Miksi jään aina kaikkeen koukkuun?

Dsssss

kahvin juomisen aloitin jo hyvin nuorena tarkkaa ikää en osaa sanoa mutta taisin olla slloin 4-5 vuotias kun aloitin juomaan kahvia erään isäni sukulaisen seurassa.
Nyt olen juonut kahvia yli 20-vuotta ja olen täysin koukussa kahviin.

Tupakan polttamisen aloitin päästyäni ylä-asteella varmaan osittain johtui siitä että muutkin kaverini polttivat.
Tuon jälkeen en ole ollut vuottakaan polttamatta.
Mutta poltan nykyisin satunnaisesti tupakkaa en joka päivä.
Mutta minun on vaikea kieltäytyä jos joku tarjoaa tupakkaa ja humalassa poltan aina.

kannabista myös olen kokeillut mutta se ei jäänyt siihen vaan minun rupesi tekemään useamman mieli polttaa kannabista tuon ensimmäisen kerran jälkeen.

Tuntuu että jään kaikkeen koukkuun niin helposti.

4

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jsx1

      No riippuvuusalttiushan vaihtelee ihmisten välillä paljonkin, ja siihen vaikuttavat ainakin geneettinen perimä ja ympäristötekijät. Niin kahvi, tupakka kuin kannabiskin ovat potentiaalisesti riippuvuutta aiheuttavia, joten ei koukkuun jääminen mikään ihme ole.

      Kun kerran tiedostat asian noin hyvin, niin ole viisas ja vältä kaikkia riippuvuutta aiheuttavia aineita, jotta et hommaa itsellesi uusia koukkuja. Lopeta alkoholin käyttö mieluiten kokonaan, tai ainakin pidä siinä tiukat rajat, älä kokeile enää muita huumeita, ja turvaudu pkv-lääkkeisiin vain äärimmäisessä hädässä.

      Itse olen myös helposti koukkuun jäävä ihminen, ja toivon, että olisin osannut olla aikoinaan viisaampi.

    • addikti

      Olen myös vahvasti addiktoituva ihminen. Jään selposti kiikkiin aineisiin ja asioihin. Vaikka olen jo yli 60-vuotias ja nainen, on minullakin vielä tarve silloin tällöin "vetää lärvit" tai pistää pää sekaisin jollain muulla keinolla.

      On vaan niin hyvä tunne, kun pääsee hetkeksi ihan eri sfääreihin, vaikka tavallinen normielämä ei mitenkään muute ahdista tai mitään ongelmia ei minulla olekaan.

      Minulla on aina ollut vahva taipumus humalakeskeiseen juomiseen, huumavien kipulääkkeiden viihdekäyttöön ym. riippuvuuksiin. Nykyään olen onneksi vieroittunut muutamista lääkeaineista, joihin olin koukussa, mutta viihdekäyttöä harrastan edelleen ajoittain.

      Isäni oli alkoholisiti ja uskon perineeni geenini häneltä. Onneksi minulla sattuu myös olemaan erittäin vahva luonne ja olen luja luonteeltani, joten en ole joutunut täysin hunningolle, vaikka kaikki mahdollisuudet siihen olisikin ollut.

      • Generics

        Niin...Kyllähän geneettinenkin altistus on tutkimusten valossa olemassa mutta ympäristö tekijöiden vaikutus lienee kuitenkin se ohjaava tekijä. Lapsena liiallista alkoholin tai muiden päihteiden käyttöä läheltä katsonut lapsi addiktoituu huomattavasti helpommin kuin sellainen jonka suvussa on selkeästi geneettistäkin taipumusta. Toisaalta molemmat muodot antavat ikään kuin 'luvan' käyttää päihteitä, koska siitä on lapsena tullut osa elämää joko läheltä tai kauempaa katsottuna. Omassa lapsuuden aikasessa perheessäni oli ainoastaan alkoholin kohtuukäyttöä. Se ainakin omalta kohdaltani selittää tietyn geneettisen taipumuksen, koska addiktoidun helposti alkoholiin ja muihin päihteisiin. Onneksi edellistä lainaten; olen erittäin perfektionistinen luonne mutta tuskin kovin vahva. Perusteellinen tarve hallita omaa elämäänsä on suuri rikkaus tässä maailmassa, jossa houkutukset vaanivat joka kulman takana...


      • Öööhö
        Generics kirjoitti:

        Niin...Kyllähän geneettinenkin altistus on tutkimusten valossa olemassa mutta ympäristö tekijöiden vaikutus lienee kuitenkin se ohjaava tekijä. Lapsena liiallista alkoholin tai muiden päihteiden käyttöä läheltä katsonut lapsi addiktoituu huomattavasti helpommin kuin sellainen jonka suvussa on selkeästi geneettistäkin taipumusta. Toisaalta molemmat muodot antavat ikään kuin 'luvan' käyttää päihteitä, koska siitä on lapsena tullut osa elämää joko läheltä tai kauempaa katsottuna. Omassa lapsuuden aikasessa perheessäni oli ainoastaan alkoholin kohtuukäyttöä. Se ainakin omalta kohdaltani selittää tietyn geneettisen taipumuksen, koska addiktoidun helposti alkoholiin ja muihin päihteisiin. Onneksi edellistä lainaten; olen erittäin perfektionistinen luonne mutta tuskin kovin vahva. Perusteellinen tarve hallita omaa elämäänsä on suuri rikkaus tässä maailmassa, jossa houkutukset vaanivat joka kulman takana...

        Itsellä on niin että kaikenlaisia riippuvuuksia tulee helposti, mutta pääsen niistä myös eroon kun muistan vaan tietoisesti ohjata omaa toimintaani. Välillä olen ihan täysraitis. Kahvin kanssa ei ole ollut ongelmaa, mutta tupakoin aikoinaan pitkään ja jäin myös särkylääkekoukkuun mistä pääsin omin voimin eroon. Kaikki huumaava on aiheuttanut minulle päivittäistä käyttöä mutta sitten järkiinnyn ja lopetan, sairastan mahdolliset lopetusoireet ja siinä se. Ydin on siinä että on itsensä herra ja nauttii terveemmistä riippuvuuksista kuten urheilusta ja seksistä, jotka ovat olleet myös itselleni jonkinlaisia addiktioita. Tsemiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe