lunastettujen osakkeiden verotuksesta

Making Sure

Hei!

Pohjolan osakkeet ostettin minulta pois juuri siinä vaiheessa, kun vaihdoin pankkia. Jos Euroclear lähetti tietoja verotuksesta, niin en saanut niitä.

a) onko tuo kauppa veropäätöksessä automaattisesti huomioitu?
b) miten voin olla varma, että laskutapa oli oikein kun ostin osakkeita eri aikoina ja paljonkin yli 10 vuoden sitten?

5

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei, kiitos kysymyksestäsi Making Sure!


      Kysymyksestäsi ei saa selville koskeeko Pohjolan osakkeiden myynti viime vuotta vai tätä kuluvaa vuotta. Oletan, että kysymyksessä on viime vuoden myynti.

      Verohallinto merkitsee esitäytetyn veroilmoituksen erittelyosalle arvopaperivälittäjiltä sekä pankeilta ja muilta sijoituspalveluyrityksiltä saadut tiedot verovuoden arvopaperimyynneistä. Osasta arvopaperimyyntejä ja rahasto-osuuksien lunastuksia Verohallinto on laskenut ja esitäyttänyt tiedon voitosta tai tappiosta. Sinun on tarkistettava tietojen oikeellisuus ja täydellisyys, tehtävä tietoihin tarpeelliset korjaukset ja lisäykset ja palautettava korjattu esitäytetty veroilmoitus koskien verovuotta 2013 viipymättä Verohallinnolle.

      Aurinkoisin terveisin
      Terhi Verotiimistä

    • Making Sure

      Olit oikeassa: kyse on tämän vuoden kaupasta.
      Huomasin pankin tiliotosta, että sain täyden hinnan ilman vähennystä. Ts., veroja ei ole otettu huomioon ja minun on tehtävä ilmoituksen ensi vuonna (korjatkaa mielipiteeni jos olen väärässä please).

      Toinen juttu on sitten se kysymykseni osa, johon en saanut vastausta.

      Oletan, että esitäytetyssä ilmoitusessa (v. 2014) verottaja on ottanut huomioon mitä pankki ilmoittaa heille. Oletan myös, että verottajalla ei ole käsitystä siitä, milloin olen osakkeita ostannut. Laskutapa (kun olen eri aikoina ostannut) on minulle tuntematon. Tiedän vain, että on hvyä myydä kun osake on yli 10-v, Itse on pysty ehdottamaan mitään.

      Jos verottaja on esitäytetyssä ilmoituksessa laskennut minulle kaiken valmiiksi, onko se sitten tällainen ylimalkainen laskutapa, jossa se 10-v sääntö ei ole käytetty? Paikallinen verotoimisto ei osannut auttaa. Mistä saisin apua?

    • Hei, ja kiitos jatkokysymyksestäsi Making Sure!

      Ylimalkaisesti emme laske valmiiksi luovutusvoittoja ja - tappioita. Verohallinto laskee voitot tai tappiot valmiiksi esitäytetyn veroilmoituksen erittelyosalle arvopaperivälittäjiltä sekä pankeilta ja muilta sijoituspalveluyrityksiltä saatujen tiedojen mukaisesti verovuoden arvopaperimyynneistä.

      Joskus arvopaperimyyntejä ja rahasto-osuuksien lunastuksia voittoa tai tappiota ei ole voitu laskea valmiiksi. Silloin sinun on esittää selvitys luovutusvoitoista ja -tappioista näistä arvopaperimyynneistä ja sellaisista muista arvopaperimyynneistä, joita koskevia tietoja ei ole esitäytetyllä veroilmoituksella.

      Selvitys on esitettävä verolomakkeella 9 A tai vastaavalla pankilta tai omaisuudenhoitajalta saadulla lomakkeella. Korjauksen voit tehdä myös sähköisesti huhti- toukokuussa 2015, jossa ilmoitat hankinta-ajan esim. hankittu yli 10 vuotta sitten.

      Lisää tietoa löydät täältä : www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Arvopaperien_luovutusvoittojen_verotus .

      Maanantai terveisin
      Terhi Verotiimistä

    • voute

      Kysyisin Pohjolan osakkeiden myyntivoiton verotuksesta. Olen omistanut osakkeita
      vuodesta 1990 alkaen. Verotusarvon määritys on selvä vuoden 1994 loppuun, eli
      40 % vähennys myyntihinnasta. Olen merkinnyt osakkeita lisää uusmerkinnöissä
      vuosina 2005 ja 2009. Merkinnät molemmissa anneissa aikaisemman omistuksen
      mukaiset.
      Mikä lasketaan anneissa merkittyjen osakkeiden hankinta-ajaksi vuosi 1990 jolloin
      voisin tehdä 40 % vähennyksen myyntihinnasta, vaiko todellinen ostoaika, jolloin
      vähennys olisi 20 %. Vastausta ei löydy www.vero.fi sivuilta.

    • vero-tiimi

      Hei ”voute" ja kiitos kysymyksestäsi!

      Osakeannissa merkityt osakkeet katsotaan omistetuiksi yhtä kauan kuin merkinnän perusteena olleet osakkeet. Jos osakeannissa osaketta ei olisi merkitty vanhan osakeomistuksen perusteella, uuden osakkeen hankinta-aika olisi merkintähetki.

      Tapauksessasi osakkeiden hankinta-aika on vuosi 1990. Luovutushinnasta vähennetään joko osakkeiden todellinen hankintameno ja myyntikulut tai hankintameno-olettama, joka on 40 % tässä tapauksessa.

      Lisätietoa osakeannin vaikutuksesta osakkeen hankintamenoon löydät Verohallinnon ohjeesta Arvopaperien luovutusvoittojen verotus http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Arvopaperien_luovutusvoittojen_verotus

      Syksyisin terveisin
      Hanna Verotiimistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe