Yhteishuoltajuus

Sukunimeä

Eihän äiti voi mennä ilman minun suostumasta vaihtamaan meidän lapsen sukunimeä? Lapsella on minun (isän) sukunimi.

Eihän hän voi hakea myöskään passia lapselle ilman minun suostumusta ja viedä lasta esim. 1kk ulkomaille?

25

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

      Onko sinusta äidin sukunimi huonompi?

      • !!!!

        On ehdottomasti huonompi sukunimi, miksi haluaisin, että hän menisi minun lapselle laittamaan oman surkean nimensä?


      • ?????
        !!!! kirjoitti:

        On ehdottomasti huonompi sukunimi, miksi haluaisin, että hän menisi minun lapselle laittamaan oman surkean nimensä?

        No onhan se hänenkin lapsi, joten miksi hän haluaisi omalle lapselleen sinun surkean sukunimesi?


      • Ruikut
        ????? kirjoitti:

        No onhan se hänenkin lapsi, joten miksi hän haluaisi omalle lapselleen sinun surkean sukunimesi?

        Hahhaha, hänpä ei mahda mitään, kun lapsella on minun sukunimi ja en anna hänelle lupaa sitä muuttaa. Mahtaa naista vituttaa, sekös minua lämmittää, oikein teille yhruikuille!


      • sinähän se ruikutat.
        Ruikut kirjoitti:

        Hahhaha, hänpä ei mahda mitään, kun lapsella on minun sukunimi ja en anna hänelle lupaa sitä muuttaa. Mahtaa naista vituttaa, sekös minua lämmittää, oikein teille yhruikuille!

        Ja sitten lapsesi menee naimisiin ja ottaa puolisonsa nimen ja lapsenlapsesi nimetään niin myös....

        Minun appellani oli myös mielenterveysongelmia ja kova halu kiusata anoppia. Mies halusi naimisiinmennessämme minun nimen, koska ei voinut sietää ajatusta isänsä nimestä lapsillaan. Niin on vieläkin, lapsilla on minun nimeni, ex-miehellä uuden vaimon. Kaikki olemme tyytyväisiä ratkaisuihin. Exäni on tajunnut ettei isyys ole nimestä kiinni.


    • mauno1

      Ei voi vaihtaa sukunimeä (yhteishuoltajuudessa). Eikä passia voi hakea. Mutta jos lastensuojelu viranomaiset katsovat, että passin myöntämättä jättäminen on lapsen edun vastaista (eli ihan vain kiusallasi et pistä nimeä hakemukseen), niin he antavat luvan passin hakemiseen.

      • !!!!

        No passista viis, mutta nimeen eivät koske! Eihän?


      • Isä
        !!!! kirjoitti:

        No passista viis, mutta nimeen eivät koske! Eihän?

        Ei voi vaihtaa nimeä. Melkeen kaiken muun lähivanhempi (jos siis äiti on lähivanhempi) voi tehdä myös yhteishuoltajuudessa.


    • Trololololooo

      Äiti voi hakea yksinhuoltajuuden ja sen myös saa vaikka vastustaisit ja sen jälkeen sinua ei tarvita kuin elatusmaksuasian tiimoilta.
      Nimen saa vaihtaa ja passit hakea ilman sinua.HÄHHÄÄÄ:

      • sossupaholainen

        Ei se ihan hakuasia ole, ei yksinhuoltajuutta myönnetä ilman painavia syitä. Joten tuskin äiti sitä saisi.


      • Isä
        sossupaholainen kirjoitti:

        Ei se ihan hakuasia ole, ei yksinhuoltajuutta myönnetä ilman painavia syitä. Joten tuskin äiti sitä saisi.

        Huoltomuodon muutos vaatii oikeuskäsittelyn jos toinen osapuoli vastustaa muutosta. Eli kyseessä ei tosiaankaan ole mikään pelkkä haku- tai ilmoitusasia.


    • iuto8yguyg

      Jos sinulla ei ole perusteita, miksi et passia ja ulkomaanreissua hyväksyisi, exällesi myönnetään oikeus hakea passia ja mennä ulkomaille. (Jos on hyvät perusteet esim pelätä, että exä häipyy lapsen kanssa pysyvästi maasta, tai on matkustamassa maahan jossa on sota tms, niin sitten lupaa ei myönnetä ilman sinun suostumusta.)

      Mikäli alat kenkuksi passiasiassa, se on tyypillinen syy hakea toimimatonta yhteishuoltajuutta yksinhuoltajuudeksi. Sen jälkeen exäsi voi vaihtaa lapsen nimenkin ihan miksi haluaa. Sitä ennen lapsen nimen vaihtaminen käsitellään riitatilanteessa käräjillä, ja ratkaisu tehdään sen mukaan, mitkä ovat perusteet. (Esim jos lapsi ei juurikaan tapaa sinua, mutta äidin luona on sisaruksia ja hyvä perhe toisella nimellä, niin nimi saatetaan vaihtaa. Ilman perusteita ei vaihdeta.)

    • Ei kannata kiusata

      Muistakaa nyt kuitenkin, että 12 vuotta täyttäneiden nimeä ei saa vaihtaa ilman LAPSEN lupaa... Silloin tarvitaan siis 3 henkilön suostumus, äidin, isän ja lapsen. Ilman lapsen suostumusta edes tuomioistuin ei voi määrätä nimeä vaihdettavaksi.

    • ÄiditJumalia

      Entä jos äiti heittäytyy hankalaksi tapaamisten yms. asioiden kanssa, niin voiko etäisä hakea yksinhuoltajuutta? Niin, no eipä tietenkään, kun äiti on jumalasta seuraava aina. Näin se Suomessa menee.

      • niin no

        Mitä tahansa voi hakea.


      • Näin se menee
        niin no kirjoitti:

        Mitä tahansa voi hakea.

        Kyllä, mitä tahansa voi hakea, mutta kyllä kyllä yksinhuoltajuuden saaminen isälle, jos lapsen äiti sitä vastustaa, on likipitäen mahdotonta. Silloin lapsen äidin pitää olla lähestulkoon suljetullao sastolla hoidossa. Ja isän täydellinen mallikansalainen.


      • ei saa nainenkaan
        Näin se menee kirjoitti:

        Kyllä, mitä tahansa voi hakea, mutta kyllä kyllä yksinhuoltajuuden saaminen isälle, jos lapsen äiti sitä vastustaa, on likipitäen mahdotonta. Silloin lapsen äidin pitää olla lähestulkoon suljetullao sastolla hoidossa. Ja isän täydellinen mallikansalainen.

        Sama se on toisinkin päin.


    • MitenOn?

      Minulla on todiste, kun äiti sanoo, että hän haluaa, että lapsemme unohtaa minut. Voinko käyttää sitä hyväksi, että saan lapsen lähihuoltajuuden? Koska äiti yrittää tehdä vaikeaksi kaiken.

      • ....

        Miten?


      • säästä kaikki!

        Tottakai käy todisteeksi, ehdottomasti kannattaa säästää! Mutta sitten oikeudessa vasta ;) Nimenomaan tuo lause tukee sinulle yksinhuoltoa.


    • Äidit yksiä piruja

      Ai miten hän yrittää tehdä kaiken vaikeaksi? Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi? Äiti uhkailee, rikkoo tapaamissopimusta, myöntää suoraan, että haluaa tehdä kaikkensa, että en näe lastamme, että lapsi unohtaisi oman isänsä kokonaan.

      • saapihan sitä sanoa

        Et sinä edes kirjoittanut noin tuossa noin, niin miten jollain toisella olisi luetun ymmärtämisessä ongelmia - siis minkä luetun....

        En usko, että saat huoltajuutta.


    • totuus..

      ei voi ja sossulle asia ei kuulu, piste!

    • ei voi.

      Lapsen äiti ei voi tehdä mitään noita ilman sinun suostumustaan eikä edes vaihtaa lapsen uskontokuntaa (jos sellainen on).

      Jos hän jollain ilveellä siinä onnistuisi vaikka väärentämällä nimmarisi niin tekee hän rikoksen ja siitä sitten oikeuteen --->

      Eli ei hätää, jos et suostu niin ei voi :) Tekee sitten mitä vain mutta laki on laki.

      • passin saa

        Passin saa ilman isän suostumusta, kun hakee tarpeeksi aikaisin ja perustelee asian.
        Uskontokuntaa ei saa vaihtaa. Sen sijaan lasta saa kuljetella mielin määrin vaikka jehovan todistajissa omalla ajallaan, jos haluaa. Lapsen saa myös liittää rekisteröimättömiin yhteisöihin.
        Nimeä ei voi vaihtaa, ellei ole yksinhuoltajuus. Tosin lapsi itse voi haluta vaihtaa sen teini-iässä. Niinkin on käynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe