Raskaus & kissat

Tietämätön

Olen kuullut, että raskaana ei saisi olla lähellä kissan ulostetta(hiekan putsaaminen), koska ulosteessa saattaa olla jokin sikiölle vaaraksi oleva bakteeri.

Meillä on kaksi täysin sisäkissaa(parvekkeella vaan ulkona). Ne on pentuina rokotettu ja ehkä madotettu, ainakin lääkärissä käyneet muutaman kerran. Onko niissä mitään tartuntavaaraa, joka olisi sikiölle vaaraksi, vai pitkääkö se erikseen tutkia?

Ja mikä tämä bakteeri on ja mitä se saattaa sikiölle aiheuttaa?

17

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kattiaka

      Kissan ulosteesta tarttuu ja toksoplasmoosi on nimi.

      • Tietämätön

        Noni, kiitos. Googletan!


      • luulotauti
        Tietämätön kirjoitti:

        Noni, kiitos. Googletan!

        mulla on sisäkissa ja en ollut koskaan aikaisemmin kuullut tuosta kunnes neuvolatäti kertoi. Mä olen kuitenkin ihan normaalisti vaihtanut kissanhiekat ja tietysti pessyt kädet sen jälkeen. Eli meillä ei ainakaan ole raskausaika vaikuttanut mitenkään hiekan vaihtamiseen. Itse ajattelisin maalaisjärjellä näin et jos nyt et lähde sitä kissanhiekka astiaa nuolemaan, syö kissan kanssa samoista lautasista yms niin en usko et mtn bakteereja kissasta lentää sun kimppuun ja vielä kun on sisäkissa.


      • tietämätön
        Tietämätön kirjoitti:

        Noni, kiitos. Googletan!

        Luin asiasta, on aika harvinainen ilmeisesti tämä toksoplasmoosi..


      • ....
        luulotauti kirjoitti:

        mulla on sisäkissa ja en ollut koskaan aikaisemmin kuullut tuosta kunnes neuvolatäti kertoi. Mä olen kuitenkin ihan normaalisti vaihtanut kissanhiekat ja tietysti pessyt kädet sen jälkeen. Eli meillä ei ainakaan ole raskausaika vaikuttanut mitenkään hiekan vaihtamiseen. Itse ajattelisin maalaisjärjellä näin et jos nyt et lähde sitä kissanhiekka astiaa nuolemaan, syö kissan kanssa samoista lautasista yms niin en usko et mtn bakteereja kissasta lentää sun kimppuun ja vielä kun on sisäkissa.

        Itse en ainakaan paljain käsin kissanhiekkoja taputtele. Kippaan pelletit jätesäkkiin käyttäen kertakäyttöistä hengityssuojainta ja kumihanskoja, pesen kissan vessan kloriitilla ja varrellisella harjalla (tiskiharjalla).

        Luulen että toksoplasmoosi on helpoimmin saatavissa huonosti pestyistä vihanneksista tai juureksista, kuin normaalia hygieniaa käyttäen kissan vessan pesusta.


    • nfeoio

      Puuttuisin tuoho kohtaan että: " ne on pentuina ehkä madotettu". Kissat (ja koirat) pitää matolääkitä säännöllisesti, myös sisäkissat!

      • luulotauti

        aijaa,no en ole ikinä madottanut kissaani 6vuoden aikana mitä on elossa ollut. Raakaliha on se mistä kissat matoja saa (hiiret,linnut yms) eikä meillä sisäkissa ole eläessään raaka lihaa syönyt,ei edes jauhelihaa. Tiedä sitten...


      • Tietämätön
        luulotauti kirjoitti:

        aijaa,no en ole ikinä madottanut kissaani 6vuoden aikana mitä on elossa ollut. Raakaliha on se mistä kissat matoja saa (hiiret,linnut yms) eikä meillä sisäkissa ole eläessään raaka lihaa syönyt,ei edes jauhelihaa. Tiedä sitten...

        Joo voishan ne lääkäriin tutkittavaks viedä.. Olen nimittäin antanu raakaa jauhelihaa ja kalaa ainakin :O


      • Tietämätön
        Tietämätön kirjoitti:

        Joo voishan ne lääkäriin tutkittavaks viedä.. Olen nimittäin antanu raakaa jauhelihaa ja kalaa ainakin :O

        Nii ja siis ei aio syödä kissan kanssa samasta lautasesta, enkä nuolla hiekkalaatikkoa xD


      • Matoliini
        luulotauti kirjoitti:

        aijaa,no en ole ikinä madottanut kissaani 6vuoden aikana mitä on elossa ollut. Raakaliha on se mistä kissat matoja saa (hiiret,linnut yms) eikä meillä sisäkissa ole eläessään raaka lihaa syönyt,ei edes jauhelihaa. Tiedä sitten...

        Itseasiassa, matoja kuten myös kissoihin tarttuvia tauteja voi tulla sisäkissoillekin vaikka eivät ikinä huoneistosta poistuisi tai raakaa lihaa/kalaa saisi. Nuo pöpöt ja matoset kun saattavat kulkeutua ihan kenkienkin mukana tai kulkeutua tuttavien kissoilta ihmisten mukana. Kaikki sisäloiset eivät millään muotoa ulkoisesti ole havaittavissa ja siksipä niitä sisäkissojakin suositellaan madotettavan vähintään kerran vuodessa, mieluiten puolen vuoden välein. Moni huomaakin kissalla olleen matoja vasta madottamisen jälkeen, jolloin enemmän tai vähemmän kuolleita matoja alkaa olemaan ulosteen joukossa. Matolääkkeitä saa apteekeista ilman reseptiä, joten eläinlääkärillä käynti ei välttämättä ole edes tarpeen (paitsi rokotteita varten).


    • nfeoio

      http://www.kissaliitto.fi/terveys

      tuossa mm. yksi linkki, minkä takaa löytyy tietoa.

      "Ainakin suolinkainen tulee jo emonmaidossa (mahdollisesti jo istukankin kautta, mikäli oikein muistan). Se myös vaeltaa ja koteloituu elimistöön, joten kaikkia on käytännössä mahdotonta saada pois. Loisten munia voi kulkeutua sisälle myös pihalta vaikkapa kengissä siinä missä viruksiakin. Siksipä myös sisäkissoja on syytä madottaa." Ote keskustelusta, joka taas löytyy täältä: http://www.kissamaailma.net/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1122288449/60

    • .....

      Hyvä käsihygienia riittää. Et kuitenkaan syö sieltä kissan vessasta, joten aika epätodennäköistä saada toksoa. Tietysti viisainta pyyhkiä ruokapöydät ennen ruokailua, jos kissasi talsii pöydillä. tassuilla ensin potalla ja sitten pöydälle.

      Sisäkissat ei ole toksoplasmoosin levittäjiä siinä missä ulkoilevat kissat, jotka syövät jyrsijöitä jotka sitä tartuttavat. Muista multaakin käsitellessä, että sielläkin asuu sekä toksoplasmoosi että tetanus.

    • Tietämätön

      Joo muuten, ei tullu mieleen toi, että kissat hyppii pöydilläkin :) myös ruokapöydällä -.-

      • Crazy cat lady

        Kissa on todella helppo opettaa olemaan hyppimättä pöydällä. Kissa on sentään huomattavasti oppivaisempi eläin kuin koira.


      • Tietämätön
        Crazy cat lady kirjoitti:

        Kissa on todella helppo opettaa olemaan hyppimättä pöydällä. Kissa on sentään huomattavasti oppivaisempi eläin kuin koira.

        Joo niimpä. Kissat on paljon ihanampia ku koirat! ;) en vaan oo malttanu kieltää mun kullannuppuja hyppimästä pöydällä :D


    • maijjjj

      Moikka!

      Harvoin toksoplasmoosi tarttuu kissasta, vaan useimmiten huonosti pestyistä vihanneksista ja hedelmistä ja raa´asta lihasta.
      Joten enemmän oisin varuillani esim, perunoiden, porkkanoiden ja salaatin kanssa :)

      Ja tosiaan kun kissa kakkaa hiekkalaatikkoon, niin toksoplasmoosi muuttuu tartuntakykyiseksi vuorokauden kuluttua. Eli kun putsaa laatikon päivittäin niin ei pitäisi olla huolta.

      • tietämätön

        jahaa, okei kiitti! :) pitää pestä vihannekset aina kunnolla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      109
      1890
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1485
    3. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1457
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1449
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      149
      1378
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      98
      1299
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1297
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1107
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1098
    Aihe