Bussien ylinopeudet

Nokia 610

Yli vuoden olen seuraillut bussin ajonopeutta kyydissä istuen, Nokian kännykällä.
Jatkuvaa ylinopeutta ajavat-miten voi kesä ja talviaikataulut olla samat,kun nopeusrajoitukset muuttuu.
Poliisi kyytiin ja menoksi. 80-nopeusalueella ajetaan koko ajan 90 km/h, paitsi kun kameratolppa lähestyy niin vauhti hiljennetään 80km ja taas kiihdytys.
Eilen olin kyydissä niin parasta ylinopeutta: 80 km alueella jatkuvasti 95km/h. 60 km alueella 88km/h jonkin matkaa.
Voinko matkustajana huutaa että hiljempaa.
Miten busseissa joissa ei ole turvavyötä voi käyttää pitkänmatkan liikenteessä?

28

2154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nkldgfklngf

      Syy on hsl:n linjasuunnittelijan. Nörtti jolla ei edes ajokorttia. Siellä se toimistossa rillit vinossa suunnittelee ajoaikoja.
      Aikataulut niin tiukat että moni ajaa ylinopeuden rajoilla.Toinen vaihtoehto laittaa täysin läskiks koko homma, mikä ehkä parempi vaihtoehdoista.
      Miten kesä ja talviajat voi olla samat? Sitä minäkin ihmetellyt, hsl:llä varmaan osataan vastata tuohon. Kenen etu sitten on liian kireät ajoajat niin ei varmasti kenenkään.
      Kohta joku väittää että ajat tulevat toteutuneista ajoajoista, eivät varmasti tule tietyt aikataulut.

      • 10+18

        Ja sitten on linjoja kuten oma kotilinjani 92 Helsingissä, joka on aikataulutettu niin löysästi, että kuljettajien on valittava tulevatko pysäkille etuajassa (viime viikolla meni kaksi kertaa bussi nenän edestä, vaikka olin itse pari minuuttia ajoissa) vai ajavatko koko matkan n. 25 km/h nopeudella. Nukkumalähiöissä tuppaa se ihmisten liikkuminen olemaan sellaista, että tiettyjen aikojen ulkopuolella pysähtyä ei tarvitse kuin joka kolmennella pysäkillä ja se pitäisi myös näkyä linjasuunnittelussa.


    • ekspressipussikuski

      Meidän yhtiön pikavuoroautoissa on rajoittimet poistettu ja digipiirturit ovat varustettu magneetilla. Samoin piirtureihin on tehty lisäohjelmointi, eli voit vetää sen 130-140 mitä vehje kulkee ja piirturi näyttää vaan n 102km/h tämä löytyy erään katkaisijan takaa. Pysytään EB:lläkin aikatauluissa

      • Lentokapteeni__$

        Joo meillä on kanssa työkaluissa säädettävät nopeudenrajottimet. Itse laitoin nopeusrajoittimen 160km/h:iin ja jätin vehkeen kollegalle enkä puhunut mitään.
        Hiukan oli kait kaverille tullut take-offissa kiire kun ei saanut yli 160 km/h vauhtia ja kiitorata alkoi loppua kesken. Komeasti rysäyttikin sitten kiitoradan jälkeen pöpelikön puolelle ja turva-aidan läpi ryteikköön.


    • maisteriäo163

      Haha bussikuskit syyttää muita omasta ajosta. Eikös se ole bussikuski joka ylinopeutta eikä mikään hsl linjasuunnittelija?! Bussikuski myöskin saa ylinopeussakon jos poliisi sattuu kohdalle. Nyt nykyajan bussikuskit on sellaisia vellihousuja etteivät uskalla nopeusrajoituksia noudattaa. Vai mitä bussikuskit?

      • Bussikuski

        Helppohan se on asiasta mitään tietämättömän täällä huudella..
        Meidän bussiyhtiön pomot teroittivat aina että täytyy palvella asiakkaat kiireettömästo, ja ajaa nopeusrajoitusten mukaan...

        Itse kun aikoinani ajoin bussia, niin kokeilin yksi päivä, että kuinka käy 10 tunnin ajovuoron aikana, jos palvelen asiakkaita ihan kiireettömästi, ja jokaisen pysäkin takana huitovan myöhästyneen asiakkaan otan kyytiin, ja ajan nopeusrajoitusten mukaisesti.
        Tulos: 4 tunnin päästä bussi joka oli takanani puolen tunnin päässä, hurautti ohi. Eli siis takanani oleva saman linjan auto...
        Tästä seurasi se että asiakkaat aloivat kitistä että miksi bussi on myöhässä jne jne..

        Pidin vielä ruokakauonkin keskellä reittiä pysäkillä koska en ehtinyt päätepysäkille ajoissa. Eli 15 min tauko, kaivoin esiin termospullon ja levitin eväät rahastuspöydälle. Sanoin asiakkaille että nyt valitettavasti minulla on ruokatauko.
        Seuraavana aamuna kun olin lähdössä linjalle, niin kysyi pomolta että mites tänään, haluaako herra ajomestari että ajanko kuten eilenkin halusit vaiko niin että pysytään aikataulussa.
        Tulos: pysyttiin aikataulussa.
        Tulos: maisteri äo163 tasoiset vatipäät kirjoittelee kommettejaan..

        Loppupäätelmä: bussikuskin työ on sellaista että aina valittaa joku. Se on aivan varma asia.


    • maisteriäo163

      Tuolla asenteella oleva bussikuski ansaitsee lopputilin. Bussikuskin tehtävä on kuljettaa bussilla turvallisesti ihmisiä noudattamalla pilkulleen tieliikennesääntöjä.

      • Jepjep juu joo

        Selvä. Tule näyttämään miten se tehdään käytännössä ilman että saat viikossa kenkää. Sitten uskon horinoitasi.


      • maisteriäo163
        Jepjep juu joo kirjoitti:

        Selvä. Tule näyttämään miten se tehdään käytännössä ilman että saat viikossa kenkää. Sitten uskon horinoitasi.

        jepjep juu joilla taitaa kengännumero ja ÄO sama kun ei lukemaansa ymmärrä tai halua ymmärtää


      • Järki ohoi
        maisteriäo163 kirjoitti:

        jepjep juu joilla taitaa kengännumero ja ÄO sama kun ei lukemaansa ymmärrä tai halua ymmärtää

        Sinä uimamaisteri äo16,3 tässä olet ainoa joka ei selvästikään tajua, että sinulta ei pyydetty kommenttia muista kirjoittajista, vaan sinua pyydettiin näyttämään miten käytännössä kuljettajana toteuttaisit sen mitä useissa viesteissäsi täällä muilta olet vaatimassa.

        Taidat tosin tietää itsekin että et onnistuisi, sillä työnjohto ja tilaajana toimiva HSL kampittaisi sinutkin, vaikka eivät sitä myönnäkään tekevänsä.


      • Jepjep juu joo kirjoitti:

        Selvä. Tule näyttämään miten se tehdään käytännössä ilman että saat viikossa kenkää. Sitten uskon horinoitasi.

        19 vuotta tähän mennessä ajettu rajoitusten mukaan Hsl liikenteessä, ei ole vielä kenkää tullut :) Ja tänään oikea nautiskelu aamu, 2 kierrosta, teli Scanian kulutus 29 litraa/100km ensimmäisen 3 tunnin jälkeen, vikalla sivulla nousi 32:een tuulilasikuormassa, silti lopetin työpäiväni 8 minuuttia etuajassa. Se rauhallinen ajotapa kun ei aina ole se hitain :) Niin että voi tulla ensi viikolla kyytiin katsomaan miten se tehdään käytännössä ;)


      • scania-asentaja
        helbkuski kirjoitti:

        19 vuotta tähän mennessä ajettu rajoitusten mukaan Hsl liikenteessä, ei ole vielä kenkää tullut :) Ja tänään oikea nautiskelu aamu, 2 kierrosta, teli Scanian kulutus 29 litraa/100km ensimmäisen 3 tunnin jälkeen, vikalla sivulla nousi 32:een tuulilasikuormassa, silti lopetin työpäiväni 8 minuuttia etuajassa. Se rauhallinen ajotapa kun ei aina ole se hitain :) Niin että voi tulla ensi viikolla kyytiin katsomaan miten se tehdään käytännössä ;)

        Kannattaa huomioida, että Scanian kulutusmittarit on säädetty aina näyttämään 3-5 litraa vähemmän, kuin mitä kulutus oikeasti on. No, eipä silti, tosi pienellä kulutuksella olet silti ajanut, tunnustus täytyy antaa ajotaidostasi. Noihin lukuihin ei moni kolleegasi autoilla millään merkillä pääse, lähellekään.


      • scania-asentaja kirjoitti:

        Kannattaa huomioida, että Scanian kulutusmittarit on säädetty aina näyttämään 3-5 litraa vähemmän, kuin mitä kulutus oikeasti on. No, eipä silti, tosi pienellä kulutuksella olet silti ajanut, tunnustus täytyy antaa ajotaidostasi. Noihin lukuihin ei moni kolleegasi autoilla millään merkillä pääse, lähellekään.

        Kiitos. Saanko kysyä, miksi ne on säädetty noin? Olisi kiva tietää todellinen kulutus... 90-luvun lopussa ajoin Kaivokselan toimipisteestä 510:ä, siellä autot tankattiin itse, oli helppo seurata kulutusta kun ajoi samaa iltavuoroa koko viikon ja tankkasi auton joka ilta, ja tiesi aamun kuskin ajavan suunnilleen samalla tavalla. Silloin todellinen kulutus vm-97 Volvo telillä oli minulla hiukan alle 35 litraa/100km, eli kehitystä ei kulutuksessa ole juurikaan tapahtunut :) Varsinkin kun ottaa huomioon linjojen eroavaisuuden, 510 oli silloin todella suosittu linja, nyt 550:llä kuitenkin pysäkkejä ja matkustajia paljon vähemmän...


      • Totta mooses...
        helbkuski kirjoitti:

        19 vuotta tähän mennessä ajettu rajoitusten mukaan Hsl liikenteessä, ei ole vielä kenkää tullut :) Ja tänään oikea nautiskelu aamu, 2 kierrosta, teli Scanian kulutus 29 litraa/100km ensimmäisen 3 tunnin jälkeen, vikalla sivulla nousi 32:een tuulilasikuormassa, silti lopetin työpäiväni 8 minuuttia etuajassa. Se rauhallinen ajotapa kun ei aina ole se hitain :) Niin että voi tulla ensi viikolla kyytiin katsomaan miten se tehdään käytännössä ;)

        Ainakin meillä oli edellisessä työpaikassa suuriakin eroja mitä auton(scania) oma kulutusmittari näytti todelliseen verrattuna ja myöskin jotkin autot vain yksinkertaisesti kuluttivat enemmän kuin muut vaikka syytä yrittivätkin etsiä.


        Se, että työpäivä loppuu 8min etuajassa ei välttämättä ole mittän tekemistä ajonopeuksien kanssa vaan sarja suunittelu on se määräävä tekijä.


      • Söfööri
        helbkuski kirjoitti:

        19 vuotta tähän mennessä ajettu rajoitusten mukaan Hsl liikenteessä, ei ole vielä kenkää tullut :) Ja tänään oikea nautiskelu aamu, 2 kierrosta, teli Scanian kulutus 29 litraa/100km ensimmäisen 3 tunnin jälkeen, vikalla sivulla nousi 32:een tuulilasikuormassa, silti lopetin työpäiväni 8 minuuttia etuajassa. Se rauhallinen ajotapa kun ei aina ole se hitain :) Niin että voi tulla ensi viikolla kyytiin katsomaan miten se tehdään käytännössä ;)

        Kas,yksi valehtelijakin eksynyt kommentoimaan...


      • Söfööri
        helbkuski kirjoitti:

        19 vuotta tähän mennessä ajettu rajoitusten mukaan Hsl liikenteessä, ei ole vielä kenkää tullut :) Ja tänään oikea nautiskelu aamu, 2 kierrosta, teli Scanian kulutus 29 litraa/100km ensimmäisen 3 tunnin jälkeen, vikalla sivulla nousi 32:een tuulilasikuormassa, silti lopetin työpäiväni 8 minuuttia etuajassa. Se rauhallinen ajotapa kun ei aina ole se hitain :) Niin että voi tulla ensi viikolla kyytiin katsomaan miten se tehdään käytännössä ;)

        ...siis tarkoitan tuota nimimerkkiä "helbkuski"


      • Scania asentaja
        helbkuski kirjoitti:

        Kiitos. Saanko kysyä, miksi ne on säädetty noin? Olisi kiva tietää todellinen kulutus... 90-luvun lopussa ajoin Kaivokselan toimipisteestä 510:ä, siellä autot tankattiin itse, oli helppo seurata kulutusta kun ajoi samaa iltavuoroa koko viikon ja tankkasi auton joka ilta, ja tiesi aamun kuskin ajavan suunnilleen samalla tavalla. Silloin todellinen kulutus vm-97 Volvo telillä oli minulla hiukan alle 35 litraa/100km, eli kehitystä ei kulutuksessa ole juurikaan tapahtunut :) Varsinkin kun ottaa huomioon linjojen eroavaisuuden, 510 oli silloin todella suosittu linja, nyt 550:llä kuitenkin pysäkkejä ja matkustajia paljon vähemmän...

        Ehkä kulutuksessa ei ole kehitystä tapahtunut, mutta puhtaudessa on huima kehitys. Nykyiset Euro 5 ja etenkin Euro 6 ovat käsittämättömän puhtaita verrattuna vaikka juuri 97 Volvoon joka siis oli varmaankin Euro 2.

        En tiedä miksi tehdas säätää kulutusmittarit näyttämään hyvin paljon alle toden. Näin se vaan aina on ollut. Samoin jos kulutusta kerätään moottoriohjaimelta ulkoiseen tallentimeen, ilmoittaa ohjain sinnekin liian pienen kulutuksen.
        Eli ainoa mahdollisuus saada oikea kulutus tietoosi on juurikin vertailla tankattuja litroja ajettuun matkaan.


    • viikonloppumatkaaja

      Tähän voisi lisätä, että 80 alueella kaikki muutkin autot ajavat jatkuvaa ylinopeutta. Oikea kysymyksenasettelu olisikin, ovatko kaikki rajoitukset loppuun asti mietittyjä, kun niitä kukaan ei noudata? Ymmärrän kyllä bussikuskien lievät ylinopeudet, mikä palauteryöppy tulisikaan, jos joku missaisi esim. jatkoyhteyden nysväävän kuljettajan vuoksi.

      • B10m

        Joka ainut kirjoitus huuhaata,tämä ei ole bussiammattilaisten foorumi,uskokaa tai älkää.


      • V70.
        B10m kirjoitti:

        Joka ainut kirjoitus huuhaata,tämä ei ole bussiammattilaisten foorumi,uskokaa tai älkää.

        Onko jossain väitetty tämän olevan josseammattilaisten foorumi, tämä on kaikkea joukkoliikenteestä, ammatista riippumatta.


    • Riidankylväjä

      Aikanaan 1990 luvun lopulla ajoin linja 132 Matinkylästä Stadiin, friisilästä lähti aina sama heppu joka istui etupenkkiin ja kyttäsi nopeutta jos ajoi hiukan ylinopeutta soitteli tyyppi työnjohtoon, juu asiaan löytyi ratkaisu kerran huomasin että pari tuntemaani kuumakallea joilla hiukan huonot hermot viinan vuoksi tuli kyytiin ja aloin ajamaan tahalleen alinopeutta , länsiväylällä ajelin 50-60km/h ja aamun ruuhkavuoro, alkoi sieltä kyselyä kuulua miksi mennään hitaasti, kerroin että me saamme joka aamu valituksia liian kovasta ajamisesta ja siksi turvallisuuden vuoksi ajamme sitten hiljaa...hetken jälkeen nousi tuo toinen kuumakalle penkistä ja tuli kysymään "kuka vittu on se idiootti jonka aika riittää kyttäämään?" no en suoraan voinut vinkata..mutta heppu huomasi tuon äijän etupenkissä, alkoi haukkumaan tätä ja nimitteli ja sanoi että niskpaerseotteella lähtee vellihousut kävelemään...ukko pelästyi ja loppui muten siihen tuo kyttääminen tosin hävisi koko ukko , enpä tiedä mitä ajatteli..samoin kun yölinjoja olen ajanut niin kovaa möykkää yms on paras pistää bussi parkkiin ja ottaa rensselit mukaan ja kysäistä näkeekö kukaan taksia" täpötäyden bussin matkastajat alkavat kyselemään että mitä v..ua, sanon että olen huomauttanut asiasta kerran ja jos ei mene prille minä lähden, aina löytyy niitä huonohermoisia suomalaisia jotka viinpäissä alkavat hiiiltymään ja pari kertaa lensi möykkäävät kakarat pellolle asiakkaiden toimesta...paras tapa hoitaa on asiat kun on bussin matkustajana joku heikkohermoinen viinaan menevä matkustaja sillä usein hoidellaan ongelmat pois ilman omia käsiä likaamatta, on ihana olla riidankylväjä, samaa olen myös mulkkujen naapureiden kohdalla käyttänyt taloyhtiössä, usutan ihmiset toistensa kimppuun hiukan "satuja "kertomalla ja niin alkaa se ongelma naapuri saamaan vihat niskoille..opetus on että älä tee stasin hommia kun se on jo lakkautettu!!!

      • vironmies

        Suomalaiset on pervoja


      • Ala Vaihdettu
        vironmies kirjoitti:

        Suomalaiset on pervoja

        Ainakaan emme työtä tee yötäpäivää.


    • TYÖNJOHTO

      TYÖNJOHTO ILMOITTAA:
      Ajetaan sääntöjen mukaan ja palvellaan asiakkaita!
      Ja pidetään ne autot siisteinä!
      Talven pyhävuorot jaossa parhaille kuskeille!

      • PULLAAAAAAA

        SANOO KÄHÄRÄ, JOKA PYÖRII PULLAPITKO KÄDESSÄ HAKUNILAN PIHALLA


      • no pullaa pullaa
        PULLAAAAAAA kirjoitti:

        SANOO KÄHÄRÄ, JOKA PYÖRII PULLAPITKO KÄDESSÄ HAKUNILAN PIHALLA

        Ja se on sinulta pois...
        ...millä tavalla?

        Oletko oikeasti niin hölmö että luulet että esimiehet on robotteja jotka jakaa niin vittumaisille kuin hyville tyypeille samat työt
        Ei tietenkään ole. Totta kai hyvät saavat ja heidän kuuluukin saada hyvät ajot.
        Ja vittumaisten kuuluu saada vittumaiset työt.
        Ihan niin makaa kun ensin petaa.
        Näin se on ja näin sen kuuluukin olla.


      • Partajugi

        Eipäs kanna Kähärä enää pullaa pomoille eikä toimi siis kultaisena pullannoutajana.
        Miehensä Juhanan puppelipoikana toimii nykyisin kun blosasi korttinsa Nobinalla. Nyt hengailee pienoisbussin vierellä vikitellen mummoja matkaansa.


    • Talkoo-Taavetti

      Saatu selville että nykyinen talo missä työskentelee, ei teetä eikä maksa ylitöistä.
      Siinämielessä Kähärä säästyy tälläkertaa siankusiruiskutukselta, koska ylityökieltoa noudatetaan 100 %.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe