. Kannattaa kysellä apteekista, syyhyn hoitoon on olemassa voide, kertahoito ja 2 vk kuluttua uusinta. Samalla kuin voitelee itsensä yöksi, kaikki vuodevaatteet pesuun 90 asteessa ja mitä ei pysty pesemään, viikoksi muovipussiin ja mieluummin pakastimeen.

        Kokeilu maksaa vähemmän kuin lääkärikäynti.

        Lääkäri ei määrittele syyhy-diagnoosia helpolla, sillä ohjeen mukaan pitäisi kaivaa esiin itse syyhypunkki ja tunnista se mikroskoopilla. Tämä on työläs, ja punkkeja on vaikea löytää kun niitä voi olla vähän. Oireet johtuvat elimistön vastareaktiosta, niinpä oireiden sijainti ei auta löyttämään sitä punkkia.

        Ohjeen mukaan punkin löytämiseksi tulisi käskeä potilas olemaan peseytymättä 3 vk jotta syyhypunkki pääsisi kunnolla lisääntymään, ja tulemaan uudestaan vastaanotolle. Silloin sen löytää helpommin.

        Järkevämpää on siis suorittaa hoito, vaikka diagnoosia ei ole varmistettu.


      • kutisu
        RRRRR kirjoitti:

        Kuvailu vastaa syyhyn oireisiin. Kannattaa kysellä apteekista, syyhyn hoitoon on olemassa voide, kertahoito ja 2 vk kuluttua uusinta. Samalla kuin voitelee itsensä yöksi, kaikki vuodevaatteet pesuun 90 asteessa ja mitä ei pysty pesemään, viikoksi muovipussiin ja mieluummin pakastimeen.

        Kokeilu maksaa vähemmän kuin lääkärikäynti.

        Lääkäri ei määrittele syyhy-diagnoosia helpolla, sillä ohjeen mukaan pitäisi kaivaa esiin itse syyhypunkki ja tunnista se mikroskoopilla. Tämä on työläs, ja punkkeja on vaikea löytää kun niitä voi olla vähän. Oireet johtuvat elimistön vastareaktiosta, niinpä oireiden sijainti ei auta löyttämään sitä punkkia.

        Ohjeen mukaan punkin löytämiseksi tulisi käskeä potilas olemaan peseytymättä 3 vk jotta syyhypunkki pääsisi kunnolla lisääntymään, ja tulemaan uudestaan vastaanotolle. Silloin sen löytää helpommin.

        Järkevämpää on siis suorittaa hoito, vaikka diagnoosia ei ole varmistettu.

        Lääkäri kuitenkin tutki aika tarkkaan ihon sormenvälejä myöten. Voisiko kuitenkin olla syyhy?


      • kutisu
        kutisu kirjoitti:

        Lääkäri kuitenkin tutki aika tarkkaan ihon sormenvälejä myöten. Voisiko kuitenkin olla syyhy?

        Kai sitä nyt edes yksi syyhyn aiheuttama tunneli jossain näkyisi jos sitä olisi?


    • kiikukkaakun

      Onko lymfooman mahdollisuus poissuljettu, turvonneita imusolmukkeita ?

      • kutisu

        No sitä ihmettelin kun kaulalla ja nivusissa tuntui patteja ja ne tutkittiin. Ihan normaaleja kuulemma. Kilpirauhanen oli vähän suurentunut. Selittäisi kai sen miksi välillä tuntuu niin hankalalta hengittää.


      • kutisu
        kutisu kirjoitti:

        No sitä ihmettelin kun kaulalla ja nivusissa tuntui patteja ja ne tutkittiin. Ihan normaaleja kuulemma. Kilpirauhanen oli vähän suurentunut. Selittäisi kai sen miksi välillä tuntuu niin hankalalta hengittää.

        Nyt onkin tilanne mennyt vielä mielenkiintoisemmaksi. Patteja saati arpia ei ole niin paljoa mutta isoja punoittavia ja kutisevia alueita jotka ovat myös ihan kuumia? Lämpökin on kokoajan yli 37.. mitä ihmettä tämä voi olla?


      • kraaps
        kutisu kirjoitti:

        Nyt onkin tilanne mennyt vielä mielenkiintoisemmaksi. Patteja saati arpia ei ole niin paljoa mutta isoja punoittavia ja kutisevia alueita jotka ovat myös ihan kuumia? Lämpökin on kokoajan yli 37.. mitä ihmettä tämä voi olla?

        Nokkosihottumaa?


      • kutisu
        kraaps kirjoitti:

        Nokkosihottumaa?

        Ei ihan semmoista, tasaista punoitusta enimmäkseen ja jos rapsuttaa niin saattaa tulla patteja. Mitenkäs jalka? Selvisikö mikä allergia moista aiheuttaa? Sain lääkärille soittoajan huomiseksi jos vaikka suostuisi laittamaan lähetteen ihosairaalaan tms.


    • tohtori3

      Ihotautilääkärille vain käymään. Hyvä ihotautilääkäri kyllä osaa tunnistaa että mistä voisi olla kyse ja ohjata oikean hoidon pariin. Mikään ei tule parantumaan ennen kuin olet saanut vaivaasi oikean diagnoosin. Voimia sekä jaksamista!

    • tuulimyllyjävastaan.

      Meitä on näemmä paljon ja ainoa asia mitä lääkärit määrää on kortisooni... antibiootti antibiootin perään ja jostain luin tämän tarttuneen koko sukuun? Mikähän meitä kaikkia yhdistää? Jäykkäkouristus rokote on käynyt mielessäni koska sen jälkeen tämä alkoi mutta tuskimpa kuitenkaan... Ennen tämän puhkeamista olin myös jonkinlaisessa nielutulehduksessa jossa kuume nousi yli neljään kymmeneen ja olin todella kipeä... Minulla on auttanut kuumalla vedellä huuhtelu ja basibakt voide sen jälkeen. Myös kumi ja hiivattomien tuotteiden välttely auttaa. Onkohan kukaan kokeillut sitä asikloviiria näihin? Minulla menossa jo neljäs tai viides vuosi, en muista enää tarkkaan koska ihotautilääkäri lopetti käynnit ja totesi tämän olevan akuutti infektio ekseema ja se siitä sitten. Aina silloin tällöin joudun hakemaan antibiootit kun on oikein paha.. Meillä myös koira jolla hiivaa korvissa eikä saada niitä paranemaan millään =( Myös luontaistuote candida forte on auttanut. Silti aina silloin tällöin pahempi... jossain se yhteys on mutta missä?

      • Anonyymi

        Ihan mielenkiinnosta niin mitä tässä kävi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe