Hki / kuntakokeilu, Pakollisuus

toppost

Tuli kutsu te-toimistolta saapua Helsingin kuntakokeilun infoon. Itse infoon on varmaan pakollista mennä ja se selviää myös
http://www.slideshare.net/pekkasiltanen10/kk-info-060814

Mutta onko infossa pakollista osallistua k.o kuntakokeiluun? Vaikuttaa samanlaiselta kuin TYP, jonka infossa olen käynyt ja siiitä oli mahdollisuus kieltäytyä.

29

1253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toppost

      No joo, silmä käteen. Heh
      Vastaus löytyi itse linkkaamaltani sivulta.


      " 16. 06.08.14 16 Mikäli et halua mukaan Kuntakokeiluun, työnhakusi on toistaiseksi voimassa. TE-toimisto voi kutsua sinut kirjallisesti tapaamiseen. "

      Lisäkysymyksenä voisin heittää jos jollain kokemuksia helsingin kuntakokeilusta, niin olisi kiva kuulla. Päätinkin että en lähde ehdottomalla "ei-asenteella" tilaisuuteen.

    • karenssikarenssikare

      Sinun on varmaan pakko allerkirjoittaa osallistuvasi kuntakokeiluun. Jos et allekirjoita niin saat karenssin. Kuntakokeilu varmaan pakottaa sinut harjoittelemaan työntekoa 8 euron päivärahalla ja jos et tähän suostu niin saat karenssin. Jos haluat sanella itse ehtojasi lappuun niin saat karenssin. Käytännössä sinulla ei ole muuta optiota kuin allerkirjoittaa lappu minkä sisältö on täysin vapaa ja jolla sinut voidaan kuulematta sinua nakittaa ihan mihin vaan. Toinen vaihtoehto on karenssi.

    • saapasnax

      Edellisestä "karenssikaren" kommentista jäi mielikuva että mitään ei Helsingin käytännöistä kirjoittaja tiedä mutta jotain piti vain sanoa.

      No mitään en tiedä itsekkään mutta AP:n linkin kävin vilkaisemassa ja jos sen mukaan menee, niin pakollista ei ole Helsingissä kuntakokeilu. Toki kieltäytyjille voi olla luvassa jotain muuta "kissanristiäistä" mutta niinhän se nykyään menee kaikkialla. Kas kun työttömyyskorvaus ei ole yhtäkuin kansalaispalkka, niinkuin moni haluaisi.

    • rtyetyert

      Tuli käytyä jokunen aika sitten. Kaupunki tarjosi kahvit ja suffelipatukan tilaisuudessa. Osallistuminen eteenpäin ei ollut pakollista. Aika löperön oloinen tilaisuus sikäli että myöhässä tilaisuuteen lappaa mm mustalaista ja mustaa miestä, jotka myöhästymisestään huolimatta nähtävästi saivat"paikallakäynti" merkinnän, joka oli pakollista saada.

    • saas nähdä

      Jos ei mene kuntakokeiluun, niin jonkun ajan päästä sitten koittaa kuntouttava työtoiminta. Mutta aikaa tuohonkin varmaan menee, ja kun laitkin vielä tässä muuttuvat, niin eipä tiedä mitä tuleman pitää.

      Mutta varmaa on se, että viranomaisilla ei ole paljon varoja järjestää mitään järjellistä toimintaa puhumattakaan oikeasta palkkatyöstä, vaan useimmilla pakkotyöt tulevat olemaan käsiposkella istumista jossakin yhdistyksen tilassa.

    • painostustako

      Olin itse vähän aikaa sitten pakollisessa kuntainfossa ja ei ollut pakollista osallistua kuntakokeiluun, on vapaaehtoinen. No kuukausi sen jälkeen tuli suoraan kuntainfolta kirje ottaa yhteyttä heihin tiettyyn päivään mennessä. En nyt tiedä katkeaako työnhaku jos ei ota yhteyttä heihin. Ei siis tullut työkkärin kautta vaan suoraan kuntakokeilusta. Voikohan tämän kirjeen jättää huomioimatta?

    • Käynyt myös

      Mitä kirjeessä tarkalleen ottaen sanottin ? Sanamuodot on tärkeitä arvioidessa pakollisutta. Siinä infossahan jaettiin paperi jonka sai palauttaa jos osallistuu mutta myös jos ei kokeiluun osallistunut laittamalla syy miksi ei osallistunut. Jätitkö tämän paperin infossa. Itse kun kävin niin huomasin että kaikki ei jättänyt. Itse jätin.

    • painostustako

      Itse en jättänyt paperia, eikä tarvinnut selvittää miksi ei osallistu. Kirjeessä sanotaan:olethan yhteydessä viimeistään (pvä määrä). Sovitaan yhdessä miten ja missä asiointisi jatkuu. Lisäksi vielä: mikäli olet jo asiakkaana työvoiman palvelukeskuksessa, Amiedun uravalmennuksessa tai jos olet te-toimiston tarjoamassa työllistymispalvelussa(kurssi, työkokeilu, työvoimakoulutus) sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä. Ei lue mitään noudattamatta jättämisestä. Olen te-toimiston työnhakija, jyrääkö tämä kuntakokeilu työkkärin ohi, sillä minulla on työkkärin omilla sivuillani laitettu että työvoimatoimistosta otetaan minuun yhteyttä ja päivämäärä. Eli siis onko kuntakokeilulta tullut kirje "vahvempi" kuin te-toimisto? Ehkä kannattaisi tiedustella asiaa suoraan te-toimistosta, ettei tule karenssia.

    • saan tmt

      Mietin tässä sitä että oletteko kumpikaan työmarkkinatuella tai toimeen tulotuella, kun mullekin saattaa tuossa tapauksessa jokin kirje tulla.

    • painostustako

      Kyllä olen molemmilla

    • Käynyt myös

      Itse en ole hakenut toimeentulotukea joten saas nähdä tuleeko jotain kirjettä.
      Kehen kirjeen mukaan pitäisi siis ottaa yhteyttä ? Sosiaalitoimiston ihmiseen?

      Tässähän on sellainen pointti että vuodenvaihteessa entistä enemmän pitkäaikaistyöttömien työmarkkinatuesta menee kaupungin kontolle vaikka raha tulee kelasta, joten siksi haluavat potkia johonkin "toimintaan".

      Sinä kirjeen saanut, niin suosittelen kysymään pakollisuudesta ja muutenkin mikä on homman nimi te-toimistolta. Tännekkin jos viitsit laittaa palautetta miten asia meni, niin olisi kiva.

    • +20

      Asioihin tulee mutkia matkaan, jos kunta virallisesti ryhtyy maksamaan osaa työmarkkinatuesta. Tällöinhän kyykytys kaksinkertaistuu, kun Kelan lisäksi kunnan typissä halutaan tietenkin vähentää työttömyysturvamenoja. Toisaalta jos on oikeutettu sossun tukeen, niin aika paljon kunta tulee työllistämään itseään työttömien kyykytystoimilla.

    • Väliinputoaja

      Olin ko: Helsingin tilaisuudessa 30.9-2014 osallistuminen kuntakokeiluun ei todellakaan ole pakollista, vaan täysin vapaaehtoista!
      Myös lupakaavakkessa luki selvästi että suostumuksen antaminen on vapaaehtoista, eikä kieltäytymisestä seuraa mitään sanktioita.
      Minulle ei ainakaan jaettu mitään muuta kaavaketta jossa olisi pitänyt perustella kieltäytymistä, enkä nähnyt sellaista kenelläkään muullakaan olevan ? eikä semmoisesta edes puhuttu mitään.

      Saatesanoina oli vain että työkkäri "saataa ottaa yhteyttä" mutta niinhän asiat nykyään menevät, voivat soitaa tai lähettää kirjeen tai sitten eivät!

      Itselleni jäi sellainen fiilis että tuskinmpa tuosta kuntakokeilusta kuuluu sen enempää, varsinkin kun noin kk sitten työkkärin virkailija soitti minulle ja yhdessä todettiin että jatketaan samalla tavalla eli työnhaku voimassa toistaiseksi ja sanoipa vielä että seuraava yhteyden otto voi kestää hyvinkin pitkään.

      Sopii minulle ;) en kaipaa te: toimiston palveluja

      • Käynyt myös

        Ehkä se sanottiin tai ei mutta itsekkin huomasin/älysin vasta lähtöä tehdessä että sen " lupakaavakkeen" kääntöpuolella oli kysely että miksi kuntakokeilu ei käy. Laitoin siihen sitten nimeni ja vastauksen ja annoin lapun vetäjälle joka oli jo silloin käytävällä jonkun kanssa höpöttämässä.

        No oli miten oli, ans kattoo tuleeko jotain. Ei ole vielä kuukautta omastani takana.


    • painostustako

      Kurkatkaa tästä:www.facebook.com/kuntakokeilu,Helsinki. Voiko joku katsoa näkyykö tietsikalla:ota yhteyttä-lomake vasemmalla puolelta sivua, itsellä on tabletti ja tällä ei näy minkäänlaista yhteydeotto kohtaa...

    • painostustako

      Juuri näin tilaisuudessa toimittiin kuten väliinputoaja kertoi. Mulla kuitenkin se kun yhteydenotto kuntakokeiluun pitäisi tapahtua viim.15.10 ja taas työkkäristä soitetaan minulle 11.11 voinkohan olla ottamatta yhteyttä kuntakokeiluun jos työnhakuni katkeaa kuitenkin silloin?? Tosin sinulla väliinputoaja, kun vasta tänään olit tilaisuudessa, niin tietenkään ei ole vielä kulunut vähän yli kuukautta infosta, eli ehkä kirje on vielä tulossa sinullekkin...

    • Tanart

      Mitä tulee pakollisuuteen, niin se on selkeästi sanottava kirjeessä. Toisaalta eihän kaupungin työntekijät voi mitään karenssilausuntoja työmarkkinatukeen edes antaakkaan, joten sikäli selvää pässinlihaa tämä.

      Toisaalta taas selvää on myös se että jos tuollaisen kirjeen jättää huomioimatta niin sana menee siitä työkkäriin ja kohta tulee PAKOLLINEN kutsu aktivointisuunitelman tekoon. Eli siitä vain valitsemaan kumman polun valitsee.

    • painostustako

      Entäpä jos ei tosiaan ota yhteyttä kirjeen lähettäjään ja he sitten oletettavasti raportoivat siitä työkkäriin ja työkkäri lätkäisee karenssin kun ei ottanut yhteyttä kuntaan, kauheeta spekulointia, mutta kun ei toi kuntakokeilu yhtään nappaa... Mielummin työkkärin aktivointisuunnitelma (ollut niissä useissa) nää kuntajutskat voi olla niin kierosti laadittu ettei sitä koskaan tiedä ;)

    • mmm69

      Siis pitääköhän tohon ny vastata vai ei tohon kaupungin kirjeeseen?jotenki tuntuu ettei siitä karenssia voi tulla ja onhan tuo facebook sivukin aika vitsi..

    • painostustako

      Mutta siis onko facebookin sivulla vasemmalla ota yhteyttä kohta? (Kyselin sitä tässä aiemmin) kun kirjeessä neuvotaan joko soittamaan tai facen kautta, eli tuo kohta pitäisi sieltä löytyä, mutta joo tosiaan siinäpä vasta pulma ottaako vai ei yhteyttä... huoh

    • Sokea? väliinputoaja

      Tuo kaavake kyllä oli mielestäni vain yksipuolinen....tai sitten olen sokea voipi olla niinkin! ;)

      Sen muistan että kaupungin tyyppi kertoi että facen sivulla on eri versio kaavakkeesta kuin se mikä meillä oli pöydällä,ainakin vanhasta puuttui rasti "haluan talousneuvojan ottavan yhteyttä" sitä ei ollut vanhassa ja lineekö sitten vanhassa ollut perustelu osio?

      Niin tai näin saas nähdä kuuluuko tuosta casesta myöhemmin mitään.

    • yxoxoy

      Kiinnostaisi tietää onko kukaan kieltäytynyt menemästä/ottamasta yhteyttä kuntaan, pamahtaako karenssi?

      • Uteliaas

        Mites aloittajalle kävi? Menitkö palveluun?


    • työtönakateeminen5v

      omituista keskustelua. sehän on ILMAINEN palvelu, joka auttaa hakemaan töitä. Mieluusti kuulisin siitä, mitä on tapahtunut kun ootte palveluun mennyt. haluuttekste te oikeesti olla työttöminä kotona ja riittää kelan päiväraha? ihan en tajua kyll.. ootan kutsua palveluun...

      • seleväää

        sinäpä innokas olet, niin minäkin olin kunnes tajusin ettei nuista töitä synny kuitenkaan. ja ainakin omasta mielestäni on turha mennä nuihin asioihin vain sen takia että "aktivoituis" kun olen jo hyvin aktiivinen muutenkin.


    • näin vain kävi

      On ihan selvä asia että työllistymistä noista kuntakokeiluista (käytännössä typ) ei tapahdu koska työpaikkoja Suomeen ei ole lähiaikoina syntymässsä. Toki työllistymisiä oikeisiin töihin tapahtuu, mutta varmaan työllistyminen tapahtuisi ilman typpiäkin.

      Nuoret ovat vielä helposti ylipuhuttavia koska heillä ei ole vielä käsitystä siitä, mitä on oikea työ, josta saa palkkaa, eläkekertymää, verovähennysoikeuksia ja muita työpaikkaetuja.

    • Toppost

      Akateemiselle työttömälle sanoisin että jos asia kiinnostaa, niin kyllä elämässä saa olla itsekkin aktiivinen ja ei vaan odota kutsua eli ota yhteyttä omaan te-virkailijaasi ja kerro että olet kiinnostunut.

      Asiallahan on vähän kiire jo sillä jos oikein muistelen kokeilu jatkuu vain 2015 loppuun. En tiedä kauanko otetaan uusia sisään. Tässä oli muistaakseni rajattu kohderyhmä myös iän puolesta. En nyt ihan satavarma ole mutta muistaakseni se oli 30-45 vuotiaat.

      Omalta osaltani niin kävin tosiaan ja en osallistunut juttuun koska henkilöhtaisesti työttömyys tällähetkellä on elämäni lähes parasta aikaa mitä tietenkään te-toimiston suuntaan ei voi tunnustaa.

      Näillä mennään ja aikansa kutakin. Töitä alan katselemaan vasta kun alkavat pakottamaan johonkin "pilipalileikkeihin". Siihen asti keskityn erilaiseen elämään ja uusiin harrastuksiini.

      Rattoisaa päivänjatkoa kaikille.

    • kunrahatonloppu

      "en osallistunut juttuun koska henkilöhtaisesti työttömyys tällähetkellä on elämäni lähes parasta aikaa mitä tietenkään te-toimiston suuntaan ei voi tunnustaa."

      Mutta tuolla "tämän hetken parhaalla ajalla" on karmeat seuraukset kun eläkekertymää ei työeläkkeeseen kartu.

      Minulla onkin tullut sellainen tuntuma asiaan, että ne jotka haluavat välttää joutumista aikuisten päivähoitoon esim. jollekin työttömien pajalle, tietävät että eläke jää vähäiseksi kun tosiasiassa ei ole työllistymisen mahdollisuutta oikeaan palkkatyöhön.

    • Toppost

      Vanhuuden taloudellinen turva on asia, joka kannattaa ottaa vaakakuppiin kun elämän ratkaisuja tekee, siitä olen samaa mieltä "kunrahatonloppu"-nimimerkin kanssa. Yksi elämä kuitenkin vain joten päätökset sitä koskien kannattaa tehdä niin että ottaa päätöksen tueksi muilta vain tietoa, ei mielipiteitä.

      Kiitos siis kommentista mutta omalta osaltani myös tämä asia on puntaroitu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe