kokemukseni el- vl

Kokemukseni

Olen käynyt sekä vl liikkeen, että el liikkeen seuroissa ja tutustunut molempien seurakuntien ihmisiin. Mukavia ihmisiä olivat.
Merkittävin ero oli kuitenkin siinä, että el-ihmiset arvostelivat vl-ihmisiä, jopa haukkuivat, mutta kertaakaan vl-ihmiset eivät haukkuneet el-ihmisiä. Vl-ihmisetkin osasivat arvostella, mutta kritiikki oli omaan liikkeeseen, sen ihmisiin tai johtoon kohdistuvaa. Kertoivat mm. liikkeensä ylilyönneistä ja pitivät niitä vääränä.

Miksi el-ihmisillä on halu arvostella, jopa haukkua vl-ihmisiä?
Arvostelu on esim sellaista, että kerrotaan jostain asiasta, jota el-ihmiset eivät tee ja samalla etsitään joku kritiikki vl-ihmisistä, että he vasta ovatkin tiukkoja. Antaisivat vl-ihmisten olla ja kertoisivat miten pääsee uskosta osalliseksi. Kun en heiltä mitään vl-ihmisistä kysynyt!

Olen törmännyt näissä muutamissa keskusteluissa myös siihen, että puhutaan ja luullaan enemmän, kuin oikeasti tiedetään. Kukaan ei ole käynyt vl-ihmisten parissa, mutta on kuullut yhtä ja toista, joka on totuus.

Kun on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa, niin eikö silloin halua myös kirkastaa toiselle Kristusta, eikä vain korostaa, että meillä saa esim ehkäistä, mutta vl-liikkeessä ei saa. Tähän törmäsin jokaisessa keskustelussa el-ihmisten kanssa!

Kun ihminen etsii pelastusta, niin häntä ei kiinnosta ollenkaan missä saa ja mitä saa tehdä, vaan ainoastaan mistä löytyy anteeksi antamisen lähde, joka sammuttaa janon.
Sitä en löytänyt.

52

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekumenia-VL

      VL-kristityt eivät pätkääkään ole kiinnostuneet "ei-uskovista" kuten muista laestadiolaisista tahi muista ev. lut. kirkon jäsenien suuntauksista. He elävät omassa pumpulissaan "Jumalan valtakunnassa". He eivät siis piittaa "helvetin matkalaisista". Eivät viitsi uhrata aikaa sellaisille asioille. Toki VL-näkövinkkelistä kaikki muut kuin VL-papit ovat "helvetin matkalaisia". Ihan sama ovatko miehiä vai naisia. Kun VL-henkilö MARI LEPPÄNEN otti naispappeus-vihkimyksen, hänen todettiin VL-siiven pääsihteerin mielestä ajautuneen "Jumalan valtakunnan ulkopuolelle". VL-kristityt eivät mielellään esiinny yhteis-vetoomuksissa edes konservatiivi-kristittyjen ("epäuskoisten") kuten esim. SLEY-tahojen kanssa, vaikka kyse olisi abortin vastustamisesta. Eräs VL-tuttavani kieltäytyi jyrkästi allekirjoittamasta vetoomusta, joka tähtäsi kr. koulun lopettamisen estämiseen. VL-johtajat eivät vastaa laisinkaan, kun esim. SLEY:n toiminnanjohtaja on evankeliumijuhlilta lähettänyt juhlatervehdyksen samaan aikaan pid. suviseuroille.
      Eli EL-tahot sentään välittävät jostakin vielä jotain. Ehkä terveemmällä pohjalla?

      • Kokemukseni

        Niin eli siksi el-ihmiset haukkuvat vl-ihmisiä, kun vl-ihmiset ovat niin "kovia". Näinkö voin tulkita tuon vastauksesi?
        Minua ei kohdeltu kertomallasi tavalla. Molemmissa seurakunnissa oli mukavia ihmisiä. El-ihmisissä vain ihmetytti se nostaminen itsensä paremmiksi ja toisten "virheiden" korostaminen.
        El-ihmiset ovat siis ekumeenisia ja hyväksyvät keskuudessaan naispappeuden. Ok, en tiennyt tuota eroa.

        Uskovat yleensä kirkastaa Kristusta etsivälle, eikä mollaa toisin uskovia.


      • ekumenia-VL
        Kokemukseni kirjoitti:

        Niin eli siksi el-ihmiset haukkuvat vl-ihmisiä, kun vl-ihmiset ovat niin "kovia". Näinkö voin tulkita tuon vastauksesi?
        Minua ei kohdeltu kertomallasi tavalla. Molemmissa seurakunnissa oli mukavia ihmisiä. El-ihmisissä vain ihmetytti se nostaminen itsensä paremmiksi ja toisten "virheiden" korostaminen.
        El-ihmiset ovat siis ekumeenisia ja hyväksyvät keskuudessaan naispappeuden. Ok, en tiennyt tuota eroa.

        Uskovat yleensä kirkastaa Kristusta etsivälle, eikä mollaa toisin uskovia.

        Suhteessa naispappeuteen tuskin on eroja. Eivät hyväksy. Mut seurakunta-viroissa yhteistyö naispappien kanssa ei ole ongelma. Ovathan VL-näkökulmasta "epäuskoisia" yhtä lailla nais- kuin miespapitkin, jos eivät lukeudu SRK-vanhoillisuuteen. EL-seurakunta-työntekijöitä on kirkon piirissä hyvin vähän. Kumpikaan ryhmistä ei muuten ole seurakuntia. Vielä EL-poppoonkin piirissä kuulutaan kirkkoon ja lapset kastetaan asuinalueen mukaisen ev. lut. paikallisseurakunnan piiriin. Seurakunta-käsitteistö voitaneen liittää EL-yhteyksiin ensi vuoden puolella, jos "SAKRAMENTIT OTETAAN OMIIN KÄSIIN". EL-rukoushuoneissa kun aiotaan jakaa jatkossa HPE ilman ev. lut. tuomiokapitulien lupaa maallikko-voimin. Ja ilman lupaa paikalliselta ev. lut. seurakunnan kirkkoherralta. Ja lapset aiotaan kastaa maallikko-voimin. Aika irtiotto, kun ev. lut. asetukset lähtevät siitä, että hätäkastetta lukuunotamatta papit kastavat lapset.

        EL-tahoissa on viime vuosikymmeninä voimistunut kritiikki "kuollutta kirkkoa" kohtaan. Tämän nähdään joidenkin mielestä olevan linjassa "EL-vatikaanin" eli Ruotsin Lapin Vanhimpien edustamien arvostusten kanssa. Separatismi on siis osittain tuonti-tavaraa Länsi-naapurista. VAIN ME -harha on alkanut yleistyä ruotsalais-vaikutuksesta myös EL-poppoon keskuudessa. Mutta kyllä laitoskirkko kuolleena nähdään myös VL-väen keskuudessa.


    • ekumenia-VL

      EL-kristityt saattavat joskus mollata VL-ryhmittymää, koska "ESSUT" katsovat edustavansa oikeata, alkuperäistä laestadiolaisuutta. EL-taho pitääkin esim. LLL postilloita paljon enemmän esillä kuin VL-ryhmittymä. Kumpikin, varsinkin VL-osapuoli, pitää toisiansa "eriseurana" VL-kielellä "yhteisestä rakkaudesta loitontuneena" eli uskosta osattomien joukkona. Eli yhteistyötä ei ole laisinkaan mainittujen ryhmien välillä. EL-kristityt kuitenkin, ainakin jotkut heistä, varovat muiden kristittyjen "epäuskoisiksi" leimaamista. Mutta LAPIN-tuulet tosiaan puhaltavat Suomenkin EL-kristittyihin anti-ekumeenista ilmaa. Ensi vuonna nähdään käytännössä kuinka Ruotsin Lapin liekanaru pitää EL-ryhmän koossa. Eli ajautuuko liike yhtenäisenä tosiasiallisesti Suomen ev. lut. kirkon ulkopuolelle. Eräiden EL-kristittyjen huhutaan jo eronneen kirkosta, mutta mitään ryminää ei vielä ole alkanut.

    • kokemukseni

      Kiitos valaisevista vastauksista!

      Hyvä, että te el-ihmiset toimitte naispappien kanssa yhteistyössä, eikä nainen ole esim. este jakamaan ehtoollista/kastamaan tms. kuten Luthersäätiöllä ja jos kirjoitusta oikein ymmärsin, niin myös vl-liikkeellä.
      Tuo voi teillä tietysti muuttua, jos toteutuu se "itse jakaminen", kuitenkin asenne säilyy ja se tärkeä, että nainenkin kelpaa.
      (Vl-ihmisiä on ymmärtääkseni kuitenkin pappeina (mies), diakoneina, kanttoreina tms seurakunnan työtehtävissä?)

      Sitä haukkumista edelleen ihmettelen, kun se korostui jokaisessa keskustelussani el-ihmisten kanssa, mutta ei kertaakaan vl-ihmisten kanssa. Vl-ihmiset eivät siis haukkuneet el-ihmisiä väärin uskoviksi tai mitenkään muutenkaan. Tuo on varmaan joku el.ihmisten selittämätön tapa, joka on ehkä opittu lapsuudesta asti, että emme ole niin kuin ne toiset, mutta ulkopuolisen korviin se on ikävän kuuloista, eikä kirkasta Kristusta.

      • EL-liike on jakautunut suljetun ja raamatullisen seurakuntaopin kannattajiin. Olet todennäköisesti tutustunut vain osaan porukasta.


      • kokemukseni

        ps. Ok, ei siis seurakunta.
        Mukavia ihmisiä oli molemmissa. Siunausta kaikille heille, kuten myös palstan lukijoille!


      • kokemukseni
        tyhmelin kirjoitti:

        EL-liike on jakautunut suljetun ja raamatullisen seurakuntaopin kannattajiin. Olet todennäköisesti tutustunut vain osaan porukasta.

        Totta, kokemukseni on vain pieni siivu sekä el-ihmisiä, että vl-ihmisiä. Varmasti on erilailla ajatteleviakin ja osaan sen niin ajatellakin, ettei tuo "haukkuminenkaan" ole ainut totuus. Vertailu "emme ole kuin ne toiset" korostui kuitenkin noissa niin paljon, että halusin siksi tätä kysyä.


      • Badabingbadabung
        kokemukseni kirjoitti:

        Totta, kokemukseni on vain pieni siivu sekä el-ihmisiä, että vl-ihmisiä. Varmasti on erilailla ajatteleviakin ja osaan sen niin ajatellakin, ettei tuo "haukkuminenkaan" ole ainut totuus. Vertailu "emme ole kuin ne toiset" korostui kuitenkin noissa niin paljon, että halusin siksi tätä kysyä.

        Kyllä suurin osa haluaa herkästi tuoda esiin me olemme ainoa oikea. Kerron kokemuksesta.

        Vanhoillinen ei suostu tervehimään "jumalanterveellä" esikoista. On ollut tapauksia, että vanhoillinen on erehtynyt näin tekemään mutta kun on saanut tietää vastapuolen olevan esikoinen on ilmoittanut, että "otan tervehdyksen takaisin". Minusta tämä on sairautta.

        Molemmat osapuolet ottavat herkästi esiin käännyttämisen esikoisiksi tai vanhoillisiksi. Kokemusta tästä on.

        Yleensä näin toimivat ns. "tiukkapipoiset"-lappihenkiset ihmiset. Itse en ole tiukkapipoinen. Usko Jumalaan, Jeesukseen ja Raamattuun ratkaisee. Olen hiljattain päättänyt olla olematta esikoinen ja jatkan elämääni kristittynä.

        Raamatun sanoma on rakkaus ja tuntuu, että rakkaus kylmenee esikoisten opetuksissa.


      • rudiini
        Badabingbadabung kirjoitti:

        Kyllä suurin osa haluaa herkästi tuoda esiin me olemme ainoa oikea. Kerron kokemuksesta.

        Vanhoillinen ei suostu tervehimään "jumalanterveellä" esikoista. On ollut tapauksia, että vanhoillinen on erehtynyt näin tekemään mutta kun on saanut tietää vastapuolen olevan esikoinen on ilmoittanut, että "otan tervehdyksen takaisin". Minusta tämä on sairautta.

        Molemmat osapuolet ottavat herkästi esiin käännyttämisen esikoisiksi tai vanhoillisiksi. Kokemusta tästä on.

        Yleensä näin toimivat ns. "tiukkapipoiset"-lappihenkiset ihmiset. Itse en ole tiukkapipoinen. Usko Jumalaan, Jeesukseen ja Raamattuun ratkaisee. Olen hiljattain päättänyt olla olematta esikoinen ja jatkan elämääni kristittynä.

        Raamatun sanoma on rakkaus ja tuntuu, että rakkaus kylmenee esikoisten opetuksissa.

        Harva esikoinenkaan tervehtii ulkopuolisia jumalanterveellä. Olin taannoin konsertissa, jossa oli paljon esikoisia paikalla. Siellä järkytyksekseni huomasin jälleen kerran, että ei sillä jumalanterveellä tervehditä kuin omia...

        Porukan tervehtineet sanoivat: jumalanterve, jumalanterve, hei, jumalanterve, hei...

        Ei jää paljon kyseenalaiseksi, millä perustein tuo erottelu tehdään. Ja kyseessä ei siis ollut mikään tiukkiskokoontuminen... ja oli paljon eri uskonyhteisöistä väkeä paikalla, tosin suurin osa esikoisia.


      • 8edf87
        rudiini kirjoitti:

        Harva esikoinenkaan tervehtii ulkopuolisia jumalanterveellä. Olin taannoin konsertissa, jossa oli paljon esikoisia paikalla. Siellä järkytyksekseni huomasin jälleen kerran, että ei sillä jumalanterveellä tervehditä kuin omia...

        Porukan tervehtineet sanoivat: jumalanterve, jumalanterve, hei, jumalanterve, hei...

        Ei jää paljon kyseenalaiseksi, millä perustein tuo erottelu tehdään. Ja kyseessä ei siis ollut mikään tiukkiskokoontuminen... ja oli paljon eri uskonyhteisöistä väkeä paikalla, tosin suurin osa esikoisia.

        eivät esikoiset käy missään konserteissa. tuo oli jonkun ulkopuolisen feikki. sanamuoto muutenkin npaljastaa että ei tunne esikoisuutta kovin hyvin.


      • rudiini
        8edf87 kirjoitti:

        eivät esikoiset käy missään konserteissa. tuo oli jonkun ulkopuolisen feikki. sanamuoto muutenkin npaljastaa että ei tunne esikoisuutta kovin hyvin.

        Joo joillekin pelastuminen on kiinni siitä, käyvätkö konserteissa tai eivät.

        Sanamuodotkin ovat sellaisille sidotuille kristityille tärkeitä pelastuksen kannalta. Vapaus Kristuksessa on tarjolla sinullekin. Saat uskoa itsesi iloon ja vapauteen asti! Ei ole mitään syytä valvoa omissa tai toistenkaan teoissa. Armonaikasi menee täysin hukkaan, 8edf87!


      • 8edf87 kirjoitti:

        eivät esikoiset käy missään konserteissa. tuo oli jonkun ulkopuolisen feikki. sanamuoto muutenkin npaljastaa että ei tunne esikoisuutta kovin hyvin.

        Tottakai esikoiset käyvät konserteissa. Itse en käy, koska en ymmärrä mitään musiikista, mutta kyllä aika monet joille on annettu sävelkorva käyvät kuuntelemassa musiikkia. Sanopas vaikka yksikin lukkari joka EI käy joskus konserteissa?

        Eihän musiikissa ole mitään pahaa, vai onko ?


      • rudiini
        8edf87 kirjoitti:

        eivät esikoiset käy missään konserteissa. tuo oli jonkun ulkopuolisen feikki. sanamuoto muutenkin npaljastaa että ei tunne esikoisuutta kovin hyvin.

        Kysymys sinulle 8edf87: kun tulet kyläpaikkaan, jossa on sekä esikoisia, että ei-esikoisia, tervehditkö kaikkia samalla tavoin sanomalla jumalanterve?


      • Tervettä
        rudiini kirjoitti:

        Kysymys sinulle 8edf87: kun tulet kyläpaikkaan, jossa on sekä esikoisia, että ei-esikoisia, tervehditkö kaikkia samalla tavoin sanomalla jumalanterve?

        "Kysymys sinulle 8edf87: kun tulet kyläpaikkaan, jossa on sekä esikoisia, että ei-esikoisia, tervehditkö kaikkia samalla tavoin sanomalla jumalanterve?"

        Kokemukseni mukaan esikoiset sanovat samanmielisille:"Jumalan tervettä", Mitälie kieliopillisesti tarkoittaakin? Vanhoolliset sanovat: "Jumalan terve". Ulkopuolisille sanotaan hyvää päivää tai jotain muuta puutaheinää! Erottua pitää vielä tervedittäessäkin!


      • trfdtcr
        rudiini kirjoitti:

        Joo joillekin pelastuminen on kiinni siitä, käyvätkö konserteissa tai eivät.

        Sanamuodotkin ovat sellaisille sidotuille kristityille tärkeitä pelastuksen kannalta. Vapaus Kristuksessa on tarjolla sinullekin. Saat uskoa itsesi iloon ja vapauteen asti! Ei ole mitään syytä valvoa omissa tai toistenkaan teoissa. Armonaikasi menee täysin hukkaan, 8edf87!

        paatunut synnin rakastaja, rukoile katumusta.


      • 8edf87
        Tervettä kirjoitti:

        "Kysymys sinulle 8edf87: kun tulet kyläpaikkaan, jossa on sekä esikoisia, että ei-esikoisia, tervehditkö kaikkia samalla tavoin sanomalla jumalanterve?"

        Kokemukseni mukaan esikoiset sanovat samanmielisille:"Jumalan tervettä", Mitälie kieliopillisesti tarkoittaakin? Vanhoolliset sanovat: "Jumalan terve". Ulkopuolisille sanotaan hyvää päivää tai jotain muuta puutaheinää! Erottua pitää vielä tervedittäessäkin!

        en sano, muutamat ovat jopa suuttuneet jos tervehdin Jumalan terveellä ja tilaisuuden tullen kahdenkesken on asiasta keskusteltu. Yleensä on varminta sanoa Jumalattomille ja epäuskoisille vaan "terve". Mutta jos on paljon tervehdittäviä ja nopeasti tervehditään ja on ns.rajatapauksia, että ei ole varma siitä miten on, niin silloin yleensä tervehdin Jumalan terveellä.

        Tämä tervehtimistapa "Jumalan terve" lienee suoraan Raamatusta.

        Joidenkin on vaikea lausua Jumala sanaa. Lieneekö se sitten vain heikkoa itsetuntoa vai sitä, että ei tunne olevansa sen arvoinen.
        julkisesti kun on tuttuja paikalla. Epäuskoisille se on myös vaikea sana, siksi se on vain Kristittyjen Jumalan Lasten käytössä ja ehkä jotkut yrittävät matkia myös sitä.


      • rudiini
        8edf87 kirjoitti:

        en sano, muutamat ovat jopa suuttuneet jos tervehdin Jumalan terveellä ja tilaisuuden tullen kahdenkesken on asiasta keskusteltu. Yleensä on varminta sanoa Jumalattomille ja epäuskoisille vaan "terve". Mutta jos on paljon tervehdittäviä ja nopeasti tervehditään ja on ns.rajatapauksia, että ei ole varma siitä miten on, niin silloin yleensä tervehdin Jumalan terveellä.

        Tämä tervehtimistapa "Jumalan terve" lienee suoraan Raamatusta.

        Joidenkin on vaikea lausua Jumala sanaa. Lieneekö se sitten vain heikkoa itsetuntoa vai sitä, että ei tunne olevansa sen arvoinen.
        julkisesti kun on tuttuja paikalla. Epäuskoisille se on myös vaikea sana, siksi se on vain Kristittyjen Jumalan Lasten käytössä ja ehkä jotkut yrittävät matkia myös sitä.

        Mitähän sinulle mahtaa tarkoittaa tuo toivotus, kun sanot, että "Yleensä on varminta sanoa Jumalattomille ja epäuskoisille vaan "terve"?

        Itse en ole koskaan huomannut kenenkään siitä suuttuvan, että heille toivottaa Jumalan terve. Pikemminkin kovin omituiselta tuntuu sellainen, että jollekin sanoo "Jumalan terve" ja seuraavalle vain "terve".

        Mainitset tuossa jumalattomista ja epäuskoisista ja rajatapauksista. Mikähän on sinun metodisi eritellä, ketkä ovat jumalattomia, ketkä epäuskoisia ja ketkä rajatapauksia?Tuossa yllä ilmeisestikin annat näytteen tuosta erittelykyvystäsi:

        trfdtcr 9.9.2014 22:020
        "paatunut synnin rakastaja, rukoile katumusta."

        Se taitaa kertoa melkolailla uskosi perusteista.

        Minulla on sellainen käsitys, että "Jumalan terveen" tai Jumalan rauhan toivotus on aina "varmin" tapa tervehtiä ihmisiä. Se ei koskaan mene hukkaan.

        Luuk 10:5-6 Ja kun tulette johonkin taloon, sanokaa ensiksi: 'Rauha tälle kodille.' Jos siellä on joku, joka on rauhan arvoinen, hän saa teidän toivottamanne rauhan. Ellei ole, toivotuksenne palaa teille.


      • lyijäri
        tyhmelin kirjoitti:

        Tottakai esikoiset käyvät konserteissa. Itse en käy, koska en ymmärrä mitään musiikista, mutta kyllä aika monet joille on annettu sävelkorva käyvät kuuntelemassa musiikkia. Sanopas vaikka yksikin lukkari joka EI käy joskus konserteissa?

        Eihän musiikissa ole mitään pahaa, vai onko ?

        Tottakai? Itse en tiedä ketään kunnon el-ihmistä joka kävisi konserteissa ja joka pitäisi musiikkia hyvänä. "Tämän maailman huoramusiikkia!"


      • lyijäri
        tyhmelin kirjoitti:

        Tottakai esikoiset käyvät konserteissa. Itse en käy, koska en ymmärrä mitään musiikista, mutta kyllä aika monet joille on annettu sävelkorva käyvät kuuntelemassa musiikkia. Sanopas vaikka yksikin lukkari joka EI käy joskus konserteissa?

        Eihän musiikissa ole mitään pahaa, vai onko ?

        Tottakai? Itse en tiedä ketään kunnon el-ihmistä joka kävisi konserteissa ja joka pitäisi musiikkia hyvänä. "Tämän maailman huoramusiikkia!"


      • lyijäri kirjoitti:

        Tottakai? Itse en tiedä ketään kunnon el-ihmistä joka kävisi konserteissa ja joka pitäisi musiikkia hyvänä. "Tämän maailman huoramusiikkia!"

        En minäkään tiedä ketään kunnon el-ihmistä. Kaikki me ollaan syntisiä.


      • ekumenia-VL
        kokemukseni kirjoitti:

        ps. Ok, ei siis seurakunta.
        Mukavia ihmisiä oli molemmissa. Siunausta kaikille heille, kuten myös palstan lukijoille!

        VL-taustaisia naispappejakin on jo useita: Mainitsen tässä Mari Leppäsen ja Valma Lukan. Nimet voi hyvin mainita. Ovat omilla nimillä olleet esillä paljon mm. Kotimaa-lehdessä. Toki he ovat saaneet lähtöpassit "Jumalan valtakunnasta", mutta yhtä kaikki; heitä on ja on jatkossa aina vain enempi. En sinänsä ylistä naispappeutta, mutta SRK-vanhoillisuuden nokkamiehille ei (onneksi) ole annettu yksin Kristukselle kuuluvaa tuomiovaltaa.

        Naiset eivät saa puhua lainkaan suviseuroissa eli SRK-vanhoillisten kesäjuhlilla. Riippumatta onko pappi vai ei. Ja sama on tilanne toki myös EL-laestadiolaisuudessa.


      • rudiini
        lyijäri kirjoitti:

        Tottakai? Itse en tiedä ketään kunnon el-ihmistä joka kävisi konserteissa ja joka pitäisi musiikkia hyvänä. "Tämän maailman huoramusiikkia!"

        Sinulla lyijäri taitaa olla eri kriteerit kunnon el-ihmisille kuin minulla.

        Jumala on antanut meille ihmisille (mukaanluikien esikoiset) monenlaisia lahjoja. Yksi valtavimmista ja ihanimmista on musiikin lahja. Hän haluaa meidän nauttivan antamistaan lahjoista. Hän suree sitä, että kovin monet esikoiset sinun tavallasi halveksivat Hänen meille antamaansa lahjaa. Nimität musiikkia "Tämän maailman huoramusiikiksi!"

        Miltä sinusta tuntuu, kun annat lapsellesi lahjaksi niin ihania asioita kuin vain voit keksiä? Ja lapsesi syvästi halveksisivat antamiasi lahjoja, sanoisivat synniksi ja huoruudeksi?

        Ehkäpä voit hieman saada kiinni siitä, mitä Jumalamme tuntee katsoessaan sinua ja halveksuntaasi Hänen lahjojaan kohtaan?


      • Tottuus
        tyhmelin kirjoitti:

        Tottakai esikoiset käyvät konserteissa. Itse en käy, koska en ymmärrä mitään musiikista, mutta kyllä aika monet joille on annettu sävelkorva käyvät kuuntelemassa musiikkia. Sanopas vaikka yksikin lukkari joka EI käy joskus konserteissa?

        Eihän musiikissa ole mitään pahaa, vai onko ?

        sano sinä ensin ne jotka käyvät, ovat silloin jo uskosta pois poikenneet. Jeesus sanoo minä olen tie , totuus, ja elämä.Näytä uudesta testamentista joku kohta kun Jeesus tai joku opetus lapsista olisi ollut konsertissa.Tai kerro ketkä vanhempien aikojen kristityistä esim omat vanhempasi ja sellaiset jotka nyt lepäävät työstään Abrahamin helmassa , koska he ovat olleet konserteissa.


      • Tottuus kirjoitti:

        sano sinä ensin ne jotka käyvät, ovat silloin jo uskosta pois poikenneet. Jeesus sanoo minä olen tie , totuus, ja elämä.Näytä uudesta testamentista joku kohta kun Jeesus tai joku opetus lapsista olisi ollut konsertissa.Tai kerro ketkä vanhempien aikojen kristityistä esim omat vanhempasi ja sellaiset jotka nyt lepäävät työstään Abrahamin helmassa , koska he ovat olleet konserteissa.

        Uudessa testamentissa on sellainen kohta. Kerron sen sinulle, kun ensin noudatat tätä neuvoa:

        8 Ja hän sääti heille, etteivät saaneet ottaa matkalle muuta kuin ainoastaan sauvan; ei leipää, ei laukkua, ei rahaa vyöhönsä.

        Näytä myös ensin Uudesta testamentista kohta, missä käytetään tietokoneita, autoja, kännykkää, luetaan muuta kuin kirjakääröjä, käytetään sähkölaitteita.

        Et kai mikään paljasjalkamunkki ole?


      • rudiini
        Tottuus kirjoitti:

        sano sinä ensin ne jotka käyvät, ovat silloin jo uskosta pois poikenneet. Jeesus sanoo minä olen tie , totuus, ja elämä.Näytä uudesta testamentista joku kohta kun Jeesus tai joku opetus lapsista olisi ollut konsertissa.Tai kerro ketkä vanhempien aikojen kristityistä esim omat vanhempasi ja sellaiset jotka nyt lepäävät työstään Abrahamin helmassa , koska he ovat olleet konserteissa.

        Aloitetaanko, Tottuus, vaikkapa itsestään herra Lutherista tuo luettelo?

        Vanhempanikaan eivät ole musiikkia halveksineet, tai väittäneet konserteissa käymisen tai musiikin tekemisen tarkoittavan uskosta pois poikkeamista tai syntiä tai huoraamista.

        Jos menneillä esikoispolvilla on ollut yksinkertaiset tavat ja rigorismi ja kaikenlaisesta elitismistä (johon konsertit aiemmin kuuluivat) kieltäytyminen ollut merkki joukkoon kuulumisesta, eivät ne suinkaan ole olleet pelastuksen ehtona.


      • rudiini
        tyhmelin kirjoitti:

        Uudessa testamentissa on sellainen kohta. Kerron sen sinulle, kun ensin noudatat tätä neuvoa:

        8 Ja hän sääti heille, etteivät saaneet ottaa matkalle muuta kuin ainoastaan sauvan; ei leipää, ei laukkua, ei rahaa vyöhönsä.

        Näytä myös ensin Uudesta testamentista kohta, missä käytetään tietokoneita, autoja, kännykkää, luetaan muuta kuin kirjakääröjä, käytetään sähkölaitteita.

        Et kai mikään paljasjalkamunkki ole?

        Tyhmelinin kysymys on hyvä.


      • 6*17
        Tottuus kirjoitti:

        sano sinä ensin ne jotka käyvät, ovat silloin jo uskosta pois poikenneet. Jeesus sanoo minä olen tie , totuus, ja elämä.Näytä uudesta testamentista joku kohta kun Jeesus tai joku opetus lapsista olisi ollut konsertissa.Tai kerro ketkä vanhempien aikojen kristityistä esim omat vanhempasi ja sellaiset jotka nyt lepäävät työstään Abrahamin helmassa , koska he ovat olleet konserteissa.

        Kelpaako sulle Luther?


      • lyijäri
        rudiini kirjoitti:

        Sinulla lyijäri taitaa olla eri kriteerit kunnon el-ihmisille kuin minulla.

        Jumala on antanut meille ihmisille (mukaanluikien esikoiset) monenlaisia lahjoja. Yksi valtavimmista ja ihanimmista on musiikin lahja. Hän haluaa meidän nauttivan antamistaan lahjoista. Hän suree sitä, että kovin monet esikoiset sinun tavallasi halveksivat Hänen meille antamaansa lahjaa. Nimität musiikkia "Tämän maailman huoramusiikiksi!"

        Miltä sinusta tuntuu, kun annat lapsellesi lahjaksi niin ihania asioita kuin vain voit keksiä? Ja lapsesi syvästi halveksisivat antamiasi lahjoja, sanoisivat synniksi ja huoruudeksi?

        Ehkäpä voit hieman saada kiinni siitä, mitä Jumalamme tuntee katsoessaan sinua ja halveksuntaasi Hänen lahjojaan kohtaan?

        Jos tekisi kyselyn esimerkiksi rukoushuoneella lapsilta, onko ok käydä konsertissa, mitä mahtaisivat vastata? Arvioisin että väh. 90% olisi ymmärtänyt sen olevan syntiä. (Jos ylipäätään tietäisivät mikä on konsertti) Olenko mielestäsi väärässä? En ottanut omasta puolestani kantaa konsertteihin/ musiikkiin eikä tarkoituksena ollut vähätellä ketään. Tietysti olisi hienoa jos el- ihmisilläkin olisi ympäristön/ uskonnon puolesta vapaus käydä esimerkiksi konserteissa hyvällä omallatunnolla. :)


      • rudiini
        lyijäri kirjoitti:

        Jos tekisi kyselyn esimerkiksi rukoushuoneella lapsilta, onko ok käydä konsertissa, mitä mahtaisivat vastata? Arvioisin että väh. 90% olisi ymmärtänyt sen olevan syntiä. (Jos ylipäätään tietäisivät mikä on konsertti) Olenko mielestäsi väärässä? En ottanut omasta puolestani kantaa konsertteihin/ musiikkiin eikä tarkoituksena ollut vähätellä ketään. Tietysti olisi hienoa jos el- ihmisilläkin olisi ympäristön/ uskonnon puolesta vapaus käydä esimerkiksi konserteissa hyvällä omallatunnolla. :)

        Niin, lyjäri, eikö olekin kauheaa saattaa lapset tuollaiseen tilaan, että pitävät musiikkia syntinä. Siinä tekevät vanhemmat ja saarnaajat melkoisen synnin niin lapsille opettaessaan. Itse ei lapset sellaista keksi. Lapsille musiikki ja musiikista iloitseminen on täysin luonnollinen asia, kunhan eivät vanhemmat sitä heissä riko.

        Myös el-ihmisille on tarjolla uskon vapaus ja tuhannet esikoiset ovat sen käsittäneetkin. Tällä hetkellä tosin opetuksessa on vallalla ihmisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiiä korostava opetus, ikäänkuin vanhurskaus ja pelastus olisi omin teoin tai tekemättömyyksin saavutettavissa. Se on melkoista Jeesuksen sovitustyön pilkkaa.

        Surullista on se, että saarnaajat raskauttavat ihmisten omiatuntoja asioilla, joilla ei ole kristinuskon kanssa mitään tekemistä. Kuurnitsevat hyttysiä, mutta nielevät kameleita (Matt 23:24)

        Iloitsen siitä, että esikoisissa on suuri määrä niitä, jotka antavat piut paut sokeiden opettajien kuorokielloille ja musiikkikielloille. Vaan orjan pojassa se aiheuttaa suurta kateutta ja vihaa, että toiset eivät ole orjuutettuja monenmoisten käskykokoelmien alle.


    • Kokemukseni

      Kiitos vastauksista ekumenia-vl!

      Itse en ainakaan tykkäisi jos lestadiolaiset tervehtisivät minua Jumalantervettä sanomalla, kun tietäisivät, etten kuulu heidän porukkaan. Ihan kuin yritettäisiin sillä tehdä minusta samanlainen. Olisi kai jopa valheellista, jos tiedettävästi ei-uskovalle sanottaisiin Jumalanterve, kun sanoja sisimmässään kuitenkin ajattelee, etten ole uskova, koska en ole tehnyt parannusta lestadiolaisuuden tavalla. En voi olla heille uskonsisar, vaikka heitä itse pitäisin tasavertaisina uskovina ja olen uskossa.
      Samanmielinen toki monessa olen, vaikka en yhteisöön kuulu.

      En myöskään itse alkaisi käyttämään Jumalantervettä, kun en kuulu "seurakuntaan". Tietysti olisi kiva kuulua ja olla lestadiolaisillekin uskovainen.
      Minua ei kohdeltu mitenkään "pois potkien tai erilaisena" kummankaan ryhmän seuroissa, vaikka eivät tervehtineet samalla tavalla. Ehkä joku olisi tervehtinyt, jos minäkin.

      Ymmärrän, että samoin uskovilla on tuollaisia tunnusmerkkejä , joilla sekä tunnustaa samaa uskoaan toiselle, mutta samalla muutenkin on täysi-uskonsisar- tai veli toisen kanssa. Erilaisissa seurakunnissa on erilaiset tunnusmerkit, joilla yhdistyy sama uskovienyhteys.
      Minusta tuo on vähän sellaista joukkuepeliä, että meidän joukkueessa tämä on se merkki ja toisilla toinen tunnus, siksi se tuntuu ulkopuolisesta reilulta, eikä pois-sulkevalta.

      Siunattua päivää kaikille!

      • rudiini

        Varmaankin kokemuksesi on ihan aito, että koet sinusta tehtävän samanlaista kun sinua tervehditään Jumalanterveellä. Tai jos koet, että tervehtijä tervehtimisellä luokittelee tervehdittäviä meihin ja muihin (joka vaikuttaa monille esikoisille olevan tervehtimisen tarkoitus, ainakin ylläolevan 8edf87:n kirjoituksista päätellen) ja haluat korostaa, ettet kuulu esikoisiin.

        Minulle tervehtiminen tarkoittaa siunauksen toivottamista ja haluan sitä toivottaa tapaamilleni ihmisille riippumatta siitä, ovatko he esikoisia tai harmaalla tai punaisella tai mustalla alueella. Toki myönnän, että työympyröissä en sitä useinkaan äänellisesti toivota.

        Et ehkä ole ollut paikalla näkemässä, miten tuo Jumalanterveellä tervehtimättä jättäminen vaikuttaa sellaisessa ihmisessä, joka on esikoinen ja ehkä hieman siellä laitamilla pohtii, että vieläköhän minua enää pidetään joukkoon kuuluvana, kun esikuvakaan ei ole ihan sitä, mitä tulisi. Siinä kohtaa se on yhtä leikkaavaa kuin jossain muussa piirissä on se, että ojentaa kättä joillekin, mutta ei tietyille. Joukkuepeliä todellakin. Kuten kaikki hyvät käytöstavat...


      • ????
        rudiini kirjoitti:

        Varmaankin kokemuksesi on ihan aito, että koet sinusta tehtävän samanlaista kun sinua tervehditään Jumalanterveellä. Tai jos koet, että tervehtijä tervehtimisellä luokittelee tervehdittäviä meihin ja muihin (joka vaikuttaa monille esikoisille olevan tervehtimisen tarkoitus, ainakin ylläolevan 8edf87:n kirjoituksista päätellen) ja haluat korostaa, ettet kuulu esikoisiin.

        Minulle tervehtiminen tarkoittaa siunauksen toivottamista ja haluan sitä toivottaa tapaamilleni ihmisille riippumatta siitä, ovatko he esikoisia tai harmaalla tai punaisella tai mustalla alueella. Toki myönnän, että työympyröissä en sitä useinkaan äänellisesti toivota.

        Et ehkä ole ollut paikalla näkemässä, miten tuo Jumalanterveellä tervehtimättä jättäminen vaikuttaa sellaisessa ihmisessä, joka on esikoinen ja ehkä hieman siellä laitamilla pohtii, että vieläköhän minua enää pidetään joukkoon kuuluvana, kun esikuvakaan ei ole ihan sitä, mitä tulisi. Siinä kohtaa se on yhtä leikkaavaa kuin jossain muussa piirissä on se, että ojentaa kättä joillekin, mutta ei tietyille. Joukkuepeliä todellakin. Kuten kaikki hyvät käytöstavat...

        Minusta on kyllä eri asia tervehtiä Jumalan rauhan toivotuksella kuin sanoa "Jumalan terve" tai "Jumalan tervettä". Se kun ei tunnu mitenkään järkevältä ilmaisulta!

        Jos esimerkiksi sanoisi koko porukalle "Jumalan rauhaa" (mikä on muuten muissa kielissä tapana, siis "Guds frid" tai "God´s peace"!), olis se eri asia kuin tuo mainittu ja käytetty tervehdys. Mistä se lie peräisin?

        Mutta omat lapseni ovat sanoneet kiusaantuvansa, jos heille sanotaan "Jumalan tervettä". He eivät kuulu mihinkään seurakuntaan eivätkä siitä tervehdyksestä tai sen sanomatta jättämisestä suutu tai harmistu, mutta kiusaantuvat, koska eivät tiedä mitä siihen vastata.

        Olen kuullut myös joidenkin sitten (kuten rudiini mainitsi) olevan pahoillaan siitä, ettei heille enää sanota lestadiolaisittain tervehdystä. Mikä sitten on paras ja oikein tapa - en tiedä. Pitäsikö ensin kysyä, mitä haluatte? ;)


      • rudiini
        ???? kirjoitti:

        Minusta on kyllä eri asia tervehtiä Jumalan rauhan toivotuksella kuin sanoa "Jumalan terve" tai "Jumalan tervettä". Se kun ei tunnu mitenkään järkevältä ilmaisulta!

        Jos esimerkiksi sanoisi koko porukalle "Jumalan rauhaa" (mikä on muuten muissa kielissä tapana, siis "Guds frid" tai "God´s peace"!), olis se eri asia kuin tuo mainittu ja käytetty tervehdys. Mistä se lie peräisin?

        Mutta omat lapseni ovat sanoneet kiusaantuvansa, jos heille sanotaan "Jumalan tervettä". He eivät kuulu mihinkään seurakuntaan eivätkä siitä tervehdyksestä tai sen sanomatta jättämisestä suutu tai harmistu, mutta kiusaantuvat, koska eivät tiedä mitä siihen vastata.

        Olen kuullut myös joidenkin sitten (kuten rudiini mainitsi) olevan pahoillaan siitä, ettei heille enää sanota lestadiolaisittain tervehdystä. Mikä sitten on paras ja oikein tapa - en tiedä. Pitäsikö ensin kysyä, mitä haluatte? ;)

        Joo, itse käytän mieluummin tervehdyksenä "Jumalan rauhaa". Joskus myös Jumalan terve, koska näyttää herättävän ylimääräistä hämmennystä sanoa tavattaessa "Jumalan rauhaa".

        Miksi tervehdyksestä kiusaantua? Vastaa takaisin "hei" tai "päivää" tai mitä vaan, jos ei istu omaan suuhun toisen käyttämä tervehdys? Ihan normaalia vuorovaikutustahan tervehtimisten pitäisi olla.

        Itse tykkään saksalaisten Güss Gott -tervehdyksestä. Maaseudulla liikkuessa jokainen vastaantulija huikkaa Jumalantervettä.

        Vaan taitaa olla liiallista häveliäisyyttä olla käyttämättä tuota kaunista tervehdystä. Ja suomalaiseen tapaan miettiä, "mitähän toi aattelee, kun näin tervehdin".

        Mielenkiintoisia juttuja nämä, miten kukakin asioihin suhtautuu.


      • rudiini
        rudiini kirjoitti:

        Joo, itse käytän mieluummin tervehdyksenä "Jumalan rauhaa". Joskus myös Jumalan terve, koska näyttää herättävän ylimääräistä hämmennystä sanoa tavattaessa "Jumalan rauhaa".

        Miksi tervehdyksestä kiusaantua? Vastaa takaisin "hei" tai "päivää" tai mitä vaan, jos ei istu omaan suuhun toisen käyttämä tervehdys? Ihan normaalia vuorovaikutustahan tervehtimisten pitäisi olla.

        Itse tykkään saksalaisten Güss Gott -tervehdyksestä. Maaseudulla liikkuessa jokainen vastaantulija huikkaa Jumalantervettä.

        Vaan taitaa olla liiallista häveliäisyyttä olla käyttämättä tuota kaunista tervehdystä. Ja suomalaiseen tapaan miettiä, "mitähän toi aattelee, kun näin tervehdin".

        Mielenkiintoisia juttuja nämä, miten kukakin asioihin suhtautuu.

        Aika monesti sellainen, kenen suuhun ei tuollainen tervehdys sovi, vastaa ilahtuneena "Kiitos, samoin"


      • 6tfj

        joo, mutta kuïnka Raamattu opettaa.


    • ????

      Nimimerkki "kokemukseni", oli mielenkiintoista kuulla kokemuksistasi!

      Miksiköhän tuo ehkäisyn käytön tai kieltämisen asia on niin merkityksellinen?

      Muutamia vuosikymmeniä sitten el-puhuja sanoi tosi painavasti: kaikki ehkäisy on ehdottomasti kiellettyä!

      Ja tämä oli sellainen tapaus, että kyseessä oli synnytyksen jälkeiseen masennukseen sairastunut neuvoa kysyvä äiti, jonka sairautta ei silloin tunnistettu ja joka sairaus sitten puhkesi myöhemmin psykoosiksi asti.

      Ehkä nämä tapaukset ovat olleet omiaan varovaisuuteen tässä asiassa? Mutta muistan itsekin, kuinka "ei pidä kuunnella niitä, jotka kehottavat ehkäisyyn esim. neuvolassa".

      Siitä asiasta ei ollut mitään harhakäsityksiä tosiaan muutama vuosikymmen sitten.

      Nämä asiat on pitänyt ratkaista itse. Hyvä varmaan niin - ei sitten mennä kenenkään selän taakse eikä perustella omia tekemisiä tai tekemättä jättämisiä millään toisten sanomisilla.

      Hyvin vaikeita voivat ratkaisut olla eikä ehkä tyydyttävää sellaista tule mistään. Ihminen on merkillinen - niin perin syvällä on jo lapsena sisäistetty ajatus ja aina voi jäädä joku epäilyksen siemen sittenkin, vaikka olisi jonkun päätöksen asiasta tehnyt.

      Pitäisi aina kunnioittaa toista ihmistä myös siinä tapauksessa, että tämä on eri mieltä ja tuntee tekevänsä oikein oli sitten mitä mieltä tahansa (tästä asiasta siis).

      On tosiaan kummallista se, jos el-ihmiset moittivat vl-ihmisiä. Mutta niin on kai aina tehty - puheissakin kuulin lapsesta asti, kuinka vl-ihmiset elävät "lihallisessa vapaudessa", vaikken koskaan tiennyt, mitä se tarkoittaa.

      Luettuani vl-palstaa olen oppinut näkemään, miten samanlaisia ovat sekä el- että vl-ihmiset. Kaikki eivät vain näytä tietävän sitä!

    • Tottuus

      Tämä elävä kristillisyys on vapaitten lasten joukko. Ihmettelen jos on tollasta vl ihmisten haukkumista sillä meidän kristillisyys joka perustuu täysin raamatun opetuksiin ei anna lupaa kenenkään toisten arvostelulle. Itse tunnen vanhoillis lestadiolaisia useampiakin lähinnä bisens kuvioiden kautta. Täytyy sanoa , että todella fiksuja ja mukavia rehellisiä ihmisiä joiden sanaan voi luottaa.

      ja ajattelenkin että tuo , että täällä haukuttaisiin vl ihmisiä kuvaa vaan ko ihmisten henkistä kapasiteettia, mutta onneksi se ei todellakaan ole mikään yleinen tapa.Ja korostan , että se on raamatun mukaan synti jollaisena sen haluamme kaikki pitää.

      • rudiini

        "meidän kristillisyys joka perustuu täysin raamatun opetuksiin ei anna lupaa kenenkään toisten arvostelulle" -Tottuus

        Tottuus ei taida nyt edes yhdellä palstalla pysyä Tottuudessa. Ylempänä arvostelee jopa toisten pelastusta ja vieläpä nimenomaan epäraamatullisesti:

        Tottuus10.9.2014 12:350
        sano sinä ensin ne jotka käyvät [konserteissa], ovat silloin jo uskosta pois poikenneet.

        Eli ainakaan sinun, Tottuus, kristillisyytesi ei siis perustu Raamatun opetuksiin ja ei ole nimimerkistäsi huolimatta totuudellista.


      • ekumenia-VL

        Ei kyse ole haukkumisesta vaan tosiasioiden latelemisesta pöytään! Vinha ero! Sana on vapaa myös Suomi 24 -maailmassa kun ei kunnianloukkauksiin tai suoranaisiin valheisiin syyllisty. Saahan esim. SLEY-tahojakin lyödä seinälle kuin tiskirättiä esim. homosuhteiden / naispappeuden vastustuksesta. Ei kukaan täyspäinen VL kiistä sitä, että VL-kristillisyydessä esiintyy mm. "VAIN ME" -harha. Eli ilmiselvä heresia seurakuntaopissa. Ja on selvä fakta, että SRK-laestadiolaisuuden ex-pääsihteeri Hänninen mitätöi ev. lut. kirkon piispan (Samuel Salmi, OULU) antaman synninpäästön. Ja SRK-vanhoillisuus on ev. lut. kirkon sisäinen herätysliike! Vaietako näistä pitäisi? Entä pedofilia-kauheuksien salailu...? Kun pedofilia-kultturin salailu alkoi pala palalta paljastua, alkuun syytettiin paljastajia "Jumalan valtakuntaa" vastaan kapinoiviksi ja yritettiin vaientaa. Nyt samoja paljastajia (Hurtig yms.) kiitetään SRK-vanhoillisuuden uuden PJ:n toimesta... Myytti SRK-vanhoillisuuden muuttumattomuudesta alkaa kerta kaikkiaan murtua. Jäiden lähtö on alkanut.


      • ekumenia-VL
        ekumenia-VL kirjoitti:

        Ei kyse ole haukkumisesta vaan tosiasioiden latelemisesta pöytään! Vinha ero! Sana on vapaa myös Suomi 24 -maailmassa kun ei kunnianloukkauksiin tai suoranaisiin valheisiin syyllisty. Saahan esim. SLEY-tahojakin lyödä seinälle kuin tiskirättiä esim. homosuhteiden / naispappeuden vastustuksesta. Ei kukaan täyspäinen VL kiistä sitä, että VL-kristillisyydessä esiintyy mm. "VAIN ME" -harha. Eli ilmiselvä heresia seurakuntaopissa. Ja on selvä fakta, että SRK-laestadiolaisuuden ex-pääsihteeri Hänninen mitätöi ev. lut. kirkon piispan (Samuel Salmi, OULU) antaman synninpäästön. Ja SRK-vanhoillisuus on ev. lut. kirkon sisäinen herätysliike! Vaietako näistä pitäisi? Entä pedofilia-kauheuksien salailu...? Kun pedofilia-kultturin salailu alkoi pala palalta paljastua, alkuun syytettiin paljastajia "Jumalan valtakuntaa" vastaan kapinoiviksi ja yritettiin vaientaa. Nyt samoja paljastajia (Hurtig yms.) kiitetään SRK-vanhoillisuuden uuden PJ:n toimesta... Myytti SRK-vanhoillisuuden muuttumattomuudesta alkaa kerta kaikkiaan murtua. Jäiden lähtö on alkanut.

        Aikaisemmin valtaosaltaan "siunauksellisina" mainostettuihin RAUHANYHDISTYSTEN HOITOKOKOUKSIIN ja niissä tapahtuneisiin henkisiin väkivallantekoihin on alettu SRK-vanhoillisuuden johdossakin suhtautua yhä kriittisemmin. Vaietako pitäisi näistäkin? Ikävää, että osa väärin perustein sidotuista ajautui esim. itsariin. Uusi avoimuus on murtautumassa esiin. Ja vapaa internet edistää / nopeuttaa tätä jäiden lähtöä. Esim. tietynlaisiin LEMPÄÄLÄ-ilmiöihin suhtaudutaan heti kriittisemmin ja kiusanteko ei kenties pääse yltymään samanlaiseksi kuin 1970-luvulla mm. usein kävi. Nää on hyviä muutoksia. Ehkä raittiimmat tuulet todella alkavat puhaltaa SRK-vanhoillisuudessa. Ainakin tämän viestin koitin kirjoittaa mahdollisimman totuudenmukaisesti ja positiivisessa hengessä.


      • Kokemukseni
        ekumenia-VL kirjoitti:

        Aikaisemmin valtaosaltaan "siunauksellisina" mainostettuihin RAUHANYHDISTYSTEN HOITOKOKOUKSIIN ja niissä tapahtuneisiin henkisiin väkivallantekoihin on alettu SRK-vanhoillisuuden johdossakin suhtautua yhä kriittisemmin. Vaietako pitäisi näistäkin? Ikävää, että osa väärin perustein sidotuista ajautui esim. itsariin. Uusi avoimuus on murtautumassa esiin. Ja vapaa internet edistää / nopeuttaa tätä jäiden lähtöä. Esim. tietynlaisiin LEMPÄÄLÄ-ilmiöihin suhtaudutaan heti kriittisemmin ja kiusanteko ei kenties pääse yltymään samanlaiseksi kuin 1970-luvulla mm. usein kävi. Nää on hyviä muutoksia. Ehkä raittiimmat tuulet todella alkavat puhaltaa SRK-vanhoillisuudessa. Ainakin tämän viestin koitin kirjoittaa mahdollisimman totuudenmukaisesti ja positiivisessa hengessä.

        Totuus on hyvä asia ja on oikein, että asioista puhutaan asioiden oikeilla nimillä!
        En epäilekään, etteikö asiat, joita el-ihmiset kertoisi vl-ihmisistä olisi totta. Varmasti myös moni median nostama asia on totta. Ihmettelin vain, kun jokaisessa keskustelussa tuli arvosteleva kommentti vl-ihmisistä. Tarvitaanko aina vertailu me ja muut tai ei me, mutta ne toiset.
        Olipa kuinka tahansa, en tuohon takerru.
        Kiitos kaikille taas vastauksista, ne avarsivat ja auttavat ymmärtämään käytäntöjä ja tapoja. Esim tervehtimisen suhteen, mutta myös tuohon "haukkumiseen". On hyvä, ettei se ole ns. Luvallista vaan joidenkin taitamatonta käytöstä esittää asiat.


      • risut raapii
        ekumenia-VL kirjoitti:

        Aikaisemmin valtaosaltaan "siunauksellisina" mainostettuihin RAUHANYHDISTYSTEN HOITOKOKOUKSIIN ja niissä tapahtuneisiin henkisiin väkivallantekoihin on alettu SRK-vanhoillisuuden johdossakin suhtautua yhä kriittisemmin. Vaietako pitäisi näistäkin? Ikävää, että osa väärin perustein sidotuista ajautui esim. itsariin. Uusi avoimuus on murtautumassa esiin. Ja vapaa internet edistää / nopeuttaa tätä jäiden lähtöä. Esim. tietynlaisiin LEMPÄÄLÄ-ilmiöihin suhtaudutaan heti kriittisemmin ja kiusanteko ei kenties pääse yltymään samanlaiseksi kuin 1970-luvulla mm. usein kävi. Nää on hyviä muutoksia. Ehkä raittiimmat tuulet todella alkavat puhaltaa SRK-vanhoillisuudessa. Ainakin tämän viestin koitin kirjoittaa mahdollisimman totuudenmukaisesti ja positiivisessa hengessä.

        Esikoisuus on samassa mevain pelastumme harhassa kuin vanhoillisuuskin.

        Vanhoilliset sentään antaa radioida saarnojaan kaiken kansan kuultavaksi, esikoisuudessa ne ovat salasanojen takana.

        Vainme-oppi joutuu outoon valoon, sitähän tulisi viedä kaikkeen maailmaan heidän, jotka näin uskovat! Sitähän Jeesus käski tekemään. Mutta kun ei ole rakkautta osattomien sieluja kohtaan. Rakkaus kuitenkin on oikean uskon tuntomerkki.


      • ekumenia-VL
        risut raapii kirjoitti:

        Esikoisuus on samassa mevain pelastumme harhassa kuin vanhoillisuuskin.

        Vanhoilliset sentään antaa radioida saarnojaan kaiken kansan kuultavaksi, esikoisuudessa ne ovat salasanojen takana.

        Vainme-oppi joutuu outoon valoon, sitähän tulisi viedä kaikkeen maailmaan heidän, jotka näin uskovat! Sitähän Jeesus käski tekemään. Mutta kun ei ole rakkautta osattomien sieluja kohtaan. Rakkaus kuitenkin on oikean uskon tuntomerkki.

        "Vain me" -harhaa esiintyy kyl myös EL-kristillisyydessä, mutta ei niin kaiken läpäisevänä kuin SRK-vanhoillisuudessa. Esim. mitään ev. lut. piispan antaman synninpäästön mitätöimistä ja siihen liittyvää spektaakkelia emme varmasti koskaan näe EL-puolella. Mielestäni "EL-VATIKAANIIN" (Swea Lappland) kritiikittömimmin suhtautuvat edustavat eniten eksklusiivista eli pois sulkevaa seurakuntaoppia. Esim. EL-kristitty ja täällä paljon kirjoitteleva nimim. Teu edustaa hyvin avaraa kristillisyyttä suhteessa muihin kuin EL-kristityt. Ja hän jos joku on kriittinen Ev. lut. kirkon ylettömälle arvostelulle. Nimim. Teu ei todellakaan ole ainoa lajissaan. Pikemminkin hyvä läpileikkaus.


      • SVARA!

        No, vastaa nyt itse onko piispa Salmen antama synninpäästö pätevä vai ei? Siis Sinä, "Tottuus".


    • Kokemukseni

      Tuota minäkin mietin, että niissä noin viidessä seurakokemuksessani el-seuroissa olen saanut hiukan toisen kuvan saarnaajien puheista. Kuulijoissa voi hyvinkin olla hyväksyviä, mutta ei liikkeen ns. Virallinen linja. Samoin uskoisin vl puolella olevan ihmisissä niitä, jotka eivät karsasta piispan anteeksiantoa, vaikka saarnaaminen mielestä se ei olisi "pätevä".
      Piispa asiasta en tietenkään varsinaisesti ole kuullut, mutta Jumalanpalvelus papeista ainakin joku saarnaaja sanoi, että siitä ei saa mitään ravintoa ja ei siksi kannustanut käymään tavallisissa sunnuntai Jumalanpalveluksissa. Sanatarkkaa en muista.
      Ehkä el ei sano yhtä suoraan kantaa julkiselle medialle,kuin vl, joka voi olla hyvä asia, säästää el-ihmisiä "vainoilta". En tiedä.
      Seuroissa el-ihmisillä yhtenäinen tapakulttuuri näkyi voimakkaammin, kuin vl puolella.
      Tämä on minun kokemus, eikä välttämättä totuus.

      • ekumenia-VL

        En osaa linkittää, mutta v. 2013 suviseurojen yhteydessä SRK:n silloinen pääsihteeri Hänninen totesi Kotimaan toimittajalle piispa Salmen toimittua liturgina jumjalanpalveluksessa, että piispan antama synninpäästö ei ole sama kuin vanhoillislestadiolaisen uskovaisen antama synninpäästö. Hänninen terotti, että synninpäästön julistajalla pitää olla Pyhä Henki. Kun sitten Hänniseltä tivattiin onko hänen mielstään piispa Salmella Pyhä Henki, Hänninen vastasi, että jokainen voi itse ajatella tms. Eli kiersi kysymyksen. Viisaasti. Asiasta käytiin keskustelua mm. KALEVASSA ja Kotimaa 24-mediassa.


      • ekumenia-VL

        Pudasjärven suvareiden jälkeisessä KALEVAN nettikeskustelussa osa VL-ihmisiksi itseään esitelleistä irtisanoutui jyrkästi SRK:n pääsihteerin piispan antamaa synninpäästöä koskevasta lausumasta. Osa toki puolusti Hännistä ja leimasi kaikki papit VL-pappeja lukuunottamatta EPÄUSKOISIKSI. Mielestäni Hänninen toimi esimerkillisen rehellisesti. Kerrankin suoraa puhetta ainaisen kaksoisviestinnän sijaan.


      • ekumenia-VL
        ekumenia-VL kirjoitti:

        Pudasjärven suvareiden jälkeisessä KALEVAN nettikeskustelussa osa VL-ihmisiksi itseään esitelleistä irtisanoutui jyrkästi SRK:n pääsihteerin piispan antamaa synninpäästöä koskevasta lausumasta. Osa toki puolusti Hännistä ja leimasi kaikki papit VL-pappeja lukuunottamatta EPÄUSKOISIKSI. Mielestäni Hänninen toimi esimerkillisen rehellisesti. Kerrankin suoraa puhetta ainaisen kaksoisviestinnän sijaan.

        Niin ja jotkut Vl-ihmisiksi itseään esitelleistä väittivät Hännisen VL-arvostelijoita vale-vanhoillislestadiolaisksi. Eli eivät usko, että VL-kristitty voi ajatella piispan antaman synninpäästön olevan pätevän... Tällaista suvaitsevaistoa meillä on kirkossamme.


      • kokemukseni
        ekumenia-VL kirjoitti:

        En osaa linkittää, mutta v. 2013 suviseurojen yhteydessä SRK:n silloinen pääsihteeri Hänninen totesi Kotimaan toimittajalle piispa Salmen toimittua liturgina jumjalanpalveluksessa, että piispan antama synninpäästö ei ole sama kuin vanhoillislestadiolaisen uskovaisen antama synninpäästö. Hänninen terotti, että synninpäästön julistajalla pitää olla Pyhä Henki. Kun sitten Hänniseltä tivattiin onko hänen mielstään piispa Salmella Pyhä Henki, Hänninen vastasi, että jokainen voi itse ajatella tms. Eli kiersi kysymyksen. Viisaasti. Asiasta käytiin keskustelua mm. KALEVASSA ja Kotimaa 24-mediassa.

        Tarpeetonta arvioida toisen uskoa.
        Voin jollain tasolla ymmärtää, että piispan antama synninpäästö ei ole sama kuin vl-saarnaajan tai EL-saarnaajan, mutta en uskaltaisi sanoa, että jonkun olisi toista "pätevämpi".

        Olen vasta viime aikoina tutustunut enempi lest aiheisiin ja ekat keskusteluihin osallistumiset on viime päiviltä. En ole tiennyt, enkä lukenut ko. asiasta.

        Tuon "Jumalanpalveluksesta ei saa ravintoa, eikä kannustanut käymään niissä" kuulin El-seuroissa saarnaajalta. En tiedä mitä sillä tarkalleen tarkoitti, ehkä ulkopuolisen ei tarvitse kaikkea tietääkään, mutta ehkä molemmissa pidetään omaa "parempana".


      • ????
        kokemukseni kirjoitti:

        Tarpeetonta arvioida toisen uskoa.
        Voin jollain tasolla ymmärtää, että piispan antama synninpäästö ei ole sama kuin vl-saarnaajan tai EL-saarnaajan, mutta en uskaltaisi sanoa, että jonkun olisi toista "pätevämpi".

        Olen vasta viime aikoina tutustunut enempi lest aiheisiin ja ekat keskusteluihin osallistumiset on viime päiviltä. En ole tiennyt, enkä lukenut ko. asiasta.

        Tuon "Jumalanpalveluksesta ei saa ravintoa, eikä kannustanut käymään niissä" kuulin El-seuroissa saarnaajalta. En tiedä mitä sillä tarkalleen tarkoitti, ehkä ulkopuolisen ei tarvitse kaikkea tietääkään, mutta ehkä molemmissa pidetään omaa "parempana".

        Eikö ravintoa kristitylle ole sekä jumalanpalveluksissa että seuroissa Jumalan sana? Jos sitä ei saarnatussa sanassa ole, ei ravinnostakaan voi puhua.

        Mutta tämä toimii sekä siellä että täällä, tarkoitan että sekä kirkossa että seuratilaisuuksissa.

        Jumalanpalveluksissa luetaan päivän tekstit, Isä meidän - rukous, uskontunnustus, Herran siunaus. Eivätkö ne ole Jumalan sanaa, vaikka muu puuttuisikin? Uskontunnustuksesta voi sanoa joku, ettei se ole - mutta nuo muut kuitenkin ovat. Jos nimittäin Raamattu pidetään Jumalan sanana tietenkin.

        Lestadiolaisten mielestä missään muualla ei kuule Jumalan sanaa kuin heillä - olipa kysymys sitten el- tai vl- seurakunnasta. Lukuun ottamatta tietenkin sitä, mitä seurakuntalaiset tykönänsä ajattelevat.

        Synninpäästön "pätevyyden" ajatellaan tulevan siitä, onko henkilö oikealla tavalla uskomassa vai ei. Jos ei ole, ei auta pappi ei piispa - mitätöntä kaikki! Siis siinä ajattelussa, että on kysymys ihmisestä ja hänen vaikutuksestaan julistettuun Sanaan. Ihminen siis arvottaa Sanan, onko se on pätevää tai mitätöntä.

        Näin siis etenkin vl-piireissä - ja taitaa olla osassa el-piirejä nykyisin myös. Vaikka on aika kummallista sinänsä, koska sittenhän kaikki kasteet ja vihkimiset ovat mitättömiä oikeastaan tämmöisen ajattelun mukaan. Vl-seurakunnalla on omat papit, mutta el:t ovat vähän kehnommassa asemassa.

        Jos nyt käsität tästä - "kokemukseni" -nimimerkille selvennystä oli tarkoitus kirjoittaa.


      • Svara! = Vastaa!
        ekumenia-VL kirjoitti:

        Niin ja jotkut Vl-ihmisiksi itseään esitelleistä väittivät Hännisen VL-arvostelijoita vale-vanhoillislestadiolaisksi. Eli eivät usko, että VL-kristitty voi ajatella piispan antaman synninpäästön olevan pätevän... Tällaista suvaitsevaistoa meillä on kirkossamme.

        Nimim. "TOTTUUS", Sinulta odoteaan vastausta kysymyksen onko tai oliko piispa Salmen antama synninpäästö pätevä vai pätemätön. Jos vastausta ei kuulu, tavallaan myönnät SRK-vanhoillisuuden kärsivän donatolaisuus-harhasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1796
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1407
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1376
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1293
    5. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1279
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1217
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      641
      1186
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1058
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      13
      1008
    Aihe