Avannepotilas

Kyseleväinen

Mörön! oon 20-vuotias nuorimies jolla on tehty n 4 vuotta sitten paksusuolenavanne, vieläkään en ole kyennyt kertomaan kenellekkään avanteestani.... parisuhteita en ole kykeneväinen luomaan pelossa että hylkäävät samantien kun otan puheeksi avanteen.... kerran näin on käynyt ja jätti arvet :--D.... Ulkoapäin ei kuitenkaan mitään tietoa että edes omistaisin, pukeudun kuin kuka tahansa ikäiseni, ja ruumiinrakenteenikin on normaali.... Mites te muut ''kohtalotoverit'' Minkä ikäisinä olette avanteen saaneet ja minkä ikäisiä olette nyt? miten on kumppaninne/ystävänne suhtautuneet?

8

1011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tshp

      Moikka! Mulla (18.v nainen) ei oo omaa kokemusta avanteesta (ainakaan vielä) mutta vatsavaivojen takia menossa kolonoskopiaan. Ja eihän sitä tiedä jos on jotain mikä vaatii avanteen myöhemmin. En siis sinänsä osaa muuta kommentoida, kuin että ainakin mun mielestä avanne ei ois mikään este parisuhteelle ja voisin hyvin seurustella miehen kanssa jolla sellanen on. Oon ite varmaan sen takia tätä mieltä, että silloin se toinen osapuoli ymmärtäis toisen vatsavaivat eikä ois niin noloja ongelmia. Itse asiassa vois olla oikeastaan aika toimiva suhde jos molemmilla vatsavaivoja, jolloin ne vois jakaa ja kumpikaan ei kyllästyis toisen valitukseen. Mutta vaikka toinen ois täysin tervekin, niin en silti näe mitään estettä sille. Jos se toinen oikeesti rakastaa sua niin sillon sen myös pitää ymmärtää. :)Tosin pakko myöntää että eipä itsekään tässä viitsi "parin haku tuulella" olla kun mietin et miten kertoisin kaikista ongelmista etten karkottais toista pois. Vielä haluisin kuitenkin kysyä, että miks sulle tehtiin avanne ja miten sen kanssa käytännössä pärjää tai oliko alussa vaikeuksia hyväksyä asiaa? Ei tietenkään oo pakko vastata, mutta itekin nuorena ihmisenä vähän pelottaa ajatus siitä jos sellanen tehdään mullekin...

      • Kyseleväinen

        Itse haluaisin kovasti sen ''paremman puoliskon'', mutta pelkään tilannetta jossa on pakko nostaa avanne esiin.
        Avanne tehtiin heti syntymästä anusatresian takia (peräaukon puuttuminen), jonka jälkeen siirryin ''tyhjennykseen'' katetrin avulla joka kuitenkin oli äärimmäisen hankalaa.

        Nyt olen omistanut avanteen 4 vuotta, ja vielä on vähän ennakkoluuloja, tietysti toivon koko loppuelämäni et miksi mun elämää vaikeutetaan tällä tavalla :D kuitenkin ihan fiksu, ammattitaitonen ja hauska heppu..... eli täysin kuin kuka tahansa ikäiseni nuori kundi, käyn salilla, valokuvaan, lenkkeilen. Sen kanssa on vain pakko pystyä elämään :)... Ei siinä ole mitään pelättävää, alussa saattaa olla haasteellista uuden elämäntavan vuoksi. Tsemppiä! Ilmoittele viestiketjuun miten tulevaisuudessa käy? =) Voin antaa vertaistukea jos sattuu ''huono'' mäihä käymään. Tsemiä vielä kerran! :)

        Ps. Minkä takia epäilet avanteen mahdollisuutta? :) chronin tauti? suolistosyöpä?, ei myöskään ole pakko vastata tähän


      • tshp
        Kyseleväinen kirjoitti:

        Itse haluaisin kovasti sen ''paremman puoliskon'', mutta pelkään tilannetta jossa on pakko nostaa avanne esiin.
        Avanne tehtiin heti syntymästä anusatresian takia (peräaukon puuttuminen), jonka jälkeen siirryin ''tyhjennykseen'' katetrin avulla joka kuitenkin oli äärimmäisen hankalaa.

        Nyt olen omistanut avanteen 4 vuotta, ja vielä on vähän ennakkoluuloja, tietysti toivon koko loppuelämäni et miksi mun elämää vaikeutetaan tällä tavalla :D kuitenkin ihan fiksu, ammattitaitonen ja hauska heppu..... eli täysin kuin kuka tahansa ikäiseni nuori kundi, käyn salilla, valokuvaan, lenkkeilen. Sen kanssa on vain pakko pystyä elämään :)... Ei siinä ole mitään pelättävää, alussa saattaa olla haasteellista uuden elämäntavan vuoksi. Tsemppiä! Ilmoittele viestiketjuun miten tulevaisuudessa käy? =) Voin antaa vertaistukea jos sattuu ''huono'' mäihä käymään. Tsemiä vielä kerran! :)

        Ps. Minkä takia epäilet avanteen mahdollisuutta? :) chronin tauti? suolistosyöpä?, ei myöskään ole pakko vastata tähän

        Ymmärrän kyllä että sen paremman puoliskon haluais. En voi tietenkään samaistua sun asemaan, mutta aika samoja fiiliksiä täälläkin. Mutta ei sun avanteen, eikä mun kiusallisten vatsavaivojen pitäis antaa päättää elämästä liikaa. Välillä tuntuu kyllä aika epätoivoiselta ja samaa oon kans miettiny et miks mun elämää vaikeutetaan näillä vaivoilla... Oon kuitenki yrittäny ajatella, että pitäis olla onnellinen siitä, ettei oo mitään "isompaa". Kuten vaikka vakavaa sydänsairautta tai joutuis olemaan pyörätuolissa. Sunkin elämä kuulostaa siltä, että voit kuitenkin tehdä ihan tavallisia juttuja niin se on hyvä!:) Itsekin voin käydä koulua, lenkkeillä ja nähdä kavereita, mutta liian usein ajatukset pyörii vatsassa.. Ja kivut rajoittaa menemisiä jonkin verran kun ei ikinä tiedä milloin ne alkaa ja sillon haluaa vain käpertyä peiton alle ja olla ihan rauhassa.

        Chronin tautia tai haavaista koliittia mulla epäillään olevan, vaikka verikokeet onkin kunnossa. Outoa on kuitenkin, että kivut on välillä niin kovat ja erikoisruokavalioistakaan ei ole apua, niin ei niiden luulisi pelkkään IBS:ään liittyvän. Siksi pitää tähystää. Ja tietty pelkään pahinta että paljastuu joku paha juttu, ja suoli pitää poistaa. Syöpää ei lääkärin mukaan tällä iällä tarvitse pelätä, jos on kasvain niin on kuulemma todennäköisesti joku polyyppi tai divertikkeli, mitkä ei oo niin pahoja. Mutta mä ilmoittelen tänne, kunhan eka saisin edes kirjeen kotia sairaalasta, että milloin se tähystys on. Kiitos tsempeistä ! Sulle kans tsemppiä jos sopiva pari sattuu löytymään, ja rohkeasti vain asia puheeksi. Ei sellaiseen ihmiseen kannata aikaa tuhlata joka vaikuttaa siltä, ettei ymmärrä :)


    • estä avanteesi

      Viime vuonna 2013 Journal of Interdisciplinary Toxicology -lehdessä julkaistun artikkelin mukaan keliakia ja gluteeni-intolerassi on lisääntynyt huimasti ruuan mukana tulevan Roundup® -jäämien takia. Myrkky vaurioittaa suolistoa monin tavoin, jolloin myös immuunijärjestelmä häiriintyy, jolloin gluteenin haitat moninkertaistuvat. Suolistovaivat ovat maailmalla rajussa kasvussa. Tietääkö muuten Koskinen päätöstä tehdessään, mikä on vessapassi?
      http://www.anttiheikkila.com/blogi/suomi-hyvaksyi-gmo-maissin/


      Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

      Viljojen ja/tai maidon karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tapa parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään.


      Mutta jos ruokavalion muutos parempaan ei auta, niin VAADI ehdottomasti tutkimuksia, koska voit sairastaa jotain vakavaa sairautta, joka vaatii hoitoa ja hakeudu välittömästi hoitoon, jos sinulla on esimerkiksi näitä oireita: jatkuva oksentelu, jatkuva kipu, laihtuminen, jatkuva sairastelu, veriripuli, pitkittynyt ripuli, nielemisvaivat, ruuan takertumisen tunne tai jatkuvaa kuumetta.


      Viljat ja/tai maitotuotteet pois 2-4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi. Jo 1-2 viikossa huomaa eron entiseen, jos jokin ruoka-aine ei sovi.


      Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteeni (vehnä, ruis ja ohra), viljojen tärkkelys sekä maito tuottavat limaa ja tulehdusta elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm


      Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm


      Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle suomalaiselle lehmänmaidolle.

      Näiden diagnoosi perustuu aina välttämisaltistuskokeeseen.

    • Kirjassa
    • lapsena alkaa jo

      Suomessa on jo alle 1 vuotiaan valmisruuissa prosessoitua maitoa, prosessoitua kasviöljyä, lisättyä sokeria ja lisäaineita (mm. pektiini). Ensimmäisen ikävuoden jälkeen tulee noudattaa valtion virallisia ravitsemussuosituksia (THL, VRN), joissa syödään samaa ruokaa kuin aikuisetkin eli runsaasti prosessoitua maitoa, prosessoitua viljaa, prosessoituja kasviöljyjä (margariinit, kasvirasvakermat jne...), lisättyä sokeria ja lisäaineita. Tätä samaa virallista noudattaa laitosruokailu eli koulut, päiväkodit, työpaikkaruokailut sekä vanhustenhoitolaitokset. Näiden ruokien tiedetään pitävän yllä tulehdustilaa kehossa ja heikentävän immuniteettia.

      Ja tämän kun yhdistää krooniseen D-vitamiinin puutteeseen (10µg/vrk EI riitä), niin ei ole ihme, jos kansanterveys laskee vuosikymmenestä toiseen kuin lehmän häntä. Riittävällä D-vitamiinilla on tärkeä osuus sadoissa ihmisen kehon toiminnoissa, hyvin toimiva immuniteetti on yksi niistä. D-vitamiini on erittäin halpa ja hyvä keino edistää terveyttään. Monien suomalaisten tiedetään kärsivän kroonisesta D-vitamiinin puutteesta ympäri vuoden.

      Myös lapsille pitäisi antaa mahdollisimman luonnollista ja käsittelemätöntä ravintoa, koska varsinkin lapsen kehittymätön suolisto ei kestä liian prosessoitua ravintoa ja tästä on seurauksena mm. autoimmuunisairauksia.

      Uuden tieteenalan epigenetiikan mukaan ihminen voi vaikuttaa elintavoillaan geenien toimintaan.




      Suomalainen elää leivällä, pastalla, puurolla, makaronilla, perunalla, sokereilla, prosessoiduilla kasviöljyillä (margariini, kasvirasvakerma jne...) ja rasvattomilla sokeroiduilla maitotaloustuotteilla. Ja mikä on lopputulos?

      Joka kymmenes kolmivuotias suomalaislapsi on ylipainoinen. Viisivuotiaista ylipainoisia on jo joka kuudes, kouluikäisistä jo joka neljäs. Aikuisista joka toinen on ylipainoinen.

      Lisäksi aliravitsemus ja väärä ravinto aiheuttaa sairauksia:

      lihavuusepidemia
      diabetesepidemia
      osteoporoosin jatkuva kasvu
      autoimmuunisairauksien jatkuva kasvu
      vatsa- ja suolisto-ongelmien jatkuva kasvu
      psyykkisten ongelmien jatkuva kasvu
      suolistosairauksien jatkuva kasvu
      astman ja allergioiden jatkuva lisääntyminen
      neurologisten sairauksien jatkuva kasvu
      syöpäsairauksien jatkuva kasvu (joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään)
      jne...


      http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

      Terveys on liiketoimintana hyvin tuottoisaa, katteet korkealla. Käytännössä tarkoittaa virallisten asiantuntijoiden, lääkäreiden ja lääkeyhtiöiden tekevän saumatonta yhteistyötä kaikkien saadessa mojovat voitot, julkiset lääkärikeskukset on tietoisesti rampautettu ja lihavat lompakot ohjattu yksityisille. Asia tulee muuttumaan kunhan auktoriteettiuskovainen suomen pullakansa tajuaa tulleensa vedätetyksi oikein kunnolla ja ymmärtävät kokonaisuuden liiketoiminnassa, eivätkä enää sokeana kulje narun päässä infernaalisia laskuja maksamassa, lääkärin "määräys" ei enää toimi taikasanana.

      Esim. masennus-, kolesteroli- ja diabeteslääkkeiden myynti on miljardiluokan bisnestä. Pelottelutyylillä saadaan tietämättömät ihmiset ostamaan niitä ja pilaamaan jäljellä olevan terveytensä lääkkeiden haittavaikutuksilla. Sairasta, härskiä, suorastaan rikollista toimintaa.

      • tshp

        Mitähän aloittajalle kuuluu? :) Jotenkin päädyin taas tälle palstalle ja lupasin kertoa miten tähyn kans käy niin täällä nyt ooon:P useempi kuukaus onkin jo vierähtänyt ja viime viikolla oli kolonoskopia. Ihan hirveä kokemus ja onneks humautettiin kesken kaiken, olikin varmaan yks hankalimmista potilaista ikinä...mutta vasta tammikuussa kuulen näytepaloista vastaukset. Sen sain kuitenkin tietää että tulehdukselliset suolistosairaudet ja kasvaimet on poissuljettu. Oireet kyllä jatkuu ja onneks nyt tutkitaan kunnolla..


    • Avanne-Aapo

      Enpä tiedä lukeeko tätä enää itse ketjun aloittaja koskaan mutta vastaanpa siitä huolimatta.
      Minulla pysyvä ohutsuoliavanne, ollut tosin vasta noin vuoden. Kokemukset kuitenkin kaikin puolin positiiviset. Naisten kanssa kanssakäymisessä ei ole ollut mitään ongelmia, seurustellutkin olen hetken avanteen saamisen jälkeen ja vaikka se suhde päättyikin, ei avanteella ollut osaa eilä arpaa siihen. Itse olen naisille kertonut avanteestani aina siinö vaiheessa kun suhde on alkanut kääntymään läheisemmäksi ja intiimimmäksi. Asian olen kertonut yksinkertaisesti aina niinkuin se on eli avanne antoi minulle käytännössä toisen mahdollisuuden, teki minusta terveen ja antoi elämäni sekä vessanpöntöllä istuessa kadotetun elämänlaatuni takaisin. Jokainen neiti on asian ymmärtänyt eikä asiasta ole sen jälkeen sen enempää keskusteltu. Ja ennenkuin tälle palstalle ominaiseen tapaan joku louskuleuka pääsee irvailemaan väliin että miksi naiset eivät sitten ole pysyneet rinnallani, niin vastaus löytyy reissaamaan pakottavasta työstäni - johon muuten siihenkin pystyin palaamaan täysipainoisesti avanteen ansiosta.
      Ja mitä ystäviin tulee, niin olen ottanut nyrkkisäännön että kerron avanteesta kaikille joiden kanssa saunon, muiden ei tarvitse siitä tietää. Ja jokainen ystävänikin on asian ottanut ihan kuin ei mitään, sillä tottakai hekin ovat nähneet sen kuinka elämäni lähti leikkauksen jälkeen huimaan nousukiitoon joka saralla.
      Eli ketjun aloittajalle ja kaikille muillekin samaa pähkäileville sellaiset terveiset että eläkää täysin rinnoin ja nauttikaa siitä että pystytte taas elämään, sillä uskoisin että ennen avanneleikkausta olitte minun tapaani varmasti todella pahasti kipeitä. Ei elämä lopu avanteeseen, mulla se alkoi siitä...ja sen ymmärtää kyllä jokainen nainen ja mieskin ellei sitten aivojen tilalle ole porattu jotain hernettä kolisemaan.

      Ja ai niin ikää minulla 34 v ja mies olen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe