HS mielipide 12.9.

kirjoitukset jatkuu

33

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kopsaa vaan rohkeesti

      Olen vanhoillislestadiolainen ja seurannut julkista keskustelua uskostani. Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.

      Keskustelusta on hävinnyt suhteellisuudentaju. Ymmärrän toki teemoja väsymyksestä, ahdingosta ja vaikeista valinnoista. Kaikki nämä ovat asioita, joihin kuka tahansa äiti voi törmätä. Vaikeuksien käsittelemiseen tarvitaan ennen kaikkea turvallisia ihmissuhteita. Vaikeissa eettisissä tilanteissa ei tarvita ylemmyyttä ja halveksuntaa, jotka välittyvät lääkäri Pirkko Kiviluodon mielipidekirjoituksesta (HS 9. 9.).

      Olen käyttänyt täydessä ymmärryksessä Kiviluodon mainitsemia oikeuksia: valinnut itselleni rakkaan puolison, jättänyt käyttämättä ehkäisyä ja kiitollisuudella ottanut syntyvät lapset omakseni. Jokainen ihminen tarvitsee vakaumuksen kannalta vaikeassa eettisessä tilanteessa kunnioittavaa ja ystävällistä kohtelua. Valitsemisen vaikeutta ja vastuuta meistä kukaan ei pääse pakoon.

      Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen. Vaikeassa tilanteessa vanhoillislestadiolaiset naiset luottavat asiantuntijoiden viisauteen ja siihen, että he kunnioittavat arvomaailmaamme.

      Olen tehnyt valintoja henkilökohtaisen uskon ohjaamana; en sattumalta tai ulkoa päin ohjattuna. Olen sitoutunut elinikäiseen avioliittoon ja ottanut lahjana vastaan seitsemän lasta. Terveenä tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista, vaikka valinta on vaatinutkin työtä ja joustavuutta.

      Suurperheen äitiys esitetään mediassa mahdottomana tehtävänä. Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.

      Isyys on ollut myös puolisolleni arvokas tehtävä. Olemme tukeutuneet kaikissa avioliittomme vaiheissa toisiimme, rakastaneet ja sitoutuneet perheeseemme. Olen elänyt todeksi uskoani. Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.

      Vanhoillislestadiolaisilla on samat yhteiskunnalliset oikeudet kuin kaikilla suomalaisilla. Oikeuksiin kuuluu vapaus päättää omasta perheestä ja vakaumuksesta. Velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lapset hyvin ja rakastaen sekä kasvattaa uudesta sukupolvesta vastuuseen ja työhön kykenevä.

      Olen sitoutunut tähän tehtävään ja toivon syvästi, että minulle annetaan elämisen ja uskomisen rauha.

      Henna Oikarinen
      äidinkielen ja kirjallisuuden
      opettaja, Porvoo

      • asian ydin

        Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.


      • en hihhuli.

        Minun mielestä se hysteerinen lääkäri saa myös tässä Oikarisen mielipidekirjoituksessa liikaa huomiota.

        Kyllähän valistunut lukija ymmärtää, että kyseessä olevan lääkärin kirjoitus oli ihmisarvoa loukkaava. Minun mielestä hänet pitäisi välittömästi pidättää väärästä ilmiannosta ja rasismisesta lietsonnasta.


        Uskoakseni hyvin harvalle jää sekään epäselväksi, ettei lääkärin kirjoitus tietenkään ollut spontaani, vaan harkittu ja kirjan kirjoittajien kanssa etukäteen valmisteltu. En usko, että vaikka ko. lääkäri vaikuttaakin hysteerikolta, että hänkään niin tyhmä olisi, että niin sairaan kirjoituksen kirjoittaisi pelkästään sen yhden kirjan tietämyksen pohjalta, jossa hysteerikot haastattelevat kavereitaan.

        Aamen


      • Herääkö yhteiskunta
        asian ydin kirjoitti:

        Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.

        >>>Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.>>>


        Ikävältä kuulostaa, mutta tuohon se johtaa. Jokainen voi mielessään pohtia mihin tälläinen kempeleläisen vastuuttoman valtuutetun kirjoitus voi johtaa:

        Kesitas kirjoitti toukokuussa:

        ""Kaikesta näkee, että mielesi on saastainen.
        Näet kaikessa vain seksuaalisuutta.
        Sairastat ilmeisesti samaa addiktiota, kun valtaosa koko VL liikkeen isistä, jotka raiskaavat kesäisesti pukeutuneita ala- ikäisiä lapsiaan


        Tuleeko ruumiita ennen kuin yhteiskunta herää?

        En näe tasoeroa mainitun lääkärin kirjoituksen ja toisaalta tällä palstalla vellovan "keskustelun" välillä.


      • 1+1
        Herääkö yhteiskunta kirjoitti:

        >>>Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.>>>


        Ikävältä kuulostaa, mutta tuohon se johtaa. Jokainen voi mielessään pohtia mihin tälläinen kempeleläisen vastuuttoman valtuutetun kirjoitus voi johtaa:

        Kesitas kirjoitti toukokuussa:

        ""Kaikesta näkee, että mielesi on saastainen.
        Näet kaikessa vain seksuaalisuutta.
        Sairastat ilmeisesti samaa addiktiota, kun valtaosa koko VL liikkeen isistä, jotka raiskaavat kesäisesti pukeutuneita ala- ikäisiä lapsiaan


        Tuleeko ruumiita ennen kuin yhteiskunta herää?

        En näe tasoeroa mainitun lääkärin kirjoituksen ja toisaalta tällä palstalla vellovan "keskustelun" välillä.

        http://m.suomi24.fi/node/10233527


      • taas.
        en hihhuli. kirjoitti:

        Minun mielestä se hysteerinen lääkäri saa myös tässä Oikarisen mielipidekirjoituksessa liikaa huomiota.

        Kyllähän valistunut lukija ymmärtää, että kyseessä olevan lääkärin kirjoitus oli ihmisarvoa loukkaava. Minun mielestä hänet pitäisi välittömästi pidättää väärästä ilmiannosta ja rasismisesta lietsonnasta.


        Uskoakseni hyvin harvalle jää sekään epäselväksi, ettei lääkärin kirjoitus tietenkään ollut spontaani, vaan harkittu ja kirjan kirjoittajien kanssa etukäteen valmisteltu. En usko, että vaikka ko. lääkäri vaikuttaakin hysteerikolta, että hänkään niin tyhmä olisi, että niin sairaan kirjoituksen kirjoittaisi pelkästään sen yhden kirjan tietämyksen pohjalta, jossa hysteerikot haastattelevat kavereitaan.

        Aamen

        Aamenta pukkaa


      • Salaliitto lääkärin
        en hihhuli. kirjoitti:

        Minun mielestä se hysteerinen lääkäri saa myös tässä Oikarisen mielipidekirjoituksessa liikaa huomiota.

        Kyllähän valistunut lukija ymmärtää, että kyseessä olevan lääkärin kirjoitus oli ihmisarvoa loukkaava. Minun mielestä hänet pitäisi välittömästi pidättää väärästä ilmiannosta ja rasismisesta lietsonnasta.


        Uskoakseni hyvin harvalle jää sekään epäselväksi, ettei lääkärin kirjoitus tietenkään ollut spontaani, vaan harkittu ja kirjan kirjoittajien kanssa etukäteen valmisteltu. En usko, että vaikka ko. lääkäri vaikuttaakin hysteerikolta, että hänkään niin tyhmä olisi, että niin sairaan kirjoituksen kirjoittaisi pelkästään sen yhden kirjan tietämyksen pohjalta, jossa hysteerikot haastattelevat kavereitaan.

        Aamen

        ja kirjan "Usko, toivo ja raskaus-"kirjoittajien kanssa?....:))

        Sopii hyvin teikäläisten kuvaan, että aina on oikean asian rehelliset puhujat leimattu milloin miksikin.

        Johanna Hurtig ja Mari Leppänen - heidän herjattiin olevan isiensä häpäisijöitä ja raatelevia susia, jotka nousivat vl-liikkeen sisältä tuoden julkisuuteen lahkon sisällä harjoitetun, vaietun ja salatun pedofiilian ja insestin.

        MIkä oli heidän "virheensä?" - Totuuden puhuminen ja uhrien oikeuksien puolustaminen.

        Samanlainen hyökkäys on myös vl-rivijäsenten puolelta tässä ehkäisykieltoasiassa - kun on tottunut elämään valheessa ja pitämään valhetta totuutena, niin näyttää olevan ylivoimaista hyväksyä tosiasioita ja erityisesti totuutta.


      • Osastolta
        en hihhuli. kirjoitti:

        Minun mielestä se hysteerinen lääkäri saa myös tässä Oikarisen mielipidekirjoituksessa liikaa huomiota.

        Kyllähän valistunut lukija ymmärtää, että kyseessä olevan lääkärin kirjoitus oli ihmisarvoa loukkaava. Minun mielestä hänet pitäisi välittömästi pidättää väärästä ilmiannosta ja rasismisesta lietsonnasta.


        Uskoakseni hyvin harvalle jää sekään epäselväksi, ettei lääkärin kirjoitus tietenkään ollut spontaani, vaan harkittu ja kirjan kirjoittajien kanssa etukäteen valmisteltu. En usko, että vaikka ko. lääkäri vaikuttaakin hysteerikolta, että hänkään niin tyhmä olisi, että niin sairaan kirjoituksen kirjoittaisi pelkästään sen yhden kirjan tietämyksen pohjalta, jossa hysteerikot haastattelevat kavereitaan.

        Aamen

        Ja sen minä sanon teille eserkoon-miehet, että jos minua vielä näkkyy täsä paekassa, niiin minut saa ampua!! Ja niin lähin. Myöhemmin kuulin, että vaimoa olivat hiillostanneet kaupasa käynnistä , kun oli Oulun ossuuskaupasta hakenu hyvää leipää takaoven kautta !

        Sielläkin tunnetusti on hyvä leipä


      • Kaarlo komppaa
        taas. kirjoitti:

        Aamenta pukkaa

        Ja sen minä sanon teille eserkoon-miehet, että jos minua vielä näkkyy täsä paekassa, niiin minut saa ampua!! Ja niin lähin. Myöhemmin kuulin, että vaimoa olivat hiillostanneet kaupasa käynnistä , kun oli Oulun ossuuskaupasta hakenu hyvää leipää takaoven kautta !

        Sielläkin tunnetusti on hyvä leipä


      • konsonantti.
        Salaliitto lääkärin kirjoitti:

        ja kirjan "Usko, toivo ja raskaus-"kirjoittajien kanssa?....:))

        Sopii hyvin teikäläisten kuvaan, että aina on oikean asian rehelliset puhujat leimattu milloin miksikin.

        Johanna Hurtig ja Mari Leppänen - heidän herjattiin olevan isiensä häpäisijöitä ja raatelevia susia, jotka nousivat vl-liikkeen sisältä tuoden julkisuuteen lahkon sisällä harjoitetun, vaietun ja salatun pedofiilian ja insestin.

        MIkä oli heidän "virheensä?" - Totuuden puhuminen ja uhrien oikeuksien puolustaminen.

        Samanlainen hyökkäys on myös vl-rivijäsenten puolelta tässä ehkäisykieltoasiassa - kun on tottunut elämään valheessa ja pitämään valhetta totuutena, niin näyttää olevan ylivoimaista hyväksyä tosiasioita ja erityisesti totuutta.

        Kylläpä oli pitkä rivi sanoja peräkkäin.


      • Eino piiriltä
        konsonantti. kirjoitti:

        Kylläpä oli pitkä rivi sanoja peräkkäin.

        Jos hän onkin se henkilö siinä kirjassa jonka sormet jäi oven ja karmin väliseen tilaan?

        ;)


      • osulasta
        Osastolta kirjoitti:

        Ja sen minä sanon teille eserkoon-miehet, että jos minua vielä näkkyy täsä paekassa, niiin minut saa ampua!! Ja niin lähin. Myöhemmin kuulin, että vaimoa olivat hiillostanneet kaupasa käynnistä , kun oli Oulun ossuuskaupasta hakenu hyvää leipää takaoven kautta !

        Sielläkin tunnetusti on hyvä leipä

        osulasta hyvvää leipää


      • <3 <3 <3

        *Olen elänyt todeksi uskoani.*



        * Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.*


      • <3 +
        <3 <3 <3 kirjoitti:

        *Olen elänyt todeksi uskoani.*



        * Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.*

        Pittää paikkansa


      • kalkutta..

        Järkevän ihmisen tekstiä.


      • ökö.
        Eino piiriltä kirjoitti:

        Jos hän onkin se henkilö siinä kirjassa jonka sormet jäi oven ja karmin väliseen tilaan?

        ;)

        voi olla niinkin


      • komlunisti
        osulasta kirjoitti:

        osulasta hyvvää leipää

        ei ole oulun osuuskaupan elannon leivän voittanutta


      • a+++
        komlunisti kirjoitti:

        ei ole oulun osuuskaupan elannon leivän voittanutta

        Aa


      • hiiva leipää
        a+++ kirjoitti:

        Aa

        Hehheh


    • toinen puoli

      Kaunis ja hyvä kirjoitus,
      mitä mieltä Henna Oikarinen on siitä, että kaikki vl-äidit ja isät eivät jaksa hoitaa suurta perhettä.
      Nyt ollaan haluttu kuulla heidänkin ääntä, kuten Vuokko Ilola on tuonut sitä esille, hänhän on suurperheen äiti.

      • halfway.

        En ole Hän, mutta kun teit noin tyhmän kysymyksen, niin minun on helppo tyhmänä vastata sinulle.

        Hän on sitä mieltä, kuin kuka tahansa TERVE länsimaisessa demokratiassa aikaansa kuluttava ihminen vain voi olla.

        Ota selvää lääkäriltä mitä mieltä sellaiset ihmiset ovat. Pyydä samalla vahvemmat lääkkeesi itsellesi. Eihän tuosta enää mitään tule.


      • vastaustasi
        halfway. kirjoitti:

        En ole Hän, mutta kun teit noin tyhmän kysymyksen, niin minun on helppo tyhmänä vastata sinulle.

        Hän on sitä mieltä, kuin kuka tahansa TERVE länsimaisessa demokratiassa aikaansa kuluttava ihminen vain voi olla.

        Ota selvää lääkäriltä mitä mieltä sellaiset ihmiset ovat. Pyydä samalla vahvemmat lääkkeesi itsellesi. Eihän tuosta enää mitään tule.

        Anteeksi, en oikein ymmärtänyt.


      • ok.
        vastaustasi kirjoitti:

        Anteeksi, en oikein ymmärtänyt.

        Sitäkään en imettele, mutta sekin ilmeni jo edellisessä viestissäni.


      • vastaus.
        ok. kirjoitti:

        Sitäkään en imettele, mutta sekin ilmeni jo edellisessä viestissäni.

        Oletpa ylimielinen


      • *Eräs isä oli laittanut
        vastaus. kirjoitti:

        Oletpa ylimielinen

        *Eräs isä oli laittanut lapsen kädet ovenkarmille ja lyönyt oven kiinni.**


      • ;).
        *Eräs isä oli laittanut kirjoitti:

        *Eräs isä oli laittanut lapsen kädet ovenkarmille ja lyönyt oven kiinni.**

        Hetero


      • uups -
        ;). kirjoitti:

        Hetero

        *Eräs isä oli laittanut lapsen kädet ovenkarmille ja lyönyt oven kiinni.**

        ONKO TÄMMÖINEN KOHTA ILOLAN KIRJASSA


      • 2+2
        uups - kirjoitti:

        *Eräs isä oli laittanut lapsen kädet ovenkarmille ja lyönyt oven kiinni.**

        ONKO TÄMMÖINEN KOHTA ILOLAN KIRJASSA

        En tiedä, miekin luin sen tältä palstalta. Joten lähdekritiikki suotavaa.


    • 123456543

      Tämä nainen on terve vl-äiti ja niin on myös nelikymppinen tuntemani toine akateeminen vl-äiti, jolla on 13-14 lasta. Kaikki lapset hyvin koulutettuja, kauniisti käyttäytyviä, viehättävä perhe. Heillä on täysi oikeus hankkia vaikka 20 lasta, jos jaksavat ja nauttivat siitä. Heitä ei kai kukaan moiti.

      Mutta sitten on se toine puoli vl-äitejä, sairaita, väsyneitä, jotaka kokevat että pakko synnyttää. Heitä pitää tukea

      • Sisar* Piiri* ltä

        heitä pitää tukea, oikeassa olet (harvinaista kylläkin)

        hyvä puoli ja positiivinen puoli pitää Aina etsiä ensimmäisenä, ei negatiivinen puoli, eihän?

        positiivinen puoli on se että tukijoina ovat ihmiset jotka ymmärtävät väsyneitä, sairaita ja nimenomaan lapsiperheitä kaikkein parhaimmin. näillä on kokemusta ja empatiakykyä ja lähtökohtaisesti sama arvopohjakin. heitä kutsutaan vanhoillislestadiolaisiksi naisiksi!


        l


      • .äiti. (vapaakirkon)
        Sisar* Piiri* ltä kirjoitti:

        heitä pitää tukea, oikeassa olet (harvinaista kylläkin)

        hyvä puoli ja positiivinen puoli pitää Aina etsiä ensimmäisenä, ei negatiivinen puoli, eihän?

        positiivinen puoli on se että tukijoina ovat ihmiset jotka ymmärtävät väsyneitä, sairaita ja nimenomaan lapsiperheitä kaikkein parhaimmin. näillä on kokemusta ja empatiakykyä ja lähtökohtaisesti sama arvopohjakin. heitä kutsutaan vanhoillislestadiolaisiksi naisiksi!


        l

        jep.


      • Kolikon toinen puoli

        on se, että yhteiskunta joutuu kustantamaan tämän jatkuvasti sikiävän lahkon jälkikasvun lisääntymisestä aiheutuvat kulut. Siinä mielessä se on myös yhteiskunnallinen kysymys.

        Äitiyspäivärahat, kodinhoidontuki alle kouluikäisistä lapsista sekä lapsilisät. Kyllä vl-nainen ehtii synnyttää monen monta lasta 17 vuoden aikana. Veikkaisin - 14-15 lasta. On siinä yhteiskunnalla kova työ tällaisten lapsilaumojen elättämisestä.

        Me ei-vl-taustaiset kustannamme nämä viulut. Monesti vl-taustaiset yrittäjät kiertävät veroja tai maksavat niitä minimaalisen vähän - eli meidän muiden selkänahasta on näiden ihmisten elättäminen pois.


      • 1+6
        Kolikon toinen puoli kirjoitti:

        on se, että yhteiskunta joutuu kustantamaan tämän jatkuvasti sikiävän lahkon jälkikasvun lisääntymisestä aiheutuvat kulut. Siinä mielessä se on myös yhteiskunnallinen kysymys.

        Äitiyspäivärahat, kodinhoidontuki alle kouluikäisistä lapsista sekä lapsilisät. Kyllä vl-nainen ehtii synnyttää monen monta lasta 17 vuoden aikana. Veikkaisin - 14-15 lasta. On siinä yhteiskunnalla kova työ tällaisten lapsilaumojen elättämisestä.

        Me ei-vl-taustaiset kustannamme nämä viulut. Monesti vl-taustaiset yrittäjät kiertävät veroja tai maksavat niitä minimaalisen vähän - eli meidän muiden selkänahasta on näiden ihmisten elättäminen pois.

        Ihan turhaa hukkaat energiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe