Kokeneet hevosihmiset hoi!

ReadyOrNot?

Mä oon ehkä saamassa isokokosen, aika "tujevan" eestinponin. Joteen tässä olisi pari kysymystä johon kaipaisin vastausta:

1.Jos omistat ponin/hevosen, minkä ikäinen ja tasoinen ratsastaja olit? Millainen heppa/poni oli luonteeltaan?

2.Kyseinen poni jonka aikoisin ostaa,myydään,koska se on ratsastuskoululla eikä sovi tuntikäyttöön. Se tarvitsee kokeneen ratsaatajan koska se ei suostu lähtemään liikkeelle ja jos sille antaa rippaa se pukittaa. Sen pukeissa on kyllä aika helppo pysyä, ja jos vain ratsastaa sitä oikein se menee niinkuin ratsastaja haluaa. Menin sillä eilen ja aluksi se temppuili ja kokeili mutta kuitenkin lopputunnista nosti vastalaukat sun muut ihan hyvin. Poni on todella vahva ja arka takajaloistaan. Kannataako ostaa?

3. Minkä tasoinen ratsastaja on, jos osaa tehdä peruskoulutetulla hevosella pohkeenväistön, piaffen, vastalaukan, taka ja etuosakäännöksen ja laukanvaihdon? (Itse en siin osaa kaikkia näitä)

4. Olenko ylipäätään valmis omaan poniim, jis osaan hepalla vastalaukan,pohkeenväistön peruutuksen, tunnistan jos hevonen ontuu, sillä on kaviokuume, se on ylirasittunut tai jotain muuta sellaista. Hevosen ruokinnasta en kyllä tiedä hölkäsen pöläystä, mutta minulla on kummitäti joka osaa auttaa minua ruokinnassa. Osaan myös harjata ja varustaa hevosen itse. Minulla on jotain kokemusta pukittelevista ja itseppäisistä hevosista. Ratsastuksessa olen hypännyt vain 60 cm, ja en ole mikään taitava ratsastamaan (kai, tai sitten vain olen liian ankara itselleni :D) Omasta mielestäni olen tasoltani helppo b/c. Meillä on tallipaikka ja laitumet, kentän voimme tehdä itse.

5.Käytkö vain kokeneet ratsastajat valmennuksissa? Minkä tasoinen pitää olla, että pääsee valkkuun?

Ja ainiin, minä olen 12 vuotias, ja poni 7.

Rokotuksista en tiedä mitään, kummitätini varmaan osaa hoitaa nämäkin asiat.
plääh, toisaalta tuntuu että en ole vielä valmis, mutta kyseisen hevosen tulevaisuus on nyt minun käsissäni, laitetaanko lihoiksi vai tuleeko minulle.

6

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ReadyOrNot?

      Ohops, muutama kirjoitusvirhe :D. "Tujevan" sanan kohdalla pitäisi lukea "tukevan." Ja ekassa kysymyksessä tarkoitin sitä,että minkätasoinen olit silloin kun SAIT hevosen/ponin.. :D

    • .....

      1. Sain ekan oman ponin 12-vuotiaana. En tosiaan itse ollut tuolloin valmis hevoseen, olin kisannut HeB-tasoa ja käynyt ratsastuskoulussa n. 6 vuotta ja pari vuotta ratsastanut vuokrahevosella. Mutta äitini harrasti myös ratsastusta ja tiesi hevosista enemmän, joten hän tietysti hevosen kanssa opasti (ja sen viralliseti myös omisti).

      2. On mahdoton sanoa kannattaako ostaa vai ei.
      Näin ensi kuulemalta ei kuulsota hyvältä. Pukittelu on aina huono tapa ja se voi johtua myös kivusta, jolloin se voi paheta ajan kanssa. Toki pukittelu voi olla myös vain väärästä ratsastuksesta johtuvaa, mutta tällöinkin syy pitäisi selvittää tarkoin koska ongelma voi todellakin pahentua.
      Kannattaa muistaa että poni on nyt kuitenkin ollut ammattilaisten hoidossa. Mitä tapahtuu, kun hoidat sitä pelkästään itse? Voi hyvin olla että poni lähteekin kunnolla jekuttamaan nuorta ratsastajaa...

      Mitä tarkoitat että arka tajalaloista? Jos poni ei anna koskea takasiin, älä osta. Noin nuoren ei pidä ostaa ongelmaponia, joka on paitsi hankala ratsastaa, myös hankala hoitaa. Esim. potkiva poni on oikeasti vaarallinen ja nopeasti motivaatio ratsastukseen laskee jos kohta ei saa itse enää varusteitakaan ponille.

      Tietysti mihin poniin ikinä päädytkin, teettäkää kunnollinen ostotarkastus.



      3. "Temppujen" osaaminen ei kerro sitä, minkä tasoinen on. Oleellista on, miten hevosta ratsastaa. Koulutasoilla tärkeää on kokoamisaste. Jos katsot esim. HeC-tason suoritusta ja VaA-tason suoritusta, huomaat että hevonen liikkuu ihan eri tavalla. Tämä on se oleellinen juttu.
      Esim. pohkeenväistöä voi tehdä monella eri tasolla, erona on vain se miten sen tekee. HeC-tason ratsastaja saa hevosen menemään jonkinlaista sivuliiketta, vaativan tason ratsastaja taas saa hevosen hyvin kootussa muodossa tekemään hallittua pohkeenväistöä, jossa hevonen on juuri täsmälleen oikein asetettu ja astuu kunnolla alle.


      4. Noilla tiedoilla et taatusti yksin ponin kanssa pärjäisi, mutta hyvin harva 12v. pärjäisikään. Mutta jos kerran tätisi tietää ja on apuna joka päivä, ei sinun taidoilla ole väliä.

      5. Tunneilla/valmennuksissa voi käydä ihan minkä tasoinen vaan. Mitä kokemattomampi on, sen tärkeämpää opetus on.
      On olemassa erilaisia valmentajia, toiset opettaa kokeneempia, toiset kokemattomampia ratsukoita.




      Älä ikinä osta ponia säälistä. Kukaan ei laita hyvää ja mukavaa ponia teuraaksi, koska on paljon kannattavampaa myydä poni. Jos poni tosisaan ollaan teuraaksi viemässä, siinä on jotain isompaakin vikaa: joko siinä on vikaa terveydessä tai sitten se on luonteeltaan mahdoton.

      Teuraaksi viemisestä ei paljoa rahaa saa.

      • ReadyOrNot?

        Kiitos vastauksesta!


    • kantapäänkautta

      1. Vahva Helppo c ja 10 vuotta takana. Monta hoito- , vuokra- ja ns täysvastuuhevosta ensin.
      Poni samalainen kuin kuvailemasi, tammamainen eestiläinen ratsikoulusta hyljeksitty.

      2. Ei kannata ja perustelut omassa kirjoituksessasi.

      3. Riippuu mistä roikkuu mut heB ? Paitsi piaffe...

      4. EI KOTO PIHAAN NOIN PIENELLÄ KOKEMUKSELLA!! Tutustu sairauksiin, ruokintaan, rokotuksiin, raspauksiin, kengitykseen, anatomiaan lista jatkuu... Kai tiedät ähkyoireita?

      5. Minkä tasoinen vain voi mennä valmennukseen, riippuu tietysti valmentajasta ja jos ryhmässä niin ryhmän tasosta. Kannattaa käydä yksityistunneilla niin ratsikoulussa olleena totuus paljastuu ;)

    • Ilonaaa

      1.Jos omistat ponin/hevosen, minkä ikäinen ja tasoinen ratsastaja olit? Millainen heppa/poni oli luonteeltaan?

      - Sain oman hevosen 16-vuotiaana. Tasoltani olin silloin re 80cm ja koulu he B-A. Hevonen ei ole ehkä kaikista parhain ensihevonen, mutta minulla oli ollut ylläpidossa muita hevosia ja sitä kautta sain kokemusta niin, että pärjäsin tälle. Sillä on kilpahevosen luonne, eli säpäkkyyttä löytyy, mutta muuten kiltti.

      2.Kyseinen poni jonka aikoisin ostaa,myydään,koska se on ratsastuskoululla eikä sovi tuntikäyttöön. Se tarvitsee kokeneen ratsaatajan koska se ei suostu lähtemään liikkeelle ja jos sille antaa rippaa se pukittaa. Sen pukeissa on kyllä aika helppo pysyä, ja jos vain ratsastaa sitä oikein se menee niinkuin ratsastaja haluaa. Menin sillä eilen ja aluksi se temppuili ja kokeili mutta kuitenkin lopputunnista nosti vastalaukat sun muut ihan hyvin. Poni on todella vahva ja arka takajaloistaan. Kannataako ostaa?

      - Ei kannata ostaa liian hankalaa ponia... Ainakaan jos haluaa kehittyä. Hankalalla/nuorella ponilla on vaikea päästä kehittymään, joten suosittelisin ostamaan kokeneen opetusmestarin ensiponiksi. Pukittelu ja jalkojen arkuus saattaa olla oire jostain. Ei kannata ostaa ensimmäistä ponia tai hevosta, joka vastaan tulee.

      3. Minkä tasoinen ratsastaja on, jos osaa tehdä peruskoulutetulla hevosella pohkeenväistön, piaffen, vastalaukan, taka ja etuosakäännöksen ja laukanvaihdon? (Itse en siin osaa kaikkia näitä)

      - Riippuu ihan siitä, millä tasolla on kisannut ja miten liikkeet suorittaa.

      4. Olenko ylipäätään valmis omaan poniim, jis osaan hepalla vastalaukan,pohkeenväistön peruutuksen, tunnistan jos hevonen ontuu, sillä on kaviokuume, se on ylirasittunut tai jotain muuta sellaista. Hevosen ruokinnasta en kyllä tiedä hölkäsen pöläystä, mutta minulla on kummitäti joka osaa auttaa minua ruokinnassa. Osaan myös harjata ja varustaa hevosen itse. Minulla on jotain kokemusta pukittelevista ja itseppäisistä hevosista. Ratsastuksessa olen hypännyt vain 60 cm, ja en ole mikään taitava ratsastamaan (kai, tai sitten vain olen liian ankara itselleni :D) Omasta mielestäni olen tasoltani helppo b/c. Meillä on tallipaikka ja laitumet, kentän voimme tehdä itse.

      - Et mielestäni ole tarpeeksi kokenut ottamaan hevosta omaan pihaan. Järkevin valinta on viedä poni ratsastuskouluun, jossa joku osaa neuvoa ja katsoa perään.

      5.Käytkö vain kokeneet ratsastajat valmennuksissa? Minkä tasoinen pitää olla, että pääsee valkkuun?

      - Niin kun edellinen sanoi, että riippuu valmentajasta. Jotkut ottavat valmennukseen ratsastajia, jotka osaavat vähintään perusasiat.

    • idalottay

      1.Jos omistat ponin/hevosen, minkä ikäinen ja tasoinen ratsastaja olit? Millainen heppa/poni oli luonteeltaan?

      - Meillä on ollut minun syntymästäni asti hevosia sillä vanhempani isä sekä erityisesti äitini on innostunut niistä ihan pienestä asti ja siitä asti rakastanut niitä. Olen 15vuotias ja meillä on ollut omatalli pihassa 17vuotta. Kyseessä ei siis ole mikään erikoinen paikka,vaan meillä oli pihassa pienilato mistä äitini halusi rakennuttaa tallin isäni kanssa. Meillä on kahdeksan omaa hevosta,joista seitsemän asustavat omassa pihassa ja yksi nuorukainen on muualla,varsalaitumilla. Pihassamme olevista hevosista yksi on sh-ruuna vihtari 10v (isäni ravuri), toinen on pv tamma nelle18v (joka on äitini vanha kisahevonen)pääasiassa eläkkeellä mutta äitini ratsastaa sillä viellä,sitten kolmas on nellen varsa (josta tuli minun ja äitini yhteinen kisahevonen) kyseessä siis nyt 6v pv ruuna onni , neljäs hevosemme on newforestinponi tamma helmi 17v joka on entinen kilpaponini ja toimii nyt siskoni opetusmestarina,(siskoni on kymmenen vuotias). Sitten viides on myös isäni vanha ravuri (joka on täyseläkkeellä),23v sh tamma tuuli, kuudentena on minun kisaponini saksalainen ratsuponi tamma rose 5v ja sitten viimeisenä tallista löytyy myös minun hevoseni, 11v pv tamma diana jonka kanssa oisi tarkoitus tähdätä isompiin luokkiin kun ponivuoteni ovat ohi. Meidän varsa (joka on siis siellä varsalaitumilla toisten kanssa) niin on nyt 2v pv ori nepalus,nellen varsa ja onnin täysveli. Tulevaisuudessa vissiin äitini että siskoni ratsu.

      2.Kyseinen poni jonka aikoisin ostaa,myydään,koska se on ratsastuskoululla eikä sovi tuntikäyttöön. Se tarvitsee kokeneen ratsaatajan koska se ei suostu lähtemään liikkeelle ja jos sille antaa rippaa se pukittaa. Sen pukeissa on kyllä aika helppo pysyä, ja jos vain ratsastaa sitä oikein se menee niinkuin ratsastaja haluaa. Menin sillä eilen ja aluksi se temppuili ja kokeili mutta kuitenkin lopputunnista nosti vastalaukat sun muut ihan hyvin. Poni on todella vahva ja arka takajaloistaan. Kannataako ostaa?

      -Kannattaa käydä ratsastamassa erilaisia hevosia ja ostaa se mikä tuntuu sopivalta. Liian arkaa ei kannata hankkia.

      3. Minkä tasoinen ratsastaja on, jos osaa tehdä peruskoulutetulla hevosella pohkeenväistön, piaffen, vastalaukan, taka ja etuosakäännöksen ja laukanvaihdon? (Itse en siin osaa kaikkia näitä)

      -En osaa sanoa varmaksi mutta sanoisin noin helppoB.



      4. Olenko ylipäätään valmis omaan poniim, jis osaan hepalla vastalaukan,pohkeenväistön peruutuksen, tunnistan jos hevonen ontuu, sillä on kaviokuume, se on ylirasittunut tai jotain muuta sellaista. Hevosen ruokinnasta en kyllä tiedä hölkäsen pöläystä, mutta minulla on kummitäti joka osaa auttaa minua ruokinnassa. Osaan myös harjata ja varustaa hevosen itse. Minulla on jotain kokemusta pukittelevista ja itseppäisistä hevosista. Ratsastuksessa olen hypännyt vain 60 cm, ja en ole mikään taitava ratsastamaan (kai, tai sitten vain olen liian ankara itselleni :D) Omasta mielestäni olen tasoltani helppo b/c. Meillä on tallipaikka ja laitumet, kentän voimme tehdä itse.

      -Perjaatteessa olet kyllä,mutta ikinä ei ole liikaa kokemusta hevosista. Niistä kun oppii koko ajan lisää,mutta sinuna nyt tutustuisin rauhassa erilaisiin hevosiin. Omatalli ei ole välttämättä se paras vaihtoehto, totuus on se että todella paljon enemmän työtä ja viellä jos hevosia on monta. Mutta saa ainakin itse määritellä miten tekee asiat joka on ehdottomasti plussaa,lisäksi se on hieman halvempaa pitää omassa tallissa kun vuokrata jokaiselle karsinapaikka ei tuokaan silti ilmaista ole! Meillä on kanssa pienikenttä jossa ratsastellaan,mutta kilometrin päässä meiltä on maneesi missä sitten käydään valmennuksissa tai ratsastellaan talvisin.


      5.Käytkö vain kokeneet ratsastajat valmennuksissa? Minkä tasoinen pitää olla, että pääsee valkkuun?

      -Kaipa valmennuksiin pääsee minkä ikäiset tahansa,en nyt tarkoita ihan vasta aloittaneita. Itse aloitin käymään valmennuksessa kun olin 10v. Ja sanoisin että ainakin perus asiat tulee osata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe