Haluan lopettaa avohoidon, terapeutti tekee siitä vaikeaa

...

Olen käynyt reilun puolen vuoden ajan kunnallisessa psykiatrian avohoidossa. Hakeuduin sinne itse lääkärin lähetteellä. Nyt tilanne on kuitenkin se että voin paremmin ja haluan lopettaa käynnit. Terapeutin kanssa ei ole missään vaiheessa synkannut ja lääkäri on täysin kielitaidoton ja huomasin että oli myös katsonut ilman lupaani kaikki vanhat toisen lääkärin määrämät e-reseptitietoni. Resepteissä ei ollut mitään salattavaa, joten en ole viitsinyt asiasta mainita...

Nyt soitin terapeutille etten enää koe tarvetta käydä siellä ja hän sanoi että tulet ensi viikolla käymään ja tälläiset asiat päättää lääkäri. Eihän kyse ole pakkohoidosta, joten en ymmärrä miksi minun pitää taas ottaa töistä vapaata ja mennä keskustelemaan lopetuksesta... Eikö puhelinsoitto ole riittävä, miten olette muut menetelleet hoitosuhteen päättyessä?

2

1071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En siis ole alalla

      Kyllä saat lopettaa puhelinsoitolla.

      Suositeltavaa on yhdessä päättäen lopettaa eli jos on ollut pitempään mielessä lopettaminen, niin siitä on hyvä hoitotaholle heti alkaa puhua. Hyvä merkkihän voinnin koheneminen on ja luulisi hoitavien ihmisten olevan siitä iloisia. Lopettamiseen voi liittyä oma tärkeitä tunteitaan (jos pitkä hoitosuhde) ja sopimisia (mihin ottaa yhteyttä, jos vointi huononee jne); näistä voi siis lopettamisessa olla hyvä puhua, mutta ei se mitään pakollista voi olla! Et tosiaan ole pakkohoidossa.

      Elleivät usko "uhkaa" potilas asiamiehellä. Sano vaikka, että ellei asia onnistu, otat potilasasiamieheen yhteyttä.
      Tietenkin voit ottaakin. Lain vaatima potilasasiamies löytyy paikkakuntasi kunnallisen terveydenhoidon nettisivuilta ja hän vastaa sähköposteihin (näin ainakin meillä).

    • Anonyymi

      En ymmärrä tuota "tällaiset asiat päättää lääkäri". Minullekin sanottiin, kun vuonna 2019 halusin lopettaa käynnit, että pitää tulla paikanpäälle ja "lääkäri tekee päätöksen hoidon päättymisestä". Sanoin, että "Sitä ei lääkäri päätä vaan potilas". Psykologi jatkoi jankuttamista, että paikanpäälle on mentävä asiasta sopimaan. Olisin mielellään mennytkin, jos se ei olisi ollut painostuksen ja jankutuksen aihe... En mennyt sitten ikinä paikanpäälle sopimaan, vaikka olisin halunnut, koska asiasta tehtiin niin vaikea ja ahdistava. En vaan mennyt ja sattumalta hetken päästä vaihdoin paikkakuntaakin. Psykiatrian polin psykiatri olikin sitten ilmestynyt kotipaikkakuntani tk:hon tklääkäriksi ja kun olin häneen yhteyksissä, niin kirjaili "Ak:lle tuttu potilas KaupunginX psykiatrian poliklinikalta. Potilaalla paranoidi skitsofrenia. Hoito ei ole onnistunut avohoidossa".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe