Hella unohtui päälle, miten puhtaaksi sulaneesta muovista?

Avuton tyttö

Onnistuin joskus puoli vuotta sitten asuntooni muuttaessani jotenki laittamaan hellan vahingossa päälle alkusiivousta tehdessäni. Hellan yhden levyn päällä oli kasa siivousrättejä muovisessa pakkauksessaan, jotka sulivat hellaan kiinni (sekä pakkaus että osa räteistä) ennen kuin huomasin asian. Yritin tuolloin putsata kaikilla perinteisillä siivousvälineillä ilman tulosta, ja kyseinen levy on edelleen päältä punakeltainen sulaneen materiaalin mukaan. Koska en kokkaa asunnossani käytännössä ikinä, en pari tuntia taisteltuani jaksanut yrittää sen enempää vaan jätin asian sikseen. Nyt olen muuttamassa pois ja tuo hella pitäisi saada puhtaaksi... olisiko kellään vinkkejä millä ihmeellä sen voisi putsata vaurioittamatta itse levyä?

Kiitos tuhannesti!

9

8718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huoltomies vaihtaa uuden levyn.

      • juujujuju

        voi tulla kalliiks


    • mistään mitään..

      Koeta nyt vaikka niinkin, että lämmität sen levyn punaiseksi, ja harjaat teräsharjalla tai teräsvillalla palaneet pois.

      • etsilleen

        Noin minäkin tekisin - ensin metallisella lastalla irti se mikä lähtee, levy päälle ja antaa loppujen kiinnijäämien palaa tuhkaksi (liesituuletin tietysti pois päältä), levy pois päältä ja ja sen jäähdyttyä hinkaus teräsvillalla/-harjalla (teräsvillaa löytyy ainakin Prismoista), jotta loput karikkeet saa pois. Emalipintoja ei saa käsitellä metalliesineillä (naarmuntuvat) vaan puu- tai muovilastoilla.

        Yksi parhaista aineista lieden emalipinnan puhdistamiseen on tavallinen pyykinpesujauhe - ruokalusikallinen pesujauhetta liedelle ja vähän kuumaa vettä päälle, hankaus liinalla tai muovisella hankaustyynyllä, poista pesuaineliuos talouspaperilla, huuhtele pinta märällä keittiöliinalla useampaan kertaan aina välillä kuivaten talouspaperilla. Levyt saa siistin näköisiksi levittämällä nukkaamattomalla kankaalla hyvin ohut kerros kasvisöljyä niiden pintaan ja kuumentaen levyt lyhyeksi ajaksi (rasvapoltto).

        Saat myös teräksisen tiskialtaan loistavan puhtaaksi käyttämällä pyykinpesuainetta - ruokalusikallinen ainetta altaaseen, vähän vettä päälle, astianpesuharjalla harjaat pesuaineliuosta altaan ja laskutason pinnoille, hyvät huuhtelut ja viimeistely kuivaamalla talouspaperilla.

        Hanojen ja muiden kromattujen pintojen käsittelyyn sopii hyvin kostea mikrokuituliina ja kuivaus talouspaperilla.


    • ihminen ..

      En nyt malta kirjoitella vähän asian vierestä.
      Yleinen tapahtumien kulku on, että hellan päälle kasataan pitsalaatikot ym. ja hella "menee päälle" syttyy tulipalo, tai aletaan valmistaa ruokaa, mutta lähdetäänkin ulos ja rasvainen pannu jää levylle, syttyy tulipalo.
      Jos asunnossa on koira, niin lööpit (palopäällikkö) huutaa: "koira sytytti tulipalon kääntämällä levyn päälle"
      Minulla on aina ollut koira ja olen 100% varma, että koira ei käännä levyä päälle.
      Itse olen kyllä polttanut hajamielisyyttäni parit kattilat em. mainitusta syystä.

      • Tarkka katselija

        Miten voit olla varma ettei keskikokoinen tai isompi koira voisi kääntää levyä päälle esim. haistaessaan levylle jätetyn kattilan ruokaa? Minulla ei ole koiraa, mutta olen kerran kylässä nähnyt muutenkin kurittoman, ison ADHD-koiran nousevan liettä vasten.

        Koiratalouksiin pitäisi saada lieden katkaisijoiden eteen peitelevy, joka estää tahattoman katkaisijan kääntämisen. Sellaista lisäosaa en ole nähnyt tarjotun missään.


      • Voi ne onnistua

        Meillä kyllä kissa onnistui laittamaan lieden päälle parikin kertaa. Nyt on uudempi induktio, niin ei enää ole sitä vaaraa


      • Induktio

        Monessa induktiotasossahan on hipaisu napit niin miksi ei sitä kissan tassulla vieläkin saisi päälle ja jos kattila tai paistinpannu on levyllä niin ainakin se voi kärventyä pilalle, muovisesta kipasta levyllä ei ole kyllä haittaa sehän ei ala lämpenemään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe