Kuolevan eksistentiaalinen ahdistus

hyvissä ajoin

Oletteko ateistit koskaan ajatelleet, että millaista on olla omalla kuolinvuoteellaan, jos ei ole välit mahdolliseen Jumalaan kunnossa? Olen kuullut kerran yhden sairaanhoitajan puhuvan, että kuoleman edellä ihminen saattaa joutua ns. eksistentiaalisen hädän valtaan, paniikkiin. Oletteko koskaan miettineet, että kannattaisi ehkä jo nyt hyvissä ajoin ottaa edes varovaisia askelia mahdollisen Jumalan suuntaan? Koska kuolinvuoteella ne yritykset saattavat paniikissa tulla liian myöhään.

En halua pelotella, mutta joskus pohdin tätä, kun kuitenkin monia ateisteja tunnen. Perheessänikin sellaisia on.

74

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Oletteko ateistit koskaan ajatelleet, että millaista on olla omalla kuolinvuoteellaan, jos ei ole välit mahdolliseen Jumalaan kunnossa?"

      Olen nähnyt millaista se on. Ei sellaisista väleistä ole väliä, joita ei ole olemassa.

      "Oletteko koskaan miettineet, että kannattaisi ehkä jo nyt hyvissä ajoin ottaa edes varovaisia askelia mahdollisen Jumalan suuntaan?"

      En sen enempää kuin askelia Joulupukin suuntaan.

    • Kuolinvuoteella ihminen on enimmäkseen houriossa. Ei niistä houreista kannata välittää.

    • ---

      Myönnät siis olevasi opportunisti.

    • ååppå

      Ei hätää. Taivaassa sinun muistisi nollataan, eli et enää siellä tiedä helevetissä paistuvista pakanasukulaisistasi mitään. Voit rauhassa elää Jahven aivottomana ylistyskoneena ja hovinarrina ikuisesti.

    • Niin. Jos sinä vaivautuisit ajattelemaan, tajuaisit, kuinka järkyttävä näkemys sinulla on. Ateisti ei usko tuonpuoleiseen, eikä kuolemanpelkoa voi täten millään harhoilla keventää.

      Yrität hyödyntää, kuten papit ja shamaanit ovat kautta aikojen tehneet, tätä pelkoa markkinoidaksesi omia taikauskoisia näkemyksiäsi ja saada valtaa joko itsellesi tai edustamallesi koneistolle.

      Kerropa, minkälaisen syyn tähän käytökseen olet keksinyt itse itsellesi?

    • kaarne

      Luotan siihen, että jos - vastoin kaikkia oletuksiani - jokin edes summittaisesti kristinuskon jumalaa muistuttava olento olisi olemassa, se ei olisi kovin pikkumainen, vaan suhtautuisi ymmärryksellä ihmisen uskoon ja uskomattomuuteen.
      Jos taas olen oikeassa eikä mitään kyseistä entiteettiä muistuttavaa ole olemassa, niin koko pelastusasia kuivuu kasaan ja kaikki menee kuten oletankin.

      Jos taas kristinuskon pelastusoppi olisikin täyttä totta, niin sitten olisin kusessa. Onneksi tämä on vaibn yksi lukemattomista mahdollisuuksista.

      Olen siis lähinnä positiivisella mielellä pelastusasioiden suhteen, olipa jumala olemassa tai ei.

      Eksistentiaalinen ahdistus kuoleman hetkellä on niitä asioita, joita kukaan tuskin pystyy ennakoimaan omallakaan kohdallaan, saati muiden puolesta. Minusta kuitenkin riittää, että valmistautuu oman ahdistuksensa hallitsemiseen.

    • fda

      Minusta tulisi ottaa askelia pois harhakuvitelmista kuten Jumalasta niin on vähemmän kaduttavaa kuolinvuoteella. Tosin eihän sillä sitten ole väliä kun on kuollut uskoiko jumaliin vai ei.

    • Esko o

      Minun äitini oli kuolleena hyvin kaunis ja voitonriemuisen näköinen. Se oli kyllä hyvin harvinaista. Harvoin kuolleet näyttävät hyvin onnellisilta. Uskovaisena hän uskoi elävänsä kuoleman jälkeen.

      • Sirpukkka

        Minun appiukkoni oli lähellä kuolemaansa onnellinen, tyytyväinen ja rauhallinen. Hänen viimeiset sanansa olivat "Nyt tiedän, ettei Jumalaa ole."


      • Esko o
        Sirpukkka kirjoitti:

        Minun appiukkoni oli lähellä kuolemaansa onnellinen, tyytyväinen ja rauhallinen. Hänen viimeiset sanansa olivat "Nyt tiedän, ettei Jumalaa ole."

        Ei voi olla mikään onnellisuuden aihe, jos tietää ettei Jumalaa ole. Eihän silloin ole jäljellä mitään muutakaan.


      • fda
        Esko o kirjoitti:

        Ei voi olla mikään onnellisuuden aihe, jos tietää ettei Jumalaa ole. Eihän silloin ole jäljellä mitään muutakaan.

        Kyllä se on.


      • .....
        Esko o kirjoitti:

        Ei voi olla mikään onnellisuuden aihe, jos tietää ettei Jumalaa ole. Eihän silloin ole jäljellä mitään muutakaan.

        ''Ei voi olla mikään onnellisuuden aihe, jos tietää ettei Jumalaa ole.''
        Jos tietää, että Jahve ei ole olemassa, se on kyllä hyvä syy olla onnellinen.


      • A the ist
        Esko o kirjoitti:

        Ei voi olla mikään onnellisuuden aihe, jos tietää ettei Jumalaa ole. Eihän silloin ole jäljellä mitään muutakaan.

        Melko surkea ja masentava tapa elää. Ajattelehan jos menettäisit uskosi. Sinulla ei olisi mitään syytä olla olemassa. Ei mitään. Lapset, luonto, auringonnousu, kesäsade, jäätelö, rakastettu... Millään noista ei olisi sinulle mitään merkitystä.

        Kaikista kerta kaikkiaan ei ole ateisteiksi. Surullista.


      • Hyysikkä.

        Äitisi varmaankin halusi että käytät häntä propagandavälineenä hän kuoltuaan.

        Vastenmielistä.


      • itsepetosta
        A the ist kirjoitti:

        Melko surkea ja masentava tapa elää. Ajattelehan jos menettäisit uskosi. Sinulla ei olisi mitään syytä olla olemassa. Ei mitään. Lapset, luonto, auringonnousu, kesäsade, jäätelö, rakastettu... Millään noista ei olisi sinulle mitään merkitystä.

        Kaikista kerta kaikkiaan ei ole ateisteiksi. Surullista.

        Ihminen ei ole noin pinnallinen. Kauheasti hänellä kuluu energiaa siihen että yrittää takertua paniikissa jäätelöön tai auringonnousuun tai


      • A the ist
        itsepetosta kirjoitti:

        Ihminen ei ole noin pinnallinen. Kauheasti hänellä kuluu energiaa siihen että yrittää takertua paniikissa jäätelöön tai auringonnousuun tai

        Onko sinulla lapsia? Pidätkö heidän rakastamistaan itsepetoksena ja pinnallisuuden merkkinä?

        Minä en kai koskaan kykene ymmärtämään joitakin teistä uskovista. Miksi te tarvitsette jumalhahmoja kyetäksenne elämään ihmisiksi? Toisaalta on kai kaikkien etu että teillä noita hahmoja on. Voisitte olla pelottavaa kohdattavaa ilman niitä, jos ne ovat ainoa syy mikä saa teidät pysymään inhimillisinä.


      • Esko o
        Hyysikkä. kirjoitti:

        Äitisi varmaankin halusi että käytät häntä propagandavälineenä hän kuoltuaan.

        Vastenmielistä.

        Hänestä ei otettu valokuvaa kuolleena, vaikka sellaisia on paljon. Ei ole syytä puhua propagandasta, kun valokuvaa ei ole.


      • ...
        A the ist kirjoitti:

        Onko sinulla lapsia? Pidätkö heidän rakastamistaan itsepetoksena ja pinnallisuuden merkkinä?

        Minä en kai koskaan kykene ymmärtämään joitakin teistä uskovista. Miksi te tarvitsette jumalhahmoja kyetäksenne elämään ihmisiksi? Toisaalta on kai kaikkien etu että teillä noita hahmoja on. Voisitte olla pelottavaa kohdattavaa ilman niitä, jos ne ovat ainoa syy mikä saa teidät pysymään inhimillisinä.

        hohhoi. Niputit samaan kasaan lapset ja jäätelöt. Se kertoi.


      • ...........
        ... kirjoitti:

        hohhoi. Niputit samaan kasaan lapset ja jäätelöt. Se kertoi.

        Siinähän oli vain lista hyvistä asioista. Kertovaa siitä millä tavalla väärin perustein tuomitset muita.


      • sirpukkka
        Esko o kirjoitti:

        Ei voi olla mikään onnellisuuden aihe, jos tietää ettei Jumalaa ole. Eihän silloin ole jäljellä mitään muutakaan.

        Väitätkö oikeasti, että tiesit appiukkoni meille ilmaisemansa tunteet paremmin, kuin hän itse??


      • ...
        ........... kirjoitti:

        Siinähän oli vain lista hyvistä asioista. Kertovaa siitä millä tavalla väärin perustein tuomitset muita.

        Sinulla ei nähtävästi ole lapsia.


      • A the ist
        ... kirjoitti:

        hohhoi. Niputit samaan kasaan lapset ja jäätelöt. Se kertoi.

        Se, että sanot noin kertoo vain sinusta ja kyvystäsi sisäistää lukemaasi. Ja ehkä jotain myös arvomaailmastasi.


      • Hyysikkä.
        Esko o kirjoitti:

        Hänestä ei otettu valokuvaa kuolleena, vaikka sellaisia on paljon. Ei ole syytä puhua propagandasta, kun valokuvaa ei ole.

        Kuolleella äidillään ratsastaminen uskoaan julistaakseenko ei propagandaa? Suksi kuuseen.


      • ...
        A the ist kirjoitti:

        Se, että sanot noin kertoo vain sinusta ja kyvystäsi sisäistää lukemaasi. Ja ehkä jotain myös arvomaailmastasi.

        Lue mitä kirjoitit ihan ensin. Vain ihan pinnallinen ihminen ajattelee noin tai sellainen jolla ei ole lapsia.


      • A the ist
        ... kirjoitti:

        Lue mitä kirjoitit ihan ensin. Vain ihan pinnallinen ihminen ajattelee noin tai sellainen jolla ei ole lapsia.

        Tiedän mitä kirjoitin. Enkä tuhlaa tämän enempää aikaa selkeään trolliin. Edes uskovaiset eivät ole noin typeriä.


      • Esko o
        Hyysikkä. kirjoitti:

        Kuolleella äidillään ratsastaminen uskoaan julistaakseenko ei propagandaa? Suksi kuuseen.

        Tosiasiat voidaan kertoa. Propagandaa on asioiden liiottelu ei pelkät tosiasiat.


      • mitä selität?
        ... kirjoitti:

        Sinulla ei nähtävästi ole lapsia.

        Mielikuvitusjumalasiko on tärkeämpi kuin lapset??


      • Hyysikkä.
        Esko o kirjoitti:

        Tosiasiat voidaan kertoa. Propagandaa on asioiden liiottelu ei pelkät tosiasiat.

        Kuolleella äidillään ratsastaminen on vastenmielistä.


    • > Oletteko ateistit koskaan ajatelleet, että millaista
      > on olla omalla kuolinvuoteellaan, jos ei ole välit
      > mahdolliseen Jumalaan kunnossa?

      Mihin niistä? Mahdollisia jumalia on ääretön määrä. Mikään ei ole oikeastaan sen todennäköisempi kuin toinenkaan (okei, muutamat ovat selviä mahdottomuuksia, kuten Raamatun jumala).

      Olen henkilökohtaisesti päättänyt, että mikäli jumalia on olemassa ja mikäli he tuntevat halua palkita / rangaista ihmiskuntaa kuoleman jälkeen jostain syystä, niin ainut palkitsemisen arvoinen temppu on käyttää järkeään ja olla uskomatta moisiin otuksiin. Kaikki uskovaiset joutuvat siis helvettiin ja ateistit päätyvät hämmästyksekseen taivaaseen.

      Voin olla väärässä. Mutta niin voit sinäkin.

    • Kuolemanpelko voi tietysti tulla kyseeseen mikäli ounastaa että ei ole tehnyt kaikkia niitä asoita mitä piti tai halusi tehdä.

      Jos esimerkiksi jäi yksin, ilman lapsia tai muuta sellaista voi joutua pahaan eksistensialistiseen angstiin kyllä.

      Mutta kun vaan elää elämänsä niin että on onnellinen ja kokee tekevänsä mielenkiintoisia asoita ja ympärillä on rakkaita ihmisiä, joko sukua tai ystäviä niin ei siinä sitten enää harmitakaan kuolla.

      Eikä mitään jumalia ja niiden pappeja tarvita kertomaan ja neuvomaan miten se elämä pitäisi elää. Ne ovat vain tiellä.

    • gluoni

      Tämä aloitus oli loistava esimerkki siitä miksi uskonnot on edes olemassa.

      Ihmiset pelkäävät tuntematonta tässä tapauksessa kuolemaa... sen sijaan että hyväksyttäisiin se että ei tiedä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu täytetään se ns. tiedon auko uskolla ja kaikki on taas niin ihanaa :D

      ps. hirveä jumala teillä kun se vaatii "luomukseltaan" uskomista häneen muuten ei taivaaseen/ikuiseen elämään saa lippuja.

    • Miksi juuri Jumala, ei Jumala ole sen todennäköisemmin olemassa oleva kuin mitkään muutkaan jumalat. Pelkäätkö itse, että uskot väärään jumalaan ja joudut jonkin toisen uskonnon helvettiin? Etkö? Nyt siis tiedät mitä suurin osa ateisteista tuntee sinun uskontoasi ja jumaliasi kohtaan.

      • :D :D

        Hienoa keskustelua : D Kun kysyy ja vastaa itse, niin on mukava rupatella :D


      • :D :D kirjoitti:

        Hienoa keskustelua : D Kun kysyy ja vastaa itse, niin on mukava rupatella :D

        Onko näin? Jos on, niin siitä seuraa. Kerro ihmeessä missä vastasin kysymykseen.


    • "Oletteko ateistit koskaan ajatelleet, että millaista on olla omalla kuolinvuoteellaan, jos ei ole välit mahdolliseen Jumalaan kunnossa?"



      Kyllä. Mutta jos kuolen sodassa, niin tiedän kelpaavani ainakin Odinin juhlapöytään.




      "Olen kuullut kerran yhden sairaanhoitajan puhuvan, että kuoleman edellä ihminen saattaa joutua ns. eksistentiaalisen hädän valtaan, paniikkiin."



      Joo kerran yhden paskakuski kertoi mulle, miten hänen serkun naapurin isoveli näki Loch Nessin hirviön. Tosi juttu!

      Mistä ensinnäkin sairaanhoitaja on päätellyt ihmisten panikoivan jumalpelosta, ihmiselle kun on varmasti melko paniikki jo pelkkä sydänkohtaukseen kuoleminen. Ja sekin on vanhemmilla ihmisillä sen verta suht nopea asia tapahtuessaan, ettei siinä kovin paljon jumaluskoita kerkeä rupatella. Varsinkaan jos parkinson/Alzheimer on vienyt puhe ja liikuntakyvyn lisäksi ajan ja paikan tajun.




      "Oletteko koskaan miettineet, että kannattaisi ehkä jo nyt hyvissä ajoin ottaa edes varovaisia askelia mahdollisen Jumalan suuntaan? Koska kuolinvuoteella ne yritykset saattavat paniikissa tulla liian myöhään."




      Entä oletko itse tullut ajatelleeksi, ettet ole ainoa joka tällaista sontaa mahtanut tänne joskus kirjoittaa?

      Ensinnäkin mitä mahdat tarkoittaa "mahdollisella jumalalla" tarkoitatko, että jumalasi voi mahdollisesti/ei mahdollisesti olla olemassa?

      Tai onko jumalasi yhtä mahdollinen Allahin, shivan tai Ganesha jumalten kanssa?



      "En halua pelotella, mutta joskus pohdin tätä, kun kuitenkin monia ateisteja tunnen. Perheessänikin sellaisia on."



      Hanki parempaa pohdittavaa. Juttusi kun tuntuu lähinnä valmiiksi kopioidulta mantralta, kuin omien ajatuksiesi tuotoksille.

    • Hyvää ja kaunista

      Uskovilla näyttää olevan käsittämätän eksistentiaalinen ahdistus siitä, että kaikki maailman ihmiset eivät jaa heidän uskoaan. Itse asiassa suurin osa maailman ihmisistä ei koskaan ole jakanut heidän uskoaan.

      Tämä uskovien suunnaton ahdistus siitä, että jos he ovat oikeassa niin vähintään 95 prosenttia maailmassa ikinä eläneistä ihmisistä joutuu kadotukseen, purkautuu sitten tuollaisina avauksina. Miksi he ovat huolissaan siitä että ainakin 95 prosenttia kaikista ihmisistä joutuu kadotukseen, koska sehän on heidän jumalansa tahto, hyvä ja oikeudenmukainen tahto.

      Sillä eihän yksikään muslimi eikä yksikään hindu eikä yksikään ateisti eikä yksikään buddhalainen eikä yksikään luonnonuskontojen harrastaja tai uskonnoton voi pelastua. Ja kristityistäkin ainakin 90 prosenttia on niitä kuuluisia vääriä kristittyjä tai sitten välinpitämättömiä tapakristittyjä. Mitä jää jäljelle? Murto-osa, pienen pieni kourallinen maailmassa eläneistä kymmenistä miljardeista ihmisistä. Loput kaikki kadotukseen.

      Ahdasta tulee siellä helvetissä tai kadotuksessa, kun siellä on kymmeniä kymmeniä miljardeja maailmassa eläneitä ihmisiä. Mutta sehän on kaikkivaltiaan tahto että näin käy.

      • Kyllästynyt

        Niinhän se Jeesuskin asian ilmaisee, että monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut. Kaikkia ei siis edes kutsuta, eivätkä kaikki kutsututkaa ole valittuja. Raamattu kertoo, miten pelastuneiden joukko on pieni. Miten uskovainen saa siitä armeliasta ja oikeaa, sitä en kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään.


    • "Oletteko ateistit koskaan ajatelleet, että millaista on olla omalla kuolinvuoteellaan, jos ei ole välit mahdolliseen Jumalaan kunnossa?"

      Miksi huolenaiheena olisi vain välit mahdolliseen Jumalaa, kyllä minä kuule olisin yhtälailla huolissani väleistäni kaikkiin muihinkin mahdollisiin korkeampiin tahoihin. Ja minun välini Jumalaan ovat kunnossa, ei minulla ole mitään Häntä vastaan, se on Jumalan oma ongelma että Hän hyväksy minua selllaisena kuin olen.

      "Oletteko koskaan miettineet, että kannattaisi ehkä jo nyt hyvissä ajoin ottaa edes varovaisia askelia mahdollisen Jumalan suuntaan? Koska kuolinvuoteella ne yritykset saattavat paniikissa tulla liian myöhään."

      Ei mitään tarvetta, jos Jumala on olemassa, olen siinä tapauksessa kohtaloni jo hyväksynyt, en pelkää mahdollista kadotukseen joutumista. Miksi kukaan sitä ylipäänsäkään pelkäisi, jos Jumala on olemassa niin kysehän on täysin ansaitusta ja oikeudenmukaisesta rangaistuksesta, eihän se olisi muuten alunperin ihmisen päälle langetakaan.

    • Aada agnostikko

      hyvissä ajoin


      Vai sellaisia sinä olet kuullut yhden sairaanhoitajan puhuvan.

      Tiesikö tämä sairaanhoitaja sinulle kertoa ketä nämä eksistentiaalisen hädän valtaan joutuneet olivat ja miten hän oli päätellyt ja testannut minkä hädän vallassa he olivat?

      "..kannattaisi ehkä jo hyvissä ajoin ottaa edes varovaisia askelia mahdollisen Jumalan suuntaan?"

      Vai että kannattaisi.Sitten sinun täytyy vaan ottaa niitä askelia sen Jumalan/helvetin pelkojesi mukaan.

      Minulla kun ei ole kyseisiä pelkoja, niin keskityn elämään tätä päivää.

    • Aaaaaaaaaaaaa

      ettei vaan olisi sekoittanut aloittajan tietämä puhuja omaa mielikuvitustaan ja potilaan kakkahätää toisiinsa?

      • tse kun olin uskovana aika kauan aikaa, ja olin tottunut ajatukseen Jumalasta, mutta kun luovuin uskostani, niin sitä hetkeä kuitenkin pelkäsin: jos kuitenkin olin väärässä, ja Jumala onkin, ja antaa minun kohdata kaikkia kamaluuksia.

        Elämäni kuitenkin muuttui paremmaksi, joten olen aivan varmasti kuolinvuoteellani levollinen siitä, ettei Jumalaa ole kuitenkaan missään.


    • Aada agnostikko

      hyvissä ajoin


      Hyvissä ajoin kannattaa tutustua todellisuuteen ympäröivästä maailmasta ja itsestään.

      Kertomasi perusteella tämä tietämäsi sairaanhoitaja ei ole kyennyt vastaamaan potilaan avuntarpeeseen, ei siinä mistään muusta ole ollut kyse.

    • "En halua pelotella..."

      -- Mutta kokeilet onneasi kuitenkin.

      • Aada agnostikko

        jason-dax



        Hienoa ettei aloittaja halua pelotella.Minkähän takia kuolinvuoteella tullut hätä ja paniikki ei ole enää auttanut ja nämä yritykset ovat tulleet liian myöhään?


      • Nasse..
        Aada agnostikko kirjoitti:

        jason-dax



        Hienoa ettei aloittaja halua pelotella.Minkähän takia kuolinvuoteella tullut hätä ja paniikki ei ole enää auttanut ja nämä yritykset ovat tulleet liian myöhään?

        Avaus kyllä kertoo jonkinlaisesta avaajan pelosta ja epävarmuudesta.

        Torjuntareaktio todellisuutta vastaan horjuu ja taustalla elää epävarmuuden siemen sen joulup..eikun raamatun julmalan olemassaolosta ja toimintamallista.


      • Aada agnostikko kirjoitti:

        jason-dax



        Hienoa ettei aloittaja halua pelotella.Minkähän takia kuolinvuoteella tullut hätä ja paniikki ei ole enää auttanut ja nämä yritykset ovat tulleet liian myöhään?

        Voidaan väittää, että uskomalla yhteen jumalaan suututetaan monia muita jumalia. Toisin sanoen, ateisti saattaa passiivisesti aiheuttaa jumalissa närää, mutta uskovat aktiivisesti suututtavat jumalia.


      • Aada agnostikko
        jason_dax kirjoitti:

        Voidaan väittää, että uskomalla yhteen jumalaan suututetaan monia muita jumalia. Toisin sanoen, ateisti saattaa passiivisesti aiheuttaa jumalissa närää, mutta uskovat aktiivisesti suututtavat jumalia.

        Vapaiden suuntien ja varsinkin helluntalaisten käyttämää täysin TYYPILLISTÄ hengellistä väkivaltaa.


    • miksi, miksi

      Miksi tämä aloitus ei saa olla täällä. On laitettu poistopyyntöön?
      Miksi tällaisesta ei voida keskustella?

      • ateismi =

        Minä kyllä voin ihan rehellisesti sanoa, etten uskaltaisi kohdata kuolemaa ilman Jeesusta. Pitäkää vain raukkana, mutta niin asia vain on.


      • fda
        ateismi = kirjoitti:

        Minä kyllä voin ihan rehellisesti sanoa, etten uskaltaisi kohdata kuolemaa ilman Jeesusta. Pitäkää vain raukkana, mutta niin asia vain on.

        Usko on ajanut sinuun sisään kuoleman pelon. Ei kuolema ole sen kummempi asia kuin uneton unikaan eikä sitäkään normaalisti ihminen pelkää.


      • fda kirjoitti:

        Usko on ajanut sinuun sisään kuoleman pelon. Ei kuolema ole sen kummempi asia kuin uneton unikaan eikä sitäkään normaalisti ihminen pelkää.

        "Ei kuolema ole sen kummempi asia kuin uneton unikaan eikä sitäkään normaalisti ihminen pelkää. "

        Juuri näin.
        Minua leikeltiin jokin aika sitten pariin kertaan. Narkoosi on paljon normaalia unta syvempi musta kaivo, jossa tietoisuus häipyy kaikki.
        Myöhemmin olen sen kokemuksen kautta ajatellut, että kuolema on suunnilleen sama asia kuin se, että jää heräämättä. Olisi ihanteellinen tapa lähteä.


    • Epäjumalienkieltäjä

      "Oletteko ateistit koskaan ajatelleet, että millaista on olla omalla kuolinvuoteellaan, jos ei ole välit mahdolliseen Jumalaan kunnossa?"

      Oletko miettinyt, että sinulla on kuolinvuoteellasi huonot välit melkein kaikkiin mahdollisiin jumaliin, koska olet keskittynyt vain yhden jumalan mielistelyyn?

      "Olen kuullut kerran yhden sairaanhoitajan puhuvan, että kuoleman edellä ihminen saattaa joutua ns. eksistentiaalisen hädän valtaan, paniikkiin."

      Äjä jauha soopaa. Tässä oikeampaa tietoa:
      http://www.studio55.fi/terveys/article/naita-viitta-asiaa-ihmiset-katuvat-eniten-kuolinvuoteellaan/125716

    • vihtuilija

      No ajatellaan:ajatellaan ihmistä, joka ei ole koskaan kuullutkaan uskovaisten horisevan jumalasta. Siispä minkälaista ajatelman ihmisellä on kuolinvuoteella?

      Ajatellaan lisää:jumalani, miksi minut hylkäsit! Joten hylky tuli annettua itse itselleen. Kuinkas kristitityy meinaa saada hyväksynnän, kun jumala antoi itselleen hylätyn?

    • miss ei kirj.

      Mitkä ihmeen välit ja mihin jumalaan? En mieti välejäni olemattoman kanssa. Typeräähän se olisi? Mietitkö sinä välejäsi Joulupukin kanssa?

      Et sinä pysty ateistia pelottelemaan, mutta yritit kyllä :D

    • "Oletteko ateistit koskaan ajatelleet, että millaista on olla omalla kuolinvuoteellaan, jos ei ole välit mahdolliseen Jumalaan kunnossa?"

      Miten niin mahdolliseen? Turha käyttää konditionaalia jostain joka on olemassa... Ja välit on todella hyvät joten kuolinvuoteella tulee olemaan varsin lokoisat oltavat.

      "En halua pelotella..."

      Minäkään en halua pelotella mutta pelko on jotain jota vain väärät jumalat tarvitsevat seuraajiensa työkaluksi...

    • Tässähän se tuli taas osoitettua, että jumalusko kumpuaa kuolemanpelosta.

      Kuolemanpelkoaan tyynnytelläkseen ihminen luo itselleen jumalan, joka lupaa häneen uskovalle elämän kuoleman jälkeen.

      • ei juu

        Ateismi kumpuaa kuolemanpelosta. Pelätään että vihainen mies heittää helvettiin.


      • Epäjumalienkieltäjä
        ei juu kirjoitti:

        Ateismi kumpuaa kuolemanpelosta. Pelätään että vihainen mies heittää helvettiin.

        Taas tuli osoitettua, että Jeesus ja logiikka ei oikein sovi samaan päähän. Ei kai se ole syy olla mielistelemättä Jumalaa, että pelkää Jumalan mielistelemättä jättämisen johtavan hirmuiseen rangaistukseen? Päin vastoin.

        Uskotko sinä Jumalaan sen takia, että sinusta helvetti ja taivas ja kaikki se muu tauhka on pelkkää soopaa?


      • tässä syy
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Taas tuli osoitettua, että Jeesus ja logiikka ei oikein sovi samaan päähän. Ei kai se ole syy olla mielistelemättä Jumalaa, että pelkää Jumalan mielistelemättä jättämisen johtavan hirmuiseen rangaistukseen? Päin vastoin.

        Uskotko sinä Jumalaan sen takia, että sinusta helvetti ja taivas ja kaikki se muu tauhka on pelkkää soopaa?

        Ateisti kieltää koska pelkää.


      • ---
        tässä syy kirjoitti:

        Ateisti kieltää koska pelkää.

        Kyllähän se kieltämättä pelottaa, ajatus siitä että pitisi viettää ikuisuus samassa paikassa sinunkaltaistesi kanssa.


      • fda
        ei juu kirjoitti:

        Ateismi kumpuaa kuolemanpelosta. Pelätään että vihainen mies heittää helvettiin.

        "Ateismi kumpuaa kuolemanpelosta. Pelätään että vihainen mies heittää helvettiin. "

        Tunnetko sinä jonkun ateistin joka uskoisi helvettiin? Erikoista.


      • Epäjumalienkieltäjä
        tässä syy kirjoitti:

        Ateisti kieltää koska pelkää.

        "Ateisti kieltää koska pelkää."

        Kiellätkö sinä kaikkien muiden jumalien olemassaolon, koska oikeasti pelkäät että ne saattavatkin olla olemassa ja jopa todempia kuin se jota olet päättänyt mielistellä?


    • "Oletteko koskaan miettineet, että kannattaisi ehkä jo nyt hyvissä ajoin ottaa edes varovaisia askelia mahdollisen Jumalan suuntaan?"

      No problem, minä olen tehnyt välini kr-jumalaan ja samassa muihinkin mahdollisiin jumaliin täysin selväksi. Minut saa pelastaa kaikelta helvetillisen pahalta jos jostakin jumalasta siltä tuntuu. Mutta oletan jumalolennon olevan sen verran ymmärtäväinen, että käsittää miksi en kuluta elämääni sellaisen palvontaan, josta minulla ei ole minkäänlaista havaintoa näine rajallisine aisteineni (jotka tämä jumalolento on minulle suonut). Tämähän on se kaikista järkevin tapa: suhtautua diplomaattisen suvaitsevasti mitä tahansa jumalaa kohtaan, koska emme voi tietää onko mikään niistä olemassa - tai jos on, niin mikä niistä.

      "Koska kuolinvuoteella ne yritykset saattavat paniikissa tulla liian myöhään. ... En halua pelotella,"

      Hahhah, älä pelottele älä :D Eikö se kr-Jumala arvostakaan ainoastaan simppeliä vahvaa uskoa? Nytkö mittaa myös uskoon käytettyä aikaa elämän aikana?

      • fda

        Kirkolliskokouksissa jotain yli 1500 vuotta sitten päätettiin että "pelastusta" ei ole (katolisen, silloin myös ortodoksi) kirkon ulkopuolella. Siksi on ainoastaan armo(siis Jumalan armo, ei ihmisen) oli tärkeää, teot ei.


      • H.Eresia

        Liian vaikeita kysymyksiä keskivertouskovaiselle esittää Kerettityttö.


      • KokemusK
        fda kirjoitti:

        Kirkolliskokouksissa jotain yli 1500 vuotta sitten päätettiin että "pelastusta" ei ole (katolisen, silloin myös ortodoksi) kirkon ulkopuolella. Siksi on ainoastaan armo(siis Jumalan armo, ei ihmisen) oli tärkeää, teot ei.

        "Siksi on ainoastaan armo(siis Jumalan armo, ei ihmisen) oli tärkeää, teot ei."

        Silti tuon armon toteutumiselle on senkin jälkeen asetettu eri kirkoissa lukemattomia eri ehtoja. Pitää uskoa juuri oikealla tavlla, katua syntejään, ottaa armo vastaan jne. Kuullostaa kovin ehdolliselta ja hankalalta. Käytännössä pitää silti tehdä oikeita tekoja ja ajatella oikeita ajatuksia pelastuakseen. Ja tämä aika tehokkaasti vesitää juuri tuon armon. Mitä on ehdollinen armo?


    • Sanat, joita ateisti ei lausu kuolinvuoteellaan:
      ”Kiitän elämää siitä, että en koskaan epäillyt Jumalan olemattomuutta”.

      • fda

        Niin miksipä sitä mielikuvitusjumalille uhraisi aikaa kuolinvuoteella. Ne asiat on mietitty jo elinaikana.


      • Miksi ihmeessä ateisti lausuisi tuollaista? Yhtä hyvin hän voisi kiittää elämää siitä, ettei koskaan epäillyt yksisarvisterapian tehottomuutta.

        Oliko se Ruotsalaisen Paavo, joka kiteytti uskovaisen kiusaukset:
        Nuorena oma liha.
        Vanhempana maailma.
        Vanhana saatana.

        Sinulla taitaa kaksi kovempaa koettelemusta olla vielä edessä. Ainakin nikkisi kuvasta päätellen.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Miksi ihmeessä ateisti lausuisi tuollaista? Yhtä hyvin hän voisi kiittää elämää siitä, ettei koskaan epäillyt yksisarvisterapian tehottomuutta.

        Oliko se Ruotsalaisen Paavo, joka kiteytti uskovaisen kiusaukset:
        Nuorena oma liha.
        Vanhempana maailma.
        Vanhana saatana.

        Sinulla taitaa kaksi kovempaa koettelemusta olla vielä edessä. Ainakin nikkisi kuvasta päätellen.

        ”Miksi ihmeessä ateisti lausuisi tuollaista? Yhtä hyvin hän voisi kiittää elämää siitä, ettei koskaan epäillyt yksisarvisterapian tehottomuutta.”

        Toinen mitä ihminen ei sano kuolinvuoteella on, että olisinpa tehnyt enemmän töitä elämäni aikana.

        Olisinpa tehnyt enemmän sen eteen, että pokani ei olisi tullut uskoon.

        Olisinpa antanut vähemmän köyhille.

        Onneksi vaimoni ja lapseni ovat kaltaisiani ateisteja.

        Olen elänyt köyhän ja mitättömän elämän, joka realisoituu minulle kuolemalla.


      • fda
        sami-a kirjoitti:

        ”Miksi ihmeessä ateisti lausuisi tuollaista? Yhtä hyvin hän voisi kiittää elämää siitä, ettei koskaan epäillyt yksisarvisterapian tehottomuutta.”

        Toinen mitä ihminen ei sano kuolinvuoteella on, että olisinpa tehnyt enemmän töitä elämäni aikana.

        Olisinpa tehnyt enemmän sen eteen, että pokani ei olisi tullut uskoon.

        Olisinpa antanut vähemmän köyhille.

        Onneksi vaimoni ja lapseni ovat kaltaisiani ateisteja.

        Olen elänyt köyhän ja mitättömän elämän, joka realisoituu minulle kuolemalla.

        Kylläpä olet ahdistuneen oloinen nykyään. Ehkä olet huomannut seuraavasi valhetta.

        Kovin moni kuolinvuoteella tuskin myöskään sanoo että olisinpa katsonut enemmän televisiota, käyttänyt enemmän rahaa veikkaukseen, tai että inkvisitio ei ole enää vainoamassa juutalaisa ja viettänyt murehtien sitä että homoilla on oikeuksia. Voin kyllä kuvitella että noita kahta jälkimmäistä sinä saattaisit lausuakin.


      • sami-a kirjoitti:

        ”Miksi ihmeessä ateisti lausuisi tuollaista? Yhtä hyvin hän voisi kiittää elämää siitä, ettei koskaan epäillyt yksisarvisterapian tehottomuutta.”

        Toinen mitä ihminen ei sano kuolinvuoteella on, että olisinpa tehnyt enemmän töitä elämäni aikana.

        Olisinpa tehnyt enemmän sen eteen, että pokani ei olisi tullut uskoon.

        Olisinpa antanut vähemmän köyhille.

        Onneksi vaimoni ja lapseni ovat kaltaisiani ateisteja.

        Olen elänyt köyhän ja mitättömän elämän, joka realisoituu minulle kuolemalla.

        "Olisinpa tehnyt enemmän sen eteen, että pokani ei olisi tullut uskoon. ... Onneksi vaimoni ja lapseni ovat kaltaisiani ateisteja."

        Minusta on ihan hyvä ettei näitä toivota. Jokainen valitkoon suhteensa uskontoihin itse, siltä pohjalta mikä itselle tuntuu oikealta ja hyvältä. Enkä kiistä etteivätkö ympäristön ihmisten aatteet vaikuttaisi yksilöön, mutta toisten käännyttämisestä mihinkään aatteeseen ei mielestäni pitäisi tehdä päivätyötä.


    • ajoissa hyvin

      On hieman skitsofeeninen ajatus saada välejä kuntoon olemattoman kanssa, puhumattakaan että lähestyisi tällaista. Jumalasta ei ole mitään havaintoja missään muodossa, joten minkä vuoksi sen olemassaoloon pitäisi uskoa?

      Jos Jumala luo ensin maan ja ihmiset suuresta rakkaudestaan, niin miksi luonnonlait evoluutio mukaan laskien on hyvin julmia ja raadollisia? Ja miksi hän ei vaivaudu itse olemaan kanssamme läsnä?

      Jumalaan uskominen on perusteetonta ja outoa. Suurin osa ihmisiä uskookin vain itseään mielyttääkseen ja oloa helpottaakseen viis veisaten siitä perustuuko asia totuuteen vai ei. Heitä kiinnostaa usko, ei totuus. He hyväksyvät itseään mielyttävän vaihtoehdon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe