Metsästäjätutkinnosta

Nythän metsästäjät kehuvat yleensä palstallaan rinta rottingilla suorittaneensa metsästäjätutkinnon. Heille tämä onkin yksi elämän suurimmista saavutuksista. He kuvittelevat sitä yhtä suureksi saavutukseksi kuin gradun kirjoittaminen, jotkut vertaavat sitä jopa tohtorin väitöskirjaan.

Lukaisin huvikseni metsästäjäntutkintoon liittyvän materiaalin nopeasti läpi ja otin selvää muutamasta aiemmin olleesta "tentistä". No joo, jos olet erittäin pöljä ja heikkolahjainen, niin voihan olla mahdollista, jotta tutkinnon tutkinnon suorittaminen ei ole sinulle helppoa. En siis yhtään ihmettele, jotta yleensä metsästystä harrastavat joutuvat yrittämään useita kertoja, jotta läpäisisivät tenttinsä. Tätä kautta ymmärrän heidän luulevansa olevansa jopa tohtoreita vihdoin saatuansa tutkinnon suoritettua. Minä osasin heti vastata oikein kaikkiin kysymyksiin.

Voi olla, että oikealla maisterilla ja varsinkin tohtorilla on joskus vaikeuksia ymmärtää käytännön asioita. Sama asia pätee myös näiden "metsästäjämaistereitten" kohdalla:

Minähän olen usein kirjoittanut, kuinka sutta pelkäävillä ihmisillä ja siten erityisesti metsästäjillä on vaikeuksia erottaa suden jäljet vaikkapa koiran, kissan, jäniksen tai jopa myyrän jäljistä. Jatkuvasti nämä vajakit ampuvat hirviä teerenä, serkkupoikaa metsona, naapurin koiraa sutena, omaa vaimoansa kännipäissään ja niin edelleen loputtomiin asti. Luulisi, että tutkinnon suorittanut henkilö kykenisi erottamaan jyvät akanoista. Mistä sitten johtuu tämä ristiriita?

Noh, tyhmmydestä ja hysteerisestä pelosta. Ei teoriaopinnoista ole mitään hyötyä paniikissa. Hysterian pauloihin joutunut ihminen voi oikeasti luulla minkä tahansa eläimen jättämiä jälkiä suden jäljiksi ja tyhmällä on muutenkin vaikea käsittää lukemaansa. Kyseinen tutkinto on vielä naurettavan helppoa kamaa fiksulle. Yleensä myös liiallinen alkoholin käyttö aiheuttaa harha-aistimuksia metsästäjien keskuudessa.

Laitan seuraavaksi esille muutamia metsästäjätutkinnossa jatkuvasti olleita kysymyksiä:

20

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No niin, olkaapa hyvät. Tässä maistereille pohdittavaa:

      1) Elävänä pyytävässä loukussasi on supikoira. Voit lopettaa eläimen

      a) mopon pakokaasulla
      b) ampumalla aivoihin
      c) hukuttamalla ojaan

      2) Ajat mopolla yleisellä tiellä ja huomaat tiellä metson. On luvallinen metsästysaika,

      a) et saa ampua tiellä olevaa metsoa
      b) jätät mopon 150 metrin päähän ja hiivit ampumaan tiellä olevan metson

      3) Kanalintuja riiputetaan ennen ruoaksi valmistamista

      a) useita viikkoja, jotta bakteerit kuolisivat
      b) jotta liha mureutuisi
      c) mikäli lintu ei ole kuollut välittömästi

      4) Hirven saa laillisesti tappaa

      a) siihen tarkoitukseen tarkoitetulla hirvikiväärillä
      b) kirveellä
      c) myrkyttämällä
      d) juoksuttamalla koirien avulla kuoliaaksi

      5) Kumpi seuraavista on kanalintu?

      a) metso
      b) varpunen

      6) Suositeltavin ase hirvijahtiin on

      a) pieni pistooli
      b) jalkajousi
      c) kääntöveitsi
      d) hirvikivääri

      Yleensä taso on, jotta jos osaat vastata edes puoliin tehtävistä oikein, niin olet läpipäässyt ja siten maisterisainesta.

      • metsästäjäpoika

        Minähä vuona nuo kysymykset muka oli? itse oon yrittäny monta kertaa läpi mutta minusta tuntuu, että pikkusen vaikeampia kysymyksiä oli silloin. Voitko laittaa noihin kysymyksiin oikeat vastaukset, nii jos niitä satuttais kysymään uudestaan kun yritän taas tenttiä tuotan tutkintoa. Ainakin nuo kolme ensimmäistä kysymystä on minusta aika haastavia ja ei nuo loputkaan mitään itsestäänselviä ole.


      • metsästäjäpoika
        metsästäjäpoika kirjoitti:

        Minähä vuona nuo kysymykset muka oli? itse oon yrittäny monta kertaa läpi mutta minusta tuntuu, että pikkusen vaikeampia kysymyksiä oli silloin. Voitko laittaa noihin kysymyksiin oikeat vastaukset, nii jos niitä satuttais kysymään uudestaan kun yritän taas tenttiä tuotan tutkintoa. Ainakin nuo kolme ensimmäistä kysymystä on minusta aika haastavia ja ei nuo loputkaan mitään itsestäänselviä ole.

        Oon aika varma että vitostehtävän oikea ratkaisu on varpunen. Äiti joskus sanoi että oli pulleita varpusia yhtenä vuonna niin sehän selvästi tarkoittaa kanalintua. Metso tuskin on edes lintu. Tämä on varmaan jokin kompakysymys?


      • metsästäjäpoika
        metsästäjäpoika kirjoitti:

        Oon aika varma että vitostehtävän oikea ratkaisu on varpunen. Äiti joskus sanoi että oli pulleita varpusia yhtenä vuonna niin sehän selvästi tarkoittaa kanalintua. Metso tuskin on edes lintu. Tämä on varmaan jokin kompakysymys?

        Nelostehtävä on kans aika vaikea. Hirvihän kuolee kaikkiin noista vaihtoehdoista, mutta valita niistä sitten se oikea! Onkohan tähän tehtävään useita ratkaisuja. On nämä hankalia.


      • metsästäjäpoika
        metsästäjäpoika kirjoitti:

        Nelostehtävä on kans aika vaikea. Hirvihän kuolee kaikkiin noista vaihtoehdoista, mutta valita niistä sitten se oikea! Onkohan tähän tehtävään useita ratkaisuja. On nämä hankalia.

        Kutostehtävässä ihmetyttää tuo pieni pistooli. Kyllähän hirvi kuolisi varmemmin isolla pistoolilla ammuttuun laukaukseen. Siksipä ajattele että ainakaan tuo a-kohta ei ole oikea vastaus tässä kysymyksessä.


      • metsästäjäpoika
        metsästäjäpoika kirjoitti:

        Kutostehtävässä ihmetyttää tuo pieni pistooli. Kyllähän hirvi kuolisi varmemmin isolla pistoolilla ammuttuun laukaukseen. Siksipä ajattele että ainakaan tuo a-kohta ei ole oikea vastaus tässä kysymyksessä.

        Kolmostehtävä on tosi pirullinen. Molemmissa vaihtoehdoissa a ja c on järkeä. Mutta kummankohan noista valitsisi?


      • metsästäjäpoika
        metsästäjäpoika kirjoitti:

        Kolmostehtävä on tosi pirullinen. Molemmissa vaihtoehdoissa a ja c on järkeä. Mutta kummankohan noista valitsisi?

        Ykköstehtävässä ainakaan b-kohta ei voi olla oikea ratkaisu. Onhan tosi vaikea osua häkissä temppuroivaa koiraa suoraan aivoihin. Jos esim. osuu selkään, niin tämä tuottaa eläimelle vaan turhaa kärsimystä kun se ei heti kuole laukaukseen. Itse hukuttaisin koiran.


      • metsästäjäpoika
        metsästäjäpoika kirjoitti:

        Ykköstehtävässä ainakaan b-kohta ei voi olla oikea ratkaisu. Onhan tosi vaikea osua häkissä temppuroivaa koiraa suoraan aivoihin. Jos esim. osuu selkään, niin tämä tuottaa eläimelle vaan turhaa kärsimystä kun se ei heti kuole laukaukseen. Itse hukuttaisin koiran.

        Kakkostehtävää mulla pitää vielä pohtia, se on sen verran haastava. Miksiköhän tuossa on tuo 150 metrin raja?


    • aukusti12

      kuinka tyhmiä te ootte tai siis metsästäjäpoika on oon 10v oon suorittanut metsästäjä tutkinnon ja saanut kaikki vastaukset oikein. heh kuolen nauruun varpunen metsäkanalintu ei metsäkanalintuja ovat fasaani metso teeri.
      eikä tielle saa todellakaan ampua!!!!!! 4 tehtävä on a ja 6 tehtävä d
      jos ootte noin fiksuja niin ei kannata ees metsästystutkintoa yrittää heh.


      eikä metsästäjätutkinnon kysymykset oo noin helppoja ne on vähintään 10 kertaa vaikeempia

      • perselyytikkohan

        siinä on selvästi omaan väkerrykseensä vastaillut, älä mene noin helppoon.


    • ammutaan

      Kyllä uskaltaisin väittää että tuohon kutoseen on b on oikein.
      Olen aika varma, koska mulla on metsästyskortti.

      • aukusti12

        siis mitä ihmettä 6 vastaus on d
        ja jos sulla on metsästyskortti niin mä oon norsu


      • salametsästäjä42
        aukusti12 kirjoitti:

        siis mitä ihmettä 6 vastaus on d
        ja jos sulla on metsästyskortti niin mä oon norsu

        Kyllä se hirvi kaatuu parhaiten tehokkaalla jalkajousella...


    • rcvr

      Katoha, susianalyytikko vielä hengissä!!

      Siksi nuo metsästystutkinnon kysymykset on noin helppoja että suomessa riittää susien ampujia, täällä korvessa kun asuu niin kukaan ei tiedä kun posauttaa vastaan tulevan suden hengiltä ja vaikka olis pantasusi niin pannasta patteri irti ja kuljettaa pantaa muutaman kilometrin metsässä ja taas patteri paikoilleen ja taas hieman matkaa ja lopullisesti patteri pois ja tuhoaa pannan niin ettei sitä koskaan kukaan löydä, nämä susihörhöt luulee että pannasta on vaan virta loppu tai jokin vika.

    • Keuruun rhy

      Sivullisille, Susi-anal-yytikkoa tuntemattomille tiedoksi, ettei yksikään yllä esitetyistä kysymyksistä ole metsästäjätutkinnon kirjallisesta kokeesta peräisin.

      Myöskään tutkinnon suorittamiseksi ei riitä, että osaa vastata puoliin kysymyksistä oikein. Kirjallisessa kokeessa on 60 kysymystä, joista vähintään 52 on mentävä oikein, jotta suoritus on hyväksytty. Siis 87 % vastauksista on oltava oikeita.

      Läpäisyprosentti on tyypillisesti n. 60 - 70 %, joten ihan läpihuutojuttu ei koe ole.

      • Minähän jo mainitsin, jotta suoritin huvikseni tuon vajakkitutkinnon (kaikki oikein) osoittaakseni kuinka helppo se on ja tuolloin tentissä oli kysymykset 1,2 ja 3. Joten sinähän puhut ihan läpiä päähäsi. Myöskin 4,5 ja 6 ovat olleet kysymyksinä ja todetaan vielä, että nämä kysymykset toistuvat säännöllisesti, kuten muutkin kysymykset. Siksihän nämä ruinaavat täällä oikeita vastauksia, jotta voisivat ulkoa opetella niitä päästäkseen läpi.


      • aukusti12
        Susianalyytikko kirjoitti:

        Minähän jo mainitsin, jotta suoritin huvikseni tuon vajakkitutkinnon (kaikki oikein) osoittaakseni kuinka helppo se on ja tuolloin tentissä oli kysymykset 1,2 ja 3. Joten sinähän puhut ihan läpiä päähäsi. Myöskin 4,5 ja 6 ovat olleet kysymyksinä ja todetaan vielä, että nämä kysymykset toistuvat säännöllisesti, kuten muutkin kysymykset. Siksihän nämä ruinaavat täällä oikeita vastauksia, jotta voisivat ulkoa opetella niitä päästäkseen läpi.

        älä huijaa noista mikään ei ole ollut vielä oikeassa metsästystutkinnossa noi löyty joltain riista.fi harjoitus sivuilta


    • aukusti12

      moi taas sinä keuruun rhy olet ainoa fiksu tiedän kaikki noi vastaukset eikä se koe oo niin toi tyypi oli ottanut ne yheltä nettisivulta noi kysymykset sekä noi kysymyket jota se kysy on maailman helpoimpia
      tässä vastaukset
      1 vastaus on b
      2 vastaus on a
      3 vastaus on b
      4 on tottakai a
      5 on tietysti b joku oli sanonut et varpunen on kanalintu heh kanalintuja ovat fasaani kiiruna riekko metso teeri
      6 on d

      • Heh heh, oot vissiin metsästäjäpiireissä jonkin sortin älykkö? Ihan itsekö ratkaisit tehtävät?


    • Mestästäjäpojan Äiti

      Susiananlyytikko on pistänyt huvikseen trollin liikenteeseen.
      Ärsyttääkseen.
      On todennäk. joku viherpiipertäjä joka ei ymmärrä että metsästys on riistanhoitoa ja että syvällä kusessa oltaisiin jos kantoja ei pidettäisi rajoissa.
      Lisääkin lupia saisi olla.
      Tai sitten ei ole päässyt seuraan eikä saanut aseenkantolupaa... :)
      ( joka on todennäköisempi syy.)
      Syksyisin alkaa vituttamaan kun miehet lähtee metsälle eikä itse pääse...
      P.S. aukusti12: metsästäjänpojan vastaukset on sarkasmia,näihin kysymyksiin pystyisi kuka tahansa vastaamaan.
      Oikeassa tentissä on todellakin vaikeammat kysymykset.
      Tuloksellisia metsästysreissuja metsästäjille ja kaikille mukavaa syksyä toivottaen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe