asiat hoitamatta ?

puukenkä

Olisi hienoa saada vähän näppituntumaa siitä, paljonko kuskeja lopettaa suosiolla 10.9. 2014. Onko kukaan nähnyt jotain arvioita asiasta.

26

556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ööööööööööö

      Toisen näpin tietona on sellainen,että nämä lopettavat kuljettajat suurin osa jää eläkkeelle.Eli ikä on siinä 60-67vuotta.Tuon ikäisiä ammattilaisia on satoja,mutta sitä takaraaja siirrettiin jo viikolla ja ilmeisesti toinenkin siirto on tulossa,koska kursseja ei keritä järjestämään niin paljoa kun olisi tarvetta.

      • älä valehtele

        Mistä olet saanut päähäsi, että takarajaa olisi siirretty? Kyllä se pätevyys on ylihuomenna löydyttävä.


      • puukenkä
        älä valehtele kirjoitti:

        Mistä olet saanut päähäsi, että takarajaa olisi siirretty? Kyllä se pätevyys on ylihuomenna löydyttävä.

        Juu kyllä vähän erikoiselta kuulostaa, että takarajaa olisi siirretty, kun se on ollut jo vuosia tiedossa.


    • Ei voi mittää

      Piti tulla iso kuskipula... Toisin oli toinen.

      Ehkä noin 500 kuljettajaa lopettaa tuon vuoksi, ja he noita jotka olisi mennyt eläkkeelle 5 vuoden päästä

      Itsekin tiedän muutama "tuuraajaa" jotka on hankkinut kortin kun sai halvalla, he ei ole ammattipätevyyksiä käynyt.

      Eli ongelmia ei ole, edes tuuraajista, työttömiä kuskeja kun on liikaa....

      • kristallipalloilija

        Nyt on kulunut vasta 5 vuotta siitä, kun uusille kuljettajille tuli tutkintopakko. Tällä hetkellä tilanne on se, että vuosittain alalta eläköityy kuljettajia enemmän kuin uusia valmistuu. Kyllä se pula tulee, usko pois. Mullakin on työkavereista n. puolet kymmenen vuoden sisään eläkeiässä. Suurin kouluttaja on puolustusvoimat ja sen kouluttamista varmaan yli puolet ei jää alalle.


      • Ei vain ol...

        Huomenna ei saa ajaa enää ilman pätevyyksiä.

        Katottaas montako kuorma-auton kuljettajan paikkaa on ilmoitettu vapaaksi Varsinais-suomen alueella...

        Suomen Henkilöstötalo Oy, 3 paikkaa (Huiskulan ajoja, palkka alle 11€/h)

        Tropical Zoo Oy, Näyttelytyöntekijä, jonka työhön sisältyy myös auton ajoa kerran viikossa

        Majalainen Oy WTF??? Tosta nyt ei ota kukaan selvää...

        Eli eipä ole kuskipulaa tulossa, ja työttömiä kuskeja edelleen liikaa... Mitäs sitä tekis tänäillalla itte, menisko laivalle ryyppäämään tai yökerhoon, taskussa kun on ABC-kortti, kuljettajakortti, ammattipätevyyskortti, ja löytyypä vielä jatkokoulutuksetkin, eli ajella saa 2024 asti, kunhan vie paperit eteenpäin 2019... Mutta töitä ei vain ole


      • 455646556
        kristallipalloilija kirjoitti:

        Nyt on kulunut vasta 5 vuotta siitä, kun uusille kuljettajille tuli tutkintopakko. Tällä hetkellä tilanne on se, että vuosittain alalta eläköityy kuljettajia enemmän kuin uusia valmistuu. Kyllä se pula tulee, usko pois. Mullakin on työkavereista n. puolet kymmenen vuoden sisään eläkeiässä. Suurin kouluttaja on puolustusvoimat ja sen kouluttamista varmaan yli puolet ei jää alalle.

        Pulaa ei ole, eikä tule.

        Huomisesta alkaen ei saa enää KUKAAN ajaa ilman pätevyyksiä ammatikseen, oli sitten vanha, tai uusi kuski....

        Niin nekin on nöyrästi istuneet luennoilla, jotka uhosi "nyt menee ala vaihtoon"


      • kristallipalloilija
        Ei vain ol... kirjoitti:

        Huomenna ei saa ajaa enää ilman pätevyyksiä.

        Katottaas montako kuorma-auton kuljettajan paikkaa on ilmoitettu vapaaksi Varsinais-suomen alueella...

        Suomen Henkilöstötalo Oy, 3 paikkaa (Huiskulan ajoja, palkka alle 11€/h)

        Tropical Zoo Oy, Näyttelytyöntekijä, jonka työhön sisältyy myös auton ajoa kerran viikossa

        Majalainen Oy WTF??? Tosta nyt ei ota kukaan selvää...

        Eli eipä ole kuskipulaa tulossa, ja työttömiä kuskeja edelleen liikaa... Mitäs sitä tekis tänäillalla itte, menisko laivalle ryyppäämään tai yökerhoon, taskussa kun on ABC-kortti, kuljettajakortti, ammattipätevyyskortti, ja löytyypä vielä jatkokoulutuksetkin, eli ajella saa 2024 asti, kunhan vie paperit eteenpäin 2019... Mutta töitä ei vain ole

        Sanoinko, että se pula tulee huomenna? Jos alalta on jo 5 vuotta eläköitynyt porukkaa enemmän kuin uusia tulee ja sama meno jatkuu seuraavat 10-15 vuotta, niin onhan se nyt selvä, että pula iskee.


      • 455656654
        kristallipalloilija kirjoitti:

        Sanoinko, että se pula tulee huomenna? Jos alalta on jo 5 vuotta eläköitynyt porukkaa enemmän kuin uusia tulee ja sama meno jatkuu seuraavat 10-15 vuotta, niin onhan se nyt selvä, että pula iskee.

        Huomenna ei saa kukaan enää ajaa kuorma-autoa ilman pätevyyksiä, oli sitten saanut kortin 1980 tai 2013

        Ja pulan piti iskeä 2014 10.9... Pitäiskö kaivaa viesti menneisyydestä esille :)


      • kristallipalloilija
        455656654 kirjoitti:

        Huomenna ei saa kukaan enää ajaa kuorma-autoa ilman pätevyyksiä, oli sitten saanut kortin 1980 tai 2013

        Ja pulan piti iskeä 2014 10.9... Pitäiskö kaivaa viesti menneisyydestä esille :)

        Voit kaivella menneisyydestä mitä haluat, mutta minä en ole sellaista väittänyt. Sen sijaan väitän, että uusilta alalle tulijoilta vaadittava tutkinto tulee johtamaan kuljettajapulaan seuraavan kymmenen vuoden kuluessa. Ei nämä jatkokoulutukset ole oikeasti mikään käänteentekevä juttu, mutta uusilta vaadittava tutkinto on. Eläköityminen on jo 5 vuotta ollut nopeampaa kuin uusien kuorma-autokorttien määrä.


      • 465546654456
        kristallipalloilija kirjoitti:

        Voit kaivella menneisyydestä mitä haluat, mutta minä en ole sellaista väittänyt. Sen sijaan väitän, että uusilta alalle tulijoilta vaadittava tutkinto tulee johtamaan kuljettajapulaan seuraavan kymmenen vuoden kuluessa. Ei nämä jatkokoulutukset ole oikeasti mikään käänteentekevä juttu, mutta uusilta vaadittava tutkinto on. Eläköityminen on jo 5 vuotta ollut nopeampaa kuin uusien kuorma-autokorttien määrä.

        Ehkä sinä et, mutta sadat ja tuhannet on väittänyt.... Suomi24 on siinä mielessä hauska paikka että yksikin vastaus nostaa ketjun ylös, vaikkapa 12 vuoden takaa.

        Silloin oli otsikoita tyyliin "mistä saadaan kuskeja 2014 vuonna" no vastaus on "laittamalla ilmoitus nettiin, ja valitsemalla kymmenistä hakeneista sopivin"


      • kristallipalloilija
        465546654456 kirjoitti:

        Ehkä sinä et, mutta sadat ja tuhannet on väittänyt.... Suomi24 on siinä mielessä hauska paikka että yksikin vastaus nostaa ketjun ylös, vaikkapa 12 vuoden takaa.

        Silloin oli otsikoita tyyliin "mistä saadaan kuskeja 2014 vuonna" no vastaus on "laittamalla ilmoitus nettiin, ja valitsemalla kymmenistä hakeneista sopivin"

        12 vuotta sitten ei tiedetty kuljettajadirektiivistä vielä mitään. Silloin keskustelut pyörivät tulossaolevan digipiirturin ympärillä ja ennustettiin Kauko Mäkisen kaatumista (ja kaatuihan se 2005).


      • 5456564456
        kristallipalloilija kirjoitti:

        12 vuotta sitten ei tiedetty kuljettajadirektiivistä vielä mitään. Silloin keskustelut pyörivät tulossaolevan digipiirturin ympärillä ja ennustettiin Kauko Mäkisen kaatumista (ja kaatuihan se 2005).

        Sanoin "vaikkapa" 12 vuoden takaa...

        Voidaanhan se vastaus tehdä vaikkapa vuoden 2009 viestiin :)


      • päätä jo
        5456564456 kirjoitti:

        Sanoin "vaikkapa" 12 vuoden takaa...

        Voidaanhan se vastaus tehdä vaikkapa vuoden 2009 viestiin :)

        Koita nyt päättää. Kirjoitit "vaikkapa 12 vuoden takaa" ja aloitit seuraavan kappaleen: "Silloin oli..." Viittasit siis edellisessä kappaleessa mainitsemaasi aikaan.


      • Stadi tutuksi
        Ei vain ol... kirjoitti:

        Huomenna ei saa ajaa enää ilman pätevyyksiä.

        Katottaas montako kuorma-auton kuljettajan paikkaa on ilmoitettu vapaaksi Varsinais-suomen alueella...

        Suomen Henkilöstötalo Oy, 3 paikkaa (Huiskulan ajoja, palkka alle 11€/h)

        Tropical Zoo Oy, Näyttelytyöntekijä, jonka työhön sisältyy myös auton ajoa kerran viikossa

        Majalainen Oy WTF??? Tosta nyt ei ota kukaan selvää...

        Eli eipä ole kuskipulaa tulossa, ja työttömiä kuskeja edelleen liikaa... Mitäs sitä tekis tänäillalla itte, menisko laivalle ryyppäämään tai yökerhoon, taskussa kun on ABC-kortti, kuljettajakortti, ammattipätevyyskortti, ja löytyypä vielä jatkokoulutuksetkin, eli ajella saa 2024 asti, kunhan vie paperit eteenpäin 2019... Mutta töitä ei vain ole

        Stadissa niin kuin maalta muuttaneet Helsinkiä kutsuvat on edelleen krooninen
        kuljettajapula. Kaikkea kivaa jakelutyötä on tarjolla. 2 tuntia ajoa ja 10 tuntia
        kantohommia per työpäivä . Tervetuloa. Ainoa huonopuoli on asumiskustannukset
        23 neliön yksiö vuokra 1100 eur kuussa. Onko tämä se suurin syy vakavaan
        kuskipulaan????ettei löydy kohtuuhintaista asuntoa. Kyllähän sitä tietysti
        voisi asua jossain vanhassa asuntovaunussakin terminaalin takapihalla.


      • Serge si
        Stadi tutuksi kirjoitti:

        Stadissa niin kuin maalta muuttaneet Helsinkiä kutsuvat on edelleen krooninen
        kuljettajapula. Kaikkea kivaa jakelutyötä on tarjolla. 2 tuntia ajoa ja 10 tuntia
        kantohommia per työpäivä . Tervetuloa. Ainoa huonopuoli on asumiskustannukset
        23 neliön yksiö vuokra 1100 eur kuussa. Onko tämä se suurin syy vakavaan
        kuskipulaan????ettei löydy kohtuuhintaista asuntoa. Kyllähän sitä tietysti
        voisi asua jossain vanhassa asuntovaunussakin terminaalin takapihalla.

        Ei saa jäädä sinne lojumaan!
        Ranskan malliko sitten ratkaisisisi tätä ongelmaa?


    • selvännäkijä

      On selvää että nyt kun on huonot ajat niin kuskipula ei heti näy. Kun tiedetään että uusien ajokorttien määrä on romahtanut niin pula tulee väistämättä eteen.

      • typerä laki

        Suurin ongelma on yrityksillä joiden pääelinkeino ei ole kuorma-autoilu. Esim metallipaja jolla on kuorma-auto satunnaiseen kuskailuun. Saattavat viedä osia maalaamoon satunnaisesti.


      • mistänäitäriittää

        Tuohan on hyvä siinä mielessä että loppuu vajaa työ.
        Tuurari joutuu itse maksamaan lakisääteiset. Loppuu pelleily.
        On toki niitäkin jotka ajelevet vaihtelun vuoksi, mutta eiköhän suurin osa palkan takia. Jämiä ja kökköhommia viikonlopuksi yöksi. Tuurarille ei makseta ns. lomaltapaluurahaa joka on 50% lomapalkasta(2pv/kk) eli 1pv/kk eikä myöskään talvilomarahaa. Miten mol.fi edes kehtaa välittää pätkätöitä.
        ADR pakollinen - höpö höpö - kuljetusyrittäjä sen järjestää eikä vaadi.


    • Takapulpetin Taavi

      Olin aikanaan 10v saman työnantajan palveluksessa.Firma meni konkurssiin.Olen noin 40v nyt,eli parhaassa työiässä ja kokemustakin mukavasti ja motivaatiotakin riittäisi.
      Pahaksi onneksi satun vain asumaan entisessä Oulun läänissä.Kyllä töitä on ollut tuon konkurssifirman jälkeenkin,mutta pätkissä.Taitaa pisin jakso olla reilu 2v,siis yhtäjaksosta.
      Hommat on menny sellaiseksi,että mihinkään ei voi enää luottaa.Tuntuu,että joka firmassa on sama juttu,ajot on aina ns kortilla.Eli keikkaa ei pukkaa,kuin takavuosina.Silloin ei meinattu keretä ajaa,nykyisin ei ole mitä ajaa.Eli tarkoittaa esim.tätä,että jos ajetaan kahdella kuljettajalla samaa autoa,töitä on liian vähän,jos yksinään,niin liian paljon.Eli toisin sanoen kalusto ei vaikuta pyörivän täysillä.

      On varmaan aloja,joissa pyörii,esim jokin elintarvikeajo? Se mitä vain yritän tässä sanoa,niin ei kuljettapulaa totisesti ole,ei ainakaan täällä.Hyvissä firmoissa vaihtuvuutta ei ole käytännöllisesti katsoen lainkaan.Niissä vähemmän hyvissä saattaa jotakin kausiluontoisia hommia olla.Näyttää siltä,että varamiehenä tässä saa olla.Kyllä se kismittää.Etelään en kuitenkaan muuta työn perässä.Siellä on ihan mukava käydä keikalla,mutta asumaan en sinne lähde.Niin ja liekö tuota kuljettajapulaa sielläkään?

      Jokuhan aina kommentoi täällä,että ammattimiehille löytyy aina töitä.Löytyykö ihan oikeasti?Löytyykö aivan sellaista mistä maksetaan jopa tessin mukainen palkka?Mielestäni varmaan täytän nuo ammattimiehen kriteerit.Elämän tavatkin on kunnolliset.Ei ole maanantai aamuna krapulaa.On tämä freelancerin homma siinä mielessäkin epäkiitollinen,että jos vaikka tarvitseisin pankista lainaa,niin sitäpä ei tipu,kun ei ole vakituista työpaikkaa.

      Yhteenvetona totean:Kuljettapulaa ei ole,eikä näillä näkymin tule.

    • Rellu rules

      Ongelmaa ei ole oikeasti vaikka jotkut vasemmistolaisääliöt sellaista maalaavat.
      Uudet kokonaispainot ja koko logistiikan uudelleen arviointi pyrkivät löytämään
      aina vain tehokkaampia tapoja siirtää tavaroita paikasta toiseen pienemmillä
      kustannuksilla. Ne yritykset jotka panostavat kuljettajien koulutukseen tulevat
      pärjäämään jatkossakin. Kyseessä on kuitenkin pieni todella pieni sijoitus.
      Hyvät työnantajat löytävät jatkossakin kuljettajia jotka tekevät pitkän työuran.
      Heikoimmilla on kaiken maailman puliveivarit ja keinottelijat.Jos ei ole visiota
      ja pitkän tähtäimen suunnitelmaa 10-20 vuotta eteenpäin) niin Good bye!
      Kuljetusalalla ei voi enää elää ns.päivä kerralla periaatteella.

    • puukenkä

      Näin juuri tulee käymään ja ala alkaa hiljalleen tervehtymään. Kunpa et olisi pilannut kirjoitustasi vasemmistoääliöheitolla. (ps en ole itse)

    • milkov

      kommarit hevon vittuu

    • Real happyman!!!!!

      Puukenkä. Hyvä kuljettaja toveri. Kirjoituksesi jo paljasti asenteesi heti.
      "Paljonko lopettaa suosiolla". Miksi pitäisi lopettaa suosiolla???? Mikä
      on muuttunut nyt ,että pitäisi lopettaa suosiolla???? Ei mikään ole
      muuttunut.Puukenkä on anarkisti joka haluaa luoda kuvaa kuljettajille,että
      heidän älykkyysosamääränsä ei riitä kursseille jotka heidän työnantajansa
      on velvoitettu maksamaan ja työnantajat maksavat myös palkan tuolta ajalta.
      Miksi pitäisi lopettaa työnteko alalla joka tuntuu siltä työltä jota haluaa
      tehdä?Tuo vaatimaton koulutus jossa riittää pelkkä läsnäolo,siis ei vaadita
      yhtään mitään ei pitäisi olla mikään kynnyskysymys päätökseen lopettamisesta.
      Täytyy olla todella tampio jos koulutus missä ei vaadita yhtään mitään on
      syy lopettaa ajohommat!!!!!Tällaiset puukengät ovat sitä porukkaa jotka luovat
      kuljetusalasta negatiivista kuvaa jonkinlaisena orjatyönä vaikka totuus on ihan
      erilainen!Kuljetusala on yksi niitä harvoja ammatteja jossa on edes jonkinlainen
      vapaus tehdä työtä siten miten itse parhaaksi katsoo. Nyt kuule PUUKENKÄ
      sinulla on oikeasti velvollisuus perustella tuo näkemyksesi koska 95%
      kuskeista ei oikein katso näkemystäsi hyvällä silmällä.

      • Vanhus on rautaa!

        Yksikään eläkeikäinen ei lopeta hommia etuajassa jonkun koulutuksen
        takia. Ihan täyttä p...ska puhetta. Kyllä se vanhakin istuu kurssit ihan nätisti.
        On halventavaa väittää vanhoja kuskeja niin tyhmäksi,että vaarantaisivat
        pienet eläkkeet ja lähtisivät etuajassa eläkkeelle ja menettäen näin heille
        kuuluvan täyden eläkkeen.Voin istua pulpetissa vaikka joka päivä jos
        saan täyden palkan. Onhan se helpompaa kuin olla ratissa.
        Ainoa vaativa homma on pysyä hereillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe