MATTI SELÄTTI SYÖVÄN HAVUPUU-UUTEJUOMALLA KAHDESTI !

Ihmeaine

"Matti Katiska,
Terveys-Hymy -lehti 3/2009

"Pelkään paljon enemmän muita sairauksia"
MATTI SELÄTTI SYÖVÄN KAHDESTI

Ensin Matti Katiskaan iski imusolmukesyöpä ja viiden vuoden kuluttua kivessyöpä. Matti voitti molemmat ja vaikuttaa edelleen täysillä työelämässä.

Matti Katiskan, 59, miehekäs sukunimi on peräisin Kiimingistä Oulun liepeiltä. Se on harvinainen eikä Suomessa ole samannimisiä monta. Matti on vaikuttanut Ruotsissa jo vuodesta 1970 lähtien ja asustaa Södertäljen liepeillä.

- Olin Suomessa rakennusalalla, mutta työttömyys ajoi Ruotsiin. Tulin tänne töihin metallitehtaisiin, mutta sen jälkeen kun sairastuin ja parannuin ensimmäisen kerran kävin koulut TV-teknikoksi. Minulla oli oma firmakin. Tein niitä hommia aina vuoteen 1999, jolloin vaihdoin taas alaa. Kävin pikku koulun ja rupeisin sähkömieheksi, ja niissä töissä olen edelleen.

- Matti asuu kahdestaan avovaimonsa Sirkka Pyysalon, 60, kanssa. Sirkka on ammatiltaan kiinteistönhoitaja. Matilla on edellisestä liitostaan kolme aikuista lasta ja lastenlapsiakin on kolme. Sirkan kanssa hän on pitänyt yhtä kahdeksan vuotta.

Matin terveys petti ensimmäisen kerran kolmekymppisenä, jolloin hänellä todettiin imusolmukesyöpä. Oikeaan nivukseen ilmestyi iso, kova pahkura, joka operoitiin pois. Sen lisäksi Matille annettiin sädehoitoa.

- Sädehoidon aikana sain kuulla Kari Herttuan kehittämästä Havupuu-uutejuomasta ja rupesin juomaan sitä puolesta litrasta litraan joka ikinen päivä. En kuitenkaan kertonut asiasta silloisille lääkäreille.

Kaikki näytti hyvältä aina 1980-luvun puoliväliin asti, jolloin Matilla ilmeni syöpä oikeassa kiveksessä. Se poistettiin, mutta ikävä kyllä syöpä oli ehtinyt heittää etäispesäkkeitä keuhkoihin. Ne näkyivät röntgenkuvassa selvästi. Matti yritti kysellä, liittyivätkö syövät toisiinsa, mutta lääkärit kiistivät sen.

- Itse olen edelleen eri mieltä. Uskon kivessyövän aiheutuneen siitä että suojaus petti, kun minulle annettiin viisi vuotta aiemmin sädehoitoa. Sain sitä hyvin laajalti eli munista rintaan ja muuta aluetta yritettiin peittää lyijylevyllä. Minulle tarjottiin nytkin sekä sädehoitoa että sytostaatteja, mutta kieltäydyin ja rupesin taas juomaan Havupuu-uutejuomaa.

- Lääkäri paheksui päätöstäni ja sanoi, etten elä kovin pitkään. Hän oli vähän vanhempi mies, joten heitin hänelle takaisin, että enköhän minä sun haudallesi vielä kukkia laittele. En saanut kivessyöpääni mitään lääkitystä. Minulla oli tuolloin oma firma, joten nousin leikkauksen jälkeen pystyyn heti kun kykenin ja sanoin, että lähden tästä kotiin. Ne pistivät hanttiin ja epäilivät, etten pystyisi vähään aikaan edes syömään. Pidin kuitenkin pääni ja sanoin, että eipähän kotoa ole niin pitkä matka takaisin sairaalaan, jos tulen huonommaksi. Sen koommin ei ole tarvinnut sairaalassa käydä kuin jälkitarkastuksessa."
JATKUU

40

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmeaine

      JATKO:
      "Tällä kerralla Matti kävi lääkärien kanssa pitkät keskustelut Havupuu-uutejuomasta, mutta valkotakit suhtautuivat siihen edelleen epäluuloisesti. Ihmetys oli kuitenkin suuri, kun keuhkojen etäpesäkkeet olivat kadonneet jo toisessa jälkitarkastuksessa. Ihan itsestään ne harvemmin häviävät.

      - Sanoin lääkärille, että joko alat uskoa mun juomaani, mutta lääkäri totesi siihen, että ei puhuta nyt siitä. Kävin alkuun jälkitarkastuksissa kerran kuussa, mutta sitten käynnit alkoivat harveta ja viiden vuoden kuluttua sain terveen paperit. Vuoden 1985 jälkeen olen ollut siis täysin terveenä jo melkein 25 vuotta. Uudesta syövästä ei ole tietoakaan ja paljon enemmän minä nykyään pelkään muita sairauksia. Olin vuosikausia käyttämättä Havupuu-uutejuomaa, mutta nyt olen taas jo toista vuotta juonut sitä. Otan lasillisen aamulla ja toisen illalla. Ihan vaan kaiken varalta.

      Matti sanoo, ettei häneltä mennyt kummankaan syövän yhteydessä usko tulevaisuuteen eikä hän antanut kuolemanpelolle valtaa.

      - Minä olen jääräpäinen pohjoisen ihminen, hän nauraa.

      "EI OLE LÄÄKE EIKÄ PARANNA SYÖPÄÄ"

      Havupuu-uutejuomaa on valmistettu Siikaisissa jo yli 30 vuotta sen kehittäjän Kari Herttuan johdolla.

      Siinä käytetään nuoren männyn kuorta ja nilaa sekä puhdasta lähdevettä. Uuttaminen toteutetaan ikivanhaan kansantietoon perustuen, joskin siinä on otettu huomioon myös Turun yliopistossa tehtyjen tutkimusten tuoma lisätieto. Juoma muistuttaa väriltään punaviiniä, ja se sisältää runsaasti antioksidantteja, flavonoideja ja fenoliyhdisteitä. Havupuu-uutejuoman ystävät pitävät sitä erittäin tehokkaana elimistön elvyttäjänä, kun puolustusmekanismi syystä tai toisesta on pettänyt. Tarkempia tietoja valmisteesta on www.ravintorengas.fi -nettisivuilla.

      Kari Herttua toteaa Havupuu-uutteen olevan luonnonmukainen, nestemäinen ja hyvin kivennäis- ja hivenainepitoinen, runsaasti terveellisiä flavonoideja sisältävä ravintolisä. Se ei ole lääke eikä se paranna esimerkiksi syöpää.

      - Sillä ei ole mitään tekemistä syövän kanssa, se ei paranna muitakaan sairauksia eikä sitä ole tarkoitettu korvaamaan minkäänlaista lääkitystä.

      - Jos Havupuu-uutejuomaa juo, elimistö itse pitää huolen lopusta. Elimistö pyrkii 24 tuntia vuorokaudessa pitämään paikat kunnossa ja jopa korjaamaan niitä. Olen alusta alkaen lähtenyt siitä, etten pelaa sairauksien kanssa. Olen johdonmukaisesti sanonut kaikkialla, että Havupuu-uutejuoman avulla voidaan korjata ravinnosta johtuvia puutostiloja. Siinä kaikki.

      Teksti: Reijo Ikävalko
      Kuva: Timo Sinisalo"

      • Stadin kundi

        Lekurit ei pysty bonjaamaan tapausta ja ovat totaalisesti pellolla!
        Havumettan miehet voitti!


      • Todistettu toiminta

        Jos kerran ruokasooda toimii, http://www.kristallipuolue.fi/ruokasooda-ihmelaake/ ,

        niin miksei sitten havupuu uutejuomakin ihan samalla lailla, kun kerran on todisteena potilaan oma kokemus.
        Ja varmasti kokemuksia on enempi, jos vaan haetaan ja udellaan, niin varmasti potilaiden todistuksia on paljon, paljon enempi!


      • Soodaajaskepo

        Matin kannattaisi seuraavalla kerralla kokeilla soodaa!


      • Hyvä Matti!

        Niin sitä pitää, ku noitatohtorien kalliit ja vaaralliset lääkkeet ei toimi, niin silloin pitää turvautua tehokkaisiin luonnonlääkkeisiin, jotka parantavst hyvin ja halvalla.


      • Kosk tää ei toiminut

        British Medical Journalin (BMJ) Clinical Evidence verkkojulkaisussa lehden asettama tutkijaryhmä arvioi kaikkiaan 2500 erilaista lääketieteellistä hoitoa ja niistä olemassaolevaa tutkimusnäyttöä. RCT-tason (satunnaistettu kaksoissokkotutkimus) vankka näyttö katsottiin selkeäksi osoitukseksi siitä, että hoidolla on muutakin kuin lumevaikutus.
        BMJ:n tutkijaryhmän mukaan vain 13%:lla hoidoista on vankka tieteellinen näyttö niiden toimivuudesta, 23 % :lla hoidoista on todennäköisesti hyödyllisiä vaikutuksia, 8 %:lla hoidoista haitan ja hyödyn suhde on epävarma, 6 % hoidoista ei ole todennäköisesti hyödyllisiä, 4 % hoidoista on todennäköisesti tehottomia ja jopa haitallisia, mutta suurimman ryhmän 46 % muodostivat hoidot, joiden tehokkuudesta ei ole mitään varmaa tietoa.

        Tutkijaryhmän myöntää, että hoitojen jaotteleminen eri kategorioihin on erittäin vaikeaa vaikka käytettävissä on eri alojen asiantuntijoita, vertaisarvioitsijoita ja huippututkijoita. Hoitojen ryhmittely eri kategorioihin sisältää aina jossain määrin subjektiivista arviointia ja kiistanalaisia tulkintoja. Joka tapauksessa oheinen jaottelu kertoo tiedeyhteisölle sen, että paljon on vielä tutkittavaa ja useimmat päätökset hoidoista tehdään lääkärin henkilökohtaisten tietojen, taitojen ja asenteiden perusteella, myös potilaan ja lääkärin onnistunut vuorovaikutus on tärkeää.

        Kirjallisuusviitteet
        http://clinicalevidence.bmj.com/ceweb/about/knowledge.jsp"


      • ottakaa oppia

        Ottakaa oppia Mstin hyvästä ja hienosta hoitotuloksesta!


      • Tutkitaan-hutkitaan

        No mikäs lienee tuon ihmeaineen koostumus?
        Kannattais varmaan tutkituttaa ihan VTT:llä, että päästäisiin korkeampiin tietoisuuksiin asian suhteen eli onko parantavia vaikutuksia vai ei!?


      • Eikös totta!

        Eihän sellaista saa tehdä, että parantaisi itsensä ja vieläpä halvalla ja jollain luontaistuotteella!
        Sehän on aivan selvästi rikollista toimintaa, josta pitää tuomita vankilaan vuosiksi!


      • Sooda.
        Tutkitaan-hutkitaan kirjoitti:

        No mikäs lienee tuon ihmeaineen koostumus?
        Kannattais varmaan tutkituttaa ihan VTT:llä, että päästäisiin korkeampiin tietoisuuksiin asian suhteen eli onko parantavia vaikutuksia vai ei!?

        Korkeammasta tietoisuudesta on kanavoitu viesti havupuujuoman voimasta.


      • L. Auerma
        Sooda. kirjoitti:

        Korkeammasta tietoisuudesta on kanavoitu viesti havupuujuoman voimasta.

        Olet siis korkeamman tietoisuuden guru eli henkiolentojen sanomien välittäjä.
        Voisitko kertoa vähän laajemmin , mitä henkiolennot ovat sinulle kertoneet viime aikoina?
        Kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta, että sinulla on yhteys tuonpuoleiseen.
        Siispä kerro tarkemmin, mitä henkiolennot ovat sinulle kertoneet.


      • Miksi VTT:llä?
        Tutkitaan-hutkitaan kirjoitti:

        No mikäs lienee tuon ihmeaineen koostumus?
        Kannattais varmaan tutkituttaa ihan VTT:llä, että päästäisiin korkeampiin tietoisuuksiin asian suhteen eli onko parantavia vaikutuksia vai ei!?

        Eikö BMJ:n tutkimukset riitä?


      • Itsehoito toimii!

        Matti on tosi kova jätkä!
        Lääkärit joutuivat häpeään, kun Matti hoiti itse itsensä kuntoon ja täysin terveeksi havupuu uutejuoman avulla.

        Kun hoitaa itse itseään, niin se on maailman parasta hoitoo ja terveellisintä itselle.


    • Kummallista!

      Ei ainoatakaan kommenttia skeposilta!

      • terveyshymyilyä

        Eipä se kommentointia tarvitsisi, koska Terveyshymyily -mainosliitteessä kusetuksen uhri kertoo itsekin näin:

        "...joten nousin leikkauksen jälkeen pystyyn heti"

        Eli syöpäkasvain leikattiin.

        Mutta tarina toimii hyvin esimerkkinä siitä, millaista on kusetustuotteiden markkinointi. Kauppamies jeesustelee, että ei tämä syöpää paranna ja oikea hoito pitää ottaa, mutta kuitenkin ollaan valmiita tuputtamaan yksittäisiä parannustarinoita, joilla luodaan vaivihkaa vaikutelmaa, että ehkä kumminkin kannattaisi ostaa.

        Tavallinen fiksu ihminen ei tällaiseen retkahda, mutta uhrit haetaankin härskisti heikommasta populaatiosta eli niistä, jotka saavat maailmankuvansa hymylehdistä.


      • Kai tajuut?
        terveyshymyilyä kirjoitti:

        Eipä se kommentointia tarvitsisi, koska Terveyshymyily -mainosliitteessä kusetuksen uhri kertoo itsekin näin:

        "...joten nousin leikkauksen jälkeen pystyyn heti"

        Eli syöpäkasvain leikattiin.

        Mutta tarina toimii hyvin esimerkkinä siitä, millaista on kusetustuotteiden markkinointi. Kauppamies jeesustelee, että ei tämä syöpää paranna ja oikea hoito pitää ottaa, mutta kuitenkin ollaan valmiita tuputtamaan yksittäisiä parannustarinoita, joilla luodaan vaivihkaa vaikutelmaa, että ehkä kumminkin kannattaisi ostaa.

        Tavallinen fiksu ihminen ei tällaiseen retkahda, mutta uhrit haetaankin härskisti heikommasta populaatiosta eli niistä, jotka saavat maailmankuvansa hymylehdistä.

        "Eli syöpäkasvain leikattiin."

        Niin leikattiin, mutta etäispesäkkeitä ei.

        Tehokkainta on yhdistelmähoito, aina kunkin tilanteen mukaan. Valitaan se paras hoitomuoto. Joskus se on kajoavaa, kun on iso kasvain ja se on paikassa, joka voidaan poistaa.

        Ei vaihtoehtojen kannattajat kannata PELKÄSTÄÄN vaihtoehtohoitoja, vaan lääketieteen lisänä ja täydentävänä on valittavana muitakin hoitoja, jotka ovat usein paljon pehmeämpiä, joten sivuoireita ei tule niin paljon.


      • PJ.
        Kai tajuut? kirjoitti:

        "Eli syöpäkasvain leikattiin."

        Niin leikattiin, mutta etäispesäkkeitä ei.

        Tehokkainta on yhdistelmähoito, aina kunkin tilanteen mukaan. Valitaan se paras hoitomuoto. Joskus se on kajoavaa, kun on iso kasvain ja se on paikassa, joka voidaan poistaa.

        Ei vaihtoehtojen kannattajat kannata PELKÄSTÄÄN vaihtoehtohoitoja, vaan lääketieteen lisänä ja täydentävänä on valittavana muitakin hoitoja, jotka ovat usein paljon pehmeämpiä, joten sivuoireita ei tule niin paljon.

        "...joten nousin leikkauksen jälkeen pystyyn heti"

        Näissä ihmeparantumisissa jätetäänkin yleensä tällaiset mitättömät sivuseikat kertomatta.


        "Tehokkainta on yhdistelmähoito "

        Onko sinulla asiasta jotain faktaa vai esitätkö omia mielipiteitäsi ?

        Ja sooda ei edelleenkään poista syöpää.


      • Honka & Petäjä.
        Kai tajuut? kirjoitti:

        "Eli syöpäkasvain leikattiin."

        Niin leikattiin, mutta etäispesäkkeitä ei.

        Tehokkainta on yhdistelmähoito, aina kunkin tilanteen mukaan. Valitaan se paras hoitomuoto. Joskus se on kajoavaa, kun on iso kasvain ja se on paikassa, joka voidaan poistaa.

        Ei vaihtoehtojen kannattajat kannata PELKÄSTÄÄN vaihtoehtohoitoja, vaan lääketieteen lisänä ja täydentävänä on valittavana muitakin hoitoja, jotka ovat usein paljon pehmeämpiä, joten sivuoireita ei tule niin paljon.

        Että näin.

        "Kari Herttua toteaa Havupuu-uutteen olevan luonnonmukainen, nestemäinen ja hyvin kivennäis- ja hivenainepitoinen, runsaasti terveellisiä flavonoideja sisältävä ravintolisä. Se ei ole lääke eikä se paranna esimerkiksi syöpää.

        - Sillä ei ole mitään tekemistä syövän kanssa, se ei paranna muitakaan sairauksia eikä sitä ole tarkoitettu korvaamaan minkäänlaista lääkitystä. "


      • Mistä se sooda?
        PJ. kirjoitti:

        "...joten nousin leikkauksen jälkeen pystyyn heti"

        Näissä ihmeparantumisissa jätetäänkin yleensä tällaiset mitättömät sivuseikat kertomatta.


        "Tehokkainta on yhdistelmähoito "

        Onko sinulla asiasta jotain faktaa vai esitätkö omia mielipiteitäsi ?

        Ja sooda ei edelleenkään poista syöpää.

        Onko tässä ketjussa puhuttu soodasta?


      • Nii justiinsa
        Honka & Petäjä. kirjoitti:

        Että näin.

        "Kari Herttua toteaa Havupuu-uutteen olevan luonnonmukainen, nestemäinen ja hyvin kivennäis- ja hivenainepitoinen, runsaasti terveellisiä flavonoideja sisältävä ravintolisä. Se ei ole lääke eikä se paranna esimerkiksi syöpää.

        - Sillä ei ole mitään tekemistä syövän kanssa, se ei paranna muitakaan sairauksia eikä sitä ole tarkoitettu korvaamaan minkäänlaista lääkitystä. "

        Aivan. Keho parantaa itse itsensä, jos sille annetaan tilaisuus ja tarveaineet.


      • Myös homeopatia
        Nii justiinsa kirjoitti:

        Aivan. Keho parantaa itse itsensä, jos sille annetaan tilaisuus ja tarveaineet.

        Tähän perustuu myös homeopatia.


      • Puun ja kuoren vali.
        Honka & Petäjä. kirjoitti:

        Että näin.

        "Kari Herttua toteaa Havupuu-uutteen olevan luonnonmukainen, nestemäinen ja hyvin kivennäis- ja hivenainepitoinen, runsaasti terveellisiä flavonoideja sisältävä ravintolisä. Se ei ole lääke eikä se paranna esimerkiksi syöpää.

        - Sillä ei ole mitään tekemistä syövän kanssa, se ei paranna muitakaan sairauksia eikä sitä ole tarkoitettu korvaamaan minkäänlaista lääkitystä. "

        Kari Herttua on puun ja kuoren valissa, silla tuote on luokitettu ravintolisaaineeksi, eika laakkeeksi.
        Jos ei ole luokitettu laakkeeksi, niin ei voi myyda laakkeena tai jos yrittaa, niin on kohta tiilenpaita lukemassa.
        Vaikka aineella olisi parantunut tuo syopa, niin Herttua ei voi sellaista sanoa, mutta parantunut voi sen kertoa, koska se on parantuneen oma kasitys.
        Niin yksinkertaista se on.


      • koijataan?
        Puun ja kuoren vali. kirjoitti:

        Kari Herttua on puun ja kuoren valissa, silla tuote on luokitettu ravintolisaaineeksi, eika laakkeeksi.
        Jos ei ole luokitettu laakkeeksi, niin ei voi myyda laakkeena tai jos yrittaa, niin on kohta tiilenpaita lukemassa.
        Vaikka aineella olisi parantunut tuo syopa, niin Herttua ei voi sellaista sanoa, mutta parantunut voi sen kertoa, koska se on parantuneen oma kasitys.
        Niin yksinkertaista se on.

        >Vaikka aineella olisi parantunut tuo syopa,

        Siis tarkoitatko tässä tilannetta, jossa kasvain leikattiin, mutta jostian syystä leikkaaminen ei olisi ollut kasvaimen poistumisen syy vaan nimenomaan tämä helppoheikin myymä ihmemehu?

        >mutta parantunut voi sen kertoa, koska se on parantuneen oma kasitys

        Mistä parantuneelle olisi tullut sellainen käsitys, että leikkaaminen ei ollut se joka poisti kasvaimen vaan tämä mehunjuonti?

        Onko tämä myyntihöpinä suunnattu jollekin hymylehdenlukijatasoiselle sakille?


      • väärinkäsitys?
        Myös homeopatia kirjoitti:

        Tähän perustuu myös homeopatia.

        No ei oikeastaan perustu. Homeopatiassa uhrille myydään sokeria. Sillä taas ei ole parantumisen tarveaineiden kanssa mitään tekemistä. Mutta onpahan kivaa ajankulua.


      • hoito vai mehu
        Kai tajuut? kirjoitti:

        "Eli syöpäkasvain leikattiin."

        Niin leikattiin, mutta etäispesäkkeitä ei.

        Tehokkainta on yhdistelmähoito, aina kunkin tilanteen mukaan. Valitaan se paras hoitomuoto. Joskus se on kajoavaa, kun on iso kasvain ja se on paikassa, joka voidaan poistaa.

        Ei vaihtoehtojen kannattajat kannata PELKÄSTÄÄN vaihtoehtohoitoja, vaan lääketieteen lisänä ja täydentävänä on valittavana muitakin hoitoja, jotka ovat usein paljon pehmeämpiä, joten sivuoireita ei tule niin paljon.

        >vaan lääketieteen lisänä ja täydentävänä

        Tässä hymylehden mainosliitteeseen tungetussa tarinassa tosin lukijoita suostuttelemaan uskomaan tarinaa, jossa hoidettava arvelisi, että syöpähoito aiheuttaisi syövän ja se kannattaisi jättää hoitamatta ja antaa rahaa mehukauppiaalle.

        Arvaanko oikein, että jutun maksaja on mehukauppias itse?


      • NONI-mehun juoja
        hoito vai mehu kirjoitti:

        >vaan lääketieteen lisänä ja täydentävänä

        Tässä hymylehden mainosliitteeseen tungetussa tarinassa tosin lukijoita suostuttelemaan uskomaan tarinaa, jossa hoidettava arvelisi, että syöpähoito aiheuttaisi syövän ja se kannattaisi jättää hoitamatta ja antaa rahaa mehukauppiaalle.

        Arvaanko oikein, että jutun maksaja on mehukauppias itse?

        Ostakaa lisää NONI-mehua, se on aivan ihmeellisen terveellistä!


      • skepoista hymyä
        terveyshymyilyä kirjoitti:

        Eipä se kommentointia tarvitsisi, koska Terveyshymyily -mainosliitteessä kusetuksen uhri kertoo itsekin näin:

        "...joten nousin leikkauksen jälkeen pystyyn heti"

        Eli syöpäkasvain leikattiin.

        Mutta tarina toimii hyvin esimerkkinä siitä, millaista on kusetustuotteiden markkinointi. Kauppamies jeesustelee, että ei tämä syöpää paranna ja oikea hoito pitää ottaa, mutta kuitenkin ollaan valmiita tuputtamaan yksittäisiä parannustarinoita, joilla luodaan vaivihkaa vaikutelmaa, että ehkä kumminkin kannattaisi ostaa.

        Tavallinen fiksu ihminen ei tällaiseen retkahda, mutta uhrit haetaankin härskisti heikommasta populaatiosta eli niistä, jotka saavat maailmankuvansa hymylehdistä.

        Skeptismi ja psi - tiedettä vai turhaumia?

        Seitsemisen vuotta sitten suoritti skeptismiksi kutsuttu mielipiteenmuokkausliike maihinnousun Suomen kamaralle, asiaan kuuluvan mainosrummutuksen saattelemana. Kun tulokkaalla on jo ollut aikaa osoittaa ominaislaatunsa, on sopiva hetki tarkastella, mitä sen rauhaan kuuluu. Aivan viime aikoina on Suomessa harjoitetun skeptismin julkisuuteen näkyvässä toiminnassa alkanut ilmetä merkkejä, jotka viittaavat siihen, että se on joutunut luopumaan ylevältä kalskahtavista ihanteistaan. Ovatko toiminnan tuloksettomuuden paljastuminen ja harhakuvitelmien haihtuminen tähän syynä? Skeptismin tutkimukselle se ei olisi mikään yllätys, sillä vastaavanlainen murrosilmiö on tuttu myös skeptisen liikehdinnän emämaasta Yhdysvalloissa. Ja aivan kuten Yhdysvalloissa aiemmin, niin myös Suomessa skeptismin otteet ovat nyttemmin selvästi kiristymässä. Kun tietää skeptismin "kovat", kylmyyttä henkivät, ateistiset ja materialistiset pohjavirtaukset, ei tämä kehitys lupaa hengenmaailmojen rajavaeltajalle varmaankaan sen parempaa kuin aikaisemminkaan. Ehkä on kuitenkin hyvä olla perillä tämän kummajaisen toimintatavoista ja tavoitteista; ken käärmeen tuntee, ei käärmettä pelkää.

        Taikauskon ja epäuskon taivaallinen tanssi

        Mitä skeptismi on? Siitä voisi varmaan kirjoittaa paksun kirjan, mutta oikeastaan tämän merkillisen lintusen alasampumiseen riittäisi mainiosti yksi ainoa asiantuntijalausunto: "Sen vuoksi rationalistit eivät vielä nykyäänkään myönnä minkäänlaisten parapsykologisten kokemusten olemassaoloa, koska se voisi murskata heidän maailmankuvansa". Koska se voisi murskata heidän maailmankuvansa. Carl Gustav Jungin, vuosisatamme suurimman ihmismielen tuntijan karut sanat eivät totisesti jätä tulkinnan varaa. Mutta ehkäpä skeptismiä - järkeisuskon viisastelevaa rintaperillistä - kannattaa katsoa hieman tarkemmin. Tehkäämme siis niin ja seuratkaamme kappaleen matkaa epäilevän älyn outoja harhapolkuja Salon Gahlinin kuolemattoman ajatelman hengessä: "Poikamies on mieshenkilö, joka oppii erehdyksestä, minkä muut miehet tekevät".

        Skeptisyyden käsite kätkee monia vivahteita, mutta siitä voidaan erottaa kaksi pääsuuntausta. Julkisuudessa näyttäytyvän, varsin meluisasti ja usein kovin epäkorrektisti käyttäytyvän epäilemisen muodon voisi ristiä asenneskeptismiksi. Suomalaisen järjestöskeptismin "raamattu" Paholaisen asianajaja määrittelee sen seuraavasti: "Skeptisyys on asenne tai näkökulma, ei mikään uskonto eikä ideologia". Toista päämuunnelmaa voisimme kutsua asiaskeptismiksi. Tällöin on kysymyksessä se terve epäily, jota jokainen normaali ihminen vaistomaisesti noudattaa arkielämässään. Asiaskeptismi suhtautuu käsittelemiinsä ilmiöihin puolueettomasti, omaksumatta esitettäviin väitteisiin mitään etukäteiskantaa, asennetta tai näkökulmaa. Yhdysvalloissa käytävässä keskustelussa asenneskeptikkoja kutsutaan "kovan linjan skeptikoiksi" (hard-line skeptics) ja asiaskeptikkoja "kriittisiksi skeptikoiksi" (critical skeptics). Asiaskeptisessä terveessä epäilyssä ei ole mitään ihmeellistä eikä liiemmin tutkimisen aihettakaan, niinpä skeptismillä seuraavassa tarkoitetaan yksinomaisesti asenneskeptismiä.

        Skeptismin jäljet voidaan johtaa siihen "Jumalan asianajajan" ja "Paholaisen asianajajan" väliseen vuoropuheluun, joka katolisen kirkon piirissä kehittyi eräänlaiseksi maanpäällisen vaelluksensa päättäneen "hyvän ihmisen" sisäänpääsytutkinnoksi pyhimyskuntaan. Katolisuus oli ja on edelleenkin valmis hyväksymään ihmeet, mutta Paholaisen asianajajan tehtäväksi tuli etsiä niille luonnollisia selityksiä. Tätä voidaan pitää skeptismin ensimmäisenä kehitysvaiheena: ihmeelle pyrittiin löytämään vaihtoehtoisia selityksiä, mutta ihmeen mahdollisuutta sinänsä ei torjuttu. Kun protestanttinen liike irtautui katolisuudesta, ihmeistä tuli sille valtapoliittinen valttikortti: se ei tarvinnut pyhimyksiä ja saattoi siten leimata ihmeet katolisuuteen kuuluvaksi taikauskoksi. Asettaessaan väitteet yliluonnollisten ilmiöiden olemassaolosta kokonaisuudessaan epäilyksenalaiseksi protestantismi tuli tahtomattaan toimineeksi "rationalismin savuverhona", kuten joku historioitsija on asian ilmaissut.

        Orastava tieteellinen ajattelu toi skeptisyyteen 1600-luvun loppua lähestyttäessä uuden kerrostuman: ihmeiden luonnonlakien vastaisuuteen vedoten alettiin epäillä aiempienkin, jopa raamatullisten ihmeiden todenperäisyyttä. Satakunta vuotta myöhemmin skeptismi lopulta vakiintui nykyiseen muotoonsa sen tieteellisen kädenväännön myötä, minkä taivaalta putoilevat kivet (meteoriitit) saivat aikaan. Meteoriittien mahdottomuuteen uskova sveitsiläinen säätieteilijä Deluc tuli määritelleeksi skeptismin periolemuksen lähes täydellisesti todetessaan, että jos taivaalta tipahtaisi palava kivi hänen jalkoihinsa, hän myöntäisi kyllä nähneensä sen, mutta ei sittenkään uskoisi! Epäuskosta oli tullut ikään kuin nurinpäin käännettyä taikauskoa, kuten Goethe asian sattuvasti ilmaisi.


      • skeponen
        väärinkäsitys? kirjoitti:

        No ei oikeastaan perustu. Homeopatiassa uhrille myydään sokeria. Sillä taas ei ole parantumisen tarveaineiden kanssa mitään tekemistä. Mutta onpahan kivaa ajankulua.

        British Medical Journalin (BMJ) Clinical Evidence verkkojulkaisussa lehden asettama tutkijaryhmä arvioi kaikkiaan 2500 erilaista lääketieteellistä hoitoa ja niistä olemassaolevaa tutkimusnäyttöä. RCT-tason (satunnaistettu kaksoissokkotutkimus) vankka näyttö katsottiin selkeäksi osoitukseksi siitä, että hoidolla on muutakin kuin lumevaikutus.
        BMJ:n tutkijaryhmän mukaan vain 13%:lla hoidoista on vankka tieteellinen näyttö niiden toimivuudesta, 23 % :lla hoidoista on todennäköisesti hyödyllisiä vaikutuksia, 8 %:lla hoidoista haitan ja hyödyn suhde on epävarma, 6 % hoidoista ei ole todennäköisesti hyödyllisiä, 4 % hoidoista on todennäköisesti tehottomia ja jopa haitallisia, mutta suurimman ryhmän 46 % muodostivat hoidot, joiden tehokkuudesta ei ole mitään varmaa tietoa.

        Tutkijaryhmän myöntää, että hoitojen jaotteleminen eri kategorioihin on erittäin vaikeaa vaikka käytettävissä on eri alojen asiantuntijoita, vertaisarvioitsijoita ja huippututkijoita. Hoitojen ryhmittely eri kategorioihin sisältää aina jossain määrin subjektiivista arviointia ja kiistanalaisia tulkintoja. Joka tapauksessa oheinen jaottelu kertoo tiedeyhteisölle sen, että paljon on vielä tutkittavaa ja useimmat päätökset hoidoista tehdään lääkärin henkilökohtaisten tietojen, taitojen ja asenteiden perusteella, myös potilaan ja lääkärin onnistunut vuorovaikutus on tärkeää.

        Kirjallisuusviitteet
        http://clinicalevidence.bmj.com/ceweb/about/knowledge.jsp"


      • skepokoijari
        koijataan? kirjoitti:

        >Vaikka aineella olisi parantunut tuo syopa,

        Siis tarkoitatko tässä tilannetta, jossa kasvain leikattiin, mutta jostian syystä leikkaaminen ei olisi ollut kasvaimen poistumisen syy vaan nimenomaan tämä helppoheikin myymä ihmemehu?

        >mutta parantunut voi sen kertoa, koska se on parantuneen oma kasitys

        Mistä parantuneelle olisi tullut sellainen käsitys, että leikkaaminen ei ollut se joka poisti kasvaimen vaan tämä mehunjuonti?

        Onko tämä myyntihöpinä suunnattu jollekin hymylehdenlukijatasoiselle sakille?

        British Medical Journalin (BMJ) Clinical Evidence verkkojulkaisussa lehden asettama tutkijaryhmä arvioi kaikkiaan 2500 erilaista lääketieteellistä hoitoa ja niistä olemassaolevaa tutkimusnäyttöä. RCT-tason (satunnaistettu kaksoissokkotutkimus) vankka näyttö katsottiin selkeäksi osoitukseksi siitä, että hoidolla on muutakin kuin lumevaikutus.
        BMJ:n tutkijaryhmän mukaan vain 13%:lla hoidoista on vankka tieteellinen näyttö niiden toimivuudesta, 23 % :lla hoidoista on todennäköisesti hyödyllisiä vaikutuksia, 8 %:lla hoidoista haitan ja hyödyn suhde on epävarma, 6 % hoidoista ei ole todennäköisesti hyödyllisiä, 4 % hoidoista on todennäköisesti tehottomia ja jopa haitallisia, mutta suurimman ryhmän 46 % muodostivat hoidot, joiden tehokkuudesta ei ole mitään varmaa tietoa.

        Tutkijaryhmän myöntää, että hoitojen jaotteleminen eri kategorioihin on erittäin vaikeaa vaikka käytettävissä on eri alojen asiantuntijoita, vertaisarvioitsijoita ja huippututkijoita. Hoitojen ryhmittely eri kategorioihin sisältää aina jossain määrin subjektiivista arviointia ja kiistanalaisia tulkintoja. Joka tapauksessa oheinen jaottelu kertoo tiedeyhteisölle sen, että paljon on vielä tutkittavaa ja useimmat päätökset hoidoista tehdään lääkärin henkilökohtaisten tietojen, taitojen ja asenteiden perusteella, myös potilaan ja lääkärin onnistunut vuorovaikutus on tärkeää.

        Kirjallisuusviitteet
        http://clinicalevidence.bmj.com/ceweb/about/knowledge.jsp"


      • Oot kuspiä
        terveyshymyilyä kirjoitti:

        Eipä se kommentointia tarvitsisi, koska Terveyshymyily -mainosliitteessä kusetuksen uhri kertoo itsekin näin:

        "...joten nousin leikkauksen jälkeen pystyyn heti"

        Eli syöpäkasvain leikattiin.

        Mutta tarina toimii hyvin esimerkkinä siitä, millaista on kusetustuotteiden markkinointi. Kauppamies jeesustelee, että ei tämä syöpää paranna ja oikea hoito pitää ottaa, mutta kuitenkin ollaan valmiita tuputtamaan yksittäisiä parannustarinoita, joilla luodaan vaivihkaa vaikutelmaa, että ehkä kumminkin kannattaisi ostaa.

        Tavallinen fiksu ihminen ei tällaiseen retkahda, mutta uhrit haetaankin härskisti heikommasta populaatiosta eli niistä, jotka saavat maailmankuvansa hymylehdistä.

        Siehä oike kuspiä oot!
        Kun et uso rehellisen ukon jorinoita!


    • Pilleri parantaa?

      Voiko sanoa, että joku pilleri xxx parantaa?

      • vastuutonta

        Riippuu siitä, parantaako se.

        Tässä puheena olevassa tapauksessa mehukauppias pelaa kaksilla korteilla. Toisaalta hän uskottelee, että ei ole mitään lupaillut eikä puhunut ihmemehun parantavan syöpää, sitten hän kuitenkin vihjailee, että on tuulimyllyjä vastaan taisteleva sankari, joka viranomaisten painostuksesta ei vaan saa kertoa, miten asiat ovat. Hämmästyttävästi takki kääntyy lopulta ympäri niin, että hän kyllä mielellään postittelee mainoksia, joissa käyttäjät kertoilevat, että kyllä syöpä mehulla lähtee eikä hoitoihin kannata mennä.

        Voiko touhu enää kierompaa olla?


      • Pettuleipää.
        vastuutonta kirjoitti:

        Riippuu siitä, parantaako se.

        Tässä puheena olevassa tapauksessa mehukauppias pelaa kaksilla korteilla. Toisaalta hän uskottelee, että ei ole mitään lupaillut eikä puhunut ihmemehun parantavan syöpää, sitten hän kuitenkin vihjailee, että on tuulimyllyjä vastaan taisteleva sankari, joka viranomaisten painostuksesta ei vaan saa kertoa, miten asiat ovat. Hämmästyttävästi takki kääntyy lopulta ympäri niin, että hän kyllä mielellään postittelee mainoksia, joissa käyttäjät kertoilevat, että kyllä syöpä mehulla lähtee eikä hoitoihin kannata mennä.

        Voiko touhu enää kierompaa olla?

        --Voiko touhu enää kierompaa olla?--

        No eipä paljon voi enää kierommaksi mennä, koko vaihtoehtopuoli tuntuu olevan varsinainen kieroilujen kenttä.

        Täysin vastuutonta ja moraalitonta toimintaa.


      • vastuuton skepo
        vastuutonta kirjoitti:

        Riippuu siitä, parantaako se.

        Tässä puheena olevassa tapauksessa mehukauppias pelaa kaksilla korteilla. Toisaalta hän uskottelee, että ei ole mitään lupaillut eikä puhunut ihmemehun parantavan syöpää, sitten hän kuitenkin vihjailee, että on tuulimyllyjä vastaan taisteleva sankari, joka viranomaisten painostuksesta ei vaan saa kertoa, miten asiat ovat. Hämmästyttävästi takki kääntyy lopulta ympäri niin, että hän kyllä mielellään postittelee mainoksia, joissa käyttäjät kertoilevat, että kyllä syöpä mehulla lähtee eikä hoitoihin kannata mennä.

        Voiko touhu enää kierompaa olla?

        Skeptismi ja psi - tiedettä vai turhaumia?

        Seitsemisen vuotta sitten suoritti skeptismiksi kutsuttu mielipiteenmuokkausliike maihinnousun Suomen kamaralle, asiaan kuuluvan mainosrummutuksen saattelemana. Kun tulokkaalla on jo ollut aikaa osoittaa ominaislaatunsa, on sopiva hetki tarkastella, mitä sen rauhaan kuuluu. Aivan viime aikoina on Suomessa harjoitetun skeptismin julkisuuteen näkyvässä toiminnassa alkanut ilmetä merkkejä, jotka viittaavat siihen, että se on joutunut luopumaan ylevältä kalskahtavista ihanteistaan. Ovatko toiminnan tuloksettomuuden paljastuminen ja harhakuvitelmien haihtuminen tähän syynä? Skeptismin tutkimukselle se ei olisi mikään yllätys, sillä vastaavanlainen murrosilmiö on tuttu myös skeptisen liikehdinnän emämaasta Yhdysvalloissa. Ja aivan kuten Yhdysvalloissa aiemmin, niin myös Suomessa skeptismin otteet ovat nyttemmin selvästi kiristymässä. Kun tietää skeptismin "kovat", kylmyyttä henkivät, ateistiset ja materialistiset pohjavirtaukset, ei tämä kehitys lupaa hengenmaailmojen rajavaeltajalle varmaankaan sen parempaa kuin aikaisemminkaan. Ehkä on kuitenkin hyvä olla perillä tämän kummajaisen toimintatavoista ja tavoitteista; ken käärmeen tuntee, ei käärmettä pelkää.

        Taikauskon ja epäuskon taivaallinen tanssi

        Mitä skeptismi on? Siitä voisi varmaan kirjoittaa paksun kirjan, mutta oikeastaan tämän merkillisen lintusen alasampumiseen riittäisi mainiosti yksi ainoa asiantuntijalausunto: "Sen vuoksi rationalistit eivät vielä nykyäänkään myönnä minkäänlaisten parapsykologisten kokemusten olemassaoloa, koska se voisi murskata heidän maailmankuvansa". Koska se voisi murskata heidän maailmankuvansa. Carl Gustav Jungin, vuosisatamme suurimman ihmismielen tuntijan karut sanat eivät totisesti jätä tulkinnan varaa. Mutta ehkäpä skeptismiä - järkeisuskon viisastelevaa rintaperillistä - kannattaa katsoa hieman tarkemmin. Tehkäämme siis niin ja seuratkaamme kappaleen matkaa epäilevän älyn outoja harhapolkuja Salon Gahlinin kuolemattoman ajatelman hengessä: "Poikamies on mieshenkilö, joka oppii erehdyksestä, minkä muut miehet tekevät".

        Skeptisyyden käsite kätkee monia vivahteita, mutta siitä voidaan erottaa kaksi pääsuuntausta. Julkisuudessa näyttäytyvän, varsin meluisasti ja usein kovin epäkorrektisti käyttäytyvän epäilemisen muodon voisi ristiä asenneskeptismiksi. Suomalaisen järjestöskeptismin "raamattu" Paholaisen asianajaja määrittelee sen seuraavasti: "Skeptisyys on asenne tai näkökulma, ei mikään uskonto eikä ideologia". Toista päämuunnelmaa voisimme kutsua asiaskeptismiksi. Tällöin on kysymyksessä se terve epäily, jota jokainen normaali ihminen vaistomaisesti noudattaa arkielämässään. Asiaskeptismi suhtautuu käsittelemiinsä ilmiöihin puolueettomasti, omaksumatta esitettäviin väitteisiin mitään etukäteiskantaa, asennetta tai näkökulmaa. Yhdysvalloissa käytävässä keskustelussa asenneskeptikkoja kutsutaan "kovan linjan skeptikoiksi" (hard-line skeptics) ja asiaskeptikkoja "kriittisiksi skeptikoiksi" (critical skeptics). Asiaskeptisessä terveessä epäilyssä ei ole mitään ihmeellistä eikä liiemmin tutkimisen aihettakaan, niinpä skeptismillä seuraavassa tarkoitetaan yksinomaisesti asenneskeptismiä.

        Skeptismin jäljet voidaan johtaa siihen "Jumalan asianajajan" ja "Paholaisen asianajajan" väliseen vuoropuheluun, joka katolisen kirkon piirissä kehittyi eräänlaiseksi maanpäällisen vaelluksensa päättäneen "hyvän ihmisen" sisäänpääsytutkinnoksi pyhimyskuntaan. Katolisuus oli ja on edelleenkin valmis hyväksymään ihmeet, mutta Paholaisen asianajajan tehtäväksi tuli etsiä niille luonnollisia selityksiä. Tätä voidaan pitää skeptismin ensimmäisenä kehitysvaiheena: ihmeelle pyrittiin löytämään vaihtoehtoisia selityksiä, mutta ihmeen mahdollisuutta sinänsä ei torjuttu. Kun protestanttinen liike irtautui katolisuudesta, ihmeistä tuli sille valtapoliittinen valttikortti: se ei tarvinnut pyhimyksiä ja saattoi siten leimata ihmeet katolisuuteen kuuluvaksi taikauskoksi. Asettaessaan väitteet yliluonnollisten ilmiöiden olemassaolosta kokonaisuudessaan epäilyksenalaiseksi protestantismi tuli tahtomattaan toimineeksi "rationalismin savuverhona", kuten joku historioitsija on asian ilmaissut.

        Orastava tieteellinen ajattelu toi skeptisyyteen 1600-luvun loppua lähestyttäessä uuden kerrostuman: ihmeiden luonnonlakien vastaisuuteen vedoten alettiin epäillä aiempienkin, jopa raamatullisten ihmeiden todenperäisyyttä. Satakunta vuotta myöhemmin skeptismi lopulta vakiintui nykyiseen muotoonsa sen tieteellisen kädenväännön myötä, minkä taivaalta putoilevat kivet (meteoriitit) saivat aikaan. Meteoriittien mahdottomuuteen uskova sveitsiläinen säätieteilijä Deluc tuli määritelleeksi skeptismin periolemuksen lähes täydellisesti todetessaan, että jos taivaalta tipahtaisi palava kivi hänen jalkoihinsa, hän myöntäisi kyllä nähneensä sen, mutta ei sittenkään uskoisi! Epäuskosta oli tullut ikään kuin nurinpäin käännettyä taikauskoa, kuten Goethe asian sattuvasti ilmaisi.


      • Ei paranna/skepo

        British Medical Journalin (BMJ) Clinical Evidence verkkojulkaisussa lehden asettama tutkijaryhmä arvioi kaikkiaan 2500 erilaista lääketieteellistä hoitoa ja niistä olemassaolevaa tutkimusnäyttöä. RCT-tason (satunnaistettu kaksoissokkotutkimus) vankka näyttö katsottiin selkeäksi osoitukseksi siitä, että hoidolla on muutakin kuin lumevaikutus.
        BMJ:n tutkijaryhmän mukaan vain 13%:lla hoidoista on vankka tieteellinen näyttö niiden toimivuudesta, 23 % :lla hoidoista on todennäköisesti hyödyllisiä vaikutuksia, 8 %:lla hoidoista haitan ja hyödyn suhde on epävarma, 6 % hoidoista ei ole todennäköisesti hyödyllisiä, 4 % hoidoista on todennäköisesti tehottomia ja jopa haitallisia, mutta suurimman ryhmän 46 % muodostivat hoidot, joiden tehokkuudesta ei ole mitään varmaa tietoa.

        Tutkijaryhmän myöntää, että hoitojen jaotteleminen eri kategorioihin on erittäin vaikeaa vaikka käytettävissä on eri alojen asiantuntijoita, vertaisarvioitsijoita ja huippututkijoita. Hoitojen ryhmittely eri kategorioihin sisältää aina jossain määrin subjektiivista arviointia ja kiistanalaisia tulkintoja. Joka tapauksessa oheinen jaottelu kertoo tiedeyhteisölle sen, että paljon on vielä tutkittavaa ja useimmat päätökset hoidoista tehdään lääkärin henkilökohtaisten tietojen, taitojen ja asenteiden perusteella, myös potilaan ja lääkärin onnistunut vuorovaikutus on tärkeää.

        Kirjallisuusviitteet
        http://clinicalevidence.bmj.com/ceweb/about/knowledge.jsp"


      • pilsu on killeri

        Ei paranna!
        Pilleri on killeri!


    • Ruokasoodahoito
    • Hienoa Matti!

      Hieno esimerkki vaihtoehtohoitojen toimivuudesta.

    • lopunaikaa

      Allopaattinen lääketiede (koululääketiede) on Kuhnin kuvaamaa normaalitiedettä parhaimmillaan. Olemme kuitenkin lähestymässä hetkeä jolloin lääketieteessä tapahtuu paradigman vaihto ja sekavat teoriat saavat antaa tilaa uusille, todellisuutta paremmin kuvaaville malleille.

      Murrosta pidättelee vielä hetken se tosiasia, että allopaattisen lääkebisneksen kannalta sen perustana olevan teorian heikkoudet ovat paremminkin siunaus kuin kirous. Mikäli allopaattinen lääketiede korjaisi perusteorioidensa heikkoudet, tuhoaisi se samalla oman tuottoisan liiketoimintansa.

      Väitänkin, että allopaattinen lääketiede on tätä nykyä lähinnä tieteelliseksi hiottu menetelmä jonka avulla yksilö kyetään oireita peittelemällä saattelemaan pois homeostaasista.

      Tämän jälkeen voidaankin siirtyä core-bisnekseen eli kontrolloimaan ja säätelemään saavutettua epätasapinotilaa kemikaalien ja kirurgian avulla. Kyseessä on siis nerokas bisnesmalli joka takoo rahaa sitä enemmän mitä suurempi osa kansasta saadaan ajautumaan pois homeostaasista.

      Tämän pohjalta käy ymmärrettäväksi myös se, miksi allopaattinen lääketiede jatkuvasti vähättelee ruokavalion ja elämäntapojen merkitystä terveyden ylläpidossa sekä tukee ruokavaliosuosituksia joita noudattamalla homeostaasin ylläpitäminen on pidemmällä tähtäimellä lähes mahdotonta.

      Allopaattinen lääketieteemme on liiketoiminnan ala joka takoo suuria voittoja homeostaasista sivuun ajautuneiden massojen tietämättömyyden kustannuksella.

      Näillä voitoilla voidaan huoletta synnyttää tusinoittain parhaaseen katseluaikaan näytettäviä lääkärisarjoja sekä ”dokumentteja” joiden tarkoituksena on myydä allopaattinen inkvisitio massoille edistyksellisenä tieteenä.

      Ikävä tosiasia kuitenkin on, että käynti allopaattisen lääkärin vastaanotolla jättää ongelmien alkusyyn lähes poikkeuksetta hoitamatta samalla kun niistä kertovat oireet pyritään piilottamaan jollain puoli-ilmaisella öljypohjaisella kemikaalilla jonka patenttitodistus, pseudotieteelliset tilastotutkimukset sekä ennen kaikkea massiivinen markkinointikoneisto on muuttanut ihmelääkkeeksi. "

    • puoskarointiiiiii

      British Medical Journalin (BMJ) Clinical Evidence verkkojulkaisussa lehden asettama tutkijaryhmä arvioi kaikkiaan 2500 erilaista lääketieteellistä hoitoa ja niistä olemassaolevaa tutkimusnäyttöä. RCT-tason (satunnaistettu kaksoissokkotutkimus) vankka näyttö katsottiin selkeäksi osoitukseksi siitä, että hoidolla on muutakin kuin lumevaikutus.
      BMJ:n tutkijaryhmän mukaan vain 13%:lla hoidoista on vankka tieteellinen näyttö niiden toimivuudesta, 23 % :lla hoidoista on todennäköisesti hyödyllisiä vaikutuksia, 8 %:lla hoidoista haitan ja hyödyn suhde on epävarma, 6 % hoidoista ei ole todennäköisesti hyödyllisiä, 4 % hoidoista on todennäköisesti tehottomia ja jopa haitallisia, mutta suurimman ryhmän 46 % muodostivat hoidot, joiden tehokkuudesta ei ole mitään varmaa tietoa.

      Tutkijaryhmän myöntää, että hoitojen jaotteleminen eri kategorioihin on erittäin vaikeaa vaikka käytettävissä on eri alojen asiantuntijoita, vertaisarvioitsijoita ja huippututkijoita. Hoitojen ryhmittely eri kategorioihin sisältää aina jossain määrin subjektiivista arviointia ja kiistanalaisia tulkintoja. Joka tapauksessa oheinen jaottelu kertoo tiedeyhteisölle sen, että paljon on vielä tutkittavaa ja useimmat päätökset hoidoista tehdään lääkärin henkilökohtaisten tietojen, taitojen ja asenteiden perusteella, myös potilaan ja lääkärin onnistunut vuorovaikutus on tärkeää.

      Kirjallisuusviitteet
      http://clinicalevidence.bmj.com/ceweb/about/knowledge.jsp"

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe