Suolistosyövän tummia pilviä

Bailander

Paljon on tietoa suolistosyövästä - onkologit kertovat kun hoksaa kysyä;
on blogeja, keskustelupalstoja, Googlea jne

yksi ajatus vain on, että on tämä syöpä vain lohduton, ajoittain saattaa näyttää paremmalta ja sitten taas löytyy etäpesäke..

yksittäinen pesäke keuhkossa - sen voi joko leikata pois tai antaa olla - uskomusta on ollut että jos antaa olla kasvain ei ikään kuin " villiinny" ja lähetä uusia syöpäsoluja muualle mutta

toinen uskomus sanoo että aina kannattaa leikata etäpesäke pois jos suinkin mahdollista

toisaalta syöpäleikkaus on aina iso ja vakava asia
keinot ovat nykyään monet, on riittävää tietoa ja taitoa, ei tarvitse pelätä että jää ikiuneen leikkauspöydälle

leikkauksesta toípuminen - riippuu ihmisen iästä - yleiskunnosta jne
jos ennen jo on käynyt läpi pari suolistosyöpäleikkausta kunta ei aina ole niin hyvä

puhutaan vertaistuesta
kaikki vain eivät halua jakaa tätä asiaa - kenenkään kanssa
on ihan yksityinen suru ja pelko
eikä se siitä miksikään muutu että koko suku suree

suurin pelko on että syöpä leviää totaalisesti
on avannepussia ja huonoa yleisoloa
sitten tulee kysymys;
mitä mieltä on jatkaa rankkoja hoitoja, lääkkeitä

ei kukaan osaa sanoa mitä olisi parasta tehdä
itselle tulee pakostakin ajatus etteivät läheiset oikeasti välitä -
menevät menojaan lapset sukulaiset sisarukset

toisaalta - kun ei ole ennen ollut lämpimiä, toimivia välejä niin miten
syöpä asian voisi muuttaa

en halua teatteria elämääni tässä vaiheessa -
kaikki surkuttelut - vahingonilot - saavat pitää ne itse

28

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mombos

      Tämä kirjotus on niin totta. Mulla on meneillään syövän levinneisyystutkimukset ja en ole asiasta kertonut kenellekään. En jaksa toistuvia uteluita, kauhisteluita ja ylipäätään jatkuvaa kyselyä. Syöpä on mun ja päätös sen hoitamisesta/hoitamatta jättämisestä tai kertomisesta muille myös mun. Ylipäätään tässä tilanteessa ilman sen kummempia masennuksia tai toivottomuutta - miettiny, mikä saa ihmisen kamppailemaan viimeiseen asti? Eikö olisi järkevää hoitojen tehottomuuden jälkeen antaa periksi ja nauttia siitä viimeisestä ajasta mahdollisimman hyvin?

    • m-ailander

      Niinpä....mutta voimia kuitenkin Sinulle.

    • Pussinkuljettaja

      Samoja asioita pohdiskelen. En pelkää kuolemaa, mutta pelkään kovia kipuja. Niitä olen joutunut kokemaan liiankin kanssa sen lisäksi, etten yhdestäkään operaatiosta ole selviytynyt ilman komplikaatioita: Ensimmäisestä syöpäleikkauksesta syvä leikkausalueen mätäpaise, joka dreneerattiin leikkaussalissa. Paiseesta johtunut suolitukos suolen liimauduttua pitkältä matkalta lantion pohjaan, jonka korjausoperaatiossa uskomaton juttu, kun leikkaussalihenkilökunta ei tunnistanut avanteen suolen päätä ja laittoivat sideharsotaitoksen sen päälle. Kun minua sitten joutuivat kallistelemaan leikkauspöydällä valuivat "kurat" avanteesta leikkaushaavaan. Siitä sitten seuraava tulehdus, vaikka kuinka olivat yrittäneet huuhdella.

      Viimeisimmässä n.2kk sitten suoritetussa leikkauksessa poistettiin tuumorimaisia muutoksia lantion alueelta sekä noiden muutosten vuoksi myös kohtu, jonka poistossa tuli virtsarakkoon reikä. Vaginan pohja tulehtui ja pissaa lirahtelee emättimen kautta. Minut on kolmesti leikattu ja niistä toipuminen on ollut hankalaa. Valtavat määrät olen antibiootteja joutunut käyttämään, sekä iv:sti että suun kautta. Lopuksi vielä suukin meni rikki ja peittyi hiivaan ikeniä myöten.

      Kävin juuri Pet/TT-kuvauksessa ja lopullisia levinneisyyden tuloksia odottelen.
      En koe tai halua tuntea itseäni marttyyriksi. En halua tulla säälityksi, enkä kenenkään taivastelevan elämäntilannettani. Siksi en myöskään ole kertonut asiasta, kuin omalle perheelleni.

      Suurin suruni tässä on, että minulla on vielä kaksi lasta kotona, joiden silmistä kuvastuva pelko sattuu sydämeen saakka. Siksi yritän kaikin keinoin näyttää urhealta, vaikka välillä jaksamisen äärirajoilla mennään.

      Tämä tauti on kamala sairaus, jota ei kenenkään kohdalle soisi.
      Ruoka on yksi ihmisen nautinnoista ja kun syöpä on tuhonnut ruoansulatuselimistön, on syöminen täyttä helvettiä. Jokaista syömiskertaa seuraa kovat kivut, kun syövän runtelema ja leikkauksissa pätkitty suolisto yrittää tehtäväänsä suorittaa.
      Syömisestä on tullut välttämätön paha.

      Sairastumisestani on nyt neljä vuotta, mutta se tuntuu ikuisuudelta. Niin raskas matka tämä on ollut, että välillä mielessä käy ajatus milloin minulla on lupa olla jaksamatta olematta tilivelvollinen kenellekään.

      Olen lukenut tähän tautiin sairastuneiden kertomuksia. On tarinoita tyyliin "syöpä pelasti minut", tai että "syöpä opetti elämänarvoja", "taistelin syövästäni voittoon" yms.

      Omalta kohdaltani minun täytyy kyllä rehellisesti sanoa, ettei tämä syöpä ole jalostanut minua mitenkään paremmaksi ihmiseksi, eikä se ole pelastanut minua miltään. Päinvastoin, se on tuhonnut elämäni kaikilla osa-alueilla. Ainoa mitä olen oppinut, on laaja tietous peräsuolisyövästä. On ollut aikaa opiskella.

      Minä olen sairastumisestani katkera, vihainenkin. En tunne muuttuneeni nöyremmäksi tämän sairauden edessä, eikä tämä ole minulle ollut mikään "taistelu", jonka tahdonvoimalla ponnistelemalla veisin voittoon.

      Mielestäni jokaisella syöpäsairaalla on oikeus itse päättää, missä kohtaa sairauttaan ei enää jaksa. Pitää olla oikeus päättää tehottomien ja vain lisää kärsimystä tuottavien hoitojensa lopettamisesta ilman, että kukaan vaatii "taistelemaan".

      Hoitojen lopettamispäätös ei ole luovuttamista. Se on tosiasioiden tunnustamista, jota pitää kunnioittaa.

    • Respect.

      Loistava kirjoitus, Voimia.

      • anno 1946...........

        En pelkää kuolemaa - pelkään - elämää -
        vähän tuntuu ettei asioista vieläkään puhuta tarpeeksi -
        liian monet ovat menehtyneet suolistosyöpään - on vaikea syöpä kyllä -

        jos sen on saanut 2 kertaa -
        kuinka suuri on mahdollisuus että se tulee kolmannen kerran?

        jos / kun / tulee siitä on leikki kaukana
        sytoja ei voi enää saada ja muu on / enempi tai vähempi / turhaa


    • Harmittaa !

      Elämä on epäreilua ! Tiedän ikäiseni ihmisen joka toden totta on Elänyt, mennä viuhtonut sinne sun tänne, vaihtanut miestä kuin muut vaatteita. Juhlinut aamunkoittoon. Aina hän on yhtä positiivinen - ja sitten mietin että miksi juuri minä joka olen sentään elänyt laitatavalla, saan uusiutuvan suolistosyövän? Se ei voi olla reilua. Vielä tuntuu että ihmiset hyvin herkästi hieman hihittelevät kun kuulevat että on s.syöpä - ai onko se siellä??? Joo on se siellä, suolta on pätkitty, hoitoja saatu ja kun kaiken piti olla kunnossa niin löytyi keuhkosta etäpesäke! Ihan reilua, eikö vaan..

    • kitkerä olet........

      Katkeruutesi ei ainakaan paranna....

    • kitkis

      Ainakaan tuo katkeruutesi ei paranna syöpääsi....
      Mikset ole itse positiivinen kuten kerrot tuttavasi olevan???

      Ehkä juuri positiivisuus on hänet pitänyt pystyssä..

    • mombosta

      Miksi ihmeessä syöpää sairastava ei saisi olla katkera? Jokainen varmasti miettii, miksi juuri minä tai mitä olen tehnyt sen ansaitakseni? Sehän kuuluu oman terveyden suruprosessiin väistämättä. Kummallista on myös se, että varsinkin syövän kohdalla pitäisi olla niin hiivatin positiivinen. Huomattavasti positiivisempi kuin kanssa ihmiset. Jokaisella on oikeus negatiivisiin tai positiivisiin tunteisiin, mutta älkää nyt ihmeessä morkatko ihmistä, joka tunnustaa olevansa katkera.

    • elämä on !

      Ok - kerro vielä että miksi tämä yksi tyyppi jolle ilmeisesti uusiutunut suolistosyöpä on niin pirun katkera tuttavalleen joka elää, bailaa, vaihtaa miehiä usein jne?
      Onko se suolistosyöpää sairastavalta jotenkin pois?
      Eivätkö muut saa elää miten tahtovat?
      Saattaisi olla että kirjoittajan elämä muuttuisi, kunhan ensin jättäisi nuo katkeruudet pönttöön.
      Jos hänellä kenties on avanne, rajua lääkitystä jne niin voi voi mutta ei silti tarvitse suunnata energiansa siihen että on pohjattoman kateellinen JA katkera..

      • Myös mielen tuskaa..

        Mistä moinen katkeruus itselläsi syöpäsairaita kohtaan? Kirjoituksistasi päätellen et ole elämässäsi tosi kovan paikan eteen joutunutkaan. Muuten et kyllä kehoittaisi kirjoittajaa katkeruutta "pönttöön" jättämään. Ja "voi voi", on tosiaan olemassa syöpäsairaita ihmisiä, jotka tautinsa takia kantavat suoliavannepussia tai heillä on virtsa-avanne. Osalla jopa ne molemmat.

        Juuri tuolla tavalla kirjoittaa ihminen, joka ei vakavasta sairastamisesta tiedä yhtään mitään. Se on helppoa heitellä sivusta kommentteja ja vaatia olemaan positiivinen, kun ei ole mitään käsitystä siitä, miten vaikean prosessin myös henkisellä puolella vaikeaan syöpään sairastuneet joutuvat läpikäymään. Se on valtava tunnemyrsky ja tunteiden vuoristorata alkujärkytyksestä pelkoon ja toivottomuuteen, kunnes mieli lopulta taipuu pakon edessä hyväksymään tapahtuneen, kun ei mitään sille voi.

        Jos joskus elämässäsi kohdallesi sattuu vakavaa "osumaa" enemmänkin, kuin kynnenlohkeama, tule sitten uudelleen tälle palstalle kirjoittelemaan, jos on asiaa.


    • elämä on ! .

      Keuhkosyöpä leikattu 2012. Eli olen kyllä muutakin potenut kuin katkenneita kynsiä.

      • Myös mielen tuskaa..

        Sitä suuremmalla syyllä voisit miettiä mitä kirjoitat.

        Olet onnellisessa asemassa, jos selvisit syövästäsi leikkauksella ja onkologisilla hoidoilla, etkä saanut loppuelämäksi jokapäiväistä elämää hankaloittavia ja rajoittavia vaurioita elimiin, puhumattakaan kivuista.

        Kirjoituksistasi päätellen näytät myös selvinneen henkisesti sairaudestasi hyvin, mutta silti voisit tuntea empatiaa muita sairastuneita kohtaan, joille ei niin onnellisesti ole käynyt..


    • mombosta

      Eiköhän täällä palstalla voi jokainen tuntemuksiaan kertoa, oli ne sitten vihaa, katkeruutta tms. Miksi alkaa arvostelemaan sen takia ketään? Joku voi olla katkera vaikka naapurin kissalle, joka ilman huolen häivää paistattelee auringossa ilman huolen häivää. Niin ja suomalainen on katkera toiselle ilman syöpääkin, naapurilla on hienompi auto, parempi työpaikka jne. - ja olen varma, että "elämä on"-nimimerkkikin on katkera jostain elämänsä asiasta. En kuitenkaan tulisi tälle palstalle toisia arvostelemaan, vaan "elä ja anna toistenkin elää" omien rehellisten tunteidensa kautta - oli sitten kynsi katkennut tai ei.

      • sama ``

        Ei kukaan tule syöpis palstalle kirjoittamaan - jos ei ole omakohtaista kokemusta syövästä.
        Ja nimimerkki ´elämä on´ei ole katkera niin mistään - katkeruus on toinen varsinainen syöpä joka syö ihmistä.


      • Totuus ei pala......

        " olen varma, että "elämä on"- nimimerkkikin on katkera jostain elämänsä asiasta " -

        todellako tunnet nimimerkkiä " elämä on " ?

        Ei sinulla ole mitään valtuuksia puhua tuiki tuntemattoman puolesta - olet sitten syöpäpotilas tai ei.


      • Myös mielen tuskaa..
        Totuus ei pala...... kirjoitti:

        " olen varma, että "elämä on"- nimimerkkikin on katkera jostain elämänsä asiasta " -

        todellako tunnet nimimerkkiä " elämä on " ?

        Ei sinulla ole mitään valtuuksia puhua tuiki tuntemattoman puolesta - olet sitten syöpäpotilas tai ei.

        Pointti on se, jos et huomannut, että tunnetaan empatiaa sairastuneita kohtaan ja annetaan kunkin kohdallaan ilmaista tunteita sairastumisestaan juuri niin kuin kokee, oli se sitten katkeruutta, vihaa, surua tai mitä tahansa se onkaan. Eikä loukata kenenkään tunteita väheksymällä.
        Monelle sairastuneelle tai sairastuneen läheiselle tämä palsta voi olla ainoa vertaistuen paikka.

        Fiksua on myös samassa ketjussa omat kirjoituksensa kirjoittaa aina samalla nimimerkillä. Silloin antaa rehellisen kuvan itsestään.
        Kirjoitustyylistä kyllä tunnistaa, vaikka nimimerkkiä muutteleekin...


      • Warum???????????????
        Myös mielen tuskaa.. kirjoitti:

        Pointti on se, jos et huomannut, että tunnetaan empatiaa sairastuneita kohtaan ja annetaan kunkin kohdallaan ilmaista tunteita sairastumisestaan juuri niin kuin kokee, oli se sitten katkeruutta, vihaa, surua tai mitä tahansa se onkaan. Eikä loukata kenenkään tunteita väheksymällä.
        Monelle sairastuneelle tai sairastuneen läheiselle tämä palsta voi olla ainoa vertaistuen paikka.

        Fiksua on myös samassa ketjussa omat kirjoituksensa kirjoittaa aina samalla nimimerkillä. Silloin antaa rehellisen kuvan itsestään.
        Kirjoitustyylistä kyllä tunnistaa, vaikka nimimerkkiä muutteleekin...

        Ihan samaa mitä nimimerkkiä tällaisella palstalla kuulle käyttää ! Saahan joku leikkiä salapoliisia että onkohan tuo ja tuo ei hyvää päivää sentään.
        Mun pointti taas oli se, että miksi syöpäsairas on niin helvatan kateellinen jollekin....


      • Myös mielen tuskaa..
        Warum??????????????? kirjoitti:

        Ihan samaa mitä nimimerkkiä tällaisella palstalla kuulle käyttää ! Saahan joku leikkiä salapoliisia että onkohan tuo ja tuo ei hyvää päivää sentään.
        Mun pointti taas oli se, että miksi syöpäsairas on niin helvatan kateellinen jollekin....

        No sun kirjoituksissa todellakin aivan sama mitä nimimerkkiä käytät, tunnistaa saman kirjoittajan tekstiksi. Ja pointtisi on kyllä selväksi tullut. Ei kai täällä ole tarkoituskaan salapoliisia leikkiä. Ihan toiseen tarkoitukseen tämä palsta on olemassa. Annat vaan sellaisen vaikutelman, kuin haluaisit meidän lukijoiden saavan käsityksen teitä olevan useampi samaa raivoa huutomerkkien kera jauhamassa...heh.

        Et näköjään vieläkään ymmärrä, mitä sulle on yritetty empaattisuudesta ja ihmiskäsityksestä kertoa, joten ihan keskenäs saat tästä aiheesta jatkaa, jos haluat.
        En viitti edes lukea kommenttejas enää, mukavaa syksyä kuitenkin:)


    • ping pong !!!!!!!!!!

      Se koira älähtää johon..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

    • mombosta

      Sama tuli tuossa mieleen jo aiemmin, että turha on hakata päätä tiiliseinään. Jos ihminen ei tajua - niin ei tajua ja tarkotan tällä tätä katkeruuden ihmettelijää. Hyvää syksyä kaikille muille ymmärtäjille :) Eiköhän unohdeta koko "elämä on" ja jatketa juttua muussa ketjussa.

      • bumbusta

        Moi, moi mombosta !!!


    • ********************

      Syöpäkivut ovat todellisia, raastavaa kipua.
      Joskus jalkapohjat riekaileina.
      Ruokahalua - ei ole.
      Väsymystä - on...

    • Lääkebisnes tappaa

      Kannabisöljy on tehokkain lääke syöpiin. Luomukannabiksen kukinnosta sitä saa ja ammattilaiset osaavat siitä sen erottaa, mutta kukinto muutenkin nautittuna, kuin öljynä, on tehokas lääke syöpiinkin.

      Vaatikaa Suomen valtiolta kannabiksen kotikasvatuksen- ja käytön laillistamista. Sillä ehkäistäisiin syöpiä ja muita sairauksia, mikä toisi suuria säästöjä inhimillisesti ja taloudellisesti.

      Sinä jolla yksinäinen syöpä, jos on taloudellisesta mahdollista, matkusta Hollantiin hoidattamaan itseäsi. Siellä on maailman paras terveydenhoito, koska siellä hoidetaan ihmisiä, juuri kannabiksella, josta siellä on paljon tietoa, hyviä viljelmiä ja osaavia ihmisiä hoitamaan sairauksia. Toki se maksaa, joten on vain rahakkaitten ulottuvilla.

      Kysymys kuuluukin, miksi Suomessa potilaan- ja ihmisoikeudet eivät toteudu ? Se lääkebisneksen ylihinnoiteltu Bedrocan, jota vain harvat ja ne joilla on rahaa, voimia ja energiaa saavat, ei ole vastaus kannabisasiaan terveydenhoidossa. On potilaan- ja ihmisoikeus, saada itse kasvattaa oma lääkkeensä kukkaruukussa, ja/tai ostaa se ammattiviljelijältä, kaupasta, kahvilasta K-18.

      Kannabiksen laittomuus on laitonta.

    • ikävää on

      Suolistosyövän hoitoon on tullut paljon parannuksia, viiden vuoden elossa olo aika on lisääntynyt jkv. Mutta yhä suolistosyöpä tappaa. Ikävää, mutta totta. Mistä se sitten johtuu että yhä lisääntyy s.syöpä?
      Holtiton elämäntapa, tupakka, viini paljon punaista lihaa.
      Syitä on monia. Ja liian moni keikahtaa nurin s.syövän takia.

      • Axxion

        Mielestäni kenenkään ei tulisi arvioida toisen tuntemuksia! Jokainen tuntee asiat niin kuin tuntee eikä se tarkoita, että juuri sinun tuntemuksesi ovat niitä ainoita oikeita. Niin paljon kuin on ihmisiä, on myös erilaisia tuntemuksia.
        Haluaisin kysyä teiltä s.syöpään sairastuneilta hieman oireista. Tai lähinnä voisin kertoa omista, onkohan minulla aihetta oikeasti pelätä. Olen 40 - vuotias nainen. Mahani on oireilu jo pitkään. Huomasin varmaan n.vuosi sitten ulosteessani verta. En halunnut ajatella asiaa ja se jäi. Nyt, kun taas ajattelin, päätin ulostaa purkkiin, jotta oikeasti tiedän onko ulosteessani verta. Olihan sitä ja on edelleen. Uloste on kauttaaltaan veressä, paksuja läjiä ja juosteita, jotka ovat ulostemassan välissä ja päällä. Hakeuduin lääkäriin ja sain lähetteen tähystyksiin, kumpaankin. Ensin tähystettiin mahalaukku. Yökkäsin koko toimituksen ajan niin voimakkaasti, että palleani revähti, jonka seurauksena en voinut hengittää enkä liikkua ollenkaan. Minut siirrettiin "toipumaan" toiseen huoneeseen. Sillä välin lääkäri otti toisen potilaan. Potilas huusi ja aneli lääkäriä lopettamaan, turhaan. Sen huudon kuultuani ja mahalaukun tähystyksen kokeneena päätin vaihtaa vaatteeni ja häipyä sen lääkärin käsittelystä. Lähdin kotiin ja lupasin tilata uuden ajan. En ole vielä uskaltanu... tähystyksestä on nyt kk aikaa. Millaisia oireita teillä on ollut? Olen muuten yötyöntekijä, olen tehnyt jo 10 vuotta putkeen. Minulla on yleensä 6 yötä peräkkäin.


    • ---------/--------

      Up

    • Pussinkuljettaja

      Hei Bailander ja mombos, mitä teille kuuluu tällä hetkellä?
      Olisi kiva kuulla kuulumisianne, jos jaksatte tänne palstalle kirjoitella :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe