2e päivässä ruokaan!

ailma

Toivoisin ehdotusta yhden päivän ruokavalioksi, joka saa maksaa korkeintaan 2 euroa. Ruokien pitäisi täyttää päivän energiantarve ja olla järkevä kompromissi terveellisyyden ja maukkauden välillä. Onko kellään hyviä ehdotuksia?

89

4365

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisätiatoo

      No laita ny edes vähän helpotusta, ettei tuu turhaa työtä tehtyä. Siis millasesta ruuasta tykkäät ja mitä et syö sitten millään, ennen näet nälkää.

      • Mee kåyhät

        Valkosta makaroonii kera uuni lenkin tarjouksesta.


    • Nälkäkurkiainen

      Itse ehdotan alelaarin turkimista. Sieltä voi löytyä mm. lihaa, kanaa, makkaraa jne.
      Lisukkeeksi voi ostaa makaroonia. riisiä tai paistaa kaalta.

      Ostamalla vitaminoituja juomia saa tarvittavat vitamiinit.
      Joskus voi kannattaa ostaa esim. vitamiini, kivennäisaine, hivenainetabletteja.
      Edullisista parhaimmat ovat Pirkka sarjan poretabletit.

      Pannulla kun paistaa niin elintarvikkeeseen kuin elintarvikkeeseen saa mukavan rapsakan pinnan ja napakan suutuntuman. Ja muutenkin paistaminen on sisätiloissa asuttaessa eräs parhaita tapoja valmistaa hyvänmakuisia ateriakokonaisuuksia.

      Tällainen suunnitelmallisuus toki vaatii, että asiaa ajattelee siten laajemmin, että käyttää vaikkapa kympin tai vitosen siten, että niillä voi koostaa kahden tai viiden päivän aterian.

      Monesti alelaareista löytää jokerimenetelmällä juuri tuohon 2-3 euron hintahaarukkaan soveltuvan ja vaihtelevan ruokavalion joka päivälle. (siis joka päivälle yksi erilainen ravintokokonaisuus, joka jakautuu 2-3 ateriaksi päivässä)

      Eli ravintoa menee n 400-600g vrk:ssa hyvillä kilokaloriarvoilla.

      • Hauduta tai keitä

        Ei ole kovin terveellistä jatkuvasti syödä paistettua ruokaa. Paljon suositeltavampaa on ruoan valmistaminen uunissa hauduttaen tai keittämällä.


      • suu-tuntumaa
        Hauduta tai keitä kirjoitti:

        Ei ole kovin terveellistä jatkuvasti syödä paistettua ruokaa. Paljon suositeltavampaa on ruoan valmistaminen uunissa hauduttaen tai keittämällä.

        Mutta keitetty tai uunissa valmistettu ruoka ei ole napakkaa suu tuntumaltaan.


      • makkara kakkara
        Hauduta tai keitä kirjoitti:

        Ei ole kovin terveellistä jatkuvasti syödä paistettua ruokaa. Paljon suositeltavampaa on ruoan valmistaminen uunissa hauduttaen tai keittämällä.

        Makkaraa tai muita prosessoituja lihavalmisteita ei pidä päivittäin syödä. Jos makkaraa syö silloin tällöin on suositeltavampaa paistamisen sijaan valmistaa makkararuoka joko keittämällä ( esim makkarakeitto jolloin mukaan tulee myös perunaa ja muita kasviksia) tai uunissa (esim uunimakkara, perunasoseen kanssa nams).


      • Anonyymi

        Kaali, kaalia, kaaleja, ....ei kaalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaali, kaalia, kaaleja, ....ei kaalta.

        kaalissa, kaalista kaaliin, kaalilla, kaalilta, kaalille.


      • Anonyymi

        Miten ajattelit kahdella eurolla ostaa vitaminoituja mehuja🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaali, kaalia, kaaleja, ....ei kaalta.

        Kaali on vitamiinipommi. Ja sitä saa kahdella eurolla paljon. Voi syödä raakanakin💎🙏♥️


      • Anonyymi

        Rainbow monivitamini 100kpl 3,33€.


    • hei!

      Ilmeisesti provokaatio siitä viestistä, joka vilpitön viesti ei miellyttänyt tällä foorumilla.

      Kahdella eurolla päivän ruoaksi ei saa paljoa. Ei voi syödä sekä aamupalaa, että paria välipalaa ja kahta lämmintä ateriaa, joka on suositus. Ohje ykkönen on, että älä syö leipää. Kuivaa leipää kun ei kukaan syö. Kyllä kahdella eurolla kuitenkin jotakin vatsan täytettä voi saada. Ehkä lihaa ja nuudeleita, tai vaihtoehtoisesti juureksia ja hiilihydraattina pastaa. Jos minun yksi päivä pitäisi elää kahdella eurolla, ostan paketin porkkanoita, isosti nuudeleita mausteliemessä ja ehdottomasti tarjouslihaa.

      Joskus on ollut sellainen tilanne, että kaapissa ei ole ollut kuin mausteet sisältävä nuudelipaketti, rypsiöljyä, alennuskanafileetä ja puolikas sipuli - silloin opin sen, että jos ihminen vaikka haluaa säästää,kun hyvänmakuinen ruoka maksaa, kannattaa ihmisen ostaa kaupasta niitä a' viiskytsentin arvoisia nuudelipakkauksia.



      Kahdella eurolla saa kaupasta makkaraperunat.

      • nuukuus kunniaan

        Kahdella eurolla saa kaupasta makkaraperunat tai vaihtoehtoisesti pari kiloa perunaa ja makkarapaketin.


      • Nälkäkurkiainen

        On ajateltava, että yhtenä päivänä syö leivän, toisena makkaran, kolmantena makaroonin tai riisin, neljäntenä alejauhelihan, viidentenä alelaarin jokerin, kuudentena ale broilerisuikaleet ja seitsemäntenä vaikka jämäpadan.
        Kahdeksas päivä on taas omistettu juomiselle.

        Siten on mahdollista riisi ja makarooni lisukkeistolla syödä 2 euron ateriat.
        Kun jakaa annokset kolmeen eri osaan. Ja käyttää kolmea erilaista mausteistoa.

        Leivän päällisiksi käy mm. kaali, juusto, alekinkku. Ja ravintorasvana voi tai suolameiju.

        Voi myös tehdä esim. alelaarin tuotteista keiton.

        Täten maukkaiden ateriakokonaisuuksien hinnaksi tulee se 2-3 euroa vuorokaudessa.

        Left overeista, jos niitä jää, voi ja pitää syödä siten, että ne voivat olla yksi vuorokauden 1-2 ateriasta. Ja juomista huurroksia voi ottaa vain yhden per ateria.
        Lopun ollessa jäätävän kylmiä vesiä tai lemon vesiä.


      • Anonyymi

        Laitappa linkki mistä saat 2€ makkaraperunat.


    • viikko viittoen

      Viikon ruokaraha on siis 14 e.
      Osta koko viikon tarpeet kerralla.

      2 kg perunoita 0,89 e
      1 kg porkkanoita 0,79 e
      1 kg kaalia 0,69 e
      3 sipulia 0,50 e
      paketti kasvisliemikuutioita 0,89 e
      1 kg tummaa makaronia 0,79 e
      10 kpl munia 1 e
      2 litraa maitoa 1,52 e
      1 kg kaurahiutaleita 1,09 e
      1 rasia margariinia 0,59 e
      1 iso paketti näkkileipää 1,19 e
      1 paketti amerikanpekonia 0,89 e
      400 g jauhelihaa 3 e
      400 g xtra grillimakkaraa 0,50 e
      200 g pussi keittojuureksia 0.30 e
      Nämä yhteensä 14,63 e


      Teet yhtenä päivänä peunalaatikon johon kuorit reilun kilon perunoita ja yhden ison sipulin. Viipaloit ne ja laitat vuokaan. Pekonit päällimmäiseksi ja maitoa tai kasvislientä noin puoleen väliin vuokaa. uuniin tunniksi.

      Salaatiksi raastat porkkanaa ja kaalia.

      Makkarakeittoon kuorit loput perunat, muutaman porkkanan, sipulin.
      Keittojuurespussi ja kolme liemikuutiota kiehumaan muutamaan litraan vettä. Paloittele makkarat ja paista pannulla sekä lisää ne keittoon kiehumaan. Halutessasi kourallinen makaronia sekaan kypsymään. Mausteita maun mukaan. Mustapippuria ym.

      makaronilaatikkoon makaronit, jauheliha ja munamaito. Puolet maidosta voi korvata vedellä.
      kaikista näistä annoksista syöt useampana päivänä.

      aamulla puuroa ja illalla näkkäriä teen kanssa.

      • Naurava nakki

        Kannattaisi ostaa pakasteranskikset ja tarjouksesta paketti nakkeja. Ranskikset uuniin ja seuraksi niille nauravat nakit. Ovat meidän muksujen lempiruokaa :))


      • Hyvä esimerkki..

        ..kuinka homma toimii ja raha riittää! Mielestäni täällä palstalla turhaan vingutaan, että ruoka maksaa. Tuossakin esimerkissä jopa vielä jääkin noista tarpeista seuraavallekin viikolle, vai voiko joku väittää, että kaurahiutalleita menisi viikossa tuo 1kg!

        Tuohon makaroonilaatikkoon... itse käytän makaroonien keitinveden munamaitoon jatkeeksi ja keitän lihaliemikuution kanssa makaroonit vedessä, välttämättä maitoa ei edes tarvitse tai hyvin vähän siihen makaroonilaatikkoon.

        Kyllä pienellä rahalla ruokkii isonkin porukan!


      • köyhä opiskelija
        Hyvä esimerkki.. kirjoitti:

        ..kuinka homma toimii ja raha riittää! Mielestäni täällä palstalla turhaan vingutaan, että ruoka maksaa. Tuossakin esimerkissä jopa vielä jääkin noista tarpeista seuraavallekin viikolle, vai voiko joku väittää, että kaurahiutalleita menisi viikossa tuo 1kg!

        Tuohon makaroonilaatikkoon... itse käytän makaroonien keitinveden munamaitoon jatkeeksi ja keitän lihaliemikuution kanssa makaroonit vedessä, välttämättä maitoa ei edes tarvitse tai hyvin vähän siihen makaroonilaatikkoon.

        Kyllä pienellä rahalla ruokkii isonkin porukan!

        "Tuossakin esimerkissä
        jopa vielä jääkin noista tarpeista
        seuraavallekin viikolle, vai voiko
        joku väittää, että kaurahiutalleita
        menisi viikossa tuo 1kg!"

        Kyllä se kilo menee kevyesti, jos tuon esimerkin tavoin ei syö lainkaan leipää tai käytä muita hiutaleita. Jos syö ison annoksen puuroa aamuin illoin tai vähän pienemmän lautasellisen kolmesti päivässä, kilon hiutalepaketti loppuu viikon aikana kesken.


      • putroa naamaaa
        köyhä opiskelija kirjoitti:

        "Tuossakin esimerkissä
        jopa vielä jääkin noista tarpeista
        seuraavallekin viikolle, vai voiko
        joku väittää, että kaurahiutalleita
        menisi viikossa tuo 1kg!"

        Kyllä se kilo menee kevyesti, jos tuon esimerkin tavoin ei syö lainkaan leipää tai käytä muita hiutaleita. Jos syö ison annoksen puuroa aamuin illoin tai vähän pienemmän lautasellisen kolmesti päivässä, kilon hiutalepaketti loppuu viikon aikana kesken.

        Kerran köyhän viikon aikana hiutalepaketti ei kestäny viikkoakaan. Juur muuta ee syönyt.Ja vatta meni iha sekasin ko veti putroo vaa naamariin .


      • haluan kommentoida,

        Mä en ole isoruokainen, mutta näkisin kyllä nälkää tuolla ruokien viikkoannoksella. Erittäin realistinen lista kylläkin, että mitä kaksi euroa per päivä ruokavaliolla pystyisi viikoksi ostamaan Suomessa. Keittoja ehdottomasti kannattaa tehdä, jos pienellä rahalla ruokaa laittaa - perunoista saa vaikka mitä. Ja itse ainakin puhun niistä nuudeleista, koska niissä olevat maustepakkaukset ovat puolet halvempia, kuin a' 2 euroa kaupan pakkaus vaikka pippuria. Itsekin olen noteerannut, että juustot ja maito jä köyhältä ensimmäisenä pois - köyhä Suomessa kertakaikkiaan ei voi ostaa juustoa, eikä juoda maitoa, paitsi jos säästää jostakin muusta. Itse meinasin pyörtyä, kun halusin tukea suomalaista valiota, ja 350 gramman juuston hinta oli kaupassa likimain kuusi euroa.

        Itselläni oli taannoin sellainen tilanne, että ei ollut varaa ostaa hinnakasta ruokaa ja oli nälkä: no onneksi olin ostanut multaisia kotiperunoita hintaan noin 50 centtiä puol kiloa ( valmiiksi pestyt olisi maksaneet puolet enemmän), no ne perunat veistelin kuorista veks ja laitoin öljyn kanssa siivutettuina kattilaan porisemaan. Lisäksi mulla onnistuneesti oli lihaliemikuutioita, jollaisen yhden vielä heitin viiden perunan perään kattilaan. Mitään muuta syötävää ei sitten ollutkaan, katselin kaappiani kuin päätään raapiva apina, kunnes (!) tajusin, että mulla on sentään pari siivua gotler- makkaraa ja luojan kiitos greme bonjour- tuorejuustonjämät. No kun perunat oli keitetty, laitoin ne vielä pannulle, mihin heitin keitetyt perunat ja siivutetut pari gotler- makkarasiivua ( perunat maistui aivan tajuttoman hyvälle lihaliemikuutiossa keitettynä) ja lisäksi siiihen heitin oikein tulisesti nuudelipakkauksen mausteita ja chiliä, aavistuksen. Kun satsi oli valmis, laitoin tuorejuustoa päälle ja ei jumala en luultavasti koskaan ole syönyt mitään yhtä hyvää. Tilanne oli se, että ei voinut törsäillä.

        Jokainen joka vihaa perunoita, vihaa suomalaisuutta ja vihaa köyhiä: maailman paras ruoka. Johon kaikilla on varaa.


      • -----
        haluan kommentoida, kirjoitti:

        Mä en ole isoruokainen, mutta näkisin kyllä nälkää tuolla ruokien viikkoannoksella. Erittäin realistinen lista kylläkin, että mitä kaksi euroa per päivä ruokavaliolla pystyisi viikoksi ostamaan Suomessa. Keittoja ehdottomasti kannattaa tehdä, jos pienellä rahalla ruokaa laittaa - perunoista saa vaikka mitä. Ja itse ainakin puhun niistä nuudeleista, koska niissä olevat maustepakkaukset ovat puolet halvempia, kuin a' 2 euroa kaupan pakkaus vaikka pippuria. Itsekin olen noteerannut, että juustot ja maito jä köyhältä ensimmäisenä pois - köyhä Suomessa kertakaikkiaan ei voi ostaa juustoa, eikä juoda maitoa, paitsi jos säästää jostakin muusta. Itse meinasin pyörtyä, kun halusin tukea suomalaista valiota, ja 350 gramman juuston hinta oli kaupassa likimain kuusi euroa.

        Itselläni oli taannoin sellainen tilanne, että ei ollut varaa ostaa hinnakasta ruokaa ja oli nälkä: no onneksi olin ostanut multaisia kotiperunoita hintaan noin 50 centtiä puol kiloa ( valmiiksi pestyt olisi maksaneet puolet enemmän), no ne perunat veistelin kuorista veks ja laitoin öljyn kanssa siivutettuina kattilaan porisemaan. Lisäksi mulla onnistuneesti oli lihaliemikuutioita, jollaisen yhden vielä heitin viiden perunan perään kattilaan. Mitään muuta syötävää ei sitten ollutkaan, katselin kaappiani kuin päätään raapiva apina, kunnes (!) tajusin, että mulla on sentään pari siivua gotler- makkaraa ja luojan kiitos greme bonjour- tuorejuustonjämät. No kun perunat oli keitetty, laitoin ne vielä pannulle, mihin heitin keitetyt perunat ja siivutetut pari gotler- makkarasiivua ( perunat maistui aivan tajuttoman hyvälle lihaliemikuutiossa keitettynä) ja lisäksi siiihen heitin oikein tulisesti nuudelipakkauksen mausteita ja chiliä, aavistuksen. Kun satsi oli valmis, laitoin tuorejuustoa päälle ja ei jumala en luultavasti koskaan ole syönyt mitään yhtä hyvää. Tilanne oli se, että ei voinut törsäillä.

        Jokainen joka vihaa perunoita, vihaa suomalaisuutta ja vihaa köyhiä: maailman paras ruoka. Johon kaikilla on varaa.

        "Jokainen joka vihaa perunoita, vihaa suomalaisuutta ja vihaa köyhiä: maailman paras ruoka. Johon kaikilla on varaa."

        No ei mulla vaan ole varaa perunoihin. Sarvimakaronit (jopa tummat sellaiset), kaurahiutaleet ym. tulee monta kertaa halvemmiksi.


      • Hyvä esimerkki..
        köyhä opiskelija kirjoitti:

        "Tuossakin esimerkissä
        jopa vielä jääkin noista tarpeista
        seuraavallekin viikolle, vai voiko
        joku väittää, että kaurahiutalleita
        menisi viikossa tuo 1kg!"

        Kyllä se kilo menee kevyesti, jos tuon esimerkin tavoin ei syö lainkaan leipää tai käytä muita hiutaleita. Jos syö ison annoksen puuroa aamuin illoin tai vähän pienemmän lautasellisen kolmesti päivässä, kilon hiutalepaketti loppuu viikon aikana kesken.

        No sinun tapauksessasi ehkä menee kilo kaurahiutaleita, mutta ei taatusti mene, jos tuon esimerkin mukaan ostaa ruokatarpeet. Koska on reilusti muutakin syötävää, myös leipää lista pitää sisällään. Ei kait kukaan silloin syö enään kolmasti päivässä kaurapuuroa, jos muutakin on ostanut (tuon em. listan mukaan).


      • Anonyymi
        ----- kirjoitti:

        "Jokainen joka vihaa perunoita, vihaa suomalaisuutta ja vihaa köyhiä: maailman paras ruoka. Johon kaikilla on varaa."

        No ei mulla vaan ole varaa perunoihin. Sarvimakaronit (jopa tummat sellaiset), kaurahiutaleet ym. tulee monta kertaa halvemmiksi.

        Perunamuusi jossa on voita ja kermaa on suussasulevan herkullista. Vain hieno toimistorouva nyrpistää nenäänsä sille


      • Anonyymi
        Hyvä esimerkki.. kirjoitti:

        No sinun tapauksessasi ehkä menee kilo kaurahiutaleita, mutta ei taatusti mene, jos tuon esimerkin mukaan ostaa ruokatarpeet. Koska on reilusti muutakin syötävää, myös leipää lista pitää sisällään. Ei kait kukaan silloin syö enään kolmasti päivässä kaurapuuroa, jos muutakin on ostanut (tuon em. listan mukaan).

        Yhden päivän jos toisenkin elää kevyesta ilman syömisiä eikä se ole edes mikään uroteko


    • Kiusaajat kuriin

      Kävin kansalaiskoulua 1962-1963.
      Yksi oppiaine oli talouskirjanpito tai jokin sinne päin. Opettaja sanoi raha määrän ja sillä piti suunitella ruokabudjetti neljälle hengelle.
      Olin ainoa joka siihen "pystyi" Miten?
      jaoin summan 7 eli päivää kohti sitten jaoin summan aamiainen lounas ja päivällinen sekä iltapala.
      Minulla ei ollut mitään tietoa ruuan hinnasta eikä ruoka määrästä joka pitäisi valmistaa. Tein vain jakolaskun vailla mitään pohjaa tai tietoa.

      Olen Lidl vakio asiakas, tiedän hinnat, tuo hintalista on osittain mahdollinen, mutta ei samalla viikolla.
      hakekaa huvinne muualta.

      • ......------

        Kyllähän siellä Lidlissä useat tuotteet olisi edullisia, mutta niissä ulkomaisissa leikkeleissä, makkaroissa ja juustoissa on uskomaton määrä suolaa! Ainoat ulkomaiset tuotteet joita sieltä ostan ovat saksalaiset jogurtit, ne maistuvat ihan ok.


      • viikko viittoen

        Tuo minun laittamani hintalista on Prisman ja Cittarin viime viikon hintoja. Osa noista on Prisman vakiohintoja. Lidlissä ei ole noin edullista.


      • haha!

        Älä nyt, kun sun pellen syntymävuosi on aikaisintaan 1960. Todennäköisesti olet syntynyt vuoden 1980 jälkeen, sen ikäiset eniten russuttaa rasismia köyhille ja pilaa internetiä, kun kaikki haluais olla cheekejä. Saanko veikata syntymävuotesi - no se on 1991. Tiedoksi, että silloin minä itse olin jo yläasteella, ja täällä länkyttävät kasvattamattomat penikat SYNTYIVÄT silloin, kun minä olin teinien kouludiscossa kuuntelemassa Gunnareiren klassikoita tai bonjouvia. Ja tänne ei kirjoita kukaan kuusutluvulla kansakoulun käynyt - hulluksihan ne tuski näiden tyhmien kanssa, jotka ei tiedä sivistyksellään edes sitä, että nykymutoijen peruskoukukin luotiin vasta seitsekytluvun alussa. Ne mielellään inisee, että on vaikeaa., kun heidän penikoilleen ei valtio osta läppäreitä, monet kolmekymmiset. No sekin on kestänyt vasta aika vähän aikaa Suomessa, kun peruskouluissa on ollut ilmainen ruokailu, ja siitä kiitos vasemmistopooliitikoille ja juuri niile, jotka kävivät kouluunsa 1960- ja 1970- luvulla.


      • Anonyymi
        ......------ kirjoitti:

        Kyllähän siellä Lidlissä useat tuotteet olisi edullisia, mutta niissä ulkomaisissa leikkeleissä, makkaroissa ja juustoissa on uskomaton määrä suolaa! Ainoat ulkomaiset tuotteet joita sieltä ostan ovat saksalaiset jogurtit, ne maistuvat ihan ok.

        Suola on terveellistä. Ihminen tarvitsee suolaa. Sairaalassakin annetaan suolaliuosta suoraan suoneen. Moni ihminen vielä lisää purkista suolaa valmiiseen jo valmiiksi suolattuun ruokaan.

        t. Oolofi-37


      • Anonyymi
        ......------ kirjoitti:

        Kyllähän siellä Lidlissä useat tuotteet olisi edullisia, mutta niissä ulkomaisissa leikkeleissä, makkaroissa ja juustoissa on uskomaton määrä suolaa! Ainoat ulkomaiset tuotteet joita sieltä ostan ovat saksalaiset jogurtit, ne maistuvat ihan ok.

        Ajatella että sieltäkin löytyi 1 ongelma kun oikein etsi


    • syöppöja

      halvin maksalaatikko 0,78e, uunilenkki 0,89e, perunat 0,70 e/kg, makaroonit 0,25e ´400g, margariini 0,90e/400g siitä vaan suunnittelemaan, ja voi vaikka kerätä tatteja lisukkeeksi, tai tölkkejä jotta ruokaraha suurenee.
      Vehnäjauhot on halpoja, jauhosta ja vedestä saa jo sämpylän.
      Yksi lämmin ateria päivässä riittää. aamupalan ja iltapalan voi korvata kupillisella vettä ja sillä sämpylällä. Niin meillä on tehty tosin veden tilalta juotu kahvia, ei siksi, että rahat eivät riittäsi useampaan ateriaan, vaan siksi, ettei enempää ole tarve, ja pano tahtoo sittenkin kasvaa reippaammin kuin pankkitili,

    • hävetkää

      Taas haetaan ponta vaatia tulemaan toimeen Pyhällä Hengellä.

    • lauantai juhlaruoka

      Joo ei sitä monella enempää jää. Minä olenratkaissut niin, että en syö kuin kerran viikossa, aina lauantaisin syön lämpimän ruuan, muina päivinä sitten vettä ja leipää, makaroonia tai suklaata, jottei tule nälkä.

      Ei ole varaa syödä. Nukun myös suuremman osan päivästä kun ei jaksa olla hereillä ruuatta.
      Lauantaina sitten on yksi peruna makaroonia tai riisiä.

      • .........

        Suostuttelen syömään kaalikeittoa, yhdestä lihapalasta riittää useampaan satsiin.
        Sitten vaikka Pirkka-omenoista jälkiruoka.
        Menee jopa alle kaksi euroa.

        Ohrasuurimot ovat hyvää salaatinainesta, keitän etukäteen ja pakastan.


    • alle 2 e/pv

      Pussillinen kuivattuja herneitä maksaa jopa alle 50 snt. Herneet likoamaan yön yli kattilaan ja siitä keittämällä saa ison kattilallisen soppaa. Jos on rahaa lihaan, niin sitä voi laittaa sekaan, mutta nälkä lähtee pelkällä hernesopallakin.

      Kaalia saa 40-70 snt/kg. Voi syödä raasteena, keittona, patana, haudutettuna, kääryleinä.

      Kaurapuurolautasellisen hinta on joitakin senttejä.

      Eräässä pihassa oli ilmaiseksi omenoita korissa. Tein niistä kaurahiutaleiden kanssa uuniomenoita. Olivat tosi hyviä.

    • tarkka talous

      Tämä ketju on näköjään jatkoa ketjulle, jossa aloittaja virheellisesti väitti toimeentulotuesta jäävän vain 2 euroa päivässä ruokaan. Aloittaja on ilmeisesti itse poistattanut tuon alkuperäisen ketjun ja haluaa jatkaa valheiden levittelyä. Tässä oikaisua:

      "Toimeentulotuen perusosan mukaan yksin asuva lapseton saa kuukaudessa 480,20 € eli 16,01 €/pv. Tästä ruuan osuudeksi arvioidaan 49% eli noin 8 (KAHDEKSAN) euroa päivässä. Ne toiset 8 (KAHDEKSAN) euroa päivässä on tarkoitettu niihin muihin kuluihin, esim. henkilökohtaiseen hygieniaan.
      KAHDEKSALLA eurolla päivässä aikuinen pystyy hyvin hankkimaan itselleen tarpeeksi paljon terveellistä ruokaa."

      Kenenkään ei siis Suomessa tarvitse tulla toimeen vain 2 euron päivittäisellä ruokarahalla. Toisaalta on kiinnostava todeta tämän ketjun ehdotusten perusteella, että jopa silläkin näyttäisi tulevan toimeen, kun suunnittelisi ostoksensa viimeisen päälle.

      Kuka teistä on jo kerännyt syksyn terveellistä satoa?

      • entinen asiakas

        Sosiaalihuollossa annetaan myös näitä 20 ja 40% alennuksia tästä 480,20 eurosta, eli kyllä täällä monet joutuvat tulemaan toimeen hyvin, hyvin pienillä rahamäärillä, että tätäkö ette tiedä?

        20% alennuksen jälkeen jää kuukaudessa 384,16 euroa elämiseen, ja 40% alennuksen jälkeen jää vain 288,12 euroa, että noin niukoilla eläminen on suomessa todellisuutta aika monille.

        Itse olen aikoinaan, kun olin sosiaalihuollon toimeentulotukiasiakkaana, saanut kaksi tai kolme kertaa kahden kuukauden 20% alennuksen ja viimeisessä alennuksessa yrittivät jatkaa sitä kolmannelle kuukaudellekkin, mutta kirjoitin heille, että toimivat väärin, niin he sen peruivat ja maksoivat sen jälkeen alentamatonta tukea.

        Tätä suuresti ihmettelen, että miten sosiaalihuollossa näin voidaan toimia, että eivät noudata heidän omia määräyksiään, jotka on ylös kirjoitettuna niinkin, että olen itse niitä käynyt netin välityksellä lukemassa. Jos en olisi heille ilmoittanut tuosta heidän väärin toimimisesta, niin olisivatko ties kuinka kauan maksaneet alennettua tukea.


      • yksioikoinen hölmö

        " Kuka teistä on jo kerännyt syksyn terveellistä satoa? "
        Olet todella ÄLYKÄS. Unohditkos nyt parveke viljelyn ja onkimisen?
        .
        .
        Toimeentulotuella tarkoitetaan kunnan varoista annettavaa sosiaalihuollon viimesijaista tukea,
        jota maksetaan,
        kun kotitaloudella ei ole tuloja tai ne eivät riitä välttämättömiin menoihin.
        Kunnan toimeentulotuki jakaa tulon riittäviksi seuraavasti:
        Summa 1.1.2014 on 480,20 € /kk

        Ravintomenot 48 % (229 € / kk )
        Vaate- ja jalkinemenot 7 % ( 33,40 € / kk)
        Informaatiomenot (lehti, puhelimen, netti ) 19 % (90,65 €/ kk)
        Vähäiset terveydenhuoltomenot 3 % reseptivapaat lääkkeet (14,3 € /kk).
        Muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot 23 % (109,7€/kk)
        yhteensä 100 % 480,20 €/kk

        Kaikissa kunnissa sovelletaan samoja toimeentulotuen perusosien euromääriä.
        Yksin asuvan henkilön perusosan määrä on 480,20 € kuukaudessa 1.1.2014 lähtien.
        Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä on 528,22 € (= 47,73 € yksihuoltajana lisää )

        Toimeentulotukea ei lasketa henkilöä kohti, vaan aina taloutta kohden.
        ENSIMMÄISEN AIKUISEN PAINO ON YKSI,
        SEURAAVIEN 0,5 eli puoliso ja yli 14v. lapset.
        LASTEN TAAS 0,3 (tässä yhteydessä lapsiksi luokitellaan 0-14 v.)
        .


    • tarkka talous

      Toimeentulotuen perusosaa voidaan Toimeentulotukilain mukaan alentaa tietyin ehdoin. Jos ja kun ehdot täyttyvät, on asiakas ihan itse syypää tukensa alentamiseen.

      Olkaa hyvä:

      "Toimeentulotukilain 10 §:ssä on säädetty seuraukset siitä, että henkilö ilman perusteltua syytä kieltäytyy hänelle tarjotusta työstä tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä tai muista pykälässä säädetyistä toimenpiteistä, ja tämä on aiheuttanut toimeentulotuen tarpeen.

      Lain 2 a §:ssä säädetään velvollisuudesta ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Jos toimeentulotuen hakija ei ilmoittaudu työvoimatoimistoon työnhakijaksi, toimeentulotuen perusosan suuruutta voidaan alentaa hänen osaltaan siten kuin lain 10 §:ssä säädetään.

      Toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa lain 10 §:n mukaisesti, mutta 10 §:n soveltamisen seurauksena ei voi olla ettei tukea myönnetä lainkaan. Alentaminen koskee ainoastaan kyseisen henkilön perusosaa, ei muita tuen piirissä olevia eikä toimeentulotuen muita osia.

      Perusosaa voidaan alentaa enintään 20 prosenttia ja yhteensä enintään 40 prosenttia toimeentulotukilain 2 a §:n ja 10 §:n tarkoittaman henkilön kohdalla. Alentamisen ehdoista säädetään lain 10 §:n kolmannen momentin kohdissa 1 ja 2. Alentamista ei siten voida tehdä mekaanisesti.

      Mainitun 10 §:n neljännen momentin mukaan alentaminen voidaan tehdä vain edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana. Alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi kuukautta kerrallaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien. Alentamisen kestoa ei siten määritellä toimeentulotuen hakuajankohdasta tai tuen myöntämispäivämäärästä käsin."

      HUOMAA:

      "Alentaminen koskee ainoastaan kyseisen henkilön perusosaa, ei muita tuen piirissä olevia eikä toimeentulotuen muita osia."

      Itse olen sitä mieltä, että kun asiakas itse valitsee lorvailun, pitäisi perusosaa voida alentaa ihan niin kauan kuin asiakas edelleenkin itse valitsee lorvailun työnhaun sijasta.

      • kyssä,

        Millä perusteella siis köyhä rikkoo lakia hakiessaan toimeentulotukea, jos toimeentulotuki alennetaan ja KUN kyseinen tukimuoto on yhteiskunnan viimesijaisin etuus? Käsiittääkseni saadakseen toimeentulotukea ei yhdenkään toimeentulotuen hakijan pidä tehdä toimeentulotuen täyden perusosan saamista "vastaan" yhtään mitään, vaan jos kriteeristö täyttyy että toimeentuoltukeen henkilöllä tulee oikeus, ei sellaista voida myöskään alentaa. Tietysti en itsekään ymmärrä vaikka niitä, jotka samaan aikaan että saavat työttömyystukia tai muita suurempia tukia yhteskunnalta, että jos sitten vielä nekin käyvät sossun luukulla, mutta jos oletetaan että joku menee sossuun hakemaan sieltä tukea eikä laissa saisi mitään muuta tukea yhteiskunnalta, millä perusteella siinä esimerkiksi evätään joltakin hakijalta 40 % prosenttia toimeentulotuen perusosasta? En ole mikään tukien hakemisen ammattilainen, joten en tiedä.

        Ilmeisesti se todella on kyykytyshelvetti, että jos sosialitoimiston armoille joutuu. Varmaan monet työikäiset Kela- työttömät ainakin palstojen perusteella on tosi omahyväisiä toimeentulotuen asiakkaiden kanssa, että " en mä ainakaan ikinä sossuun", mutta ei kannattaisi. Joku on saattanut siellä sossussakin asioida vain siksi, että yhteiskunnalle tulisi kalliimmaksi, jos henkilö lähtee lojumaan työttömyysorvauksille. Tosi itsekin haluan siihen asemaan, että ei tarvitse enää pelätä tai anoa keltään mitään - saatte yhden työkkäriasiakkaaan lisää! Jee, mäkin haluaisin edes kuukauden, että vois elää rauhassa, ettei tarvitse miettiä millä seuraavassa kuussa maksaa vuokransa, siispä työttömyysorvauksille, jea. Työhönkin tulen menemään, mutta muistan ikuisesti näiden palstojen kirjoittajien vihan köyhiä kohtaan. Ällöttää edes ajatella, että itseään ihmisinä pitävät kehtaa nimettöminä tässä netissä kirjoitella vihaa jopa ihmiselle, joka vilpittömästi kertoo, että näkee joskus nälkää.


      • tarkka talous
        kyssä, kirjoitti:

        Millä perusteella siis köyhä rikkoo lakia hakiessaan toimeentulotukea, jos toimeentulotuki alennetaan ja KUN kyseinen tukimuoto on yhteiskunnan viimesijaisin etuus? Käsiittääkseni saadakseen toimeentulotukea ei yhdenkään toimeentulotuen hakijan pidä tehdä toimeentulotuen täyden perusosan saamista "vastaan" yhtään mitään, vaan jos kriteeristö täyttyy että toimeentuoltukeen henkilöllä tulee oikeus, ei sellaista voida myöskään alentaa. Tietysti en itsekään ymmärrä vaikka niitä, jotka samaan aikaan että saavat työttömyystukia tai muita suurempia tukia yhteskunnalta, että jos sitten vielä nekin käyvät sossun luukulla, mutta jos oletetaan että joku menee sossuun hakemaan sieltä tukea eikä laissa saisi mitään muuta tukea yhteiskunnalta, millä perusteella siinä esimerkiksi evätään joltakin hakijalta 40 % prosenttia toimeentulotuen perusosasta? En ole mikään tukien hakemisen ammattilainen, joten en tiedä.

        Ilmeisesti se todella on kyykytyshelvetti, että jos sosialitoimiston armoille joutuu. Varmaan monet työikäiset Kela- työttömät ainakin palstojen perusteella on tosi omahyväisiä toimeentulotuen asiakkaiden kanssa, että " en mä ainakaan ikinä sossuun", mutta ei kannattaisi. Joku on saattanut siellä sossussakin asioida vain siksi, että yhteiskunnalle tulisi kalliimmaksi, jos henkilö lähtee lojumaan työttömyysorvauksille. Tosi itsekin haluan siihen asemaan, että ei tarvitse enää pelätä tai anoa keltään mitään - saatte yhden työkkäriasiakkaaan lisää! Jee, mäkin haluaisin edes kuukauden, että vois elää rauhassa, ettei tarvitse miettiä millä seuraavassa kuussa maksaa vuokransa, siispä työttömyysorvauksille, jea. Työhönkin tulen menemään, mutta muistan ikuisesti näiden palstojen kirjoittajien vihan köyhiä kohtaan. Ällöttää edes ajatella, että itseään ihmisinä pitävät kehtaa nimettöminä tässä netissä kirjoitella vihaa jopa ihmiselle, joka vilpittömästi kertoo, että näkee joskus nälkää.

        Hyvä kyssä, kysymäsi perustelut toimeentulotuen perusosasn alentamiselle lukevat oman kirjoituksesi yläpuolella olevassa kommentissani.

        Oletko lukutaitoinen?


      • määräaikainen
        tarkka talous kirjoitti:

        Hyvä kyssä, kysymäsi perustelut toimeentulotuen perusosasn alentamiselle lukevat oman kirjoituksesi yläpuolella olevassa kommentissani.

        Oletko lukutaitoinen?

        Jos tukea vähennetään on kyse rikeestä, jonka seuraus on väistämätön.

        Tuon 223 €/kk saa ruokaan. Koko toimeentulotuki pitäisi muuttaa määräaikaiseksi 6kk, jonka jälkeen saisi vain 223 €/kk. Vasta vuoden työsuhteen jälkeen, voisi saada koko toimeentulotuen seuraavan 6 kk.


    • sossuautomaatti

      Olenkin pojalleni sanonut että lopettaisi sen AMMK:n päättötyön tekemisen ja hakeutuisi kortistoon kun opintotukioikeus on loppunut ja sossu vedättää milloin mistäkin syystä maksamista.
      Mitä sillä on väliä että neljän vuoden opiskelu menee hukkaan kun ei vain tarvitse nälässä kärvistellä.
      Nyt pyytävät tämän kuukauden hakemukseen selvitystä opintotukioikeudesta. Poika toimitti jo viime kuussa Kelalta todistuksen että on hakenut opintotuen jatkoa mutta päätöstä asiasta ei saa ennen kuin koulu on antanut oman lausuntonsa ja heillä asia on esillä 19.9 olevassa kokouksessa.
      Ilmeisesti sossu ei aio tehdä päätöstä tämän kuukauden toimeentulorahasta ennen kuin saavat sen lapun käteensä.
      Poika on siis taas tämän kuukauden loppuun asti ilman rahaa.
      Jokainen toimeentulotukihakemus käsitellään sossussa erikseen ja päätökseen vaikuttaa käsittelijän oma näkemys asiasta. Ikinä ei voi olla varma saako, milloin saa, paljonko saa.

    • eitarvinälkäänähdä

      Miksi opintotukioikeus on loppunut?

      Sossun kuuluukin pyytää kaikki selvitykset siitä, mistä muualta hakija saa rahaa ja kuinka paljon.

      Toimeentulotukihakemus täytyy käsitellä 7 arkipäivän sisällä. Päätös on valituskelpoinen.

      Jos jonkinlaista muuta rahaa on tulossa lähitulevaisuudesssa, muttasen suuruun on epäselvä, voi pyytää sossua päättämään asiasta siten, että tuon maksun tullessa sossun antama raha peritään takaisin. On siis mahdollista näin järjestää, että saa rahaa NYt tarpeeseen, ja maksaa sen sitten sossulle takaisin, ku nsaa rahaa muualta.

    • köyhäilyä...

      Kannattaa ennemmin tehdä yksi budjetti koko viikoksi, tulee halvemmaksi tehdä kerralla enemmän! Vaikeampi kerran päivässä käydä kuluttamassa 2€, no jos ostaa irtoperunoita ja sipulia sillä niin sit ehkä.

      Mä olen elänyt nyt kuukauden ilman lihaa ja kalaa, ja viimeisen viikon todella huonosti... ei vaan ole tilillä rahaa yhtään yllättävien menojen vuoksi, toivottavasti ehtii tulla rahaa ennen kuin pölytkin on kaapin pohjilta leivottu ruoaksi...


      Kaurapuuroa, perunaa, sipulia, soijarouhetta, mausteita (suola, ketsuppi, mitä nyt on ollut), jauhoja, teetä. Tässä mun viikon ruoat, varmaan 10€ saa viikoksi? Soijarouhe on tuntuvin menoerä, kun maksaa kerralla yli 3€ mutta pussista riittää todella pitkälle, ja menee "jauhelihasta".

      Eli tosta saa jo tehtyä perunoita ja kastiketta, tai muusia ja sipulikastiketta, tai sotkee ne uuniin peruna-"jauheliha" vuoaksi, tuosta saa myös (juustottoman) "jauheliha" pitsan, surullisen keiton tms.
      jne.

      Aamupalaksi kaurapuuro. Iltapalaksi teetä, teen sen teepannuun jolloin kun hauduttaa yhdestä teepussista riittää koko pannuun... ja ylijäämä tee jäähdyttää jääkaappiin niin seuraavana päivänä on jääteetä ruokajuomaksi tai välipalaksi.

      Vatsaan koskee kun ei oo juuri tuoreruokaa, mutta ainakin on edullista ollut, ja tuon kaurapuuron pidän kyllä aamupalana vaikka rahatilanne helpottaisi, musta se on hyvää :)

      Ja kun tekee ilman suolaa, niin onpa se koirallekin nappuloiden jatkoksi kelvannut... kissa ei ehkä huolisi x)

    • mä EN tajuu

      Mitähän ne yllättävät menot nyt sitten on, joihon vastuuntuntoinen ja selväjärkinen aikuinen ei ollenkaan osaa varautua?

      Trakoitatko, että syötät koirallesi ja kissallesi kaurapuuroa, kun kunnon ruokaan ei ole "varaa"? Jos näin on, niin et kyllä ansaitse eläimiäsi!

      • eläinten kamu

        Kannattaa mennä vaikka tölkkejä/pulloja keräämään, muutaman tölkin hinnalla saisit kananmunia, joskus jopa 10 kpl eurolla. Saisit sinä ja koirasi ja kissasi edes vähän proteiinipitoista ruokaa. Nokkostakin vielä löytyy kerättäväksi ja jos metsää on lähellä ehkäpä puolukoitakin, näin saisitte edes vähän kasviksia. Juu, ei saisi lemmikkejä pitää nälässä.


    • kertaukseksi

      "Toimeentulotuen perusosan mukaan yksin asuva lapseton saa kuukaudessa 480,20 € eli 16,01 €/pv. Tästä ruuan osuudeksi arvioidaan 49% eli noin 8 (KAHDEKSAN) euroa päivässä. Ne toiset 8 (KAHDEKSAN) euroa päivässä on tarkoitettu niihin muihin kuluihin, esim. henkilökohtaiseen hygieniaan.
      KAHDEKSALLA eurolla päivässä aikuinen pystyy hyvin hankkimaan itselleen tarpeeksi paljon terveellistä ruokaa."

    • wntk

      En nyt tiedä mitä tässä haetaan. Jos mulla olisi kaapit tyhjillään ja lompsassa 2 euroa, joilla pitäisi pärjätä päivän ilman hyviä tarjouksia, mieleen tulee heti 2 vaihtoehtoa:
      1. Kilo punaisia linssejä (1,69 e) ja joku hedelmä tms.
      2. Puoli kiloa kaurahiutaleita (0,69 e), purkki tonnikalahiutaleita (0,79 e) ja joku hedelmä tms.

    • hupia hommaa

      Mä menisin keräämään pari tölkkiä/pulloa ja saisin kassani vähintäänkin tuplattua.

      Tokmanni ilmoitti 7 purkkia hernekeittoa 5 eurolla. Yhden purkin eli ison aterian hinta yhdelle ihmiselle on siis 71 centtiä. Lisänä näkkileipää, voita ja maitoa. Olisiko yhden aterian kokonaishinta sittenkin alle 1.50 euroa.

      Sitten aamiainen ja iltapala, jotain kevyempää. Ja niidenkin hinnat samaa linjaa. Kyllä taitaisi alle kahden euron jopa pärjätäkin päivässä!

    • 345246556

      Tulona työmarkkinatuki, asumistuki ja sossusta muutama kymppi, vuokran jälkeen lapaseen jää noin 440€ SE EI OLE 480€ koska sossu laskee sen että työmarkkinatuki maksetaan vuodessa 13 kertaa joten käytetään kuuluisaa 21.5 päivän jaksotusta. siitä löytyy varmaan kymmenia ketjuja.

      Luuleeko joku että sossusta saa 480€ tililleen tahaa? EI todellakaan saa!

      Käyttäkää laskureita jne ni tiedätte totuuden! Tässäkin kansalaiset eriarvoisessa asemassa koska joka kunnassa ja jopa sossun työntekijöiden välillä eroja että otetaanko tuo jaksotus käyttöön!

      • tarkka talous

        Pitääkö ihan rautalangasta vääntää? Ilmeisesti. Ikävä, että laskelmat ovat niin "monimutkaisia", että joidenkin ymm'ärrys ei riitä niitä käsittämään.

        Jaksotusta käytetään, koska työmarkkinatukea maksetaan 13 kertaa vuodessa. Sen sinäkin, numerosarja, tiedät, mutta ymmärrys tämän seuraamuksista silti sinulta puuttuu. Sinä saat 440euroa sossusta, koska sinä saat kaiken kaikkiaan laskelman mukaan joka kuukausi vuodessa 480euron edestä jotakin rahaa (yhdistettynä perustoimeentulotukea ja työmarkkinatukea).

        Perustoimeentulotukihan on se viimesijainen. Sinulle maksetaan "vain" 440euroa sossusta, koska saat työmarkkinatuesta sen puuttuvan 40euroa.


      • Anonyymi

        Mielenkiinnosta kysyn, oletko yhtään viisastunut 10 vuodessa?


    • 345246556

      tarkka talous lueppa tekstini uudelleen ni jos saisit juonesta kiinni.
      Siellä lukee että sossusta muutama kymppi! Onko se 440euroa?

      Kirjoituksen pointti oli se että aina käteenjäävä osuus EI OLE se jokapaikassa toitotettu 480.20€

      Joissain kunnissa EI jaksoteta EIKÄ oteta tulona huomioon tuota maagista kolmattatoista työmarkkinatuen erää jolloin siinä kunnassa jengillä jää aika paljon enemmän plussalle vuodessa kun minulla.

      Kun nämä asiat siirtyvät joskus kelan hoidettaviksi niin sitten saadaan yhdenvertainen laskutapa kaikille.

    • tarkka talous

      Siellä toimeentulotuen päätöksen viimeisessä paperissa on valitusohjeet. Jos kunnassasi ei lakia noudateta, päätyy valituksesi lopulta hallinto-oikeuteen, jonka tehtävänä on mm. lain toteutumisen ja kansalaisten yhtenevän kohtelun takaaminen.

      Jokaiselle kuuluu jäädä se 480eukkua kuussa asumiskulujen yms. jälkeen. Jos ei jää, niin päätöksestä kuuluu valittaa.

      Sille ei sitten mitään voi, jos ihminen ei ymmärrä lain toteutuvan kohdallaan, vaikka se totetuuukin.

      • ole hiljaa

        Et ole edes itse ymmärtänyt puheena olevaa asiaa.
        288 €/kk on pienin mahdollinen lain mukaan maksettva tuki, vähennyksen kriteeri on toiminta vasten sääntöjä.


    • tarkka talous

      Millä oikeudella sinä rajoitat minun puhevaltaani? Minä puhun totta. Ärsyttääkö sinua totuuden puhuminen? Tai oman itsesi mitättömyyden ja/tai saamattomuuden kohtaaminen?

      Toiminta vastoin toimeentulotukilakia on ihmisen ihan oma valinta. Jos noudattaa itse lain velvoitteita, on oikeutettu saamaan 480euroa kuussa asumis yms. kulujen lisäksi.

      "Toimeentulotukilain 10 §:ssä on säädetty seuraukset siitä, että henkilö ilman perusteltua syytä kieltäytyy hänelle tarjotusta työstä tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä tai muista pykälässä säädetyistä toimenpiteistä, ja tämä on aiheuttanut toimeentulotuen tarpeen.

      Lain 2 a §:ssä säädetään velvollisuudesta ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Jos toimeentulotuen hakija ei ilmoittaudu työvoimatoimistoon työnhakijaksi, toimeentulotuen perusosan suuruutta voidaan alentaa hänen osaltaan siten kuin lain 10 §:ssä säädetään.

      Toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa lain 10 §:n mukaisesti, mutta 10 §:n soveltamisen seurauksena ei voi olla ettei tukea myönnetä lainkaan. Alentaminen koskee ainoastaan kyseisen henkilön perusosaa, ei muita tuen piirissä olevia eikä toimeentulotuen muita osia.

      Perusosaa voidaan alentaa enintään 20 prosenttia ja yhteensä enintään 40 prosenttia toimeentulotukilain 2 a §:n ja 10 §:n tarkoittaman henkilön kohdalla. Alentamisen ehdoista säädetään lain 10 §:n kolmannen momentin kohdissa 1 ja 2. Alentamista ei siten voida tehdä mekaanisesti.

      Mainitun 10 §:n neljännen momentin mukaan alentaminen voidaan tehdä vain edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana. Alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi kuukautta kerrallaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien. Alentamisen kestoa ei siten määritellä toimeentulotuen hakuajankohdasta tai tuen myöntämispäivämäärästä käsin."

      HUOMAA:

      "Alentaminen koskee ainoastaan kyseisen henkilön perusosaa, ei muita tuen piirissä olevia eikä toimeentulotuen muita osia."

    • nääälkäääkurkiii

      heippa nyt saapi kaupoista kassleria tai lapaa/etuselkää alle4e/kg.perunat 0,60e/kg.porkkanat ja juurikkaat myös edullisia siis tee keittoa ei kallista.

    • Metsän eväitä

      Kaalilaatikkoa, nokkoslettuja ja sienirisottoa. Lisukkeena puolukoita. Siinä tämän viikon menuu meillä. On hyvää eikä tule kalliiksi. Jos on 2 e/päivä budjetti, niin siihen pystyy ostamaan myös leipää, voita, kahvia ja maitoa.

    • nuukuus kunniaan

      Porkkanoita, lanttuja ja punajuuria saa C-kaupasta nyt runsaalla eurolla kahden kilon pussin, kilohinta taisi olla 59 senttiä. Niistä saa herkullisia raasteita sekä hienoja ruokalajeja. Itse aion tehdä ison astiallisen porkkanalaatikkoa, joka tulee maksamaan muutaman kymmenen senttiä. Metsästä voi hakea sen verran puolukkaa, että saa survosta viereen
      Tajousmakkarasta saa perunan, porkkanan ja lantun kanssa herkullisen keiton tai padan, joka ei ole liian rasvaista eikä muutenkaan epäterveellistä.
      Kun lisää jauhelihaan saman verran raastettua punajuurta, saa enemmän, halvempia, paremmanmakuisia ja terveellisempiä pihvejä kuin pelkästä jauhelihasta.

    • lfijtgihjyoj7

      Itsekin aloituksella kysyin samaa taannoin, mutta kun ylläpito herjaajia puolustaa, se poistettiin ja sinä pääsit esittämään oman versiosi. Kaksi euroa on todella pieni raha päivän ruoaksi ajatellen, että pitäisi ostaa päivän ruoat yhdelle hengelle kahdella eurolla. On kyllä vaihtoehtoja, esimerkiksi pastaruoat: kermaista sipulipastaa ( jos on ennalta mausteliemikuutioita kaapissa ja pastaa) mihin vähän pekonia halvinta laaatua. Tai sitten syö koko päivän sämpylöitä. Luultavasti halvimmaksi tulee jokin vegaaninen nuudelikeitto ja siihen rasvalla höystettyä leipää. Hernekeittopurkin saa toki alle eurolla, mutta kalorisisältö jää alle 500.n kaloriin sillä. Keittoja, nuuudeleita ja pastaa. Proteiinin himon voi korvata kermalla, jos ei ole rahaa ostaa leikkeleitä. Tärkeintä on, että proteiinit ovat yhtä tärkeitä kuin hilihydraatit. KöyhäkiN voi ostaa kaupasta paljon hiilihydraatteja, mutta ei proteiineja. Proteiineja kuitenkin sa halvalla esim. voista, kerrmasta ja halvimmista juureksista.


      Perunalaatikon hinta on varmaan alle kaks euroa: ostat multaisia ja kaupan halvimpia perunoita, kuorit, peset ja keität ne ja maustat suolassa ja öljyssä ja haluamillasi mausteilla. Sitten kun ne perunat ovat kiehuneet kypsiksi, siivutat ne ja käytät kevyesti hyvinkevyesti pannulla makkaranjämien tai kaupasta ostamasi - ja toki ennalta kypsäksi paistamasi- tarjouslihan kanssa. Halutessasi tunget vielä uuniin hetkeksi ja pistät hivenen kermaa päälle, älä tee sitä jos sulla ei ole kermaa ja jos ylipäätään et osaa laittaa ruokaa. Tuoreraasteeksi voit raastaa porkkanaraastetta, mutta älä tunge sitä pannulle, ettei vitamiinit mene.

      Kahdella eurolla todellisuudessa ei saa kukaan syödäkseen.

      • Osta tarjouksista!

        Halpaa proteiinia saa kananmunista. Meillä päin ainakin on ollut tarjoustalossa munat 1 euron 12 kpl rasia. Varmaan muistakin kaupoista saa edullisesti munia.

        Jauhelihaa saa tarjouksesta usein 4-5 euroa/kg. Kilosta jauhelihaa saa tehtyä halpojen höysteiden kanssa monenmoista pastakastiketta, makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa ja lihapullia ... riittää syötävää ainakin viikoksi.

        Juustoakin saa tarjouksesta usein 4-5 euroa/kg. Kannattaa ostaa kilo ja raastaa pakastimeen, niin on juustoraastetta pitkäksi aikaa. Jos ei ole erillistä pakastinta niin jääkaapin pakastelokerossaakin säilyy hyvin.


      • nuukuus kunniaan

        Proteiinia saa melko paljon viljoista, esim. kauraryyneistä.
        Kananmunat ja kuivaherneet ovat hyviä ja halpoja proteiininlähteitä.


    • ..........

      Kunhan joka päivä syö yhden kunnon aterian, ettei pupella kaikkea välipalaa, saa kulut pidettyä kurissa.

    • Onnellinen köyhä

      Eihän tämä 2€/päivä ruokaan ole mikään mahdoton juttu. Jos ostaa ruokatarpeita vähänkään tarjouksista ja muutenkin "silmät auki", niin saa ruokaa jopa halvemmallakin, kuin tuo 2€/päivä. Onhan tuo kuitenkin 60€/kk budjetti yhdelle henkilölle ruokaan varsin realistinen, sillä lehdissäkin julkaistaan viikoittan ohjeita, kuin koko perhe ruokitaan 50€/viikko http://www.ruokala.net/ajankohtaista/arkiruokaa-helposti-halvalla-nain-ruokit-perheesi-alle-50-eurolla-viikossa/1288585911037, eikä niissä mitää huonoja ruokia ole juuri koskaan esitettynä, tekee muuten 1,79€/päivä henkeä kohden nuo safkat, joten jää vielä rahaa kaurapuuroihin aamiaisilla ym. käytettäviksi.
      Jos puhutaan, että 1€/hlö olisi päivää päälle ruokaan rahaa, sitä pitäisin jo kipurajana, jossa pitää jo käyttää luovuutta ruokatarpeiden hankinnassa ja osata valmistaa vaatimattomistakin aineksista ruokaa.

      Juuri nyt on halpaa kaalia, perunaa ja porkkanaa kaupoissa runsaasti tarjolla. Naapurimme päämies Putin on myös järjestänyt runsaasti halpaa juustoa ja maitotuotteita kauppoihin, joita osassa kaupoista jaetaan jopa ilmaiseksi mm. jogurttia http://aijaa.com/smxwkR ja muita maitotuotteita http://aijaa.com/KrYESd

      Kananmunia myydään jatkuvasti tarjouksissa 0,89-1,00€/10kpl, puolalaisia tomaatteja myydään 0,49€/kg, omenoita saa ilmaiseksi monesta paikasta hakemisen vaivalla. Kohta ennen talven tuloa kalankasvattajat alkavat tyhjentämään kasvattamoja, tulee halpaa kirjolohta markkinoille.

      • Hyvät eineet

        2e saa 5pussii valakosta makaroonii ja hernekeitto purkin tarjouskesta. Kyllä noil pärjää kummadti jo monta päivää .


      • Ei pidä paikkaansa

        "Onhan tuo kuitenkin 60€/kk budjetti yhdelle henkilölle ruokaan varsin realistinen, sillä lehdissäkin julkaistaan viikoittan ohjeita, kuin koko perhe ruokitaan 50€/viikko http://www.ruokala.net/ajankohtaista/arkiruokaa-helposti-halvalla-nain-ruokit-perheesi-alle-50-eurolla-viikossa/1288585911037, eikä niissä mitää huonoja ruokia ole juuri koskaan esitettynä, tekee muuten 1,79€/päivä henkeä kohden nuo safkat, joten jää vielä rahaa kaurapuuroihin aamiaisilla ym. käytettäviksi."

        Musta on kyllä harhaanjohtavaa sanoa, että noilla ohjeilla ruokkii koko perheen viikoksi 50 €:lla. Esimerkkien mukaanhan sillä rahalla saa tasan 5 lämmintä ateriaa 4 hengelle, jolloin yhden aterian hinnaksi tulee 2,50 € (laskemasi 1,79 € perustuu siihen harhakuvitelmaan, että ruokaa olisi myös viikonlopuiksi). Lisäksi tyypillinen ateria sisältää n. 500 kcal energiaa, mikä on vain neljännes kevyttä toimistotyötä tekevän naisen päivittäisestä tarpeesta. Niin kallista ruokaa syömällä nainen joutuisi käyttämään ruokaan 10 € päivässä eli 300 € kuussa.


      • Onnellinen köyhä
        Ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        "Onhan tuo kuitenkin 60€/kk budjetti yhdelle henkilölle ruokaan varsin realistinen, sillä lehdissäkin julkaistaan viikoittan ohjeita, kuin koko perhe ruokitaan 50€/viikko http://www.ruokala.net/ajankohtaista/arkiruokaa-helposti-halvalla-nain-ruokit-perheesi-alle-50-eurolla-viikossa/1288585911037, eikä niissä mitää huonoja ruokia ole juuri koskaan esitettynä, tekee muuten 1,79€/päivä henkeä kohden nuo safkat, joten jää vielä rahaa kaurapuuroihin aamiaisilla ym. käytettäviksi."

        Musta on kyllä harhaanjohtavaa sanoa, että noilla ohjeilla ruokkii koko perheen viikoksi 50 €:lla. Esimerkkien mukaanhan sillä rahalla saa tasan 5 lämmintä ateriaa 4 hengelle, jolloin yhden aterian hinnaksi tulee 2,50 € (laskemasi 1,79 € perustuu siihen harhakuvitelmaan, että ruokaa olisi myös viikonlopuiksi). Lisäksi tyypillinen ateria sisältää n. 500 kcal energiaa, mikä on vain neljännes kevyttä toimistotyötä tekevän naisen päivittäisestä tarpeesta. Niin kallista ruokaa syömällä nainen joutuisi käyttämään ruokaan 10 € päivässä eli 300 € kuussa.

        Niin tuossa 50€/viikko ruokaa perheelle on kyllä viiden päivän ateriat, mutta monena päivänä jää kyllä myös ruokaa yli, että niistä syö kyllä pari päivää tähteitäkin viikossa. Joten siten laskelma on realistinen. Kyllä meidän perheessä ruokaa tehdään hyvin samalla lailla ja joka päivä ei tarvitse tehdä ruokaa, kun edellisen päivän ruokaa riittää vielä seuraavaksi päiväksi.

        Meillä on (nyt) neljän hengen perhe ja aika pitkälti tuolla pärjätään. Joskus on vielä lasten kavereitakin meillä syömässä, niin aika hyvin on pärjätty pienellä budjetilla. Leivät ja kaurapuuroon tarvittavat aineet on halpoja, että niihin ei juuri saa rahaa menemään. Leipää saa jakelusta ilmaiseksi taikka leipomosta suoraan "hevosenleipää" lähes ilmaiseksi, sekä kaurahiutaleet maksaa kaupassakin n. 5€/5kg laatikko, makaroonit maksaa yleensä tarjouksissa 0,20€/400g pussi. Lihat ostamme aina -50% tarjouksista.


    • Anonyymi

      Riisikakku lisukkeina voi, valkosipuli siivut, kinkku, juusto ja suolakurkut.
      Juomana tuuletettu ja jäädytetty vesi ja pari lasia punaista maitoa jäätävän kylmänä.
      Tai sitten hapankaali, bratwursti paistos. Juomana halpa olut.
      Leipiä ja puuroja kannattaa välttää. Rasvaa ja proteiinia kannattaa suosia. Jos onnistuu löytämään raikkaita halpa appelsiinejä niitä kannattaa suosia samoin ehjiä banaaneja.

      • Anonyymi

        Onko kaupoissa näkynyt rikkinäisiä banaaneja? Enpä ole huomannut.
        Ja se, joka antaa ostovinkkejä, ei pitäisi laittaa esimerkkejä vaikka kananmunista 10 kpl 1e.
        Ei niitä joka kaupassa saa sillä hinnalla, eikä kaikki ihmiset asu prisman tai lidlin vieressä, tai omista autoa, eikä busseja/junia kulje lähistöllä. Realismia hintoihin, kiitos.


    • Anonyymi

      Keräkaalia jos käyttää niin eipä päätä huimaa valmistus.

    • Anonyymi

      Jos olet alle 10-vuotias lapsiköyhä ymmärrän kysymyksesi. Muutoin en, sillä kaupat o ruokaa täynnä niin että yhden päivän tarpeeseen ei mielikuvitustakaan tarvitse. Anna äitisi tehdä ruokasi jos olet alle 10vuotias

    • Anonyymi

      Heh tsiaan alotus että 2eur vinkkiä päivän ruoat.Jos haluaa laskea niin tekee isoja määriä ja pakastaa. Elikä viikossa 14eur ruokaan ni aikas ohkasta keittoa tulee.Toimeentulotuessa on laskettu 9eur per päivä ruokamenoihin.

    • Anonyymi

      Schimanski oli varmasti käyhein työssä käyvä joka pärjäsi yhdellä raa alla kananmunalla/vrk.
      imas sen sisuksen ja lähti rikollisia pidättämään.

      30 munaa siis kuukaudessa vaan.
      on halpaa

    • Anonyymi

      Keräkaalista on moneksi.
      Kaalilaatikkoon puolet.

      Toinen puoli salaattiin silpuksi monitoimikoneella, ananasta, porkkanaa, pellavansiemen rouhetta.

      Sämpylät sämpyläjauhoista, voita päälle uunituoreena.

    • Anonyymi

      Keräkaali on hyvää vaan vatsa ei tykkää huonosta sulavasta kaalista.

    • Anonyymi

      Kaalilaatikko tai keitto ni kaali ihan hyvä kun on melkeimpä vielä terveellistä.Hernekeitto on halpaa.Kaurapuuroa tai velliä aamulla ja illalla.

    • Anonyymi

      Suomalainen mies tarvitsee 4000kcal päivässä, ei sitä pysty kahdella eurolla hankkimaan.

      • Anonyymi

        Kymppi menee päivässä vaikka koettaisi kuinka niukasti ruokaan sijoittaa.


    • Anonyymi

      Hernekeittopurkki ,pari nuudelia,Eeva merkki 0,55 Prismassa.

    • Anonyymi

      Prismassa on piirakoita 0,28€ .

      • Anonyymi

        Niin? Kotona jos vietät koko päivän, on syötävä kolme lämmintä ateriaa, päälle aamupala ja välipalat.


    • Anonyymi

      Kanakeitto, ainekset maksoivat n. 7 euroa, yhden annoksen hinta n. 1 euro. 6 perunaa, 2 porkkanaa, broilerin rintapaloja 1 sipuli, ruokakermaa, hiukan riisiä. Paahda broileri
      ja porkkanat, keitä hiukan yli tunti, lisää kerma. Mausteena pippuri.

      • Anonyymi

        Kun laittaa juurekset hiukan pienemmiksi paloiksi, vain n. 40 min keittoaika.


    • Anonyymi

      Yksinasuvalle toimeentulotuessa laskenta vaiheessa ruoan osuus 9eur per päivä.Apinat kirjoittaa jostain 2eurosta.

    • Anonyymi

      Tässä ehdotukseni yhden päivän ruokavaliosta, jonka hinta on korkeintaan 2 euroa:

      Aamiainen:
      Kaurapuuro (0,30€)
      Banaani (0,20€)
      Kahvi (0,10€)

      Välipala:
      Porkkana (0,10€)

      Lounas:
      Riisiä (0,50€)
      Jauhelihaa (0,80€)
      Porkkanaa ja parsakaalia (0,40€)

      Välipala:
      Omena (0,30€)

      Päivällinen:
      Spagettia (0,30€)
      Tomaattikastike (0,40€)
      Salaattia (0,30€)

      Yhteensä: 2,50€

      Tämä ruokavalio tarjoaa tasapainoisen ja terveellisen valikoiman ruokia, jotka täyttävät päivän energiantarpeen ja sisältävät tarvittavia ravintoaineita. Voit säästää vielä enemmän rahaa valitsemalla edullisempia vaihtoehtoja ja hyödyntämällä sesongin tarjouksia ja alennuksia.

      • Anonyymi

        Käyhillä ei ole aikaa pupeltaa koko päivää rehuja.
        Kerta riittää!
        esim: makaronilaatikko 2kg , olutta, 6 sätkää

        ruokalepo


        olutta, sätkiä ketjussa n. 8


    • Anonyymi

      Jotain ulkomaista. Sitä neuvotaan tälläkin köyhyyspalstalla ostamaan . Tietäis vaan mitä se on

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe