Miten suhtautua tällaiseen työkaveriin?

kohta hajoo

Olen ollut kuusi vuotta samassa työssä ja työparina minulla on todellinen multipersoona. En oikein tiedä näin monen vuoden jälkeenkään, että kuinka tällaiseen henkilöön pitää suhtautua. Ihan oikeasti en tiedä. Kyseessä ei ole esimies tai muu ylemmän taso henkilö, vaan kollega. Hän ei mieleellään ota vastuuta itselleen epämukavista tehtävistä, mutta puuttuu niihin kuitenkin, vaikka joku muu vastaisikin niistä. Meillä on usein väittelyitä hänen kanssaan jostain työhön liittyvästä asiasta, vaikka tietäisinkin olevan oikeassa. Yleensä asiasta päästään eteenpäin, kun annan periksi. Itselle jää siitä melko tyhjä olo. Sitten jos joku on hänen poissaollessaan tehnyt jotain, niin joudutaan hänelle raportoimaan, että miksi näin on tehty. Sen vielä ymmärrän, että pidetään toinen ajantasalla kertomalla mitä on tehty, mutta tuo "miksi" viittaa siihen, ettei hän luota muiden tekemisiin. Hänen työpanoksensa on olennaisin. Ei ole kovin kunnioittavaa käytöstä työkaveria kohtaan.

Sitten se ääripää. Välillä töiden ohessa kun sattuu olemaan vapaa-aikaa, niin tämä henkilö on aivan toisenlainen. Saadaan rento tunnelma päälle ja juttu luistaa ilman mitään väittelyitä. Nämä tilanteet eivät enää rentouta minua, sillä tiedän, että kohta se vääntäminen taas jatkuu. Eipä ole kovin mukava tulla aamuisin töihinkään, kun tietää mitä siellä on vastassa.

Tähän saakka olen yrittänyt vaan sietää tätä, mutta olen huomannut, että siitä tulee vain patoumia. Miten tämmöiseen henkilöön oikein pitäisi suhtautua?

13

815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • F 70

      Ikävää, että sinulla on riesana tuollainen hölmö. Jos mahdollista, älä anna väittelyissä periksi; sano mielipiteesi, jonka jälkeen hän sanoo omansa. Anna vaikka hänen sanoa viimeinen sana, se ei ole niin tärkeää. Olet jo sanonut mielipiteesi, se riittää. -Voit puhua muiden työkavereittesi kanssa tuosta tyypistä.

      • kohta hajoo

        Kyseessä on alle 10 henkilön yritys, joten kaikki kyllä tietävät tämän tapauksen. Jokaisella on siis joskus ollut pienempiä tai suurempia ongelmia hänen kanssaan. Hän on kyllä hyvä ja tehokas työntekijä, mutta on vaan saanut liikaa vaikutusvaltaa asemastaan riippumatta. Olemme maininneet asiasta esimiehelle, joka puolestaan on jututtanut häntä, mutta hän on selvinnyt voittajana keskustelusta. Varmaankin kääntänyt tilanteen toisinpäin, jolloin esimies on saanut ongelmasta toisenlaisen käsityksen.

        Noissa väittelytilanteissa hänellä on sen verran pätevät mielipiteet, ettei toisen mielipiteelle ole enää sijaa. Siksi olen katsonut parhaimmaksi antaa periksi, ts. alistua. Tuo periksi antaminen vaan syö itseluottamusta, joka minulla on jo valmiiksi huono. On käynyt mielessä työpaikan vaihtokin, mutta näinä aikoina on oltava varovainen sen suhteen.


      • fk them
        kohta hajoo kirjoitti:

        Kyseessä on alle 10 henkilön yritys, joten kaikki kyllä tietävät tämän tapauksen. Jokaisella on siis joskus ollut pienempiä tai suurempia ongelmia hänen kanssaan. Hän on kyllä hyvä ja tehokas työntekijä, mutta on vaan saanut liikaa vaikutusvaltaa asemastaan riippumatta. Olemme maininneet asiasta esimiehelle, joka puolestaan on jututtanut häntä, mutta hän on selvinnyt voittajana keskustelusta. Varmaankin kääntänyt tilanteen toisinpäin, jolloin esimies on saanut ongelmasta toisenlaisen käsityksen.

        Noissa väittelytilanteissa hänellä on sen verran pätevät mielipiteet, ettei toisen mielipiteelle ole enää sijaa. Siksi olen katsonut parhaimmaksi antaa periksi, ts. alistua. Tuo periksi antaminen vaan syö itseluottamusta, joka minulla on jo valmiiksi huono. On käynyt mielessä työpaikan vaihtokin, mutta näinä aikoina on oltava varovainen sen suhteen.

        Mielipiteen varassa EI tehdä minkäänlaista tuottavaa työtä.

        Työelämässä ratkaiseva tekijä on lopputulos, ei mielipide tai faktat.
        Väittelyt kuuluvat hiekkalaatikolle ja akateemisiin piireihin...

        Jos olet varma ammattitaidostasi, niin silloin näiden änkyröiden mielipiteellä ei ole mitään merkitystä.


      • Narsisti se on.
        kohta hajoo kirjoitti:

        Kyseessä on alle 10 henkilön yritys, joten kaikki kyllä tietävät tämän tapauksen. Jokaisella on siis joskus ollut pienempiä tai suurempia ongelmia hänen kanssaan. Hän on kyllä hyvä ja tehokas työntekijä, mutta on vaan saanut liikaa vaikutusvaltaa asemastaan riippumatta. Olemme maininneet asiasta esimiehelle, joka puolestaan on jututtanut häntä, mutta hän on selvinnyt voittajana keskustelusta. Varmaankin kääntänyt tilanteen toisinpäin, jolloin esimies on saanut ongelmasta toisenlaisen käsityksen.

        Noissa väittelytilanteissa hänellä on sen verran pätevät mielipiteet, ettei toisen mielipiteelle ole enää sijaa. Siksi olen katsonut parhaimmaksi antaa periksi, ts. alistua. Tuo periksi antaminen vaan syö itseluottamusta, joka minulla on jo valmiiksi huono. On käynyt mielessä työpaikan vaihtokin, mutta näinä aikoina on oltava varovainen sen suhteen.

        "Noissa väittelytilanteissa hänellä on sen verran pätevät mielipiteet, ettei toisen mielipiteelle ole enää sijaa. Siksi olen katsonut parhaimmaksi antaa periksi, ts. alistua."

        Hän on persoonallisuushäiriöinen hullu. Sitä sina oikeassa tyyppiä ja muut on pelkkiänollia hänen ylivertaisuutensa rinnalla. Tuttua kauraa.


    • Svenskspråkiga

      Kuulostaa tutulta. Yksi nuorempi mieshenkilö sähläilee ja kiertelee vastuuta, jos mokaa niin siitä on kannettava vastuu. Vaikea luottaa enää..

    • et tule tajuamaan

      Meidän työpaikalla on samanlainen henkilö. Nuori sälli joka haukkuu kaikki pystyyn ja levittää juoruja. Hänen elämänsä ilo on mollata sitä joka ei satu olemaan paikan päällä. Kaikki kyllä haukutaan vuorotellen. Tämä on vain semmoinen ettei sillä ole mitään häpeän rajaa millaisia juttuja se päästää suustaan. Päin naamaakin saattaa huudella mitä sattuu ja kelle sattuu. Tyhmä on kuitenkin kuin saapas eikä ymmärrä yhtään minkään muun päälle, kuin mitä hän itse harrastaa.

      Kyllä on moneen lähtöön...

      • Jatkot

        Lisäksi varsinkaan uudet työntekijät ei viitsi alkaa soittamaan suuta takaisin, koska siinähän on äkkiä oma työpaikka vaarassa jos alkaa tappelemaan työkavereiden kanssa. Tämä tyyppi on lisäksi tietyllä tapaa pomon lellikki ja sen takia käytöstä katsotaan sormien läpi. Varmaan on jotenkin päänsä lyönyt lapsena tai jäänyt traktorin alle tms.


      • minävaan

        Ja teillä muilla ei ole kanttia panna vastaan ja kyseinalistaa kyseisennhenkilön puheita,aika nössöjä olette jos totta sanon.


    • jone5

      Kuulostaapa tutulta. Meillä palkattiin alunperin samoihin tehtäviin insinöörejä ja ammattikoulun käyneitä. Nyt niille on keksitty suojatyöpaikkoja ns. toimihenkilöiksi. Hyvä puoli on se että ei tarvi illalla ja yöllä sen yhden kusipään kans olla. Toisaalta se on aina päivällä vittuilemassa. Aivan järkyttävä puhumaan paskaa toisista selän takana. Ei voi ymmärtää niitä ääliöitä, jotka noita suojatyövirkoja keksii. " Hauskinta" tuossa on se, että asiat on menny selvästi huonompaan suuntaan nyt työpaikalla. Ja kuten aloittajalla, välillä esittää mukavaa ja rentoa kunnes pitää päästä esittämään, suoraan sanottuna häiriköimään oikeita työntekijöitä. Olen huomannu suoranaista manipulointia jotta hän pääsee olemaan oikeassa. No joku ratkaisu tuohon on keksittävä, toivottavasti ei kovin radikaaleja toimia tarvi tehdä. Toivottavasti tehostamistoimissa SE alennetaan normiduunariksi tai laitetaan pellolle.

      • poing kottiin

        Anteeksi nyt. Millaistahan asiaa tuottavassa yrityksessä, tms. on vara pitää kuvatuntyyppistä ihmistä -olemassa- paikan päällä? Käytännön töissä kun tehdään töitä eli tuotetaan jotakin jonka työnantaja voi vaihtaa ihan euroiksi, joista sitten osalla maksaa ihmisille palkat, lopusta omat ja muut pakolliset maksut.

        Itse olen normiduunari tuntilaisena- kuin muutkin samassa puljussa... Aika riittää juuri ja juuri tuotoksen tekemiseen asiakashommissa, ja työviikkojen jälkeen on ihan valmis vaikka korpisuolle että pää tuulettuu, ja elpyy kohti maanantaita.
        Työilmapiiri pitää toimia. Hommahan ei muuten toimi, varsinkaan jos on vähän väkeä... yhden sairastuessa kun toiset kuormittuvat yli.
        Ns. meillä on ratkottu asia niin, että hiljaisina aikoina elpymisvapailla saa sovitusti olla, samoin kuumeisena ym. ei tulla töihin, ja asiakkaita ei tartuteta.
        Joutava p jauhanta työyhteisön sisällä on minimoitu, mutta työntekijöille on omat purkuaikansa järjestetty, että saavat pomolle tuoda huolet ja ilot esille töihin liittyen.
        Itse olen jatkossakin mielelläni työnantajallani- osaa johtaa siten että toimii.
        Jos jossain esiintyy kukkopoikajuttua, se kertoo huonosta johtamisesta enemmänkin, kuin muusta- onhan se pomon asia pitää ilmapiiri kunnossa.


    • Tota Noin

      Tommonen pomon poika tai sukulainen tietää sen, ettei sitä kovin helpolla siksi potkita pois:

      Oh yeah. Ja kaikilla, jotka ei halua nöyristellä ja kieltään ruskeaksi, tulee olemaan "todella hauskaa".

    • lakritsiapina

      Jotkut ovat tuollaisia. Heitä vastaan on selviytymisstrategioita. Parhaiten menee, kun silittää heitä myötäkarvaan, esimerkiksi jos on ihan varma, että jokin asia toimii niin kuin itse on ajatellut, niin silloin kannattaa esittää asia vaikka seuraavaan tyyliin:

      "Muistan, että puhuit joskus vähän samanlaisesta asiasta ja ajattelin, voisiko samaa ajattelutapaa soveltaa tähän. Siis että --"

      Toki parasta on, jos oikeasti voi soveltaa jotain analogiaa aiempaan. Jotkut besserwisserithän haluavat olla oikeassa ja siihen riittää, että joku sanoo, että he ovat oikeassa. Vastaan väittäminen puolestaan on tuhoon tuomittua, jos tietää, että luovuttaa aina ensimmäisenä. Vastaväite on näille narsisteille tai mitä ovatkaan punainen vaate ja he pyrkivät hiljentämään vastakkaiset näkemykset.

      Vaikeampi tapa, joka joskus suomalaisessa ympäristössä toimii paremmin, on, että kysyy esimerkiksi "hyvä on, voidaan mennä sinun tavallasi, mutta oletko valmis ottamaan tästä vastuun, jos se menee mönkään?" ... arvattavasti tuosta voi tulla kysymykseen vastaamaton vastaväite oman argumenttisi kumoamiseksi, mutta tosiaan jotkut eivät halua ottaa nimiinsä epäonnistumista, jos mahdollisesti parempi vaihtoehto on tiedossa. Tosin silloinkin he voivat käydä vastahankaan sanomalla että "minä en ota mitään vastuuta tästä! sinä tämän teet joten sinä olet vastuussa!", johon kannattaa sitten sanoa, että "no sitten minä teen tämän ennemmin itse suosittelemallani tavalla". Muista aina olla suuttumatta. Hankalat ihmiset saavat olla hankalia, koska saavat muut pois tolaltaan.

    • Aku Ankka

      Itse olin yhdessä paikassa nelisen vuotta ja jossain vaiheessa yhden sällin kritiikit alkoivat ottaa päähän siihen malliin, että jo aattelin nurkan takan tempasta nokkaan mutta ...
      kerran kahden kesken otin asian puheeksi: " Kuuleppas XXX, hyvin pitkälle puhut asiaa mutta voisit miettiä kuinka tuot asian esille"

      Nippa nappa sain peiteltyä hämmästykseni kun kaiffari meni silmin nähden hämilleen ja sanoi: "no, kun tää on mun tyyli..."

      Tän jälkeen olikin, sanoisin asialliset välit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe