ottaakko roa vai ei?

auttakaa88

Olen siis vuoden kärsinyt lievästä aknesta (ei mitään vakavaa), mutta välillä on huonompia hetkiä ja välillä parempia ja olen kyllästynyt niihin huonisin hetkiin ja haluaisi pysyvän parannuksen ja kirkkaan ihon! Olen rampannut kasvohoidoissa ja käytän kosmetologin suunnittelemia aineita, mutta olen alkanut kiinnosta tästä roacuttanista. Kannattaako minun ottaa se vai ei?

5

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cilla Kesä

      Kannattaa ainakin mennä ihotautilääkärille, joka osaa arvioida, auttaisiko isotretinoiini sinun ihosi kuntoon.
      Maksaa minkä maksaa ( = n. 80 € yksityislääkärillä vastaanotto), mutta lieväkin akne yleensä vain jatkuu ja jatkuu ilman reseptilääkehoitoa, vaikka kokeilisi kaikki kosmetologiset hoidot ja akne-iholle tarkoitetut reseptivapaat voiteet.

      Jos haluaa hakata päätään seinään ja pitkittää turhaa toivomista aknen paranemisesta, voi mennä pitkän kaavan mukaan:
      - kosmetologin hoidot ja tuotteet
      - apteekin reseptivapaat aknetuotteet
      - kotikonstit (sitruunamehu, hammastahna finneille, suolakuorinta, tyynyliinojen tiuha vaihto jne.)
      - ruokaremonttia toisensa perään
      - näitä riittää

      Voihan noita ^ kaikkia kokeilla, mutta se, mikä _todennäköisimmin_ oikeasti parantaa pysyvästi tai pidemmäksi aikaa on se roa, vaikuttavana aineena siis se isotretinoiini.

      • ÄläTurhiaKärvistele

        Voin sanoa kokemuksen syvällä kantaäänellä kokeilleeni laidasta laitaan vaikka mitä ihme liemiä, litkuja, voiteita, putsareita, mm. Basiron, Skinoren, erilaiset apteekista ja tavarakaupoista saatavia akneiholle tarkoitettavia ihonhoitotuotteita. Käynyt kosmetologin pakeilla tiheästi, vaikkakaan en nyt moneen vuoteen, koska naama ollut suht finnitön muutamaa randomfinniä lukuunottamatta. Sitruunamehut, hunaja-kanelitahnat, riittävä hygienia, kaksi kertaa päivässä pesu (iltaisin huolellinen meikinpoisto, aamulla pelkkä kevyt pesu), tyynyliinojen vaihto, hiusten riittävä pesu (koska ovat kosketuksissa naamaan). Paikallisia kuivattavia aineita, yleensä sellaisia jotka sisältävät salisyylihappoa. Savinaamiot, kuorinnat kerran pari viikossa.

        Kuule on kokeiltu ruokaremontit maidottomat, gluteenittomat, sokerittomat, alkoholittomat, paljon vettä, liikuntaa. Viimeisin kokeilu tetrasykliini -kuuri.

        En oikeasti edes jaksa muistaa mitä kaikkea on tullut naamaan ja suuhun työnnettyä!

        Suurin osa on ollut yhtä tyhjän kanssa. Monia satoja, varmaan ylletään jo nelinumeroisiin lukuihin, on kulunut kuin olisi käsitellyt kahisevaa sytkärillä. Suurin osa esim. nimenomaan akneiholle tarkotetuista tuotteista vain on omalla kohdalla pahentanut tilannetta, kun ovat vain kuivattaneet ihoa liikaa, jolloin iho alkanut puskea talia ja ihohuokoset tukkiutuneet entisestään. Antibiooteista näyttäisi tulevan vain hyvä suolentoiminta, vaikka sillä saralla ei parannusta olisi tarvittukaan.

        Nykyinen akneni alkoi melkein heti e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Varhaisteininä söin Roan rinnakkaisvalmistetta ehkä sellasen puoli vuotta.

        Ja nyt HUOM! Ainoa, siis AINOA, mikä on oikeasti auttanut edes scheissen vertaa on se isotretinoiini, liikkukoot nyt millä nimellä tahansa. Sillä läks paskat veks! Ehkäpä niille lightweight aknesta kärsiville tehoavat miedommat härpäkkeet, mutta näihin megapatteihin, jotka jättävät vielä hävettävät arvet muistuttamaan olemassa olostaan, ei oo aikuisten oikeesti tehonnut mikään muu.

        Neuvoni siis: jos tuntuu oikeesti ettei mikään muu auta. Älä tuhlaa aikaasi, rahaasi, itsetuntoasi, terveyttäsi, ihoasi, ihmissuhteitasi, unelmiasi tai yhtään mitään jossittelulle ja jaarittelulle ja hyödyttömästä keinosta hyödyttömämpään huopaamiselle ja soutamiselle. Kokeile ihmeessä keinoa, joka on kumminkin auttanut suurinta osaa pysyvästi tai ainakin tuonut monen vuoden helpotuksen piinaavaan ja itsetuntoa raastavaan ongelmaan.

        Itsellä ei varmastikaan olisi tarvetta miettiä kuurin uusimista, jos en olisi lopettanut e-pillereiden syömistä. Naama kukkii taas ja olen joo onneni kukkuloilla. Pillerit lopetin niiden haittavaikutuksien vuoksi, mm. järkyttävät mielialan vaihtelut, jotka saivat kyseenalaistamaan oman mielenterveyteni. Tuntui kuin minussa oisi asunut kaksi eri ihmistä. Ja tämän huomasi avomiehenikin. Mutta niin! Toiv tästä oli edes jotain apua.


    • kannattaa3

      Kannattaa jos asia häiritsee sinua todella ja olet jo tosiaan kokeillut muita keinoja - tuotteiden vaihto, vitamiinien syönti, runsas vedenjuonti jne, kaikki nuo perusjutut mutta jos mikään ei tunnu tepsivän niin sitten sinuna menisin ihan reilusti ihotautilääkärille keskustelemaan siitä roasta koska, no, sillä nyt ainakin saa avun.

    • kokemuksia3

      Olen syönyt nyt noin 9 kuukautta Roacutania, toiseksi viimeinen viikko menossa. Mielestäni lääke on auttanut erittäin paljon, finnejä ei ole ollut pitkään aikaan ollenkaan, eikä finneistä jäänyt edes arpia. Ennen kuuria minulla oli todella paha akne, usko pois.

      Miinuksiakin tosin on; Limakalvot sekä varsinkin huulet kuivuivat välillä todella paljon, masentuneisuus/alakuloisuus lisääntyi sekä itseluottamus sitä myötä katosi. Nyt olen tosin ruvennut voimaan paremmin. Oudoin (mahdollinen) sivuvaikutus mikä minulla oli noin päälle kuukauden ajan oli ahdistuneisuushäiriö, toisin sanoen pakko-oireinen häiriö. En tiedä johtuiko se lääkkeestä vai jostain muusta, mutta minusta tuli sairaalloisen tarkka asioista ja stressaantunut, ahdistuin jos edes taulu oli vinossa huoneessa. Koin tarpeekseni tarkistella päivänselviä asioita kymmeniä kertoja päivässä ja jos en tarkistanut tai yritin olla tarkistamatta, ahdistuin ja stressaannuin. Esimerkiksi jos sammutin valot huoneesta, minun piti palata tarkistamaan useita kertoja sammutinko ne todella, minkä takia rämppäsin valokatkasijaa kymmeniä kertoja jopa minuutin sisällä.

      Täytyy silti sanoa että kurjuuksista huolimatta kuuri on onnistunut erittäin hyvin ja tuloksen vuoksi voi vähän kärsiäkin.

      • tyftt

        hui kuulostaa kamalilta nuo miinukset! Itse kun olen todella positiivnen näin yleensä enkä oikeastaan ikinä alakuloinen. Olen aina se joka naurattaa kaikkia. Todella outoa miten jollekkin minun kaltaiselle voi käydä nuin pelkän lääkkeen vuoksi, vaikka itse tiedän millainen olen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe