Pakastakaa omenia

omenoita omenoita

Nyt on taas runsas omenesato, monet antaa niitä pois ilmaiseksi kunhan käy keräämässä. Omenoita voi pakastaa, kuorii vaan ja viipaloi, käyvät leipomiseen jälkiruokiin hyvin,

30

328

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halvat huvit

      Niitä voi myös kuivata, ihan normaalissa huoneilmassa langan varassa ohuina siivuina. Kun ovat kuivuneet niin laitetaan tiiviiseen purkkiin.

      Pakastaminen vie turhaa energiaa eikä kaikilla ole pakastinta. Jopa kuivurin hankkiminen ja sen käyttäminen säilöntään on edullisempaa kuin pakastimen käyttö.

    • akka vaann

      omenoita voi myös kuivat. senkus siivuttaa ja pujottelee lankoihin ja ripustaa riippumaan, katonrajaan seinästä seinään tai vaikka verhojen tilalta ikkunaan. Parin viikon kuluttua ovat kuivia ja viipaleet voi pussittaa. Säilyy ilman jääkaappia ja ovat kivoja napoisteltavia, vaikka perunalastujen tilalta

    • halvat huvit

      kato, meitä on kaksi kuivaajaa ;=)

    • 9+8

      Kiitos neuvoista! Omenoita on nyt paljon, ja niitä saa.

    • 2090

      moon keittännä hilloksi jo 50litraa.

    • helganeiti

      Saisinko minäkin? Voisiko joku neuvoa mistä niitä omppuja saa. Mielelläni keittäisin, paistaisin, kuivaisin ja pakastaisin. Nyt joudun ostamaan kaupasta ulkomaista omenaa kun kotimainen on liian kallista.

      • 2090

        saisit toki jos kotkassa päin asut...valkeakuulaat mätänee kun ei enempää pakkasee hillova mahu ja syödä ei määräänsä enempää kukaan voi....osa jo silppurilla kompostiin.


    • arvottomat

      Siskon anoppi *1914 kertoi, kun oli lapsena nälkä.
      Katsoivat korkean aidan takana, kuinka omenia kipatiin maahan aumoihin, joihin ne haudatiin. Isot miehet kepit käsissä, vahtivat etteivät lapset varasta.
      Siinä kuuli vieressä olijan vatsan murinan, lapset totesivat: "No ei ole matolapsilla nälkä."

      Ei eroa nykyajasta missään kohtaa, jos nyt yhtään seuraatte uutisia.
      Laki suojaa ja tuvaa vain omaisuutta, jopa jokamiehenoikeudessa. :)

      Ihminen tai ihmishenki on vähemmän arvoinen kuin omaisuus.
      .

      • arvoton

        " Ei eroa nykyajasta missään kohtaa, jos nyt yhtään seuraatte uutisia.
        Laki suojaa ja tuRvaa vain omaisuutta, jopa jokamiehenoikeudessa. :)

        Ihminen tai ihmishenki on vähemmän arvoinen kuin omaisuus."

        näppämistö tukossa joidenkin kirjaiten kohdalla.....


      • oma ajatus

        Ikävä kuulla. Itse antaisin omasta puutarhasta poimia satoa, jos jollakin tarvetta olisi. Noin sydämetön en olisi koskaan, että mieluummin maahan tai kompostiin kuin tarvitsevalle.


    • niskasta kiinni

      Miten tästäkin joku onnistui saamaan itkuvirren?

      Omenat kasvaa Suomessa puissa. Omenapuut kasvavat yleensä puutarhoissa. Jotkut ystävälliset ja viitseliäät ihmiset kärräävät kottikärryllisen ylimääräisiä omenoitaan tien varteen ja kirjoittavat lapun, että olkaa hyvä ja ottakaa.

      Tarvitsevan täytyy mennä kävelylle naapurustoon. Sadasta omakotitalosta löytyy varmasti ainakin yksi, josta saa ilmaisia omenoita.

      Mutta ai niin, silloin sen tarvitsijankin pitäisi olla viitseliäs...... Ei ne omakotitalon omenat itsellään sinne sun yksiöön kävele!

      Ja vielä siitäkin, että Suomi on muuttunut aivan toisenlaiseksi yhteiskunnaksi 100 vuodessa. Meillä on toimeentulotuki, joka takaa jokaiselle yksin asuvallekin aikuisella vähintään sen 8 euroa ruokarahaa päivässä. Kyllä siitä laiskempi ihminen jo voi vaikka ostaa ne kotimaiset omenat kaupasta, jos ei viitsi ilmaisia hakea.

    • justjoo ai jaa

      Tunutu inhottavalta lukea, kun itselläni on mummo, jolla aikoinaan oli puut täynnä omenaa ja maailman parhaimpia omenoita olivatkin: lapseuudessatani en melken mitään muuta niin mukavaa muista, kuin sen että ottaa mummoni puusta puusta omena ja syödä. He osasi hoita pihan ja marjapensaat ja omenapuut. Nyt vaan valitettavasti en voi kerätä mummoni omenoita, koska asun satojen kilometrien päässä ja lisäksi olen köyhä, eli minun asuntooni ei mitään pakastinta edes mahdu. Koen loukkaavana, jos jou kirjoittelee köyhyysaiheenen palstalle kuin suurtauslouden emäntä. Kai tiedätte, että köyhien asunnnot on pineiäå ja köyhät asuu kaupungeissa? Jos ette tiedä, lukekaa tilastoja, sielä se fakta löytyy. Ainakaan minköään sellaisen ämmän köyhyysvinkkejä en halua lukea, joka saa synnyttämisestään lapsistaan jo kuukausittain 1000 euroa valtiolta käteen lapsilisiä - se nimittäin on usein ollut suurempi summa, kuin mitä minä ikinä esimerkiksi parin vuoden aikana olen yhteensä valtion tukia saanut.

      Omenoista toki saa vaikka mitä hyvää ruokaa. Olen hyvä kotitaloudessa, eli siklki ei ole ongelmaa. Raivostuttaa, kun ei van voi tehdä lapsiperhiden hinnoilla ruokaa, eikä oma mummon asu vieressä, että voisi omenooita käyttää.

      • Hienoa luomuruokaa

        Hei kannattaa sitten kuivata jos ei voi pakastaa. Mutta meille ainakin kuuluu kaupungin asunnossa jääkaappi-pakastin. Puhu sossussa ettei sulla ole pakastinta, kyllä sen saa siihen samaan tilaan jääkaapin kanssa. Jos ajattelisit että voisit muidenkin omenoita syödä kuin oman mummon omenoita :-)


    • omenoita omenoita

      Ihmeellistä että tänäpäivänä kun tieto kulkee monelle härvelillä, haluajat ja antajat ei kohtaa, joku viisas kai keksii keinon tähän ongelmaan. Kannattais ainakin pitää ääntä jos on antaa omppuja ja sama toisinpäin.

    • onppu O

      Jos minulla olisi oma piha, niin laittaisin Facebookiin ryhmän, että annetaan omenoita. Valitettavasti vain sitä omaa pihaa ei ole. Tosin olen huomannut omakotitaloalueilla kävellessäni, että monella on esim. ämpärissä postilaatikon vieressä omenakasa, josta voi ottaa omenoita. Myös kadulle pudonneet omenat saa poimia.

      Omenoista saa myös hyvää kastiketta kalan kanssa. Itse olen kuutioinut omppua ja hauduttanut sen currykastikkeessa pehmeäksi. Omenista saa myös hyvää omenasosetta, jota voi käyttää esim. kääretortun täytteesi. Samoin omenasose sopii sellaisenaan esim. paahtoleivän päälle eikä tarvitse laittaa margariinia eikä mitään.

      • omenoita omenoita

        Hyvä idea, kunhan joku toteuttaisi myös tuon.


    • valheomena
    • Hienoa luomuruokaa

      Ei tarvitse kuoriakaan. Leikkaa siemenkodat pois ja viipaloi tai kuutioi. Voi pakastaa paloina, soseena, raasteena, voi pakastaa ihan raakana tai kiehauttaa ensin vähän.

      • fasebookki

        Onhan fasebookissa omenapörssi . Löytyy varmaan paikkakunnittain. Enemmän siellä on niitä jotka haluisivat ottaa omenia. Mutta eihän se ole ongelma, kun laittaa vaan oman ilmoituksen sinne niin varmasti saa tarjoojia .


      • kuivaus
        fasebookki kirjoitti:

        Onhan fasebookissa omenapörssi . Löytyy varmaan paikkakunnittain. Enemmän siellä on niitä jotka haluisivat ottaa omenia. Mutta eihän se ole ongelma, kun laittaa vaan oman ilmoituksen sinne niin varmasti saa tarjoojia .

        Omenien kuivaus onnistuu parhaiten kasviskuivurilla . Sienenkota poralla pois ja viiden sentin paloja. Martta kerhon mukaan.


    • silmät päässä

      Kävelin kaupunkialueella eilen 20min. Oli minulle outo paikka, mutta kun olin menossa erääseen tapahtumaan ja minulle jäi luppoaikaa, kävelin vähän ympäristön polkuja. Ihan keskustassa en ollut. Tämän 20 minuutin aikana törmäsin kahteen eri paikassa kasvavaan omenapuuhun, joissa oli paljon omenoita, oikein hyviltä maistuvia. Ilmeisesti tuolla alueella on ennen ollut omakotitaloja, jotka oli jo hajotettu.

      En väitä, että jokainen kaupungilla toikkaroiva törmää ilmaisiin omenoihin kävelemällä 20min, mutta eilen näin kävi.

      Niin että vaaditaan vain pikkuisen oma-aloitteisuutta, ja ilmaiseksikin saa ruokaa ja jopa talven varalle säilöttävää ruokaa.

    • 1577

      autiotalojen pihapiirissä kasvaa kuin kasvaakin kaikenlaista...jos viitsii vähän hoitaa esim. marjapuskia poistamalla vanhimpia oksia niin voi vuosikausia hyödyntää satoa...ei se keltään ole pois kun ei kukaan käy kuitenkaan keräämässä niitä...muttei kannata tietoa paikoista levitellä, muuten menee sato muihin suihin.

    • kuljen silmät auki

      Näitä löytää tutustumalla kävellen lähiympäristöönsä. Kävely on ilmaista hyötyliikuntaa, joka kohentaa sekä mieltä että kehon kuntoa. Nytkin huomasin vakituisen kävelyreittini varrella paikan, jonne joku oli heittänyt aivan hyvän ja kauniin kukkapurkin. Otin sen tietenkin talteen.No kukkapurkkia ei voi syödä, mutta siihen voi laittaa syötävää kasvamaan ;=)

    • ilmaiset omput!

      Tämän palstan aiheena näyttää kylläkin olevan " "Keskustele elämästä köyhyysrajan alapuolella". Siihen sisältyy kyllä minun mielestäni myös ilmaisen ruuan käyttö.

    • 1577

      minä ainakin pakastan...ensin toki keitän hilloksi...pakko pakastaa se hillo sillä käytän niin vähän sokeria ettei säily pakastamatta... mutta hilloksi se tulee silti vaikkei sitä sokeria ylenmäärin laitakkaan, pektiini sen hilloaa ja sitä saa apteekista. Tiedoksi kaikille jotka pitää hillosta mutta ei halua sokeria liikoja syödä.

    • Kiitos!

      Kiitos vaan.
      Harrastusryhmän tuttava toi minulle 6 kpl pudokkaita, kehui ovat hyviä voi syödä kun leikkaa veitsellä. Unohdin ne kassiin, seuraavana päivänä olivat ruskeita ja täynä madon käytäviä, vein Bioroskikseen.

      Se on tämä hyvintoimeentukevien "ystavällisyys ja neuvot" Jumalan lahja Ja Luojan kiitos.

    • omanaa ja luumua

      Taisit unohtaa ne sinne kassiin pariksikin päiväksi. Nälkä ei ollut eikä ilmainen terveellinen ruoka kiinnostanut. Käsittelemättömät suomalaiset luomuomenat eivät säily kauaa, varsinkin jo ovat maasta noukittuja. Senhän se lahjan antaja jo sinulle kertoi, mutta sinä et ottanut neuvosta vaarin ja käyttänyt omenoitasi saman tien. Sinulle omenoilla oli merkitystä vain siinä, että sait muka nyt tilaisuuden irvata ja arvostella sibnulle lahjan antanutta ihmistä.

      Elämme todellakin yltäkylläisyydessä täällä Suomessa. Olisikohan sellainen Filipiineillä elantoaan kaatopaikalta tonkiva lapsi unohtanut ilmaiseksi saamansa hedelmät kasiin päiväkausiksi?

    • 1577

      ...jos oli valkeakuulaita, niin varmasti ruskettuukin yön aikana tänä syksynä....kun jo puussa olevat alkaa ruskettua sisältä päin... ja kun kerään pudokkaan joka näyttää aivan virheettömältä niin jo hetkenkuluttua onkin jo ruskettunut.... että ihan normaalia jostakin syystä tänäkesänä....turha syytellä antajaa, eihän voi etukäteen tuotakaan tietää.

    • mikä neuvoks

      miten omenat saa puusta jos oksat korkella, en voi tikapuita olalla kuljettaa, voi mennä apaja parempiin suihin

    • 1577

      kunnos ravistus niin kyllä tippuu tai sitten teleskooppivartinen omenanpoimija....voi kantaa kädessä pelipaikalle eikä paljon paina....helppo duunata itsekin, jottei tartte ostaa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe