Tuntuu olevan aika kova pala saavutettavaksi.
Päivittäisellä polkemisreitilläni on neljänsadan metrin pätkä tasaista turvallista asfalttitietä, jolla voi kokeilla.
37-38 km/h onnistuu aika helposti, mutta ne viimeiset kilometrit tuntuvat olevan tiukilla.
Välillä kun lipsahtaa yli neljänkympin, ilmenee että oli myötätuulta.
Neljäkymppiä tasamaalla tyynessä?
22
255
Vastaukset
- Pomppukeppi
Taitavat välitykset loppua?
- Alkup hihittäjä
Pyörä on liian painava.
- 40 km/h lasissa?
Pyörä on tavallinen markettien halpapyörä lokasuojineen, tarakoineen, koreineen. En ole vaakaan nostanut, mutta veikkaisin pariakymmentä kiloa.
Ja takakorissa röhnöttää viiden kilon perusreppu ja etukorissakin on usein jotain kevyempää kamaa.
Ja polkijan elopaino 80 kiloa.
Luuletko, että kevennys auttaisi vauhtiin? - Pomppukeppi
40 km/h lasissa? kirjoitti:
Pyörä on tavallinen markettien halpapyörä lokasuojineen, tarakoineen, koreineen. En ole vaakaan nostanut, mutta veikkaisin pariakymmentä kiloa.
Ja takakorissa röhnöttää viiden kilon perusreppu ja etukorissakin on usein jotain kevyempää kamaa.
Ja polkijan elopaino 80 kiloa.
Luuletko, että kevennys auttaisi vauhtiin?Vauhdin kasvaessa ilmanvastus kasvaa eksponentiaalisesti. Sen merkitys suuremmissa nopeuksissa on siis huomattavasti suurempi kuin painon. Kaikki mukana rahtaamasi kama sekä pyörän ylimääräiset varusteet (korit, tarakat, lokasuojat jne.) ovat kaikki osaltaan lisäämässä ilmanvastusta. Lisäksi peruspyörissä ajoasento ei yleensä ole kauhean aerodynaaminen.
Voimasi eivät siis luultavasti vain riitä kasvavan ilmanvastuksen voittamiseen enää lähellä 40 km/h vauhtia. - 40 km/h lasissa?
Pomppukeppi kirjoitti:
Vauhdin kasvaessa ilmanvastus kasvaa eksponentiaalisesti. Sen merkitys suuremmissa nopeuksissa on siis huomattavasti suurempi kuin painon. Kaikki mukana rahtaamasi kama sekä pyörän ylimääräiset varusteet (korit, tarakat, lokasuojat jne.) ovat kaikki osaltaan lisäämässä ilmanvastusta. Lisäksi peruspyörissä ajoasento ei yleensä ole kauhean aerodynaaminen.
Voimasi eivät siis luultavasti vain riitä kasvavan ilmanvastuksen voittamiseen enää lähellä 40 km/h vauhtia.Valmistaakohan kukaan aerodynaamisia etukatteita polkupyöriin, kuten moottoripyörissä on vai pitäneekö alkaa itse keksimään?
- j h
40 km/h lasissa? kirjoitti:
Pyörä on tavallinen markettien halpapyörä lokasuojineen, tarakoineen, koreineen. En ole vaakaan nostanut, mutta veikkaisin pariakymmentä kiloa.
Ja takakorissa röhnöttää viiden kilon perusreppu ja etukorissakin on usein jotain kevyempää kamaa.
Ja polkijan elopaino 80 kiloa.
Luuletko, että kevennys auttaisi vauhtiin?Pyörän kevennys ei juuri auta tuossa tilanteessa.
http://bikecalculator.com/wattsMetric.html
Jos tähän laskuriin on luottaminen, niin 38km/h, 80kg polkija ja 20kg pyörä kulkee 335W. Vastaavasti 80kg ja 10kg pyörä vaatii 330W eli ero ei ole kummoinen. Position:Bartops eli pystympi ajoasento olisi vastaavasti 377W ja 371W (jostain syystä laskuri antaa isomman erotuksen tuossa vaikka pyörän paino vain kasvoi).
Ylimääräisen ilmanvastuksen vähentämisellä ja renkailla on suurempi merkitys.
- kilpapyöräilijä
36 km/h on minulle vielä rauhallista ajoa, jota ajaisi 100km pätkän yheen menoon. Jatkuva 40km/h jollain 30km matkalla menee vielä hyvin.
- Onko rajaa?
Missä nopeudessa kilpapyöräilijän kunnolla ja aerodynamiikalla ilmanvastus tekee ylittämättömän "äänivallin" tyynessä kelissä tasaisella?
- lumperi
Onko rajaa? kirjoitti:
Missä nopeudessa kilpapyöräilijän kunnolla ja aerodynamiikalla ilmanvastus tekee ylittämättömän "äänivallin" tyynessä kelissä tasaisella?
Jos maailman nopein ajaa kilometrin minuuttiin, on se 60 km/h keskinopeus. Nopeimmat kirimiehet vetäisevät loppukirissä muutaman kymmenen metrin pätkän yli seitsemääkymppiä vetomiehen peesistä. Mutta sanoisin, että tuo 60 aika lähellä maksimia. Kukaan ei aja maantiekisassa kuuttakymppiä (yksin) viimeistä kilometriä.
- ohranaprkl
Onhan noita tullu ohitetuksi mäessä muutaman kerran.Kumma juttu ku mäkeen pitäis vetää putkelta 4kymppiä,niin käppänät jää mittareineen ja vatteineen suu auki huohottaan.
- Lieköolit juuri sinä
ohranaprkl kirjoitti:
Onhan noita tullu ohitetuksi mäessä muutaman kerran.Kumma juttu ku mäkeen pitäis vetää putkelta 4kymppiä,niin käppänät jää mittareineen ja vatteineen suu auki huohottaan.
Eilenillalla puoli seitsemän hujakoissa ohitit minut koiranulkoilutuspolulla fiksilläsi tilanteeseen katsoen ylinopeudella. Mikäs siinä, minä liimauduin peesiin ja rymistelit mutkat ja sillat ja suorat suunnilleen samaa vauhtia, vähän päälle kolmeakympppiä. Ihmettelin vähän, kun ei tasaisella suorallakaan vauhti paljoa kiihtynyt. Ehkä et edes huomannut perässäroikkuvaa kiiltometallikypäräsi alta.
Parin kilometrin jälkeen pienessä ylämäessä tulin viereen näytille, ja johan alkoi vauhti kiihtyä ja oli noussut jo kelmeenseiskaan loivan ylämäen alkuun, josta oli parisensataa metriä eritiellekääntymiseesi, joten saatoit hieman repiä sitä neljääkymppiäsi eikä edes putkelta ja käppänä alkoi jäämään mittareineen suu auki huohottamaan ja pysähdyinkin puolimatkan krouviin bussin kääntöpaikalle kaivamaan repusta juomapulloa.
Alkaisikohan ikä painamaan; kyllä vielä kolmekymmentä vuotta sitten isommat ja jyrkemmät mäet nousivat vauhdilla huipulle asti.
- 40 km/h lasissa?
Onhan tuossa päivittäismatkalla pitkähkö, loivasti alkava ja sitten hieman jyrkkenevä ylämäki. Mäen alla on yleensä vilkas väenpaljous ja lapsia tiellä (kouluja ja urheilupuistoja), että siihen ei uskalla tulla kovaa, mutta kun kiihdytyksen aloittaa vasta mäessä ja yrittää pitää vauhdin päälle kahdessakympin koko mäen matkan, niin kyllä sydän hakkaa päälle 90% maksimista ja jalat alkaa kummasti painaa eikä ilmaa meinaa mistään saada tarpeeksi, vaikka kuinka huohottais.
Yleensä siinä muut jää jälkeen, paitsi toissapäivänä, kun meinasin ensin jäädä keräilemään pudonneita omenia ja pysähdyin auton vuoksi risteykseen kilometriä ennen ja uhkarohkeampi vetäisi parinsadan metrin kaulan ja paineli kovaa lapsilauman keskeltä.
Luultavasti ylämäessä lisäpainokin alkaa vaikuttaa enemmän kuin ilmanvastus. - lumperi
Kohta nähdään, ajaako Jens Voigt yli 50 km tunnin aikana, kun hän yrittää uutta maailmanennätystä. Huomatkaa; hänen suunniteltu keskiön pyöritysnopeus on 100 rpm. Moneen kertaan tutkittu ja laskettu.
- lumperi
Toteutui 101,9 rpm, eli 51.115 km
- >40 km/h lasissa!
Yrittelin pitkin loppukesää kymmenet kerrat tuolla varttimaililla, eli neljänsadan metrin pätkällä saada sitä vauhtia erilaisilla vaihdevaihtoehdoilla ja ajoasennoilla ja kiihdytystavoilla, eikä onnistunut.
Sitten kokeilin lyhyemmällä tienpätkällä, olisiko parisataa metriä (onhan sitä ikämiehille keksitty puolimaratonkin). Ja synkän metsän suojassa tuulensuojassa.
Ensimmäisellä kerralla 39 km/h. Kokeilin varmuuden vuoksi molempiin suuntiin ja toiseenkin suuntaan sama lukema.
Toiseen yritykseen riisuin takin ja käärin hihat ja 41 km/h enkä ajatellut aeronynamiikkaa yhtään, vaan tiukka ote kahvoista ja pysty asento istuen ja vain voimalla painaen.
Joskus kolmisenkymmentä vuotta sitten, kun oli edellinen pyöräilyinnostus päällä, hommasin silloiseen pyörääni hieman ehkä ylimitoitetun nopeusmittarin, (jossa riitti lukemia sataan asti) ja muistelen että olisi sen mittarin mukaan mennyt tasamaalla hetkellisesti 50 km/h. Tuulioloja en muista nykytarkkuudella tarkkailleeni.- 53/11 raakana
3kymmentä vuotta punttia pohjalla ja ajoin tänä kesänä ekat Biankki kisat.Jokunen osallistuja ja paukusta irti.Miks muut alko seuraan eikä menny ohi?.Maliin päästyämme kerrottiin että pääsee helpommalla kun vetää takapyörässä kiinni.Ei pahemmin kiinnostanu kisata sen jälkeen ,jos Näitä työmatkamukakisakoneita ei saa vetohommiin ja irttiottihin.Vapaa-aikana käyn lenkillä ja siellä nää henttulan-ventut yrittää päästä tunnelmaan vetämällä suoran pätkän vauhdilla mut siihen mutkan jälkeen vauhti hyytyy.
- >40 km/h lasissa!
Luulin jo, että syksyn kylmetessä ja vaatekerrosten lisääntyessä, ei enää irtoaisi neljäkymppiä, kun monta kertaa jäi lukemiin 39pilkkujotain, vaan taitaa olla enempi kiinni päiväkohtaisesta kunnosta, kun nyt meni kahteen kertaan yli neljänkympin, ensin 41 ja sitten 42. Tekniikkamuutoksena, että otin pienemmällä vaihteella paljon kierroksia lähelle neljääkymppiä ja vasta sitten isompaa silmään ja lisäksi vedin kyynärpäät kiinni kehoon, niin ylävartalon ilmanvastuspinta kaventuu kymmenen senttiä kummaltakin puolelta.
- Cycloilija
>40 km/h lasissa! kirjoitti:
Luulin jo, että syksyn kylmetessä ja vaatekerrosten lisääntyessä, ei enää irtoaisi neljäkymppiä, kun monta kertaa jäi lukemiin 39pilkkujotain, vaan taitaa olla enempi kiinni päiväkohtaisesta kunnosta, kun nyt meni kahteen kertaan yli neljänkympin, ensin 41 ja sitten 42. Tekniikkamuutoksena, että otin pienemmällä vaihteella paljon kierroksia lähelle neljääkymppiä ja vasta sitten isompaa silmään ja lisäksi vedin kyynärpäät kiinni kehoon, niin ylävartalon ilmanvastuspinta kaventuu kymmenen senttiä kummaltakin puolelta.
Minä poljin kesän aikana kymmenkunta kertaa yli neljänkympin, paras kerta oli 72km. Normaali lenkit siinä 25-45km. Ajokkina cyclo sulan maan aikana ja 29 maasturi 37mm nastoilla talvis aikana.
- Börje 321
53/11 raakana kirjoitti:
3kymmentä vuotta punttia pohjalla ja ajoin tänä kesänä ekat Biankki kisat.Jokunen osallistuja ja paukusta irti.Miks muut alko seuraan eikä menny ohi?.Maliin päästyämme kerrottiin että pääsee helpommalla kun vetää takapyörässä kiinni.Ei pahemmin kiinnostanu kisata sen jälkeen ,jos Näitä työmatkamukakisakoneita ei saa vetohommiin ja irttiottihin.Vapaa-aikana käyn lenkillä ja siellä nää henttulan-ventut yrittää päästä tunnelmaan vetämällä suoran pätkän vauhdilla mut siihen mutkan jälkeen vauhti hyytyy.
Ei muuta kuin ens kesänä pari kisaa kilpasarjassa ja nappaat sieltä voitot. Sit anot erikoislupaa nousta eliteen kun oot niin kovassa tikissä. Kilpasarjassahan voit vetää yksin koko kisan ajan ja vielä kiriä voiton, eiks joo? Vai oliks vähän jutimaista rillaamisen makua kirjotuksissas? Ei sitä pelkällä puntilla pyörää saa kulkeen.
- lumperi
Kerran eräs ammattilaistallin pomo sanoi, että ammattilaisen perusvaatimus on ajaa 200 km yli 40km/h yksin.
- 1 2 3
Nyt riittää, kun nauttii lenkistä, olipa vauhtia 20 tai 30 km/h. Pitäisi ajaa hiivatin paljon, että pääsisi 40 keskinopeuksiin. Aika ei sellaiseen riitä.
- Laitetaas tähän
löydettäväksi nuo parit kirjoitusketjut, joissa yritetään mennä kovaa:
Kuinka kovaa pyörällä pääsee
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11671135
Huippunopeus
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12259607
Varttimaili
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12330873
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2342454Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691776Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881620- 561549
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147146790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1411249Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2451173- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56929Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62847