Selitämpä vielä tarkemmin matopelistä...

tuleehienomatopeli

Eli ensin luodaan sellainen virtuaalinen pelilauta, kuin shakkilauta alle, kaksiulotteinen taulukko, neliön muotoinen, johon on merkitty seinät sekä joitain kiinteitä tavaroita.
Sitten kun sinne laitetaan tavaroita, hedelmiä sun muita, on helppo laskea sen alla olevan ruudukon avulla heti ja nopeasti että missä ruudussa kukin on ja että mitkä törmäävät kulkiessaan.
Siis madot ja tavarat ovat sellaisen näkymättömän ruudukon päällä aina.

Matojen sijainti helppo silloin pyöristää vain koordinaateista, joten siihen ei mene kauaa aikaa, pitää vain välillä tarkistella milloin joku törmää johonkin näissä ruuduissa jo olevaan, vai onko tyhjä ruutu että mitään ei tapahdu.

Jos on tyhjä ruutu, niin mato jättää hännän merkiksi siihen kuin kuin itse olisi siinä, eli siihen alla olevaan näkymättömään 2-ulotteiseen koordinaatistoon, jolloin häntä pitenee, noh, miten haluaa tehdä, yksinkertainen tapa.

Luulen että jos jotkut tyttelit vievät jonkun itse tekemänsä, oli mikä oli, vaikka matopeli isälleen joululahjaksi, kehuu: teitte oikein oman tietokonepelin! Pitää heti testata että toimiiko.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivottavastiideoi

      Vastaan itselleni, eli toisin sanoen selitän vielä yksityiskohtaisemmin tuota matopeli-ideaa:

      Ensin luotte sellaisen 2-ulotteisen taulukon taustalle, numeroilla, integereillä ihan, joka ei näy missään, siihen merkitsette arvotut hedelmien ja myrkkyjen sekä seinien paikat, muulla kuin nollalla aloituspisteessä. Madoille myös aloituspisteet.

      Sitten kun madot lähtevät liikkumaan grafiikkapinnalla, ruudukkoa eivät näe, taustakuvana voi olla mitä tahansa, on aina helppo katsoa että menikö toinen mato johonkin törmäykseen.

      Ja aina kun mato liikkuu, se jättää liikkuessaan hännäksi "myrkyllisen" eli törmäysmerkin siihen alla piilevään näkymättömään karttaan.

      Jos sanotaan, esim. kartan koko olisi 640x320, näkyisi kaikkien ruudulla hyvin se peli, ja helppo vain pyöristellen laskea kaikkien sijainnit ja verrata siihen alla piilevään näkymättömään ruudukkoon, johon on merkitty/merkitään tapahtumat.

      Resoluutio 640x320 ja ruudukko olisi vaikka 32x32 pixeliä, niin jokaisen liikkuvan sijainnin, eli siis matojen saisi helposti pyöristämällä, vaikka liikkuisivatkin portaattomasti, eli horizontaali, eli x-akselin sijainti: matox/20, matoy/10, ja sitten vertaa sitä siihen alla piilevään karttaan josta vertaa törmäsikö mato mihinkään?

    • ettäsilleinvaikka

      Tai ei tuollaista ruudukkoa tarvitse olla grafiikalla mitenkään piirtämällä, sellainen voi vain olla ruutupaperilla vain.

    • petopelimatopeli

      Uusi edea tuli mieleen jolloin se olisikin petopeli, eikä matopeli :D

      Minulla ei kestäisi itselläni tuntiakaan tehdä jotain matopelin pohjaa, silloin ette oppoisi mitään, pitää itsekin joskus tehdä jotain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe