miten puhut lapsellesi?

lapsenasialla

Minulla jo aikuiset lapset ja maailmalla.. mutta aina kun käyn kaupassa niin näen vanhempia lapsineen.. olen ihmetellyt miksi suurin osa vanhemmista puhuu lapsilleen niin käskevään ja epäkunnioittavaan sävyyn.. onko kyse omasta epävarmuudesta vai mistä.. mutta ihmettelen miksi vanhemmat puhuvat lapsilleen niin rumasti.. ja olen ajatellut että eivätkö vanhemmat muista esimerkin voimaa.. eli jos lapselle aina puhutaan rumasti niin miten he voisivat oppia muuta.. ja sitten kun ´he menevät kouluun niin he puolestaan alkavat puhua oppimaansa sävyyn muille ihmisille.. ei ehkä heti ekaluokalla mutta viimeistään murrosiässä kun uskaltavat olla omia itsejään
Itse olen aina puhunut lapsilleni kaupassa ja kaikkialla kauniisti ja niinpä he ovatkin olleet kiltteja ja tottelevaisia ja hyväkäytöksisiä.. koska ovat oppineet mallin kotoa.. heitä on kunnioitettu ja puhuteltu kauniisti.. niinpä hekin kunnioittavat toisia ihmisiä ja puhuttelevat heitä kauniisti.. olen saanut tästä paljon kiitosta´.. eli pyydän teitä vanhemmat!! Älkää puhutelko lapsianne rumasti kaupassa , kotoana tai missään.. keskustelkaa ja puhukaa.. älkää huutako ja ärjykö!! Se on huono tapa josta on mahdollisuus päästä irti!!

96

2097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+9

      Siinä on iso ero että mitä sanoo kuin että miten sanoo... siis jos huutaa tyyliin: "Voi saatanan saatana, älä juokse vitun ääliö!!" niin sehän ei ole fiksua, mutta jos vain korottaa ääntänsä ja sanoo "Lopeta juoksentelu ja pysy äidin lähellä". Joillekin lapsille täytyy sanoa napakammin, kun muuten ei mitkään lässytykset mene perille. Jos lapsi on kuuliainen ja periksiantava niin ei tarvitse tehdäkään niin paljon työtä saadakseen hänet ruotuun. Lapsia on erilaisia, on todella kovapäisiä ja vähemmän kovapäisiä. Mutta olipa sitten millainen lapsi, niin mitä tahansa ei kannata sanoa mitä sylki suuhun tuo. Vanhemmilta vaaditaan kärsivällisyyttä ja lempeyttä.

      • Niin metsä vastaa...

        Sekö huuto auttaa kovapäiselle lapselle?

        Itse olin kovapäinen lapsi ja teini, huuto sai minut entistä hankalammaksi. Mummini sen sijaan osasi käsitellä minua, kohteli minua hellästi ja olin sille aina kiltti. Äitini sen sijaan oli tuota huutajatyyppiä, lopulta välimme viilenivät eikä meidän välille koskaan muodostunut äiti-tytärsidettä.


      • Ön läpsiä

        Jöö önhän niitä läpsiä eriläisiä. Jöillekin läpsille täytyy sänöä jä töisille läpsille ei tärvi mitään sänöä.


      • maamuska

        Muistakaamme.. miksi saatoimme lapsen/lapset maailmaan...Emme kai sen vuoksi että saisimme jonkun/jotain jota komennella niin kuin koirantapaista olentoa... Lapsi on pieni kasvava ihminen joka tarvitsee ymmärrystä ja tasapainoista ohjausta ei ärjyntää ja nimittelyä. Mihin on useilla jäänyt rakkauden viesti... vaan eivätkö he ole lainkaan ymmärtäneet mitä on rakkaus.. ???


      • Hohhoijaa taas
        Niin metsä vastaa... kirjoitti:

        Sekö huuto auttaa kovapäiselle lapselle?

        Itse olin kovapäinen lapsi ja teini, huuto sai minut entistä hankalammaksi. Mummini sen sijaan osasi käsitellä minua, kohteli minua hellästi ja olin sille aina kiltti. Äitini sen sijaan oli tuota huutajatyyppiä, lopulta välimme viilenivät eikä meidän välille koskaan muodostunut äiti-tytärsidettä.

        Huuto?! Hän sanoi, että korottaa ääntä. Siinä on melkoinen ero.


      • Stefan o pösilö

        Yks aasi käski tutustua Stefan Molyneuxin Peaceful Parentingiin, kattelin yhden sen videon youtuubista jossa se kehotti lahjomaan lasta jos se ei ilman huutamista tee mitä tykkää. Kuulemma koko maailma toimii lahjonnallla niin oppii siinä samalla systeemit, daa. Toisaalta sillä oli ihan järkeviäkin systeemeitä, esim. lasta ei voi viedä normaaliin kouluun koska siellä on 40 prosenttiä hyväksikäytettyjä ja muuten pilalle hoidettuja kakaroita, samoin piti välttää käymistä slummialueilla ja alempiarvoisten päiväkodeissa. Noihan on ihan tosia juttuja, jossain itiksessä ja kannelmäessä on niin paljon kieroutuneita lapsia joten niitten seura ei ole hyväksi.


      • Ei se kuule riitä
        Hohhoijaa taas kirjoitti:

        Huuto?! Hän sanoi, että korottaa ääntä. Siinä on melkoinen ero.

        Entäs ne ilmeet. Ne on todella tärkeä osatekijä huonoa käytöstä. Ja muut eleet kans.

        Mitä jos vanhempi kauniisti puhuu ja käyttää kivoja sanoja, mutta tahallaan vääntää naaman yliampuviin, ääliömäisiin asentoihin. Esittää vielä samalla puhuessaan keskisormimerkkejä. Sinun mielestä se on varmaan ihan ok, jos volume on siedettävää?


      • mummeliini
        Ön läpsiä kirjoitti:

        Jöö önhän niitä läpsiä eriläisiä. Jöillekin läpsille täytyy sänöä jä töisille läpsille ei tärvi mitään sänöä.

        Älä nyt viitsi tähänkin keskusteluun sönkätä.


      • Ön sällittyä
        mummeliini kirjoitti:

        Älä nyt viitsi tähänkin keskusteluun sönkätä.

        Kyl jökäinen tietää mikä ön ömä jyttynsä.


      • kaikki ei tajuu
        Hohhoijaa taas kirjoitti:

        Huuto?! Hän sanoi, että korottaa ääntä. Siinä on melkoinen ero.

        Joidenkin mielestä kovempaa sanominen = huutoa, eivät itse erota kovempaa sanomista ja huutoa toisistaan. Nämä on niitä samoja, joiden mielestä lapselle ei voi antaa luunappia, vaikka valinta olisi luunappi vai kuollut lapsi, kun eivät erota pieksämistä (=hakkaaminen, potkiminen jne.) luunapista.


      • Lihavat mutsit
        kaikki ei tajuu kirjoitti:

        Joidenkin mielestä kovempaa sanominen = huutoa, eivät itse erota kovempaa sanomista ja huutoa toisistaan. Nämä on niitä samoja, joiden mielestä lapselle ei voi antaa luunappia, vaikka valinta olisi luunappi vai kuollut lapsi, kun eivät erota pieksämistä (=hakkaaminen, potkiminen jne.) luunapista.

        http://miestennielija.blogspot.com/2013/10/muodokas-nainen.html
        valitettavasti himoitsee niin paljon Hesburgerin ihratuotteita, et on vaikea kontrolloida omaa puhettaan. Valitettavasti lihavan mutsin omat ongelmat ei saisi vaikuttaa lapsille karjumiseen. Lihavien mutsien tulee ensin oppia hillitsemaan se ahmiminen.


      • kiitih
        Niin metsä vastaa... kirjoitti:

        Sekö huuto auttaa kovapäiselle lapselle?

        Itse olin kovapäinen lapsi ja teini, huuto sai minut entistä hankalammaksi. Mummini sen sijaan osasi käsitellä minua, kohteli minua hellästi ja olin sille aina kiltti. Äitini sen sijaan oli tuota huutajatyyppiä, lopulta välimme viilenivät eikä meidän välille koskaan muodostunut äiti-tytärsidettä.

        meillä ei koskaa huudettu vaikka olin tosi vaativa lapsi ihmettelen vieläkin miten kärsivällisyys riitti isän arvoitukset tädin iltasadut mummin hemmottelut retket puutarhaan ja kanttarellimetsään äidin kanssa tehdyt karjalanpiirakat ... lämpimät muistot onnellisesta lapsuudesta itsenäistyminen luetut kirjat voiko enempää toivoa


      • yyyyyy
        Ön sällittyä kirjoitti:

        Kyl jökäinen tietää mikä ön ömä jyttynsä.

        Syksi vittyyn.


      • 17&817171718
        Ön läpsiä kirjoitti:

        Jöö önhän niitä läpsiä eriläisiä. Jöillekin läpsille täytyy sänöä jä töisille läpsille ei tärvi mitään sänöä.

        Kaikille lapsille kannattaa puhua. Se, miten puhuu tai komentaa on kiinni siitä, kuinka fiksu itse on. Toiset lapset o at hankalampia kuin toiset ja heitä pitää ohjata enemmän, mutta ei ole mitään syytä alkaa puhua sivistymättömästi ja tehdä itsestään hölmöä.


      • runtu on rakkautta
        Niin metsä vastaa... kirjoitti:

        Sekö huuto auttaa kovapäiselle lapselle?

        Itse olin kovapäinen lapsi ja teini, huuto sai minut entistä hankalammaksi. Mummini sen sijaan osasi käsitellä minua, kohteli minua hellästi ja olin sille aina kiltti. Äitini sen sijaan oli tuota huutajatyyppiä, lopulta välimme viilenivät eikä meidän välille koskaan muodostunut äiti-tytärsidettä.

        nyky suomalaiset paskahousu nuoret kaipaa vanhaa kunnon remmiä ja väkivaltaa.


    • ppjg

      Kyllä se puhetapa on monille automaatti,, puhutaan lujaa ja käskevään sävyyn.. ei edes yritetä puhua sievästi.. se että puhuu lapselle kauniisti on merkki hyvästä esimerkistä,, useimmiten lapset käyttäytyvät ihan hyvin.. aikuisten pitää mennä itseensä ja miettiä vaihtoehtoa että lapselle voi puhua myös kauniisti..

      • Mie vaan aina

        Olen samaa mieltä miksi karjutaan lapselle jopa pienelle on henkilökohtaisia kokemuksia asiasta aika lailla totta kai lapsi vastaa samalla mitalla sitten syy on lapsessa Peiliin olen käskenyt katsoa vanhempien ja tarkkaan.


      • paukapäät

        Jos olisin meidän pojille joka välissä lässyttänyt eli puhellu kauniita, olis pojat nyt kaikki nyt linnassa, nuorimmat koulukodissa. Kyllä lapsia täytyy komentaa tai jäljet näkyy aikuisena, nimittäin nolompaa se on kun ensimmäisen kerran se on poliisi joka korottaa ääntä, sille pikkuiselle nuorisorikolliselle.


      • Jeppe
        paukapäät kirjoitti:

        Jos olisin meidän pojille joka välissä lässyttänyt eli puhellu kauniita, olis pojat nyt kaikki nyt linnassa, nuorimmat koulukodissa. Kyllä lapsia täytyy komentaa tai jäljet näkyy aikuisena, nimittäin nolompaa se on kun ensimmäisen kerran se on poliisi joka korottaa ääntä, sille pikkuiselle nuorisorikolliselle.

        Asia on kyllä täsmälleen päivastoin. Olen kotoisin pieneltä kylältä, jossa melkein kaikki tunsivat toisensa ja toisten perheolot. Niiden perheiden lapset, joita vanhemmat kohtelivat kuin kavereina ovat pärjänneet hyvin elämsässä. Ankaran kasvatuksen saaneet paljon huonommin.


    • gfghfghfhf

      Itsekin hämmästyin kirjastossa kun äiti meni pienen lapsensa perään ja ei huomannut minua heti kilahti aggressiivisesti lapselleen että eks mää vit****u sanonut että et mene sinne koneelle..kun huomasi minut niin puhe hiljeni.

      Käytös on aina pahempaa kotonakun kukaan ei näe siis äitien..ei kiva.

    • Tulos näkyy

      Arkipäivää perheissä. Teen työtä päiväkodissa ja kyllä huomaa miten on kotona kasvatettu. Suora vaikutus lapseen.

      Ei nähtävästi vain jakseta kasvattaa. Lapset hankitaan "koska niin nyt vain kuuluu tehdä." Sitten kasvatus ulkoistetaan päiväkodille ja koululle.

      • HHUHUH

        Päiväkodin työntekijänä sinun pitäisi huomata, että lapset(kin) omaavat erilaisen temperamentin ja ovat eri luonteisia, kuin vanhempansa. Ainakin minä olen huomannut penskoista sen että ovat ihan eri maata kun vanhempansa. Luonne on eri asia, kun käytöstavat, jotka matkitaan vanhemmilta. En tosin oole lasten kanssa työn puolesta tekemisissä, mutta kukaka ei lasten ja vanhempien kanssa olisi tekemisissä normaalissa elämässään


      • Tulos näkyy
        HHUHUH kirjoitti:

        Päiväkodin työntekijänä sinun pitäisi huomata, että lapset(kin) omaavat erilaisen temperamentin ja ovat eri luonteisia, kuin vanhempansa. Ainakin minä olen huomannut penskoista sen että ovat ihan eri maata kun vanhempansa. Luonne on eri asia, kun käytöstavat, jotka matkitaan vanhemmilta. En tosin oole lasten kanssa työn puolesta tekemisissä, mutta kukaka ei lasten ja vanhempien kanssa olisi tekemisissä normaalissa elämässään

        Juuri käytöstavoista puhuin, että ne opitaan kotoa.
        Olen kuullut työssäni kuinka 5- vuotias lapsi kiroilee. Ei ole vaikea arvata mistä on oppi tullut.


      • 1987
        Tulos näkyy kirjoitti:

        Juuri käytöstavoista puhuin, että ne opitaan kotoa.
        Olen kuullut työssäni kuinka 5- vuotias lapsi kiroilee. Ei ole vaikea arvata mistä on oppi tullut.

        Niinpä...lapseni tuli päiväkodista ja ilmoitti ruokapöydässä "vittujen vittu". Kysyessäni mistä tuollaista on oppinut (kotona ei käytetä ihan noin karua kieltä, vaikka välillä korotankin ääntäni ja pärisen), ilmoitti hän että päiväkodistapa hyvinkin. Eli riittää se yksikin huonokäytöksinen lapsi, niin hienosti muut toistavat kaikuna perässä.


      • Tulos näkyy
        1987 kirjoitti:

        Niinpä...lapseni tuli päiväkodista ja ilmoitti ruokapöydässä "vittujen vittu". Kysyessäni mistä tuollaista on oppinut (kotona ei käytetä ihan noin karua kieltä, vaikka välillä korotankin ääntäni ja pärisen), ilmoitti hän että päiväkodistapa hyvinkin. Eli riittää se yksikin huonokäytöksinen lapsi, niin hienosti muut toistavat kaikuna perässä.

        Valitettavasti totta tuokin, huonot tavat leviää. Kotona pitäisi opettaa että tuollainen ei käy. Päiväkodissa noihin yritetään puuttua ja karsia pois ja kyllä se on hyvin onnistunutkin. Tietenkin on sitten yksilöitä jotka on moniongelmaisia, mutta se on jo ihan toinen asia.


      • Rakas lapsi
        Tulos näkyy kirjoitti:

        Valitettavasti totta tuokin, huonot tavat leviää. Kotona pitäisi opettaa että tuollainen ei käy. Päiväkodissa noihin yritetään puuttua ja karsia pois ja kyllä se on hyvin onnistunutkin. Tietenkin on sitten yksilöitä jotka on moniongelmaisia, mutta se on jo ihan toinen asia.

        Tyttärelläni on niin sanottu vahinkolapsi. Kun kuulin hänen olevan raskaana olin iki onnellinen. Lapsukainen on nyt kolmen vanha ja aivan ihana persoona. Tyttäreni on kasvattanut hänet " nuhteessa", mutta suurella sydämellä. Lapsi on empaattinen ja tomera. Aina ei uskota mitä äiti sanoo, mutta jäähy auttaa. Asiat käsitellään, kun ne tapahtuvat, eikä niitä vatvota jälkeenpäin. Tyttäreni on hyvä äiti. Paljon parempi kuin minä aikoinani!


      • mietis tätä
        Tulos näkyy kirjoitti:

        Juuri käytöstavoista puhuin, että ne opitaan kotoa.
        Olen kuullut työssäni kuinka 5- vuotias lapsi kiroilee. Ei ole vaikea arvata mistä on oppi tullut.

        Minun lapset oppivat kiroilemaan muualla kuin kotona, jo esikouluikäisen huusivat suutuksissaan v*tun homo, meillä ei sellaista huudeltu. Samoin oppivat kavereitaan lyömään päiväkodissa ei kotona.


    • esimerkillinen mutsi

      Eiköhän vanhemmat aika paljon toista sitä, miten heidät itsensä on kasvatettu. Monilla ainakin kumpuaa juuri sieltä paljon asioita, millä tyylillä kasvatus tapahtuu. Toisten lapset omaavat erilaisen temperamentin ja itsepäisemmän luonteen kuin sinun omat flegmaattiset jälkeläisesi, ehkä he eivät vain kuuntele vanhempaa joka lässyttää, eivät ota tosissaan, jos ei oikeasti tarkoita mitä sanoo. Silloin sävy on tiukempi ja joskus jopa hyvin jyrkkä. Mitä siitä tulisi, jos kaikki lapset kasvatettaisiin vieläkin lepsummin kuin nykyään? Enpä olisi niin kärkäs arvostelemaan muita.

      • HHUHUH

        Näinhän se menee, jotenkin tuntui nyt siltä että aloittajalla on aika kultanut muistot.. Tai sitten on vain niin täydellinen vanhempi, ettei maa toista sellaista ole nähnyt eikä näy. Kyllä taitaa aloittaja-muijakin olla vähän itseään täynnä, varmasti on aikanaan kakaroillensa raivonnut ja huutanut ja varmasti vedellyt risullakin pitkin kinttuja. Voi perrkkele mikä täydellisyys.


      • tätitomera

        Ei aloittaja puhunut mistään lepsummasta kasvatuksesta tai lapsille lässyttämisestä, vaan esimerkin voimasta. Itse myöskin ihmettelen huutamista ja koirakoulun kaltaista kasvatusta. Kukaan aikuinen tuskin sietäisi muilta aikuisilta esim. työkavereiltaan, pomoltaan sellaista tyyliä, mitä itse saattaa suoltaa suustaan lapsilleen. Lapsillakin on aivot ja kyky ymmärtää syy ja seuraus-suhteita kunhan asiat vaan selitetään lapsen kokemusmaailma ja ymmärryskyky huomioiden. Ja asioilla, teoilla, sanoilla on todellakin seuraumuksensa, joista aikuisen on sitten kiinni pidettävä.


      • känkkä ränkkä
        tätitomera kirjoitti:

        Ei aloittaja puhunut mistään lepsummasta kasvatuksesta tai lapsille lässyttämisestä, vaan esimerkin voimasta. Itse myöskin ihmettelen huutamista ja koirakoulun kaltaista kasvatusta. Kukaan aikuinen tuskin sietäisi muilta aikuisilta esim. työkavereiltaan, pomoltaan sellaista tyyliä, mitä itse saattaa suoltaa suustaan lapsilleen. Lapsillakin on aivot ja kyky ymmärtää syy ja seuraus-suhteita kunhan asiat vaan selitetään lapsen kokemusmaailma ja ymmärryskyky huomioiden. Ja asioilla, teoilla, sanoilla on todellakin seuraumuksensa, joista aikuisen on sitten kiinni pidettävä.

        Mielipuolimainen karjunta ja riehuminen vanhemmalta on eri asia, kuin olla rehellinen tunteissaan ja näyttää lapsillensa, kuinka vihantunteet ja pettymys käsitellään normaalisti eikä olla luonnottoman rauhallisia. Jos teeskentelee, ettei tunne turhautumista ja inhoa lasten posketonta kohellusta kohtaan, näyttää vain esimerkkiä siitä miten valehdellaan sekä itselle, että muille.


      • lapsen oikeus = <3
        tätitomera kirjoitti:

        Ei aloittaja puhunut mistään lepsummasta kasvatuksesta tai lapsille lässyttämisestä, vaan esimerkin voimasta. Itse myöskin ihmettelen huutamista ja koirakoulun kaltaista kasvatusta. Kukaan aikuinen tuskin sietäisi muilta aikuisilta esim. työkavereiltaan, pomoltaan sellaista tyyliä, mitä itse saattaa suoltaa suustaan lapsilleen. Lapsillakin on aivot ja kyky ymmärtää syy ja seuraus-suhteita kunhan asiat vaan selitetään lapsen kokemusmaailma ja ymmärryskyky huomioiden. Ja asioilla, teoilla, sanoilla on todellakin seuraumuksensa, joista aikuisen on sitten kiinni pidettävä.

        Nimen omaan, täti tomera!
        Se rakkaus... Miksi hankkia niitä lapsia, jos niitä ei rakasta?
        Ja sekin vielä, että aikuisen ihmisen pitäis ymmärtää, että pieni ihminen ei ole ehtinyt elämässään kokea samoja asioita, kuin hän itse. Pitäisi suhtautua myötätunnolla lapsen tietämättömyyteen ja osaamattomuuteen. Kyllä se niin tuntuu menevän, että monille vanhemmille lapset ovat itsetunnon pönkitin, lokasaavi johon kaadetaan huonon päivän paha olo, tai voodoo-nukke johon sanoilla pisteellään syyllisyyttä lapsen omasta olemassaolosta (kun ei osaa olla oikeanlainen ja niin kovin rasittaa vanhempaa). Silloin on kyse vanhemman elämäntaidon puutteesta eikä siitä pidä syyttää lasta.


      • neljän äitee
        lapsen oikeus = <3 kirjoitti:

        Nimen omaan, täti tomera!
        Se rakkaus... Miksi hankkia niitä lapsia, jos niitä ei rakasta?
        Ja sekin vielä, että aikuisen ihmisen pitäis ymmärtää, että pieni ihminen ei ole ehtinyt elämässään kokea samoja asioita, kuin hän itse. Pitäisi suhtautua myötätunnolla lapsen tietämättömyyteen ja osaamattomuuteen. Kyllä se niin tuntuu menevän, että monille vanhemmille lapset ovat itsetunnon pönkitin, lokasaavi johon kaadetaan huonon päivän paha olo, tai voodoo-nukke johon sanoilla pisteellään syyllisyyttä lapsen omasta olemassaolosta (kun ei osaa olla oikeanlainen ja niin kovin rasittaa vanhempaa). Silloin on kyse vanhemman elämäntaidon puutteesta eikä siitä pidä syyttää lasta.

        Eli lapsi saa juosta auton eteen, ja sitten vaan puhellaan kauniisti "eikö me just eilen juteltu kuinka autotielle ei saa juosta....voi sinua pientä, muista nyt autotielle ei saa juosta" Vai tehoaisko kunnon säikäytys eli kovempi sanominen ? Vai jatketaanko lässytystä, niin kauan että se lapsi on siellä autonalla ja mitäs sitten puhellaan, kauniisti hautajaisissa....voi jee.


      • känkkä ränkkä
        lapsen oikeus = <3 kirjoitti:

        Nimen omaan, täti tomera!
        Se rakkaus... Miksi hankkia niitä lapsia, jos niitä ei rakasta?
        Ja sekin vielä, että aikuisen ihmisen pitäis ymmärtää, että pieni ihminen ei ole ehtinyt elämässään kokea samoja asioita, kuin hän itse. Pitäisi suhtautua myötätunnolla lapsen tietämättömyyteen ja osaamattomuuteen. Kyllä se niin tuntuu menevän, että monille vanhemmille lapset ovat itsetunnon pönkitin, lokasaavi johon kaadetaan huonon päivän paha olo, tai voodoo-nukke johon sanoilla pisteellään syyllisyyttä lapsen omasta olemassaolosta (kun ei osaa olla oikeanlainen ja niin kovin rasittaa vanhempaa). Silloin on kyse vanhemman elämäntaidon puutteesta eikä siitä pidä syyttää lasta.

        Kyllä ne rajatkin on rakkautta, ei lasta/nuorta saa ymmärtää pilalle kuitenkaan vaan jossain vaiheessa on asioihin puututtava jämäkästi, mieluummin aiemmin kuin myöhemmin. Vetoan viime aikoina lehtiotsikoihin nousseet tapaukset, m.m. koulukiusaaminen, toisten kotien ja yleisen omaisuuden tuhoaminen, ravintolassa riehuminen jne. Omaa kuortaan kiillottava Hyvä vanhempi joka ei koskaan hermostu, tekee karhunpalveluksen jälkikasvulleen.


      • 817663627192736
        neljän äitee kirjoitti:

        Eli lapsi saa juosta auton eteen, ja sitten vaan puhellaan kauniisti "eikö me just eilen juteltu kuinka autotielle ei saa juosta....voi sinua pientä, muista nyt autotielle ei saa juosta" Vai tehoaisko kunnon säikäytys eli kovempi sanominen ? Vai jatketaanko lässytystä, niin kauan että se lapsi on siellä autonalla ja mitäs sitten puhellaan, kauniisti hautajaisissa....voi jee.

        Kyllä se lapsi pelästyy jo siitä, että äkisti kieltää menemästä kadulle. Tälläisessä tilanteessa lapsi kyllä kuulee äänestä vanhemman pelästyneen. Kyse ei ole lapselle huutamisesta tai kiroilemisesta. Vasta jos kehotuksen annettuaan ja tilanteen mentyä ohi motkottaa tai kiroilee lapselle sen sijaan, että rauhoittelisi ja selittäisi tilannetta mennään metsään. Lapset eivät ole tyhmiä. Kyllä ne erottavat, koska joku huutaa tullakseen ajoissa kuulluksi ja koska joku huutaa hänelle epäkohteliaasti.


      • 82736372919182737
        känkkä ränkkä kirjoitti:

        Kyllä ne rajatkin on rakkautta, ei lasta/nuorta saa ymmärtää pilalle kuitenkaan vaan jossain vaiheessa on asioihin puututtava jämäkästi, mieluummin aiemmin kuin myöhemmin. Vetoan viime aikoina lehtiotsikoihin nousseet tapaukset, m.m. koulukiusaaminen, toisten kotien ja yleisen omaisuuden tuhoaminen, ravintolassa riehuminen jne. Omaa kuortaan kiillottava Hyvä vanhempi joka ei koskaan hermostu, tekee karhunpalveluksen jälkikasvulleen.

        Sanominen ja selittäminen ei kuitenkaan edellytä epäasiallisesti puhumista. Paremmin menee perille, jos kertoo ihan tavallisesti, missä rajat menevät, mitä voi tehdä ja mitä ei.


    • sTs

      Kiroilusta pitäisi sakottaa julkisissa tiloissa. Käyn usein aikaisin aamuisin eräässä kahvilassa mutta lauantaisin siellä on mahdotonta olla. Kaksi vanhaa "herrasmiestä" keskustelee silloin maailman menosta, varmaan omasta mielestään asialliseen sävyyn mutta koko ajan, ilman syytä, avuksi huutaen omia korkeimpia voimiaan. Tällaisesta kahvilan pitäjät eivät koskaan huomauta, miksi eivät? Mutta kahvilassa oli auki myös Radio Aalto, ja ensimmäisen kerran elämässäni kuulin juontajien häpeilemättä käyttävän samanlaista kieltä.

      Miksi opetatte lapsianne kutsumaan pimeyden ruhtinasta avukseen?

    • HHUHUH

      Aika ja tavat muuttuvat. Ja mitä siihen muuttumiseen tulee, ei lasta saa torua, ei antaa tukkapöllyä, ettei vaan tule traumoja. Ja jos lastasi kuritat (EI hakata ja pahoinpidellä) vaan annat vaikka läpsäyksen persuksille tai komennat kovaan ääneen, joudut heti syytteeseen. Kiitos siitä kaikille kukkahattutädeille, jotka apinoivat vapaan kasvatusmallin svenskeistä 80-luvun alussa ja myöhemmät kukkahattutädit alkoivat lätkiä lisää pakotteita ja lakeja vanhempien niskaan. Turhapa siitä on vanhempia syytellä, kai se pinna palaa kun kaiken päivää olet työttämänä ja mietit mistä rahasta ruokit perheesi, mistä hankit uusia vaatteita, kun vanhat on pieniä, koululaisilta tulee koulun puolesta keräystä keräyksen perään, lääkärissäkin tarttis kakaroita käyttää jne jne. Ei oöle helppo olla vanhempi tässä paskamaassa, jossa valtiovalta imee viimeisetkin mehut

      • 28918118282821910192

        Meillä viimeinen sana sanottiin aina tyylii:" ole hyvä ja ...." . Hyvin toimi, ei tarvinnut käyttäytyä asiattomasti tai viitata v-hen. Ehkä me oltiin jotenkin valtion erityisesti
        suosimia :)


    • päiväkodissa

      pienisusi vit...vit..vit..vit.vuu..uuu.uu.u

    • Wanha ope

      Ihminen voi vain ammentaa siitä mitä on itse saanut. Ne vanhemmat, jotka eivät ole käytöstapoja itsekään oppineet, eivät kykenee niitä lapsilleenkaan opettamaan. Joskus silti onnettomista lähtökohdista voi kasvaa hieno ihminen. Onneksi näin.

      Tulee mieleen vuosien takaa eräs koulukodista käsin peruskoulua suorittanut tyttö, jonka äiti oli alkoholisti-narkkari ja kuoli yliannostukseen ja isänsä oli huumediileistään vankilassa. Kotona oli vain äitipuoli, joka hänkin laitapuolen porukkaa. Tyttö ei siis voinut asua kotona. Siitä huolimatta hän selvisi upeasti koulutyöstään ja kasvoi fiksuksi nuoreksi naiseksi. Kirjoitti ylioppilaaksi aikanaan erinomaisin arvosanoin. Sain hänen entisenä opettajanaan kutsun yo-juhliin ja niistä jäi kaunis muisto ja kyyneltippa tulee silmään vieläkin, kun muistelen tilaisuutta.

      Tämän em. tytön siskolla ei tosin käynyt yhtä hyvin, vaan pari vuotta vanhempi sisar sortui teini-iässä huumeisiin ja hänen kohtalonsa oli surullisen julma. Päätti päivänsä oman käden kautta alle kaksikymppisenä.

      Useimmilla ihmisillä on lapsia ja useimmat varmaan kohtelevat heitä asiallisesti ja suoriutuvat kasvatustyöstään varsin mallikkaasti. En siis sanoisi näiden lapsilleen tiuskivien äitien olevan enemmistö, vaikka heitä ehkä entistä enemmän onkin. Nuorilla äideillä on paineita, eivätkä kaikki kestä niitä. Toivottavasti yhä useampi saa apua ajoissa. Se on koko yhteiskunnan etu lopulta. Väärissä paikoissa ei kannata säästää.

      • sdfkhrtuuy7y

        Hyi, itse en en koskaan olis kenenkään sellaisen kaveri, jonka vanhemmat istuu linnassa. Sehän olis turvallisuusuhka itsellekin. Itsestäni onneksi vanhempani pitivät huolen, etten koskaan joutunut väärään seuraan enkä joutuisi. Tosin vasta akateemisuuden kautta opin, etä kirosanojen käyttö on joskus ihan paikallaan, eikä missään mielessä rikolliista. Yksikään alaikäinen kun ei käy Suomi24- fooumilla, jos vanhempansa niiden nettikäyttätymistä valvoo - ja kenellekään kakaralle en päi pläsiä kiroilisi enkä käytä laste seurassa kirosanoja, mutta ymmärrän hyvin lapsistaan välittäviä vanhempia, jotka joskus vaikka kiroilee, jos lapsi riehuu. Itsessäni herättää enemmän luottamusta lasten kasvattaja, joka sanoo kaupassa riehuvalle pennulleen että pidä turpa kiinni, kuin mikään sellainen lässyttäjä, joka katselee älypuhelin kädessää, etä saisko laitettua kakarastaan tai itsestään kivan kuvan nettiin ja joka olettaa, että kaikkien pitäisi ihailla, kun laiskaperse kulkee lastenvaunujen kanssa tai että jos kakara puristelee kaupan kassajonosssa toisen ahteria ja nauraa päälle.


        Mut on kasvatettu vanhanaikaisella suomalaisella kasvatustyylillä, lyöty mua ei koskaan ole, mutta en todellakaan olisi saanut avata ruokapöydässä suutani ennen aikuisia, enkä tunkea minnekään ruokakupille ruokapöydässä, ennen kuin on annettu lupa. Ällöttää siksi nähdä pikkulapsia, jotka menee ruokapöytäänkin kylässä ollessaan kyselemään, että mitä ruokaa on ja jos on jotakin vaikka kaikkien herkkua, niin pokerilla kahmivat koko ruokakupin tyhjäksi ennen kuin kukaan on ehtinyt mitään ottaa. Ja oikeasti inhottaa ne pikkukersojen vanhemmat, joiden mielestä niiden kakarat muka saa niin tehdä. Samaiset olettaa, että puolitutun puolitututkin muistaa heidän pentujensa syntymäpäivät edes syntymäpäivästä ilmoittamatta ja että toki tuovat lahjoja, mutta itse eivät millään muotoa palkitse lapsettomia tai kutsu heitä edes kahville. Kun on se niin rankkaa olla muka lapsiperheellinen.


        Mä en ainakaan tykää suurimmasta osasta niitä lapsia, joita näen katukuvassa. Ne ei käyttäydy kunnioittavasti aikuisia kohtaan. Enkä tosiaaankaan tajua,että mitä jotkut pukkusen pääll kymmenenvuotiaat tekee jossakin kauppojen kulmilla häiritsemässä. Itse ainakaan en saanut edes 16-vuotiaana istua missään kaduilla iltayhdeksän jälkeen tai jos niin tein, mut tultiin autolla hakemaan kotiiin.

        Pikkulasten vanhemmille vinkki: alle 15- vuotiaille ei kannata ostaa älypuhelinta ja alle 15- vuotiaan kotiiintuloaika on yhdeksältä iltaisin, vanhempiensa vastuulla. 16- vuotiaat jos tekee lapsia, niiden lapset pitää, melkeinpä abortoida turvallisuussyistä ja 18- vuotiaat ovat sitten täysin itsenäisesti itsestään vastuussa ja yksin, jos syntyvät perheeseen, missä kukaan ei välitä - toivottavasti eivät syny tai kukaan synny.


    • kukkahattumuori

      Eikö ole muka mitään välimaastoa sössöttävän vapaan kasvatuksen ja hakkaavan huutavan ja raivoavan kasvatuksen välillä?

      Minä olen kasvattanut lapseni siten, että olen pyrkinyt ennakoimaan tilanteita, jotta tilanteet ei pääse kärjistymään. Sen takia olen pitänyt kiinni ruoka-ajoista ja nukkumaanmenoajoista, niin ei ole tarvinnut kauheasti kuunnella väsyneen ja nälkäisen lapsen itkua päivästä toiseen. Uskoakseni monikaan vanhempi ei ymmärrä sitä, että jos ei pidä rutiineista kiinni, niin sitten joutuu kestämään lasten itkua ja kiukkua. Sitten taas kun joutuu kuuntelemaan sitä menoa, niin väsyy itse ja ajautuu herkästi raivoamaan. Monelle vanhemmallekin tekisi terää säännölliset ruoka- ja nukkuma-ajat...

      Monessa perheessä ongelmana on se, että lapset eivät kunnioita vanhempiaan. Vanhemmat eivät ymmärrä tai välitä siitä, että jos vanhemmat eivät pidä kiinni säännöistä ja uhkailevat karjumalla koko ajan tyyliin: "Vttu mä vien sut lastenkotiin kohta jossetsä vihdoin tuki tota turpaas ja lopeta tota vinkumista" ja sitten kuitenkaan ei mitään tapahdu. Lapset elää kuin pellossa ja tietävät, että vanhemmat vain uhkailevat eivätkä kuitenkaan vaadi lapsia siivoamaan jälkiään, kohtelemaan muita kunnolla jne. Esimerkiksi hiekkalaatikolla näkee selvästi, että puuttuuko äiti siihen, että jos omat lapsi ottaa toiselta lapion kädestä, niin hyssytelläänkö vain sitä asiaa vai puututaanko asiaan ja kielletään lasta tekemästä niin.

      Lapselle opetetaan monia asioita kuten kodin ja leikin säännöt, käytöstavat, vessatavat, hygienia, omatoiminen syöminen jne. Lapsilla pitää olla rajat, joiden sisällä on turvallista kasvaa ja kehittyä.

      • kdjfhrughrtug

        Mitn opetetetaan SUOMI24:N ALOITUKSIA kesustelupalstoille laativille ja postaaville aikuisille, että miten kirjoitetaan asiallinen aloitus? Näiden mielestä siten, että kommentteihin vastaavia velvoitetaan ottamaan henkilönä kantaa, vaika aloitusten laatijat itse nimettömiä.


    • Ei nykyisin

      saa näitä kyr`vän kuulia neuvoa tai opastaa nehän saavat heti estoja ja joutuvat kallokutistajan käsittelyyn.

    • 176363362718198227

      Muistan kun olin murrosiässä ja yksi kaveri alkoi pohtia míten tyhmältä v - alkuisen sanan käyttö kuulostaa, jos miettii, mitä sillä höystetty lause käytännössä tarkoittaa.
      Tämän jälkeen, jos joku tuli haistattelemaan, vastasin kirjaimellisen merkityksen mukaan, esim. Kiitos ei, olen hetero tai Ei taida sinulta sellaista löytyä. Ei paljon sittemmin haistateltu.

    • Mikäpä ettei

      >Saako lapselle karjua?

      Mielestäni myös lapselle saa karjua ja vaikka emakkoakin – possuna ne kai myydään molemmat? Lehmäpuolinen nauta puolestaan tuodaan jostain syystä useimmiten tarjolle härkänä.

      Saisiko lapselle sitten kiljua – vaikkapa tuon karjun palanpainikkeeksi?

    • Isä on oikeassa

      Lapsille jotka eivät tottele täytyy sanoa tiukasti ja napakasti. Meillä on 3 lasta. Olemme kasvattaneet heidät tottelevaisiksi lapsiksi. Rajat ovat rakkautta. Ruoka-aikana tullaan syömään. Läksyt tehdään. On siivousvuorot. On kotiintuloajat. Jos livetään säännöistä niin siitä seuraa rangaistus ja silloin ei myöskään tipu viikkorahaa. Joskus harmittaa katsoa tuttavaperheiden meininkiä jossa lapselle on annettu valta.

      • Janis Petke

        Höpö juttuja. Ei tervepäistä lasta tarvitse komennella, kertomalla miks ja siks niin lapsi toimii ilman pakottamista. Jos ei toimi niin sitten pitää kertoa uudestaan. Rajat on rakkautta ja rangaistukset omaksi hyväksi on narsistien ja sosiopaattien tyyli kasvattaa lapsesta oma peniksen jatke.


      • 8lj++0 8ojhkjh
        Janis Petke kirjoitti:

        Höpö juttuja. Ei tervepäistä lasta tarvitse komennella, kertomalla miks ja siks niin lapsi toimii ilman pakottamista. Jos ei toimi niin sitten pitää kertoa uudestaan. Rajat on rakkautta ja rangaistukset omaksi hyväksi on narsistien ja sosiopaattien tyyli kasvattaa lapsesta oma peniksen jatke.

        Ei jonkun 1-2 vuotiaan kanssa aleta selittämään syy-seuraus -suhteita. Alatko sinä selittää autojen vaarallisuudesta, jos puolitoistavuotias on juoksemassa auton alle? Tai jos uhmaikäinen heittelee ruokaa tahalleen lattialle, niin hymyiletkö vain ja silität tukkaa?

        Murrosikäisten kanssa on toinen juttu. Silloin keskustellaan ja perustellaan asioita esim. miksi ei voida valvoa arkena puolille öin tai miksi minä en päästä murrosikäistäni jonkun epämääräisen Peran mökkibileisiin tai että miksi pitää opiskella inhokkiainetta.

        Minusta on tärkeää, että nuori oppii syy-seuraus -suhteet. Jos esim. omaa huonetta ei siivota, niin kyllä siitä ihan hyvä rangaistus on se, että nuori jää ilman viikkorahaa.


      • 62719181662267118119
        8lj++0 8ojhkjh kirjoitti:

        Ei jonkun 1-2 vuotiaan kanssa aleta selittämään syy-seuraus -suhteita. Alatko sinä selittää autojen vaarallisuudesta, jos puolitoistavuotias on juoksemassa auton alle? Tai jos uhmaikäinen heittelee ruokaa tahalleen lattialle, niin hymyiletkö vain ja silität tukkaa?

        Murrosikäisten kanssa on toinen juttu. Silloin keskustellaan ja perustellaan asioita esim. miksi ei voida valvoa arkena puolille öin tai miksi minä en päästä murrosikäistäni jonkun epämääräisen Peran mökkibileisiin tai että miksi pitää opiskella inhokkiainetta.

        Minusta on tärkeää, että nuori oppii syy-seuraus -suhteet. Jos esim. omaa huonetta ei siivota, niin kyllä siitä ihan hyvä rangaistus on se, että nuori jää ilman viikkorahaa.

        Lapselle voi perustella asiat hänen kehitystasonsa mukaisesti. Luonnollisesti ensin esität lasta juoksemasta auton alle ja sitten kerrot hänelle ymmärrettävällä tavalla, mikä on katu/tie ja miksi sinne ei saa mennä yksin. Pienelle lapselle asian voi konkretisoida näyttämällä vaikka jalkakäytävän reunuskiveä ja sanomalla, että se on raja, jonka yli ei saa mennä. Jos et puhu lapsellesi mitään auton alle jäämisestä ja liikennesäännöistä ennen murrosikää niin huonosti voi käydä.

        Asioiden selittäminen ei tarkoita sitä, että kannustetaan lasta heittämään ruokaa lattialle. Uhmaikäiselle lapselle voi asettaa rajat, eikä rajojen asettamista häiritse, mitenkään se, että lapselle samalla kerrotaan, ettei ruokaa saa haaskata.


    • hullu akka äitinä

      Olen seurannut erää äidin huutoa lapsilleen. Kyvyttömyydestähän sellaisessa järkyttävässä rääkymiessä ja pomottamisessa on kyse. Nimittäin ei ole kykyä hallita omia tunteitaan siten kuin aikuiselta voitaisiin edellyttää. Kun lapsi uhmaa tai tekee tuhmia, suuttumus sumenta sellaisen ihmisen järjen ja kaikki mitä tulee ulos kuulostaa silkalta vihalta.

      Puuttuakkaa ei ihan helposti voi. Olen yrittänyt mutta tuo nainen lähes käy päälle.

      Sääliksi käy. Lapet oirehtivat jo vaikka ovat vasta päiväkoti-ikäisiä.

    • vitun vapaakasvattaj

      Nyrkillä puhuttelen. Vässykät lässyttää pennuille ja tuollaiset vanhemmat tulisi viedä sterilisaatioon.

    • 56546546546546546546

      Hyvät vanhemmat sanoo heti ja kunnolla kun tehdään jotain typerää.
      Ei ne lapset opi muuten jos pahoista teoista tai ilkeilystä vain taputetaan että " ethän nupsukka tee noin uudestaan? "

      Tuollaisista pamperoiduista lapsista tulee täys idiootteja kun ei tiedetä miten käyttäytyä.

      Kun näytetään tai sanotaan kunnolla että on tehty väärin niin ei taatusti tee samaa toista kertaa.

      ( Ps itsellä ei ole lapsia ja olen vasta 24 vuotias )

      • 56546546546546546546

        Lisään vielä että oletteko lehdestä lukeneet noista uusavuttomista " nuorista " ei osata ruokaa tehdä tai siivota tai mitään talousasioita kun muutetaan yksin asumaan.

        Ymmärrettäväähän tuo on jos vanhemmat on tuoneet hopealautasella kaiken, monesti lapset komentavat vanhempia.


    • Ne huutaa ja lyö, jotka ei älyllä lapsellensa pärjää.

      Ja se on säälittävää jos ei pärjää, ei siinä voi katso muualle kuin peiliin.

      Mutta kyllä, olen itsekin joskus korottanut ääntäni reilusti, mutta muistan myös jälkikäteen puhua lasten kanssa asiat taas hyvin päin. Ja osaan pyytää lapsiltakin anteeksi. Sekin on esimerkin antamista.

      Koira oli hyvä vertaus tuolla aiemmin. Kun lapselle puhuu kuin ihmiselle, sieltä vastaa myös ihminen. Jos komennetaan kuin koiraa niin...

      • mammajamuksut

        Hyvä kun otit esiin uudelleen tuon koiran. Ei sitä saa kohdella yhtään sen huonommini kuin lasta tahi päin vastoin. Olen todennut että lapsen ja koiran kasvatus on yhtä johdonmukaista. Rajat rakkautta ja toisto, rutiini normaalia elämää. Lipsu kerran ja saat aloittaa rutiiniin ja tottelemiseen uudelleen alusta. Näin se vain on.
        Lapset ovat todellakin niin erilaisia, sen 6 vanhempana tiedän ja oli vielä tyttöö ja poikaa. Kaikki ovat ihan kunnollisia ja omanlaisiaan aikuisia, opiskelleet enemmän ja vähemmän, työssä ja elämässä kiinni omanlaisinaan...enkä ole lässynlässyn enkä kai pahemmin ... Karjunut olen ja virheeni tehnyt, mutta se on mun asiani, mun perheeni asia- ei netin 24 neuvollan eikä kukkahattujen. Kai kuitenkin olen osannut opettaa, että elämä ei ole olemista, ei valmiiksi annosteltua höppää vaan työtä ja tavoitteita voi toteuttaa erilaisin keinoin. Se on vaan totuus, että lapset ovat äidille kuin koiralle karvat yhdistettynä alun toteamiseen...


    • &&&&&

      PullaMössö sukupolvi ovat niin töttöröö.
      Jos lapsi-lapset kirkuvat-kailottavat ei sihen mikään hiljainen piipitys auta.

      Reippaasti kunnon äänensävyllä pitäisi saada jopa PullaMössöt lapsensa
      kuriin.

      • 25Lekekeneneke

        Ihmiset, jotka ovat syöneet pullamössöä, ovat jo iso- tai isosisovanhempi- iässä.


    • maalaisjärki1(

      Sanokaa sitten, miten minun tulisi toimia kun lapsi vain vaivaantuu kun yritän jutella hänelle nätisti? Etenkin silloin kun pyydän tekemään jotain, protestoi vain enemmän vastaan. Siis sehän on silkka mahdottomuus sellaisessa tilanteessa, jos lapsi tekee jotain väärää, niin juttelisin hänelle iloisella äänensävyllä. Eihän lapsi sitten ikinä tajua että on tehnyt jotain väärin.

      • känkkä ränkkä

        Lapset huomaa heti epäaidon käytöksen. Jos joku on niin johdonmukaisesti aina kieltänyt oikean reaktionsa ja kyennyt kokonaan vaimentamaan kaikki negatiiviset tunteensa, ollen suorastaan epäinhimillisen korrekti ja johdonmukainen lapsiaan kohtaan, niin täytyy sanoa että ajoittainen tunteiden tuuletus ja asioiden käsittely niiden oikealla nimellä on huomattavasti terveempää käytöstä ja rehellistä lapsia kohtaan, se tuottaa enemmän luottamusta eikä tunnetta, että äiti on jotenkin muovinen. Itselläni on äiti, joka aina hyssytteli ja piti puhua nätisti. Minusta tuli hissukka, joka pelkää ihmisiä eikä uskalla sanoa heille juuri mitään. Kiitti -tusti.


      • känkkä ränkkä
        känkkä ränkkä kirjoitti:

        Lapset huomaa heti epäaidon käytöksen. Jos joku on niin johdonmukaisesti aina kieltänyt oikean reaktionsa ja kyennyt kokonaan vaimentamaan kaikki negatiiviset tunteensa, ollen suorastaan epäinhimillisen korrekti ja johdonmukainen lapsiaan kohtaan, niin täytyy sanoa että ajoittainen tunteiden tuuletus ja asioiden käsittely niiden oikealla nimellä on huomattavasti terveempää käytöstä ja rehellistä lapsia kohtaan, se tuottaa enemmän luottamusta eikä tunnetta, että äiti on jotenkin muovinen. Itselläni on äiti, joka aina hyssytteli ja piti puhua nätisti. Minusta tuli hissukka, joka pelkää ihmisiä eikä uskalla sanoa heille juuri mitään. Kiitti -tusti.

        Niin lisättäköön vielä, että toisiin kohdistuvat negatiiviset tunteet sitten siirrän itseäni vastaan ja voin huonosti sen vuoksi, kun en uskalla sanoa kenellekään pisipäälle että hän on mielestäni väärässä. Piilossa ja turvassa sitten raivo tulee ulos, eikä mitenkään hallitussa muodossa, kun ei negatiivisten tunteiden käsittelemisen taitoa ole koskaan keneltäkään oppinut.


      • maalaisjärki1(
        känkkä ränkkä kirjoitti:

        Lapset huomaa heti epäaidon käytöksen. Jos joku on niin johdonmukaisesti aina kieltänyt oikean reaktionsa ja kyennyt kokonaan vaimentamaan kaikki negatiiviset tunteensa, ollen suorastaan epäinhimillisen korrekti ja johdonmukainen lapsiaan kohtaan, niin täytyy sanoa että ajoittainen tunteiden tuuletus ja asioiden käsittely niiden oikealla nimellä on huomattavasti terveempää käytöstä ja rehellistä lapsia kohtaan, se tuottaa enemmän luottamusta eikä tunnetta, että äiti on jotenkin muovinen. Itselläni on äiti, joka aina hyssytteli ja piti puhua nätisti. Minusta tuli hissukka, joka pelkää ihmisiä eikä uskalla sanoa heille juuri mitään. Kiitti -tusti.

        Känkkäränkkä, kiitos tuosta mielenkiintoisesta vastauksesta, tekstiksi takia tajusin millainen kasvatus tyyli äidilläni on ollut. Juuri tuo kulissien ylläpitäminen, reippaat hymyt vaikka oli itku silmässä, suru tai viha kätkettiin tekojen alle, vanhemmat pitivät viimeiseen asti kiinni siitä ettei heidän omat ongelmansa kuormittaisi minua liikaa. Mutta he eivät tajunneet että näin kyllä että jos oli paha olla. Niistä ei vain puhuttu. Olen aina ollut yli kiltti ja kärsinytkin siitä.


      • känkkä ränkkä
        maalaisjärki1( kirjoitti:

        Känkkäränkkä, kiitos tuosta mielenkiintoisesta vastauksesta, tekstiksi takia tajusin millainen kasvatus tyyli äidilläni on ollut. Juuri tuo kulissien ylläpitäminen, reippaat hymyt vaikka oli itku silmässä, suru tai viha kätkettiin tekojen alle, vanhemmat pitivät viimeiseen asti kiinni siitä ettei heidän omat ongelmansa kuormittaisi minua liikaa. Mutta he eivät tajunneet että näin kyllä että jos oli paha olla. Niistä ei vain puhuttu. Olen aina ollut yli kiltti ja kärsinytkin siitä.

        Juu tätä on pohdittu ja työstetty pitkään ja hartaasti, että ymmärtäisi mistä on kyse.
        Tunteiden kieltäminen, hyvien tai pahojen, tuottaa aina kärsimystä eikä niiden esille tuominen ole häpeällistä. Ilo ei ole naurettavaa eikä suru tuhoavaa, kun ne on aina oppinut hillitsemään ilmaisten ajatuksensa normaalisti. Ääripäät sitten tulevat esille, kun on tarpeeksi yritetty kätkeä, eikä jälki ole mitenkään kaunista. Lapset kärsivät.


    • EhkäMulleHuudettiin

      K u s i p ä ä t saavat k u s i p ä i s i ä lapsia etenkin hosuessaan tekovaiheessa.

    • miina 80..

      Parempihan tuo on jos ei karju eikä lyö. Minua 80-luvun lapsena kyllä vedettiin tukasta saunan taakse ja isi anto seipään laulaa ja kehua ei lapsukaisia saanut,jottei ylpistyisi.Hiljaa vaan käskettiin olemaan Ujo ja hiljainen musta tuli josta nyt yritettää päästä pois.

      • aha?!

        No ei taida olla ihan siten. Sinulla ei mitään "isiä" ole koskaan ollut, jos internetissä halveksut ihmisiä, joilla on välittävä isä ja jos levität väärää tietoa. Sä oot kovin kateellinen tyyppi, kateellinen niinkin tavallisista asioista, että jollakin on ydinperhe, tavis välittävä perhe. Ja jos sinä vihaat ujoja ja hiljaisia, niin minä tas vastaavasti vihaan rikollisia - se meidän ero on. Surullista, että joku kasvaa noin kieroon... No kysy sossun asiakkaina syntyneiltä vanhemmiltasi, miksi niin on. Jos jollakin on normaali isäsuhde, niin sä olet netissä väittämässä, että sellaisen isä kohtelee lastaan huonosti. Sairasta ja etenkin siksi, että kun kyse on kauytedesta tavallisia keskiluokkaisia perheitä kohtaan. Mä olen köyhä, mutta en kadehdi mitään velkaperseomakotitalojen omistajia kolmi- nelikymppisiä, enkä sellaisia asioita, että jollakin on välittävä perhe. Sinä sen sijaan haluaisit, että sinun nassikkasi kadulla tuntemattoman selkään sylkevän alaikäisesi elättäminen hoituisi tuntemattomien veronmaksajien varoista, koska itse olet niin tyhmä, että olet tehnyt lapsia etkä ole edes koulutusta hankkinut. Luulet sä, että mä sua kadehdin, varmaan luulet, jos hullu olet. Ja mieluummin vaikka ujo ja hiljainen, kuin ne mielipuolet, joita näen joka päivä kaduilla lähiössä, jossa mielenterveystoimistoon kuuluisi suurin osa kadun tallaajista.


        Jännää lukea, että joku vihaa ujoja. Olis kiva, jos diagnostiikassa keksittäis termi tollaisillekin psykopaateille. Ja todellakin ällöttävän näköinen kakara tossa etusivulla, tekis mieli lyödä, eikä herätä mitään sympatiaa Suomi24:n valitsemat etusivukuvat. Kuvittele, miten joku penikkaparka huoraa, kun sen vanahemmat laittaa sen mainoskuvauksiin alaiköisenä, nilkit.


      • Miina80..
        aha?! kirjoitti:

        No ei taida olla ihan siten. Sinulla ei mitään "isiä" ole koskaan ollut, jos internetissä halveksut ihmisiä, joilla on välittävä isä ja jos levität väärää tietoa. Sä oot kovin kateellinen tyyppi, kateellinen niinkin tavallisista asioista, että jollakin on ydinperhe, tavis välittävä perhe. Ja jos sinä vihaat ujoja ja hiljaisia, niin minä tas vastaavasti vihaan rikollisia - se meidän ero on. Surullista, että joku kasvaa noin kieroon... No kysy sossun asiakkaina syntyneiltä vanhemmiltasi, miksi niin on. Jos jollakin on normaali isäsuhde, niin sä olet netissä väittämässä, että sellaisen isä kohtelee lastaan huonosti. Sairasta ja etenkin siksi, että kun kyse on kauytedesta tavallisia keskiluokkaisia perheitä kohtaan. Mä olen köyhä, mutta en kadehdi mitään velkaperseomakotitalojen omistajia kolmi- nelikymppisiä, enkä sellaisia asioita, että jollakin on välittävä perhe. Sinä sen sijaan haluaisit, että sinun nassikkasi kadulla tuntemattoman selkään sylkevän alaikäisesi elättäminen hoituisi tuntemattomien veronmaksajien varoista, koska itse olet niin tyhmä, että olet tehnyt lapsia etkä ole edes koulutusta hankkinut. Luulet sä, että mä sua kadehdin, varmaan luulet, jos hullu olet. Ja mieluummin vaikka ujo ja hiljainen, kuin ne mielipuolet, joita näen joka päivä kaduilla lähiössä, jossa mielenterveystoimistoon kuuluisi suurin osa kadun tallaajista.


        Jännää lukea, että joku vihaa ujoja. Olis kiva, jos diagnostiikassa keksittäis termi tollaisillekin psykopaateille. Ja todellakin ällöttävän näköinen kakara tossa etusivulla, tekis mieli lyödä, eikä herätä mitään sympatiaa Suomi24:n valitsemat etusivukuvat. Kuvittele, miten joku penikkaparka huoraa, kun sen vanahemmat laittaa sen mainoskuvauksiin alaiköisenä, nilkit.

        Nyt kyllä käsitit väärin. Puhuin vain vanhasta kasvatustyylistä. Tottakai nykyinen on parempi.Isäni ja äitini olivat erittäin välittäviä ja painoivat duunia yötä myöten,joten ei kannata itse kuvitella millaisia ne olivat.


      • timppa 20
        aha?! kirjoitti:

        No ei taida olla ihan siten. Sinulla ei mitään "isiä" ole koskaan ollut, jos internetissä halveksut ihmisiä, joilla on välittävä isä ja jos levität väärää tietoa. Sä oot kovin kateellinen tyyppi, kateellinen niinkin tavallisista asioista, että jollakin on ydinperhe, tavis välittävä perhe. Ja jos sinä vihaat ujoja ja hiljaisia, niin minä tas vastaavasti vihaan rikollisia - se meidän ero on. Surullista, että joku kasvaa noin kieroon... No kysy sossun asiakkaina syntyneiltä vanhemmiltasi, miksi niin on. Jos jollakin on normaali isäsuhde, niin sä olet netissä väittämässä, että sellaisen isä kohtelee lastaan huonosti. Sairasta ja etenkin siksi, että kun kyse on kauytedesta tavallisia keskiluokkaisia perheitä kohtaan. Mä olen köyhä, mutta en kadehdi mitään velkaperseomakotitalojen omistajia kolmi- nelikymppisiä, enkä sellaisia asioita, että jollakin on välittävä perhe. Sinä sen sijaan haluaisit, että sinun nassikkasi kadulla tuntemattoman selkään sylkevän alaikäisesi elättäminen hoituisi tuntemattomien veronmaksajien varoista, koska itse olet niin tyhmä, että olet tehnyt lapsia etkä ole edes koulutusta hankkinut. Luulet sä, että mä sua kadehdin, varmaan luulet, jos hullu olet. Ja mieluummin vaikka ujo ja hiljainen, kuin ne mielipuolet, joita näen joka päivä kaduilla lähiössä, jossa mielenterveystoimistoon kuuluisi suurin osa kadun tallaajista.


        Jännää lukea, että joku vihaa ujoja. Olis kiva, jos diagnostiikassa keksittäis termi tollaisillekin psykopaateille. Ja todellakin ällöttävän näköinen kakara tossa etusivulla, tekis mieli lyödä, eikä herätä mitään sympatiaa Suomi24:n valitsemat etusivukuvat. Kuvittele, miten joku penikkaparka huoraa, kun sen vanahemmat laittaa sen mainoskuvauksiin alaiköisenä, nilkit.

        Sinähän se vasta psykopaatilta kuullostat. Vastaat asialliseen viestiin kuin verikoira?


    • Kohteliaaksi

      Nimenomaan...

    • pee on vanhanaikaist

      Menin tässä eräänä päivänä tyttärentyärtä vastaan koulun luo ja odottelin autossa tytön tuloa. Siihen tuli pari äitiä samassa tarkoituksessa ja alkoivat keskenään puhella. Kyllä tosiaan joka toinen sana oli kirosana ja sitä veetä tosi paljon. Joku ihminen oli käsittelyssä.

      Olipa mielessä kysyä, että eikö se pee enään mitään ole.

      Tämä oli tietenkin elokuussa kun vielä oli loma-aika ja neljäsluokkalaiset tulossa leiriltä, mistä johtui tämä vastaan tuleminen.

      Voi hyvin kuvitella millaista kieltä siellä kotona käytetään.

    • 234432

      Tottakai äiti saa olla vihainen jos on aihetta, tärkeintä on sen jälkeinen toiminta, eli lapsen kanssa sopiminen. Vahingollista on se, että lapsi näkee vihaisen äidin mutta sen jälkeen ei puhuta eikä ole mitään sovintoa eikä perheessä muutenkaan näytetä hellyyttä. Pienelle lapselle on pelottavaa jäädä tunteittensa kanssa yksin. Vanhempien tehtävä on nimetä tunteet ja puhua avoimesti niistä. Sitten kun lapsen tunteiden hallinta on kehittynyt riittävästi, hänellä on kyky säädellä. Terv. Psykologiaa lukenut

      • 234432

        Siis toi loppulause, *säädellä niitä*


    • isä

      iItsellä kaksoset, kymmenen-vuotiaita ja olen huutanut vain jos oikeasti "hätätilanne" esim. menossa autotielle punaisilla valoilla tai tilanne jossa satuttaisi itseään... huudan vain ja ainoastaa suojellakseni heitä. Muuten pitänyt rennon puheensävyn tai tarpeentullen napakan. Hyvin pärjättätty :D

      Monesti lapsi ei itse ymmärrä miksi asiat pitää tehdä, niin kuin vanhempi sanoo, kun selitys on tasoa; koska minä sanon (WTF!?), asioiden perustelu ja lapsen kuuntelu tärkeää, jotta vältytään väärinkäsityksiltä ja ymmärtää milloin rangaistaan ja miksi ja miksi palkitaan ja miksi....

      meni vähän sivuraitelle, mutta liittyy oleellisesti asiaan ja mitä huutamiseen tulee, niin aina hyvä muistaa, että miltä itsestä tuntuisi jos kohdeltaisiin vastaavasti...helppo olla törkeä ja epäkunnioittava heikompia kohtaan

    • 9dt

      Eivät ainoastaan vanhemmat syyllisty tuohon. Olen usein päiväkodin ohi kulkiessani kuullut, miten päiväkodin työntekijät puhuvat lapsille, ja ajatellut että minä en kyllä jaksaisi tuollaista puhetta kuunnella. Eivät he huuda tai ärjy, mutta he komentelevat lapsia koko ajan lässyttävällä äänellä, niin että minuakin alkaa suututtaa vaikka en ole itse puheen kohteena.

      • Vihan hallintaa

        Toisin sanottuna sinua alkaa suututtaa, ja et ole puhuttelun kohteena. Nämä ovat asioita erikseen, lisäksi olet aikuinen etkä lapsi.

        Nuo ovat sinun henkilökohtaisia ongelmia jotka eivät liity mitenkään noihin muihin sinun ulkopuolellasi tapahtuviin asioihin.


      • aha..,..

        Minullakin kuuluu tänne asumaaani kotiini asti joka päivä ininä ja huuto, kuinka joku mukula on täysin häiriintynyt, eikä haluaisi olla päiväkodissa. Kielenkäyttö on sellaista, että kotona varmaan juodaan ja ollaan työttöminä. Sattuu olemaan lastentarha alakerrassani. Itse en usko olleeni lapsena sellainen, että olisin käyttätynyt vaativasti päiväkodin henkilöstöä kohtaan. Minut tosin laitettiinkin päiväkotiin vain siksi, että vanhemmat oli työssäkäyviä - kaikki kun ei voi olla elättejä. Että älkää syyllistäko työsskäyneitä tai työssä käyviä pikkulasten vanhempia.

        Ja ihan todella noi Suomi24:n etusivun mainoskuvat kuvottaa.J os jostakin pikkuakararastakin joku foorumi pystyy aikaansaamaan vastenmielisen kuvan, niin se julkaisija on tämä foorumi.


    • ...............

      Kyllä joskus joutuu sanomaan napakasti ja käskevämmällä äänelle, kun mukula vaan menee ja tekee jotain vahingollista. Ei siinä auta aina lempeä löpinä. Olen kyllä aina perustellut ja kertonut miksi mitäkin sanotaan. Ettei vaan möykätä.

      Äiti korotti sulle ääntä, koska et totellut kun sanoin useamman kerran asiasta. Pitää totella.

      • Oeiekekekekekekekeke

        Äänen korottaminen ja epäasiallinen huutaminen ovat kaksi eri asiaa.


    • Se huonompi mutsi

      Kas-kas, äiti täydellisyyskään ei osaa kaikkea: virkkeen muodostaminen näyttää olevan ylivoimaista. Virke aloitetaan isolla kirjaimella ja päätetään yhteen pisteeseen, huuto- tai kysymysmerkkiin. Virkkeen lauseet erotetaan toisistaan pilkulla, jotta asiaan tulee tahti tai tempo, aivan kuten puheeseenkin tulee taukoja ja katkoja.

      • jiihaa muzi

        aargh.anna tulla samaa tahtia, vielä raivottaren äänellä silmänvalkuaiset muljahtaen ja kunnon napakalla laukkkatempolla!


      • kfhrugihtriguhtuh

        Ne ei osaa päiväkodissa edes syödä veitsellä ja haarukalla nykyisten kolmikymppisten työttömien kakarat. Itse muistan, että minusta on kerrottu, etä ensimmäinen sanani oli kiitos. Kun kolmivuotiaana kaaduin kerrostalon käytävällä, sanoin että oho ja kiitos. Sana vittu ei kuulunut ennen kolmakymmntä ikävuottanI kielenkäyttööni ja sen olen oppinut vasta yliopistossa, että rikos ei ole käyttää sanaa vittu verbaalisessa viestinnässä, jos sana kohdistuu herjaukseen. Birkkeiden muodostamisesta voitte nillittää niille, jotka obat sosiaalisten medioiden jäseniä, minä ainakaan en täällä ole voinut päättää, että miltä mun tekstit näyttää. Mutta äidinkielen arvosanani oli perusoiulusta alkaen kiitettävä, eli en menisi rikkomaan mitään foorumia vastaan kirjoittamalla sellaisia, mitä ei laissa voi julkaista.


    • sadgirl01

      Mun äitiä ja isi aina huutaa mulle. Oon 13, ja oon monta kertaa "karannut" kotoa. Joskus pari vuotta sitten äiti suuttui mulle ja huusi että idiootti kakara, yms... En jaksa enää tätä p*skaa elämää... Onneksi mulla on lemmikkejä, jotka auttaa jaksamaan. Toki oon varmaan aika vittumainen lapsi, ja tiiän sen ittekkin...

      • tsemiä sulle

        Huudatko niille takaisin? Teetkö mielestäsi järkeviä asioita, jotka auttavat itseäsi? Älä anna pahojen sanojen haavoittaa, ei ne merkitse mitään. Elämä ei ole niin paskaa, kunhan olet ensin päässyt itsenäistymään. Siihen ei enää ole pitkä aika, koeta kestää. Olet arvokas.


    • "äiti, saanko mennä kaverin luo?" - Joo painu perseeseen kakara, äläkä tule takaisin ennen kymmentä.

      "äiti, saanko vähän rahaa kaverin lahjaan?" - Tossa sulle muutama tonni, osta samalla ase ja tapa ittes.

      "Haetko minut huomenna koulusta" - No mietitäänpäs yhdessä... noo ei, ei kehtais tuhlata pensaa tollaseen pikku paskiaiseen, kävele läski, ei kotiin ole matkaa kuin 20 km.

      "äiti..." - äiti äiti äiti! Sun olisi jo aika itsenäistyä penska! Sä olet jo ykkösellä. Pane vittu naapurin poikaa joka tekee sut paksuks niin saat tietää minkälaista on olla äiti.

      "hyvää syntymäpäivää äiti rakas, olet minulle kaikista rak...." - joo joo whatever, missä kakku?

      • Noin sitä puhutaan lapsille ;)


    • Lasten huuto

      ja lapsille huuto tulee jo tekovaiheessa äiti huuttaa nautinnon ja saamisen ilosta,isä saamisesta ja siemensyöksystä.

    • 00'

      aika hyviä neuvoja täällä vielä, mutta pakko painottaa tätä yhtä juttua vielä. eli jos lapsi tulee/jää kiistan jälkeen surulliseksi/vihaiseksi, tilanteen mukaan lohduttakaa vähän ja sanokaa mitä oltiin tehty väärin. näin lapsen mieli kohenee heti, eikä mikään toivottavasti enää jää painamaan mieltä. näin omat vanhempani toimivat, eikä minulla ole enää paljoa negatiivisia kuvia edes riidoistamme.

    • uhbuhbhuhjbnjhb

      Suurin osa vanhemmista ovat laiskoja kasvattajia, joka yleensä manifestoituu joko:
      a) Kurin puutteena
      b) Armeijakurina

      Osalle vanhemmista on vain helpompi antaa lapsen riehua ja voida pahoin, toisille vanhemmille on taas helpompi pitää lapsiaan "hihnassa" ja hallita heitä. Kumpikaan ei ole lapselle hyväksi.
      Lapsen kanssa tulisi keskustella PALJON ja lapsen tulisi LIIKKUA (ulkoilu ei riitä itsessään) pari tuntia päivässä. Jos nämä toteutuvat ja tämän lisäksi vanhempi on älykäs, viisas ja tunneälykäs, on lapsen kasvulle hyvä pohja.

      Olen sitä mieltä, ettei äitini asettanut minulle riittävästi rajoja, mutta en kuuna päivänä vaihtaisi äitini kasvatusmetodeja sellaiseen vanhempaan, jota pelkäisin. On erikoista, että auktoriteetin pelko nähdään vielä nykyäänkin jollain tavalla tavoiteltavana tilana lapselle.
      Pelko on perseestä, ihannetila on se, että lapsi kokee auktoriteetin VIISAAKSI ja VAHVAKSI ja RAKKAAKSEEN ja täten kunnioittaa häntä pelkäämisen sijaan.

    • AllLipsGoBlue.

      Olen itsekin ihmetellyt, että miten kukaan voi olla niin itsekäs että puhuu lapselleen niin välinpitämättömästi.

      Omaavatko ihmiset minkäänlaista empaattista puoleta käsitellä asioita, koska uskoisin etteivät he ole perillä mitä tekevät lapsilleen, ja jos olisivat, olisi se sairasta.

      Itse lapsuudessani sain kuunnella kaikenlaista huutoa, syyttelyä, alistamista sekä pakottamista asioiden tekoon jotka olisi voinut hoitaa paremmalla tavalla, kasvatuksestani puuttui henkisen turvallisuuden perusta, joka on mielestäni tärkeintä. Se on vaikuttanut ja vaikuttaa vieläkin, tulee aina vaikuttamaan elämääni ilmenemällä arkuutena sekä aistin ympäristöni eri tavalla, herkemmin.

      Itse hämmennyin kylässä käydessämme tätini luona, hän puhui lapsilleen huutamalla korkeaan ja aggressiivisen sävyyn, itseasiassa itse tunsin alistuneisuutta ja pelkoa sisimmässäni ja empatisoin heti tuntiessani väärää. Lähinnä opein ymmärtämään, että hänellä on paha olla henkisesti ja sen vuoksi hän ottaa oikeudekseen huutaa koska ''hän ei jaksa enään'' ja hänen tulee olla kuitenkin vastuussa lapsistaan ja lapset nyt luonnollisesti ovat yleensäkin villejä, hänellä on myös rankka työ.

      Uskoisin hänen nojaavan ajatuksensa tähän, niinkuin monet muutkin varmasti jostakin syystä saavat luontaisesti tämän niin painavaksi perusteluksi, että ajatus -Ketään ei voi sattua enemmän kuin minua, ketään ei voi vit.uttaa enemmän kuin minua ja kukaan ei voi taistella enempää kuin minä koska olen taistellut elämässä.-

      Ja jos on vielä ollut historiaa masennuksesta, anoreksiasta yms. niin luulisin tämän olevan yleinen ongelma, että oikeastaan nykymaailma vaatii liikaa ihmisiltä, ne palavat loppuun ja käyvät töissä, elättävät lapset eivätkä saa omaa aikaa vaikka elämän pitäisi olla polku jonka aikana ilmaistaan itseään.

      • dirlandaaaa

        Juu siis tottakai myös sillä äänenkäytöllä on merkitystä, esim. tuttuni huutaa lapsilleen kiekuvalla ja pistävällä äänellä ja käyttää sitä myös usein. Muuten on ihan hiljaa eikä kehu lapsiaan yms. Normiarjessa pitää olla myös niitä mukaviakin hetkiä eikä vaan sitä kieltämistä (sehän menettää merkityksensä muuten).

        Ymmärrän huutamista silloin kun lapsi on välittömässä vaarassa (esim. autotielle juoksee)...


    • KALTOINKOHDELTU

      Kyse ei ole epävarmuudesta, vaan uupumuksesta ja pahasta olosta. Usein kyse on myös loppuunpalamisesta ja siitä, että seksi ei toimi vanhempien välillä. Vanhempien välillä ei ole oikeata rakkautta, vaan koko avioliitto tuntuu avioliittoloukulta. Isäni kävi vieraissa kun äitini oli 40 vuotias. Äidille tilanne selvisi. Äiti erotti parisängyn ja nukkui loppuelämänsä omassa sängyssään. Samalla isäni pinna kiristyi mitä pienimmistäkin asioista ja antoi minua nuorinta remmillä selkään mitä pienemmistä arkisista asioista aina 12 vuotiaaksi asti, kunnes suutuin ja lopetin typerän pelleilyn.

      • toruja

        Hyvä! Mutta sinä olet joutunut koville. Äitisi hävetköön kun hyväksyi sinun lyömisesi.


    • selkäpii

      Pitäisikö ottaa yhteys lastensuojeluun, sillä naapuritalosta kantautuu erään äidin raivokas huuto lapsilleen tuon tuostakin. Naisen artikulointi on todella korostuneen selkeää, mutta se volyymi ja aggressiivisuus... miltä näistä lapsista tuntuu, kun aikuinen ihminen naapurikerrostalossakin tuntee kylmiä väreitä selkäpiissään...
      Tämä huuto kuuluu sisätiloista saakka.

    • rakkaus kantaa

      Lapselle pitää muistaa myös sanoa että rakastaa,,,,huomenta kulta....hyvää yölä kulta pieni.......kyllä teit hienosti mussukka.....

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe