Kukka kukista kaunehin?

perhosen siivin

Mikä on mielestäsi kaikkein kaunein kukkanen?
Toki aika mahdoton vastata, kun jokainen kukka on kaunis omalla tavallaan.
Itselleni eräs ihanimmistä oli näky anoppini mökin eteläpuolen pionipenkistä.
Kuinka rikas ja upea se olikaan. Painavat kukat riippuivat kohti maata täydellisinä taideteoksina, joita ei ihmiskäsi osaa koskaan valmistaa.

Toki oman mökin kissänkäpälät, päivänkakkarat ja siniset ja valkoiset kissankellotkin ovat suuria luomuksia, joilla perhosten on paikka kisailla.

17

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramoona*

      Mahdoton on valita, kaikilla kukilla on oma erityinen kauneutensa. Kerran tein tänne aloituksen valkeistä metsäkukista, koska ne herkistävät aina erityisesti . Metsätähti, oravanmarja, kielo, vakovuokko, talvikit, lehdokit, ketunleipä puolukankin kukka. Metsätähti on täydellinen, pieni ja suloinen...valitsen sen jos yksi täytyy .

      Niittykukat ovat ihastuttavia yhdessä ja erikseen, kissankello ehkä ihanin.
      Puutarhan kaunottaria en ala lainkaan asettelemaan kauneusjärjestykseen, on niin monia suosikkeja. Varhain keväisin odotan aina hangen alta pilkistävää ensi airutta, jouluruusua, ja keskikesällä silkkisenä läikehtivä, punaa uhkuva tummasydäminen idänunikko ensimmäisen kukan avatessaan on ihan tapahtuma.

      • ap.

        Valkoisista kukista tuli mieleen ihanan tuoksuinen kielo.
        Aikoinaan telttailimme ahkerasti. Vakituinen paikkamme oli vation mailla, näillä leveysasteilla erikoisessa lehtomaisemassa.
        Löysimme kieloja, ja otimme niitä muutaman kasvamaan omalle pihallemme.
        Liekö ollut suurikin rikos?

        Seuraavana keväänä kasvoivat ja hyvin voivat.
        Sitten me muutimmekin pois.


    • siretti

      Daaliat monivärisenä orvokit

      • ap.

        Kirjoitin jo yhden vastauksen, lensi pois.

        Orvokeista mukava muisto. Istutimme äidin kanssa penkkiin.
        Seuraavana kesänä kukkivat monen moisina värimuunnoksina.


    • fiiuliin'

      Valkoiset ruusut,,, ovat ihastukenani olleet jo nuoruuden ajoita

      • ap.

        Tosi kauniita ovat. Nyt vain huomaan, etten ole niitä koskaan saanut, saati ostanut.
        Juhannusruusu kukoistaa valkoisine kukkineen mökin nurkalla, jäi ikävä kyllä näkemättä kukkiminen tänä vuonna.
        Toivottavasti ollaan paikalla ensi vuonna.


    • kuikutin
    • Ramoona kun mainitsi tuon valkolehdokin niin tuli vaan mieleen tämä runontapainen, jonka joskus runonurkkaan kirjoitin.
      Muuten en osaa millään ratkaista mikä kukka olisi kaunein. Kyllä ruusu on aina ruusu (tuoksua pitää) ja orkideasta pidän. Sekä ruusuja että orkideoja on lukemattomia lajikkeita, joista on sitten vara valkata kaunein. En kyllä siihenkään pystyisi.

      Valkolehdokki

      Valkolehdokki illalla lehdossa tuoksuu,
      vaan hentoa kukkaa ei missään näy.
      Mutt´ tuoksu tuo ihana luoksensa kutsuu,
      sinne mun askel nyt verkkaan käy.

      Mä kukkasen taitan ja silmäni suljen
      sun kuvasi eteeni selvänä saan.
      Näin muistoihin nuoruuden mietteissäin kuljen,
      sen lehdokin tuoksuun ja kesäisen yön.

      • ap.

        Kaunista luettavaa!

        Minä poloinen en ole koskaan nähnyt luonnossa vaikkapa lehdokkia tai vuokkoja.
        Sen verran olen pohjoisen asukas.
        Mutta olenpa nähnyt musta-apilan, sen taitoin, ja kasviooni laitoin. Harveneva on sekin kukkanen, kuin myös kissankäpälät.
        Valkoista horsmaa yritettiin istuttaa, ei istunut.
        Harmittaa, että edes yritimme.


    • Hento pieni kellokukkainen vanamo on ihastuttava tuoksullaankin. Siirsin sitä metsästä kivimuurin rakoihin, ja miten kaunis se oli varjoisassa paikassa kukkiessaan:)
      Taisin ihastua siihen loppuelämäkseni, tosin freesiat on leikkokukista myös lempikukkiani, mutta keväällä mehevä ja tanakka tulppaani on ykkönen, esikko toinen.

      • Minä poikasena sodanjälkeen keräilin luonnonkukia metsistä ja pelloita sekä joenvarsilta. Niitä kävin myymässä äitini kanssa joskus ihan yksinkin. Helsingin Kauppatorilla.
        Oli sinivuokkoja valkovuokkoja, kullervoja, kieloja, ruiskukkia
        Yksi oli ylitse muiden, se oli Lehdokki, Ruotsinkieliset rouvat kyseli minultakin. Va kostar Natviulerna. Kyllähän ne osasivat Suomeakin, mutta ehkä arvelivat ettei maalaispoika ymmärrä,
        Olin sen verran oppinut Ruotsia torilla käydessäni, että hyvin pärjäsin.
        Nykyisin no kukat ovat melkein kaikki rauhoitettuja eikä niitä voi
        kaupata torilla.
        Kukapa sitä kauneint kukkaa osaa oikeasti sanoa, mutta tuon lehdokin tuoksu on lumoava.


      • ap.
        LateVaan kirjoitti:

        Minä poikasena sodanjälkeen keräilin luonnonkukia metsistä ja pelloita sekä joenvarsilta. Niitä kävin myymässä äitini kanssa joskus ihan yksinkin. Helsingin Kauppatorilla.
        Oli sinivuokkoja valkovuokkoja, kullervoja, kieloja, ruiskukkia
        Yksi oli ylitse muiden, se oli Lehdokki, Ruotsinkieliset rouvat kyseli minultakin. Va kostar Natviulerna. Kyllähän ne osasivat Suomeakin, mutta ehkä arvelivat ettei maalaispoika ymmärrä,
        Olin sen verran oppinut Ruotsia torilla käydessäni, että hyvin pärjäsin.
        Nykyisin no kukat ovat melkein kaikki rauhoitettuja eikä niitä voi
        kaupata torilla.
        Kukapa sitä kauneint kukkaa osaa oikeasti sanoa, mutta tuon lehdokin tuoksu on lumoava.

        Suuren kaupungin pikkutyttönä keräsimme mekin, minä ja kaverini luonnonkukkakimppuja.
        Myytiin niitä naapuruston tädeille. Radan varresta löytyi hienoja kukkasia.
        Saatiin ihan oikea raahaakin, joka kai meni heti, kun mentiin ostamaan muisteja.


      • ap.

        sini-sirkulle

        Vanamo on ihanan kaunis ja hyväntuoksuinen.
        Varmaan naapurin Carlkin siitä piti, kun omalla nimellään sen nimesi.
        Meillä on mökille mennessä rinteessä mökkitien kumminkin puolin upea vanamomeri.


    • sini-sirkku ek
    • pioni on kuningatar

      "Itselleni eräs ihanimmista oli näky anoppini mökin eteläpuolen pionipenkistä."

      -*-

      Jotain tuollaista koki miniäehdokkaanikin tänä kesänä vanhassa puutarhassani.

      Kahdessa pionipenkissä kukki yli sata vaaleanpunaista suurikukkaista pionia. Ovat yli 50 v vanhoja. Rauhassa ovat saneet olla ja sellaisesta nuo "puutarhan kuningattariksi kutsutut" näyttävät pitävän.

      Miniäehdokas valokuvasi pionin kukkia hartaasti ja kauan. Sanoi, ettei koskaan ole nähnyt vastaavanlaista pionien runsautta.

      Istutin nuorelle parille omat nimikkopionit penkin kupeeseen. Toivottavasti lähtevät kasvuun.

      Pioni on minunkin suosikkini "kaunein kukkakilpailussa".

      • pioni on kuningatar

        JK. Yritin vastata aloittajan viestiin, mutta hännille meni :)


      • ap.
        pioni on kuningatar kirjoitti:

        JK. Yritin vastata aloittajan viestiin, mutta hännille meni :)

        Pioni vaatii varmaankin saada olla kaikessa rauhassa ja rakkaudessa. Ei tykkää liikuttelusta, paikan vaihdoksesta.
        Itseäni mahdottomasti kaduttaa, etten tajunnut ottaa penkistä valokuvia.
        Itse yritin tehdä tähän taloon muutettuamme olohuoneen ikkunan eteen ruusupenkkiä, yhden kesän jälkeen ne sanoivat good bye.
        Aina olivat kirvoja täynnä, eikä ainakaan mäntysuopaliuos auttanut.
        Peukaloni eivät ole vihreitä.

        Tuntuukin, että kukat kukoistavat vanhoissa puutaloissa, niin ulkona kuin sisälläkin.
        Muistoissa mummoni upea posliinikukka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe