Eläkkeen verotus

pakko-eläkeläinen

Jouduin jäämään tänä kesänä eläkkeelle 65 vuotiaana. En tietenkään olisi vielä halunnut,
mutta työnantaja laittoi yt-neuvotteluissa pihalle.
Harmi sinänsä - olisin ilolla tehnyt töitä sinne 68 vuoteen asti.
Olin varautunut siihen, että eläke ei tule olemaan suuren suuri.
Eikä siinä ollut siis yllätystä, mutta asiassa tuli kuitenkin yksi yllätys.
Eläkkeen vero % olikin suurempi kuin työtuloni verotus.
Työ verotus oli 26% ja eläkkeeni olikin 30%.
Tarkistin asiaa verottajalta ja siellä vastattiin "kuivasti",
että eläkkeitä verotetaan erilailla kuin työtuloa.
Ymmärtääkö joku mikä tässä verotuksessa on pointti?
Miksi pikkuruisesta eläkkeestä menee enempi veroa kuin isommasta työtulosta?
Minä en ymmärrä!

15

2573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eri vähennykset

      Verot määräytyy verotettavan tulon mukaan ja prosentti on sama eläkkeelle ja palkalle, mutta vähennykset mitä bruttotuloista tehdään on erilaiset. Palkasta tehdään siis suuremmat vähennykset, perusteluna lienee työnteon kannustaminen.

      • Anonyymi

        Pitäisikö tehdä töitä satavuotiaaksi asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö tehdä töitä satavuotiaaksi asti.

        Aika erota kirkosta jos aikoo välttyä seuraavan vuoden kirkollisveroilta.

        erota voi esimerkiksi
        eroakirkosta. fi-palvelun kautta, joka laatii valmiin eroilmoituksen ja välittää eroilmoitukset Digi- ja väestötietovirastolle (DVV).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö tehdä töitä satavuotiaaksi asti.

        Voi tehdä jos haluaa. Eläkkeestä ei makseta työmatkaluluja eikä eläkemaksuja. 2000€ eläkkeestä jää enemmän käteen kuin 2000€ palkasta


    • 20-25-30-35% ?
    • kgiguukgg

      Verotuksessa tulot lasketaan yhteen ja lopullinen vero määräytyy sen perusteella - jos jäit kesällä eläkkeelle, niin tämän vuoden tuloista on puolet vajaa puolet eläketuloa ja loput palkkatuloa kesälomarahoineen yms. joten kokonaisansio on suurempi kuin mitä se on ensi vuonna. Ota viimeisin palkkakuitti ja eläkepäätös mukaan ja käy verotoimistossa laskettamassa uusi verokortti eläkettäsi varten - jos pidätys ei muutu, niin se oli jo laskettu oikein....

    • 20-25-30-35% ?

      Varsin outoja nämä jotkut kyselijät, jotka vastauksia / apua odottaessaan ja niitä saatuaan sitten kuitenkin katoavat kuin pieru saharaan ...

      Ei muuta kuin maksullisen verojuristin luokse neuvoa hakemaan ...

    • Anonyymi

      Eläkkeiden verotus etenkin alle 3000 € on aivan perseestä siihen on syylliset kansanedustajat jotka muutaman vuoden jälkeen saavat 5000 € sopeutumisrahaa eläkeikään asti ja ansaitsevat silti kymmeniätuhansia kuukaudessa. Itselläni on 43 vuotta työtä takana saan bruttona 2000 € kuukaudessa ja veroprosentti 22. Ei vitun väärempää kohtaloa voi olla kaikki tähän syylliset joutukoon minkinruuaksi.

      • Anonyymi

        Eläkkeellä et maksa enää eläkemaksuja ja sairausvakuutusmaksuja, joten käteen jää saman verran tai enemmän kuin saman suuruisesta palkasta


      • Anonyymi

        42 vuotta ja sama tivoli


      • Anonyymi

        Onneksi 42 työvuoden jälkeen rahaa on muutenkin jemmassa enemmän, kuin ehtii käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi 42 työvuoden jälkeen rahaa on muutenkin jemmassa enemmän, kuin ehtii käyttää.

        Tämä keskustelu olisi aiheellinen nyt vaalien alla.
        Itselläni on pienempi työeläke.
        Työvuosia on minullakin yli 40-vuotta.
        Mutta veroa tuntuu menevän.
        Osasyyllinen on varmasti myös erisuuruiset kunnallisverot Suomessa. Ero voi olla jopa 5 %.
        Tähän pitäisi kiinnittää nyt huomiota uusien sotealueiden myötä.
        Ei ainakaan eläkkeen takia olisi kannattanut tehdä pitkää työuraa.


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Et käsittääkseni joudu eläkkeellä maksamaan eäkevakuuutusmaksuja 7,15 % etkä sairaskuluvakuutusta 1,18 % palkasta eli aika samoissa veroluonteisissa maksuissa mennään.
      Tästä en ole satavarma eli tarkista ne verottajalta.

    • Anonyymi

      Harmi että niin iso osa äänestäjistä on eläkeläisiä tai lähellä sitä ja äänestää menneisyyden puolesta.

      Äänioikeus pitäisi poistaa viimeistään 65vuotiaana. Mielummin 60

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe