viittä/varttia vaille valmis vai pitkästä?

talousasita

On varmaan täälläkin keskusteltu vastaavista asioista, mutta jos puhutaan pienistä ok taloista ja eri valmiusasteista kuten ns.viittävaille josta yleisemmin puuttuu kalusteet lämmönlähde sauna,pesuhuone pintoineen ja muutenkin kaikki sisäpinnat.. eli tälläisestä maksaa X määrän rahaa, mutta sitten alkaa ajattelemaan onko sittenkin järkevää tehdä itse alusta alkaen ns. rahan säästämistä ajatellen???

18

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkästä rakentaminen tai rakennuttaminen vaatii enemmän aikaa ja paljon enemmän paneutumista kuin valmiimman ostaminen. Toisaalta oikeasti valmiita on vähemmän edes myynnissä (valmistaloissakin kaikkein paskamaisin osuus eli maatyöt jää asiakkaan vastuulle). Pitkästä rakentamisella on kuitenkin mahdollisuus tehdä kohtuullisen hyvää tiliä - siis rahoitustarve on pienempi.

    • 5+5

      Tuollaisessa varttia vaille valmiissa talossa kaikki rahaa vievä osuus tekemättä.

      Perustuksen tekovaiheessa kannattaa tehdä ympäristön täytöt ja tasaukset valmiiksi, ei ole seinät tiellä.

      Tuo runkorakenteen teko ja levytys on nopea toimenpide, kun 2 ammattimiestä tekee ja kannattaa teettää tuntityönä.

      • lysymys,,,

        Tätä juuri tarkoitin, eli onko se prosentti kuitenkin niin pieni, että se itse kannattaa tehdä vastaava vaikka menisi aikaa, kun kuitenkin on ne perustukset tai ainakin maatyöt tehtävä joka tapauksessa???


      • 5+5
        lysymys,,, kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitin, eli onko se prosentti kuitenkin niin pieni, että se itse kannattaa tehdä vastaava vaikka menisi aikaa, kun kuitenkin on ne perustukset tai ainakin maatyöt tehtävä joka tapauksessa???

        Jos teet tuon runkorakenteen ja levytyksen niin ota kaksi ammattilaista siihen ja yksi eläkkeellä oleva vanha rak.mes. tai vanha kirvesmies joka osaa ennakoida tavaran tarpeen ja menekin.

        saat tiedon mitä pitää hankkia seuraavaksi ja itse kannat ja nostat tarvikkeita heille niin luppoaika jää vähiin.

        Tyhmin temppu on ottaa kaksi ammattilaista ja panna ne kantamaan ja hakemaan tarvikkeita kalliilla palkalla.

        Sitten vain runko levytykset ja aluskate valmiiksi. Villauksen sisällä voi tehdä samalla ja napata muovit villojen päälle siihen sitten 50x50 lisäeristys johon
        saat asennettua sähköt.

        Sisälevytyksen voit teettää taas näillä ammattilaisilla ne ei siinä vanhene pitkään.


      • muttapaljonko?
        5+5 kirjoitti:

        Jos teet tuon runkorakenteen ja levytyksen niin ota kaksi ammattilaista siihen ja yksi eläkkeellä oleva vanha rak.mes. tai vanha kirvesmies joka osaa ennakoida tavaran tarpeen ja menekin.

        saat tiedon mitä pitää hankkia seuraavaksi ja itse kannat ja nostat tarvikkeita heille niin luppoaika jää vähiin.

        Tyhmin temppu on ottaa kaksi ammattilaista ja panna ne kantamaan ja hakemaan tarvikkeita kalliilla palkalla.

        Sitten vain runko levytykset ja aluskate valmiiksi. Villauksen sisällä voi tehdä samalla ja napata muovit villojen päälle siihen sitten 50x50 lisäeristys johon
        saat asennettua sähköt.

        Sisälevytyksen voit teettää taas näillä ammattilaisilla ne ei siinä vanhene pitkään.

        Ja näin voisi säästää rahaa?


      • 11+19
        muttapaljonko? kirjoitti:

        Ja näin voisi säästää rahaa?

        300 euroo neliöltä pelkistä pomohommista tai 5...600 euroo neliöltä kun tekee rakennustyötkin kokonaan itse.


      • laskusta
        11+19 kirjoitti:

        300 euroo neliöltä pelkistä pomohommista tai 5...600 euroo neliöltä kun tekee rakennustyötkin kokonaan itse.

        Millasella laskukaavalla tälläisiin tuloksiin päästää?


      • 6+12
        laskusta kirjoitti:

        Millasella laskukaavalla tälläisiin tuloksiin päästää?

        Erota käytäntö ja matematiikka.

        Kaupasta saa tarvikkeet esim. tuulensuojalevy rakennuspaikalle tuotuna a) 15 €/ levy ja itse haettuna a) 6 €/levy.

        Miten muodostat tuosta matemaattisen kaavan joka pätee koko projektiin.

        Teoreetikkojen ei pidä sekaantua rakentamiseen, heidän asuinpaikkansa on kerrostalo ja sielläkin alin kerros.


      • juuhanas
        6+12 kirjoitti:

        Erota käytäntö ja matematiikka.

        Kaupasta saa tarvikkeet esim. tuulensuojalevy rakennuspaikalle tuotuna a) 15 €/ levy ja itse haettuna a) 6 €/levy.

        Miten muodostat tuosta matemaattisen kaavan joka pätee koko projektiin.

        Teoreetikkojen ei pidä sekaantua rakentamiseen, heidän asuinpaikkansa on kerrostalo ja sielläkin alin kerros.

        Mistä noita hintoja olet keksinyt. Starkissa maksaa tuulensuojakipsilevy 15 euroa kpl, itse haettuna. K-rauta sama juttu. Missä maassa asut???


      • 19+13
        juuhanas kirjoitti:

        Mistä noita hintoja olet keksinyt. Starkissa maksaa tuulensuojakipsilevy 15 euroa kpl, itse haettuna. K-rauta sama juttu. Missä maassa asut???

        Kysy nyt uudelleen, Virolaista 12 mm tuulensuojalevyä saat noihin hintoihin kunhan otat koko ulkokuoreen sieltä.

        Neuvottelu käyntiin, älä hyvä ihminen kysy kassa tytöltä hintaa se katsoo listasta ohjehintoja.


    • veffer

      Olisko sisustusta vaille hyvä vaihtoehto, jos ei ole aikaa tehdä taloa pitkästä, mutta voisi itse tehdä loput työt itse ja talo olisi melko pieni Ja yrittäisi tässäkin säästää tovin,,??

      • 10+18

        Ammattimies tekee niin nopeasti listoitukset asentaa kaapit, että kannattaa harkita tuota asiaa.

        Maalaus ja pakkeloinnissa ei tee aivan peruuttamattomia mokia kunhan oma eko kestää sukulaisten "kehumiset".


      • veffen.
        10+18 kirjoitti:

        Ammattimies tekee niin nopeasti listoitukset asentaa kaapit, että kannattaa harkita tuota asiaa.

        Maalaus ja pakkeloinnissa ei tee aivan peruuttamattomia mokia kunhan oma eko kestää sukulaisten "kehumiset".

        Kyllähän niitä ajan kanssa laittelee ja kaapistoista vähän, jos valmistoimituksessa on vaikka puustellia ja ite laittaa ikeaa??


    • loppukaneet

      Kyllä tuollaiset viittävaille -valmiit, ovat lähinnä uusavuttomien huijaamista. Siitähän se rahanmeno vasta alkaa. Ja monesti viittävaille-valmiiseen ei kuulu edes perustus eikä maatyöt. Siinä puhutaan vain talon valmiusasteesta, perustus on eri asia, ja maatyöt kuuluu taas eri lokeroon.

      Äkkiä näissä hölömöä vedätetään. Maatyöt maksaa kiviaineksineen äkkiä noin 15-20 tonnia, riippuen täytön määrästä. Perustus styrokseineen noin 10 tonnia. Styroksin hinta on KOVA, yli puolet perustuksen hinnasta koostuu styroksin hinnasta.

      Lvis-työt myös puuttuu viittävaille valmiudesta. LVI maksaa 25 tonnia, jos on perusratkaisut. Sähkö maksaa 15 tonnia, jos on perussähköt.

      Sisustus, voi herrajjestas, siihen menee äkkiä uskomaton määrä rahaa. Laatat, tapetit, maalit, listat, kaapistot, lattiapinnat, kattopinnat, huh huh. Laatoitus vaatii myös vesieristeen, ja itse ei voi laatoittaa mikäli ei ole sertifikaattia vesieristykseen. Pelkkä keittiö kaapistoineen maksaa äkkiä sen 10 tonnia. Eli sisustuksessa puhutaan helposti noin 30-40 tonnin summasta.

      Summa summarum.
      Maatyöt 18 000
      Perustus styroksit 10 000
      Lvi 25 000
      Sähkö 15 000
      Sisustus 35 000

      Eli tekee yhteensä 103 000

      Mikä onkaan vittävaille -valmiude hinta, niin lisää siihen 100 000 euroa päälle, niin ollaan aika lähelle loppuhintaa.

      Ai joo, pihan valmiiksi tekoa, eli nurmikkoa, laatoituksia, istutuksia, yms en vielä laskenut mukaan, joten puhutaan REILUSTA 100 000 eurosta tuohon päälle.

      • perustuksiAon

        Onko monessa valmistalossa maatyöt mukana? Tosin ite olen kans kuullut yhdeltä myyjältä tuollaisilla ei kai rahallisesti tuollaisella säästä, et menisaikalailla samaan, mutta onko kellään kokemuksia näistä ?


    • jg6swe
    • 34kysyjä

      Niin kaippa sisustusta vaille valmiissa on enempi kuin pelkässä runkossa missä olisi seinät ja katto, ikkunat?

      Itse mietin, että onko suhteessa pienemmässä talossa vähempi sisusta töitä kuin suuremmassa, siis verrattuna siihen suurempaan ja siihen mitä se maksaa sisustusta vaille valmis? Oliko sekava kysymys?

    • katsellutparia

      Mahtaako olla kaikissa sisustusta vaille valmiissa kaikissa sama aste, kun vertailin hintoja kahden erivalmistajan välillä, niin eroja oli.

      Täytyisi ottaa varmaan sisällysluettelot ja siten verrata keskenään..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe