Vanhasta modeemista wi-fi-tukiasema

Häpätiti

Tilanne:
Muutin uuteen asuntoon, johon hankin DNA:n kaapelinetin jonka mukana sain kaapelimodeemin. Edellisessä asunnossani oli VDSL-yhteys ja sen mukainen modeemi.

Ongelma:
Kaapeli tulee huoneeseen yksi, jossa DNA:n modeemi on yhdistettynä. Modeemissa on Wi-Fi, mutta signaali ei pysy tyydyttävän voimakkaana seinän toisella puolella, jotta langattomien laitteiden käyttö ois miellyttävää.

Kysymys:
Voinko yhdistää kaapelimodeemin ja VDSL-modeemin langattomasti yhteen siten, että VDSL-modeemi toimisi Wi-Fi-tukiasemana kaapelimodeemille ja näin vahvistaisi seinän toisella puolella olevaa langatonta verkkoa. Samassa huoneessa on myös pöytäkone, jossa ei ole verkkokorttia, joten tuosta VDSL-modeemista ois tarkoitus vetää johto pöytäkoneeseen.

Laitteet:
DNA:n modeemi: Cisco EPC3825 tai EPC3828D
VDSL-modeemi: http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/77/

Kaapista löytyy myös tarvittaessa vanha ADSL-modeemikin: http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/129/

10

3672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paksut seinät
      • nopeus ratkaisee

        Tolla ei tee mitään, jos netti on DNA welho kaapeli 110 -> mb..
        tosta zyyselistä ei mene läpi kuin kolmasosa alkuperäisetä nopeudesta!


    • Ei vaikeaa

      Vedät ethernet-johdon Ciscosta VDSL-purkin WAN-pistokkeeseen. Jollei heti toimi niin säädät sitten asetuksia purkeista.

    • lankaverkon suosija

      Wlan (Wifi) on pelkkä riesa. Minä olen saanut joka toisena viikkona muuttaa modeemista oman wlan verkon nimeä ja salasanaa kun näyttää siltä, että dataliikennettä esiintyy vaikka itse ei ole sillä hetkellä wlan verkossa.
      Pari kertaa olen joutunut pakolla käyttämään wlanin poiskytkentää modeemin takaseinästä (se musta pieni nappula) kun muu ei auta. Tämä koska wlan ja internet merkkivalo vilkkuu niin viuhaa vauhtia modeemissa silloinkin kun itse ei sitä käytä lainkaan eli joku aina käyttää "verkkoani" vaikka sitä yrittää suojata nimen ja salasanan jatkuvilla muutoksilla.
      Asun kerrostalossa. Jos tämä ei lopu niin sitä on kai pakko pitää wlan ominaisuutta poiskytkettynä koska ei sitä jatkuvasti jaksa muutella oman verkon nimeä ja salasanaa. (pari kertaa kuukaudessa)
      Wlan verkko on todellakin pelkkä riesa. Aiemmin minulla oli kotilaitteet kytkettynä perinteisillä johdoilla eikä mitään ongelmia ollut. Kunnon lanka ADSL verkko lienee vieläkin se turvallisin kotikäyttäjälle.

      • Laita WPA päälle

        Ei se verkon nimen vaihtleminen mitään suojaa tai estä. Laita asetuksista WPA päälle niin asiattomat eivät pääse käyttämään verkkoasi. Se salasana jota vaihtelet ei ole verkon salasana vaan sen modeemin asetussivun salasana, sitä ei tarvita verkon käyttämiseen.


    • Ei vaan WPA2. WPA ei ole niin vahva suojaus.

      • tarkoituksenmukaisuu

        WPA riittää hyvin!

        Yhteyden pinen pätkän älytön salaus ei ole järkevää! jos aukot on molemmissa päissä.

        wep salausta ei suositella, koska se ei toimi oikein mm mopbililaitteiden kanssa.


      • tarkoituksenmukaisuu kirjoitti:

        WPA riittää hyvin!

        Yhteyden pinen pätkän älytön salaus ei ole järkevää! jos aukot on molemmissa päissä.

        wep salausta ei suositella, koska se ei toimi oikein mm mopbililaitteiden kanssa.

        WPA ei riitä mihinkään, se on todella helppo murtaa. Tärkein asia on toki tarpeeksi pitkä ja monimutkainen salasana, mutta silti.

        WPA-PSK:hon, joka käyttää TKIPiä salauksena hyökkääminen ei edes paljoa eroa WEPistä. Siitä vaan googlettamaan tai vaikka kokeilemaan itse aircrack-ng:llä.
        WEP salausta ei suositella, koska se on yhtä tyhjän kanssa. Kahdella napinpainalluksella murrettu.

        Mikä parempi, lataa vaikka Kali Linux, lue ohjeet / perehdy asiaan ja kokeile itse.


      • timekillerx kirjoitti:

        WPA ei riitä mihinkään, se on todella helppo murtaa. Tärkein asia on toki tarpeeksi pitkä ja monimutkainen salasana, mutta silti.

        WPA-PSK:hon, joka käyttää TKIPiä salauksena hyökkääminen ei edes paljoa eroa WEPistä. Siitä vaan googlettamaan tai vaikka kokeilemaan itse aircrack-ng:llä.
        WEP salausta ei suositella, koska se on yhtä tyhjän kanssa. Kahdella napinpainalluksella murrettu.

        Mikä parempi, lataa vaikka Kali Linux, lue ohjeet / perehdy asiaan ja kokeile itse.

        Näin on. Ainoa turvallinen suojaus on WPA2 ja riittävän vaikea ja vahva salasana.


    • Nopeus ratkaise

      Jos kaapelinettisi on 100mb tai yli, on syyttä käyttää ihka uusimpia wlan härpäkkeitä, koska muuten se wlan on nopeuden pullonkaula!

      Vähintään N sarjan mieluiten AC sarjan vermeet!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe